handdator

Visa fullständig version : Pinglan är på G


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 [17] 18 19 20

Pinglan
2005-12-27, 22:43
Cilia: tack :) Jag pratar med mitt revben varje dag och hittills verkar det ju lyssna :D

Karro: Jättegosig :D Ärligt talat är den nästan FÖR gosig! Jag får inte ens några blåmärken eller märken av den ;)

Nitro: tackar :) Ja jag kör fortfarande med den stora tröjan. Funderar på att testa den mindre storleken veckorna innan tävlingen och eventuellt tävla med den lilla om det känns bra. Vi får se hur det blir.

Lillgrabben
2005-12-28, 00:54
Som av en slump hittade jag några bilder på fröken Pinglan....

Hon ser ut att börja vara i form! :hbang:






http://esbjrnharaldsson.net/sitebuilder/images/DSC028682-270x208.jpg


Det måste vara revbensskadan som fått hennes armar att växa & fullkomligen explodera likt de på Valentino. All denna näring som plötsligt omprioriteras till armarna måste vara bra för bänkformen! 250 nästa? :D




Bra pass för övrigt!



MVH

Lillgrabben
2005-12-28, 01:00
Ännu en pampig bild!


[IMG]http://esbjrnharaldsson.net/sitebuilder/images/Ingela_edited_-172x213.jpg

Pinglan
2005-12-28, 08:03
Lillgrabben: Jag fattar inte att de lade upp de där bilderna på JSK....de LOVADE ju att min gryende toppform skulle få vara en hemlighet *grr27* :D

Ja 250kg på SM i mars måste väl vara ett realistiskt mål :D

Nitrometan
2005-12-28, 08:16
Ojojoj, Pinglan - vilka armar! *flex* . :D

Cilia
2005-12-28, 08:16
Kul med bilder och imponerande armar *tappar hakan*

Semiramis
2005-12-28, 09:35
:eek: för de armarna :thumbup:

tinus
2005-12-28, 09:41
Ojoj Pinglan,vilka armar! :thumbup: Men..du har bulkat lite sedan vi sågs sist va? :D *kissass*

Pinglan
2005-12-28, 17:04
Tack för alla vänliga kommentarer om mina armar :D Jag har ju tränat biceps 2 ggr nu under ganska kort tid och det verkar som att det har givit resultat :hbang: Hemligheten (som nu avslöjats av JSK genom att de visade bilderna) är som alla kan se att jag kommer att tävla i klassen 90+ både på Flugeby och på SM :D

Ikväll blir det marklyft om inte strömmen har gått innan det är dags. Det har snöat något för jäkligt här hela dagen och det vet ju alla att om man bor i skogen och det snöar finns det stora risker för att strömmen går och gömmer sig *grr27*

Nitrometan
2005-12-28, 18:52
Fotogenkamin i ladan kanske? ;)

Strömmen kanske är rädd för snö och springer och gömmer sig när det blir snö i skogen?

Här hade ett bostadsområde i närheten ett avbrott i ungefär två timmar i tisdags. Ingen vet varför. Det är lite roligt.

Cilia
2005-12-28, 19:57
hur ska det då inte bli när du är uppe i 4 bicepspass? *L*

Pinglan
2005-12-28, 20:59
Strömmen är i behåll ännu så det blev ett markpass som planerat!

Marklyft:
50kg 1x5
70kg 1x5
90kg 1x3
110kg 1x3
130kg 3x3 Kändes finemang detta! Kör som jag gjort den senaste tiden dvs jag kör setet som singlar, släpper stången och går upp till utgångsläget på alla reps. Det blir bra mycket tyngre att göra så men ack så mycket nyttigare när man övar startlägesteknik!

Marklyft med dräkt:
140kg 2x2 Ahhh, skulle ha kört 3:or var det tänkt men greppet svek mig helt enkelt. Vill ju inte riskera att tappa 140kg rakt ner i golvet och rasa genom golvet ner till undervåningen precis, därav blev det bara 2:or ;)

Sedan lite sumomarksteknik:
70kg 1x5
100kg 2x3 Tycket det känns bra! Ska bli spännande att se om Nitro totalsågar mig när han får se mig lyfta sumo ;)

Sittande rodd:
40kg 1x10
45kg 1x10
50kg 1x10

Boxningsböj:
20kg 1x5
40kg 1x5
60kg 1x3
70kg 3x3 Kändes mycket bra och explosivt!

Omvända ryggresningar:
1x10
10kg 2x10

Ja jösses, efter detta var jag så trött att jag blev yr i huvudet och gick hem!

bubbe
2005-12-28, 21:21
nu börjar du komma upp i vikt igen! :hbang:

funkar det med revbenen?

Exakt så kör jag mina mark också då jag tycker helheten i lyftet är viktigare än att bygga ryggmuskler.

Nitrometan
2005-12-28, 23:01
Ujujuj! She's back! Hon är tillbaka! Sie ist zurück!

Ser grymt bra ut.

Jag tycker att det är bra att dra marken som singlar. Det är singlar man ska vara bra på.

Pinglan
2005-12-29, 09:26
bubbe: ja nu börjar det likna träningen igen iaf :thumbup: Det känns bra med revbenet. Det är klart att jag känner av det, jag skulle ljuga om jag sa någonting annat, men jämför man med hur ont det gjorde för några veckor sedan är smärtan nu rena njutningen ;)

Nitro: Ja det känns bra att göra på det här viset. Fattar inte varför jag inte gjort så förut....

Strömmen har vi fortfarande i behåll men vi räknar med att den försvinner inom de närmsta timmarna......snön vräker ner och det blåser ordentligt så allt annat än strömlöst vore ett mirakel :D

Mart|n
2005-12-29, 10:04
Kolla brevlådan idag eller imorron :cool:

Pinglan
2005-12-29, 10:06
Kolla brevlådan idag eller imorron :cool:
Vad snällt av dig Martin *kissass* :bow: Åhhhh, nu kan jag knappt bärga mig tills posten har kommit :)

Mart|n
2005-12-29, 10:08
Vad snällt av dig Martin *kissass* :bow: Åhhhh, nu kan jag knappt bärga mig tills posten har kommit :)

Hehe, ledsen att jag inte kommit loss att skicka det tidigare bara :em:

Pinglan
2005-12-29, 12:30
Hehe, ledsen att jag inte kommit loss att skicka det tidigare bara :em:
Den som vänat på något gott.........den låg i brevlådan idag! Mycket, mycket trevligt :hbang: :hbang: Tack :thumbup:

tinus
2005-12-29, 12:31
Nämen! Har du fortfarande ström? :D

Hoppas du slipper bli översnöad nu vännen..Hur mår revbenen?

Mart|n
2005-12-29, 12:34
Den som vänat på något gott.........den låg i brevlådan idag! Mycket, mycket trevligt :hbang: :hbang: Tack :thumbup:

Aaah okej :D Förhoppningsvis så har din dator alla codecs som behövs.


Jag rekommenderar annars http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Mega_Codec_Pack.htm

Pinglan
2005-12-29, 19:08
Aaah okej :D Förhoppningsvis så har din dator alla codecs som behövs.


Jag rekommenderar annars http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Mega_Codec_Pack.htm
Jag kunde se alla klipp så min dator verkar vara välutrustad ;) Jag har fått en ny idol! Benedikt Magnusson :hbang: *kissass* :bow:

Pinglan
2005-12-30, 18:01
Tro det eller ej men vi verkar ha klarat oss utan strömavbrott den här gången :eek: men det ska tydligen bli mer oväder imorgon så vi får väl se....inte värt att ropa hej ännu......

Ikväll avverkades det explosiva bänkpasset:

Explosiva bänkpress med stopp och varierande grepp:
45kg 12x3

Smala bänkpress:
50kg 1x3
52.5kg 1x3
55kg 1x3

Superbreda bänkpress:
50kg 1x3
55kg 2x3

Enarms pushdown:
4plattor 3x10

Skivstångscurl:
20kg 1x5
30kg x5
40kg 3x3

Imorgon blir det böööööööööj

sweetkarolina
2005-12-30, 20:00
hoj hoj, hur pass superbreda är de superbreda bänkarna?
grymma curls!

Nitrometan
2005-12-31, 14:07
Benni kan dansa fint. :cool:

Diana
2005-12-31, 15:21
usch hoppas verkligen ni klarar er vintern ut utan strömavbrott nu :thumbup: eller de kanske är för höga förhoppningar..? hehe :D
snyggt bänkande!! WIIIE oxå böj på självaste nyårsafton *popcorn* blir inte mkt bättre :hbang: :D

Pinglan
2006-01-01, 10:12
Karro: superbreda bänkpressar för mig är att jag håller pekfingret ca 1 cm utanför ringen på stången. Snacka om att det bli kort pressväg ;)

Nitro: det är ju inte bara att dansa han är bra på dessutom :thumbup:

Diana: nja, att klara oss hela vintern är nog att hoppas för mycket kanske men man får vara glad för varje snöoväder som man klarar sig :thumbup: Böjpasset igår blev :hbang: ;)

Pinglan
2006-01-01, 10:24
Nå avslutade alltså träningsåret igår med ett sista pass knäböj! Det gick alldeles förträffligt bra!

