handdator

Visa fullständig version : Pinglan är på G


Sidor : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Pinglan
2003-11-22, 15:06
Här kommer OL-passet från igår:

Ryckknäböj:
40kg 2x8

Därefter följde korta hängryck och nackryck på lätta vikter. Jobbar och sliter med tekniken, tycker inte att det händer någonting alls, gör fortfarande samma fel gång efter gång!

Frontböj:
70kg 3x4 Det här kändes bra, på måndag får det bli 6:or på samma vikt.

Press frampå, stående:
30kg 1x6
32.5kg 2x6

Pushdown med rep:
3plattor 3x10

Ryggresningar:
20kg 3x12

Liggande benlyft:
9:e ribbstolen 3x10

Nils
2003-11-22, 15:24
Originally posted by Pinglan
Här kommer OL-passet från igår:

Därefter följde korta hängryck och nackryck på lätta vikter. Jobbar och sliter med tekniken, tycker inte att det händer någonting alls, gör fortfarande samma fel gång efter gång!

Ett tips som hjälper mig och en del som jag försökt lära ut teknik till men som jag glömmer bort väldigt lätt när jag blir frustrerad och överintellektuell.

Konsekvent bra teknik handlar mycket om känsla. Det är väldigt lätt att säga hur felaktig teknik bör förbättras men nästan omöjligt att med vilja riktigt ta åt sig det konsekvent.

Ibland går säkert stången som den skall och om du kan verkligen behålla *känslan* av de ögonblicken och försöka återskapa känslan mer än att försöka få stången att komma upp på armarna med hjälp av massa tekniktips så kan det vara en bra hjälp framåt.

Detta kanske låter flummigt men det är ett mycket bra sätt i en del andra sporter i alla fall som jag kan bättre.

Nils

jwzrd
2003-11-22, 15:42
Hur går nackryck till? Fan, hälften av övningarna låter som namn på olika typer av stryk man kan få :D

Nils
2003-11-22, 16:56
Originally posted by jwzrd
Hur går nackryck till? Fan, hälften av övningarna låter som namn på olika typer av stryk man kan få :D
Bra fråga!
Det kanske är stryk! Pinglan verkar ju ha en del masochistiska drag ;) :notme:
Nils

Pinglan
2003-11-22, 17:19
Originally posted by jwzrd
Hur går nackryck till? Fan, hälften av övningarna låter som namn på olika typer av stryk man kan få :D
Nackryck är inte lika dramatiskt som det låter :D Man står på tå med stången bakom nacken i ryckfattning. Därefter kastar man sig ner i sittställning samtidigt som man trycker upp stången på raka armar utan att pressa. Övningen går ut på att bli snabb ner i sittet och att träna balansen i sittet. En rätt svår övning som ställer höga krav på balansen

Pinglan
2003-11-22, 17:21
Originally posted by Nils

Bra fråga!
Det kanske är stryk! Pinglan verkar ju ha en del masochistiska drag ;) :notme:
Nils
:thefinger :D :D


Tack för tipset angående känsla och teknik, ska försöka tänka på det nästa gång

Henke
2003-11-22, 18:12
Jag tror oxå hon har en del hobby masso nånting....

Fina frontböjjar, det e verkligen en övning jag har problem med.
Det var i nack ryck jag spräckte mina senaste brallor.

MVH

jwzrd
2003-11-23, 01:28
Originally posted by Pinglan

Nackryck är inte lika dramatiskt som det låter :D Man står på tå med stången bakom nacken i ryckfattning. Därefter kastar man sig ner i sittställning samtidigt som man trycker upp stången på raka armar utan att pressa. Övningen går ut på att bli snabb ner i sittet och att träna balansen i sittet. En rätt svår övning som ställer höga krav på balansen

Allting som har med ryck att göra låter smärtsamt.

Nitrometan
2003-11-23, 13:16
Nils: Helt rätt där med känslan. Man ska leta efter känslan man har när rätt teknik sitter. När man börjar tänka går det åt pipan.

Tunga vikter, snabba lyft och tankeverksamhet passar inte ihop. :D

Forest
2003-11-23, 20:22
Hejsan Pinglan. Nu har jag läst ikapp lite här. Det var ju en utmärkt tävlingsdebut!

Det verkar ju möjligt att klara 70 kg i stöt så småningom. Du kommer säkert att pricka 120 kg i B-SM. Fortsätt bara vara lite arg och ät mycket!

Pinglan
2003-11-24, 07:28
Originally posted by Forest
Hejsan Pinglan. Nu har jag läst ikapp lite här. Det var ju en utmärkt tävlingsdebut!

Det verkar ju möjligt att klara 70 kg i stöt så småningom. Du kommer säkert att pricka 120 kg i B-SM. Fortsätt bara vara lite arg och ät mycket!
Tack Forest :) Jag hoppas att träningen ska gå bra nu så jag kan pricka formen till B-SM. Är grymt sugen nu efter att igår ha sett alla damklasser på VM (en vänlig själ spelade in alla damklasser åt mig). Satan vilka brudar :hbang: :hbang:

Pinglan
2003-11-24, 21:14
Måndagens OL-träning avklarad!

Idag var det ryckdag! Körde ståryck, hängande styrkeryck och vanliga ryck! Idag lossnade det litegrann minsann! Fick fram höften ordentligt på de flesta lyften och satan vilken skillnad det blir! Stången flyger upp så det känns som den ska ryckas ur händerna! Härligt som själva faan :hbang: :hbang: Riktigt nöjd är jag med denna del av passet. Körde en massa extra set bara för känslan var så jäkla underbar! Jag ber till högre makter att jag kan ta med mig det här till nästa gång det är ryckdags!

Efter detta blev det:

Frontböj:
70kg 3x6 Kändes lätt och bra, knät höll sig i skinnet också!

Stående hantelpress "special":
16kg 3x8

Chins:
2x10 Det här var så tungt idag (kanske dags att ställa sig på vågen och se hur mycket jag har gått upp) att jag, hör och häpna, helt enkelt struntade i sista setet :em:

Ryggresningar:
20kg 3x10 PUUUUUUUUMMMMMMMP

Situps:
3x25

Kändes fint att jag äntligen fick till tekniken i rycken, jag har ju kämpat som en tok med det här! Nu är det som sagt var bara att hoppas att detta hänger med till nästa ryckpass!

Henke
2003-11-25, 07:17
Vad bra att tekniken funkade på ryckövningarna, kör du som de visar på filmerna som allan postade i din tråd, eller har du andra varianter på lager?
Skippa ett sett? det var baske mig inte likt dig :D

MVH

Pinglan
2003-11-25, 07:46
Originally posted by Henke
Vad bra att tekniken funkade på ryckövningarna, kör du som de visar på filmerna som allan postade i din tråd, eller har du andra varianter på lager?
Skippa ett sett? det var baske mig inte likt dig :D

MVH
Det är liknande övningar som i filmerna. En del av de som visas där kör jag dock inte medan jag kör en del andra övningar som inte finns i filmerna, men på det stora hela så!

Jag vet, skippa 1 set är det fjollvarning på :em: :whipped:

Pinglan
2003-11-26, 21:04
Kvällen OL-pass!

Hopp, hopp

Körde ståvänd, styrkevänd+kickstöt och stöt från ställning. Kändes okej! En del kickar och stötar går framåt (nåja, kanske rätt många ändå) men det är oftast ingen katastrof iaf.

Ryckdrag:
55kg 3x5 Tyckte jag sträckte upp ordentligt och fick fram höften bra! Stabilt!

Step-up:
30kg 3x8 Explosivt som bara den, snabb kick upp med benet man inte kliver upp med och upp på tå med det viktbärande benet!

Bänkpress:
50kg 3x5 Kändes tungt, jag blir visst bara svagare och svagare i bänkpress men vem bryr sig! (lögn att jag inte bryr mig, det gör jag visst, alltid tråkigt att bli svagare även om jag inte har så stor nytta av att vara stark i bänk)

Liggande benlyft:
9:e ribbstolen 2x10 Sedan blev det bakläxa, Johan klagade på att jag böjer för mycket i armarna när jag håller tag i ribbstolen, raka armar ska det vara! Jaha, det blev ju betydligt tyngre (vad nu armbågsflexionen har med magmusklerna att göra) så det var bara att sänka till:
7:e ribbstolen 1x10

Good morning:
40kg 3x10 Kändes lätt men istället för att höja vikten körde jag tokexplosiva reps och blev trött av det också!

Bonusinformation: jag har fått dagen ros i tidningen idag!!!! En nöjd patient som var gullig och visade sin uppskattning på detta sätt :love: Värmer skönt i en frusen och trasig själ!

Nils
2003-11-26, 21:41
Originally posted by Pinglan

Bonusinformation: jag har fått dagen ros i tidningen idag!!!! En nöjd patient som var gullig och visade sin uppskattning på detta sätt :love: Värmer skönt i en frusen och trasig själ!
Det är du värd!

Liten fråga. Vad innebär egentligen det där med liggande benlyft och så ett nummer på en ribbstol?
Nils

Pinglan
2003-11-27, 08:30
Originally posted by Nils

Det är du värd!

Liten fråga. Vad innebär egentligen det där med liggande benlyft och så ett nummer på en ribbstol?
Nils
Tack Nils :)
Liggande benlyft går till så att man har en rak bräda/dyna som man lutar/sätter fast (finns "pinnar" på dynan som man hakar fast mot ribbstolspinnen) mot någon av pinnarna i ribbstolen. Ju högre upp på ribbstolen man sätter dynan, ju högre blir lutningen på dynan = tyngre. Det lättaste blir alltså att ha dynan i princip plant med golvet och det tyngsta om man hänger dynan högst upp då den istället i princip hänger parallallt med väggen. Man lägger sig på dynan, tar tag i en ribbstolspinne ovanför den pinne dynan sitter fast på och flekterar fullt i höfter och knän, behåller denna flexion i höfter och knän under hela övningen (får alltså inte sträcka ut kroppen). Arbetsmomentet består i att dra upp sig med magen så att knäna i princip tar i ribbstolen ovanför huvudet.

Jaha, så var jag igång igen med mina urusla förklaringar :em: förstår du ungefär hur jag menar? En mycket bra magövning är det iaf, grymt jobbig och effektiv

Henke
2003-11-28, 09:17
Jag fattar ingenting av din förklaring men tycker att det var kul att du fick en ros.

Bra pass, bänken kommer nog igång igen ska du se.

MVH

Nils
2003-11-28, 15:40
Jag fick vänta till dagtid för att förstå den där. Men tror jag förstod. Det verkar vanligare att köra med samma bräda i princip men med huvudet nedåt vilken nog körde fast mitt tänkande lite.
Får testa den någon gång.:thumbup:
Nils

Pinglan
2003-11-28, 18:57
Henke och Nils: ha, ha, ja jag säger ju att jag är dålig på att förklara! Pinsamt dålig faktiskt :D


Kvällen OL-träning:

Hopp, hopp. Tar det lite lugnt med hoppandet för att vara lite rädd om knät (som för övrigt känns riktigt hyfsat nu, skönt)

Ryckknäböj:
40kg 2x6
42.5kg 2x5 Sätter mig så djupt som det bara går, sitter kvar en kort stund och vänder sedan upp igen, kändes mycket stabilt

Sedan blev det korta hängvänd och vanliga stötar. Blandar och ger bland mina överstötar, ibland blir dom bra, ibland går dom framåt! Ja, ja huvudsaken är ju att lyften blir godkända, på tävling är det ingen som bryr sig om överstöten går framåt bara jag inte efterpressar (och det gör jag fasen inte!)

Knäböj:
70kg 1x5
80kg 1x5
90kg 2x4
95kg 1x4 Hade planerat att öka till 95kg i 2:a arbetssetet men första setet på 90kg kändes trögt så jag tog ett till på samma vikt. Detta kändes däremot helt perfekt och lätt så därför ökade jag i sista. 95 var inga problem det heller, härligt!

Press bakom nacken, stående:
30kg 3x8 Pust vad svag jag är i axlarna, varför blir jag aldrig starkare här? Ibland tror jag att det bara är mina ben som överhuvudtaget har förmåga att svara på träning

Bicepscurl EZ-stång:
30kg 3x10

Ryggresningar:
20kg 3x15 Åhhhhhhhhhhhhhhhhh var tvungen att fuska lite på de allra sista repsen och förskjuta viktskivorna lite från att ha haft dom på bakhuvudet till att putta dom lite närmare nacken :em: :notme:

Situps 90 grader:
3x15 oj, vilken trött mage jag hade efter detta

no1fitness
2003-12-02, 06:48
Pinglan min vän !!
Jag vill tacka för all din peppning inför tävlingen !! Du har alltid haft något positivt att säga när jag tappat motivationen !! :love:

Hoppas du har det bra i din själ, det är du verkligen värd gumman.

:cheers:

Nitrometan
2003-12-02, 20:25
:thumbup: :thumbup:

Pinglan
2003-12-03, 08:32
Originally posted by no1fitness
Pinglan min vän !!
Jag vill tacka för all din peppning inför tävlingen !! Du har alltid haft något positivt att säga när jag tappat motivationen !! :love:

Hoppas du har det bra i din själ, det är du verkligen värd gumman.

:cheers:
Tack själv hjärtat :love: Tyvärr mår jag inte bra i själen ännu, har flyttat måndag och tisdag och hela mitt liv är ett enda kaos, depressionsvarning med andra ord. Men det sägs ju att tiden läker alla sår så vi får väl tro att detta gäller även för mig (även om det inte känns så nu precis). Bara att låta tiden gå och hoppas smärtan släpper!

I måndags blev det ingen träning pga flytten men ikväll ska jag försöka ta ett pass, behöver få lite annat i tankarna

Jorgen
2003-12-03, 09:25
Hur tråkigt och klichéartat det än låter så är det ju faktiskt sant. Tiden läker alla sår. Hoppas att tiden går fort för dig. :love:

//jörgen

tinus
2003-12-03, 10:00
Originally posted by Pinglan

Tack själv hjärtat :love: Tyvärr mår jag inte bra i själen ännu, har flyttat måndag och tisdag och hela mitt liv är ett enda kaos, depressionsvarning med andra ord. Men det sägs ju att tiden läker alla sår så vi får väl tro att detta gäller även för mig (även om det inte känns så nu precis). Bara att låta tiden gå och hoppas smärtan släpper!

I måndags blev det ingen träning pga flytten men ikväll ska jag försöka ta ett pass, behöver få lite annat i tankarna

Usch Pinglis låter inte bra det där..:( Det ÄR faktiskt så att tiden läker alla sår..klen tröst nu men tro mig det kommer att bli bättre.
Kör hårt med träningen bara så slipper du tänka så mkt..funkar bra för mig iaf!Må bättre fort nu :love:

Pinglan
2003-12-03, 22:42
Jorgen och tinus: tack för stödet :love: som vanligt är det bara att bryta ihop och komma igen ju! Jag klarar det, det får ta den tid det tar bara!


Kvällens träningspass var så uselt så jag skiter i att skriva ner det. Körde egentligen inte ens (iaf inte på några vikter att tala om), var bara där och var totalt ofokuserad men det gör ingenting, fick lite annat att tänka på ett tag och det var ju bra.

Ser istället fram emot helgen då det är lag-SM i OL i Kalmar. Vår duktiga klubb har både juniorer, veteraner och seniorer med så det blir till att heja tills jag tappar rösten! Ni som har vägarna förbi Kalmar rekomenderas varmt att komma och titta när NAK sopar mattan med övriga OL-Sverige och tar 3 guldmedaljer :thumbup: Det kommer att bli något alldeles extra tro mig :hbang:

no1fitness
2003-12-04, 06:48
Hoppas helgen blir skön avkoppling för dig och att du hittar tillbaks till dig själv snart ! :love:

Motivationen kommer nog vara på topp efter tävlingen ska du se !! :bpump:

Tänker på dig...:)

Pinglan
2003-12-05, 19:42
Tack Anna! Jag hoppas också på att motivationen återkommer efter helgen för som det är nu fungerar träningen inte alls.

Kvällens träning blev nämligen om möjligt ännu mer bedrövlig än onsdagsträningen. Ingenting fungerar, koncentrationen lyser helt med sin frånvaro, kroppen är stel och gör ont och protesterar för lyft även på fjollvikter, träningen kändes bara nedbrytande och destruktiv så detta innebar att jag körde ett par övningar på lätta vikter och sedan blev jag allvarligt oroad över att skada mig på allvar så jag avbröt helt enkelt passet! (Herregud, det där måste vara rekord i långmeningsskrivande) Istället drog jag iväg och åt pizza och drack ett par starköl och det kändes betydligt bättre för kroppen. Nu är det Kalmar som gäller i helgen, där ska jag förhoppningsvis bli sugen på träningen igen och så gör jag ett nytt försök på måndag! Hoppas det känns bättre då! ha det så bra gott folk!

