handdator

Visa fullständig version : Pinglan är på G

Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Pinglan
2003-01-11, 15:07
Hej !
Har läst alla intressanta träningsjournaler här en tid och tänkt att så fort jag börjar träna seriöst igen ska jag också börja skriva här.
Sagt och gjort, först lite bakgrundsinfo om mig:

Tjej 32 år som tränat styrka i ca 10 år, mer eller mindre seriöst. För att även hålla hjärta/lungor i form har jag löptränat ungefär lika länge. Jag är 160 cm lång och väger runt 56 kg.

Jag har precis avslutat tre års tuffa studier och under pluggtiden har väl inte träningen varit högsta prioritet tyvärr, jag har mest tränat för att hålla igång det jag hittills lyckats bygga. Nu är det dock dags för ändring då skolan är slut och jag börjar jobba (på måndag)!!

Det jag vill uppnå med min träning är kanske inte helt klockrent, jag vill egentligen inte bli så mycket större muskulärt men däremot vill jag bli starkare (bara för att det är så kul), inte helt lätt kombination förvisso.
Jag har ändå ett specifikt mål och det är att försöka bli riktigt uthållig i övningarna chins, dips och armhävningar.

Med löpningen har jag som mål att klara 1 mil under 50 min (inte så avancerat kanske, men ändå ganska tufft)

Jag har tänkt mig följande träningsupplägg:

Dag 1: Axlar (främre, mellersta deltoideus), triceps och biceps.

Dag 2: Löpning

Dag 3: Ben, vader + en omgång med maxning i chins, dips och armhävningar

Dag 4: Löpning

Dag 5: Vila eller ev lugn löpning

Dag 6: Bröst, rygg och baksida axlar

Dag 7: Löpning

Jag hoppar raskt in och redovisar dagens träning som handlade om ben för hela slanten (har pga av avslutningssittning med tillhörande brutal baksmälla tidigare i veckan kommit lite i ofas och måste därför träna mitt bröst/rygg pass redan i morgon, därför maxade jag inga chins osv idag, de är med i programmet imorgon)

Uppvärmning motionscykel 10 min

Knäböj:
20 kg 1x20
60 kg 1x10
70 kg 1x10
80 kg 1x10

Utfall i smithmaskin
40 kg 3x10

Vadpress
70 kg 3x10

Lårcurl (ett hemmabygge där viktmagasinet är omöjligt att förstå sig på)
6 plattor 3x10

Benspark (också detta ett hemmabygge med magasinproblematik)
8 plattor 3x10

Sittande vadpress (också ett hemmabygge, konstig maskin där man inte orkar knappt någon vikt alls, men den känns bra)
10 kg 3x10

Magmaskin
6 plattor 3x15

Det var förmiddagens pass, förmodligen blir det en löpsväng senare ikväll, om detta rapporteras i så fall imorgon.

Tack för idag!

Pinglan
2003-01-11, 18:27
Sådär ja, då var kvällens löpning också avklarad. 30 min i lugnt tempo. Ärligt talat gillar jag inte riktigt att springa just nu. Mörkt, kallt, snö på vägen=halt. Men vad ska man göra, konditionen måste ju hållas uppe, bara att bita ihop och längta efter varmare tider. Imorgon förmiddag blir det gymträning och senare förmodligen löpträning igen.

Mallan
2003-01-11, 19:51
Hallojsan Pinglan!

Kul med ännu en tjej :D
Sag att du har tränat rätt sa länge, 10ar. Varför tränar du (kul, tävling, hälsa...)? Vore kul att se lite bilder ;)

leiap
2003-01-12, 06:38
Hej och välkommen!

KUL med fler tjejer! :kickass:

Pecca
2003-01-12, 11:20
Som mest vilar du alltså 1dag i veckan? Du tycker inte det finns en tendens till överträning?

Linnet
2003-01-12, 12:50
Vad springer du milen på nu? Med rätt upplägg borde du komma ner under femtio minuter väldans snabbt! Dag 2,3,4 benträning? Känns som att du inte kommer tillgodogöra dig styrketräningen och heller inte löpningen. Annars ser det ambitiöst och bra ut, och jag hoppas att du når dina mål! Lycka till

MVH Linnet

Lellan
2003-01-12, 13:51
Tänkte bara instämma, kul med en till tjej! :hbang: Som tränat ett tag dessutom, är själv riktig nybörjare så hoppas du har lite att lära ut!

Lycka till! :)

Pinglan
2003-01-12, 14:24
Hej och tack för att ni får mig att känna mig så välkommen :) Kul!

Mallan: Jag tränar både för att jag mår så otroligt bra av det, men också för att jag tycker det är världens roligaste sysselsättning. En gång i tiden hade jag planer på att tävla i BB men jag kom aldrig till skott, nu är det inte längre aktuellt, tycker jag är för gammal ;). Det här med bilder är inte lätt, jag är helt enkelt en nolla vad gäller datorer och jag vet inte hur man gör för att lägga in bilder, har heller varken digitalkamera eller scanner. Otroligt men sant!

Pecca: Jo, kanske. Vi får väl se hur det går, kanske får jag skippa ett av löppassen och ta en extra vilodag.

Linnet: Nu var det ett tag sedan jag sprang en mil, men jag skulle tippa på att jag ligger runt 57 min. Du har rätt i det du påpekar, att det blir svårt att tillgodogöra sig träningen när det blir sådan blandning på styrka och löpning och därmed samtidigt för lite vila. Det är väl egentligen ett problem jag alltid har haft, att jag inte kan välja vilket jag ska satsa på och därför blir jag inte riktigt bra på någonting, det blir varken hackat eller malet om man säger så. För några år sedan var det till och med så att jag hade planer på att tävla i BB och marathon- samtidigt:em:

leiap och Lellan: Tack :)

Nu till dagens träning:

Bänkpress:
20 kg 1x20
50 kg 10+8+6
40 kg 1x15

Hantellyft åt sidan, framåtlutad
7 kg 3x10

Chins
12+10+8

Flyes, snedbänk
16 kg 3x10

Omvända flyes (för baksida axel)
6 kg 3x10

Skivstångsrodd
40 kg 3x10

Hantelpress, snedbänk
16 kg 1x10
18.5 kg 2x6
16 kg 1x10

Omvända pecdec (baksida axel)
5 kg 3x10

Marklyft
50 kg 1x10
85 kg 1x10
95 kg 1x10
85 kg 1x10

Armhävningar
1x30

Chrunches
3x30

Efter matpåfyllnad och 2 timmars vila blev det en löparrunda på drygt 30 min.

Stryrketräningen kändes bra idag förutom marklyften. Det som hände var att efter 6 reps på 95 kg skavdes huden på händerna bort varpå tre mer eller mindre öppna sår sved ganska rejält resterande del av lyften. AJ!!!!

Det var allt för idag.

Pecca
2003-01-12, 14:31
en 10:a på 95kg i mark är inte dåligt!:thumbup:
:bow:

Linnet
2003-01-12, 19:47
Hur långa konditionspass kör du? Jag vet inte hur mycket kondis du kört och om 57 är det bästa du gjort, men om du inte kör längre pass än 30 minuter råder jag dig lägga in åtminstone ett längre pass.

JJ
2003-01-12, 19:52
Oj, vad stark du var. Om jag får lägga mig i :rolleyes: så hade jag nöjt mig med löpning 3 dagar i veckan och kört:
12 km i lugn takt
8-9 lite snabbare
5-7 snabbdistans. Kan med fördel bytas ut mot t.ex. intervaller varannan vecka då du börja komma i form. Borde ta dig mot 50 minuters gränsen inom ett par månader tycker jag.:thumbup:

Ola
2003-01-12, 23:35
Jag håller med JJ till viss del. Eftersom din träning har inte har varit hösta priroritet så kanske det kan vara klokt att börja med 3 pass men jag tycker att du ska öka allt eftersom det känns bättre annas är det lätt att man fasnar. Springer man alltid en 5 km runda på samma sätt så kommer man efter ett tag att fastna på en viss tid och därifrån kommer man inte om man inte ändrar upplägget. Och precis som JJ säger så kan du med fördel byta ut något pass mot intervall eftersom den bästa metoden att bygga konition är med intervall träning.

Ett bra löppass är 70/20 =70 sek springer du gärnet sedan så vilar du 20 sek, går eller joggar lungt. Vilan lurar hjärnan att du har återhämtat dig trots att du inte har det och kan därför pumpa ännu mer. Kan varieras med andra tider ex. 45/15 60/30 15/15 osv. Dock ej så lång vila att din puls hinner sjunka så 30 sek är i längsta laget och inte heller för långa maxningar så att tempot sjunker utan det ska värkligen vara max fart. Det bästa med detta passet är att man får bra effekt utan att men behöver nötta i flera timmar. 7-8 intevaller räcker och du är helt slut (beror givetvis på hur bra kondition du har men springer du värkligen max så kommer du att vara trött efter 2 och sedan är det vilja som gäller). Det kan dock vara svårt att köra detta nu när det är halt. Själv springer jag aldrig under vintersäsongen utan kör hellre spinning.
Jag fick själv tipset av Susan Gunnarsson som vann OS guld i Atlanta

Kämpa på så klarar du snart 50 min
/Ola

Linnet
2003-01-13, 08:34
Håller med JJ, men tycker kanske att snabbdistansen kan vara intervall istället, och kanske någon kilometer kortare. Men det träningsupplägget kommer ta dig ner under 50 snabbare än du kan säga Nationalencyklopedin(eller hur det nu stavas)

Pinglan
2003-01-13, 18:10
Oj, oj, då var första dagen på nya jobbet avklarad! Direkt inkastad från skolans flummiga värld (tog examen i fredags) till den brutala verkligheten alltså! Man vet att man lever i alla fall, alla nya intryck snurrar runt i huvudet så jag tror jag bli sjösjuk;), men det har varit roligt!

Dagens träning blev löpning i 30 min.

Linnet: som det är nu med snö och mörker så springer jag en landsvägsrunda som är ca 5.5 km. Jag har uppmätta rundor på bl.a 8 km, 10.5 km och14 km som jag tänkte använda mig av, men dessa är till stor del små skogsvägar och de är således helt översnöade nu. Tanken är alltså att jag längre fram ska variera mig lite med kort/snabbt kontra längre/lite långsammare.

Du undrade hur långt jag brukar springa. De senaste åren har jag sprungit ca 3 ggr/veckan och varierat mellan 5-10 km. Det har dock varit så att jag inte direkt tagit ut mig eller satsat på att förbättra mina tider utan snarare så att jag sprungit mest för att det är så himla skönt. Jag har nog legat på tider runt 55 min på milen de senaste åren (nu är det dock kanske ett halvår sedan jag sprang längre än 8km), det bästa jag gjort på milen var för ca 7 år sedan då jag en gång sprang på 50.22 (snubblande nära att komma under "drömgränsen" således)

JJ och Ola: Tack för tipsen, jag läser dem och tar dem till mig. Nu är det ju bara det att jag av naturen är ganska lat och således hatar jag att springa intervaller:mad: , det är ju så fruktansvärt jobbigt. I alla fall hatar jag att göra det själv, det är ju betydligt lättare när man har någon att tävla mot, då är det ju faktiskt riktigt njutbart när jag tänker efter;)
Men visst, jag är medveten om att det är en mycket viktig del av träningen om man vill bli snabb så jag ska ta det under noggrannt övervägande och sedan försöka lägga in det på lämpligt ställe i mitt träningsprogram.

Tack för att ni tar er tid att läsa och komma med tips och ideér:)

Linnet
2003-01-13, 20:14
Jag trodde drömgränsen var under 30:D Lycka till, jag är säker på att du kommer lyckas, hälsning från en lönnfet före detta löpare!

Pinglan
2003-01-14, 20:56
Ikväll blev det biceps, triceps, axlar. Brutalt ont i mina sönderskavda händer vid alla bicepsövningar. Fick till slut krypa till korset och använda hanskar, då blev det i alla fall lite bättre.

Skivstångscurl:
30 kg 3x10

Dips:
25+20+15

Scottcurlmaskin:
3 plattor (30 kg?) 10+8+7

Tricepsmaskin:
30 kg 3x10

Hantellyft åt sidan:
8 kg 3x10

Stående alt. hantelcurl:
16 kg 3x10

Sittande hantelpress:
16 kg 10+7+6
Här började vänsteraxeln att bli opålitlig och ville sticka iväg bakåt. Märkligt med tanke på att det inte varit något problem på den här viktigen tidigare. Ingen smärta eller så, bara instabilitetskänsla.

Liggande tricepspress bakom huvudet Z-stång
27.5 kg 6+5+5

Drag till hakan, skivstång
30 kg 3x7

Magmaskin:
6 plattor 3x15

Inte helt nöjd idag. Dels så störde smärtan från händerna nästan hela tiden och dels så gillar jag inte när axlarna börjar leva sitt eget liv :( Hoppas det känns bättre nästa pass.

Pinglan
2003-01-15, 20:10
Konditionspass ikväll.

Löpning på min vanliga 5.5 km runda. Tid 30.01 Ingen lysande tid precis, men det är svårt att ta i ordentligt när det är mörkt, halt och blåser stormvindar. Ikväll var det sådan motvind sista halvan av rundan att när jag tog ett steg framåt blåste jag två bakåt ;) Huuuu, vad jobbigt!!!

Imorgon blir det benpass på gymet och maxning av chins, dips och armhävningar. Chinsmaxningen är på förutsättning att händerna läkt ihop lite mer än vad som är fallet idag. Har fortfarande skitont.

Mallan
2003-01-15, 21:54
Du tränar pa bra :kickass:

Lite nyfiken pa hur din kostplan ser ut?!

Pinglan
2003-01-16, 19:56
Mallan: Tack!! :) Att berätta om min kostplan är inte svårt, jag har helt enkelt ingen plan ;)

Allvarligt talat, jag försöker äta så att jag alltid känner mig i bra form. Bra form för mig är när magrutorna syns tydligt. Jag vet att man måste äta mer om man ska lägga på sig muskler, men jag vill ju inte ha så mycket större muskler. Jag vill hålla mig till en relativt lätt kroppsvikt eftersom jag ju springer ganska mycket och det sliter för mycket på lederna om man då är för tung. Flummigt svar, men jan jag hoppas du förstår hur jag menar. :thumbup:

Kvällens träning:

Knäböj:
20 kg 1x10
60 kg 1x10
80 kg 2x10

Utfall i smithmaskin:
50 kg 3x10

Stående vadpress:
70 kg 1x10
80 kg 2x10

Lårcurl:
6 plattor 3x10

Benspark:
8 plattor 3x10

Armhävningar:
1x40

Dips:
1x25

Magcurlmaskin:
6 plattor 3x15

Jag skippade maxningen för chins, händerna måste få läka tills ryggpasset på lördag.

Lellan
2003-01-16, 20:14
Originally posted by Pinglan
Sittande hantelpress:
16 kg 10+7+6
Här började vänsteraxeln att bli opålitlig och ville sticka iväg bakåt. Märkligt med tanke på att det inte varit något problem på den här viktigen tidigare. Ingen smärta eller så, bara instabilitetskänsla.

Liggande tricepspress bakom huvudet Z-stång
27.5 kg 6+5+5

Eftersom du tränat såpass länge så borde kanske inte jag som är riktig nybörjare komma med råd, men jag tänkte bara undra om det kanske är muskelobalans vid de 4 musklerna som har hand om rotatorkuffen?

För mig märktes att högra axeln ville "glida iväg" och inte var att lita på när jag tränade bänk och liggande tricepspress - du har inte märkt någon instabilitet där?

Jag hade inte heller det minsta ont, men fick axeln kollad och när han kände på ett speciellt sätt - DÅ gjorde det ont mitt i axeln. Så jag ska inte träna några pressövningar (inte heller sittande hantelpress) framåt eller uppåt. Då axeln känns såhär "osäker" ska jag i förebyggande syfte träna upp rotatorkuffen i tre månader - sedan skulle vi kolla om den skärpt sig. Var tydligen bara en tidsfråga innan jag annars skulle få en ond skada med lång rehabiliteringstid. :(

Jag tränade bara EN typ av rotatorövningar innan, men det är fyra muskler. Under pollen "axelproblem" i "träning"savdelningen finns länkar om du inte redan har koll på alla! Bara tipsar!

Lycka till med det och träningen i övrigt! :kickass:

Pinglan
2003-01-16, 20:30
Lellan: Självklart ska du komma med tips när det handlar om saker som du kan! Se inte ner på din egen kunskap bara för att du inte har tränat så länge!!!

Nu är det dock så att jag har hyfsad koll på rotatorkuffen och på hur man tränar dessa muskler. Faktum är att min ena axel subluxerade för några år sedan och det berodde dels på att jag har överrörliga leder och dels på obalans i rotatorkuffen. Det jag fick göra då under tre månader var att jonglera med bollar (för att öva upp signalerna hjärna/axel) och träna cirkultionsträning för rotatorcuffen. Därefter fick jag börja träna upp cuffen specifikt och idag är balansen bra. Eller den kanske börjar bli sämre igen eftersom axeln ville sticka iväg, får fundera på om jag ska lägga in specifik träning igen.

Tack för att du delade med dig av dina kunskaper Lellan, alltid roligt när andra bryr sig :)

Viveqa
2003-01-17, 06:46
Hej som sagt, jättekul med en tjej till, du verkar hyfsat stark :thumbup:

Pinglan
2003-01-18, 13:25
Heroinegirl: Tack så mycket :)

Förmiddagspass på gymet. Mina händer är fortfarande inte läkta, gjortde skitont att köra ryggövningarna:mad: men vad faan, det är väl ingen som har dött av lite smärta i händerna ;)

Hantellyft åt sidan, framåtlutad:
6kg 1x15
8kg 3x10

Bänkpress:
20kg 1x20
60kg 1x1
55kg 1x5
50kg 3x8

Chins med viktbälte:
5kg 3x6

Omvända flyes, hantel
7kg 3x10

Hantelpress på snedbänk
16kg 1x10
18.5kg 10+8

Marklyft:
60kg 1x10
90kg 1x10
100kg 1x5
85 kg 1x10

Hantelflyes på snedbänk:
16kg 3x10

Skivstångsrodd:
40kg 3x10

Situps:
3x30

Nöjd med marklyften idag ffa med tanke på mina smärtande händer. Om jag varit hel i händerna tror jag att jag hade kunnat sätta en 10:a på 100kg. (Nu måste jag upp till bevis nästa ryggpass!!!! Då MÅSTE ju händerna vara okej igen, det är ju en hel vecka tills dess)

En sak som jag funderar på är om jag ska börja variera mig lite vad gäller lätt/tung träning. Kanske köra 1 vecka lätt (runt 15-20 reps) och nästa vecka tungt (5-8 reps), bara för att det är kul att variera träningen lite. Hur gör ni andra, periodiserar ni er träning och hur länge varar en lätt resp. tung period. Vore kul att få lite idéer och tankar från er andra.