Knäböj:
20kg 1x10
50kg 1x5
70kg 1x3
90kg 1x3
110kg 5x3 Första setet kändes tungt så jag bävade för resten....sen blev det bara bättre och bättre och det sista setet var det bästa och enklaste :hbang:

Knäböj med dräkt:
125kg 3x3 singlar Kör dom som singlar för att träna utlyft och startposition. Har ändrat mitt utförande på det sättet att jag skiter i djupet på de här förhållandevis lätta vikterna. Jag vänder där jag får katapulten från dräkten helt enkelt och jag hoppas och tror att djupet löser sig när det blir tyngre. Förut har jag nästan släppt spänningen i kroppen (tryckt mig neråt) för att komma ner i djup även på lätta vikter men då tappar man ju samtidigt effekten av dräkten.... hoppas jag är på rätt väg....det är väl någon dm kvar till godkänt djup kanske

Avlyft:
135kgx1
140kgx1 Kändes bra, man märker ju hur oerhört viktigt avlyftet är för hur man sedan kan hålla position i startläget

Utfall:
20kg 1x5
50kg 1x5
55kg 1x5
60kg 1x5 Kändes toppen, inte samma smärta i röven som förra gången ;)

Raka marklyft från upphöjning 12cm:
50kg 1x5
80kg 1x5
85kg 1x5
90kg 1x5 Denna övning ger mig så otroligt mycket mer i baklåren än vad vanliga raka mark gör.....sen att man måste köra betydligt lättare får man väl ta....

Avslutade med en magövning i kabel:
6plattor 3x10

Idag kommer Nitrometan och hans sambo hit (om inte snöovädret ställer till det förstås, det snöar ymnigt här nu och har så gjort hela natten) OM de lyckas ta sig hit ska vi titta på sumoteknik, smalmarksteknik och lite annat smått och gott! Ska bli skitkul :)

bubbe
2006-01-01, 11:01
några dm kvar i böjarna med dräkt? låter väl mycket, men du kanske uppskatta höjden fel?

Hade du släppt ut axelbanden eller har du fått till det ändå?

:thumbup:

Pinglan
2006-01-01, 11:34
några dm kvar i böjarna med dräkt? låter väl mycket, men du kanske uppskatta höjden fel?

Hade du släppt ut axelbanden eller har du fått till det ändå?

:thumbup:
NÅGON dm skrev jag ;) Nja det är svårt att säga exakt ju (Johan står bakom och har svårt att kolla) men det ligger nog där någonstans. Jag tror dock att det löser sig när vikterna blir tyngre, med min förra dräkt (Titan) fick jag ju kasta på 150kg för att komma ner i godkändt djup......jag får väl rigga kameran nästa gång kanske, då ser man ju exakt.

Jag släppte ut axelbanden lite grann och det blev jättestor skillnad i förmågan att stå rak och att andas :thumbup:

Pinglan
2006-01-01, 21:35
Nu har vi haft ett mycket trevligt besök här ute i skogen i form av Nitrometan och hans sambo (och hunden Kajsa, inte att förglömma :love: )! Verkligen väldigt roligt :thumbup: Förutom trevligt umgänge fick jag även en hel massa tekniktips med mig på vägen! Både vad gäller sumo, smalmark, bänk och böj! Blev inte toksågad vad gäller tekniken på sumolyften heller vilket värmde gott såhär i snöyran ;) Nu längtar jag tills på tisdag då jag ska prova mina nya tekniktips vad gäller tröjbänk i praktiken :thumbup:

Cilia
2006-01-02, 08:36
Kul med sällskap sådär i ödebygden *s*

Skönt att du börjar kunna köra tungt i böjen igen.
Är revbenet helt läkt nu?

Nitrometan
2006-01-02, 11:07
Vem bryr sig om revben när man kan lyfta tungt? *screwy*

Benni är bra på att dra mark också, men snart bänkar du mer än vad han gör... På WPO-tävlingen i Helsingfors, där han drog 440 i marken, bänkade han bara 130 (med en kroppsvikt över 150).

Dina sumomarkar såg inte dåliga ut alls. Lite småsaker att tänka på så kan det bli riktigt bra!

Sen om du ska dra sumo eller smalt på tävling är en fråga för framtiden. Det får du se hur du utvecklas helt enkelt. Det var lite småsaker angående starten i smalmark också. Så den kan också bli bättre.

Det var jättekul att komma och hälsa på er! Tuff liten hund hade ni och keliga katter... Jättemysigt ställe ute på landet.

Nu har jag sett ladan!

Den kommer att bli världsrberömd en dag! "Här tränade Pinglan..."

Det var lite vinteräventyr att komma dit. Och hem. Vi hade dimma, snö och underkylt regn i olika mgångar på hemvägen. När vi körde ut till Pinglan var det blåsigt snöigt och oplogat.

Tack så mycket för att vi fick komma!!!

Och tack för den goda lasagnen. :eating:

Pinglan
2006-01-02, 14:51
Cilia: Nitro svarade i mitt ställe så nu behöver ju inte jag :D Nej, allvarligt talat då.....det är inte helt läkt men det känns otroligt mycket bättre än vad jag vågade hoppas på efter såhär kort tid....gäller bara att vara lite smart fortsättningsvis också och undvika de övningar som inte känns rätt (chins och dips är 2 exempel på övningar som inte fungerar, många magövningar känns också otrygga så de hoppar jag också över)

Nitro: Skönt att ni kom hem som ni skulle :thumbup: Tack själv och hälsa Sara så mycket :) Nååååå, blev hon inte LITE sugen på att testa marklyft iaf :D Själv brinner jag av lust att prova ALLA nya, nyttiga tekniktips du delade med dig av :hbang:

Nitrometan
2006-01-02, 15:50
Just nu är hon inte så sugen, men vi får se.

Tröjbänk imorgon. Glömde ju lite tips om att ta på tröjan...
Men men... Lägg dig stabilt som bara den. Tänk på att ställningen, att man ligger riktigt, är oerhört viktigt för att få till en bra bänk.

Sen är det bara att prova.

Pinglan
2006-01-03, 08:43
Just nu är hon inte så sugen, men vi får se.

Tröjbänk imorgon. Glömde ju lite tips om att ta på tröjan...
Men men... Lägg dig stabilt som bara den. Tänk på att ställningen, att man ligger riktigt, är oerhört viktigt för att få till en bra bänk.

Sen är det bara att prova.
Fattar inte att hon inte blev sugen då hon fick se mina 10 poängs-sumo :D

Synd att vi glömde påsättningstipsen ( :em: ;) ) sådana mottages tacksamt!

Ska tänka extra mycket på detta med ställningen ikväll! Har förresten sytt in tröjan lite i armarna (finns mer att ta men jag börjar lite försiktigt) Nu går jag in i ett nytt skede av programmet och vikterna kommer att öka lite mer....gäller att tröjan ger mig lite mera hjälp nu alltså :thumbup:

Nitrometan
2006-01-03, 20:20
Berätta, berätta, berätta!!!

Jag vill ju höra hur det gick med bänkandet! Jag döööör av nyfikenhet! *cry*

Förresten ska du nog ha 40-50 kg till på stången innan det blir 10 poängare... :booty:

Pinglan
2006-01-03, 21:30
Förresten ska du nog ha 40-50 kg till på stången innan det blir 10 poängare... :booty:
*grr27* Nu tänker jag inte säga ett ord om bänkpasset! Så det så!

Ahhh, okej då! Det gick väldigt bra faktsikt :D Testade det du sa med att hålla ut armbågarna på ett par reps på tröjbänken men det kändes lite ostadigt precis som du varnade för.....får nog öva lite mer på det (på lättare vikter kanske)

Nå här kommer passet då!

Bänkpress med tävlingsstopp:
20kg 1x10
40kg 1x5
50kg 1x3
60kg 3x3 Kändes otroligt bra, explosiva och lätta!

Tröjbänk med tävlingsstopp:
65kg 1x3 Testade som sagt lite ny teknik med tröjan och det kändes lite vingligt....körde den vanliga tekniken på resten av seten

70kg 3x3 singlar. Körde varje reps i setet som tävlingslyft med nedsignal och hela baletten. Kändes väldigt bra, blev lite seg på sista repset i sista setet annars kändes även dessa ganska explosiva! Härligt!

Klossbänk (8.5cm) med stopp:
70kg 1x3
72.5kg 3x3 Än fanns det lite styrka kvar i triceps men efter detta var den nog ta mig tusan borta......

Avlyft (höll stången på raka armar bara, bra med viktvana)
80kgx1
85kgx1
90kgx1

Sedan blev det 2 tramsövningar för baksida axlar och en (inte lika tramsig) magövning! Mycket nöjd med passet idag! Jobbade mycket med att få rätt ställning på bänken som Nitro tipsade om och det kändes verkligen kanon!

tinus
2006-01-03, 21:32
Fröken har börjat bli bra i bänk minsann :thumbup:

Nu är det bara jag kvar som är klen i den förbannadeskitövningen *grr27* *cry*



:D

God fortsättning på dig!

Nitrometan
2006-01-03, 21:50
Sammanlagt nio reps på 70 kg! Inte illa!

Riktigt bra!

Mycket bra pass skulle jag vilja säga. Så då gör jag väl det. Mycket bra pass!

Pinglan
2006-01-04, 07:46
Tinus: tack vännen :) Det går framåt iaf! Köp dig en tröja så ska du se att du kan lägga lite mer på stången ;)

Nitro: TACK *kissass* Det kändes som sagt var väldigt bra! Hoppas det fortsätter i samma stil nu bara!

Nitrometan
2006-01-04, 08:01
Det går säkert bra. Testa lite som du gör nu. Men om "speedwaystilen" inte känns bra ska du givetvis inte använda den.

Det ska bli spännnande att se vad du gör på Flugeby.