Munter
2003-12-06, 09:51
Tråkig läsning, babe :( Ta och pyssla med något annat ett tag och låt kroppen ta igen sig, den verkar ju helt trasig... hoppas Kalmar var kul!

kharon
2003-12-06, 10:42
Även jag har tappat all motivation, så du är inte ensam där nere i svackan! :love:

Två senaste passen har jag inte orkat köra klart utan gått hem inan jag kört igenom alla tänkta muskelgrupper... Det går helt enkelt inte att träna om man inte kan koncentrera sig fullt ut och ge på 110%, inget fungerar. I mitt fall är det mitt trassliga privatliv som sätter käppar i hjulet för träningen och allt.

Jag beslöt mig att ta ledigt resten av veckan och vila upp mig och hoppas att vara den som gör entré på gymmet på på måndag med samma grymma motivation som man hade för nån vecka sen. Ännu idag lördag känner jag mig totalt vissen, men jag har dock kommit igång med ätandet igen! :D
Går jag inte upp i muskler så tänker jag i alla fall banne mig gå upp i fett! :hbang:


Om ett tag står vi där igen fräscha som få, och kör så det ryker, Pinglan!

Och då gör du rätt för titeln på din journal, det kan jag lova!
:thumbup:

Forest
2003-12-06, 14:15
Synd om dig Pinglan!
Skäm bort dig några dagar och tag det lugnt med träningen så skall du se att det känns bättre om ett tag. Gör bara sånt du tycker är kul. Tiden löser faktiskt allt även om det är jobbigt under tiden.

Pinglan
2003-12-07, 21:27
Munter, kharon och Forest: tack för att ni bryr er, det värmer:love: .

Kalmar var roligt, härlig stämning och spännande tävlingar. Visst blev jag sugen på att själv stå därframme på podiet på en SM-tävling, men samtidigt känns det som jag inte kommer att orka med den träning som krävs just nu. Jag ska ta det lugnt ett tag, gå till träningen men bara lyfta om det känns bra. Känner att jag måste låta mig själv vara ledsen färdigt innan jag kan satsa på träningen igen. Orkar liksom inte ens försöka att prestera bra fysiskt just nu. Vi får se hur lång tid det tar att komma tillbaka, jag orkar inte ha bråttom iaf. På återseende!

Allan
2003-12-07, 22:39
Du kommer igen vännen - sanna mina ord...


allan

emmzan
2003-12-08, 12:51
Originally posted by Pinglan
Munter, kharon och Forest: tack för att ni bryr er, det värmer:love: .

Kalmar var roligt, härlig stämning och spännande tävlingar. Visst blev jag sugen på att själv stå därframme på podiet på en SM-tävling, men samtidigt känns det som jag inte kommer att orka med den träning som krävs just nu. Jag ska ta det lugnt ett tag, gå till träningen men bara lyfta om det känns bra. Känner att jag måste låta mig själv vara ledsen färdigt innan jag kan satsa på träningen igen. Orkar liksom inte ens försöka att prestera bra fysiskt just nu. Vi får se hur lång tid det tar att komma tillbaka, jag orkar inte ha bråttom iaf. På återseende!

*massa uppmuntrande kramar*

no1fitness
2003-12-13, 06:55
Håller med emmzan !! :love:

Vet inte vad som hänt, men hoppas du hittar ytillbaks igen...
Krya på dig i själen !!

Anna B

Jorgen
2003-12-18, 22:18
Var är du Pinglan? I miss you.

//jörgen

Pinglan
2003-12-19, 20:39
Originally posted by Jorgen
Var är du Pinglan? I miss you.

//jörgen
Här är jag :D Träningsmotivationen är på topp igen tack vare en mycket klok ung man på klubben som ganska burdust fick mig att vakna upp och inse att nu får det faan vara slut på självömkan (stort tack M :love:) Precis vad jag behövde!

Nu tränar jag på för fullt med siktet inställt på kvaltävlingen i januari. Nöter väldigt mycket teknik, jobbar mest med att sträcka upp ordentligt och med att få till slutdraget i rycken. Det går sakta men säkert framåt. Ibland går det bättre ibland går det sämre men det viktigaste är att det är roligt att träna igen, jag har fått tillbaka gnistan och lusten att lyfta vikter och detta gör att hela jag mår mycket bättre! Om det räcker till en plats på SM återstår att se men jag kommer att göra mitt bästa iaf, den saken är säker!

Energin är dock inte tillräcklig ännu för att börja skriva journalen igen. Kanske börjar jag snart igen, kanske dröjer det ett tag till, vi får se helt enkelt. Men en sak är iaf säker: Pinglan är på G igen :hbang: :bpump: :thumbup:

Jorgen
2003-12-19, 21:04
Härligt att höra att du känner dig bättre. Ibland behöver man ett burdust uppvaknande. :)
Skönt att träningslusten kommit tillbaka. Träning är som balsam för själen. Bara att :kickass: på kvalet så är det klart att det räcker till en SM-plats. :thumbup:

//jörgen

Nils
2003-12-19, 21:06
Originally posted by Pinglan

Här är jag :D Träningsmotivationen är på topp igen tack vare en mycket klok ung man på klubben som ganska burdust fick mig att vakna upp och inse att nu får det faan vara slut på självömkan (stort tack M :love:) Precis vad jag behövde!

Så sköönt att läsa :love:
Självömkan är verkligen inte en särskilt givande sak att hålla på med. Även om det verkligen ibland känns som man har förtjänat att tycka synd om sig. Jättebra att du kom upp ur det träsket!

Hoppas det håller i sig, och ha en trevlig jul också!

PS: Bara för att glädja oss: Skulle du även om du inte orkar skriva journal kunna skriva lite någon gång när det gått riktigt bra?!
Efter du kvalat in till SM blir det väl någon annan som skriver in det fort :)
Nils

Pinglan
2003-12-20, 08:46
Originally posted by Jorgen
Härligt att höra att du känner dig bättre. Ibland behöver man ett burdust uppvaknande. :)
Skönt att träningslusten kommit tillbaka. Träning är som balsam för själen. Bara att :kickass: på kvalet så är det klart att det räcker till en SM-plats. :thumbup:

//jörgen
Ja, det här att träningsmotivationen försvann hade jag väldigt svårt att hantera. Tidigare har jag alltid kunnat använda träningen som terapi om jag mått dåligt men som det kändes för mig i samband med den här perioden hatade jag att gå till träningen, jag hatade att lyfta och jag ville bara gå därifrån (vilket jag också gjorde ett par gånger). Mycket ovan och oroande känsla för mig vilket innebar att jag mådde ännu sämre.

Men nu är omotivationen ett minne blott och jag fullkomligt älskar träningen igen och kan också använda den som ett redskap att må bättre! HÄRLIGT!

Pinglan
2003-12-20, 09:04
Originally posted by Nils

Så sköönt att läsa :love:
Självömkan är verkligen inte en särskilt givande sak att hålla på med. Även om det verkligen ibland känns som man har förtjänat att tycka synd om sig. Jättebra att du kom upp ur det träsket!

Hoppas det håller i sig, och ha en trevlig jul också!

PS: Bara för att glädja oss: Skulle du även om du inte orkar skriva journal kunna skriva lite någon gång när det gått riktigt bra?!
Efter du kvalat in till SM blir det väl någon annan som skriver in det fort
Nils

Självömkan ja- ett träsk- det är vad det är, precis som du säger Nils. Ett mycket effektivt sätt att tappa lusten för allting och det gör att man fastnar i en ond cirkel av ältande utan att kunna gå vidare! Skönt att det är över :D

Självklart orkar jag skriva lite då och då om hur träningen går, dock kanske jag inte skriver om hela passen eftersom jag inte kommer ihåg hälften av vad jag gör på träningen nuförtiden. Jag följer inte något spikat schema utan bossen lägger upp passet på olika sätt beroende på vad jag behöver träna på just den dagen (märkligt vad det kan variera, ena gången kanske hängrycken ser för bedrövliga ut och då kör jag mycket sådana, nästa gång kan jag hängrycka som en gud (nåja :D ) och då är det något annat som läggs i fokus. Hela tiden en strävan att träna på mina svagheter (som i sanningens namn är jäkligt många men vadå, jag är ju fortfarande en nybörjare ;) )

Jag har inga bestämda styrkeövningar heller just nu utan det är sagt att jag ska avsluta varje pass med en övning för ben, axlar, rygg och mage sedan står det mig fritt att välja övningar själv (se där, vilket förtroende :D ) Vill jag så lägger jag till någon mer övning typ bänk eller triceps eller sådär, precis som jag själv vill!

Nu ska jag snart iväg och köra ett extrapass, tjoohoooo! Har en kille på klubben som är extremt duktig på teknik (han tränar själv men tävlar inte) och han ska också dit och köra idag. Det är bra, då kan han hålla ett öga på mig när jag kör så det inte blir några tokigheter. Vi kommer att köra helgpass ihop nu framöver då det passar. Ja, inte bara vi utan det är fler från klubben som kommer att försöka köra samtidigt. Kul, kul!

På återseende!

Henke
2003-12-21, 14:21
Vad kul att se att du ff tränar å ligger i, kommer och kollar på sm i februari, ska bli kul att se dig komma på pallen.

MVH

Pinglan
2003-12-22, 08:59
Originally posted by Henke
Vad kul att se att du ff tränar å ligger i, kommer och kollar på sm i februari, ska bli kul att se dig komma på pallen.

MVH
Men Henke!!!!!!!! Säg inte sådär, jag blir ju svettig av prestationsångest när jag ser vilka förväntningar du har på mig ;) Huuuuuuuuuuuu :thumbup:

Jorgen
2003-12-22, 18:04
Bah. Du vet att du är bäst. Och vet du inte det så vet iallafall vi det. :kickass:

//jörgen

Pinglan
2003-12-23, 09:06
Originally posted by Jorgen
Bah. Du vet att du är bäst. Och vet du inte det så vet iallafall vi det. :kickass:

//jörgen
Javisst ja, så var det ju. Hur kunde jag glömma det? :thumbup: :D


Igår körde jag ett för mig nytt upplägg av ryckträning allt enligt min nya "gurus" direktiv. Körde 10 snabba set med 3 reps i varje, ökade vikten i vartannat set dvs körde 2 set på samma vikt, ökade körde 2 och ökade osv. Första repset från golvet de resterande 2 sänker man sakta och precis när vikterna nuddar golvet så rycker man igen. Intensivt med andra ord *torkar svetten ur pannan* Fick en ordentlig pulshöjning där! Kul med lite annorlunda upplägg. I eftermiddag blir det samma upplägg fast med stötmomentet i stället. Samma princip 10 set, 3 reps på varje utan att ställa ner stången. Skillnaden blir att nu ska jag göra 3 vändningar och därefter direkt 3 överstötar, sammanlagt 60 reps på kort tid *längtar* :bpump: :bpump:

Henke
2003-12-23, 09:21
Intressant upplägg, ska nog prova det nästa gång jag frivänder,
Behöver kommaigång mer med det. Och det där verkar vara ett kul sätt.

MVH

Pinglan
2003-12-23, 16:57
Originally posted by Henke
Intressant upplägg, ska nog prova det nästa gång jag frivänder,
Behöver kommaigång mer med det. Och det där verkar vara ett kul sätt.

MVH

Alltså Henke, jag måste bara varna dig! Har precis varit och kört de där 3 vändningarna+3överstötar x10 som var sagt och Herre min Skapare......... fyyyy faaaan, vad det var jobbigt. Jag tror nog att jag utan att ljuga kan säga att det var det jobbigaste jag har gjort nere i lyftarlokalen sedan jag började. Nej fy fan vad jobbigt det var..... började kaxig som en liten råtta och hade planerat att öka vikten efter 2 set som jag gjorde igår.... hmmm, efter 2 set tänkte jag att jag kanske kan köra 5 set och sedan öka, det blir nog för jobbigt annars......... efter 5 set tänkte jag lägga av..... men så tänkte jag på b-sm och på vad jag vill uträtta där så jag fortsatte..... efter 8 set var jag nära att börja gråta.... men hallå, tänk er själva att bli så jävla andfådd och ha så hög puls att man låter och ser ut som ett ånglok efter 3 vändningar (utan att sätta ner vikten på golvet, snabba reps ska det vara dessutom) och sedan, SEDAN ska man i detta tillstånd göra 3 snabba överstötar utan vila (betänk dessutom att man ju jobbar excentriskt också iom att man kontrollerat lyfter ner vikten och inte släpper den som man gör i vanliga fall). De 2 sista seten gick på ren och skär vilja och du store tid vad nöjd jag var med mig själv efter att ha klarat detta.......

Sen blev det 3x4 på 90kg "rumpan i golvet" knäböjar och därefter gott folk var mina ben alldeles nöjda! Därefter blev det lite rygg, mage och axlar och nu ska jag hem till min kära bror+familj och äta julmat! Träningsledigt fram till Annandagen, får se vad som händer då!

GOD JUL!!!

Pinglan
2003-12-26, 15:44
Tjohoooooooo idag skulle julskinkan förbrännas! (inte för att det behövdes iofs, jag har lyckats med konststycket att gå ner (!!!) 2 kg sedan i tisdags. Hur i hela fridens dar gick det till :confused:

Ja, ja tränas skulle det!

Uppvärmning med ryckknäböj, ståryck, hängståryck, hängstyrkeryck och hängryck på lätta vikter. Därefter en satans massa set med vanliga ryck. Kör bara 3:or nuförtiden och försöker hålla ett högre tempo än vad jag gjort tidigare. Körde upp till 45kg och tekniken blir allt bättre men bra är den inte! Är dock jämnare i lyftningen nu och jag gör inte så många katastroflyft, väldigt sällan jag missar faktiskt och det är ju positivt. Det gäller att höja sin sämstanivå sakta men säkert så kommer säkert bästanivån också att höjas såsmåningom.

Efter alla dessa miljontals set (lätt överdrift) så var mina händer lite ledsna och helt klart väldigt nära att gå sönder så när jag skulle gå över till stötarna så togs ett snabbt beslut om att skona händerna och strunta i vändningarna (har inga större problem med vändningar så därför gör det inte så mycket att missa det någongång) Körde istället överstöt från ställning. Körde 3:or även här på 40kg, 45kg, 50kg, 55kg och avsluatde med en 3:a på 60kg. Hmmmm, klarade utan problem men ju tyngre vikten blir desto mer stöter jag framåt. På de här vikterna klarar jag lyften ändå men vad händer när jag ska stöta tex 80kg? Svar, jag kommer inte att kunna hålla det!!!!!Vet precis vad jag gör för fel och ändå kan jag inte rätta till det :insane: NÖTA, NÖTA, NÖTA är det som gäller. Om sisådär 10000 lyft till så kanske tekniken har blivit bättre, låt oss hoppas :thumbup:

Henke
2003-12-27, 14:41
Jaha, så det var så jobbig, jag hade tänkt prova det imorgon, men nu blir man ju lite tveksam, men men, en gång kan man prova allt.
Jag skulle också vilja gå ner två kilo under julen, tror inte jag har en möjlighet till det.

1000 lyft till för tekniken, tja då vet du iallafall vad du ska göra den närmaste tiden. :D
Kul att läsa dina journaler igen och att du är på banan.

MVH

Pinglan
2003-12-27, 15:21
Henke: det är klart du ska prova, jävligt jobbigt som sagt men du gillar ju hård träning liksom jag! Kör hårt! Och du, inte 1000 lyft innan tekniken sitter, 10.000 lyft var det ju :D

Pinglan
2003-12-27, 15:38
Åhhhh, första passet enligt mitt nya program som är uppbyggt enligt min nya slavdrivare, tekniknissen på klubben. Ryck idag också (blev lite tokigt, borde inte ha kört så mycket ryck igår men då hade jag inte fått programmet ännu)

Det som gäller nu är excentriska ryck, dvs 3:or utan att ställa ner vikten i golvet, från slutposition sakta ner till starläge och ryck igen när vikten precis nuddat golvet. Slutsittet är dessutom lite högre än jag är van vid, går inte ner i fullt sitt utan ska stanna någonstans mellan styrkeryck och sittryck, de riktigt djupa sitten sparar vi till de riktigt tunga vikterna tycker tekniknisse. Snabba lyft, grymt tempo.