Återkommer imorgon, planen är att det blir 10.5 km rundan imorgon!!:thumbup:

Pudzianovski
2003-01-18, 13:36
Jag kör ngt lättare och "mjukare" varannan vecka. 2-3 pass iaf. för o återhämta mig från skador o känningar i kroppen (som tex din handskada). Det funkar bra för mig. Rätt skönt o lugna ner sig ett par dar så.

Du får väl testa dig fram.

Mallan
2003-01-18, 15:40
Jag försöker köra perioder pa mellan 4-6veckor där jag varierar antal repetitioner.
Tycker det är roligare med lite variationer.
Har jag tröttnat pa en övning försöker jag hitta en annan som ger likvärdigt resultat.
Börjar träningen kännas tung och trakig lägger jag in en paus (antingen bara konditionsträning eller promenader eller helkroppsträning 2ggr/v).

Känn efter hur du och din kropp trivs bäst och anpassa dig därefter.
Detta gäller träning, mat och sömn.
Lär mig själv lite mer hela tiden ;)

Bra pass förresten!
Du far ta hand om dina stackars händer. Mycket handkräm/-olja och handskar kanske hjälper.
:D

Linn
2003-01-18, 19:23
pinglan:

har du några bilder?

//Linn

Pinglan
2003-01-19, 11:24
Mallan: jag tror jag ska testa att lägga in regelbundna lättare veckor så får vi se. omväxling förnöjer som sagt :)

Linn: Jag har inga bilder. Om jag hade haft bilder hade jag ändå inte kunnat lagt upp dom här, för jag vet inte hur man gör, jag är en datanolla :( .

En fråga till alla som läser den:
Jag har ingen scanner och ingen digitalkamera, finns det något mer alternativ för att kunna lägga ut bilder? Om man har en vanlig kamera och får korten framkallade på en CD-rom (kan man väl få?), kan man lägga ut bilder från cd-skivan då?

Ni får verkligen ursäkta mig, men jag är urdålig på sådana här grejer :em: :smash:

Jag vill gärna lära mig att lägga upp bilder, skulle va kul att få lite feedback på min fysik.

JJ
2003-01-19, 12:51
Ja, det kan man. Ev. får du byta format på dom, men det kan vi hjälpa dig med.

Ondjultomte
2003-01-19, 13:54
Skicka bilderna till första bästa person som har tillgång till en webbserver så lägger han/hon upp bilderna dära åt dig

Linnet
2003-01-19, 16:21
Ett tips, gillar du inte intervaller kör fartlek, hur kul som helst! Ser seriöst och bra ut:thumbup:

Pinglan
2003-01-19, 16:27
JJ och ondjultomte: Tack, då vet jag det. Då kanske det inte är omöjligt att det kommer lite bilder någon gång i framtiden ;)

Idag blev det löpning, 10.5 km. Tid 56.57 :D Är verkligen nöjd med löpningen, hade hur mycket krafter som helst kvar på slutet och spurtade ifrån min stackars sambo så att han var skitsur när han slutligen flämtade i mål :angel: Det är sååååå underbart att springa när det känns så här! Just nu känns mitt mål på 50 minuter inte alls omöjligt att nå inom en snar framtid :kickass:

När jag ska testspringa milen har jag en annan bana som jag kan springa, en som är lättsprungen och som bara består av grusväg utan kuperad terräng (skittråkig men bra om man ska kolla tider). När jag bara träningsspringer så är ju banan till stor del skogsstigar och därmed betydligt mer tungsprungen. Vi får se när jag vågar mig på att testspringa på "tävlingsbanan", håll ögonen öppna gott folk ;)

Pinglan
2003-01-19, 16:42
Originally posted by Linnet
Ett tips, gillar du inte intervaller kör fartlek, hur kul som helst! Ser seriöst och bra ut:thumbup:

Ja, det är en bra idé. Har du förresten någon erfarenhet av träning med pulsklocka? Jag har en kompis som vill sälja sin Polar M52 för en billig summa och jag funderar starkt på att köpa den. Kunde vara kul att hålla koll på pulsen lite då och då under löpturerna.

Ondjultomte
2003-01-19, 17:08
JJ och ondjultomte: Tack, då vet jag det. Då kanske det inte är omöjligt att det kommer lite bilder någon gång i framtiden ;)

Då ser vi framemot många fina bilder snart!
:muscle:

Linn
2003-01-19, 18:02
Originally posted by Ondjultomte

Då ser vi framemot många fina bilder snart!
:muscle:

Ja det gör vi! både jag och Heroinegirl har lagt ut bilder ju, så du får att ta och hänga på. ;)

Linnet
2003-01-20, 10:46
Har själv ingen stor erfarenhet av pulsklocka, men det kan nog vara en idé att köpa den. speciellt under förbränningspass och långdistans kan den nog vara bra att ha.

Pinglan
2003-01-20, 19:39
Dagens träning blev högreps-träning. Tänkte variera mig lite för nöjes skull. Kan ju bara säga att det är spyjobbigt att köra 20-repsare. Fy f......n :thumbup:

Hantellyft åt sidan:
7 kg 2x20

Alt. hantelcurl
13.5 kg 2x20

Dips
2x25

Sittande hantelpress
13.5 kg 1x15
11 kg 1x20

Skivstångscurl
25 kg 2x20

Tricepspress i maskin
25 kg 2x20

Drag till hakan
25 kg 1x15
22.5 kg 1x20

Koncentrationscurl
13.5 kg 1x15
11 kg 1x20

Liggande tricepspress
22.5 kg 2x20

Magmaskin
6 plattor 3x20

Jag trodde mina armar skulle sprängas mot slutet, snacka om att det är psykiskt otroligt mycket mer krävande att köra högreps. PUST!!! Nu är det handbolls VM som gäller resten av kvällen!!!

Linn
2003-01-20, 19:55
Bra där! Variera måste man. Starkt att köra 20-reppare, d skulle jag aldrig göra medvetet....riktigt riktigt påfrestande...

Jag kör ganska många reps i vissa övningar men det beror bara på att jag underskattar min faktiska styrka (hatar bli besviken...?)
Allra helst vill man ju köra TUNGT precis HELA TIDEN, för det är ju så grymt kul eller hur!!

Mallan
2003-01-20, 20:15
Inte illa!!

Fasen, du kör pa högre vikter än mig när jag försöker köra tuuungt och du är inne pa högrepetitionsträning :eek:

:kickass:

Linn
2003-01-20, 20:26
håller med dig mallan, stark tjej det där!
Fast det är väl bara starka tjejer som vågar skriva på forumet
med tanke på att vi är så få menar jag..... ;)

Pain Barrier
2003-01-21, 01:02
Instämmer i kören... :thumbup:

Ser fram emot bilderna!

Keep on pumping! :bpump:

Tycker inte du skall vara rädd för att lägga på dig muskler av utseende-skäl, men vad jag förstod så var det ju snarare för att du ville prestera bra i konditions-idrotter samtidigt...

Pinglan
2003-01-21, 19:37
Linn: jag kan bara hålla med, visst är det astung träning som är det roligaste!!!

Mallan: Jo, men så svartnade det för ögonen ibland också. Ibland känns det som jag är envisare (säger man verkligen så?) än vad som är nyttigt för mig

Pain Barrier: jo jag vill ju kunna springa en massa också utan att förstöra lederna. Faktum är att jag dammat av mina gamla maraton-funderingar. Klokt eller korkat, det kan diskuteras :rolleyes: Vi får se hur det känns framöver.

Kvällens löpning blev 5.5 km rundan. Härligt syrerikt i luften idag efter en hel dags regnande. Tid 28.32. Kändes riktigt bra idag också. Jag älskar att springa!!!!

:love:

Linn
2003-01-22, 16:36
Pinglan, en sak jag inte förstår. Du springer ganska mycket eller hur och det är skitbra konditionsträning. Men hur lägger du då upp benträningen? och hur ofta?

Sedan har du sagt (tror det var du) att benen växer fort... Jag hänger inte riktigt med, för om du nu springer så borde det nästan hämma tillväxten, jag menar benen blir ju inte direkt stora av löpning(tror jag inte iallafall...) Fattar inte riktigt hur det hänger det ihop??

Bara en tanke.

/Linn

Pinglan
2003-01-22, 17:49
Linn: Jag vet, mina ben är skitkonstiga. De växer vad jag än gör och jag vill inte ha större ben. Detta resulterade i att jag under massor av år inte körde benen alls på gymmet, men nu har jag börjat igen för jag tycker ju att det är så himla kul att köra ben.

Jag vet inte varför de är så lättväxta, jag har iof alltid haft muskulösa ben även innan jag började styrketräna, möjligtvis att det kan bero på att jag spelade fotboll under en herrans massa år. Jag vet faktiskt inte.

Du vet, när jag tränade för att springa maraton för kanske 8 år sedan sprang jag runt 6-7 mil i veckan under en lång period och ändå var benen skitstora! Det är konstigt men sant. Man har väl aldrig sett en långdistanslöpare med stora muskler??? Vad är det för fel på mig??? :cryout: Det är inte roligt heller, man vill ju gärna vara symmetrisk. :insane:

Som det är nu så tränar jag ben en gång i veckan och springer tre ggr/vecka. Vi får se om de rackarna blir gigantiska, i så fall får jag slopa benpasset på gymmet.

Det finns en möjlighet till och det är att det hela är psykiskt!!! Jag har alltid haft komplex för mina stora ben och därför kanske jag tycker att de växer hela tiden!!! Hoppas att det är så det ligger till ;)

När man pratar om trollen, kvällen pass - ett benpass med 20-reppare.

Knäböj:
20 kg 1x20
60 kg 2x20

Utfall smith:
40 kg 2x20

Vadpress:
70 kg 1x20
65 kg 1x20

Lårcurl:
4 plattor 2x20

Benspark:
6plattor 1x15
4 plattor 1x20

Chins 1x13

Armhävningar:
1x40

Situps:
3x20

Benpress:
110 kg 2x20

JOBBIGT, nu måste jag :eating:

Linn
2003-01-22, 19:51
Jag tycker också att jag har stora ben, har alltid haft det och sedan när man började styrketräna så blev de ju större vilket inte är så konstigt.
Jag kör Knäböj, benpress, utfall och bensträck för framsidan och ganska många reps, brukar bli så även om jag inte menar det.....

Jag vill eg inte förstöra symmetrin med större ben fast samtidigt vill man ju ha BÄTTRE ben... kanske mer en fråga om HUR man tränar dem.
Men det är kul att köra ben så det är inget jag tänker lägga av med. Tränar dem 1ggn/v typ.
Sedan så kör jag dem så hårt jag kan för jag gillar muskler, om de blir för stora får man väl försöka skaffa sig en matchande överkropp...
så med risk att sabba symmetrin så kör jag på som jag brukar. För att det är så kul!! :muscle:

Fast iofs så prioriterar jag rygg just nu, och inte ben. Så man hoppas väl på bättre v-form!

/Linn

Pinglan
2003-01-22, 21:14
Originally posted by Linn

Men det är kul att köra ben så det är inget jag tänker lägga av med. Tränar dem 1ggn/v typ.

Sedan så kör jag dem så hårt jag kan för jag gillar muskler, om de blir för stora får man väl försöka skaffa sig en matchande överkropp...
så med risk att sabba symmetrin så kör jag på som jag brukar. För att det är så kul!! :muscle:

/Linn

Det är så sant som det är sagt: benträning är skitkul :thumbup: Skit samma att dom blir stora (benen), det är rätt inställning och den (inställningen) ska jag härmed försöka ta efter ;)

Pinglan

Pinglan
2003-01-23, 18:43
Löpning ikväll, underbart regn att susa fram i :) Jag fullkomligt älskar att springa när det regnar, mitt favvoväder i sammanhanget, det är faktiskt sant.

6 km ikväll, tid: 33.06. Ganska nöjd, men det var rätt slitigt, hade rejäl träningsvärk i lår, vader och rumpa sedan igår. Tack och lov brukar det släppa efter nån km, så också ikväll.

Pudzianovski
2003-01-23, 19:18
Löpning ikväll, underbart regn att susa fram i :) Jag fullkomligt älskar att springa när det regnar, mitt favvoväder i sammanhanget, det är faktiskt sant.

Håller verkligen med.

:thumbup:

Helen@
2003-01-23, 21:32
En gång i tiden hade jag planer på att tävla i BB men jag kom aldrig till skott, nu är det inte längre aktuellt, tycker jag är för gammal

Helt rätt......gamla kärringar har inte på scenen att göra :naughty:

...he he....sug på den ni http://smilies.crowd9.com/otn/angels/newangel.gif

Powerbear
2003-01-23, 22:02
Helt rätt......gamla kärringar har inte på scenen att göra

Tror väl ändå att jag snart smäller av...:rolleyes:

mmm... :)

Pinglan
2003-01-24, 07:03
Helen: du glömde att ta med min lilla ;) när du citerade mig i fråga om att vara för gammal att gå upp på scenen. Som det ser ut nu kan ju folk tro att jag menade allvar i min ironi och det var aldrig meningen :D Klart man aldrig bli för gammal, det är ju helt individuellt såklart.

Helen@
2003-01-24, 15:55
:)

Jodå, jag såg allt Din smiley efter texten Din och förstod naturligtvis att Du var ironisk där mot dig själv......vilket även jag också var när jag skrev "gamla kärringar"....ha ha.....

Hoppas att Du någon gång beslutar Dig för att tävla......det behövs verkligen fler tjejer som brinner för byggningen :) ............och inom just dambyggning brukar ju inte toppen infinna sig förrän efter 30-årsåldern då det ska behöva ta så låååång tid för oss kvinns att lägga på sig lite, lite massa.....eller hur?!

I alla fall....välkommen hit :)

I all välmening
//Helena

Linn
2003-01-24, 16:25
Helena@:

Grattis till tungvikts-segern på Lucia!
Jag går också i tungvikten nu... :D

//Linn

Pinglan
2003-01-24, 18:33
Originally posted by Helen@

Jodå, jag såg allt Din smiley efter texten Din och förstod naturligtvis att Du var ironisk där mot dig själv......vilket även jag också var när jag skrev "gamla kärringar"....ha ha.....

Hoppas att Du någon gång beslutar Dig för att tävla......det behövs verkligen fler tjejer som brinner för byggningen ............och inom just dambyggning brukar ju inte toppen infinna sig förrän efter 30-årsåldern då det ska behöva ta så låååång tid för oss kvinns att lägga på sig lite, lite massa.....eller hur?!

I alla fall....välkommen hit

I all välmening
//Helena

Tack för det Helena! Tyvärr tror jag inte att jag någonsin kommer att kliva upp på en byggarscen. Inte nog med att jag är för gammal :angel: , jag lider av sjuklig scenskräck också :em: Jag kräks bara jag tänker tanken att stå på en scen, inför en massa folk, alldeles själv. Huuu!!! Nej, då passar det nog mig bättre att kunna gömma mig bland 10 000 andra startande i tex ett maratonlopp ;) Det finns ytterligare en anledning till varför jag inte kan tävla i BB. Jag är helt enkelt alldeles för odiciplinerad för att klara en deff! Jag skulle nog bli tokig av att deffa tror jag.

Jag såg Linns gratulation till segern i Lucia. Vad kul, jag instämmer i gratulationerna även om de kommer lite sent. Vad har du för framtidsplaner vad gäller byggning och tävling? Blir det kanske en SM-start?

Helen@
2003-01-25, 03:00
Tackar för gratulationen :)

Jag skulle nog bli tokig av att deffa tror jag.

....he he....det hör till...att bli tokig av deff alltså :rolleyes:

Mina framtidsplaner...hmmm....har känt mig rätt "tom" och allergisk mot tävlingsbyggning fram tills för några dagar sedan då tävlingstankar tagit form igen.....och ja, då lutar det åt SM samt ev. öppna klassen på Lucia......nåja, det visar sig :)

Mvh
Helena

Pinglan
2003-01-25, 15:05
Det första jag vill skriva idag är att jag härmed dementerar vad jag tidiagre sagt om min 10.5 km runda. Efter kontrollmätning med cykel och cykeldator/trippmätare visade det sig att rundan bara är 10 km +/- 100m. Jag hoppas ingen lidit allvarlig skada av de osanningar jag spridit omkring mig ;) Sanning är dock att banan är tungsprungen och till stor del skogsstigar så jag vidhåller att när det är dags för en riktig tidskontroll ska jag springa på min andra lättlöpta testbana, så det så.

Då så, dags för redovisning av dagens träning. Löpning 10 km, tid 56.13. Härligt, 45 sekunder snabbare än förra helgen. Det kändes riktigt bra idag också trots att jag faktiskt har lite, lite grann träningsvärk kvar i vaderna.

Känner mig nästan hög av endorfinkicken, jag hade nästan glömt bort hur bra man mår av att springa långt (nåja långt och långt, allt är ju relativt). Känns i alla fall riktigt bra att vara igång igen.

Nu börjar andra halvlek i handbollen, Sverige leder!!

Pinglan
2003-01-26, 11:48
Sista passet med 20-reppare för den här gången (tänkte köra det typ var tredje vecka).