Nitrometan
2006-01-04, 22:05
Det ska vara roligt att träna (och tävla).

http://perso.wanadoo.fr/cahors.monde2004/Photos-jours/2004-06-03/Jeudi/images/prevs/prev1.jpg
Från dam-VM 2004. Klad tjej!

Pinglan
2006-01-05, 08:09
Perfekt bild som uppvärmning till kvällens markpass :hbang: Har förresten fått virus i datorn hemma :( och eftersom varken jag eller Johan är några experter inom området blir det till att lämna bort den till bekanta som kan mer än oss. Vill det sig riktigt illa får jag klara mig utan dator hela helgen *cry*

Rock'nRoll
2006-01-05, 15:53
Inte lite stark!

Lite off topic men dina ben är så grymt snygga!

Nitrometan
2006-01-05, 19:17
Åå-kaj. Lycka till med markpass och dator. Bra att ta hjälp när man behöver det.

Diana
2006-01-05, 21:32
schtarke pingliss!! :bow: skönt me total tricepdöd :hbang:
tramsövningar behövs de med :D
fy fan hoppas ni får ordning på viruset där :MrT:

Pinglan
2006-01-06, 15:53
Rock´nRoll: tackar, det värmer att få höra att du tycker att benen är snygga :) Själv har jag något slags hatkärlek till mina ben.....dels har jag komplex för att de är så stora (hatar) men samtidigt älskar jag dem för att de är starka....

Nitro: det gick bra med både mark och dator :thumbup: Vår bekant fick dock något riktigt rejält att bita i....han fick visst sitta till långt fram på natten innan han fått bort allt....

Diana: Tack tjejen :) Ja det är sannerligen skönt att mosa musklerna tills de ber om nåd......sen fortsätter man ett tag till :whipped: :D

Pinglan
2006-01-06, 16:04
Gårdagens markpass då....nu börjar det likna riktig träning i den här journalen för första gången på länge :thumbup:

Marklyft:
60kg 1x5
80kg 1x5
100kg 1x3
120kg 1x3
140kg 3x2 skulle kört 3:or men greppet höll inte för det helt enkelt...eller det kanske det skulle göra men isf blir det att jag slarvar med tekniken i själva lyften istället och det är ju ingen bra idé så därav fick det bli 2:or bara.

Marklyft med dräkt:
150kg 2x1
155kg 2x1 Attans lätta lyft måste jag säga! Får riktigt bra hjälp från bottenläget känns det som, hoppas det håller i sig när det ligger 20kg till på stången ;)

Tekniklyft sumo:
60kg 1x5
100kg 3x3 Känns bra det också, jag kommer dock inte att lyfta några tyngre vikter i sumo innan tävlingarna. Kör bara lite för att inte glömma bort tekniken.

Skivstångsrodd:
60kg 1x8
70kg 1x5
75kg 1x5
80kg 1x5 :hbang:

Boxböj:
20kg 1x5
50kg 1x3
70kg 3x3 Tänkte nästan hoppa över dessa eftersom jag inte trodde jag skulle kunna få ut någon som helst explosivitet ur mina ben men det gick förvånansvärt bra faktiskt!

Rodd uppifrån i latsdrag:
40kg 1x10
50kg 3x8

Marken känns mycket bra just nu.....ska bli spännande att se hur mycket (om något) jag får ut ur dräkten på tävlingen

sweetkarolina
2006-01-06, 16:13
kul att det känns bra :thumbup:

och vilka roddar! 80 kg!!! huvva...
marken är såklart också grym, men det väntar man sig ju av dig ;)

Nitrometan
2006-01-06, 20:55
Grymt! Kul att se att du är stark!

Bra markar. Bra rodd.

Riktigt bra pass.

Ska bli spännande att se vad det blir.

autowah
2006-01-06, 21:22
Grymma pass! Skönt att revbenet är bra nu! När är tävlingen?

Pinglan
2006-01-07, 08:54
Karro: Tackar :)

Nitro: Tack! Ja det är verkligen roligt att det funkar så bra just nu! Nu är det bara böj med dräkt som ska lossna också sen kan jag börja se fram emot tävlingen på riktigt allvar ;)

autowah: Tack :) Ja dete är sannerligen skönt att revbenet sköter sig! Jag är mycket tacksam! Den första tävlingen, Flugeby, är den 4/2. Sedan är det SM den 4-5/3. Problemet som jag ser det är att jag toppar mig till Flugeby, hur jag sedan ska lyckas behålla formen (om den nu är bra, det återstår ju att se) fram till SM vet i tusan hur det ska gå till, men det får bli en senare fråga.

Eva_E
2006-01-07, 09:06
Härligt att se lite tunga vikter i marklyft igen här!
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du kommer att vara starkare när din skada är läkt än innan! Stark Pingla!

Fråga igen från okunnig intresserad: vad är boxböj? *screwy*

Eva

Pinglan
2006-01-07, 09:15
Härligt att se lite tunga vikter i marklyft igen här!
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du kommer att vara starkare när din skada är läkt än innan! Stark Pingla!

Fråga igen från okunnig intresserad: vad är boxböj? *screwy*

Eva
Tack Eva :) Det vore inte dumt om det blir som du säger *flex* Boxböj är en variant av knäböj som man kan köra av olika anledningar. Jag kör den för att öva upp explosiviteten i bottenläget. Man tar helt enkelt en låda (min låda är lagom hög för att djupet ska vara strax under godkänt tävlingssdjup) och så sätter man sig på lådan i böjen. Jag tar en kort paus i bottenläget (sittandes på lådan alltså) för att sedan explodera upp så explosivt, kraftfullt och snabbt som jag bara kan. Förhoppningen är att man sedan ska kunna applicera denna kraft och explosivitet även på vanliga böj när vikterna är tyngre.

Eva_E
2006-01-07, 09:22
Men OK! Det känner jag igen, och har testat själv med en vanlig bänk (har ingen aning hur höjden på den förhåller sig till SL-djup dock...). Jag associerade helt fel - tänkte på box som i boxning. Och då blir det väldigt akrobatiskt plötsligt...

Eva

Pinglan
2006-01-07, 09:25
Men OK! Det känner jag igen, och har testat själv med en vanlig bänk (har ingen aning hur höjden på den förhåller sig till SL-djup dock...). Jag associerade helt fel - tänkte på box som i boxning. Och då blir det väldigt akrobatiskt plötsligt...

Eva
Haha, ja det är kanske inte så konstigt att du associerade så heller! Jag har ju nämligen skrivit boxningsböj några gånger bara för att göra mig rolig ;) Det vore väl något förresten, boxas med en skivstång på ryggen! Kanske har vi uppfunnit en ny sport Eva :thumbup:

autowah
2006-01-07, 11:01
Det var den bilden jag också hade, lite nyfiken på hur det såg ut i verkligheten :D

AFanatic
2006-01-07, 11:30
Fy tusan vilket maffigt markpass. :thumbup: När blir nästa tävling?

Nitrometan
2006-01-07, 13:31
Pinglan ska tävla på Flugeby den 4/2. Sen på SM en månad senare.

emmzan
2006-01-07, 16:53
Lite avis är jag allt att man inte bor så nära nässjö som dig Pinglan. Har lite funderingar att åka ner ändå men känns liiiite långt :(
Kanske blir Flugeby 2007 istället :)

Pinglan
2006-01-07, 17:51
autowah: haha, du måste verkligen ha tyckt att jag haft konstiga saker för mig i gymmet :D

AF: tackar :) Din fråga har ju Nitro redan svarat på så då gör inte jag det :thumbup:

Nitro: och då ses vi igen dessutom, inte sant :)

Emmzan: Mmmm, det är lite långt för dig helt klart.....men det går ju att åka dit på fredagen och sen sova över till lördagen, då behöver du ju inte gå upp mitt i natten med allt vad det innebär av dålig uppladdning osv....nåja, det vore roligt om du kom dit! Har ju aldrig sett dig tävla ju!

Pinglan
2006-01-07, 17:58
Jaha då har man avverkat dryga timman i ladan igen då! Explosiva bänkar stod på schemat idag och lite annat smått och gott!

Explosiva bänkisar med varierande grepp:
45kg 12x3 Kändes finemang!

Smal bänkpress:
50kg 1x3
55kg 1x3
57.5kg 1x3 :hbang:

Superbreda bänkpress:
50kg 1x3
55kg 1x3
57.5kg 1x3 :hbang:
60kg 1x3 :hbang:

Lillgrabben/tp_88/Pinglan special:
4plattor 1x10
5plattor 2x5 :hbang:

Skivstångscurl:
20kg 1x5
30kg 1x5
40kg 1x3
42.5kg 2x3 :hbang:

Träningen går ruggigt bra just nu! Styrkan börjar verkligen infinna sig! Det enda som oroar mig nu är hur jag ska få ordning på dräktböjen! Blir ju ett sådant pass imorgon så då får vi se hur det går!

Nitrometan
2006-01-07, 18:37
Styrkan kommer ser jag. Två av tre är inte illa (bra i både bänk och mark alltså). Lycka till med dräkten... Det kan bli tre bra lyft.

"Lillgrabben/tp_88/Pinglan special" - är det den hemliga övingen för massiva bänkar?
enarms triceps pushdown

Ser jättebra ut det här.