Körde sådana 3:or på 60, 70, 75 och 80% av maxvikten jag gjort i ryck. Därefter fem stycken 1:or från 82.5%-95% av max. Efter dessa körde jag varannat set en 3:a på 80% och en 2:a på 85% sammanlagt fyra 3:or och tre 2:or Sedan var rycken klarar för idag. Därefter lite vanliga styrkövningar:

Frontböj (rumpan i golvet såklart, något annat är inte tillåtet när man kör böj hos oss):

50kg 1x3
55kg 1x3
60kg 1x3
65kg 1x3
70kg 1x3
75kg 1x3
80kg 4x3
85kg 1x3

Gillar verkligen att köra 3:or, alla set kändes lätta och bekväma (vilket tyder på att jag körde för lätt :whipped: , får öka till nästa gång)

Press frampå:
30kg 1x5
35kg 3x5

Ryggresningar (explosiva, ner långsamt och PANG upp)
15kg 3x10

Situps 90 grader
3x10

Åhhhhhhhhh, vad härligt trött jag blev efter detta. Var nog lite trött redan innan passet för att vara ärlig, rycken från igår märktes i kroppen, ffa är Trapezius rätt så slutkörda och det är ju bra :D

Nils
2003-12-27, 23:48
Grymma pass! Det börjar bli mycket matte i passen nu :)
Djupa lätta frontböj på 85 kilo... Då är i alla fall benen redo för mycket högre vikter !
Det är inte klokt så mycket man känner för att träna när man läser detta! Och så är man bara hos familjen utan gym :( Fast det är nog inte så dumt ibland heller :D
Nils:

tinus
2003-12-29, 09:05
Roligt med nytt program! Så du har en egen liten slavdrivare du..:naughty:

Grymt inspirerande att läsa här..som vanligt! kör hårt nu!!:bpump:

Pinglan
2003-12-29, 09:15
Originally posted by tinus
Roligt med nytt program! Så du har en egen liten slavdrivare du..:naughty:
Och inte bara en utan två..... skämtåsido, den värsta slavdrivaren är nog jag själv :whipped: :D

Pinglan
2003-12-29, 20:48
Oj, oj, oj...... kvällens OL-träning innebar stötpass enligt principen 3 vändningar utan att sätta ner vikten direkt följt av 3 överstötar. Efter passet förra tisdagen enligt liknande upplägg hade jag nästan lite ångest innan jag körde igång idag, minns ju bara alltför väl hur satans jobbigt det var. Upplägget idag var dock lite annorlunda med seten, likadant som ryckpasset i lördags med först några 3:or, sedan 5 singlar och avslutningsvis varierande 3:or och 2:or. Det var grymt jobbigt idag också, men inte LIKA jävla jobbigt som i tisdags! Here it comes:

40kgx3
45kgx3
47.5kgx3
50kgx3
52.5kgx1
55kgx1
57.5kgx1
60kgx1
60kgx1 (skulle ha ökat till 62.5kg egentligen men hade helt enkelt inte krafter till det, det kändes rent livsfarligt att ens prova så jag fegade med en till på 60 istället)
52.5kgx3
55kgx2
52.5kgx3
55kgx2
52.5kgx3

Sådär ja, så var det avklarat i ett rasande tempo! Som sagt var, inte riktigt lika jobbigt som sist! Men ändå.... det är segt att göra 3 överstötar efter 3 vändningar, fasen inte mycket tid att hämta andan heller, kan ju inte direkt stå hur länge som helst och hämta kraft, blir ju bara ännu jobbigare då!

Raskt över till knäböj (med OL-djup naturligtvis det behöver jag väl inte ens tala om, det är det ju ALLTID ;))

70kg 1x5
80kg 1x5
85kg 1x5
90kg 1x5
90kg 1x5
95kg 1x3
100kg 1x3 :hbang: Tjohoooo, första gången jag gör en 3:a på 100kg, har tidigare "bara" klarat en singel på 100kg och det var dessutom på KM då jag inte kört något innan. Betänk att jag hade det grymma stötpasset i benen idag och dessutom några 5:or och en 3:a i böj innan jag satte detta PB :D Jäkligt nöjd måste jag få säga!!!!!

Press bakom nacken, stående:
30kg 1x5
32.5kg 3x5 Här däremot är jag inte särskilt nöjd. Jag måste bli starkare i axlarna, är ju töntigt svag ju. Ja, ja det kommer väl det också!

Avslutade med 3x15 situps sedan kröp jag hem!

emmzan
2003-12-29, 20:50
Japp! VILKEN JÄVLA MES DU ÄR NÄR DET GÄLLER AXELSTYRKA! Eller vänta lite nu här... Hmmm... :D

Bra pass! GOTT NYTT ÅR!

Pinglan
2003-12-29, 20:53
Originally posted by emmzan
Japp! VILKEN JÄVLA MES DU ÄR NÄR DET GÄLLER AXELSTYRKA! Eller vänta lite nu här... Hmmm... :D

Bra pass! GOTT NYTT ÅR!
Äsch :em: Det känns bara lite ojämt eftersom jag tyckte jag var rätt grym i böjen och då kändes det lite som att komma ner på jorden igen då jag skulle köra axlar:D Gott Nytt på dig själv :cheers:

emmzan
2003-12-29, 20:56
Du är ju tokgrym i böjarna ju :D

Axlarna kommer dom med.. Å andra sidan har du varit skadad i axlarna om jag itne missminner mig - iallafall har dom inte riktigt gillat dig från och till.. Samt att du kör ryck och stöt och du som är sjukgymnast kanske vet sånthär bättre än jag, men man använder axlarna något va?? :D

Snart är det fanimej dags att komma till ASK!

Pinglan
2003-12-29, 21:01
Originally posted by emmzan
Du är ju tokgrym i böjarna ju :D

Axlarna kommer dom med.. Å andra sidan har du varit skadad i axlarna om jag itne missminner mig - iallafall har dom inte riktigt gillat dig från och till.. Samt att du kör ryck och stöt och du som är sjukgymnast kanske vet sånthär bättre än jag, men man använder axlarna något va?? :D

Snart är det fanimej dags att komma till ASK!
Jo det är sant, axlarna var ju ett konstant värkande paket de första 5 månaderna av min OL-karriär :D Man använder dom väl typ lite grann i ryck och stöt......:angel:
Ja snart är det dags att skrämma livet ur Eskilstunaborna :D

Nils
2003-12-29, 21:35
Originally posted by Pinglan

52.5kgx3
55kgx2
52.5kgx3
55kgx2
52.5kgx3

Grymma stötar och böj som vanligt.:thumbup: Måste fråga dig en sak angående dessa upp och nergångar i vikter dock. Har du någon supersnabb ändringsgrej för vikter så att det inte spelar någon roll? Eller vad kommer det sig att du maximerar viktbytena så som ovan?
Nils

Pinglan
2003-12-29, 22:27
Originally posted by Nils

Grymma stötar och böj som vanligt.:thumbup: Måste fråga dig en sak angående dessa upp och nergångar i vikter dock. Har du någon supersnabb ändringsgrej för vikter så att det inte spelar någon roll? Eller vad kommer det sig att du maximerar viktbytena så som ovan?
Nils
Tack Nils :) Det går på 10 sekunder att byta vikterna, har ju viktplattorna liggande bredvid stången när de inte används. Tanken är att jag ska få lite viktvana på vikter som ligger på 80 resp 85% av mitt max i stöt. Det kanske inte låter som så stor skillnad att köra en 3:a på 52.5kg jämfört med en 2:a på 55kg men det ÄR faktiskt stor skillnad iaf rent psykiskt. Känns betydligt mycket lindrigare att "bara" köra en 2:a. Det är samma princip som med singlarna, det ska kännas som en lättnad att bara köra en etta (fast vikten är tyngre) efter 4 set med slitiga treor. Och det fungerar, det känns som en befrielse att få köra 1:or efter en massa 3:or. Det är upplagt så både med tanke på den fysiska och den psykiska biten.

Nils
2003-12-29, 22:58
Ah, psyke.. Den biten när det gäller träning är jag verkligen inte bra på. Så jag suger i mig vad du skriver!
Skall testa när jag kommer tillbaka till verkligheten i morgon :)
Nils

tinus
2003-12-30, 08:09
Jävlar vilka böjjisar!!:bow: :bow: Häärligt tjejen!!:thumbup:

Jorgen
2003-12-30, 11:25
Vad skall man säga? :hbang: :hbang: Hör ingen som klagar på att benen är för stora nu. :D Brutala böjar. :thumbup:

//jörgen

Pinglan
2003-12-30, 16:46
Originally posted by Jorgen
Vad skall man säga? Hör ingen som klagar på att benen är för stora nu.

//jörgen
Vaddå klaga på att benen är för stora..... har jag någonsin klagat över det? Det minns jag inte :D :D Nej, sanningen att säga har jag insett att ben stora som timmerstockar är ett pris jag får betala om jag ska ägna mig åt tyngdlyftning! Och ju större benen blir desto bättre inser jag att stora ben, som dessutom är sönderskrapade och fulla av blåmärken, är bland det sexigaste en tjej kan ha :thumbup:



Nu ska jag korka upp nyårsaftonens whiskeyflaska och ta mig en rejäl skvätt! Börjar nämligen misstänka att jag har en förkylning på gång :( Fryser, har ont i huvudet och i halsen. Blääää, jag vill ju inte bli sjuk nu, för det första ska jag träna imorgon och för det andra är det ju som sagt var nyårsafton och det är ju mindre kul att ligga ensam och sjuk då :cryout: Men en whiskey (eller två) motar säkert bort förkylningen innan den hinner bryta ut (håller tummarna för det iaf)

Ironbabe
2003-12-30, 18:23
Jisses, jag vet inte riktigt vad man ska säga.. Men HERREGUD du verkar vara URSTARK!! Härligt med starka tjejer :hbang:

Verkar som alla tjejer här har stockar till ben utom jag :cryout:

Ta några huttar whiskey nu och bekämpa förkylningen *s*

jakke
2003-12-30, 19:19
Det kanske är influensan?


*Springer och gömmer mig*

Allan
2003-12-30, 20:49
Jag tycker det är bra att du kör en hel del axelpressar - kom ihåg bara att låsa ut fullt. Sett lite för många som inte pallar trycka till med axlarna i både ryck och stöt, vilket gör att efterpressen kommer som ett brev på posten för att få ut armbågarna.
Jocke Nolsjö - som kommenterar OL på Eurosport - har tjatat i många år om att prioritera stående pressar, gärna med lite kick, för att få till den där styrkan. Ligger nåt i det...
Bra pass Pinglan - en glädje att läsa din journal igen.


allan

SMS 20031231!!!!

Pudzianovski
2003-12-30, 20:56
Jävligt grym är du.

:thumbup:

Pinglan
2003-12-30, 22:52
Originally posted by Ironbabe
Jisses, jag vet inte riktigt vad man ska säga.. Men HERREGUD du verkar vara URSTARK!! Härligt med starka tjejer :hbang:

Verkar som alla tjejer här har stockar till ben utom jag :cryout:

Ta några huttar whiskey nu och bekämpa förkylningen *s*
Tack Ironbabe:) Med tanke på hur grymma dina bilder är så verkar du vara urstark du också :bpump: Vänta du bara, nu när du kan börja köra böj igen så kommer dina ben också bli stora som stockar *tröstar* :thumbup:

Pinglan
2003-12-30, 22:53
Originally posted by jakke
Det kanske är influensan?


*Springer och gömmer mig*
Säg inte så :cryout: :cryout: Det FÅR det inte vara helt enkelt. Jag mår hur bra som helst nu *förtränger alla symtom som lurar i huvud och hals*

Pinglan
2003-12-30, 22:58
Originally posted by Allan
Jag tycker det är bra att du kör en hel del axelpressar - kom ihåg bara att låsa ut fullt. Sett lite för många som inte pallar trycka till med axlarna i både ryck och stöt, vilket gör att efterpressen kommer som ett brev på posten för att få ut armbågarna.
Jocke Nolsjö - som kommenterar OL på Eurosport - har tjatat i många år om att prioritera stående pressar, gärna med lite kick, för att få till den där styrkan. Ligger nåt i det...
Bra pass Pinglan - en glädje att läsa din journal igen.



allan

SMS 20031231!!!!
Menar du kick med benen då? Då blir det ju en pushpress och det ingår ju i OL-delen av programmet *nöjd* När jag kör "vanliga" pressar är jag noga med att inte kicka med benen, kanske bra att träna på båda varianterna (vilket jag ju gör också *ännu mer nöjd* :D )

SMS = :thumbup:

Pinglan
2003-12-30, 22:59
Originally posted by Pudzianovski
Jävligt grym är du.

:thumbup:
Tack :) och tack det samma :thumbup:

jakke
2003-12-30, 23:51
Nyfiken, fattar verkligen inte
SMS 20031231!!!!?
:sleep:

Pinglan
2003-12-31, 09:07
Jaha så var det med den nyåsaftonen! Vaknade i natt av värsta frossan och tog tempen: 39.8 :cryout: Nu har febern gått ner något men ligger fortfarande runt 39 så någon träning blir det inte för mig idag naturligtvis, inget nyårsfirande heller med all sannolikhet :( Inte mycket att göra åt, bara att hoppas att det här går över lika fort som det kom!

jakke: nyfiken i en strut :booty: :D

Ironbabe
2003-12-31, 09:14
Originally posted by Pinglan
Jaha så var det med den nyåsaftonen! Vaknade i natt av värsta frossan och tog tempen: 39.8 :cryout: Nu har febern gått ner något men ligger fortfarande runt 39 så någon träning blir det inte för mig idag naturligtvis, inget nyårsfirande heller med all sannolikhet :( Inte mycket att göra åt, bara att hoppas att det här går över lika fort som det kom!

jakke: nyfiken i en strut :booty: :D
ÅH nej!! Stackars dig, lider med dig verkligen..
Du får bädda ner dig med lite bra böcker eller tv:n och se till att bli frisk och kry snabbt som attan!
Gott nytt år på dig. Du kommer bli ännu GRYMMARE, STARKARE nästa år :thumbup:

Nils
2003-12-31, 10:46
Originally posted by Pinglan
Jaha så var det med den nyåsaftonen!

Ojoj. Det här året vill tydligen skicka in en till prövning för dig. Det har blivit några sådana! :(
Men men, nu kan man önska dig ett gott nytt år och vara rätt säker på att det verkligen blir ett bättre år i alla fall!

Så, ett nytt gott :bpump: :cheers: :love: :kickass: år på dig!
Nils

emmzan
2003-12-31, 13:29
Originally posted by Pinglan
Jaha så var det med den nyåsaftonen! Vaknade i natt av värsta frossan och tog tempen: 39.8 :cryout: Nu har febern gått ner något men ligger fortfarande runt 39 så någon träning blir det inte för mig idag naturligtvis, inget nyårsfirande heller med all sannolikhet :( Inte mycket att göra åt, bara att hoppas att det här går över lika fort som det kom!

jakke: nyfiken i en strut :booty: :D

*kryapådigkramar i massor*

Linnet
2003-12-31, 13:50
Krya på dig så snabbt du bara kan! :thumbup:

jakke
2003-12-31, 16:05
Originally posted by Pinglan
Jaha så var det med den nyåsaftonen! Vaknade i natt av värsta frossan och tog tempen: 39.8 Nu har febern gått ner något men ligger fortfarande runt 39 så någon träning blir det inte för mig idag naturligtvis, inget nyårsfirande heller med all sannolikhet Inte mycket att göra åt, bara att hoppas att det här går över lika fort som det kom!

jakke: nyfiken i en strut :booty: :D

Du har säkert influensan :booty: medans vi andra får ha kul ikväll med cigarr och allt som traditionen kräver :cheers: .

Men allvarligt så hoppas jag du blir frisk snabbt: Krya på dig :cryout:

Pinglan
2003-12-31, 19:11
Tack för sympatierna :love: Försöker ta det hela med ro, slipper ju iaf att vara bakis imorgon (att jag kommer att må rätt så kass ändå hör väl inte hit :thumbup: ) Gott Nytt År på er!

Pinglan
2004-01-02, 11:40
Oj, oj vilken nyårshelg!!!! Febern steg under nyårskvällen till +40 och halsen kändes som ett öppet sår, kunde inte svälja, inte prata, inte sova.... fy faan. Igår mådde jag lika risigt hela dagen men framåt kvällen började febern sjunka och det värsta halsontet att släppa. I natt har jag kunnat sova och idag är febern i princip borta (37.5 för 10 min sedan) och halsontet känns bara lite, lite. Har istället börjat hosta så det skräller i hela lägenheten! Men hellre det än det där brutala halsontet, det var inte att leka med. Får väl lov att ta det lugnt med träning några dagar till dock. Planerar att köra igång på måndag igen om allt känns bra.

Istället för fysisk träning ska jag nu ägna lite tid åt mental träning. Har flera böcker som handlar om mental träning och om prestationspsykologi. Intressant och väldigt välbehövligt för mig inser jag. Har precis börjat läsa en nyutkommen bok som heter "NLP (Neuro-Lingvistisk Programmering) & Idrott- redskap för att vinna den mentala matchen" Den verkar klockren för mig, redan i början av boken kan man läsa om hur man kan påverka hjärnan positivt eller negativt bara genom att tänka samma sak fast på olika sätt. Jämför tex "jag vill inte förlora" med "jag vill vinna". Budskapet är detsamma men hjärnan laddas med en massa negativa bilder och känslor om man tänker på förlust. Bara genom att lära sig att hantera sina tankar och att försöka tänka mer positivt kan man få ut mer av en prestation. Herregud, jag som ALLTID tänker negativa tankar om mig själv och mina prestationer " det här klarar jag inte", "jag kommer att förlora", "jag är inte tillräckligt bra", "jag kommer aldrig att lära mig det här" osv. Bara genom att tänka på det sättet förbereder man hjärnan och kroppen på att det ska bli så och så misslyckas man. Ja, nu kanske jag hårddrar det lite, men det är i princip vad de menar i boken och så har de en massa tips och övningar som man kan göra för att öva upp sig i att tänka annorlunda och på ett mer positivt sätt. Spännande, spännande.....

tinus
2004-01-02, 11:46
Krya på dig vännen :love: Vill läsa om dina kanonpass snart igen!