Hantellyft åt sidan, framåtlutad
6 kg 1x20
7 kg 2x20

Omvända flyes
7 kg 2x20

Bänkpress
20 kg 1x20
40 kg 2x20

Chins
13 + 11

Det tar nog tid innan jag kan köra 20-reppare här tyvärr :(
Har dessutom gått upp 1.5 kg i vikt och det gör ju inte saken bättre, det märks verkligen direkt (viktuppgången) när det är dags för chins tycker jag.

Hantelpress, sned bänk
16 kg 2x20

Sittande rodd
30 kg 1x20
35 kg 1x20

Länge sedan jag körde den övningen, men fick skitbra kontakt så den kommer jag nog att fortsätta med.

Flyes, sned bänk
13.5 kg 2x20

Marklyft
50kg 1x10
80 kg 2x20

Här blev greppet det största problemet (som vanligt), skit också att fingrarna är så svaga :mad: Skulle ju va kul att ta slut i ryggen när man marklyfter, men det hinner jag ju aldrig innan fingrarna ger upp. Gillar inte dragremmar så därför är inte det något alternativ heller.

Magmaskin
6 plattor 2x20

Efter en omgång med 20-reppare kan jag säga att biceps, triceps var det klart jobbigaste att köra högreps på. Resten har också varit kämpigt, men inte i närheten av hur det var att köra armar. Nåja, det är i alla fall riktigt kul att variera träningen så jag kommer lugnt att fortsätta lägga in högreps träning regelbundet.

Nu ska jag iväg och äta smörgåstårta hos mina föräldrar. Syndigt gott, men chinsen blir väl ännu tyngre att köra efter en sådan frossa. :em:

Mallan
2003-01-26, 12:42

Nu ska jag iväg och äta smörgåstårta hos mina föräldrar. Syndigt gott, men chinsen blir väl ännu tyngre att köra efter en sådan frossa. :em:

Du far väl se det som lite chinsträning med x-tra vikt...;)

Du far väl se det lite positivt, det kommer bli dessto lättare när du aterigen blivit lite lättare.

Ha det sa trevligt och njut av smörgastartan..det skulle jag ha gjort :D

z_bumbi
2003-01-26, 13:03
Marklyft
50kg 1x10
80 kg 2x20

Här blev greppet det största problemet (som vanligt), skit också att fingrarna är så svaga :mad: Skulle ju va kul att ta slut i ryggen när man marklyfter, men det hinner jag ju aldrig innan fingrarna ger upp. Gillar inte dragremmar så därför är inte det något alternativ heller.

Kör du 20-reppare på 80 så har du inte svagt grepp...
Det är inte normalt att köra så många reps i marklyft, framför allt inte på en sådan vikt. :thumbup:

(Iofs så skulle jag inte rekomendera att köra så höga reps på just marklyft men i alla fall. :) )

Pinglan
2003-01-26, 16:25
Originally posted by z_bumbi

Kör du 20-reppare på 80 så har du inte svagt grepp...
Det är inte normalt att köra så många reps i marklyft, framför allt inte på en sådan vikt. :thumbup:

(Iofs så skulle jag inte rekomendera att köra så höga reps på just marklyft men i alla fall. :) )

Varför inte högreppare i marklyft z_bumbi?

Linn
2003-01-26, 16:40

Varför inte högreppare i marklyft z_bumbi?

Tror det var nåt om att det var lätt att tappa tekniken...han påpekade nämligen samma sak till mig nyligen.

20reps på 80 i mark...det är ruggigt bra!!

z_bumbi
2003-01-26, 17:24
Det är lättare att tappa tekniken, man blir helt inställd på att bara köra sina reps.
Men om man tycker att man klarar av det så...

Själv skulle jag köra alla andra övningar som högreps men behålla marklyften under 10 reps.

emmzan
2003-01-26, 17:25
Linn> det var faktiskt jag som hackade lite på dina högreppare i marken *upplysa* :D.

Linn
2003-01-26, 17:31
Originally posted by emmzan
Linn> det var faktiskt jag som hackade lite på dina högreppare i marken *upplysa* :D.

jaja...ok då

Pinglan
2003-01-27, 18:20
Originally posted by z_bumbi
Det är lättare att tappa tekniken, man blir helt inställd på att bara köra sina reps.
Men om man tycker att man klarar av det så...

Själv skulle jag köra alla andra övningar som högreps men behålla marklyften under 10 reps.

Okej, jag förstår hur du menar ;) Kan ju skamset erkänna att jag tänkte mer på hur många reps det var kvar än att tekniken skulle vara perfekt på de sista skälvande repsen :nono:. Får se hur jag gör i fortsättningen...

Kvällens träning:

Löpning 5.5 km, tid 28.27. Hela 5 sekunder snabbare än förra gången, storartat :thumbup:

Pinglan
2003-01-29, 21:46
Dags för en vecka med lite tyngre vikter än vad som var fallet förra veckan!

Alternerad hantelcurl:
11kg 1x10
18.5kg 2x6

Dips:
1x10
15kg 2x10

Skivstångscurl, Z-stång
35kg 5+6

Liggande tricepspress, Z-stång
30kg 2x5
25kg 1x10

Hantellyft åt sidan:
7kg 1x10
9kg 2x6

Koncentrationscurl:
13.5 1x10
18.5 1x3
16kg 1x10

Sittande hantelpress:
11kg 1x10
18.5kg 2x4

Tricepspress i maskin:
35kg 2x5

Drag till hakan, skivstång:
35kg 2x5

Situps:
10kg 3x15

Kändes bara bra :bpump:

Pinglan
2003-01-30, 19:22
Styrketräning idag igen. Blev lite tokigt tidigare i veckan med en oplanerad vilodag, därför blev det styrka två dagar i rad den här veckan.

Vilodagen i tisdags gick för övrigt ut på att provköra en splirrans ny Merca C270 CDI. Snacka om skapligt klipp i den bilen :hbang:
Ska innan veckan är slut ha bestämt oss om vi vill köpa en sådan! Jag blev så :love: i bilen så det lutar nog åt att slå till! I så fall blir det att skräddarsy en precis som vi vill ha den, bestämma lack och inredning osv, vilken härlig känsla!

Kvällens pass:

Knäböj:
20kg 1x10
60kg 1x10
90kg 2x6

Jag har ett stort problem när det gäller knäböj och det är att vi inte har någon powerrack (heter det så?) på vårt gym. Dessutom är jag i princip alltid ensam på gymet vid den tiden jag tränar (tränar på en liten ort) så jag har ingen som kan passa. Detta gör att jag helt enkelt inte vågar lassa på så mycket på stången, har ju ingen lust att dö under en knäböjstång som blev för tung :( Det här är ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Någon som har ett bra tips?

Utfall smithmaskin:
60kg 1x10
70kg 2x6

Lårcurl:
8 plattor (40kg ?) 2x6

Vader i benpressen:
110kg 1x10
160kg 1x10
200kg 1x10

Benpress:
110kg 1x10
160kg 2x6

Stående vadpress:
80kg 1x10
90kg 1x10
100kg (fullt magasin) 1x10

Höftlyft:
3x15

Armhävningar:
1x40

Chins:
1x14

Kändes okej, men jag retar mig på knäböjen och att jag inte vågar testa där riktigt.

Nu är det handboll igen. Heja Sverige!!!!!

JJ
2003-01-30, 19:45
Funkar det att ställa ett par bänkar på varje sida så kan du ju göra det. Ev. höja upp dem med viktskivor eller något. Bättre än inget kanske.
I övrigt är jag ruggigt imponerad av en så stark tjej som samtidigt inte skäms för sig i löpspåret. Självklart ska du springa maran, har själv gjort det 2 ggr och det är en skön känsla att grejja det.

Pinglan
2003-01-31, 16:21
Originally posted by JJ
Funkar det att ställa ett par bänkar på varje sida så kan du ju göra det. Ev. höja upp dem med viktskivor eller något. Bättre än inget kanske.
I övrigt är jag ruggigt imponerad av en så stark tjej som samtidigt inte skäms för sig i löpspåret. Självklart ska du springa maran, har själv gjort det 2 ggr och det är en skön känsla att grejja det.

Tack JJ, både för tipsen och komplimangen :) . Ja, jag är verkligen sugen på en mara. Var sprang du? Om det nu blir någon för min del lutar det väl åt att debutera på Stockholms maran. Vilka tider har du sprungit maran på och hur mycket löptränar du? (du kanske skriver en journal förresten, då kan jag ju gå och kolla själv hur du tränar)

Dagens träning:

Löpning 5.5 km. Tid 28.25 Minus 10 grader idag och dessutom snö och is på vägen. Fy f....n vad jag hatar vintern :mad: Hade dessutom träningsvärk i lår/rumpa/vader sedan igår så med tanke på de dåliga förutsättningarna (vaddå skylla ifrån sig) är jag nöjd med tiden.

Nu är det dags för lite :eating:

JJ
2003-01-31, 16:31
Har ingen journal och springer bara en kort runda per vecka just nu. Anledningenär att jag satsar mer på att få lite kött på de magra benen och har svårt att kombinera båda sakerna.
Jag har sprungit Sthlm marathon 2 ggr, båda gångerna med ca 3 månaders träning, som mest ca 5 mil i veckan men i snitt säkert "bara" 2.5 mil. Rätt lite träning alltså, men lätt kropp och lite talang (farsan har sprungit på 2.39).
Jag har spungit på 3.55 samt 3.45. Om du bestämmer dig för att ställa upp kanske jag kör en gång till:)
Allvarligt så kanske nästa år (2004), i år fortsätter jag köra mer styrka.

Pinglan
2003-02-01, 15:29
Originally posted by JJ

Jag har sprungit Sthlm marathon 2 ggr, båda gångerna med ca 3 månaders träning, som mest ca 5 mil i veckan men i snitt säkert "bara" 2.5 mil. Rätt lite träning alltså, men lätt kropp och lite talang (farsan har sprungit på 2.39).
Jag har spungit på 3.55 samt 3.45. Om du bestämmer dig för att ställa upp kanske jag kör en gång till:)
Allvarligt så kanske nästa år (2004), i år fortsätter jag köra mer styrka.

Det är ju riktigt bra tider med tanke på att du inte snittade så många mil i veckan. Hur långt sprang du som längst på träning? Räcker det att springa 2 mil på sitt långpass tror du, eller behöver man springa längre? Jag vet inte än om det blir maran -03, men helt klart att det blir -04, då får vi tävla :thumbup:

Dagens träning blev löpning 10 km. Tid 59.57
Idag var det extremt tungt. Skogsdelen av min runda (ca 5 km) var täckt med ca 1 dm tjock snö vilket innebar att jag fick pulsa mig fram i 5 km. Det är mjölksyravarning på snöpulsande kan jag lova. Fy tusan vad jobbigt, men nu känns det bra :)

JJ
2003-02-01, 16:00
Usch, blir ju sugen på att springa när man läser här men så är man förkyld.
Jag tycker man ska springa max ca 2 mil på träning (inte mer än en gång i veckan) som motionär. Det sliter väldigt mycket på kroppen och jag ser ingen vits med att springa längre. Jag låg oftast mellan 17-19 km på söndagarna. Ca 6 veckor innan loppet är det bra att springa ett litet testlopp för att känna på tempot och få en uppfattning om formen. T.ex. så arrangerar Sthlm marathon en tidig söndagsmorgon möjligheten att springa första varvet ungefär 6-8 veckor innan, då får du ju också möjlighet att känna på banan. En annan möjlighet är ju att springa t.ex. Göteborgsvarvet. Att tävla lite innan ger bra erfarenhet. Glöm heller inte att testa att dricka sportdryck under träning, det är inte alla som klarar det och det är tråkigt att komma på under loppet.
Nästa gång jag springer så ska jag ned till 3.30. Har gärna dig vid min sida när jag korsar mållinjen. Så nu vet du vad du har att sikta på;)
Prova t.ex. Stockholmsloppet på sensommaren, lättsprungen halvmara och rätt kul. Rutin är viktigt.

Pinglan
2003-02-01, 17:23
JJ: Tack för alla nyttiga tips.
Jag antar utmaningen, 3.30 på maran -04 :cheers: Nu måste jag ut och springa så jag hinner komma i form ;)
Krya på dig!

Pinglan
2003-02-02, 11:53
Dagens pass:

6kg 1x10
9kg 1x10
10kg 1x10

Omvända flyes:
9kg 2x10

Bänkpress:
20kg 1x20
60kg 1x1
55kg 2x3

Chins:
10kg 5+4

Hantelpress, snedbänk:
21kg 2x6

Sittande rodd:
50kg 2x7

Sned bänkpress:
50kg 1x1
45kg 4+5

Marklyft:
50kg 1x10
105kg 2x5

Kabelcurl för magen:
20kg 1x15
30kg 1x15.

Idag känner jag mig nöjd med hantelpressarna, rejäl ökning av vilterna där. Har inte ens provat 21 kg hantlarna på flera år och så gjorde jag en dubbel 6:a på första försöket = nöjd :)

Mindre nöjd är jag med bänkpressen, hade nog tänkt att jag skulle klara mer än en endaste reps på 60 kg, skit också!!!

Marklyften ger delade känslor. Visst känns det okej att sätta en dubbel 5:a på 105 kg, men samtidigt är det mitt vanliga problem som sätter gränsen. GREPPET, jag hatar när det ger med sig. Jag kanske ska greppträna mer specifikt för att det ska gå fortare att bli stark i nyporna. Ett STORT irritationsmoment är det i alla fall :mad:

Mallan
2003-02-02, 13:53
Om du inte har nagot emot "hjälpmedel" är remmar suveräna när greppet inte riktigt räcker till vid marklyft.

Pinglan
2003-02-02, 14:44
Originally posted by Mallan
Om du inte har nagot emot "hjälpmedel" är remmar suveräna när greppet inte riktigt räcker till vid marklyft.

Jo jag vet men jag tycker nog att det är lite mer sport att köra utan dragremmar :bpump: Funktionell styrka är den bästa styrkan tycker jag ;)

Linn
2003-02-02, 16:50

Jo jag vet men jag tycker nog att det är lite mer sport att köra utan dragremmar :bpump: Funktionell styrka är den bästa styrkan tycker jag ;)

macho att köra utan dragremmar! men tycker du det är värt det även om du inte kan utmatta ryggen maximalt..?

personligen använder jag alltid dragremmar för att verkligen koncentrera arbetet till den muskel som tränas. och de flesta jag sett kör så.

Pinglan
2003-02-02, 17:59

macho att köra utan dragremmar! men tycker du det är värt det även om du inte kan utmatta ryggen maximalt..?

personligen använder jag alltid dragremmar för att verkligen koncentrera arbetet till den muskel som tränas. och de flesta jag sett kör så.

Jag kör nog helst utan remmar även om ryggen inte tar slut till max just i marklyftet. Jag tror jag kör slut på ryggen tillräckligt genom de andra ryggövningarna (chins, rodd) och där är det inte greppet som ger upp först utan där tröttnar ryggen. Men du har helt rätt i din frågeställning, jag har själv funderat över hur jag ska göra och ställde faktiskt en fråga här på forumet om just dragremmarnas vara eller inte vara för ett tag sedan. Jag har liksom du sett att de allra flesta som kör rygg tungt använder dragremmar men som sagt, jag väljer att avstå. :) Men det är klart, det skulle vara rätt kul att testa med remmar och se hur stor skillnaden blir. Man kan ju variera sig även här.

Linn
2003-02-02, 18:25
jag tror att det handlar om vana. Börjar man inte med dragremmar så vänjer man underarmarna vid större belastning och behöver inte dragremmar senare heller. men om man alltid kört med dragremmar så är det nog svårt att bara sluta. jag har själv upplevt det, och det är antagligen för att jag är svag i underarmarna, så jag MÅSTE ha mina dragremmar för att kunna utmatta de muskler jag avser att träna.

Pinglan
2003-02-03, 19:29
Kvällens träning:

Löpning i snöstorm och på mycket moddig/slaskig vägbana.
Distans: 4.0 km. Tid: 21.53

Mycket slitigt idag, varför kan det inte bli vår????

Pinglan
2003-02-04, 19:30
Styrketräning idag. Har bestämt mig för att köra axlar ihop med ben istället för med biceps, triceps som jag gjort förut. Tar för lång tid att köra tre muskelgrupper samma pass. Jag ska dessutom köra benen lite mer sparsamt fortsättningsvis så därför blir det lite mer tid över på det passet. Faan, benen växer som ogräs, ett par byxor som satt löst runt låren innan jag började träna seriöst igen sitter nu helt slimmade :( Får helt enkelt lov att ta det lugnt med benen, inte köra tungt heller kanske.

Alternerad hantelcurl:
11kg 1x10
16kg 3x10

Dips:
1x10
15kg 2x10
10kg 1x10

Skivstångscurl:
30kg 3x10

Liggande tricepspress:
25kg 3x10

Scottcurl hantel över bänk (finns ingen scottcurlbräda hos oss)
10kg 3x10

Enarmshantelpress över huvudet:
8kg 3x10

Situps:
3x30

Kändes rätt så okej, inga stordåd direkt men ändå.

Pinglan
2003-02-05, 19:00
Så var det dags för ytterligare ett löppass i snöstorm och snorhalt på vägen:( Ikväll var det så illa att jag halkade omkull, slog i höger knä helt brutalt och säkert tappade en halvminut tidsmässigt :furious: :insane: :furious: Som tur är känns knät okej igen, ingen större skada skedd alltså.
Skitpass, skittid men här kommer det:

Löpning 4 km, tid 22.20

Pinglan
2003-02-06, 07:10
Nu ska ni få höra.... vad en snorhal väg mot ett stackars knä kan göra.... (farbror Frej).

Nej allvarligt talat, detta är inte kul. Jag kände ju inget särskilt i knät direkt efter vurpan igår men nu i natt har jag vaknat typ 20 ggr av att det har värkt.

När jag skulle kliva upp imorse så gjorde det så satans ont att jag knappt kunde stödja på det. Vad säger ni om den extrema oturen? :insane:

Jag skulle ju köra ben på gymet ikväll men får nog kasta om och köra bröst, rygg minus marklyft istället. Nu måste jag fara iväg till jobbet. Håll tummarna för att knät blir bättre!!!!