En sida jag vill tipsa om - "powerlifting watch" de har koll på massa diskussiongrupper, brädor och förbunds officiella/inofficiella sidor och rapporterar om intressanta saker som dyker upp där.
http://www.powerliftingwatch.com/

Keep up the good work! :thumbup:

emmzan
2006-01-07, 18:55
Emmzan: Mmmm, det är lite långt för dig helt klart.....men det går ju att åka dit på fredagen och sen sova över till lördagen, då behöver du ju inte gå upp mitt i natten med allt vad det innebär av dålig uppladdning osv....nåja, det vore roligt om du kom dit! Har ju aldrig sett dig tävla ju!

Kan lugnt säga att jag inte direkt är något mirakel att titta på när jag tävlar. Speciellt inte nu i min trikå á 2 storlekar för liten med felstavat namn på :D

Pinglan
2006-01-08, 09:59
Nitro: mmmm, jag är är på G nu det känner jag :D

Du har rätt i din gissning angående övningen för massiva bänkar :thumbup: Tack för länken, där hade jag aldrig varit förut!

Emmzan: åjo, jag tror säkert att det är ett mirakel att se dig lyfta :thumbup: Felstavat är coool :cool: :D

Pinglan
2006-01-08, 21:11
Kvällens böjpass avklarat då!

Knäböj:
20kg 1x10
50kg 1x5
70kg 1x5
90kg 1x3
110kgx1
120kg 3x3 Stabilt! Grymt bra tryck i benen :thumbup:

Över till böj i dräkt:
140kg 3x2 Första repset i första setet blev en katastrof, vet inte vad jag gjorde för fel men jag var ytterst nära att fastna i bottenläget. Resten blev betydligt bättre med bra skjuts i botten. Filmade lyften och vad jag kunde se så hade alla godkänt djup :thumbup:

Avlyft med utgång:
150kg x1
160kgx1 Kändes rätt bra men var ordentligt trött i kroppen vilket gjorde det rätt svårt att få till helt optimal spänning i kroppen

Utfall:
20kg 1x5
50kg 1x5
60kg 1x5
65kg 1x5 Inte mycket att säga om dessa, kändes bra.

Raka mark från upphöjning 12 cm:
50kg 1x5
700kg 1x5
90kg 1x5
100kg 1x5 :hbang: Jag bara älskar den här övningen!

Avsluatde med en konstig magövning i kabel:
6plattor 1x10
7plattor 2x10

Bortsett från det där skiten i första repsen på dräktböjen så är jag väldigt nöjd med detta passet också! Funderar på att i nästa vecka köra mina dräktböjar direkt istället för att först köra slut på mig med rawböj.....planen var egentligen att börja med detta först nästnästa vecka men jag vet inte jag....vi får se...

AFanatic
2006-01-08, 21:35
Raka mark från upphöjning 12 cm:
50kg 1x5
700kg 1x5
90kg 1x5
100kg 1x5 :hbang: Jag bara älskar den här övningen!



700 kg .....stabilt! :D :D :hbang: Annars grymmepass.

Nitrometan
2006-01-08, 22:21
Kör du med både dräkt och lindor?
Om inte, börja med det!

Ser mycket bra ut annars.

Pinglan
2006-01-08, 22:44
700 kg .....stabilt! :D :D :hbang: Annars grymmepass.
:laugh: Jag sa ju att jag älskar den övningen :D

Pinglan
2006-01-08, 22:45
Kör du med både dräkt och lindor?
Om inte, börja med det!

Ser mycket bra ut annars.
Jo jag kör med lindor också! Faktum är att jag skulle editera och skriva in att jag använde lindor också men tiden för editering var redan ute *grr27* Jävla skitfunktion :furious: ;)

Tack :)

OggeP
2006-01-08, 23:18
Galet stark! Alltid en fröjd för ögat att kika in i din journal! :thumbup:

Pinglan
2006-01-09, 08:22
Galet stark! Alltid en fröjd för ögat att kika in i din journal! :thumbup:
Tack Ogge :) Och starkare ska jag bli......hade jag tänkt ;)

Idag har jag grymmeträningsvärk i röven! Måste ha kommit till av de groteska raka marken på 700kg :laugh: :thumbup:

Semiramis
2006-01-09, 10:37
Tack Ogge :) Och starkare ska jag bli......hade jag tänkt ;)

Idag har jag grymmeträningsvärk i röven! Måste ha kommit till av de groteska raka marken på 700kg :laugh: :thumbup:Eller kanske av de sista på fnuttiga 100 kg? :D Jag får ont i fundmentet bara av att tänka på det.

Pinglan
2006-01-10, 19:57
Semi: det kan ha varit 100:ingen som var boven i dramat :D

Å så har det bänkats i ladan igen! Det går så bra att jag snart undrar när jag ska vakna från drömmarna (nåja nästan iaf ;) )

Bänkpress med tävlingsstopp:
20kg 1x10
40kg 1x5
50kg 1x3
62.5kg 3x3 Inga som helst problem med detta!

Bänk med tröja och tävlingsstopp:
72.5kg 3x3 singlar :hbang: Herregud, jag har ju nätt och jämt klarat 1:or utan att snedpressa på den här vikten förut! Av dessa 9 lyft var det 1 som var tungt och det var den sista i första setet där jag tappade spänningen i kroppen redan vid avlyftet, i övrigt kändes alla mycket bra!

Av med tröjan och över till mina kära klossbänkar (8.5cm):
75kg 3x3 :hbang: Dessa var dock rejält tunga

Sedan skulle jag köra avlyft men kom på den eminenta idén att istället köra några lyft med en högre kloss (15cm) det blev väl ca 1 dm lyftväg kanske, tänk om man kunde ha så kort lyftväg när man kör som vanligt!

80kg 2x1
85kgx1
90kgx1 Ja jäklar, det var sannerligen inga problem men som sagt var, det var ju inte så lång väg att lyfta heller :D

Avslutade passet med lite baksida axlar och mage!

MYCKET NÖJD IDAG!!!

emmzan
2006-01-10, 19:59
Kul pass!
Ska nog börja leka med klossbänkar och sådant framemot sommaren!

Nitrometan
2006-01-10, 21:13
Grymmmmmt!!!

Du är gawlet stark! *flex*

72,5 kg - det är riktigt bra.

Apropå kort lyftväg. Niklas Jönsson... När han lägger sig i sin maxbrygga och håller maxbrett i stången har han 12 cm att lyfta.

Det ser riktigt bra ut för dig. Tror inte du behöver oroa dig för SM.

Pinglan
2006-01-11, 08:01
emmzan: kloss är kul :D

Nitro: Tack! Galet stark vet jag inte men för att vara mig så är ju 72.5kg ett hyfsta resultat det har du rätt i ;)
Det som oroar mig är böjandet i dräkten (men det vet du ju redan) Får ju ingen ordentlig ordning på det *grr27* Får nog ta och stämma träff med Stolpen och Björkis och höra om de kan hjälpa mig lite....som det känns nu vet jag inte ens om jag kan räkna med att ta samma vikter i böjen som på DM *cry* bänken bör jag däremot kunna öka lite och kanske även i marken :thumbup:

Nitrometan
2006-01-11, 08:13
Det kan vara bra att dejta stolpen och björkis. Jag tror inte det blir några problem med att böja mer.

Nitrometan
2006-01-11, 08:41
Hälsa den lilla hunden förresten. Märta, var det väl?

En liten sexveckors border terrier:
http://vovve.net/i/Galleri/13/13209.jpg

sweetkarolina
2006-01-11, 14:33
grymt bänkat! :hbang:

Pinglan
2006-01-12, 08:34
Nitro: Märta ja.....har hon varit sådär söt en gång i tiden alltså :) Konstigt, hon som är så ful nu :D Nej, herregud, vad sa jag? Förlåt Märta, låt oss hoppas att hon (eller husse) aldrig läser det jag just skrev :D

Karro: Tack kära du :) I jämförelse med dig är jag ju dock en bänknolla men det gör jag mitt bästa för att förtränga :D

Ikväll blir det marklyft för hela slanten!

tinus
2006-01-12, 08:38
:laugh: Stackars lilla Märta..

Kör hårt ikväll! Jag ska också köra marklyft *flex*

Nitrometan
2006-01-12, 08:42
Markmarkmarkmarkmark...

Men du är en ganska bra bänknolla. Om du fortsätter jobba som du gör nu så kan bli riktigt bra för att vara bänknolla.

Jag är också definitivt en bänknolla. Men jag tänker också förtränga det allt jag orkar.

Diana
2006-01-12, 09:48
Idag har jag grymmeträningsvärk i röven! Måste ha kommit till av de groteska raka marken på 700kg :
yeeeehaaaawww :hbang: :laugh:

fy fan va starkt de går fö dej i bänken nu *yourock* frustrationen från förr är verkligen ett minne blott!! :D
Hälsa den lilla hunden förresten. Märta, var det väl?
En liten sexveckors border terrier:

AAAHH så söööt :love:

Pinglan
2006-01-12, 21:19
Här kommer markpasset då:

Marklyft:
60kg 1x5
80kg 1x5
100kg 1x3
120kgx1
140kgx1
150kg 2x2 singlar Gahhhhh, jag blir tokig på mitt veka grepp *grr27* Skulle ha varit 3 set men greppet pallade inte och numera vägrar jag att använda remmar

Mark med dräkt:
160kg 2x1 Greppet fick bestämma antalet set här också. Alla 2 seten som jag körde kändes bra, får ordentlig hjälp i bottenläget av dräkten :hbang:

Sumomarkteknik:
60kg 1x5
100kg 1x3
120kg 1x3 Känns bra, efter SM ska jag ge sumomarken en ordentlig chans tänkte jag.