Jorgen
2004-01-02, 12:34
Hoppas att du blir frisk fort.

Mental träning är väldigt intressant. Jag har läst några böcker om det, mycket av idrottsprestationen sitter i skallen.

//jörgen

Henke
2004-01-03, 19:45
Värdelöst att vara sjuk, hoppas du blir frisk snart. mera mördarpass.

Menatl träning e skitkul, gick en kurs med willy railo under gympa eran, han hade nån teori om att det mentrala var ca 50% av det man gjorde. Gasnka kul.

MVH

Pinglan
2004-01-03, 22:43
Sjukdom är skit :( Nu är jag dock på bättringsvägen rejält, kvar av sjukan är "bara" (ganska mycket) hostande.

Mental träning ja, detta är verkligen ett spännande område där jag har MYCKET att lära. Är glad att jag äntligen har börjat sätta mig in i området. Ska försöka att lägga in regelbundna minipass med målbildsträning, det verkar kunna vara mycket effektivt bara man lär sig att hantera det :hbang:

Pinglan
2004-01-04, 14:26
Gissa vad! I eftermiddag ska jag lära mig grunderna i meditation! Har en kompis som brukar ge kurser där man kan lära sig meditationsteknik och han ska ge mig en privatlektion ikväll :hbang: Vi har faktiskt pratat länge om att det är något jag skulle ha nytta av att lära mig och nu har jag äntligen tagit tag i det, snackat med honom och bestämt att vi kör igång! Återkommer med mer info om hur det hela gick av stapeln!

Nils
2004-01-04, 16:37
Pinglan sittande och mediterar....
Något känns märkligt med det.
Men det blir säkert jättebra!
Väntar på rapporten :D
Nils

Pinglan
2004-01-04, 18:53
Originally posted by Nils
Pinglan sittande och mediterar....
Något känns märkligt med det.
Men det blir säkert jättebra!
Väntar på rapporten :D
Nils
Nils, vad har du för fördomar om mig egentligen :D
Det gick verkligen bra! Måste säga att jag är förvånad hur lätt det gick att släppa alla tankar, bara vara och bli helt avslappnad både fysiskt och psykiskt. Min kompis tyckte tom jag hade en naturlig talang för meditation, det ni :thumbup: Det var häftigt, jag har svårt att beskriva det med något passande ord. Vi satt i drygt 30 min, efteråt fick jag gissa hur lång tid som gått och jag gissade på 10min! Hjärnan kändes helt tom efteråt på ett positivt sätt. Svårt att beskriva känslan. Nu är frågan om jag klarar det här på egen hand utan att någon guidar mig, jag ska öva och målsättningen är att ta mig en halvtimme ungefär om dagen till detta. Sedan kan det vara lämpligt att köra lite målbildsträning efter detta! Ni hör ju, nu är jag såld på det här (också). :)

Pinglan
2004-01-05, 19:03
Ahhhh första träningspasset efter sjukdomshelvetet. Körde lugnt och försiktigt idag för att inte riskera bakslag och nytt insjuknande. Började med ryck och nötte en massa 3:or på 30kg, 35kg och 40kg avslutade med en singel på 42.5kg. Kändes förvånansvärt bra, hade förväntat mig att det skulle vara lite ringrostigt med tekniken idag men jag tycker det kändes bra, riktigt bra!

Över till stöt, lätt och med fokus på teknik även här. En satans massa3:or på 40kg, 45kg, 50kg och en drös 2:or på 55kg. Gick bra här med, kände mig lite ostabil i axlarna bara men det är väl inte så konstigt med tanke på hur förkyld jag varit.

Hade knäböjsförbud idag för att inte ta ut mig för mycket och avslutade passet med:

Press frampå, stående
30kg 1x5
35kg 3x5

Good morning, explosiva:
40kg 3x10

Situps:
3x25

Riktigt nöjd med tekniken var jag idag! :hbang:

Allan
2004-01-05, 19:06
NU TAR DU DET LUGNT - HÖR DU DET!!!!INGET SPRING I SKOGEN ELLER LIKNANDE!!! :whipped: :D

Skönt att du är på väg tebax!!


allan

Pinglan
2004-01-06, 11:10
Dagens träningspass är tillägnat allan:

Terränglöpning i snårig skog 15km på tiden 28.30!!!! Tog verkligen i järnet idag och spurtade den sista milen till mål! Hade dessutom extra vikt i form av en 50kg-skivstång på nacken när jag sprang! Nu har jag fått tillbaka mina revbensfrakturer och har 42.0 i feber! Varför???? :D :D :D


Det är lugnt allan, jag ska hålla mig i skinnet, jag lovar :thumbup:

Munter
2004-01-06, 11:44
Originally posted by Pinglan
Dagens träningspass är tillägnat allan:

Terränglöpning i snårig skog 15km på tiden 28.30!!!! Tog verkligen i järnet idag och spurtade den sista milen till mål! Hade dessutom extra vikt i form av en 50kg-skivstång på nacken när jag sprang! Nu har jag fått tillbaka mina revbensfrakturer och har 42.0 i feber! Varför???? :D :D :D


Det är lugnt allan, jag ska hålla mig i skinnet, jag lovar :thumbup: :D

swiftin
2004-01-06, 15:36
Originally posted by Pinglan
Dagens träningspass är tillägnat allan:

Terränglöpning i snårig skog 15km på tiden 28.30!!!! Tog verkligen i järnet idag och spurtade den sista milen till mål! Hade dessutom extra vikt i form av en 50kg-skivstång på nacken när jag sprang! Nu har jag fått tillbaka mina revbensfrakturer och har 42.0 i feber! Varför???? :D :D :D


Det är lugnt allan, jag ska hålla mig i skinnet, jag lovar :thumbup:



Du skämtar va? 1.5 mil på 28.30 minuter låter föör bra? det är väl på 2 timmar man springer ett maraton? alltså männen? och med en 50kgstång på nacken msåte vart tungt? :eek:

Pinglan
2004-01-06, 15:39
Originally posted by swiftin




Du skämtar va? 1.5 mil på 28.30 minuter låter föör bra? det är väl på 2 timmar man springer ett maraton? alltså männen? och med en 50kgstång på nacken msåte vart tungt? :eek:

Haha, ja det är klart att jag bara skämtar :D Retades lite med allan bara :angel:

z_bumbi
2004-01-06, 16:23
Originally posted by Pinglan
Hade dessutom extra vikt i form av en 50kg-skivstång på nacken när jag sprang!

Bara 50 kg?
När jag var liten så fick vi ha en 50-kiloshantel i munnen, hundra kilo på nacken plus en 70-kilosryggsäck och springa baklänges i två meters snö. :D

swiftin
2004-01-06, 16:40
Haha! ok!. men hur går det med målet du satte ibörjan med 1 mil under 50 minuter?

Pinglan
2004-01-06, 18:59
Originally posted by z_bumbi


Bara 50 kg?
När jag var liten så fick vi ha en 50-kiloshantel i munnen, hundra kilo på nacken plus en 70-kilosryggsäck och springa baklänges i två meters snö. :D
Bockar och bugar, stum av beundran :bow: :bow: :D :D

Pinglan
2004-01-06, 19:04
Originally posted by swiftin
Haha! ok!. men hur går det med målet du satte ibörjan med 1 mil under 50 minuter?
Ja du swiftin, det var länge sedan jag satte det målet. Hann ju knappt börja försöka förrän jag istället började med världens i särklass roligaste tränings- och tävlingsform, dvs tyngdlyftning. Eftersom jag nu satsar på att bli så bra som möjligt inom detta så har jag lagt löparskorna på hyllan på obestämd tid. Om jag tröttnar på lyftningen en dag (knappast troligt iofs, men om jag bestämmer mig för att inte satsar så hårt) kommer jag naturligtvis att damma av löparskorna igen och sätta upp nya springmål, tex att klara milen på 50 min och/eller springa marathon.

swiftin
2004-01-06, 19:07
Okej! Go for it then! :thumbup:

Henke
2004-01-07, 07:14
Klart du ska springa maran, kommer själv att springa den nästa år efter alla jävliga lidingölopp.
Annars håller jag helt klart med dig om att det är roligare att lyfta tunga saker än att syssla med fakiraktig löpning.

MVH

Pinglan
2004-01-07, 20:37
Tjohooooooo, ett ryckpass avklarat. Har fått frångå mitt nya program (som jag knappt hann att börja på innan jag blev sjuk) eftersom det börjar närma sig tävling och programmet är lite för tufft att köra så nära inpå. Ska i princip "bara" köra de hela momenten nu innan tävling och med normala reps, inga excentriska reps och inga trippelvändningar nu.

Nåväl, körde ryck som sagt var. Började med några 3:or på 30kg, 35kg, 37.5kg. Gick över till 2:or på 40kg, 42.5kg och 45kg. Här sprack en valk på vänster hand och jag blodade ner hela stången. Alla som har rivit sönder valkar vet hur irriterande det är och hur satans jävligt det svider när man greppar stången. Men vad fasen, man har väl varit med om värre saker än spruckna valkar så det var bara att fortsätta. Körde därför ett par singlar på 47.5kg och avslutatde med två singlar på 50kg! Tangerat PB :hbang: Dessutom var det vääääääääldigt länge sedan jag var uppe och körde på 50kg så det kändes skönt att sätta ett par stycken där. Första gick dessutom löjligt lätt (det blir ju så när tekniken fungerar och det gjorde den på första repset) Andra var lite tyngre, slarvade med andradraget där och det märks direkt. NÖJD som helhet!!!!!



Därefter blev det lite frontböj, körde lite lugnare än förra gången med tanke på att jag varit sjuk:

50kg 1x3
60kg 1x3
70kg 1x3
75kg 1x3
80kg 4x3

Press frampå, stående:
30kg 1x5
35kg 3x5

Ryggresningar, explosiva:
15kg 3x15

Situps 90 grader:
3x10

Det var allt för idag!!!

Starke_arvid
2004-01-07, 20:55
Någon kommer att :kickass: på B-SM!!!!!

MvH // M

Pinglan
2004-01-07, 22:36
Originally posted by Starke_arvid
Någon kommer att :kickass: på B-SM!!!!!

MvH // M
Mmmmm, man kan ju alltid hoppas! Det värsta är ju att det är en sak att prestera på träning, en helt annan sak att göra det på tävling.... Men jag jobbar på för fullt med min mentala träning så det kan nog gå vägen :bpump: (om jag har tur :thumbup: )

Nitrometan
2004-01-07, 23:14
Bara lugn Pinglan. Det kommer att gå jättebra. :hbang:

Henke
2004-01-08, 07:35
Härligt med tnagering av pb, jag tror helt klart att det kommer att gå hur bra som helst på tävlingen.

MVH

TheSQUAT
2004-01-08, 08:46
Lycka till nu på tävlingen! :thumbup: :kickass:

Pinglan
2004-01-09, 19:40
Tack pojkar för att ni tror på mig, efter dagens pass är jag själv ytterst tveksam :D


Alltså jag vet inte vad jag ska säga om dagen pass ärligt talat. Det skulle till att maxas för att kolla formen och vad fick vi för svar? Ja det kan man undra............. Började med ryck och lyfte så jävla stabilt till att börja med. Körde 2:or på 35kg, 37.5kg och 40kg sedan en 1:a på 42.5kg och alla dom lyften var faan i mig grymt bra, ruggigt stabilt ärligt talat.

Sedan skulle jag upp på 45kg (tänkt ingångsvikt nästa lördag) och jag började lyfta som en kratta, missade flera gånger och det är faan inte tillåtet på den vikten. Nåja samlade ihop mig och satte dit ett par stycken, bra lyft. Sedan 47.5kg och den satt där den skulle. 50kg och bommade sådär asklantigt flera gånger, hade den fasen men sjabblade bort mig genom att vara ostabil i axlarna, inte bra. Fick ett par rejäla skopor med ovett från ni vet vem och det hade jag fasen förtjänat, får inte va sådär slarvig. Blev ladda till 1000 och tryckte dit den så det sjöng om det, hur jävla enkelt som helst!!! VARFÖR gör jag inte så från början och vid varje lyft kan man fråga sig!

Nåväl upp till 52.5kg och missade grovt i först men klarade i andra försöket. Detta innebar nytt PB :hbang: :hbang: och det kändes ju bra. Dessvärre var det ett riktigt skitlyft som jag klarade med rena rama turen, godkänt dock så visst, det var ju bra. Kan ändå inte vara helt nöjd eftersom det var så uruselt tekniskt sett.

Över till stöt och i raskt tempo avverkades 40kg, 45kg, 50kg, 55kg och 60kg no problema. Upp till 65kg (faktum är att jag faktiskt bara klarat 65kg 1 gång och det var på senaste tävlingen, har inte varit uppe på den vikten någon gång på träning). Här började katastroflyften igen, vändningarna gick hur lätt som helst sen efterpressade jag på de jävla överstötarna varje gång. Återigen en välförtjänt skopa ovett och jag skärpte till mig. Satte nästa försök klockrent, ta mig fan hur lätt som helst, behövde inte ens ta i kändes det som. Ja, ja..... jag är tydligen fruktansvärt ojämn i lyftningen, jag som hade fått för mig att jag varit rätt stabil den senaste tiden.......

Sen ökades det på till 70kg, herre min skapare vilken katastrof. Missade 3 vändningar grov, en vändning var jäkligt nära att jag klarade, hade stången på axlarna men spände inte upp armarna tillräckligt så jag tappade stångjäveln. Nu var jag så trött att benen skakade så jag fick ge upp helt enkelt. Äsch!!!!!!!!

Körde sedan lite lätta utfallssteg 40kg 3x8 eller nåt sånt, var tjurig så jag glömde räkna. Sedan blev det pushpressar på 40kg 5x5, axlarna måste straffas för att de var så vingliga och ostabila idag. Eftersom jag var helt slut i axlarna redan innan pushpressarna så brände det ordentligt i dom efter denna övning (rätt åt dom)

Avslutade med situps och nu sitter jag här och vet inte om jag är nöjd eller besviken, satte ju ändå pers.....men nej, jag är nog mest besviken tror jag. Det är oförlåtligt att slarva bort lyft sådär, ja det är det fan i mig.

Imorgon ska jag nöta både ryck och stöt men på lättare vikter, på måndag kör jag tungt igen (MÅSTE få lite fler lyft på kval-vikterna om jag ska känna mig någorlunda okej inför tävlingen) På onsdag blir det lyft upp mot ingångsvikter (som förmodligen blir 45/60, måste klara 50/65 för att ta mig till SM) och på fredagen blir det vila.

Just det, glömde säga att jag vägde mig innan träning. 60kg!!!! Då hade jag dessutom nyligen ätit en rejäl lunch. Det är också katastrof, jag ska ju fasen väga minst 62kg ju. Dags att börja äta på allvar med andra ord ;)

Allan
2004-01-09, 19:42
Nån behöver jobba med fokuseringen låter det som...Mejl kommer!


allan

Pinglan
2004-01-09, 19:43
Originally posted by Allan
Nån behöver jobba med fokuseringen låter det som...Mejl kommer!


allan
:love:

Nils
2004-01-09, 22:57
Fysiskt bra pass i alla fall!
Skulle vore roligt att se in i din hjärnan vid rycken och stötarna och se vad som e på gång! Det är nog lite mer än vad som krävs ;)
men Allan får ge råd där. Pingisen tränade mig till tämligen ordentligt bra fokusförmåga (som jag börjar tappa igen nu...)men jag vet inte hur jag skulle lära ut det!
Nils

Jorgen
2004-01-09, 23:05
Det är nog bra att du har börjat intressera dig för mental träning, för det är ju där det brister. Styrkan har du i kroppen, huvudet måste fatta det också. Men det kommer du lätt att lösa till tävling. :cheers:

//jörgen

Nitrometan
2004-01-09, 23:12
Lyssna på Allan. Ät ordentligt.

Var inte så jävla nervös... Det är lugnt...

:thumbup: :cheers:

Starke_arvid
2004-01-09, 23:33
Jag såg Pinglan in Action idag, och det var allt utöver okoncentration när hon blev Pissed of av Mr Coach!
Bra attityd du hade vid 65kg stöten, mycket Bra.

Jag gillar dock inte att en del i klubben kommer fram och talar med en under pågående maxning, det är FÖRSENT att ändra på något. Enda man kan göra är att påminna om småjusteringar som kan vara avgörande för lyftet. Kan kanske vara det som fick dig ur balans vid de tyngre vikterna?

Ett tips är att inte svara på tilltal, det har funkat bra många gånger för mig att "Stay focused. Men å andra sidan vem är jag?
- En liten skit som inte kan lyfta med höga ambitioner bara.

Ha det bra

MvH // S-A

Pinglan
2004-01-10, 14:16
Jag ska verkligen försöka få huvudet att fatta att jag faktiskt är jävligt bra på att lyfta vikter :D Det är bara att jobba på och försöka ändra på sättet att tänka, det lär väl ta lite tid bara men vad fasen, det får ta den tid det tar helt enkelt.