Mallan
2003-02-06, 09:56
Ett litet stödbandage och värktabletter kan snabba pa läkningen lite :thumbup:

Jag haller alla tummar och tar!!

Lellan
2003-02-06, 11:21
Håller så mycket tummar jag kan, försöker även dela med mig lite av det ovanliga flyt jag har på tur-fronten just nu! *tankeöverföring till Pinglan*

Krya på knät nu! Och lycka till på passet! :thumbup:

Pinglan
2003-02-06, 19:28
Mallan och Lellan: Tack för stödet, det värmer :)

Knät känns så där, gör ont när jag flekterar mot motstånd och även när jag sträcker fullt. Gå ner på huk funkar inte. Får ta det lite lugnt ett par dagar.

Bröst, rygg, baksida axlar på gymet ikväll. Blev inget bra pass, jag är deppig och arg och orolig för hur det ska bli med knät. Dålig koncentration helt enkelt. Det här blir ingen rolig läsning, men här kommer det i alla fall!!

Bänkpress:
20kg 1x20
50kg 10+10+8

Egentligen enda övningen jag är nöjd med idag, snart blir det 3x10 på 50kg!!!

7kg 1x10
9kg 2x10

Chins:
12+10+10

Hantelpress, lutande bänk:
18.5kg 3x10

Omvända flyes:
8kg 3x10

Sittande rodd:
45kg 3x10

Sned bänkpress:
40kg 10+8+8

Enarms hantelrodd:
26kg 3x10

Flera år sedan jag körde den här roddövningen, kändes bra så den kommer att dyka upp fler gånger.

Höftlyft:
3x10

Saknade marklyften brutalt men vill inte riskera att få ännu mer ont i knät så därför hoppade jag över favvoövningen idag.

Pinglan
2003-02-07, 16:00
Knät känns bättre!!! :D Vila idag och så kan jag nog köra ett löppass imorgon i alla fall. (hade ställt in mig på att jag inte skulle klara av det) Törs nog inte springa en hel mil, men en kort runda är ju bättre än ingen runda. Skönt att det inte blev så farligt trots allt, var riktigt orolig ett tag.

Pinglan
2003-02-08, 18:15
Idag har vi varit och beställt vår nya MB :smokin: :hbang: Leverans i slutet av april, lång leveranstid men den som väntar på nåt gott......:D

Ikväll blev det ett försiktigt löppass på 5.5km Tid:28.46 Kändes bara bra, kände absolut ingenting från knät, skööönt.

Pinglan
2003-02-09, 12:43
Ben tillsammans med axlar idag + marklyften som jag skippade i torsdags pga knät.

Tänker lugna ner mig med benträningen och inte köra tungt, kör lite "trivselträning" helt enkelt, bara för att det är så kul. Sedan är det bara att hålla tummarna för att dom (benen och vaderna) inte växer mer nu.

Här kommer dagens pass:

Marklyft:
60kg 1x10
100kg 2x10

Här blev jag riktigt nöjd med att klara 2x10 på 100kg :bpump: Greppet höll relativt bra idag, bara de sista som var lite tuffa. Nästa gång jag kör marklyft tror jag att jag ska prova med dragremmar för att se skillnaden.

Hantellyft åt sidan:
6kg 1x10
8kg 2x10

Sittande hantelpress:
16kg 3x10

Kändes bra, inget ostabilt vingel alls idag ;)

Drag till haka, Z-stång
25kg 3x10

Utfall i smithmaskin:
50kg 3x10

Stående vadpress:
70kg 3x10

Knäböj:
60kg 1x10
70kg 2x10

Benpress:
120kg 3x10

Magmaskin:
7 plattor 3x20

Passet kändes okej men lite trist är det ju att inte ladda på så mycket man orkar. *beslutsångest över hur jag ska göra med min benträning*

Jag måste försöka fixa en kamera så jag kan lägga ut lite bilder, då kan ju ni andra komma med synpunkter och tips om hur jag ska göra eller inte göra med mina ben, det kanske ändå bara är som jag inbillar mig att benen är stora som timmerstockar.

Fast å andra sidan får jag alltid höra kommentarer om mina stora ben i olika sammanhang (då jag har shorts, klänning eller tajta byxor), annars försöker jag faktiskt dölja mina ben i inte helt tajta långbyxor för det mesta, har verkligen komplex för hur de ser ut :em: Nej nu får jag minsann sluta gnälla, vad jobbig jag är :smash:

Mallan
2003-02-09, 13:40
Känner igen det där med beslutsangest.. ;)

Hur ser det ut med matten?!
Släng ut lite matt pa överkropp, armar och ben.
Eller sa kan du ga in i min journal och jämföra (om du inte vill lägga ut matten officiellt).

Bilder är ju förstass det bästa :hbang:

Skönt att knät är bättre!!

Pinglan
2003-02-09, 18:40

Hur ser det ut med matten?!
Släng ut lite matt pa överkropp, armar och ben.
Eller sa kan du ga in i min journal och jämföra (om du inte vill lägga ut matten officiellt).

Det var en bra ide´Mallan. Nu kollade jag bara lite snabbt i början av din journal och hittade en hel del mått på sidan 4. Har du lagt ut mått senare än det? (orkar inte läsa igenom alla 49 sidor i din journal just nu :D ).

Ska genast mäta och jämföra. Förresten, var på låret och vaden mätte du? Det är ju viktigt att jag mäter på samma ställe om det ska bli en rättvis jämförelse.

En sak till, på en del mått har du två siffror varav den ena inom parantes. Är det avslappnad/spänd muskel som avses där? Antar att det är så, men bättre att fråga än att tolka fel (är inte direkt van att mäta omkrets på mina muskler, tror ärligt talat aldrig jag har gjort det. Men någon gång ska ju vara den första...)

Nu ska här mätas :hbang:

Pinglan
2003-02-10, 19:42
Nu har jag tagit lite snabba mått på armar och ben.

Överarm: 27.5 cm (spänd 31.5 cm)

Underarm: 24 cm (spänd 25.5 cm)

Lår: 58 cm (spänd 59.5 cm)

Vad: 38 cm

Med reservation för felmätningar så innebär detta att om jag jämför med Mallans mått på sidan 4 i hennes journal så är jag ca 1.5 cm tunnare runt över- och underarm, medan jag är hela 7 cm kraftigare runt låren. Svart på vitt så betyder det att mina ben är missbildade :cryout: och att alla som kommenterat mina kraftiga ben har haft rätt :furious: Skit också, jag ska aldrig mer köra ben tungt. :insane:

Kvällens träning blev ett urdåligt löppass på 5.5 km. Tid 28.43 Kändes inte alls bra idag, tung och seg i benen efter benpasset igår.

Mätte förresten min vilopuls imorse. Den låg på 48 slag/min, det är ju ändå ganska hyfsat. Tur att någonting är bra på min misslyckade kropp :thumbup:

emmzan
2003-02-10, 19:52
Svart på vitt så betyder det att mina ben är missbildade :cryout: och att alla som kommenterat mina kraftiga ben har haft rätt :furious: Skit också, jag ska aldrig mer köra ben tungt. :insane:

Men du satsar på långdistans...? Löpning...? Lite skillnad mot satsning AF eller byggning ju..

Och vem f-n tycker att kraftiga ben är fult??

Mallan
2003-02-10, 21:51
Nu har jag tagit lite snabba mått på armar och ben.

Överarm: 27.5 cm (spänd 31.5 cm)

Underarm: 24 cm (spänd 25.5 cm)

Lår: 58 cm (spänd 59.5 cm)

Vad: 38 cm

Hm, du har nog hittat lite gamla matt...:em:
Den 7/12 hade jag följande matt;

Överarm: 33,5cm
Underarm: 28cm
Lar: 60cm, längre upp
Lar: 52cm, en bit ovanför knät.
Vad: 40cm

Du har alltsa inte större ben än mig och om jag ska vara ärligt (och jämför da med hur jag ser ut) har du INTE för stora ben, snarare lagom :hbang:

Pinglan
2003-02-11, 07:02
Mallan och Emmzan: tack för att ni försöker muntra upp mig :) Ni har säkert rätt, benen är kanske inte såååå stora i alla fall. Och som sagt, vem säger att stora ben är fult :thumbup: Härmed lovar jag att aldrig mer tjata och gnälla över mina ben, jag blir ju bara tröttsam :em: :thumbup: Men ni vet, det är svårt att bli av med gamla komplex och nojor.

Pinglan
2003-02-11, 19:27
Kvällens styrketräning: biceps,triceps.

Skivstångscurl, z-stång:
20kg 1x20
30kg 3x10

Dips:
1x10
10kg 3x10

Alternerad hantelcurl:
16kg 3x10

Liggande tricepspress:
27.5kg 3x10

Koncentrationscurl:
16 kg 10+10+8

Tricepspress maskin:
30kg 1x10
35kg 2x10

Situps:
3x20

Dipsen gick inte så bra idag, känner lite smärta i båda axlarna i bottenläget. Möjligtvis beror det på att jag nyligen börjat köra med påhängd vikt, det var länge sedan jag körde så. Har ju mest kört mängdträning för dips tidigare. Får vara uppmärksam på detta, axelskador vill jag inte dra på mig.

Pinglan
2003-02-12, 19:28
Löpning på schemat idag:

5.5 km, tid 28.16 Idag kändes det riktigt bra, härligt :D

Nate
2003-02-12, 19:47
Löpning på schemat idag:

5.5 km, tid 28.16 Idag kändes det riktigt bra, härligt :D

:insane: grrrr

avis-avis-avis-avis-avis-avis
Jag vill ju också springa!!:cryout:

Pinglan
2003-02-13, 19:19
Originally posted by Nate

:insane: grrrr

avis-avis-avis-avis-avis-avis
Jag vill ju också springa!!:cryout:

Jag lider med dig Nate!!! Hemska tanke att dra på sig en skada som orsakar löpförbud. Skulle ju hellre ta ett gymträningsförbud om jag tvingades välja. Helst vill jag dock fortsätta med båda och slippa elaka skador såklart.

Ikväll blev det axlar och lite lugn benträning:

Axel-abduktion i maskin:
4 plattor 1x10
6 plattor 3x10

Sittande hantelpress:
16kg 3x10

Lyft framåt med viktskiva:
15kg 3x10

Utfall i smithmaskin:
50kg 3x10

Vadpress:
70kg 3x10

Knäböj:
60kg 1x10
80kg 2x10

Benpress:
120kg 1x10
150kg 2x10

Lårcurl:
7 plattor 1x10
6 plattor 2x10

Magcurl i kabelmaskin:
20kg 1x15
25kg 2x10

Nate
2003-02-13, 19:30
men på måndag får jag faktiskt börja promenera igen. Ska tjuvcykla till stan lite nu ihelgen dessutom eftersom att mitt busskort ändå har gått ut efter imorgon. Activity - here I come! :cheers:

Pinglan
2003-02-15, 14:15
Veckans långdistanspass blev 11.6 km löpning på en bana som består av 6 km asfalt (torr vägbana idag, suveränt) och 5.6 km grusväg som var snöig och bitvis ganska hal. (dock packad snö, inget pulsande alltså)

Tid 1.04.11

Kändes helt okej konditionsmässigt men däremot började höger knä att göra ont efter ungefär 7 km, sedan gjorde det ont resten av vägen hem. Det gjorde inte jätteont men tillräckligt ont för att jag ska bli lite orolig. Jag menar.... få ont efter 7 km när målet är att springa 4.2 mil..... :laugh: :cheers:

Pinglan
2003-02-16, 13:10
Nu har jag efter mycket funderande hit och dit bestämt mig för att ändra mitt träningsupplägg lite grann för att få in en extra vilodag. Har känt mig lite sliten i ffa ben men också generellt den sista veckan. Bäst att lyssna på kroppen. Kommer dessutom att minska ner på benträningen och inte köra så tungt. Benen får ju en del ändå genom löpningen, dessutom kommer jag att öka löpdistanserna lite grann framöver och då blir det ju ännu mer benträning.

Så här tänker jag mig att det blir:

Må: vila (lite armhävningar och magträning hemma)
Tis: löpning 5km
Ons: löpning 5-10km
Tor: Styrka: biceps, triceps, axlar
Fre: vila (armhävningar, chins, mage hemma)
Lör: löpning 10-25km
Sön:Styrka: rygg, bröst, lite lätt benträning.

Upplägget på styrketräningen blir som tidigare, variera med brutaltungt, medeltungt och högreppare.
När vädret blir lite bättre ska jag lägga in morgonpromenader ett par, tre dagar i veckan också (sommaren närmar sig ;) )

Vad tror ni om detta upplägg? Jag tror det blir bra att få två vilodagar i veckan.

Dagens träning:

6kg 1x15
8kg 2x15

Omvända flyes:
8kg 3x10

Chins:
13+10

Bänkpress:
50kg 3x10 :D

Skivstångsrodd:
40kg 3x10

Hantepress, snedbänk:
21kg 1x8
18.5kg 2x10

Marklyft:
60kg 1x10

115kg 2x5 :D Använde dragremmar här. Kändes helt okej, skönt att inte behöva tänka på greppet. Kommer nog att variera lite fortsättningsvis mellan att köra med/utan remmar. (Om jag kan köra utan nu när jag märkte hur mycket skönare det blev för händerna att använda remmar)

60kg 1x10

Flyes, lutande bänk:
16kg 3x10

Magcurl i kabel:
25kg 3x15

Helt okej pass idag där jag är extra nöjd med bänkpressen och marklyften.

Mallan
2003-02-16, 14:17
Funderar lite över söndagens träning. Rygg och bröst pa samma dag skulle för mig bli lite väl tungt (tva hyfsat stora muskelgrupper).

Har du tränat sa förr?!

Upplägget beror ju lite pa vad du vill med din träning. Vilken/vilka muskler behöver du stärka, vill du ha större. etc.

Har själv precis gjort om mitt schema lite (med lite hjälp ;) )...

Tycker annars att du ska prova om du känner att det passar dina behov och krav. Kör 4v och utvärdera hur det gatt.

:bpump:

Pinglan
2003-02-16, 18:31
Funderar lite över söndagens träning. Rygg och bröst pa samma dag skulle för mig bli lite väl tungt (tva hyfsat stora muskelgrupper).

Har du tränat sa förr?!

Upplägget beror ju lite pa vad du vill med din träning. Vilken/vilka muskler behöver du stärka, vill du ha större. etc.

:bpump:

Tack för dina synpunkter Mallan!

Jag har kört rygg och bröst ihop ett tag nu och även gjort det tidigare, tycker det fungerar bra. Tack vare att benen har låg prioritet fick de hamna på söndagspasset också, gör inte så mycket om det inte finns så mycket krut kvar över till dem ;)

På tal om upplägg beroende på vad jag vill, jag vet ju inte vad jag vill egentligen. Bli stor? Stark? Smidig? Uthållig? Explosiv? Snabb? Smal? Deffad? Jag vet helt enkelt inte vad jag vill bli :confused: Helst allt på en och samma gång kanske. Har du någonsin stött på en människa som har så svårt för att bestämma sig?:D Jag fortsätter att köra så får vi se vad som händer.

Pinglan
2003-02-17, 18:57
En lätt promenad på 40 min + armhävningar 1x50 blev det ikväll.

De första 10 armhävningarna utfördes med två busiga katter på ryggen (vikt ungefär 6kg st = 12 kilo totalt). De påföljande 5 med en katt hängandes över nacken och den andra bitandes i min ena fot. Rätt nöjd med repsantalet med tanke på omständigheterna :D

Pinglan
2003-02-18, 19:01
Dagens löppass genomfördes med förutsatsen att springa i lite högre tempo än vanligt. Det fungerade riktigt bra och den vanliga 5.5km rundan hastades runt på 26.46 :D Det är ca 1.5 min snabbare än förut. Härligt, men det var rätt tungt på slutet.
50-minutersgräns here I come :hbang:

Jz2003
2003-02-18, 19:09
alla som kommenterat mina kraftiga ben har haft rätt :furious: Skit också, jag ska aldrig mer köra ben tungt. :insane:

Kraftiga kvinno ben är jö det bästa jö :naughty: ..

Pinglan
2003-02-19, 19:45
Originally posted by Jz2003
Kraftiga kvinno ben är jö det bästa jö :naughty: ..

Tack Jz2003, det var snällt sagt :thumbup:

Ikväll blev det löpning i lugnt tempo. 6km på 32.27 Kändes okej förutom att jag har diffusa smärtor i höger knä, det är något som inte riktigt är som det ska :( . Faan, jag vill inte vila, jag vägrar :cryout:

Nate
2003-02-19, 20:45
Jag har också haft en massa problem med mina knän... först var det på utsidan i senan där bak.... och sen var det på insidan innanför knäskålen och sådär har det hållt på. Vägrar iaf att ge upp! Nu sist var det ju foten, vägrar dock att ge upp! Nu är det färdigvilat!!!!! Löppass nr tre sedan uppehållet imorgon = :cheers:

JJ
2003-02-19, 21:45
Vart i knäet gör det ont? Prova zon salva, orudis salva eller liknande (innehåller ketoprofen), receptfritt på apoteket.

Pinglan
2003-02-20, 18:55
Originally posted by JJ
Vart i knäet gör det ont? Prova zon salva, orudis salva eller liknande (innehåller ketoprofen), receptfritt på apoteket.

Det känns som det är inne i knät som smärtan kommer ifrån, mer på baksidan än på framsidan. Det går inte att provocera fram genom att klämma och trycka, men gör jag en statisk kontraktion med hamstrings känns det direkt inne i knät. Vet i sjutton vad det kan vara :confused: Tror inte det är muskulärt.

Ikväll blev det spy-tung styrketräning :hbang: Det är såååå himla kul att köra tungt. I love it :kickass:

Skivstångscurl z-stång:
20kg 1x10
35kg 2x7

Alternerad hantelcurl:
21kg 2x3 :D Dom här repsen var ju inte riktigt rumsrena vad gäller strikt utförande, det måste jag ju erkänna, men upp kom dom jävlarna (hantlarna) i alla fall!!