Sittande rodd:
40kg 1x10
50kg 1x10
60kg 3x5

Lätta, explosiva knäböj (orkade inte boxas den här gången så det fick bli vanliga med bra fart både ner och upp)
20kg 1x5
50kg 1x5
70kg 5x3

Ryggresningar:
10kg 3x10

Trött :sleep:

Mart|n
2006-01-12, 21:21
Börja med lite grippers :D

Nitrometan
2006-01-13, 08:44
Hålla stång är en bra övning för greppet i mark. Man lastar en stång, håller den med överhandsgrepp i omkring 20-30 sek. När du klarar att göra det tre gånger så höjer du vikten.

Prova med halva markvikten till att börja med.

Henke
2006-01-13, 09:19
Har suttit och läst igenom din journal nu, det verkar som om du hittat helt rätt med styrkelyftet, jäkligt bra vikter du får upp, speciellt mark tycker jag att du är fantastisk i.
KOmmer du att springa maran i sommar? Vi kan dra varandra runt, jag är redan anmäld.

MVH

bubbe
2006-01-13, 09:26
Mark med dräkt:
160kg 2x1 Greppet fick bestämma antalet set här också. Alla 2 seten som jag körde kändes bra, får ordentlig hjälp i bottenläget av dräkten :hbang:

Sumomarkteknik:
60kg 1x5
100kg 1x3
120kg 1x3 Känns bra, efter SM ska jag ge sumomarken en ordentlig chans tänkte jag.


Riktigt bra med dräkten där! har den börjat funka nu? kanske är som för mig, att den helt enkelt måste passas in först, men när den väl sitter så flyger vikterna upp. Jag har ju testat en del kronlyft, med exakt samma grepp som marklyften tycker det har hjälpt till att känna säkerhet i greppet på vanliga.

Pinglan
2006-01-13, 11:15
Martin: ja det kanske jag skulle göra.....får skicka iväg ett PM till Arne kanske :)

Nitro: tack för tipset! Kan detta vara en idé att börja med redan nu eller ska jag vänta till efter tävlingen? Egentligen kan jag väl starta nu? Visst menar du att jag ska lyfta stången tex från en upphöjning och då behöver jag ju inte slita på kroppen genom att lyfta med ben och rygg menar jag. Jag skulle väl kunna lägga in den övningen vilken trtäningsdag som helst egentligen?

Henke: tack :) Ja det känns som helt rätt sport för mig. Det enda jag inte gillar är utrustningen men det är ju som det är med den saken. Det blir ingen mara för mig så länge jag satsar på SL, det stjäl för mycket kraft att springa så mycket tycker jag. När jag slutar med SL kommer jag dock att planera in en mara, var så säker!

bubbe: tack :) Jag har ju bytt markdräkt och kör nu med Metal Viking deadlifter, vi får se om den ger mig mer på stången än vad Centurion gjorde. Jag vet dock att jag tyckte att det kändes väldigt bra med Centurion också på submaximala vikter men sen gav det iaf inte mer på tävlingen. Vi får se hur det blir med denna dräkten, den ska ju iaf vara mer gjord för smalstil än vad Centurion är. Kronlyft ska jag börja med efter tävlingarna hade jag tänkt, men iofs kanske det är lika bra att börja på en gång :confused: Jag vet bara inte NÄR jag ska köra kronlyft? Istället för vanliga mark eller efter vanliga mark?

bubbe
2006-01-13, 11:47
Kronlyft ska jag börja med efter tävlingarna hade jag tänkt, men iofs kanske det är lika bra att börja på en gång :confused: Jag vet bara inte NÄR jag ska köra kronlyft? Istället för vanliga mark eller efter vanliga mark?

Jag har tänkt använda kronlyft under dom tyngsta perioderna, som överbelastningsövningar (klara ju mycket mer vikt med halva lyft, som klossbänk)
därför placerar jag kronlyften en kort period innan tävling, samt efter dom tyngsta marklyften, då jag ändå vill köra riktiga marklyft för att inte missa där.

Så har jag tänkt, men finns nog en massa varianter på detta ungefär lika många som utövare av sporten!

Nitrometan
2006-01-13, 12:26
Nitro: tack för tipset! Kan detta vara en idé att börja med redan nu eller ska jag vänta till efter tävlingen? Egentligen kan jag väl starta nu? Visst menar du att jag ska lyfta stången tex från en upphöjning och då behöver jag ju inte slita på kroppen genom att lyfta med ben och rygg menar jag. Jag skulle väl kunna lägga in den övningen vilken trtäningsdag som helst egentligen?
Ja, lyft ut från en ställning eller nåt. Det är själva hållandet som är viktigt.

Du kan börja när du vill. Kör det inte innan mark eller dagen innan. Inte mer än en gång i veckan. Kanske bara varannan vecka.

Kronlyft ska jag börja med efter tävlingarna hade jag tänkt, men iofs kanske det är lika bra att börja på en gång :confused: Jag vet bara inte NÄR jag ska köra kronlyft? Istället för vanliga mark eller efter vanliga mark?
Vänta till efter SM. Om du vill köra tungt även efter SM kan du ju köra kronlyft varannan vecka och mark varannan. Tungt menar jag. Du kan givetvis köra en lättare mark efter kronlyftet för teknikens skull.

Dumt att lägga in för mycket tungt innan SM.

Dumt att öka volymen på tunga övningar. För mycket tung volym leder ofta till skador. Skador på Pinglan vill vi inte se.

Pinglan
2006-01-13, 13:29
bubbe och Nitro: tack för tipsen! Ska fundera över hur jag ska lägga upp det!

Idag jobbar jag min sista dag i Vimmerby. På måndag börjar jag det nya jobbet i Kisa. Ska bli kul men det finns ett stort problem i Kisa! Jag kommer att dela rum med 2 andra sjukgymnaster vilket kommer att innebära att jag inte kan hänga på Kolo lika frekvent under dagtid som jag gjort här i Vimmerby där jag har eget rum! Ahhhh, det är väl smällar man får ta ;)

Nitrometan
2006-01-13, 13:34
lycka Till PÅ Nya Jobbet!!!

Pinglan
2006-01-14, 20:03
Nitro: tack, det blir säkert jättebra!

Så var det explosiva bänkpasset avklarat för den här gången!

Lätta, explosiva bänkpress med varierat grepp:
45kg 12x3

Smal bänkpress:
50kg 1x3
55kg 1x3
60kg 1x3 :hbang:
62.5kg 1x2 + 1 med lite hjälp :hbang: Härligt!

Superbreda bänkpressar:
50kg 1x3
55kg 1x3
60kg 1x3
62.5kg 1x3 :hbang:

Pushdown:
5plattor 1x10
7plattor 1x10
8plattor 1x5

Sedan gav jag mig på greppövningen som Nitro tipsade om!

Hålla stång med överhandsgrepp:
80kg 6x20sekunder Gahhh, detta var jobbigare än vad jag hade trott! Dessutom glömde jag bort hur många set Nitro sa att jag skulle göra så jag gjorde det dubbla mot vad han tipsade om. Helt klart är iaf att vänstergreppet är ruskigt mycket sämre än höger....kan väl ha att göra med att jag, när jag markar tungt, alltid håller underhandsgrepp med vänster och således inte är van med överhandsgrepp på vänster men ändå......80kg och fingrarna bad för sitt liv att få släppa redan efter 15 sekunder.....dom jävlarna!!!!!!!!


Såg förresten på JSK´s hemsida att min värsta konkurrent i 60kg-klassen tog 170kg i böj igår......ojoj......roligt för henne men surt för mig ;) Där ligger jag sannerligen på efterkälken men vad kan jag göra? Det är bara att göra sitt bästa, mer kan jag ju inte göra....om jag inte sparkar sönder knäskålarna på henne förstås..... :D

Nitrometan
2006-01-14, 20:34
Du är grym i bänken!

Lyckas du hålla bra fart i så många set?

Du höll många "set"... ;)
Upprepa inte för ofta. Iochmed att du greppar stången varje träningspass kan det vara lätt att överträna när man börjar med specifik greppträning.

Hon böjde 170 nu... Men det är på tävlingen det räknas.
Sen kan man inte oroa sig över vad andra gör. Bara bli stark och göra sitt bästa. Det är inte förrän efter första marken man kan börja titta på konkurrenterna och vad som krävs ändå.

Pinglan
2006-01-15, 09:36
Du är grym i bänken!

Lyckas du hålla bra fart i så många set?
Tack Nitro :) Ja, jag tycker jag klarar att hålla farten uppe i alla seten. Jag byter ju greppvidden var 4:e set och då känns det som att man börjar om från början nästan vilket gör det lättare att hålla farten uppe.


Du höll många "set"...
Upprepa inte för ofta. Iochmed att du greppar stången varje träningspass kan det vara lätt att överträna när man börjar med specifik greppträning.
Ja, mååååånga set blev det...... :D en liten miss från min sida som sagt var ;) Ska tänka på att inte köra övningen för ofta!