Dagens pass gick riktigt bra. Körde ryck först, 3:or på 35kg, 37.5kg, 40kg sedan ett par 2:or på 42.5kg. Sedan 5 singlar på 45kg och 3 singlar på 47.5kg. Bommade inte ett enda lyft idag, kändes mycket bra. Nöjd!

Körde lite stötar, kände direkt att axlarna inte hade det rätta trycket så det blev inga tunga vikter idag. Körde några reps på 45kg, 50kg och ett par singlar på 55kg. Skickade stången rakt i hakan vid en överstöt, sånt är jävligt skönt, är man inte vaken så blir man det då kan jag lova :D

Avslutade med explosiva ryggresningar 15kg 3x10 och lite mage. Axlarna fick ledigt eftersom de kändes riktigt slutkörda, vill ju inte dra på mig någon onödig skada inte!

no1fitness
2004-01-12, 05:15
Hej lilla vännen !
Det är ju alldeles förträffligt att du har börjat träna ordentligt igen och till och med redan uppe på PB !! :hbang:
Hmm, mental träning kanske jag kan ha nytta av. Jag menar jag VET att jag har nytta av det. Det verkar väldigt intressant.

Ja, ta det nu lugnt med axlarna och resten av kroppen. Jag vill se dig kvala in till SM med lätthet !

Sköt om dig nu !!! :) :love:

Pinglan
2004-01-12, 20:51
Anna B: ja, mental träning är spännande saker kan jag lova, tyvärr är det inte lika lätt att träna knoppen som det är att träna kroppen. Men skam den som ger sig :)



Dagens OL-pass började med ryck, körde upp till 50kg och med varierat resultat. En del (men inte så många) skitlyft blandades med riktiga pärlor :D

Därefter blev det stötar och idag kändes som en mycket bra dag för att sätta PB! Sagt och gjort, satte dit en godkänd stöt på 67.5kg :hbang: :hbang: Superlätt vändning medans överstöten var tyngre, inte perfekt men godkänd som sagt var!

Därefter avslutade jag med lite lätt rygg och magträning. Axlarna känns lite slitna så de fick vila från extraträning idag också. Benen fick också vila, får köra igång med knäböj igen efter tävlingen. Jag menar, det kommer ju knappast att vara benstyrkan som kommer att bli avgörande om jag ska klara kvalgränsen eller inte :D

Jorgen
2004-01-12, 21:24
PB igen. Pinglan dominerar. :hbang: :D

//jörgen

Starke_arvid
2004-01-12, 21:25
Originally posted by Jorgen
PB igen. Pinglan dominerar. :hbang: :D

//jörgen


Skoja inte, hon Krossar allt i sin väg!

MvH // S-A

Jorgen
2004-01-12, 21:29
Skoja? Vem skojar? Va? :confused:

//jörgen

Henke
2004-01-13, 07:23
Härligt, grattis till ytterliggare ett pb, börjar bli en vana nu.

MVH

Forest
2004-01-13, 08:15
Det här ser ju fantastiskt bra ut. Jag börjar förstå att det är mycket teknik i OL. ;)

Dina PB verkar ju i princip lätta och du verkar stark nog för betydligt mer. Det sitter i huvudet som sagt.

Nåväl, du kommer att gå vidare till SM, det är säkert"

Ät bra, kör bara lite kvalitet på träningen till tävlingen och håll dig frisk bara.

tinus
2004-01-13, 08:43
Oj oj oj PB IGEN!! Du är bäst stumpan!:booty: :D :thumbup:

Pinglan
2004-01-13, 17:43
Tack kamrater! Måste bara lägga upp en dagsfärsk, amatörmässig bild på hur fin man blir av stötmomentet i tyngdlyftning :D :D

jwzrd
2004-01-13, 18:14
Tror det är rätt överskattat att ha en sån där på halsen. ;)
Bra med PB!!

Allan
2004-01-13, 18:22
Vänta bara tills ni får se bitmärkena i tungan när man dragit stången i hakan...inte att skoja med. Men såna där märken indikerar god fokusering. På rätt ställe också. Grattis vännen - jag tror på dig!

allan

no1fitness
2004-01-14, 06:32
Grattis till alla PB:n och till det fina blåmärket på halsen !! :D
Underbart att din träning flyter igen !!:thumbup:

Pinglan
2004-01-14, 20:48
Sista passet innan tävlingen! STABILT :hbang: :hbang: :thumbup:

Jorgen
2004-01-14, 22:41
Fullt ös på tävlingen nu så du kvalar in till SM. Jag hejar på dig vännen. http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/cheering.gif

//jörgen

Henke
2004-01-15, 08:22
Pinglan ska lyfta mycket tungt
ta det ganska lugnt.
Stången ska upp med en fart
det är helt uppenbart

Heja Heja Heja


MVH

Daemon
2004-01-16, 10:06
Lycka till imorgon! :thumbup:

(Hoppas att jag fattat rätt)

Nils
2004-01-16, 20:51
Jaha, nu är det inte mycket mer att göra då. Bara att hiva upp vikterna!
Jag håller alla tummar jag har!:kickass:
Nils

Allan
2004-01-17, 18:42
Jag vet hur det gick!!!!!!!!

allan

Jorgen
2004-01-17, 18:46
Originally posted by Allan
Jag vet hur det gick!!!!!!!!
allan

Men berätta för bövlen. Sitt inte där och håll på viktig information. Då blir det :whipped: straff eller något annat läskigt. :angel:

//jörgen

Nils
2004-01-17, 18:57
Här får vi vänta och vänta utan att kunna göra något då man går tillbaka och kollar Pinglan tråden hela tiden. Och så kommer Allan och säger att han vet, utan att säga mer! Det blir ju inte lättare att göra vettiga saker!
Men jag förstår poängen med att låta Pinglan skriva själv.
Men det var nästan elakt att skriva att du vet Allan :insane: Fast det klart, du hade nog inte skrivet om det gått helt åt pipan
:thumbup:
Nils

Allan
2004-01-17, 19:01
Hehehehehehe.....:devil:


allan

Pinglan
2004-01-17, 21:22
JAG FIXADE DET :hbang: :hbang: :D Faaaan, vad skönt, det behövde jag verkligen för min självkänsla! Jag börjar från början:

Vägde in på futtiga 59.8!!! Jag hade väl aldrig kunnat tro att det skulle vara så svårt att gå upp i vikt! Bara att äta ÄNNU mer.

Uppvärmningen kändes bra men jag var ordentligt nervös inför mitt första ryck. Första vikten 45kg slet jag upp i princip helt utan teknik, böjde knappt på benen i "sittet". Nåja, första lyftet klarat och då kändes det genast betydligt lugnare. Nästa ryck 47.5kg och nu funkade tekniken, ett bra lyft. Sista försöket och vikten upp till 50kg, fick upp den kanonbra och hade den i sittet men då slarvade jag och tappade spänningen i vä arm, liten efterpress blev resultatet av detta och underkänt med 2-1. Slarvigt och onödigt!!!!!!

Dags för stöt och nu var jag tvungen att ta 67.5kg för att klara kvalgränsen. Ingångsvikt 62.5kg hur lätt som helst. Upp till 67.5kg för att jag skulle ha 2 försök om det behövdes. Klarade i första utan problem. Sista stöten och 70kg på stången. Vände det lätt som en plätt, överstöten gick sämre, klar efterpress och underkänt lyft! Men vad fasen gjorde det, jag hade ju klarat kvalgränsen och det var ju därför jag var där! Var ändå väldigt nöjd med försöket på 70kg, snart sitter den där!

Mycket nöjd med mig själv, känns verkligen kanonbra! Fick dessutom stifta bekantskap med en ny lyftartalang. En junior i 69kg-klassen som var precis hur brutal som helst. Hon är släggkasterska och som jag förstod det så gjorde hon sin första tävling i OL idag. Hon ryckte 75kg och stötte 85kg. Helt brutalt bra, hur lätt som helst. Hon kan ta mycket, mycket mer! Hon satte med sina lyft dessutom svensk juniorrekord i sin viktklass både i ryck, stöt och sammanlagt! Vad månde bli av denna unga, superduktiga tjej! Kul, kul! Den här tjejen vann tävlingen totalt då man räknade poäng. Jag kom 4 av 10 i poängligan och det är jag nöjd med, fick totalt 137.1 poäng enligt sinclairräkning (eller vad det heter) Fick pris också, 2 ostar!!!!!! Ja det är faktiskt sant :D Vinnaren fick en stekpanna tror jag!

Det var det hela! Det sitter en nöjd Pingla framför datorn just nu!

ViktorH
2004-01-17, 21:29
Grattis!

Allan
2004-01-17, 21:46
DÄR SATT DEN!!!!!Jag sa ju det!!! Åååååh vad bra!!! Och då hade du alltså ett-tjugo i luften också! Det finns potential! Mot Uppsala alltså!

Massor med kramar

allan

Allan
2004-01-17, 21:48
Kolla här för att jämföra Sinclairpoäng....bra jobbat för en nybörjare!!! (http://www.tyngdlyftning.com/tavling/rank/rk_dp.shtml)


allan

Nils
2004-01-17, 22:02
Superbt!:hbang:
DU blir det bara lite mer :bpump: och :eating: så blir det ännu bättre till SM!
Du är bäst! (fast det var inte alls dum junior det där heller, riktigt grymt bra faktiskt! Bra att det inte var i din viktklass
;) )
Lustig det där med vikten. Går man några sidor bakåt så var det en riktigt orolig Pingla över hur vikten gick upp om hon bara undvek lite grann att springa hela tiden. Men så verkar det inte vara!
Nils

Jorgen
2004-01-17, 22:14
Wohooo. Supergrattis. Pinglan är grym. :hbang: :hbang: Applåder och visslingar http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/arms.gif http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/arms.gif http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/arms.gif

//jörgen

Starke_arvid
2004-01-18, 01:05
I knew it! Bra jobbat, verkligen bra jobbat. Första rycket är det svåraste i hela tävlingen.



Mvh // S-A - En stolt lag-kamrat

jwzrd
2004-01-18, 03:20
Bra som tusan! :hbang:

Ironbabe
2004-01-18, 10:38
Super GRATTIS tjejen!!!!
Fasiken vad bra, det här bådar gott inför framtiden :cheers:

O.W.
2004-01-18, 11:54
Grattis!! Det är kul med tjejer som lyfter :bpump:

Nitrometan
2004-01-18, 12:04
G R A T T I S !!!!

Jättegrattis Pinglan!

Nu skulle jag kunna säga "vad var det jag sa?", men det är så retfullt och onödigt så jag låter bli. :D

Snyggt jobbat med SM-kvalet.

Du var så nervös innan tävlingen att jag visste att vikten inte skulle vara nåt problem. Nervositet bränner vikt som inget annat.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bara att gå tillbaka och träna till SM då... :bpump:

Pinglan
2004-01-18, 12:33
Tack för alla gratulationer :love:

Idag känner jag mig ganska mör ska erkännas! Har ont lite överallt men mest i axlarna. De har faktiskt varit ett problem den senaste tiden (nu igen :furious: ) Med all sannolikhet beror det på att jag tränat lite tyngre stötar inför tävlingen. Mina axlar är helt enkelt för svaga, när jag stöter på "medelvikter" är det inget problem (det var det ju i början så något starkare måste de ju ha blivit) men så fort jag började träna tyngre, på vikter nära max så protesterade de igen och började värka. Får prioritera axelträning nu så de pallar för trycket när vikterna ökar i stöt (för vikterna kommer att öka, sanna mina ord :thumbup: )

Nu längtar jag tills imorgon så jag får gå och träna! Ska börja köra efter nya programmet igen imorgon och det ska bli SÅ roligt :bpump: Är grymt motiverad att köra så det ryker :hbang:

emmzan
2004-01-18, 14:08
Vi kommer och hejar högljutt på SM :D

Pinglan
2004-01-19, 08:35
Jag är med i tidningen :D :D

Nu vet inte jag hur man skriver en direktlänk till en hemsida i meddelandet så jag får göra så här istället. Gå in på:

http://www.folkbladet.se/ klicka på sporten och vidare till "vilket lyft för Ingela". Fint va :thumbup:

Nils
2004-01-19, 08:53
Originally posted by Pinglan
Jag är med i tidningen :D :D

Nu vet inte jag hur man skriver en direktlänk till en hemsida i meddelandet så jag får göra så här istället. Gå in på:

http://www.folkbladet.se/ klicka på sporten och vidare till "vilket lyft för Ingela". Fint va :thumbup:
Kul kul!
Lite lustig text. Vadå? Trodde inte Johan på dig ?!! Vi var ju stensäkra :D
Sen kommentaren om ryggen. bra för ryggen...:rolleyes: OK, nu verkar det ju vara ok, men ett tag verkade det som träningen skulle ta kol på bröstryggen helt!

Kul bild också. En förstoring av ansiktet hade nog gett en bild av ett lite annorlunda ansikte än det du brukar ha på bild!

Men på sätt och vis kanske det roligaste nyheten var just på slutet, Så ni får till ett lag till slut!
Det tycker jag verkar skitkul. Då kan ni som grupp gå ut och spöa alla andra i Sverige!
Edit: Så nu har jag sparat undan deras artikel också !
Nils

Jorgen
2004-01-19, 09:22
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Nu kommer du ju inte att få vara i fred för alla papparazzis bara. :D
Direktlänk: http://www.folkbladet.se/sporten.asp?ArticleID=430156&CategoryID=122&ArticleOutputTemplateID=23&ArticleStateID=2&ParentID=

//jörgen

Henke
2004-01-19, 09:31
Jättegrattis, vad kul att det gick så bra.
Kommer förhoppningsvis å kollar i uppsala.

MVH

Pinglan
2004-01-19, 10:19
Originally posted by Nils

Kul kul!
Lite lustig text. Vadå? Trodde inte Johan på dig ?!! Vi var ju stensäkra
Sen kommentaren om ryggen. bra för ryggen...:rolleyes: OK, nu verkar det ju vara ok, men ett tag verkade det som träningen skulle ta kol på bröstryggen helt!
Nils
Johan trodde nog att jag skulle klara det, bara jag kunde hålla nerverna i schack. Jag kan tänka mig att han uttryckte sig så för att poängtera för läsarna att det inte är helt lätt att som nybörjare gå in och lyfta det som krävs på en så pass stor tävling :thumbup:

Haha, ja kommentaren om att tyngdlyftning varit bra för ryggen är väl snudd på en ren lögn ;)


Jorgen: tack för hjälpen med direktlänken, lovar att jag ska kolla i buskarna efter fotografer när jag går ut :thumbup:

Henke: Tack :) Hoppas vi ses i Uppsala, det vore skoj

Pinglan
2004-01-19, 20:36
Tillbaka till grovarbetet då! Ryckpass idag, körde excentriska ryck 3:or, singlar, 2:or och 3:or blandat. Vikterna låg mellan 35kg upp till 47.5kg. Gick inte alls bra idag, riktigt ringrostig. Fick lite små korrigeringstips och vips så blev det mycket bättre och jag avslutade passet med att köra en massa 2:or på 40kg och 42.5kg. Tänk att småkorrigeringar kan göra så grymt mycket för tekniken. Efter detta blev det allehanda styrkeövningar:

Frontböj med OL-djup:
50kg 1x3
55kg 1x3
60kg 1x3
65kg 1x3
70kg 1x3
75kg 1x3
80kg 3x3
85kg 1x3

Stående press frampå:
30kg 1x5
35kg 3x5
37.5kg 3x3

Bänkpress (oj,oj det var mycket länge sedan jag körde bänk och det märktes!):
40kg 1x5
45kg 1x5
50kg 2x3

Situps 90grader:
3x10

Ryggresningar, explosiva:
15kg 3x10

Det var det hela!

Starke_arvid
2004-01-19, 20:50
Ja jävlar, böjer mer än vad jag någonsin kommer lyckas med.

Nu kör vi så det ryker!

MvH // S-A "Just Do It"

tinus
2004-01-20, 09:28
Härligt stumpan!!!:thumbup: :thumbup:
Grattis,du är grym :D :hbang:

Lasse Kongo
2004-01-20, 10:05
Fan va kul!

Håller tummarna för dig, det kommer gå bra som fan!

Jag var hos Johan igår, är fortfarande öm efter hans behandling :smash:


Lycka till med tävlingen nu!

//Chris från la Vika :sleep:

Pinglan
2004-01-21, 07:38
Originally posted by tinus
Härligt stumpan!!!
Grattis,du är grym :D :hbang:

Tack hjärtat :love: Du är minst lika grym :bpump: :thumbup:

Pinglan
2004-01-21, 07:40
Originally posted by Me Lord
Fan va kul!

Håller tummarna för dig, det kommer gå bra som fan!

Jag var hos Johan igår, är fortfarande öm efter hans behandling :smash:


Lycka till med tävlingen nu!

//Chris från la Vika :sleep:
Tack för det! :)

Jadu, en behandling hos "the big boss" brukar kunna kännas rejält i kroppen, åhhhh ljuvliga smärta :D

Henke
2004-01-21, 08:00
Jag tycker träningen såg ut att gå bra, precis efter tävling och allt.
Sen att köra ungefär hela kroppen på ett pass är ju inte alltid så ojobbigt.
Kommer du att köra mycket tung styrka nu innan tävlingen eller blir det mest teknik?