18.5kg 2x7

Koncentrationscurl:
18.5kg 4+3

Liggande tricepspress:
20kg 1x15
30kg 2x6

Tricepspress i maskin:
40kg 5+4

Enarmshantelpress:
10kg 2x3
9kg 2x7

6kg 1x10
9kg 2x10 Svårt att köra riktigt tungt här, tappar kontakten då känner jag.

Omvända flyes:
9kg 2x10 Samma som ovan vad gäller att köra tungt.

Hantellyft åt sidan:
10kg 2x8

Sittande hantelpress:
11kg 1x10
18.5kg 6+5 :D Kändes asbra, ingen instabilitetskänsla alls.

Magcurl i maskin:
8 plattor 1x15
9 plattor 2x10

Mycket nöjd med hela passet idag, ökat på flera av övningarna. Som sagt, det är satans kul att köra tungt!!!

Pinglan
2003-02-21, 18:47
Kvällspromenad 60 min och därefter:

Armhävningar 1x55 :D

Chins 1x15 :D

Fultjack
2003-02-22, 10:09
alla som kommenterat mina kraftiga ben har haft rätt Skit också, jag ska aldrig mer köra ben tungt.

om det är muskler så äre det väl ok? men om det är pure fat så är det lite värre , inget emot muskliga kvinno ben...

du verkar rätt stark förresten!
keep up the good work:whipped: :kickass:

Pinglan
2003-02-22, 14:25
Originally posted by Fultjack

om det är muskler så äre det väl ok? men om det är pure fat så är det lite värre , inget emot muskliga kvinno ben...

Jo det mesta är ju muskler ....... men lite annat sitter det nog också där, det måste ju erkännas. :insane:

Idag var det dags för långdistans igen. Det blev 14.5 km med omväxlande skogs/snöstig, grus/snöväg och torr asfalt.

Tid 1.26.11

De första 12 km gick hur bra som helst men resten.... Fy fan jag tror jag brakade in i väggen, i alla fall var det nära. Jag fick i princip slita för varenda kvarvarande steg, de som såg mig trodde nog jag var ute och gick, men sanningen var den att jag sprang så fort jag kunde!!! Knappt styrfart. :notme: Usch vad jobbigt. Jag får skylla på att det var skittungt att springa i skogen med all snö, det suger verkligen musten ur benen. Ja, ja sämre än så här kan det ju knappast gå så det är väl bara att bita ihop och se fram emot nästa gång.

Knät kändes sådär, kände av det från första till sista steget, men det blev inte värre och värre utan höll sig på ungefär samma smärtnivå hela tiden. Det måste ju ändå vara rätt så positivt?

Nu ska jag kasta mig raklång på sängen och koppla av med en bok om träningsupplägg för marathon :thumbup:

JJ
2003-02-22, 15:02
Respekt! Bli inte orolig över att du tar slut ibland, snö och skog suger musten ur benen snabbt. Angående dina vackra ben så kommer de krympa under din marathon satsning vågar jag nästan lova.

Fultjack
2003-02-22, 16:25
varför inte lägga upp en bild på benen så ser vi juh ? :thumbup: :thumbup:

Pinglan
2003-02-23, 17:40
varför inte lägga upp en bild på benen så ser vi juh ?

Ja det vore ju det bästa så kunde jag få lite feedback från er andra men jag har ju ingen kamera ännu. Måste försöka ordna fram en snart.

Idag tung bröst och ryggträning. Benen fick vila helt pga knät som gör riktigt ont idag :(

Bänkpress:
20kg 1x20
60kg 1x3
55kg 2x4

Hantelpress lutande bänk:
21kg 2x8

Hantelflyes, lutande bänk:
16kg 2x10

Vid alla bröstövningar kände jag i ett visst läge en skarp smärta i vänster armveck. Förmodligen i bicepsfästet, nu får jag betala för mina ostrikta hantelcurl med 21-kilos hantlarna i torsdags. Det kändes inte konstant men i vissa lägen som sagt. Kanske bäst att köra biceps lite lätt nästa gång.

Chins:
10kg 6+5

Skivstångsrodd:
50kg 1x10
60kg 1x6

Marklyft:
120kg 2x3 :D

Magcurl i kabel:
20kg 3x15

Idag använde jag dragremmar i alla ryggövningar :em: Herregud vilken skillnad det blir, jag vill aldrig mer köra utan!!!! Det är ju mycket roligare dessutom, slippa få brutalont i händerna.

Himla nöjd med marklyftet måste jag säga, nu tar jag dubbelt så mycket som jag väger och lite till:D (väger 56-57kg)

Lellan
2003-02-23, 19:15
Vad säger man? :bow: :thumbup:

Fultjack
2003-02-23, 19:37
härligt !:thumbup:

vars bor du nånstans?

Pinglan
2003-02-24, 19:37

vars bor du nånstans?

Jag håller till djupt inne bland Östergötlands mörka skogar ;)

Ikväll blev den enda aktiviteten en lugn promenad. När jag går känner jag ingenting i knät, men om jag tar ett par löpsteg kommer smärtan direkt. Kommer inte att köra något snabb-löppass imorgon utan jogga i lugnt tempo för att vila knät. Ska äta en kur inflammationsdämpande också. De kan förvisso göra nytta även för bicepsfästet som är irriterat.

Pinglan
2003-02-25, 19:42
:( :( Idag har jag varit hos en idrottsläkare. Han diagnostiserade mitt knäproblem som ett uttänjt bakre korsband. Nu får jag inte springa så länge jag känner minsta smärta vid försök. Gå och cykla kan jag däremot göra, i princip kan jag träna allt som inte gör ont. Det här var verkligen inte kul, men bättre att vila nu än att det ska ta ännu längre tid sedan.

Kvällens träning:
Promenad 45 min + motionscykel 30 min.

emmzan
2003-02-25, 21:23
*tycka synd om pinglan*

Simning kanske?

Mallan
2003-02-25, 21:49
Verkligen trakigt att höra :(
Sa Farbror Doktorn hur länge det kan ta innan det är läkt?!?!

Krya pa dig.

Lellan
2003-02-25, 21:53
:( Uff, va trist.. lider med dig. Hoppas du återhämtar dig sensationellt fort! Massa kryapådig!! :thumbup:

Pinglan
2003-02-26, 07:16
Tack för stödet tjejer :love: Skönt med folk som förstår. Jag har många i min omgivning som tycker jag ska vara jätteglad som skadat knät, tänk vad skönt att inte få springa!!!!!! Vad säger man om en sådan inställning :nono:

Emmzan: simning skulle säkert gå bra men dumt nog så bor jag på en liten ort utan simbassäng, tar för lång tid att ta sig till närmaste ställe.

Mallan:läkaren hade ingen uppfattning om hur lång tid skulle ta för min skada att läka, kan ta allt från 1 vecka upp till 8 veckor om jag har otur :( Låt oss hålla tummarna för att det bara blir 1 vecka!!!!

Nate
2003-02-26, 07:32
känner igen den där inställningen hos folk "men vad skönt, då kan du passa på att ta det lugnt ett tag!"

gaaah!:smash:

JJ
2003-02-26, 09:16
Låna en mountainbike och stick ut i skogen eller något liknande. Passa på att prova något nytt. Som är roligt.

Pinglan
2003-02-26, 19:51
Kvällspromenad 65 min.

Jag tycker det här är så tråkigt, jag vill inte vara skadad!!! När jag inte kan träna som jag vill har jag svårt att sköta mat osv också. Vill helst vräka i mig både det ena och det andra :eating: så onyttigt som möjligt. Fånigt att det är så, nu om någon gång behöver jag ju hålla koll på vad jag stoppar i mig så inte den begynnande formen blåser all världens väg. Vad konstig man är :smash:

Nate
2003-02-26, 20:05
sådär är jag också - dumma nate :smash:

Jag är uberextremist. Får jag inte träna orkar jag inte hålla någon koll på kosten alls... och det är ju precis som du säger då man behöver det mest...

Pinglan
2003-02-27, 18:57
Styrketräning ikväll. Valde att lägga in högreppare på lätta vikter för att skona bicepsfästet som varit lite irriterat.

Skivstångscurl:
25kg 2x20

Tricepspress maskin:
25kg 2x20

Alternerad hantelcurl:
13.5kg 2x20

Dips:
25+20

Scottcurl hantel:
8kg 2x20

Enarms hantelpress:
7kg 20+15

7kg 2x20

Sittande hantelpress:
13.5kg 1x17
11kg 1x20

Hantellyft åt sidan:
7kg 1x20
6kg 1x20

Situps:
3x30

Det kändes inget vidare idag. Var orkeslös och tog helt slut alldeles för tidigt i vissa övningar. Är nog inne i en liten (ganska stor) svacka känns det som.

Pinglan
2003-03-01, 18:48
Kvällspromenad 60 min + lite magträning.

Tycker inte att knät känns ett dugg bättre trots att jag inte sprungit på en hel vecka. Snarare tvärtom faktiskt!!!!!!! Jag känner av det mer och mer, det gör ont när jag tar i med hamstrings, det gör ont när jag flekterar knät helt, det gör ont när jag extenderar knät helt, har tom lite vilovärk ibland. :( :( :cryout: Ska det vara såhär :confused: Finns ju ingen anledning att vila om skada och smärtan bara blir värre. USCH!!!

Pinglan
2003-03-02, 12:17
Lätt styrketräning idag. Är på dåligt humör och totalt omotiverad att träna hårt, allt beroende på knähelvetet. Men nu har jag bestämt mig, inget mer tycka synd om mig själv och pga det slarva med styrketräningen! Nästa vecka kör jag hårt i gymmet igen (tror jag ;) ) Löpningen däremot lär dröja ett tag till :( men det är bara att göra det bästa av situationen.

Bänkpress:
20kg 1x20
45kg 1x20
40kg 1x20

Hantelpress, snedbänk:
16kg 2x20

Flyes i cable cross:
3 plattor 2x20

Skivstångsrodd:
20kg 1x20
40kg 2x20

Sittande rodd:
40kg 2x20

Rygglyft:
10kg 2x20

Magmaskin:
6 plattor 3x20

Armhävningar:
1x35

Som sagt, lite mer gnista till passen i nästa vecka hoppas jag på!

Mallan
2003-03-02, 12:50
Kom igen nu Pinglan! :whipped:
Inte för att jag tycker att dina styrkepass ser daliga ut..tvärtom, du är STARK!

Hitta pa nagot annat att röra dina ben pa.
Spinning sysselsatte jag mig med när jag hade problem med min högervrist, vilket var ofta :insane:
Iställer för löpning/joggning laddade jag med endast Spinningklasser inför Lidingöloppet (fran Tjejmilen). Det funkade jättebra!!
Du vet ju hur man springer, alltsa maste du bara träna upp musklerna och mjölksyretrösklarna....
Stämningen brukar även vara super, bra musik och kämpande med"tävlare".

Pecca
2003-03-02, 13:55
Såg att du bodde i Östergötlands "mörka" skogar. Var den Jan Ekstrand du var hos?

Pinglan
2003-03-02, 18:26
Mallan: spinning vore toppen men samma visa nu igen, gymet i hålan där jag bor tillhandahåller inga spinningpass :insane: och det blir för långt att åka om jag ska ta mig till ett gym med spinning. Det är priset man får betala för att bo i skogen! ;)

Pecca: nej jag var inte hos Ekstrand, jag borde kanske ha sökt mig till honom, han måste väl vara Sveriges främsta knäexpert? Vi hade ett par föreläsningar med honom när jag pluggade och han var verkligen en suverän föreläsare, både duktig och rolig.

Ikväll har jag gått en promenad på 60 minuter. Det är inte utan att man längtar till våren nu, är rätt trött på detta gråa, ruggiga väder utan tillstymmelse till sol.

Pinglan
2003-03-04, 19:16
Nu jävlar var styrketräningsgnistan tillbaka :thumbup:
Biceps och triceps blev det ikväll, härligt tryck i armarna igen!

Skivstångscurl, Z-stång:
20kg 1x20
32.5kg 3x10 :D

Alternerad hantelcurl:
18.5kg 3x7

Koncentrationscurl:
16kg 10+10+8

Dips:
1x10
10kg 3x12

Liggande tricepspress:
30kg 8+7+5

Tricepspress i maskin:
35kg 3x10

Magträning

Kändes bra och kul idag!! Härligt, nu är jag på rätt väg igen. :bpump:

emmzan
2003-03-04, 19:21
Nu jävlar var styrketräningsgnistan tillbaka :thumbup:
Biceps och triceps blev det ikväll, härligt tryck i armarna igen!

Låter bra det här.. Underbart då gnistan återvänder...

Vad är det för tricepsmaskin du kör?

Äter du några kosttilskott *lat jävel som ej orkar leta i din journal :D*

Pinglan
2003-03-04, 19:41

Låter bra det här.. Underbart då gnistan återvänder...

Vad är det för tricepsmaskin du kör?

Äter du några kosttilskott *lat jävel som ej orkar leta i din journal :D*

Visst är det härligt Emmzan!! Du har ju också precis återvänt till det vanliga igen efter en tung period eller hur? Grattis till dig och mig :thumbup:

Det är en maskin som man sitter i, har axlarna flekterade 90 grader och stödjer överarmarna (triceps) mot ett stöd. Utgångsläget är full flexion i armbågen, man greppar tag i ett par "pinnar" med händerna och sträcker ut till full extension i armbågen. Jösses vilken förklaring :laugh:, men jag kan nog inte beskriva bättre än så. Förstår du på ett ungefär?

Nej jag äter inga kosttillskott men jag funderar på att börja ta något proteintillskott. Försöker lägga om min kost lite, minska på kolisarna (har alltid ätit MASSOR av kolisar och lite,lite protein) och öka på fett och proteinintaget. Tycker dock det är svårt, både att hålla nere kolisintaget och att få i sig tillräckligt med protein. Kunde underlätta lite med ett smidigt pulvertillskott tänkte jag. Har du möjligtvis något tips om bra och prisvärda produkter?

emmzan
2003-03-04, 19:47
Gymet där jag jobbar har en likadan apparat. Kommer aldrig överens med den - får ont i armbågarna bara:( . Föredrar press runt huvudet, pushdown och frenchpress trissa faktiskt.

Bra prisvärt proteinpulver.. Hmm... Jag vet inte så mycket om olika sorters pulver, isolat, hydrolysat och f-n vet vad. Har testat en rad olika märken (vassle och vassle/kaseinblandningar och soja)och jag kan inte säga att jag märkt nån skillnad på dom, trots stor skillnad i prisklasser.

Som det är nu har jag lite kvar i en hink från Performance som jag kom över billigt samt några kilo kasein att äta. Kommer köpa en hink whey 80 snart - billigt och bra vilket är mina kriterier. Ska även köpa gainer från strengt (30% protein har jag för mig) som jag tar under/efter styrkepassen.. Sen blir det lite kreatin också skulle jag tro.

Pinglan
2003-03-06, 18:47
Emmzan: billigt och bra är exakt de kriterier jag också utgår från :thumbup:

Ikväll blev det ett axelpass samt superlätt benträning. Knät kändes av men inte så farligt trots allt, får väl se hur det känns imorgon.

Framåtlutad kabeldrag:
1 platta 1x10
2 plattor 2x10

9kg 3x10

Omvända flyes:
9kg 3x10

Press bakom nacke i smith:
20kg 1x10
30kg 3x10

En övning som jag inte kört på mycket länge, den kändes riktigt bra.

Hantellyft åt sidan:
9kg 3x10

Sittande hantelpress:
16kg 3x10

Lårcurl:
4plattor 3x10

Knäböj:
50kg 3x10

Vadpress:
50kg 3x10

Benspark:
4plattor 3x10

Magmaskin:
6plattor 3x20

Pinglan
2003-03-09, 13:36
Styrka bröst och rygg idag. Körde dessutom ett par lätta övningar för benen, det kändes faktiskt bättre i knät efter att jag hade kört ben i torsdags.

Bänkpress:
40kg 1x10
52.5kg 10+8+7 :D

21kg 2x8
18.5kg 1x10

16kg 3x10

Marklyft:
70kg 1x10
105kg 2x10 :D

Skivstångsrodd:
50kg 3x10

Sittande rodd:
50kg 3x10

Lårcurl:
4 plattor 3x10

Benspark:
4 plattor 3x10

Magmaskin:
7 plattor 3x15

Efter styrketräningen blev det en promenad på 60 min. Härliga 6 plusgrader och solen tittade fram lite då och då, är det rent av våren som är på väg? :love:

Pinglan
2003-03-10, 19:29
Idag har jag grym träningsvärk i hela erector spinae och i romboideérna efter ryggpasset igår. Härligt :thumbup:

Ikväll blev det en promenad på 45 min. Knät börjar kännas skapligt men för att vara på den säkra sidan kommer jag att vila från löpningen hela den här veckan också. Det är inte lätt, jag har brutal abstinens efter löpningen nu, men vad ska man göra?

Pinglan
2003-03-11, 19:01
Kvällens styrkepass:

Skivstångscurl, Z-stång:
30 kg 1x10
35kg 2x7

Fick ont i bicepsfästet vänster arm, kände av det resten av passet så det fick bli lite lättare vikter än vad jag egentligen hade planerat. :insane:

Alternerad hantelcurl:
16kg 3x10

Scottcurl, hantel:
11kg 3x10

Liggande tricepspress, Z-stång:
20kg 1x10
30kg 10+8+6

Pushdown i kabel:
7 plattor 1x15
8 plattor 2x10

Kickback med hantel:
9kg 3x10

Den här övningen var det länge sedan jag körde *hade nästan glömt bort den* Den kändes riktigt bra, grym kontakt

Magmaskin:
6 plattor 3x15

Lårcurl:
4 plattor 3x10

Benspark:
4 plattor 3x10

Fortsätter rehabträningen för knät, känns rätt bra. Ikväll kunde jag nästan inte hålla mig från att ge mig ut och springa. 8 grader varmt och REGN!!!! Jag vill, jag vill, jag vill!!!