Hon böjde 170 nu... Men det är på tävlingen det räknas.
Sen kan man inte oroa sig över vad andra gör. Bara bli stark och göra sitt bästa. Det är inte förrän efter första marken man kan börja titta på konkurrenterna och vad som krävs ändå.
Nej jag vet, det är ju det jag menar.....jag kan ju bara koncentrera mig på mig själv och min träning, vad andra gör kan jag inte påverka. Vi får se hur långt det räcker.....det viktigaste denna tävling är ju faktiskt inte heller att vinna (även om det är att vinna man alltid vill helst av allt) utan att göra ett bra resultat som räcker till att bli uttagen till landslaget! Jag kommer att lyfta för ett bra resultat och jag kommer inte att chanslyfta "bara" för att försöka vinna. Till SM blir det kanske annorlunda.... (om jag säkrar min landslagsplats på Flugeby alltså, annars får jag gå på resultat snarare än placering på SM också)

Ikväll blir det dräktböj :whipped: :thumbup:

Nitrometan
2006-01-15, 12:55
Nej jag vet, det är ju det jag menar.....jag kan ju bara koncentrera mig på mig själv och min träning, vad andra gör kan jag inte påverka. Vi får se hur långt det räcker.....det viktigaste denna tävling är ju faktiskt inte heller att vinna (även om det är att vinna man alltid vill helst av allt) utan att göra ett bra resultat som räcker till att bli uttagen till landslaget! Jag kommer att lyfta för ett bra resultat och jag kommer inte att chanslyfta "bara" för att försöka vinna. Till SM blir det kanske annorlunda.... (om jag säkrar min landslagsplats på Flugeby alltså, annars får jag gå på resultat snarare än placering på SM också)
Precis. Bra tänkt.

Lycka till med böjen ikväll. Tänk på bra startställning och fart ner.

Pinglan
2006-01-15, 22:43
Nitro: det var det där med farten........ *cry*

Böjpass ikväll då.....

Knäböj:
20kg 1x10
50kg 1x5
70kg 1x5
90kg 1x3
110kgx1

Böj med dräkt och lindor:
110kg 1x2
140kg 2x1
150kg3x1

Filmade hela kalaset men dessvärre har vi skitsvårt att placera kameran så man får en bra vinkel för att kunna se djupet......vi råkade montera upp 4-stationsmodulen precis där vi förut ställde kameran och nu är det ju lite svårt att ändra på det ;) Nåväl, jag tror att 2 av 150-lyften var godkändt djup på iaf men det är faan inte mer heller.....jag vet precis vad felet är.....jag vågar inte släppa på ordentligt *grr27* Så himla fånigt.....gahhhh, blir så irriterad! Lätt som tusan var det iaf så det är väl det positiva jag får ta med mig från detta passet. Nästa böjpass bär det av till JSK för experthjälp :thumbup:

Därefter blev det avlyft och utgång:
160kgx1
170kgx1 Fick kanonbra spänning i kroppen och avlyftet kändes riktigt, riktigt bra!

Utfall:
20kg 1x5
50kg 1x5
70kg 1x5

Raka mark från upphöjning 15cm:
50kg 1x5
70kg 1x5
90kg 1x5
105kg 1x5

Avslutade med en magövning i kabel:
7plattor 1x10
8plattor 2x10

sammanfattning: jag är fortfarande djupt ( :D ) oroad över djupet i mina dräktböjar!

Nitrometan
2006-01-15, 22:59
Nitro: det var det där med farten........ *cry*

sammanfattning: jag är fortfarande djupt :D oroad över djupet i mina dräktböjar!
Japp. Mot JSK...

Farten... Det är inte lätt. Jag fegar också. Egentligen är det bara att släppa på. Då får man så mycket mer hjälp av utrustningen.

Tur att det var lätt iaf.

Pinglan
2006-01-16, 19:05
Nitro: det är jobbigt att vara feg....så himla dumt, ska man ändå hålla på med utrustningseländet kan man ju lika gärna se till att man utnyttjar skiten ordentligt! Mer fart till dräktfolket efterlyses alltså :hbang: :D

Första dagen på nya jobbet idag då :) Åhhh, det kändes som att komma hem igen detta att återvända till primärvården! Jag tror det kommer att bli mycket bra detta :) Finns dock en jäkla massa som jag behöver uppdatera och läsa in mig på....man hinner glömma mycket på 7 månader (det är ju så länge sedan jag var inom primärvården senast) Hissar således en varningens flagga för att jag kanske inte hinner uppdatera här efter varje träningspass en tid framöver....men iofs så är jag ju så beroende av kolo så jag kanske helt enkelt tar mig den tiden fast jag inte hinner, vi får se :thumbup:

Stumpis
2006-01-16, 21:19
Härligt att se att du håller stilen, Pinglan! :thumbup:

Nitrometan
2006-01-16, 22:26
Första dagen på nya jobbet idag då :) Åhhh, det kändes som att komma hem igen detta att återvända till primärvården! Jag tror det kommer att bli mycket bra detta :) Finns dock en jäkla massa som jag behöver uppdatera och läsa in mig på....man hinner glömma mycket på 7 månader (det är ju så länge sedan jag var inom primärvården senast) Hissar således en varningens flagga för att jag kanske inte hinner uppdatera här efter varje träningspass en tid framöver....men iofs så är jag ju så beroende av kolo så jag kanske helt enkelt tar mig den tiden fast jag inte hinner, vi får se :thumbup:
Låter jättebra det! Kul att det känns bra. :thumbup:

Hinner du träna? Det är viktigare än att skriva här.

Har du kollat nåt på filmerna?

Slå gärna en signal om du undrar nåt och inte hinner kolla här.

no1fitness
2006-01-17, 04:11
Jäklar vad cool du är Ingela !! :bow:
Stark som en oxe och alltid så sprudlande glad. :)

Lycka lycka till i Flugeby nu !! Jag tittar inte in så ofta nu, men ska hålla koll på resultaten därifrån i alla fall. :thumbup:

*yourock*

Henke
2006-01-17, 09:50
Hoppas du får trevligt på nya jobbet och att ni trivs med varandra.

MVH

Nitrometan
2006-01-19, 14:30
Ville bara klämma in ett par välgångsönskningar.

Hoppas att det går bra på jobbet.

Hoppas att träningen funkar.

Lycka till!!

Pinglan
2006-01-19, 17:44
Stumpis: Tack! Jag såg att du startat en ny journal också men tyvärr har jag inte hunnit läsa i den! Hoppas träningen flyter på och att du är lika stark som förut!

Nitro: Tack för välgångsönskningarna både vad gäller träning och jobb! Trivs toppenbra på nya jobbet men det är otroligt mycket att sätta sig in i så här i början......det lugnar nog ner sig vad det lider! Jag hör av mig om jag undrar över något, var så säker :thumbup: Jag har tittat på filmerna flera gånger och det är toppen att kunna analysera teknik och hämta inspiration! Träningen flyter på bra...det ska mycket till om jag ska hoppa över den!

No1: tack! Jag är dock inte alltid så glad....fråga Johan efter att vi kört ett pass med böjdräkten så får du se vad han säger om mitt humör :D

Henke: Tack, det känns verkligen toppen på jobbet!

Jaha ja.....fullt upp som sagt var! Har svårt att hinna med allt som ska göras och tyvärr så hinner jag inte att följa några journaler här på Kolo, än mindre hinner jag skriva i några. Men ni vet ju vad det beror på iaf så ni kanske kan förlåta mig ;) Nu har jag dock lite tid över i väntan på att ladan ska bli så pass varm att vi kan gå ut och köra marklyft. Vill att det åtminstone ska ligga på nollan innan vi går ut, stången är så förbaskat kall att hålla i när man tränar i minusgrader :D

I tisdags körde vi bänk och jag körde mina tröjset utan att först ha tröttat ut mig med tröjlösa bänkar. Det gick väldigt bra! Körde först 2x2 singlar på 75kg och avslutade med att drämma iväg en singel på 77.5kg! Klarade det utan problem och utan snedpress :hbang: Härligt! Körde sedan lite klossbänk med toppvikt på 80kg! Det tar sig!

Snart är det som sagt var dags för mark och planen är att göra likadant som med bänken, dvs köra med dräkten utan att ha tröttat ut mig med dräktlösa lyft innan. Målet är att ta en (eller ett par) singlar på 170kg men det är under förutsättning att allt känns bra, annars nöjer jag mig med 160 eller 165kg

autowah
2006-01-19, 18:14
Vad du ökar i bänk! Det går hur bra som helst med din träning nu! Grattis till nya jobbet förresten.

emmzan
2006-01-19, 19:40
Själv tänkte jag försöka ge mig på en singel på 130 på lördag och se hur det känns. Vill ju ha på minst 10kg till på serietävlingen.

Nitrometan
2006-01-20, 08:15
Jao. Jag tänke säga nåt om det innan... Att inte köra vanlig bänk utan tröja innan du drar på tröjan. Men eftersom du inte är så erfaren med grejerna tänkte jag att du kunde köra som du gjorde ett tag.

77,5 kg !!

Jättekul att det går bra.

sweetkarolina
2006-01-20, 10:46
grymt bänkat! :hbang:
det börjar dra ihop sig nu... 3 veckor kvar till flugeby va?

Pinglan
2006-01-20, 10:55
autowah: tackar!

emmzan: kör hårt och lycka till på passet på lördag :thumbup:

Nitro: Jag hade planerat det så att jag skulle plocka bort de utrustningslösa lyften i böj, bänk och mark de sista två veckorna så allt är enligt planen ;) Anledningen till att jag lyft så mycket submaximala lyft med utrustning är ju såklart att jag behöver få in vanan men det har du ju redan räknat ut :thumbup:

Markpasset igår gick bra! Drog 2 singlar på 170kg med dräkten och jag hade riktigt bra hjälp av dräkten i början av lyftet! Hoppas, hoppas att jag klarar lite till på stången på tävlingen! Siktar på att klara 175 i sista lyftet och finns det mer att hämta sparar jag det till SM! Det är lite svårt detta med att planera ingångsvikter och vikter för 2:a och 3:e lyften tycker jag. Jag måste ju ta ett säkerhetslyft i första vilket jag tänker mig är 160kg. Sedan vill jag ju vara säker på att klara åtminstone samma vikt som på förra tävlingen vilket innebär att jag måste lyfta 170kg i andra lyftet. Det ger (om jag klarar 170kg, vilket jag absolut bör göra) 1 försök kvar och där får jag sikta på 175kg. Skulle det lyftet kännas lätt är det ju lite retligt att man inte har fler lyft kvar, man vill ju å andra sidan inte gå på högre vikter i sista (tex 180) om man inte skulle klara det....då står jag ju kvar på samma resultat som sist (170kg) fast jag egentligen kanske skulle ha klarat lite till om jag hade valt en lite lättare vikt i sista försöket (175kg). Förstår ni hur jag menar? Fan vad rörig jag är :D

Nu måste jag jobba!