MVH

Pinglan
2004-01-21, 09:16
Originally posted by Henke
Jag tycker träningen såg ut att gå bra, precis efter tävling och allt.
Sen att köra ungefär hela kroppen på ett pass är ju inte alltid så ojobbigt.
Kommer du att köra mycket tung styrka nu innan tävlingen eller blir det mest teknik?

MVH
Tack Henke :) jag är inte helt säker på hur träningen kommer att se ut fram till tävlingen men förmodligen blir det relativt tungt i 2 veckor och sedan lättare sista veckan innan SM. Men man vet aldrig, idag kanske jag får andra direktiv........

Pinglan
2004-01-21, 20:55
Stötpass idag. Första delen av passet körde jag mördarpasstuket med trippel-frivändningar + 3 överstötar direkt på det. Började på 45kg och körde upp till 55kg. Därefter singlar från 55kg upp till 65kg. Sedan slipade jag överstötsteknink och det går faan inte att göra när man först gjort trippelvändningar (är ju totalt slut redan innan överstötarna då=svårt att finslipa teknik) så därför blev det en hög singlar på 55kg. Har vissa tekniska problem med överstötarna, det måste jag ju erkänna :D

Därefter blev det böjisar

Knäböj, OL-djup:
70kg 1x5
80kg 1x5
85kg 1x5
90kg 1x5
90kg 1x5
95kg 1x3
95kg 1x3
95kg 1x3

Press bakom nacken, stående:
30kg 1x5
35kg 3x4

Hantelsväng "special":
5kg 3x10

Good morning:
40kg 1x10
50kg 1x0

Liggande benlyft:
7:an 3x10

Jag ska nog bli styrkelyftare istället för tyngdlyftare så jag slipper dessa eviga teknikprobelm som kan reta mig till vansinne :furious: :D

gasoliner
2004-01-21, 20:59
Originally posted by Pinglan
Jag ska nog bli styrkelyftare istället för tyngdlyftare så jag slipper dessa eviga teknikprobelm som kan reta mig till vansinne :furious: :D

du menar att du är starkare än teknisk?:confused: :D

Gött mos Pinglan-djupt imponerad som vanligt!//gas

Pinglan
2004-01-22, 08:01
Originally posted by gasoliner


du menar att du är starkare än teknisk?:confused: :D

Gött mos Pinglan-djupt imponerad som vanligt!//gas
Ja du Gassy! Jag kommer förmodligen aldrig hinna ikapp med tekniken! Jag är väl för gammal för att lära nytt helt enkelt! :( :thumbup:

tinus
2004-01-22, 09:32
Vilka böjjisar :D :hbang: :bow: kanon!!!

Henke
2004-01-22, 10:23
Teknik e ruggigt knepigt, själv tar man bara i allt vad man orkar,
Blir det 100 i böj nästa gång?, 3x3 på 95 e coolt.
Har du testat mark ngn gång?


MVH

Pinglan
2004-01-22, 10:55
Originally posted by Henke
Teknik e ruggigt knepigt, själv tar man bara i allt vad man orkar,
Blir det 100 i böj nästa gång?, 3x3 på 95 e coolt.
Har du testat mark ngn gång?


MVH
Vi får se om jag ger mig på 100 i böj nästa gång, körde ju en 3:a på 100 innan jag blev sjuk vid nyår men jag känner mig i princip helt återhämtad rent styrkemässigt så det borde jag klara nu också!

Nu var det länge sedan jag körde mark, den övningen ingår inte i något OL-träningsprogram (har inte så mycket nytta av att marka på vanligt sätt, vi behöver ju vara lite mer explosiva i förstadraget). Har dock 145kg som PB satt i våras någongång!

Pinglan
2004-01-22, 10:56
Originally posted by tinus
Vilka böjjisar :D :hbang: :bow: kanon!!!
Tack vännen :love:

Nitrometan
2004-01-22, 12:31
Originally posted by Pinglan
Jag ska nog bli styrkelyftare istället för tyngdlyftare så jag slipper dessa eviga teknikprobelm som kan reta mig till vansinne :furious: :D

Ja! Du är välkommen. "Join the dark side Luke". :)

Bra böjvikter förresten!

Pinglan
2004-01-22, 20:00
Originally posted by Nitrometan


Ja! Du är välkommen. "Join the dark side Luke". :)

Bra böjvikter förresten!
Tack Nitro! Ja man vet aldrig, kanske går jag över till andra sidan....:thumbup: Böjarna känns i ben och rumpa idag kan jag lova, fasen det var länge sedan jag hade träningsvärk i benen, känns bra :thumbup:

Pinglan
2004-01-23, 19:43
Dagens OL-pass blev ett lätt ryckteknikpass. Körde ståryck, korta hängryck, hängryck från låret och hängryck från under knät. Därefter vanliga ryck. Körde upp till 45kg. Kändes bra!

Därefter blev det en mängd lätta överstötar från ställning. 45kg på stången. Försöker ändra på mitt utfall i överstötarna, hoppar isär för brett och med för rakt "bakben", försöker nu ändra och hoppa isär kortare och böja bakbenet mer. Jobbar också vidare med att gå ner rakt i ansatsen så jag inte stöter så förbannat mycket framåt. Nöta, nöta, nöta, nöta............

Sedan lite vanliga övningar.

Utfallssteg framåt:
40kg 1x8
50kg 2x6

Stående hantelpress "special":
13.5kg 1x10
16kg 2x6

Chins:
10+9 I första setet var alla reps strikta och fina med hakan helt över räcket, de 6 första i andra setet likaså sedan urartade det och på de sista 3 repsen nådde jag nätt och jämt upp med hakan till jämnhöjd på räcket. Illa, illa!

Ryggresningar:
20kg 3x10 PUUUUUMP. Dessutom vände jag viktplattorna åt "fel håll" de två första seten (håller ihop två 10kg-plattor på nacken) vilket innebar att den där lilla utbuktningen som är på ena sidan av plattan skavde i nacken. Fattade inte varför det var så obekvämt först. Lite trött i huvudet med andra ord........:rolleyes:

Avsluatde med situps 3x25

Nu ser det ut som så att jag tränar både lördag och söndag, ska nöta på den "nya" överstötstekniken för att få hjärnan att fatta vad den ska göra. Får väl se hur bra det lyckas, hjärnan har hittills inte alls samarbetat med min kropp vad gäller tyngdlyftningsteknik ju.....

Pinglan
2004-01-24, 17:56
Här kommer förmiddagens träningspass:

Ståvänd+press:
35kg 1x3
37.5kg 1x3
40kg 1x3
42.5kg 1x3
45kg 1x3 här måste jag erkänna att den sista pressen väl mer liknade en pushpress eftersom jag var tvungen att ta lite hjälp av benen för att få upp skiten

Styrkevänd+pushpress:
42.5kg 1x3
45kg 1x3
47.5kg 1x3
50kg 1x3

Sedan blev det massor av överstötar från ställning med 40kg på stången. Jobbar på med den "nya" tekniken och på så här lätta vikter går det skapligt men så fort jag höjer vikten så kommer min gamla teknik tillbaka och jag hoppar isär brett som tusan och håller bakbenet nästan helt rakt. SUCK!!!! Bara att nöta på i 10 år så kanske jag lär mig det även på tyngre vikter :D

Stötdrag:
65kg 1x5
70kg 3x3
75kg 1x3
77.5kg 1x3

Sedan lite hederliga styrkeövningar:

Bicepscurl, EZ-stång:
30kg 3x7

Pushdown med rep:
3 plattor 3x10

Sittande hantelpress (den har jag inte kört sedan gymtiden, typ ett 8 månader sedan eller något sånt):
13.5kg 1x10
16kg 3x10

Situps 90grader:
3x10

Det var allt för idag! Får se om jag kör ett pass med överstötsnötning imorgon, det beror på hur axlarna känns.

Nils
2004-01-24, 18:37
Hej,
e du alltså uppe och kör saker som anstränger axlarna fem dagar i veckan nu?!
Tåliga axlar du har!
Vad tycker du är det lättaste sättet att få upp en vikt. Push press (där man får efterpressa mycket men inte gå ner igen) eller riktigt godkänd stöt?
Nils

Pinglan
2004-01-24, 21:14
Originally posted by Nils
Hej,
e du alltså uppe och kör saker som anstränger axlarna fem dagar i veckan nu?!
Japp dom måste bli starkare annars kommer jag aldrig bli av med problemen, så är det!


Originally posted by Nils

Vad tycker du är det lättaste sättet att få upp en vikt. Push press (där man får efterpressa mycket men inte gå ner igen) eller riktigt godkänd stöt?
Nils

Naturligtvis få man upp mycket tyngre vikter när man gör en riktig stöt! Vid de pushpressar jag gör så får man kicka med benen i startläget men inte böja på knäna för att "fånga" vikten. Vid en riktig överstöt får man gå hur djupt under stången man vill för att fånga den. Det säger väl sig självt var man tar mest vikt (men du kanske tänker pushpress som någon annan övning? Det förekommer ju en mängd olika namn på samma övningar har jag förstått). Som jämförelse kan jag säga att jag gjort 67.5kg i max i riktig stöt (godkänd på SM-kval) och i pushpress har jag inte maxat men skulle kunna tänka mig att jag tar max 55kg! Lite skillnad med andra ord. Tycker din fråga är lite konstig men det är möjligt att jag missförstod den?

Nils
2004-01-24, 21:52
Originally posted by Pinglan

Japp dom måste bli starkare annars kommer jag aldrig bli av med problemen, så är det!

Naturligtvis få man upp mycket tyngre vikter när man gör en riktig stöt! Vid de pushpressar jag gör så får man kicka med benen i startläget men inte böja på knäna för att "fånga" vikten. Vid en riktig överstöt får man gå hur djupt under stången man vill för att fånga den. Det säger väl sig självt var man tar mest vikt (men du kanske tänker pushpress som någon annan övning? Det förekommer ju en mängd olika namn på samma övningar har jag förstått). Som jämförelse kan jag säga att jag gjort 67.5kg i max i riktig stöt (godkänd på SM-kval) och i pushpress har jag inte maxat men skulle kunna tänka mig att jag tar max 55kg! Lite skillnad med andra ord. Tycker din fråga är lite konstig men det är möjligt att jag missförstod den?
Fånigt ställd fråga jag gjorde! :smash:
Men du svarade på det jag nog egentligen vad ute efter, vilken skillnad det är egentligen på pushpressar och stötar när man börjar få lite teknik. För mig själv så blir det ju bara pushpress och när jag försöker lite annat skulle nog vikten bli samma ungefär då jag inte har någon teknik och helst vill göra en liten efterpress i alla lägen!
Precis när du var nybörjare tror jag faktiskt inte att skilladen skulle varit så himla stor för dig heller så om jag skall försöka efterrationalisera så kanske jag var ute efter hur mycket tekniken hade förbättrats för dig ;)

Intressant hur enormt olika man kommer förbi överträningsproblem i konventionell egentligen ickevetenskaplig träning (som propagerar på att snarast träna MER sällan) och OL (och även sjukgymnastik när jag tänker på det) som verkar bygga på att träna riktigt ofta!
De senare har nog vetenskapen på sin sida så det blir nog bra med ofta, lagom hårt så axlarna till slut klarar vad benen kan lyfta! (fast med dina ben så får de verkligen jobba då :) )
Nils

Pinglan
2004-01-24, 22:12
Originally posted by Nils

Fånigt ställd fråga jag gjorde! :smash:
Men du svarade på det jag nog egentligen vad ute efter, vilken skillnad det är egentligen på pushpressar och stötar när man börjar få lite teknik. För mig själv så blir det ju bara pushpress och när jag försöker lite annat skulle nog vikten bli samma ungefär då jag inte har någon teknik och helst vill göra en liten efterpress i alla lägen!
Precis när du var nybörjare tror jag faktiskt inte att skilladen skulle varit så himla stor för dig heller så om jag skall försöka efterrationalisera så kanske jag var ute efter hur mycket tekniken hade förbättrats för dig

Ja, då förstår jag vad du var ute efter! Nu kan jag inte riktigt komma ihåg hur det såg ut för mig i början vad gäller pushpressar kontra överstötar men du har säkert rätt i att det då inte var lika stor skillnad i vikter som det är nu! Å andra sidan har jag ju ingen bra teknik i överstötarna så för en "riktig" tyngdlyftare kanske det skiljer ännu mer mellan de två momenten :D

Originally posted by Nils

Intressant hur enormt olika man kommer förbi överträningsproblem i konventionell egentligen ickevetenskaplig träning (som propagerar på att snarast träna MER sällan) och OL (och även sjukgymnastik när jag tänker på det) som verkar bygga på att träna riktigt ofta!
De senare har nog vetenskapen på sin sida så det blir nog bra med ofta, lagom hårt så axlarna till slut klarar vad benen kan lyfta! (fast med dina ben så får de verkligen jobba då :) )
Nils

Ja vi får hoppas att axlarna skärper till sig. Helt klart är ju ändå att dom har blivit starkare/mer tåliga än vad de var i början. Då fick jag ju ont av vilka vikter som helst, hur lätt det än var. Nu kommer smärtan tillbaka när jag börjar köra runt maxvikter, alltså vikter som helt enkelt är för tunga för axlarna. Förresten fick jag en riktigt fin kommentar av "the big boss" häromdagen. Han tittade ingående på mina axlar och utbrast: "men vad fasen, du HAR ju inga axlar ens, det är ju meningen att det ska puta ut här och vara stenhårt (hela deltoideus) men på dig är det ju bara helt ihopsjunket och mjukt, skärp dig" :D Skitkul och väldigt motiverande för min fortsatta axelträning!!!!! Han ska minsann få se...... :thumbup:

Nils
2004-01-24, 23:11
Originally posted by Pinglan

Förresten fick jag en riktigt fin kommentar av "the big boss" häromdagen. Han tittade ingående på mina axlar och utbrast: "men vad fasen, du HAR ju inga axlar ens, det är ju meningen att det ska puta ut här och vara stenhårt (hela deltoideus) men på dig är det ju bara helt ihopsjunket och mjukt, skärp dig" :D Skitkul och väldigt motiverande för min fortsatta axelträning!!!!! Han ska minsann få se...... :thumbup:
Pinglan , OL lyftaren utan axlar ;)
Ja, ge dom vad dom tål!
Fast från mig egen erfarenhet så får jag nog också säga att muskler vill inte gärna växa i vår ålder om man inte låter hela kroppen växa!
Så :eating: är nog lika viktigt som axelträning för axelvolym! (viss extra styrka går ju att få utan volym)
Nils

Pinglan
2004-01-25, 14:14
Nils: jag äter och äter och (nästan) ingenting händer!!!! Konstigt, här har man mer eller mindre levt på svältgränsen under ett halvt liv och haft värsta fettfobin och så börjar man äta i princip dubbelt så mycket som innan+lägger av med allt vad löpning heter och ändå går jag nästan inte upp i vikt! Hade jag vetat detta tidigare hade jag ju kunnat äta så här mycket mat hela tiden :D Nåja, det är iaf skönt att min gamla fettfobi och fettnoja är borta (förhoppningsvis för alltid).


Idag blev det ett pass med ryckteknik och överstötsteknik på väldigt lätta vikter. Kändes bra. Axlarna känns ganska okej men jag har märkt att jag måste värma upp väldigt länge för att de ska vara någorlunda smärtfria när jag kör igång. Har nog varit lite slarvig med just axeluppvärmning förut, ska bli bättre på det. Dessutom måste jag bli bättre på att stretcha, mitt yrke till trots så har jag aldrig varit mycket för stretching, skärpning utlovas!

Nils
2004-01-25, 16:12
Ja tänk så länge din kropp har trott att det har varit svält! Du verkar vara ett bra bevis för att kroppen verkligen ändrar förbränning radikalt om den tror att det är svält på gång!

Stretching... Hjälper verkligen stretching?
Jag verkar må klart bäst i musklerna om jag inte stretchar i lång perioder...
Känns dumt, men så är det!

Nils

Pinglan
2004-01-25, 17:33
Originally posted by Nils
Stretching... Hjälper verkligen stretching?
Jag verkar må klart bäst i musklerna om jag inte stretchar i lång perioder...
Känns dumt, men så är det!