Linn
2003-03-11, 19:05
Bra pass! fan du e mycket starkare än mig ju...

Keep it up:thumbup:

emmzan
2003-03-11, 19:10
Fortsätter rehabträningen för knät, känns rätt bra. Ikväll kunde jag nästan inte hålla mig från att ge mig ut och springa. 8 grader varmt och REGN!!!! Jag vill, jag vill, jag vill!!!

Iiiiiinte ut och springa!!! *hota med stryk*:nono:

Pinglan
2003-03-11, 19:27
Linn: Tack!! Men var inte orättvis mot dig själv nu Linn, du är ju starkare i massor av övningar!!!

Emmzan: *skakar av rädsla* Jag ska inte, jag lovar :D :thumbup:

Pinglan
2003-03-12, 19:37
60 minuters kvällspromenad. Kände lite på knät genom att ta några löpsteg då och då. Dessa superkorta små 10-meters löpningar klarade knät av utan minsta känning :D Jag tror det blir löpcomeback på lördag, en kort liten runda naturligtvis, men oj vad härligt det ska bli att komma igång igen.

Mallan
2003-03-13, 08:27
Häärligt!!

Jag haller tummar och tar för att knät haller :thumbup:

Pinglan
2003-03-13, 19:26
Mallan: Gör det är du snäll, jag är rädd för att det kan behövas!

Kvällens styrkepass innehöll axlar och superlätt benträning. Trivs väldigt bra med att köra lätta pass för benen, tror att jag ska göra så istället för att helt skippa benträningen som jag var inne på förut. Får se hur benen känns när jag kommer igång med löpningen också.

Framåtlutad kabeldrag åt sidan, enarms:
1platta 1x10
2plattor 3x10

Ryggliggande dubbelt kabeldrag:
2plattor 3x10

9kg 3x10

35kg 10+8+6

Hantellyft åt sidan:
10kg 10+8+8

Här började jag få ordentligt med mjölksyra i axlarna, härligt

Sittande hantelpress:
16kg 10+8+8

Helt omöjligt att få upp de som fattades till tio i de sista två seten, totalt slut i hela axelpartiet. Så ska det va´

Utfall i smith:
20kg 1x10
30kg 3x10

Vadpress:
50kg 3x10

Knäböj:
60kg 3x10

Lårcurl:
4plattor 3x10

Magmaskin:
6plattor 3x15

Nu läääääängtar jag till lördagens löppass!!!!!

Pinglan
2003-03-14, 18:54
Kvällspromenad 60 minuter i underbart vårväder. Imorgon är det lördag, då smäller det ........ *längta* :D

emmzan
2003-03-14, 18:58
Kvällspromenad 60 minuter i underbart vårväder. Imorgon är det lördag, då smäller det ........ *längta* :D

Tänker vara pekpinne-kärring här nu..

Snälla var försiktig.. tänk om inte knät håller så kanske du får vila f-n så mkt längre sen...

Pinglan
2003-03-14, 19:18

Tänker vara pekpinne-kärring här nu..

Snälla var försiktig.. tänk om inte knät håller så kanske du får vila f-n så mkt längre sen...

Tack för omtanken Emmzan :) Jag ska ta det lugnt, det har jag verkligen bestämt mig för. Ska lyssna på kroppen för en gång skull, brukar vanligtvis inte vara så bra på det ju :smash: Jag har tänkt mig att springa (lufsa lugnt) en 4km- skogsrunda men känner jag av knät tidigare lägger jag av och går tillbaka. *känner mig duktig*

Pinglan
2003-03-15, 12:28
Yiiiippppiiii!!! Löpning idag, 4 km i skogen avverkades på pinsamma 24.30 :em: Men det var ju inte tiden som var viktig idag utan hur knät skulle reagera. Det kändes riktigt bra måste jag säga, jag fick lite ont i uppförsbackarna men i övrigt kände jag i princip ingenting. Härligt *världens lyckligaste människa* Konditionsmässigt är det bara att konstatera att det blir till att börja om från början igen, blev helt slut trots att det gick så långsamt. Men det gör ingenting, huvudsaken är att jag kan springa igen :D :D :D

Pecca
2003-03-15, 12:38
Var i dom djupa "Öschötta-skogarna" bor du?

Pinglan
2003-03-15, 12:49
Originally posted by Pecca
Var i dom djupa "Öschötta-skogarna" bor du?

Ett litet samhälle som heter Valdemarsvik, det ligger ca 6 mil söder om Norrköping. Vet du vart det ligger?

Pinglan
2003-03-16, 13:17
Trots underbart vårväder smög jag in på gymet och körde ett bröst/ryggpass i morse.

Bänkpress:
40kg 1x10
52.5kg 10+10+8 :D

Hantelpress, snedbänk:
21kg 3x8

Pecdec:
4plattor 3x10

Armhävningar med fötterna på bänk:
20+15

Jösses Mallan, dessa armhävningar är verkligen grymt jobbiga. Tack för tipset :thumbup:

Chins:
15+12 :D

Marklyft:
70kg 1x10
105kg 2x10

Kändes inget vidare i marken idag, vet inte vad som var fel egentligen, bara att det var grymt tungt.

Skivstångsrodd:
50kg 3x10

Situps:
3x10

JJ
2003-03-16, 13:41

Kändes inget vidare i marken idag, vet inte vad som var fel egentligen, bara att det var grymt tungt.

Kanske var lite tömd på energi efter gårdagens lilla löppass?
Själv sprang jag nyss en runda, dags att ta itu med konditionen. Så jävla skönt i det här vädret!:cool:

Pinglan
2003-03-16, 15:14
Originally posted by JJ

Kanske var lite tömd på energi efter gårdagens lilla löppass?
Själv sprang jag nyss en runda, dags att ta itu med konditionen. Så jävla skönt i det här vädret!:cool:

Visst är det underbart med löpning på våren!!! Man njuter ju extra mycket av att springa nu efter vinterns trista pass i halka och kyla.

Har precis varit ute på promenad 50 min och nu är det snart dags att bänka sig framför TV:n och se när Kajsa och Christian fixar Sveriges 3:e och 4:e guld i friidrotts-VM

Mallan
2003-03-16, 22:02

20+15

Jösses Mallan, dessa armhävningar är verkligen grymt jobbiga. Tack för tipset :thumbup:

Det var sa lite sa :D
Skönt att se att det tog (med tanke pa minskade antal)
:kickass:

Pinglan
2003-03-17, 19:16

Det var sa lite sa :D
Skönt att se att det tog (med tanke pa minskade antal)

Kan lova dig att det tog!!!! Har världens träningsvärk i pectoralis idag, det brukar jag sällan få!!

" Löpning " ikväll, samma runda som i lördags dvs 4 km skogslöpning. Hör och häpna gott folk, tiden blev SÄMRE idag än förra gången. Trodde inte jag kunde springa långsammare utan att det skulle räknas som en gång-art. Tiden blev smått historiska 24.41, snacka om bottenrekord :em: Det konstigaste av allt, det kändes som om jag sprang på typ 15 blankt, blev riktigt trött med andra ord. Pust och stön. Men härligt är det ändå!!!!!

Pinglan
2003-03-18, 19:57
Ett lite halvdant styrkepass ikväll, hade inte den rätta känslan idag, kände mig okoncentrerad och ville helst åka hem igen. Uthärdade dock passet men några ökningar blev det inte!

Skivstångscurl:
20kg 1x10
32.5kg 3x10

Alternerande hantelcurl:
16kg 3x10

Koncentrationscurl:
16kg 3x10

Dips:
25+20

Tricepspress i maskin:
35kg 3x10

Enarmshantelpress:
8kg 3x10

Magmaskin:
6plattor 3x15

Pinglan
2003-03-19, 19:43
Löpning på programet idag. Samma 4 km-runda som förut klarades i dag av på 23.41!!! 1 minut, 15 sek snabbare än sist, nu är jag på G igen ;) Satans dålig tid ärligt talat, men man får va glad för det lilla!!! Jag äääääälskaaaaarrrr att springa :D

Pinglan
2003-03-20, 20:10
Idag var det dags för axlarna att få sig en genomkörare. Skulle egentligen ha kört ben också men det blev bara en övning sedan kände jag lite för mycket i knät, bättre att ta det lugnt då.

Liggande dubbelt kabeldrag:
2plattor 1x10
3plattor 1x10 tappade kontakten helt, fick gå ner i vikt igen
2plattor 1x10

Enarms kabeldrag, framåtlutad:
2plattor 3x10

9kg 3x10

Press bakom nacke, smith:
20kg 1x10
35kg 10+10+9

Hantellyft åt sidan:
10kg 3x10

Sittande hantelpress:
16kg 3x10

Utfall smith:
20kg 1x10
30kg 3x10

Magmaskin:
6plattor 3x15

Pinglan
2003-03-22, 14:00
Löpning idag 5.5 km på 28.42. Har svårt att hitta rätt löpsteg tycker jag, får inget riktigt flyt i löpningen och då kostar det mycket mer energi att springa känns det som. Knät känns okej i alla fall och det är ju det viktigaste trots allt. Flytet kommer säkert med tiden.

Mallan
2003-03-22, 18:14
Kul att du kan njuta av löpningen igen=att knät haller.

Du kanske inte riktigt kan slappna av (sluta tänka pa att du kanske känner av knät igen) vilket gör att du omedvetet spänner dig, far inte riktigt flyt.

Är övertygad om att det kommer. :thumbup:

Pinglan
2003-03-22, 19:24

Du kanske inte riktigt kan slappna av (sluta tänka pa att du kanske känner av knät igen) vilket gör att du omedvetet spänner dig, far inte riktigt flyt.

Tror du har helt rätt där Mallan! Kom faktiskt på mig själv med att nästan springa och halta trots att jag inte har ont längre. Haltande löpning= orytmiskt=oflyt. Får försöka skärpa till mig lite :smash:

Kvällspromenad 60 min just avklarad, nu är det en whisky framför TV:n som gäller :cheers:

emmzan
2003-03-22, 19:28
Kvällspromenad 60 min just avklarad, nu är det en whisky framför TV:n som gäller :cheers:

Whiskey lät ju gott faktiskt.. Själv har man ingen sådan hemma så man får nöja sig med te eller choklad istället...

Pinglan
2003-03-23, 13:05

Whiskey lät ju gott faktiskt.. Själv har man ingen sådan hemma så man får nöja sig med te eller choklad istället...

Det är ju inte så dumt det heller, men en whisky i förebyggande syfte mot influensa och magsjuka och allt vad det kan vara, det är oslagbart. Så fort någon är sjuk på jobbet eller i min närhet så tar jag en whisky på kvällen och hittills har jag klarat mig mot allehanda sjukdomar, samma med min sambo som kör samma recept. Suverän medicin och gott som sagt......

Whiskyn igår kväll till trots så var jag på gymet vid 9 och körde mitt bröst/rygg pass:

Bänkpress:
40kg 1x10
55kg 8+6+6 :D

21kg 3x10 :D

Flyes, lutande bänk:
16kg 3x10

2x25

Rygglyft:
10kg 3x15

Skivstångsrodd:
50kg 3x10
Försökte öka här men då tappade jag kontakten direkt, då kör jag hellre lite lättare istället.

Enarms hantelrodd:
31kg 3x10

Situps:
3x20

Gick en 60 minuters promenad direkt efter styrkan, underbart väder idag med sol och klarblå himmel.

Pinglan
2003-03-24, 19:41
Löpning ikväll: 5.5 km tid 27.52.
Försökte verkligen att slappna av för att hitta rätta rytmen i löpsteget. Tyckte jag lyckades ganska bra också tills min sambo frågar om jag har mycket ont i knät eftersom jag springer och haltar hela tiden :insane: Märkligt beteende va, halta fast man inte behöver :smash: Nåja, ont hade jag inte i alla fall och det är ju bra.

Pinglan
2003-03-25, 19:04
Idag hade jag inte den minsta lust att åka till gymet direkt efter jobbet, ville hellre åka hem och springa i det underbara vädret. Men eftersom det nu är så att jag inte vågar springa två dagar i rad och jag inte ville hoppa över träningen helt så fick jag snällt traska in på gymet i alla fall. Väl på plats fick jag ändå till ett hyfsat pass till slut.

Skivstångscurl, Z- stång:
25kg 1x10
35kg 3x7 :D

Alternerad hantelcurl:
18.5kg 3x7

Koncentrationscurl:
16kg 10+10+8

Dips:
30+20 :D
Blev så full av mjölksyra i triceps efter dipsen att jag nästan inte kunde fortsätta träna, resten av passet blev ganska smärtsamt faktiskt.

Enarms hantelpress:
9kg 7+8+7

Pushdown:
8 plattor 3x10

Magmaskin:
6plattor 3x20

Pinglan
2003-03-26, 19:02
Löpning 5.5 km, tid 26.40 :D :D Den tiden känner jag mig ganska nöjd med, nu känns det som jag är tempomässigt ungefär där jag var när jag slutade pga knät. Uthållighetsmässigt är jag inte i närheten än, men det är bäst att skynda långsamt. Nöjd med kvällen i alla fall som sagt :cheers:

Pretender
2003-03-26, 19:09

Dips:
30+20 :D
Blev så full av mjölksyra i triceps efter dipsen att jag nästan inte kunde fortsätta träna, resten av passet blev ganska smärtsamt faktiskt.

Nä, far och flyg...gör du 30 dips?! Thats fucking spectacular...:bow:

//Pretender

Pinglan
2003-03-26, 19:39
Originally posted by Pretender

Nä, far och flyg...gör du 30 dips?! Thats fucking spectacular...:bow:

//Pretender

Det var första och hittills enda gången jag gjort 30. Det var så spyjobbigt så frågan är om jag ens orkar försöka igen, det är ju så otroligt mentalt jobbigt innan man kommer igång när man tänker maxa i såna uthållighetsövningar. Jag kan nästan få ångest innan jag kör igång planlagda maxningar i tex dips, chins och armhävningar, jag drar mig för att sätta igång. :smash: Men oftast slutar det med att jag ändå gör det, vilken konstig typ man är ;)

Pinglan
2003-03-27, 19:18
Axlar på gymer ikväll:

1platta 1x10
2plattor 3x10

Enarms kabeldrag, framåtlutad:
2plattor 3x10

9kg 3x10

Press bakom nacke smithmaskin:
20kg 1x10
37.5kg 3x6

Sittande hantelpress:
16kg 3x10

Hantellyft åt sidan 3x10

Utfall smithmaskin:
20kg 1x10
30kg 3x10

Lårcurl:
4plattor 3x10

Benspark:
4plattor 3x10

Situps:
3x30

Pinglan
2003-03-29, 12:44
Idag blev det löpning 10 km, tid 59.35. Det var otroligt tungt mot slutet, jag har ju helt klart en bit kvar innan jag är tillbaka där jag var innan skadan på de här lite längre distanserna.
Dessbättre kände jag absolut ingenting i knät och det är jag såklart överlycklig för :D :D

En sak som jag märkte var att jag mer eller mindre hela loppet kände mig sliten i låren, det kan ju inte vara något annat än styrketräningen som spökar (trots att jag kör aslätt benträning). Tror nästan att jag skippar benträningen helt igen, jag vill ju inte att benen ska vara slitna när jag springer, det är trots allt löpningen som är högsta prio känner jag. JAG ÄLSKAR ATT SPRINGA!!!! Bara så att alla vet, jag tror inte att jag har sagt det förut ;) :thumbup:

Pinglan
2003-03-30, 12:25
Lite lätt träningsvärk i låren idag efter långpasset igår, ingen smärta i knät idag heller. Skönt!

På gymmet blev det rygg/bröst idag:

Marklyft:
70 kg 1x10
110kg 2x10 :D

Chins:
3x10

Skivstångsrodd:
50kg 3x10

Bänkpress:
20kg 1x10
40kg 1x10
60kg 5+3+3 :D
55kg 2x5

21kg 3x10

Cable cross:
4plattor 3x10

Magmaskin:
6plattor 3x20

Riktigt jävla nöjd med marklyft och bänkpress idag. Om jag tar i beaktande att jag gjorde av med väldigt mycket energi på milspasset igår så är jag faktiskt överraskad att det gick så bra att lyfta tungt idag *tackar och tar emot*

Kanske skulle jag satsa på styrkelyft i stället för löpning? ;) Jag säger ju att jag har svårta att bestämma mig för vad jag ska satsa på, jag kommer nog att fortsätta att vara en medelmåtta inom både löpning och lyftning! :smash: Men spela roll, huvudsaken är ju att man mår bra av det man gör. :thumbup:

Pecca
2003-03-30, 12:43
alltså 10 reps på 110kg tycker jag är grymt bra!!!

Niclaaas
2003-03-30, 12:46
imponerande!! särskilt mark och chins

:bow: :bow: :bow:

Pecca
2003-03-30, 12:56
till skillnad från Nicke är jag impad av dom flesta vikterna men marken tycker jag är grym!!!

:bow:

Niclaaas
2003-03-30, 12:59
till skillnad från pecca är jag imponerad av ALLA vikter men speciellt mark o chins :kickass:

pecca: :thefinger

Linn
2003-03-30, 14:02
10 reps på 110kg i mark... oh jävlar! All respekt :hbang:

Då är det bara jag kvar som ska ta 100 i mark...blir nästa pass det :bpump:

Chinsen ser oxå bra ut...jag är inte riktigt så stark där, nyss börjat köra övningen igen....så vad sägs om en riktig utmaning, försten till 15 reps? :whipped: ;)

Pinglan
2003-03-30, 16:15
Pecca och Niclaaas: jag tackar och bugar :) Är som sagt lite impad själv av mitt pass idag :thumbup:

Pinglan
2003-03-30, 16:22
10 reps på 110kg i mark... oh jävlar! All respekt

Då är det bara jag kvar som ska ta 100 i mark...blir nästa pass det

Chinsen ser oxå bra ut...jag är inte riktigt så stark där, nyss börjat köra övningen igen....så vad sägs om en riktig utmaning, försten till 15 reps?