Pinglan
2006-01-20, 10:58
grymt bänkat! :hbang:
det börjar dra ihop sig nu... 3 veckor kvar till flugeby va?
Tack Karro :) Det är 2 veckor kvar till Flugeby! Lördag 4/2 är det dags :hbang: :D

Nitrometan
2006-01-20, 12:41
Bra markat!!

Siktar på att klara 175 i sista lyftet och finns det mer att hämta sparar jag det till SM! Det är lite svårt detta med att planera ingångsvikter och vikter för 2:a och 3:e lyften tycker jag. Jag måste ju ta ett säkerhetslyft i första vilket jag tänker mig är 160kg. Sedan vill jag ju vara säker på att klara åtminstone samma vikt som på förra tävlingen vilket innebär att jag måste lyfta 170kg i andra lyftet. Det ger (om jag klarar 170kg, vilket jag absolut bör göra) 1 försök kvar och där får jag sikta på 175kg. Skulle det lyftet kännas lätt är det ju lite retligt att man inte har fler lyft kvar, man vill ju å andra sidan inte gå på högre vikter i sista (tex 180) om man inte skulle klara det....då står jag ju kvar på samma resultat som sist (170kg) fast jag egentligen kanske skulle ha klarat lite till om jag hade valt en lite lättare vikt i sista försöket (175kg). Förstår ni hur jag menar? Fan vad rörig jag är :D
175 går säkert. Man är mer laddad på en tävling.

Ingångsvikter m.m. Kan vara krångligt.

Jag tycker att man riskerar att ställa till det för sig om man planerar upp alla nio lyften. Ett misstag så rasar "hela tävlingen" för lyftaren. Ingångsvikterna ska vara säkra och definitivt inga chansningar. Sen kan man fundera lite på andralyften. "Höja 20 kg i böjen om det känns bra" kan vara en lämplig fundering. Strunta i tredjelyften förrän man står där. Möjligtvis kan coach/matchare fundera på sånt utan att delge lyftaren sina tankar. Sen är det upp till coach/matchare att hålla koll på vad som behövs (och är möjligt) i marken.

Sen kanske 175-lyftet i sista marken är lätt och då lämnar coachen in en lapp om ett fjärdeförsök på 183 kg. De har domare för att döma svenska rekord på Flugeby. Men de vill att man ska anmäla det i förväg. Ring till Nässjö.

Hoppas jag inte svamlar för mycket.

Pinglan
2006-01-20, 13:16
Nitro: förvisso kan det vara dumt att planera för mycket vad gäller vikter osv men samtidigt känns det skönt att veta på ett ungefär vilka höjningar man ska göra om det känns som det ska.....Johan och jag är ju utelämnade till oss själva också......det finns ingen annan som "bestämmer" vad jag ska lyfta i nästa försök.....JSK coacherna har ju så många andra att ta hand om. Självklart kan vi rådfråga någon om vi är osäkra men till största delen sköter vi oss själva. Varken Johan eller jag är ju särskilt erfarna ännu så därför är det skönt att ha "bestämt" i förväg hur jag ska disponera lyften. Sen får man naturligtvis gå på dagsformen också och ändra planer utifrån det om det behövs.

183 kg blir nog inte aktuellt den här gången.....det får lov att vänta till längre fram på säsongen tror jag.

Du svamlar inte alls :thumbup:

Stumpis
2006-01-20, 15:13
Jäklar, Pinglan! 77,5 kg är toppklass! :thumbup:
Att du sen är stark som vanligt i marken tänker jag inte berömma, för det känns liksom så självklart... :D
Ok då, du får väl en :hbang: :)

Pinglan
2006-01-22, 10:05
Stumpis: tackar :) Haha, vad fasen.....vad ska jag ta i marken för att få beröm då? 200kg :D

Jaha, idag bär det av till JSK för lite hjälp på traven med böjdräkten! Stolpen och Björkis ska hjälpa mig! Gudarna ska veta att det behövs *cry* Jag är extra glad över att vi ska åka dit just idag......det hade blivit rackarns kallt att träna dräktböj i ladan idag när det är typ 20 minusgrader ute. Med lite tur kan man väl få upp temperaturen till minus 5 i ladan en sån här dag.....det blir lite kallt att träna barbent då :D

Igår körde jag mitt vanliga explosiva bänkpass med skillnaden att jag höjde vikten till 50kg och körde 9x3 med detta. Det gick strålande att hålla bra fart även på den vikten och det var ju bra! Det blev lite smalbänk också men allt vad bicepsträning heter har jag nu lagt åt sidan.

Börjar känna mig lite sliten i kroppen nu......mina olydiga Infraspinatus börjar singnalera att det börjar bli lite för mycket tunga vikter i bänken nu. Nåja, det är ju bara nästa vecka kvar med tunga vikter sedan blir det ju vila (nästan iaf) en vecka innan tävling så jag klarar nog att hålla ut.

På återseende :thumbup:

Nitrometan
2006-01-22, 18:23
Det ska säkert gå bra.

Kör försiktigt.

Ta de lugnt fram mot SM också, en skadad och sliten Pingla kan ju kanske inte ställa till så mycket där.

Bara för att visa hur det kan gå till när en liten tjej böjer med smal stil. Raija Koskinen. 170,5 kg (tävlar i 48 eller 52).
http://www.powerlifting-ipf.com/pictures/raija_finland_170_5_squat.jpg

Pinglan
2006-01-22, 22:16
Nitro: Tack för omtanken! Jag ska lyssna på kroppen, jag lovar! Ahhhh, 170.5kg och så liten och lätt..... :bow:

Jaha, då var ett böjpass i Jönköping avklarat då....det gick väl rätt hyfsat får jag lov att säga.....blandade ett par skitlyft med en riktig pärla!

Uppvärmning till 110kg sedan ett lyft på 130kg med lindor. Därefter drog jag på mig dräkten och körde således med dräkt och lindor:

140kgx1 och alldeles för grund. Lite (ganska mycket) tekniksnack och lite "bannor" för att jag är för feg med att släppa på

150kgx1 och här snurrade alla tekniktips runt i huvudet på mig så till den milda grad att jag glömde att tänka på det som jag normalt sett aldrig har problem med dvs fotställningen. Stod alldeles för smalt och när jag släppte på med lite fart så höll jag på att tappa balansen alldeles och hamnade på tårna.....balanserande på tårna lyckade jag ändå rädda lyftet och kom upp utan större besvär. Hmmm

160kgx1 och här fick jag verkligen till en fullträff med farten! Kändes kanonlätt och väldigt stabilt! PB med 5 kg :hbang:

165kgx1 Här tänkte jag så mycket på att släppa på med god fart ner att jag alldeles glömde bort att jag skulle upp också......blev sittandes helt stilla i bottenläget innan jag kom på att jag faktiskt borde fundera på att resa mig också ;) Passarna var precis på väg att ta tag i stången när de till sin förvåning såg att jag var på väg uppåt! Åskådarna bara skakade på huvudena och sa att man inte ska kunna göra sådär......sitta stilla i botten med 165kg på ryggen och sedan bara resa på sig som om ingenting hade hänt :D Nåja, ett katastrofalt dåligt tekniskt lyft men godkänt och PB igen :hbang:

Stolpen sa sedan att om jag bara får till tekniken med dräkten och lär mig utnyttja den på rätt sätt är jag god för säkert 20-30kg till på stången redan idag!!!!! Vilket alltså innebär runt 185-195kg!!!!! Men då ska jag som sagt var lära mig att behärska utrustningen också och det kan jag verkligen inte i dagsläget! Bara att nöta på och hoppas på att även en gammal hund kan lära sig att sitta!

Erik__
2006-01-22, 22:45
Vilket av lyften är det som fastna på filmen?? såg lätt ut hur som helst :thumbup:

Jorgen
2006-01-22, 22:48
Du är ju helt otrolig. :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Film? Var? Me want to see.

Erik__
2006-01-22, 22:53
Du är ju helt otrolig. :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Film? Var? Me want to see.

www.jonkoping-styrkelyft.com

Nitrometan
2006-01-22, 23:03
Stolpen sa sedan att om jag bara får till tekniken med dräkten och lär mig utnyttja den på rätt sätt är jag god för säkert 20-30kg till på stången redan idag!!!!! Vilket alltså innebär runt 185-195kg!!!!! Men då ska jag som sagt var lära mig att behärska utrustningen också och det kan jag verkligen inte i dagsläget! Bara att nöta på och hoppas på att även en gammal hund kan lära sig att sitta!
Japp. Jag har tittat på filmen och jag tror honom.

20 kg med mer dräktövning. 30 kg med lite pannben...

Såg bra ut det där.

Det var 160-lyftet väl?