Nils
Jag vet inte om det hjälper eftersom jag aldrig har provat :em: :D Kanske struntar i det då, finns ju betydligt roligare saker att göra! Eller så provar jag ett tag och ser vad som händer.....hmmm, den som lever får se :thumbup:

Allan
2004-01-25, 17:37
Stretching är bra för lyftare. Man lyfter så mycket i utkanten av vad fästen och grejor tål att man måste tänja lite på sig. Det är skillnad på att alltid genomföra rörelsen kontrollerat - det gör man inte i OL; där kan det handla om att bryta upp vikten med otsbågerygg, eller trampa omkring som ett fyllo med eländet på raka armar.
Hur man värmer upp är nästan viktigare; själv tänjer jag upp till fyrtiofem minuter innan jag ger mig på vikterna.

allan

Pinglan
2004-01-25, 18:56
Originally posted by Allan
Det är skillnad på att alltid genomföra rörelsen kontrollerat - det gör man inte i OL
allan
Nej det ska gudarna veta :D Det är jag den första att skriva under på! Men vad fasen, jag tycker det är helt överskattat med kontroll........ (surt sa räven) :D Funderar stark på att för evigt fortsätta med mina okontrollerade lyft, det blir ju mycket mer spänning i det hela då :thumbup: (förresten verkar jag inte ha något val eftersom jag tydligen inte KAN lära mig tekniken som krävs ;) )

Starke_arvid
2004-01-25, 19:27
Originally posted by Allan
Hur man värmer upp är nästan viktigare; själv tänjer jag upp till fyrtiofem minuter innan jag ger mig på vikterna.

allan


Fyf#n alltså, Pinglan talar han sanning eller?
Jag som tyckte jag tog tid på mig med mina 20min Wannabe-gymnast-stretching.

Stretching är mycket viktigt i lyftning, precis som Allan tar upp en del klassiska exempel. En muskel som har förändrat mycket i min teknik är Iliopsoas, tänjer man ut den så kan man "dra ut" ordentligt och får den där härliga känslan med "perfekt kontroll" över stången.


MvH // S-A - Tunnis

Allan
2004-01-25, 19:35
Nu är jag rätt mycket äldre än er och kanske blivit lite fjantig med uppvärmningen, men den ska inte undervärderas. Sett alltför många som slarvar och som gör illa sig. Och iliopsoas och achillessenan måste ju vara mjuka för att kunna få isär saxen ordentligt i stöten :thumbup:

allan

Nils
2004-01-25, 19:55
Originally posted by Allan
Nu är jag rätt mycket äldre än er och kanske blivit lite fjantig med uppvärmningen, men den ska inte undervärderas. Sett alltför många som slarvar och som gör illa sig. Och iliopsoas och achillessenan måste ju vara mjuka för att kunna få isär saxen ordentligt i stöten :thumbup:

allan
Uppvärming är jag definitivt för!! Det är mycket viktigt och blir bara viktigare med åldern.
Jag kommer ihåg hur konstigt man tyckte Stellan Bengtsson var när han hoppade omkring som en galning i tre kvart innan han ens började röra en pingisboll innan matcher. Som ung var det ju bara att gå in.
Numera funkar man lite annorlunda. Hade man haft kondis och fortfarande kunnat spela så hade jag kanske kommit upp i hans uppvärmningsnivå så småningom också!
Nils

Pinglan
2004-01-25, 20:07
Okej, jag faller för grupptrycket och lovar härmed dyrt och hederligt att fortsättningsvis vara mycket mer noga med både uppvärmning och stretching :thumbup:

no1fitness
2004-01-26, 06:50
Kör hårt nu vännen och lova att du stretchar ordentligt..:nono:
Hur har du lagt upp träningen inför SM ? Bara fortsätter som du gjort eller fokuserar på eventuella svagheter ? Inte för att du har några, men...:angel:

Pinglan
2004-01-26, 10:32
Originally posted by no1fitness
Kör hårt nu vännen och lova att du stretchar ordentligt..
Hur har du lagt upp träningen inför SM ? Bara fortsätter som du gjort eller fokuserar på eventuella svagheter ? Inte för att du har några, men...:angel:
Jag lovar ;) Jag vet ärligt talat inte hur träningen kommer att se ut de här sista 2 veckorne innan SM, det är inte jag som bestämmer det. Förmodligen kommer jag väl att fokusera på mina största och gigantiska svagheter, dvs tekniken. Dessvärre har jag ju tekniska problem i både ryck och stöt så det här bådar inte gott :( Hörru, den sista meningen i ditt inlägg är väl ändå årets största lögn :D men tack för att du försöker muntra upp mig. Dessvärre låter jag mig inte luras så lätt :D

Jorgen
2004-01-26, 10:37
Hrm, hur går det med den här mentala träning?

//jörgen

Pinglan
2004-01-26, 10:45
Originally posted by Jorgen
Hrm, hur går det med den här mentala träning?

//jörgen
Det går utmärkt! Märks inte det :D :D :angel:

Jorgen
2004-01-26, 10:50
:rolleyes: Säg efter mig: Jag är bäst, ingen kan slå mig. :kickass:

//Jörgen

Pinglan
2004-01-26, 11:56
Originally posted by Jorgen
:rolleyes: Säg efter mig: Jag är bäst, ingen kan slå mig. :kickass:

//Jörgen
:booty: :thumbup:

Nitrometan
2004-01-26, 17:44
Säg efter Jörgen nu! :hbang: :bpump:

Pinglan
2004-01-26, 20:41
Originally posted by Nitrometan
Säg efter Jörgen nu! :hbang: :bpump:
En annan gång kanske :D

Kvällen OL-pass började med diverse ryckövningar med hängryck från olika startlägen och lite styrkeryck och en jäkla massa vanliga ryck. Körde först några 3:or på 35kg, 40kg, 42.5kg. Sedan en hel hög med singlar på 45kg och till sist ca 5 singlar på 47.5kg. Kändes rätt okej, inga missade lyft men hade å andra sidan inte det där riktiga klippet i lyften heller. Behöver nog en vilodag nu.

Därefter blev det hur många överstötar som helst på 40kg. Körde 3:or (ibland 4:or) och nötte säkert upp mot 10-15 set. Hur svårt kan det vara att få stångjäveln att gå rakt upp och inte framåt? Svar: jävligt svårt för en del tydligen!

Därefter blev det lite ryckdrag, körde en 3:a på 50kg, 55kg, 60kg och 65kg.

Till slut blev det lite lätta övningar för korsrygg och mage.

Avslutade med stretching!!!!!!!!!!(iaf i ca 2min)

Starke_arvid
2004-01-26, 21:05
Originally posted by Pinglan

En annan gång kanske :D

Kvällen OL-pass började med diverse ryckövningar med hängryck från olika startlägen och lite styrkeryck och en jäkla massa vanliga ryck. Körde först några 3:or på 35kg, 40kg, 42.5kg. Sedan en hel hög med singlar på 45kg och till sist ca 5 singlar på 47.5kg. Kändes rätt okej, inga missade lyft men hade å andra sidan inte det där riktiga klippet i lyften heller. Behöver nog en vilodag nu.

Därefter blev det hur många överstötar som helst på 40kg. Körde 3:or (ibland 4:or) och nötte säkert upp mot 10-15 set. Hur svårt kan det vara att få stångjäveln att gå rakt upp och inte framåt? Svar: jävligt svårt för en del tydligen!

Därefter blev det lite ryckdrag, körde en 3:a på 50kg, 55kg, 60kg och 65kg.

Till slut blev det lite lätta övningar för korsrygg och mage.

Avslutade med stretching!!!!!!!!!!(iaf i ca 2min)

Hur känns det psykist inför tävlingen nudå?
Tycker du B-SM gav dig något psykist?

En vän berättade om sin första skoldag, läraren berättade varför man gick i skolan och att det var en resa. På den resan hade man en liten osynlig ryggsäck, som man skulle fylla på med kunskap och erfarenheter allteftersom. Jag tycker inte att för mycket "kunskap/erfarenhet" i väskan är till någon nackdel, snarare tvärtom. Bara ta upp en "bok" och läsa när man fastnar någonstans. Så använd dina minnen från förra tävling och tänk på dem vid träningen så kommer det nog hjälpa till dig en massa, tror jag :/

SM kommer bli kul, riktigt kul. Oavsett vad resultaten blir så blir det kul som fan. Ät upp dig nu så du blir rund o fin som mig ;(


MvH // S-A

Pinglan
2004-01-26, 21:41
Originally posted by Starke_arvid


Hur känns det psykist inför tävlingen nudå?
Tycker du B-SM gav dig något psykist?

En vän berättade om sin första skoldag, läraren berättade varför man gick i skolan och att det var en resa. På den resan hade man en liten osynlig ryggsäck, som man skulle fylla på med kunskap och erfarenheter allteftersom. Jag tycker inte att för mycket "kunskap/erfarenhet" i väskan är till någon nackdel, snarare tvärtom. Bara ta upp en "bok" och läsa när man fastnar någonstans. Så använd dina minnen från förra tävling och tänk på dem vid träningen så kommer det nog hjälpa till dig en massa, tror jag :/

SM kommer bli kul, riktigt kul. Oavsett vad resultaten blir så blir det kul som fan. Ät upp dig nu så du blir rund o fin som mig ;(
MvH // S-A

Jag har inte börjat tänka på tävlingen ännu, jag orkar inte helt enkelt. Jag får försöka förtränga det för det kostar så oerhört mycket energi att hetsa upp sig långt i förväg och bli sådär nervös som jag alltid blir. Bättre då att försöka låtsas som att tävlingen inte finns. Dyker det upp negativa tankar så försöker jag stoppa dom, vända dom till positiva tankar (även om jag inte tror på det själv ännu, det tar tid har jag förstått) och sedan tänka på något annat. Det får gå som det går, jag skiter i det!

Fin berättelse, den tål att tänkas på!

Henke
2004-01-27, 07:42
Du kom ihåg stretchingen, kul, själv brukar jag göra mitt bästa för att glömma skiten.

MVH

Pinglan
2004-01-27, 08:48
Originally posted by Henke
Du kom ihåg stretchingen, kul, själv brukar jag göra mitt bästa för att glömma skiten.

MVH
Jag också! Fruktansvärt tråkig sysselsättning men som sagt, nu ska det väl bli ändring på detta. Nästa gång ska jag satsa på att fördubbla stretchingen från gårdagens 2 min till brutala 4 min :hbang: :hbang: :thumbup:

Herkulez
2004-01-27, 08:53
Originally posted by Pinglan

Jag också! Fruktansvärt tråkig sysselsättning men som sagt, nu ska det väl bli ändring på detta. Nästa gång ska jag satsa på att fördubbla stretchingen från gårdagens 2 min till brutala 4 min :hbang: :hbang: :thumbup:

shit, är inte det farligt för hälsan:confused:

tinus
2004-01-27, 09:16
Oj oj oj Pinglan har börjat stretcha..hm då kanske jag måste börja också..:em: men jag är fullt övertygad om att det är farligt :D

Pinglan
2004-01-27, 13:04
Herkulez och tinus: jo, jag tror också att det är farligt men jag gillar att utmana ödet :naughty: :D

Idag använde jag 10min av lunchen till ett litet minipass för axlarna. Körde inåt/utåtrotation i kabelmaskin 3x15 och därefter 3x15 axellyft åt sidan i kabel. Fasen, mina infraspinatus är helt väck, även belastning på lätta, lätta vikter gör skitont! Måste börja köra de här övningarna varje dag för att få igång cirkulationen ordentligt. Avslutade med en stund ruggig stretching....ja jag vet, det kunde ha orsakat mig ohälsa men jag tog risken och jag klarade mig med livet i behåll :D

Starke_arvid
2004-01-27, 15:52
Originally posted by Pinglan


Jag har inte börjat tänka på tävlingen ännu, jag orkar inte helt enkelt. Jag får försöka förtränga det för det kostar så oerhört mycket energi att hetsa upp sig långt i förväg och bli sådär nervös som jag alltid blir. Bättre då att försöka låtsas som att tävlingen inte finns. Dyker det upp negativa tankar så försöker jag stoppa dom, vända dom till positiva tankar (även om jag inte tror på det själv ännu, det tar tid har jag förstått) och sedan tänka på något annat. Det får gå som det går, jag skiter i det!

Fin berättelse, den tål att tänkas på!

Nee men se där fan :bow:

MvH // S-A "Weightlifting for fun? - No, for life"

Pinglan
2004-01-27, 20:28
Originally posted by Starke_arvid


Nee men se där fan :bow:

MvH // S-A "Weightlifting for fun? - No, for life"
Eller hur :D Ett framsteg så gott som något, inte illa för att vara jag. Som sagt var, jag tycker ju det här är kul, det roligaste som finns faktiskt (just nu iaf, snacka om torftigt liv ;) ) Ska se till att komma ihåg det :thumbup: Ses imorgon!

Allan
2004-01-27, 21:52
jaha, sjukgymnasten ska börja se om sin egen kropp nu då...vad är det man säger, skomakarns ungar har de sämsta skorna. PS - jag kommer till Uppsala och glor på dig! Promise! Jag lovar! Och jag och Emmzan kommer att ha banderoller och visselpipor, och Palme kommer att spela bongotrumma....:thumbup:

allan

emmzan
2004-01-27, 21:58
och min rödtott är förhoppningsvis också där!
Vi ska tokskrika!

Jag kan vifta med ett hästben om du vill :D

gasoliner
2004-01-27, 22:00
Jag kan visa p***arna om du vill:notme: :em:

Pinglan
2004-01-27, 22:26
:laugh: Ni är ju för härliga, kan det gå annat än superbra med den hejarklacken som stöd :D Jag kommer att göra succé och med all sannolikhet kommer ni också att göra det :thumbup: :love:

tinus
2004-01-28, 13:33
Originally posted by Pinglan
:laugh: Ni är ju för härliga, kan det gå annat än superbra med den hejarklacken som stöd :D Jag kommer att göra succé och med all sannolikhet kommer ni också att göra det :thumbup: :love:

Jag vill också vara hejarklack!!:cryout: Får väl nöja mig med att sitta hemma och hålla tummarna så att de blir alldeles vita..
Självklart kommer du att göra succé!!!

Pinglan
2004-01-28, 14:35
Originally posted by tinus


Jag vill också vara hejarklack!!:cryout: Får väl nöja mig med att sitta hemma och hålla tummarna så att de blir alldeles vita..
Självklart kommer du att göra succé!!!
Ja vem vill inte vara medlem av den hejarklacken! Jag funderar starkt på att strunta i att tävla och istället ansluta mig till klacken :D

Dagens lunchpass innehöll inåt/utåtrotation och abduktion i kabel på lätta vikter. Därefter stretching, fan vad jag är stolt över mig själv :thumbup:

Linnet
2004-01-28, 15:11
spännande! Minns du att vi lovade varandra bli bra pinglan?

Du ser ju ut att krossa hårt! :hbang:

Själv körde jag mitt första mycket försiktiga överkroppspass i söndags, trodde aldrig att de skulle kännas så skönt att bänka 20 kilo!

Hoppas att tävlingen går bra! :thumbup:

Pinglan
2004-01-28, 15:55
Originally posted by Linnet
spännande! Minns du att vi lovade varandra bli bra pinglan?

Du ser ju ut att krossa hårt! :hbang:

Själv körde jag mitt första mycket försiktiga överkroppspass i söndags, trodde aldrig att de skulle kännas så skönt att bänka 20 kilo!

Hoppas att tävlingen går bra! :thumbup:
Visst minns jag det löftet Linnet! Vi gör vårt bästa för att hålla det eller hur! Mina axlar är dock lite knepiga, smärtan kommer och går men förhoppningsvis blir de bättre med tiden. Skönt att du har kommit igång med överkroppsträningen. Ta det lugnt bara!

Henke
2004-01-28, 15:56
Kommer du att köra på söndagen?, Vet du ungefär vilken tid?
Jag ska försöka skriva några fler bra ramsaer, jag e så gott som skald redan så det ska nte va så svårt.

MVH

Pinglan
2004-01-28, 20:41
Originally posted by Henke
Kommer du att köra på söndagen?, Vet du ungefär vilken tid?
Jag ska försöka skriva några fler bra ramsaer, jag e så gott som skald redan så det ska nte va så svårt.

MVH
Japp på söndagen tävlar damerna. Tävlingen startar 11.00! Ramsor är kul! :D

Pinglan
2004-01-28, 20:51
Kvällen OL-pass:

Uppvärmning med lite ryckknäböj, ståryck och styrkeryck. Över till vanliga ryck, började på 35kg och körde 2:or upp till 42.5kg. Därefter blev det ett gäng singlar (4-5st) på 45kg och på 47.5kg. Avslutade med 3 singlar på 50kg.

Därefter överstötar från ställning, körde en massa 4:or på 40kg.

Sedan var det dags för:

Frontböj, OL-djup:
50kg 1x3
55kg 1x3
60kg 1x3
65kg 1x3
70kg 1x3
75kg 1x3
80kg 1x3
80kg 1x3
80kg 1x3
85kg 1x3
90kg 1x3 :hbang: :hbang: Faan vad jag älskar att köra böj, frontisar eller vanliga spelar ingen roll bara jag får böja :D

Press frampå, stående:
40kg 1x3 Tuuungt, sänkte till:
37.5kg 3x3

Situps 3x15

Ryggresningar utan vikt:
1x50 kändes väldigt lätt och behagligt ända tills jag klev ner från ställningen, då drog erector spinae ihop sig så jag såg ut som en felvänd ostbåge :D Skönt!

Det var allt för idag! På fredag är det maxning!