Tack Linn! Jag har faktiskt redan klarat 15 chins (gjorde det för 2 veckor sedan), vad sägs om först till 20? jag har ju lite försprång mot dig då men å andra sidan har du försprång i först till 80 i bänkpresstävlingen så det jämnar ju ut sig :thumbup:

100 i mark tar du lätt nästa gång, för att peppa dig ordentligt: Vad säger du om brutala först till 150 i mark? Såg i Mallans journal att du var sugen på en utmaning i rygg och ben. Ben kan jag tyvärr inte ställa upp i eftersom jag inte ska köra ben längre.

Vad sägs? :cheers: :bpump:

emmzan
2003-03-30, 17:49
Jäklar vad mycket tävlingar ni håller på med tjejer!!

Ska bli kul att följa!!

Pinglan
2003-03-30, 18:12
Jäklar vad mycket tävlingar ni håller på med tjejer!!

Ska bli kul att följa!!

Vill du inte vara med och tävla då Emmzan? Ju fler vi är desto roligare och mer inspirerande blir det ju!

Pinglan
2003-03-31, 19:06
Idag har jag haft grym träningsvärk i ryggen, nästan så det blev besvärligt att utföra sitt arbete :D
Pga denna smärta fick löppasset bli lite kortare än vad som var tänkt från början. Nu blev det 4 km i kuperad terräng, tid 22.26. Kändes helt okej bortsett från träningsvärken.

Linn
2003-03-31, 20:27

Tack Linn! Jag har faktiskt redan klarat 15 chins (gjorde det för 2 veckor sedan), vad sägs om först till 20? jag har ju lite försprång mot dig då men å andra sidan har du försprång i först till 80 i bänkpresstävlingen så det jämnar ju ut sig

100 i mark tar du lätt nästa gång, för att peppa dig ordentligt: Vad säger du om brutala först till 150 i mark? Såg i Mallans journal att du var sugen på en utmaning i rygg och ben. Ben kan jag tyvärr inte ställa upp i eftersom jag inte ska köra ben längre.

Vad sägs?

20 chins...helt klart en utmaning...men orkar man göra så många är det väl bättre att lasta på lite vikt... vad sägs om 10 reps med 10kg viktbälte istället? ;) tänkte börja köra med viktbälte så snart jag blir lite starkare... går iofs köra negativa oxå, kanske vore nåt...

150kg i mark- jag är med! fast jag kör iofs bara partiella mark just nu...iom att jag kör ben två dagar senare. räknas det?

Varför kör du inte ben längre, du är ju grymt stark i böj tycker jag mig ha läst? :hbang:

Pinglan
2003-04-01, 07:12

20 chins...helt klart en utmaning...men orkar man göra så många är det väl bättre att lasta på lite vikt... vad sägs om 10 reps med 10kg viktbälte istället? tänkte börja köra med viktbälte så snart jag blir lite starkare... går iofs köra negativa oxå, kanske vore nåt...

150kg i mark- jag är med! fast jag kör iofs bara partiella mark just nu...iom att jag kör ben två dagar senare. räknas det?

Varför kör du inte ben längre, du är ju grymt stark i böj tycker jag mig ha läst? :hbang:

Okej för 10 chins med 10kg vikt :thumbup:
Hur kör du dina partiella (bäst att fråga innan jag går med på att det räknas i tävlingen;) ) Går du halvvägs upp eller halvvägs ner med stången (låter ju inte klokt att fråga så, men du förstår hur jag menar med skillnaden där va?)

Egentligen har jag lagt ner benträningen av två orsaker:

1. Jag tycker löpträningen är viktig för mig och det blir för mycket att köra ben både på gymmet och genom löpningen. Märkte i helgen att jag hindrades lite i min löpning av att jag kände mig sliten i benen.

2. Mina ben växer så mycket fortare än vad resten av kroppen gör, om jag fortsätter att köra tung benträning kommer det att sluta med att jag ÄR ett par ben bara och det är ju varken snyggt eller särskilt praktiskt ;) Det är redan nu så att proportionerna inte stämmer riktigt mellan ben/resten av kroppen och jag vill inte förvärra detta!

Linn
2003-04-01, 15:01

Okej för 10 chins med 10kg vikt
Hur kör du dina partiella (bäst att fråga innan jag går med på att det räknas i tävlingen ) Går du halvvägs upp eller halvvägs ner med stången (låter ju inte klokt att fråga så, men du förstår hur jag menar med skillnaden där va?)

halvvägs ner eller halvvägs upp, fattar ingenting... :confused:
jag håller i stången, fäller fram ryggen och rätar upp den igen.
simple as that.
150kg är MYCKET...jag har som sagt inte kört på mer än 80kg....
men vadå kan ju inte banga ur för det, såklart jag är
med! :bpump:
bara du inte sticker till gymmet nu direkt och försöker dig på det... :nono:
...och att det inte räknas som vinst om den ena tränar rygg (och klarar målet) dagen före den andra, för rättvisans skull ;)

emmzan
2003-04-01, 15:04
Linn: kör du alltså som vanliga marklyft med rejält böjda ben, eller har du relativt raka ben och använder ffa korsrygg och hamstrings??

Pinglan
2003-04-01, 18:25

halvvägs ner eller halvvägs upp, fattar ingenting...
jag håller i stången, fäller fram ryggen och rätar upp den igen.
simple as that.
150kg är MYCKET...jag har som sagt inte kört på mer än 80kg....
men vadå kan ju inte banga ur för det, såklart jag är
med!
bara du inte sticker till gymmet nu direkt och försöker dig på det...
...och att det inte räknas som vinst om den ena tränar rygg (och klarar målet) dagen före den andra, för rättvisans skull

Men då är det ju nästan som att du kör raka marklyft om jag förstår dig rätt, det är väl mycket jobbigare än att köra vanliga mark eller :confused:

Jag håller med om det sista, man måste ju få en rättvis chans att kontra samma vecka om vi inte kör rygg samma dag :thumbup: Härligt Linn, då kör vi :cheers:

Pinglan
2003-04-01, 18:32
Idag var det dags för lite tyngre träning (måste ju börja ladda nu inför alla tävlingar) Biceps och triceps stod på schemat idag.

Skivstångscurl:
25kg 1x10
37.5kg 3x6 :D

Alternerad hantelcurl:
21kg 3x3 :D
18.5kg 2x7

Koncentrationscurl:
18.5kg 5+4

Smal bänkpress:
20kg 1x15
30kg 1x10
40kg 1x10
45kg 2x5

Flera år sedan jag körde smala bänkpress, således lite svårt att hitta rätt belastning, lite teknikproblem också men efter ett tag så kändes det bra. En övning jag kommer att fortsätta med.

30kg 3x7

Tricepspress i maskin:
40kg 3x7 :D

Ett bra pass *nöjd*

Linn
2003-04-01, 18:36

Men då är det ju nästan som att du kör raka marklyft om jag förstår dig rätt, det är väl mycket jobbigare än att köra vanliga mark eller :confused:

Jag håller med om det sista, man måste ju få en rättvis chans att kontra samma vecka om vi inte kör rygg samma dag :thumbup: Härligt Linn, då kör vi :cheers:

Antar att det liknar raka mark fast jag drar med korsryggen och inte hamstrings. Skillnaden är att man i partiella mark isolerar korsyggen istället för att som i traditionella, involvera många av kroppens muskler. Om det är jobbigare...? troligen, eftersom all belastning läggs på korsryggen (man hjälper inte till med benen som i vanliga marklyft). Men nu kör vi! :bpump:

Linn
2003-04-01, 18:48
Bra pass Pinglan!!
Hm du är ju stark ju...
Jag har inte provat köra så låga reps så jag vet inte vad jag ligger på där...måste kolla upp det, så du inte drar ifrån alltför mycket menar jag ;)
Ska köra armar imorrn, är laddad, och är hel i undermarna nu, så det blir tungt! :bpump: *haft vilodag och är grymt träningssugen*

Pinglan
2003-04-01, 20:59
Bra pass Pinglan!!
Hm du är ju stark ju...
Jag har inte provat köra så låga reps så jag vet inte vad jag ligger på där...måste kolla upp det, så du inte drar ifrån alltför mycket menar jag ;)
Ska köra armar imorrn, är laddad, och är hel i undermarna nu, så det blir tungt! :bpump: *haft vilodag och är grymt träningssugen*

Tack Linn! Ska bli spännande att läsa om ditt armpass imorrn, är säker på att du ligger jämnsides med mig om du också kör lågreps! Lycka till imorron :thumbup:

Pinglan
2003-04-02, 19:38
Mitt favoritspringväder ikväll, underbart regn och i princip vindstilla. Kan inte bli så mycket bättre!!!

Blev en runda på 7.7km, tid 43.37. Kändes bara bra, inga känningar från knät.

Känningar i form av träningsvärk har jag dock i biceps idag kan jag lova :D Det är ju bra att träningen tar där det är meningen att den ska ta :bpump:

Pinglan
2003-04-03, 19:18
Här kommer kvällens axelpass:

2plattor 1x15
3plattor 3x10

Enarms kabeldrag åt sidan, framåtlutad:
3plattor 3x8

10kg 1x10
11kg 2x10

Sittande hantelpress:
11kg 1x15
18.5kg 3x7 :D

40kg 3+2
37.5kg 4+3

Här tog jag slut i axlarna helt, verkligen tvärslut.

Hantellyft åt sidan:
11kg 3x7

Magmaskin:
7plattor 3x20

Nöjd med hantelpressarna idag.

Pinglan
2003-04-06, 14:18
Jag måste börja med att erkänna att jag fuskade grovt igår. När jag vaknade igår blåste det storm, ja nästan orkan och är det något jag hatar så är det att springa när det blåser orkan. Att då springa 12 km (som jag hade planerat) i detta urusla väder var mer än jag kunde stå ut med. Således så blev det en hel dags klädshopping med 12-årig brorsdotter istället för att springa mitt långdistanspass. En underbar dag!

Idag var det dags för tungt rygg/bröstpass, detta har jag sett fram emot hela veckan. Det gick jävligt bra !!!

Bänkpress:
20kg 1x20
40kg 1x10
65kg 1reps :D
60kg 5+4+4

23.5kg 3x5 :D

Sned bänkpress i smith:
50kg 3x4

Marklyft:
70kg 1x10
100kg 1x10
130kg 2x2 :D Akta dig Linn, snart står jag som segrare!!!!
100kg 1x10

Chins:
10kg 3x4 :D

Enarms hantelrodd:
36kg 3x5

Riktigt ordentligt slut efter detta pass, var nästan en trafikfara när jag åkte hem. Hade dimsyn och var yr i huvudet, detta gick över när jag kom hem och fick ladda upp med lite mat. NÖJD!!!

Niclaaas
2003-04-06, 14:32
imponerande som vanligt :bow:

marklyften! :kickass:

Pinglan
2003-04-07, 19:09
Niclaaas: Tack!:)

Idag har jag haft brutal träningsvärk i hela ryggen igen. Kände mig dessutom väldigt sliten i benen när jag sprang ikväll. Hmmm, antar att marklyften är boven i dramat även där.

Löpning 4km, tid 22.39 Inget löppass som kommer att gå till historien direkt, men man kan ju inte vara på topp jämt ;)

Pinglan
2003-04-08, 18:55
Biceps/tricepspass med lite lättare vikter och lite högre repsantal idag. Orkade dock inte med att köra 20-reppare den här gången, var inte psykiskt laddad för det.

Skivstångscurl:
20kg 1x15
27.5kg 2x15

Alternerad hantelcurl:
16kg 2x15

Scottcurl hantel:
10kg 2x15

Smal bänkpress:
20kg 1x15
40kg 15+12

25kg 2x15

Enarms hantelpress:
8kg 1x10
7kg 1x15

Magmaskin:
6 plattor 3x20

Kändes okej förutom att biceps i höger arm började att värka efter passet, kände ingenting under tiden jag tränade. Nu har det blivit lite bättre som väl är, får se hur det känns imorgon. Det konstiga är att precis hela muskeln gjorde ont, från ursprung till fäste. Mystiskt :confused:

Linn
2003-04-08, 19:55
angående marklyften...partiella och vanliga går knappast att jämföra, om du gör traditionella mark tar du benen till hjälp och orkar tyngre...
Hursomhelst, bra gjort att ta 130kg!! :bpump:

Lillen
2003-04-08, 20:20
130kg 2x2 Akta dig Linn, snart står jag som segrare!!!!

Fyfaan vad grym du är quinna ! :hbang:

angående marklyften...partiella och vanliga går knappast att jämföra, om du gör traditionella mark tar du benen till hjälp och orkar tyngre...

Sen när blev det tyngre att köra partiell mark än vanlig mark.. :confused:

Linn
2003-04-08, 20:28
Originally posted by Lillen

Sen när blev det tyngre att köra partiell mark än vanlig mark.. :confused:

trodde det... :confused: nån annan som vet/har provat??

Pinglan
2003-04-09, 20:05
Lillen: tackar :)

Linn: som du beskrev att du kör dina partiella mark så är det helt klart så att dina är tyngre. Ta inte illa upp för att jag retades lite, vill bara peppa dig till stordåd i marken :thumbup:

Ikväll blev det ett löppass i snöstorm och när jag säger snöstorm så är det med betoning på storm!!! Blä jag som trodde våren var här för att stanna, att man aldrig lär sig. Snöstorm innebär med automatik urdåligt väglag, allstå med tanke på dessa omständigheter förstår alla att tiden inte kan bli den bästa... Nåja nu har jag slut på dåliga ursäkter här kommer den pinsamma redovisningen på kvällens pass.

5.5 km, Tid 29.43 :em: Vad ska man säga, bit ihop och kom igen eller??:D

z_bumbi
2003-04-09, 20:44
Linn: Vilken variant av marklyft kör du ? Det låter mer som rakbensmark än vanliga partiella marklyft, tuff övning för kors och ländrygg vilket som.
Ska du köra partiella mark så kör från en upphöjning eller i ett powerrack med stagen inställda på rätt höjd.

Pinglan
2003-04-10, 19:18
Axelpass:

2plattor 3x15

Enarms kabeldrag åt sidan, framåtlutad:
2plattor 2x15

8kg 2x15

Press bakom nacke smith:
30kg 2x15

Axelabduktion i maskin:
5plattor 2x15

Sittande hantelpress:
16kg 1x15
13.5kg 1x15 mjölksyra.....

Magcurl i kabel:
8plattor 3x15

Situps 3x20

Pinglan
2003-04-12, 12:13
Nu har jag äntligen skaffat en digitalkamera och tagit några helt amatörmässiga bilder på hur jag ser ut blekfet och odeffad. Tänkte det kunde va kul att jämföra med när jag sedan lägger upp bilder på sommarformen fram i juni nån gång (ja,ja,hoppas kan man ju). Den stora frågan nu är ju hur man gör för att få bilderna hit????? Jag försöker får vi se, om det inte går måste någon hjälpa mig. Okej?

Pinglan
2003-04-12, 12:16
Se där, det gick ju bra att lägga upp en bild, då kommer det ett par till, jag vet inte hur man gör för att få flera i samma meddelande så jag får skicka fler istället.

Pinglan
2003-04-12, 12:17
En till

Pinglan
2003-04-12, 12:20
Och ytterligare en, varför blir bilderna så stora? Tänkte mig att de skulle bli lite mindre, det har jag sett att andra har.

Munter
2003-04-12, 12:21
Blekfet och odeffad - jaja, den har vi hört förr.

Ser riktigt tight och bra ut, de där bilderna. Symmetrisk och bra separation. När ska du börja tävla ?

Giza
2003-04-12, 12:44
Jäklar vilka axlar du har!!!

like it a lot! :hbang:

Giza...

emmzan
2003-04-12, 14:38
Wow!!!! http://www.click-smilies.de/sammlung/spezial/Fool/bis.gif

Pinglan
2003-04-12, 14:43
Munter, Giza, Emmzan: tack, vad snälla ni är :)

Dagens löppass avklarat, ingen långdistans den här helgen heller pga all jävla snö som kom i torsdags.

6 km, tid 32.35. Kändes okej, hade nog kunnat dra på lite till men min sambo var inte i form idag och drog ner tempot :insane: :whipped:

z_bumbi
2003-04-12, 15:00
Och ytterligare en, varför blir bilderna så stora? Tänkte mig att de skulle bli lite mindre, det har jag sett att andra har.

De anpassar sig automatiskt till hur mycket muskler personen som är på bilden har. :D

:thumbup: :kickass:

JJ
2003-04-12, 17:11
:eek: :love:

Linn
2003-04-12, 18:19
jäklar vad biffig du är!! inge fel på formen heller.. :hbang:

Keep it up :thumbup: så hoppas jag vi ses på Lucia i december!!

Edit: visst ska du tävla..??

Allan
2003-04-12, 18:39
Det där var ju oerhört imponerande...bra poser, bra muskelutveckling, fina proportioner.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

allan

Mallan
2003-04-12, 22:34
WAAOOOWW!!

:hbang:

Sa ska det se ut, bra jobbat Pinglan!!
Jag é impad :thumbup:

Pinglan
2003-04-13, 11:48
Tack för all positiv feedback, jättekul :)

Linn: angående tävling så är Stockholms marathon den tävling jag siktar på i första hand ;)

Idag var det dags för bröst/rygg, sista passet med högreppare för den här omgången.

Bänkpress:
20kg 1x20
45kg 2x20

18.5kg 2x15

13.5kg 2x20

Chins:
14+12

Sittande rodd:
40kg 2x20

Skivstångsrodd:
40kg 2x20

Magmaskin:
6plattor 3x20

30+25

Jag har fått en låsning i thorakalryggen som irriterar mig en hel del, kände av den konstant under passet idag. Det gör ont och jag känner mig grymt stel. Faktum är att jag tror den kom i samband med mina maxlyft i marklyft förra söndagen. Får väl uppsöka nån som kan manipulera bröstryggen åt mig, känns som att det är det som behövs. Jobbigt är det i alla fall :(

Linn
2003-04-13, 12:48
Jobbigt när ryggen krånglar... :(
Gå till nån som kan knäcka rätt lite så känns det säkert bättre..

Så du ska springa Sthlm Marathon.. häftigt :hbang: när är det?