Prankie
2004-01-28, 21:01
Partypingla med enormstarka ben. :)
Stabilt! Stabilt som fan! :hbang:

Allan
2004-01-28, 21:39
Vaffan kör du tungt för? Det är ju teknik och explosivitet som gäller nu. Eller är det här bara en "station på vägen"?

allan

Pinglan
2004-01-28, 21:46
Originally posted by Prankie
Partypingla med enormstarka ben. :)
Stabilt! Stabilt som fan! :hbang:
Nja partypingla vet jag inte, det var några år sedan ;) :cheers:

emmzan
2004-01-28, 21:53
frontisar?
Någon har visst fortfarande överskott på endorfiner efter träningspasset tror jag :D

jag körde rotatisarna idag :booty: (och rattarna :))

Pinglan
2004-01-28, 22:02
Originally posted by Allan
Vaffan kör du tungt för? Det är ju teknik och explosivitet som gäller nu. Eller är det här bara en "station på vägen"?

allan
Vilket menar du? Frontböjarna, rycken eller att jag ska maxa på fredag? (eller alltihop ;)) Nå om vi börjar med frontisarna så var det inte riktigt planerat att jag skulle köra tungt, hade tänkt stanna på 80kg men så kändes det så satans bra att jag ville lägga på lite till bara för det är så himla kul (fanns ingen där som "höll mig i nackskinnet" och när jag bestämmer själv så blir det sådär ibland)

Om du menade rycken så körde jag lite tyngre för att få viktvana och känna mig säkrare på tävlingsvikterna, även om jag kör en massa ryck på lätta vikter och då har relativt bra teknik så kan jag inte applicera detta på vikter som närmar sig mitt max, därför måste jag få känna på lite tyngre vikter även på träning och även om jag är inne i en teknikträningsperiod.
Om du menar maxningen på fredag så gör vi alltid så, maxar fredagen i veckan innan tävling.

Angående om tävlingen är en "station på vägen" så är det väl ungefär så jag ser på den här tävlingen. Ställer inga som helst krav på mig själv till detta SM, vill få några godkända lyft bara så jag får ett sammanlagt resultat. Jag är med för att se och lära inte för att försöka hamna på pallen. Till nästa SM däremot ska jag väl ställa lite högre krav på mig själv. Rätt eller fel, det beror väl på hur man ser det. Att lära mig att hantera mina tävlingsnerver är det viktigaste för mig nu, inte att slå PB på tävlingen

Nitrometan
2004-01-28, 22:07
Rätt eller fel, det beror väl på hur man ser det. Att lära mig att hantera mina tävlingsnerver är det viktigaste för mig nu, inte att slå PB på tävlingen.
Japp. Det tycker jag låter bra. Mer erfarenhet.

Pinglan
2004-01-29, 06:11
Originally posted by emmzan
frontisar?
Någon har visst fortfarande överskott på endorfiner efter träningspasset tror jag :D

jag körde rotatisarna idag :booty: (och rattarna :))
:D :D Jag ska också köra axelrotatisarna idag (på lunchen)

no1fitness
2004-01-29, 06:31
Jag tror att ju mer avslappnad du är, desto bättre går det på SM. Lite nervositet är ju bara bra, men som jag brukar vara och som jag gissar du nog också är...:angel: , så kan det bli lite väl mycket...Vi analyserar nog ganska mycket istället för att bara göra sitt bästa helt enkelt ! :kickass:

Detta SM kommer bli ett i raden av massor och det kommer gå superbra !! Heja Pinglan !!

Bra pass förresten !
Du äger vikterna tycker jag !!:bpump:

tinus
2004-01-29, 09:28
Weehh vilka böjjisar..det här kommer att bli såååå bra!!:hbang: :D

Henke
2004-01-29, 10:13
Böj på 100, böj på 100, böj på 100.

Iof kanske inte så smart innan tävling men kul, och ska du ändå maxa på fredag så.....

MVH

Pinglan
2004-01-29, 13:22
Ja, böjisar är underbart som sagt var :thumbup:

Idag blev det det vanliga lunchpasset: axelrotatisar och axelabduktisar på lätta vikter :D Min kollega har också lite problem med sina axlar så nu står vi båda två i vår lilla träningssal och drar i varsin kabel på lunchen :D Efter detta lilla pass blev det stretching :hbang:

tinus
2004-01-29, 14:07
Originally posted by Pinglan
Ja, böjisar är underbart som sagt var :thumbup:

Idag blev det det vanliga lunchpasset: axelrotatisar och axelabduktisar på lätta vikter :D Min kollega har också lite problem med sina axlar så nu står vi båda två i vår lilla träningssal och drar i varsin kabel på lunchen :D Efter detta lilla pass blev det stretching :hbang:

Japp helt underbart

Måste erkänna en liten sak ang stretching..efter gårdagens övningar har jag fått en förb träningsvärk i axlarna :em: stel,vem? Jag??

palme
2004-01-29, 20:30
Originally posted by Allan
jaha, sjukgymnasten ska börja se om sin egen kropp nu då...vad är det man säger, skomakarns ungar har de sämsta skorna. PS - jag kommer till Uppsala och glor på dig! Promise! Jag lovar! Och jag och Emmzan kommer att ha banderoller och visselpipor, och Palme kommer att spela bongotrumma....:thumbup:

allan

LOL!

Maracas iaf ;)

Pinglan
2004-01-30, 19:23
Hej hopp! Här kommer redovisningen av kvällen maxning. Efter diverse uppvärmingsövningar var det bara att dra igång med rycken.

Började med 2:or på 35kg, 37.5kg, 40kg. Därefter blev det två singlar på 42.5kg och 47.5kg, sedan 3 singlar på 50kg, hittills alla lyft godkända. Upp på 52.5kg och första lyftet blev godkänt men var inget bra, för dåligt drag. Körde därefter ett ryckdrag på samma vikt och försökte ta med mig den känslan till nästa ryck. Nytt försök på 52.5kg och satan gott folk vilket jävla drag jag fick till, satte den klockrent, skitlätt, skitbra, jubel i luckan :D Upp på 55kg och första försöket fick jag också på ett kanondrag, kändes kanonlätt, satt fint med stången på raka armar.....och då.....tappade jag hela skiten, först koncentrationen, sedan balansen, därefter tappade jag stången och som avslutning ramlade hela jag omkull baklänges :D Jag tror helt enkelt att jag blev så förvånad att jag fick upp den så lätt iom det fina draget och då var det kört. Nåja, fick en chans till men det försöket var inte alls lika bra men det gör ingenting, jag är jättenöjd med tangerat PB, att dessutom lyftet var så bra gör ju inte saken sämre!

Över till stöt. Här körde jag bara singlar på alla vikter för att skona axlarna. Singlade på 45kg, 47.5kg, 50kg, 52.5kg, 55kg, 57.5kg, 60kg, 62.5kg, 65kg och 67.5kg. Alla stötar var kanonlätta, någon gick lite framåt men de allra flesta såg bättre ut än någonsin enligt "the boss" Dåså, upp på 70kg och försök på PB. Vände hur lätt som helst, överstöten blev inget bra men med nöd och näppe godkänd enligt bossen. Därmed nytt träningsPB Tjohoooooooo :hbang: På med 72.5kg på stången och vändningen gick bra, överstöten var jag däremot helt chanslös på men jag känner mig ändå grymt nöjd med mitt pass idag!!! Kul!

Kände mig dock allmänt sliten efter detta så det blev inte så mycket mer än så här, körde lite mage bara sen fick det vara bra.

Nu blir det ingen träning förrän på måndag för jag ska bort imorgon och kommer inte hem förrän på söndagkväll någongång. Förmodligen kommer väl inte min kropp att må dåligt av att få vila en hel helg så det är inget att gräma sig över antar jag.

Tack och hej!

Nils
2004-01-30, 19:32
Det verkar som du faktiskt börjar bli riktigt stabil upp till tränings PB vikter :thumbup: :cheers:
Allt tyder på nytt PB på SM:hbang:
Nils

Henke
2004-01-30, 21:00
Grattis till nytt pb, kul.
Snart blir det nyt.

MVH

Nitrometan
2004-01-31, 12:15
PB, PB, PB, PB!!!

Snyggt jobbat Pinglan! :cheers:

Pinglan
2004-02-01, 17:50
Tack pojkar :)

Den här helgen har jag som sagt var försökt att vila mig i form. Har tillbringat lördag/söndag tillsammans med min 13-åriga brorsdotter och milde himmel vad trevligt vi har haft :love: Som att bli tonåring på nytt nästan ;)

En rolig grej är att hon lovat att följa med mig på ett OL-pass, kanske kommer hon bara att titta på eller också kanske hon testar lite. Vore väl kul att ha sin brorsdotter med i samma OL-lag om några år :bpump: Hon är en stark tjej trots att hon inte tränat något särskilt. För några år sedan klarade hon 9st chins (inte strikta/godkända men ändå) i min chinsstång som jag hade hemma på den tiden. Detta resulterade i att hon önskade sig- och fick- en chinsstång i julklapp av sin faster (mig) det året. Där hade hon och hennes kompisar sedan chinstävling och hon slog alla inklusive grabbarna :thumbup: Tyvärr har hon tappat lite av den styrkan idag men hon kan säkert träna upp sig igen och bli stark som en oxe! Operation övertalning fortsätter!

Pinglan
2004-02-02, 12:43
Dagens miniaxellunchpass:

Inåtrotatisar i kabel 3x15
Utåtrotatisar i kabel 3x15
Abduktisar i kabel 3x15

Stretching i säkert 2.5min :hbang:

Jorgen
2004-02-02, 12:45
Originally posted by Pinglan
Stretching i säkert 2.5min :hbang:
Du ligger i ser jag. :D

//Jörgen

tinus
2004-02-02, 14:06
Originally posted by Pinglan
Dagens miniaxellunchpass:

Inåtrotatisar i kabel 3x15
Utåtrotatisar i kabel 3x15
Abduktisar i kabel 3x15

Stretching i säkert 2.5min :hbang:

Oj oj vilken lååång stretching :D

Pinglan
2004-02-02, 20:50
Jörgen och Tinus: erkänn att ni är impade av min stretching :D

Jaha, kvällens pass började med att en fotograf och en skribent från stadens lokala tidning kom ner i lokalen och ville intervjua och fota mig till en liten artikel som ska publiceras såhär inför SM. Men hallå eller.......vad är det här, kändes asfånigt att hålla på och arrangera bilder för att det skulle se bra ut. Dessutom hann jag påbörja mitt pass innan han som skulle intervjua kom till skott så jag fick växla mellan att lyfta och att svara på frågor, hade svårt att hitta den rätta fokuseringen kan jag säga.

Nåväl, körde ryck och stöt upp till ingångsvikter. Ingen superpass idag tyvärr. Tappade dessutom bröstryggen under en vändning och det är inte alls bra för mig. Fick ganska ont och avbröt passet efter detta. Fick behandling efteråt och "the boss" tror inte det är något allvarligt dessbättre, förmodligen "bara" en mjukdelsskada och förhoppningsvis läker det snabbt. Får se hur det känns imorgon, nu känner jag mig allmänt slaktad efter den brutala behandlingen.

Låt oss hoppas att det inte blir något långvarigt av den här skitsmärtan!

Jorgen
2004-02-02, 21:04
Erkänner, jag är mycket imponerad av din uthållighet när det kommer till stretching. Det är 2,5 min längre än vad jag stretchar nämligen. :D

//Jörgen

Pinglan
2004-02-03, 13:02
Dagens lunchpass:

Inåtrotatisar i kabel 3x15
Utåtrotatisar i kabel 3x15
Abduktisar i kabel 3x15

Stretching!!!!

Bröstryggsfronten verkar vara under någorlunda kontroll (iaf så länge jag sitter helt stilla och håller andan :D, nejvars skojar bara) känner mig lite öm i musklerna bara men förmodar att denna ömhet snarare är lite träningsvärksaktig smärta pga behandlingen igår. Får se hur det går att träna imorgon, känner jag något av det så tar jag det riktigt lugnt

tinus
2004-02-03, 13:05
Originally posted by Pinglan
Dagens lunchpass:

Inåtrotatisar i kabel 3x15
Utåtrotatisar i kabel 3x15
Abduktisar i kabel 3x15

Stretching!!!!

Bröstryggsfronten verkar vara under någorlunda kontroll (iaf så länge jag sitter helt stilla och håller andan :D, nejvars skojar bara) känner mig lite öm i musklerna bara men förmodar att denna ömhet snarare är lite träningsvärksaktig smärta pga behandlingen igår. Får se hur det går att träna imorgon, känner jag något av det så tar jag det riktigt lugnt

Duktig flicka :D :thumbup: kämpa på med den enormt roliga stretchingen nu..:rolleyes:

Pinglan
2004-02-04, 07:57
:laugh: God morgon gott folk! Nu börjar den sista fasen i mina förberedelser inför söndagens tävling! I natt har jag nämligen drömt ett skräckscenario om tävlingen! Jag måste bara berätta om denna sjuka dröm:

Det började med att vi anlände till Uppsala, tävlingsarenan påminde om ett festivalområde, vi skulle tävla utomhus och det stod tält uppställda överallt, folk låg huller om buller och var aspackade, det regnade och var skitkallt. Med en gång tappade jag bort min tränare men det gjorde ingenting för jag hade upptäckt Kolozzeumsgänget!!!!! Det satt massor av forummedlemmar i en slänt, alla drack öl, eftersom alla andra gjorde det så ville inte jag vara sämre utan jag korkade upp såklart. Det var som sagt var massor av forumfolk där, det var några som utmärkte sig över mängden:

Först och främst Emmzan som var dyngrak och kröp omkring på marken och letade skalbaggar att dissekera. Hon skulle försöka resa sig upp men varje gång hon försökte måttade z_bumbi en spark mot hennes smalben och sa: du vet ju att jag älskar dig ännu mer när dina smalben är blåslagna.......

Sedan var det allan som äntligen insett vad alla kolozzeumtjejer vill se och följdaktligen sprang han omkring och visade röven medan han skrek: vem vill se allan strippa, vem vill se allan strippa.......

Henke var där men honom kunde man inte prata med. Så fort man sa något till honom så svarade han med en fräck hejarramsa eller en limrick.....

No1fitness sprang omkring och flexade benen oavbrutet tills hon fick kramp och grät hjärtskärande över att hon nu aldrig skulle slå Marcus i hinderbanan

Nate var där och cyklade MTB i slänten för allt vad tygen höll....

Nåväl, där satt jag och trivdes och hade helt glömt bort varför jag var där när speakern helt plötsligt ropade att nu var stången laddad och klar för Pinglan, 1 minut från nu.......och herregud vilken panik....jag som inte hade klätt om , inte värmt upp, var smålullig och dessutom dyngsur av allt regn....Jaja, bara att springa upp på scenen iklädd jeans, tjock stickad tröja och badtofflor.... när jag kom fram till stången var den laddad med STORA trävikter, vad värre var så var stången så grov att jag inte ens nådde runt med händerna.... jag tittade bort mot huvuddomaren och sa att jag väl skulle ha en damstång? På domarens plats satt Arne Persson och hånskrattande sa han att hade du bara skött din greppträning hade den där stången inte varit några problem...... lyft nu! Okej, jag greppade stången så gott jag kunde, laddade och började lyfta....PANG så brakade hela scenen ihop och i ett virrvarr av ruttna plankor hörde jag publiken skandera: fuskbygge, fuskbygge, fuskbygge varefter alla började jaga allan som tydligen var den som byggt upp scenen.... alla började jaga allan som med byxorna nere vid knäna fick fly för sitt liv..........och där vaknade jag alldeles svettig av skräck......

Haha fy fan, vad som än händer på söndag så kan det ju aldrig bli så här överjävligt........:laugh:

emmzan
2004-02-04, 08:16
Ojoj. Ångrar inte att jag gick upp på nätet nu på morgonen och fick läsa din dröm! :D

Får se om vi kan uppfylla vissa delar som att övertala Allan att streaka eller nåt :booty:

tinus
2004-02-04, 08:31
Oj vilken dröm :D
håller tummarna för att tävlingen går bra(vilket jag är säker på att den kommer att göra!:hbang: )
Trist att jag inte kan vara där och skrika mig hes bara...:cryout:

Grisen
2004-02-04, 12:32
Hahahhahahaahaaahha!

Droog
2004-02-04, 12:53
Du borde dra ned på Kollo-konsumtionen

Pinglan
2004-02-04, 13:00
Originally posted by Droog
Du borde dra ned på Kollo-konsumtionen

Ja där slog du huvudet på spiken :thumbup: Det här börjar verkligen bli oroväckande :D

Dagens lunchpass avklarat:

De vanliga inåt/utåtrotatisarna samt abduktisari kabel. När det var dags för stretching dök en träningspatient upp och vi snackade medans han värmde upp och jag stretchade. Vips så hade jag stretchat i 10 minuter utan att märka det, det blev med andra ord ett PB i stretching för min del :bow: :D

TheSQUAT
2004-02-04, 13:02
Din dröm....hmmm... Nåt är fel med dig...mycket mycket fel :D Håller med Droog...dra ner lite på Kollo-konsumtionen ;)

z_bumbi
2004-02-04, 21:38
:D :D :D :D :kickass:

Allan
2004-02-04, 21:40
:booty:



:smokin:

allan

Jorgen
2004-02-04, 22:02
:nono: Inte äta dom svamparna Pinglan. Men roligt var det. :D

//Jörgen