...fast du ser inte ut som en löpare i kroppen ( positivt :) )
grymt med både muskler och och kondis!

Tycker iaf du borde prova på att tävla i byggning, kan ju knappast gå dåligt med den fysiken!! ;)

Pinglan
2003-04-13, 13:35

Så du ska springa Sthlm Marathon.. häftigt :hbang: när är det?

...fast du ser inte ut som en löpare i kroppen ( positivt :) )
grymt med både muskler och och kondis!

Tycker iaf du borde prova på att tävla i byggning, kan ju knappast gå dåligt med den fysiken!! ;)

Stockholms marathon går av stapeln någon gång i början av juni, tyvärr blir det nog ingen marathondebut i år, knäskadan satte lite käppar i hjulet där. Jag får nog sikta in mig på nästa år, bättre att ha lite mer tid på sig att förbereda kroppen.

Egentligen är det nog så att jag är lite för tung för att springa marathon, därför vill jag gå ner några kilo i vikt för att skona lederna men tyvärr så verkar det som att jag bara blir tyngre och tyngre.

Jag kan nästan svära på att jag aldrig kommer att tävla i byggning, dels är jag för feg och dels skulle jag aldrig klara av att deffa ner mig till tävlingsform (för odiciplinerad) Men tack för att du tror på min förmåga :thumbup:

Linn
2003-04-13, 13:49

.. skulle aldrig klara av att deffa ner mig till tävlingsform (för odiciplinerad)

haha, snacka om skev kroppsuppfattning... du är för f-n hård nu!! du har bättre utgångsläge än många byggare som är tokbulkiga offseason ( talar delvis av egen erfarenhet :eating: :em: ) men men det är självklart upp till dig. Förutsättningarna finns där iaf :thumbup:
Lycka till oavsett!

Pinglan
2003-04-14, 19:31

haha, snacka om skev kroppsuppfattning... du är för f-n hård nu!! du har bättre utgångsläge än många byggare som är tokbulkiga offseason ( talar delvis av egen erfarenhet :eating: :em: ) men men det är självklart upp till dig. Förutsättningarna finns där iaf :thumbup:
Lycka till oavsett!

Iof men det är ju de där sista 5-6 kilona som är svårast att bli av med, skulle nog ha svårt att få till det som sagt.

Idag har jag haft mer och mer känningar av bröstryggen, ska till en naprapat imorgon och fixa till det.

Löpning 7.8 km ikväll. Tid 41.37. Kändes okej, hindras inte alls av rygglåsningen när jag springer, alltid något.

Pinglan
2003-04-15, 20:31
Just hemkommen från naprapaten. Som jag själv redan konstaterat så var det en rejäl låsning i thorakalen, detta trodde han berodde på att jag har en utplanad thorakalkyfos och därigenom är generellt stel i denna del av ryggen. Fick ett par övningar som går ut på att försöka öka flexionsförmågan i thorakalen och på så sätt förhindra att dylika låsningar uppstår igen.

Lite kuriosa: när han frågade hur låsningen uppstått och jag talade om att jag antog att det var i samband med mina 130kilos lyft i marken blev han eld och lågor och ville genast värva mig till Norrköpings tyngdlyftarlag som han är tränare för. Får väl fundera på saken ;)

Pinglan
2003-04-16, 19:36
Idag har jag rejäl träningsvärk i thorakalryggen men låsningen är som bortblåst. Så himla skönt, tänk vad lite enkel manipulation kan göra :thumbup:

Ikväll blev det premiärlöpning i shorts och t-shirt, underbart.
Sträcka 8km, tid 42.38. Kändes bara bra.

Har funderat en del på det här med tyngdlyftningen, skulle va rätt kul att testa. Nån som har testat att träna ryck och stöt och frivändningar och allt vad det heter och vet om det är skoj? :bpump:

emmzan
2003-04-16, 22:50
Skulle uppsöka väldigt kunniga tränare om jag skulle ge mig på tynglyftning.. Verkar vara en rätt lätt sport att skada sig i.. Men kul verkar det vara.. Väldigt kul!!

Lellan
2003-04-16, 23:40
Alltså OJ vilka bilder jag missat!! :eek:
Ser minst sagt tjusigt ut! :thumbup: :bow:

Lyckat till med rygg och träning!

Munter
2003-04-16, 23:44
Jag testade rycka 50kg en gång, föll på ändan direkt. Tycker fortfarande du ska satsa på byggning http://www.justlinux.com/forum/images/smilies/smile.gif

Pinglan
2003-04-17, 17:42
Emmzan: jag tror tränaren (naprapaten) är riktigt duktig, stenhård och extremt noga med teknik osv. Jag är sugen.....

Lellan: tackar :)

Munter: :thumbup:

Idag är det riktigt synd om mig ska ni veta. Jag har fått en infektion i ögat och kan inte se något överhuvudtaget, ögat bara rinner och det känns som om någon sticker en nål i det hela tiden :cryout: . Med ett sådant öga åker man inte till ett gym och skämmer ut sig. Således har jag hållt mig på hemmaplan och klyvt ved i 4 timmar, ganska jobbigt det med :D
Funderingarna runt tyngdlyftning fortsätter, har pratat med tränaren idag igen och han får mig att bli mer och mer sugen på att prova. Ska ha bestämt mig efter helgen.

Mega Mike
2003-04-17, 18:02
Klyva ved låter som en optimal övning när man inte kan se nått:laugh:

Pinglan
2003-04-18, 10:44
Originally posted by Mega Mike
Klyva ved låter som en optimal övning när man inte kan se nått:laugh:

Eller hur :thumbup: Nåja, alla fingrar och annat krafs i behåll i alla fall :D Idag kan jag se igen så då var det dags för gymträning igen:

Skivstångscurl, Z-stång:
20kg 1x10
30kg 3x10

Hammercurl:
13.5kg 3x10 En övning jag inte kört på länge, kändes sådär.

Kabelcurl:
10plattor 3x10

Dips:
30+20 Brutal mjölksyra, kunde knappt fortsätta tricepsträningen efter detta.

Tricepspress i maskin:
30kg 3x10

Enarmshantelpress:
8kg 3x10

8kg 3x10

Hantellyft åt sidan:
9kg 3x10

Situps:
3x30

Nu ska jag iväg till min lilla farmor och äta påskmiddag. Mums

:eating:

Linn
2003-04-18, 12:46
tränar du alltid så tidigt på dagen, även på helger?

Pinglan
2003-04-19, 08:48
tränar du alltid så tidigt på dagen, även på helger?

På vardagarna tränar jag efter jobbet, vid 16-17-tiden. På helgerna tränar jag oftast på morgonen vid 9-tiden.

Idag har infektionen hoppat över till andra ögat märkte jag när jag vaknade imorse och inte kunde öppna vä öga. Förmodligen hoppar jag över dagens planerade löpning (jobbigt att springa när man inte ser ordentligt) och klyver ved hela dagen i stället. Ska sätta en sjörövarlapp över vä öga, sedan får jag säkert vara ifred (läs: ingen vågar stanna för att prata) eller vad tror ni? :D

Pinglan
2003-04-20, 10:53
Dagens bröst/ryggpass blev ganska dassigt, hade ingen riktig kraft i musklerna utan det mesta kändes bara jävligt tungt. Möjligtvis kan det ha betydelse att jag jobbade med vedklyvning 6.5 timmar igår, inte världens bästa uppladdning kanske :nono:

Bänkpress:
40kg 1x10
60kg 4+3+3
50kg 2x10

21kg 3x10

Cable cross:
4plattor 3x10

Rygglyft med viktskiva:
10kg 2x15

Skivstångsrodd:
50kg 3x10

Enarms hantelrodd:
31kg 3x10

Magmaskin:
6plattor 3x20

Nu ska jag ut till min kära ved igen, har nog typ 25 timmars jobb kvar :bpump: :whipped:

Pinglan
2003-04-21, 12:01
Ledig från vedklyvning idag, har en snäll sambo som har lovat ta hand om det som är kvar. Skönt, är rätt trött på ved nu.

Löpning idag, kändes sådär, ont i hela kroppen efter allt hårt slit i helgen. Lite roligt dock, sprang samma runda som i onsdags på extakt samma tid, snacka om att vara lika dåligt gång efter gång. Jämndålig med andra ord :D

Alltså, dagens löpning: 8km, tid 42.38.

Pinglan
2003-04-22, 20:24
Löpning ikväll igen, samma runda som igår fast på sämre tid :insane: Faaan vad tråkigt det är när det bara går sämre och sämre. Blä!!!

8 km, tid:43.44

emmzan
2003-04-22, 21:09
Vilodag kanske?

Pinglan
2003-04-23, 21:35
Vilodag kanske?

Ja det kanske är dags för en.

Inte idag dock för idag bar det iväg till tyngdlyftarträning!!! 1 timmas teknikträning i alla dess former. Riktigt svårt, men det verkar också riktigt kul. Kommer att ge detta en chans. Vad det lider kommer jag att köra tyngdlyftning 3 ggr/vecka, men nu fram till den 3:e maj kommer det bara att bli lite ströpass för laget tävlar den 3:e och då behöver tränaren vara med de andra rätt mycket. Jag behöver ju ständig tillsyn så här i början när tekniken ska nötas in så jag får avvakta lite tills tävlingen är över (synd att jag inte började lite tidigare, då hade jag kunnat vara med och tävlat nu)

Känner av att jag har en rygg, ett par ben och ffa så känner jag att jag har axlar och underarmar. Härligt!!!

Pinglan
2003-04-24, 18:51
Idag har kroppen fungerat fint trots den ovana träningen igår. Jag har bara känt av typ lite stelhet i lår och trapz. Eftersom det kändes helt okej gav jag mig, glad i hågen, ut för att springa direkt efter jobbet. Kära nån, det var bland det värsta jag upplevt. Låren sprutade av mjölksyra efter ett par hundra meter och det gjorde sååå jä..a ont så det var en ren pina. Jag gav mig den på att ändå springa min 4 km runda som jag hade planerat, men kan ni tänka er... jag var tvungen att stanna upp och gå en bit :em: Det är riktigt pinsamt att erkänna att sluttiden på min 4 km-runda blev blodiga 24.06. Slå det bottenrekordet den som kan. :D
Slutsatsen blir alltså att kroppen påverkades mer än jag trodde av träningen igår.

Pinglan
2003-04-26, 12:16
Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp min styrketräning nu i väntan på att tyngdlyftningen drar igång ordentligt (efter nästa helg) så det blev en liten blandning av lätta teknikövningar och en del styrkelyftsövningar (måste fortsätta träna mark, bänkpress samt börja med knäböj för om ca 1 månad är det ett klubbmästerskap i både tyngdlyftning o styrkelyft o där ska jag ev vara med på styrkelyftsdelen)

Knäböj med stången på raka armar ovan huvudet, tokbrett grepp:
20 kg 3x10
30kg 1x10
En riktigt grym stabilisationsövning, hela kroppen jobbar!

Stången från golvet upp på framsida axlar, samtidigt ner i knäböj: (jösses, jag kan verkligen förklara!!)
20kg 1x10
30kg 2x10

Knäböj:
50kg 1x10
70kg 1x10
80kg 1x10
Detta var länge sedan, de sista på 80 orkade jag knappt få upp

Knäböj med stången frampå:
50kg 2x10

Den här övningen är det säkert 5 år sedan jag körde, om inte ännu längre sedan. Var så ovan att köra ben igen att träningsvärken började infinna sig redan under det sista setet, det är inte illa :D

Bänkpress:
40kg 1x10
60kg 3x3 hoppsan, det var ju inte så bra men kraften var helt som bortblåst
50kg 2x10

Marklyft:
70kg 1x10
100kg 2x5
Jaha, måste ju börja köra utan dragremmar igen och det känns som att börja om från början. Ångrar grymt mycket att jag överhuvudtaget började med dragremmar, såååå himla onödigt. Fick asont i händerna direkt och greppet är ju långtifrån så bra som det var när jag körde utan remmar förut :insane:

Magmaskin:
6plattor 3x20

Allan
2003-04-26, 14:58

Knäböj med stången på raka armar ovan huvudet, tokbrett grepp:
20 kg 3x10
30kg 1x10
En riktigt grym stabilisationsövning, hela kroppen jobbar!

Stången från golvet upp på framsida axlar, samtidigt ner i knäböj: (jösses, jag kan verkligen förklara!!)
20kg 1x10
30kg 2x10

Knäböj:
50kg 1x10
70kg 1x10
80kg 1x10
Detta var länge sedan, de sista på 80 orkade jag knappt få upp

Jamen nu börjar det likna nåt! :thumbup: Nästan så man får en nostaligisk tår i ögonvrån.....Ryckböjen sitter i alla fall på mitt nästa pass..

allan

Pinglan
2003-04-27, 15:35
Originally posted by Allan

Jamen nu börjar det likna nåt! :thumbup: Nästan så man får en nostaligisk tår i ögonvrån.....Ryckböjen sitter i alla fall på mitt nästa pass..

allan

Se på den, här har jag slitit i flera månader utan att du har sett mig och så får du upp ögonen så fort det kom lite tyngdlyftsträning. Hade jag vetat det hade jag ju börjat för länge sedan...:thumbup:

Idag har mina ben varit som trasiga stubbar.... aj, aj vilken brutal träningsvärk efter passet igår :em: . Detta borde ha inneburit att jag skulle ta det lugnt med mina stackars ben idag men eftersom det har ösregnat här hela dagen och eftersom ösregn är mitt favorit-spring-väder så blev det en stackars haltande 4 km runda på tiden 23.34. Fick nästan dåligt samvete efteråt, benen tyckte inte om det men som sagt, vad gör man....

emmzan
2003-04-27, 15:37
Fick nästan dåligt samvete efteråt, benen tyckte inte om det men som sagt, vad gör man....

Man muttrar för sig själv "är huvet dumt får kroppen lida" och fortsätter sen njuta av träningsvärken efter ett långt varmt bad och lite whiskey! :D

Pinglan
2003-04-28, 18:07

Man muttrar för sig själv "är huvet dumt får kroppen lida" och fortsätter sen njuta av träningsvärken efter ett långt varmt bad och lite whiskey! :D

Helt klart ett perfekt sätt att tackla det hela :cheers:

Eftersom jag är som jag är i huvudet kunde jag inte vila idag heller. Följdaktligen blev det en 4 km-runda idag också på tiden 22.58. Bättre än igår men fortfarande urdåligt, men vem bryr sig... jag är ju ingen löpare, jag är tyngdlyftare och såna behöver inte springa så fort :thumbup:

Benen kändes lite bättre idag, men inte bra. Imorgon blir det i alla fall vilodag.

TheSQUAT
2003-04-30, 12:17
Hej du! Efter att du tagit dig tid att läsa min journal så gjorde jag detsamma med din! Trevlig läsning! Kör hårt!

Pinglan
2003-04-30, 15:43
Originally posted by TheSQUAT
Hej du! Efter att du tagit dig tid att läsa min journal så gjorde jag detsamma med din! Trevlig läsning! Kör hårt!

Kul!! Hårdkörning är på gång!

Styrketräning idag, ytterligare ett pass med lite blandning teknik, styrkelyftsträning:

Knäböj med stång på raka armar, tokbrett grepp:
20kg 3x10
30kg 3x10

Hämta stång från marken upp på framsida axlar och samtidigt ner i knäböj:
20kg 1x10
30kg 3x10

På fredag ska jag ta redan på vad övningarna heter, blir lite tjatigt att rabbla utförandet varje gång :D
Det är verkligen askul att köra dessa övningar, det är bara det att jag vill köra tyngre!!! Får väl lov att vänta ett tag till antar jag. Ska träna med tränaren på fredag, antar att jag får lite nya övningar då.

Knäböj:
60kg 1x10
70kg 1x10
80kg 1x10

Bänkpress:
20kg 1x20
40kg 1x10
60kg 5+4+4
50kg 2x10

Sittande press frampå i smith:
20kg 1x10
30kg 1x10
35kg 10+8

En övning jag inte kört på länge, kändes riktigt bra

Marklyft:
70kg 1x10
105kg 2x5

Idag gick händerna sönder under det sista repset i marken, hade faktiskt glömt bort att det kan bli så. Det gör ont :insane: Hur gör folk som kör utan remmar egentligen, slipper man detta efter ett tag eller vad? Eller är det jag som har väldigt ömtåligt skinn eller?? Skittrist är det i alla fall, hoppas det har läkt lite tills på fredag annars lär det bli ett smärtsamt pass då.

Pinglan
2003-05-01, 10:37
Idag var det egentligen en vilodag inplanerad men när jag märkte vilket underbart väder det var imorse när jag vaknade (ösregn, dessvärre även storm, det gillar jag inte fullt lika mycket, men man kan ju inte få allt) så blev det raskt till att omplanera det där med vilan. Benen var inte riktigt med på detta, men vad skulle dom göra, här är det jag som bestämmer. Dock hade de så pass mycket att säga till om så att tiden blev urkass, men som sagt, jag kan ta det, bara jag får springa.

Morgonens löp-pass: (känns nästan pinsamt att skriva att jag springer, kanske bättre att kalla det för jogg hädanefter, eller kanske tom lufs)

5.5 km, tid 29.00

Allan
2003-05-01, 10:57

Marklyft:

105kg 2x5

:hbang:
Du är någe förbaskat stark!:love:

Och jag har visst läst din journal tidigare, men du har fått så mycket kloka råd att det både räckt och blivit över...

allan

Janna
2003-05-01, 11:31

Kul!! Hårdkörning är på gång!

Hämta stång från marken upp på framsida axlar och samtidigt ner i knäböj:
20kg 1x10
30kg 3x10

På fredag ska jag ta redan på vad övningarna heter, blir lite tjatigt att rabbla utförandet varje gång :D
Det är verkligen askul att köra dessa övningar, det är bara det att jag vill köra tyngre!!! Får väl lov att vänta ett tag till antar jag. Ska träna med tränaren på fredag, antar att jag får lite nya övningar då.

låter som en halv frivändning .. men ja e inte så bra på namnen på övningarna jag heller