*yourock*

Jorgen
2006-01-22, 23:05
www.jonkoping-styrkelyft.com
Tack.

Såg ju löjligt lätt ut det där. :bow: igen.

Lillgrabben
2006-01-22, 23:22
Bra jobbat!!!

no1fitness
2006-01-23, 02:04
Fan vad grym du är vännen !! :bow: :bow:

Stumpis
2006-01-23, 09:34
Sanslöst, Pinglan! Du har som vanligt min fulla respekt! :bow: :bow: :bow:

tinus
2006-01-23, 09:50
Oj vännen..att du var grym visste jag redan men nu börjar det bli overkligt! :D *yourock*

:hbang:

Pinglan
2006-01-23, 10:15
Tack för allt beröm kamrater :em: :) Lyftet som fastnade på filmen var nog 140kg-lyftet (det med underkänt djup) tror jag. De tyngre lyften filmades nog inte eftersom Stolpen (som är den som filmar) var upptagen med att skrika instruktioner till mig angående när jag skulle släppa på med farten osv.

Förmodligen kommer vi att åka till Jönköping nästa söndag också för att få hjälp med böjarna. Det är verkligen skitsvårt att få till tekniken på egen hand och när vikterna börjar bli lite tyngre är det också skönt att ha ordentligt med passare om man ska våga släppa på med god fart.

Imorgon är det sista passet med bänktröjan innan tävling :thumbup:

Nitrometan
2006-01-23, 11:04
Förmodligen kommer vi att åka till Jönköping nästa söndag också för att få hjälp med böjarna. Det är verkligen skitsvårt att få till tekniken på egen hand och när vikterna börjar bli lite tyngre är det också skönt att ha ordentligt med passare om man ska våga släppa på med god fart.
Smart tänkt. :thumbup:

Pinglan
2006-01-24, 19:55
Sista bänkpasset med tröja avklarat!

Bänkpress:
20kg 1x10
40kg 1x5
50kg 1x3
60kgx1

Bänkpress med tröja:
70kgx1
75kgx1
77.5kg 2x1 Den första singeln snedpressade jag liiiiite med höger!!!!! (Måste vara det hemliga bänkvapnet som gjort vänsterarmen så oerhört stark :D ) Den andra satt däremot klockrent!!! Nöjd :thumbup:

Klossbänk 8.5cm
80kg 2x3 Lite hjälp på sista repset i båda seten

Jaha och det var allt för idag! Nu blir det ett pass explosiva bänkar på lördag och ett pass med väldigt lätta bänkar någon gång i nästa vecka men några fler tunga bänkar blir det inte innan tävlingen. Planerad ingångsvikt på tävlingen: 70kg

Stumpis
2006-01-24, 20:35
Härligt, Pinglan!
Skulle vilja ta del av det hemliga bänkvapnet, för jag ligger lååååångt efter dig här... :(

bubbe
2006-01-24, 20:58
Härligt, Pinglan!
Skulle vilja ta del av det hemliga bänkvapnet, för jag ligger lååååångt efter dig här... :(

haha, du vill inte veta.....

börjar med D I S och slutar med C O :cool:

Lillgrabben
2006-01-24, 21:12
Jag skulle så gärna veta vad hemliga bänkvapnet är också!!!



:)

Enarmstricce p.dwn i hiss

bubbe
2006-01-24, 21:45
:)

Lillgrabben är en disco-beach-fanatiker

ooooh, hemliga byrån.....

Nitrometan
2006-01-24, 23:15
Planerad ingångsvikt på tävlingen: 70kg
Låter vettigt.

Men du körde samma vikter som förra passet? :confused:

Haha, det kommer att gå bra!
:thumbup:

Pinglan
2006-01-25, 07:46
Hemlighetsmakeri på högsta nivå i min journal nu :D Stumpis: det hemliga vapnet är ett internt skämt mellan några av oss SL-fjollor. Det var Lillgrabben som började med övningen och så var vi några stycken som hakade på eftersom vi resonerade som så att Lillgrabben som är så bra i bänkpress borde ju veta vad han gör så då gör jag likadant. Det hemliga vapnet är som du kanske sett i den osynliga skriften enarms pushdown i kabel! Hardcore så det förslår :hbang: :D

Nitro: Ja, det blev 77.5kg i detta passet också. Enligt programmet skulle 77.5kg inte kommit förrän denna vecka, att jag körde en singel förra veckan berodde på att jag inte kunde låta bli att prova då ;) Igår tänkte jag att OM 77.5 kändes väldigt lätt skulle jag gå upp på 80kg men när det väl kom till kritan bestämde jag mig för att låta bli......ville inte riskera att dra på mig dåligt självförtroende ;)

Pinglan
2006-01-26, 07:39
Igår blev det ett kort markpass upp till beräknad ingångsvikt dvs 160kg. Körde 2 singlar på den vikten. Den sista singeln missade jag grovt rent tekniskt och det blev både tungt och gjorde ont i ryggen *cry* Inte precis så man vill avsluta det sista passet innan tävling men med tanke på ryggen valde jag att inte lyfta någon mer singel. Bara att försöka slå ifrån sig detta (herregud, varför klantar jag mig med tekniken nu, har ju aldrig haft några problem med det förut *grr27* ) och inte tänka mer på det!

Därefter blev det 3x5 lätta knäböj (70kg) där jag försökte applicera den tekniken jag ska försöka använda mig av i dräktböjen. Kändes bra!

Nitrometan
2006-01-26, 07:55
Igår blev det ett kort markpass upp till beräknad ingångsvikt dvs 160kg. Körde 2 singlar på den vikten. Den sista singeln missade jag grovt rent tekniskt och det blev både tungt och gjorde ont i ryggen *cry* Inte precis så man vill avsluta det sista passet innan tävling men med tanke på ryggen valde jag att inte lyfta någon mer singel. Bara att försöka slå ifrån sig detta (herregud, varför klantar jag mig med tekniken nu, har ju aldrig haft några problem med det förut *grr27* ) och inte tänka mer på det!

Det är lugnt. Koncentrera dig på alla de bra lyft du har gjort.
Tänk på tekniken.

Det här kommer att gå bra! *yourock*

Pinglanpower!!

Pinglan
2006-01-26, 08:44
Det är lugnt. Koncentrera dig på alla de bra lyft du har gjort.
Tänk på tekniken.

Det här kommer att gå bra! *yourock*

Pinglanpower!!
Tack Nitro! Du är så bra på att muntra upp mig :love: :)

Henke
2006-01-26, 09:29
Ge gärnet nu pinglan, jag hejjar stenhårt på dig.

tinus
2006-01-26, 09:31
Kör hårt nu!! Kommer att bli så bra!! :hbang: :hbang: *yourock*

Nitrometan
2006-01-26, 09:51
Tack Nitro! Du är så bra på att muntra upp mig :love: :)
Jag har coachat lyftare i över 10 år. Sista tiden innan tävling kan det hända de knäppaste saker i en lyftares hjärna.

Det blir bra på Flugeby ska du se.

Pinglan
2006-01-27, 09:07
Henke, tinus och Nitro: tack hörrni :) Jag ska göra mitt bästa, sanna mina ord :)

Planeringen som följer är denna: imorgon blir det lätta/explosiva bänk. På söndag bär det av till JSK för tunga knäböj, hur tunga återstår att se, Stolpen tycker jag ska maxa för JSK-folket brukar tydligen maxa i böj måndagen i samma vecka som man tävlar på helgen. Vi får se hur det känns, känner av ryggen lite fortfarande efter det bedrövliga marklyftet i onsdags.

I nästa vecka blir det ett pass med väldigt lätta böj, bänk och mark antingen på samma dag eller uppdelat på 2 dagar (tis och/eller ons) och sedan smäller det på lördag :hbang:

Nitrometan
2006-01-27, 09:11
Planierung, planierung, planierung...

Ser bra ut. Jag håller alla tummarna.

Stumpis
2006-01-27, 09:22
Aj, aj, aj, lät inte bra det där med ryggen. :(
Hoppas allt ordnar sig fort, fort, fort! :thumbup:

-AG-
2006-01-27, 09:28
På söndag bär det av till JSK för tunga knäböj, hur tunga återstår att se, Stolpen tycker jag ska maxa för JSK-folket brukar tydligen maxa i böj måndagen i samma vecka som man tävlar på helgen.

Tycker jag inte att du ska göra. Gör ett lyft på ingångsvikten som du ska ha på tävlingen.

Nitrometan
2006-01-27, 09:43
Tycker jag inte att du ska göra. Gör ett lyft på ingångsvikten som du ska ha på tävlingen.
Ingångsvikten är smartare. Man ska få ut max på tävlingen. Inte några dagar innan på träning.

Enda undantaget är nybörjare.

Pinglan kan nog räknas som nybörjare i utrustning. Hon vet inte hur hon ska göra eller hur mycket hon kan lyfta.

Men det är fortfarande vettigt att bara gå upp till ingångsvikten.

Pinglan
2006-01-27, 09:58
Tycker jag inte att du ska göra. Gör ett lyft på ingångsvikten som du ska ha på tävlingen.
Ungefär så resonerar jag också men så är det ju som sagt det där med att jag inte har en aning om min kapacitet precis som Nitro är inne på......jag har ju heller inte så många chanser att lyfta tunga vikter med bra passning så det känns som att jag får utnyttja de tillfällen som finns......jaja, vi får se hur det känns helt enkelt.

bubbe
2006-01-27, 10:00
Kan ju bli en väldigt dålig känsla om man gör bra på träning men missar på tävling. Nu har ju pinglan nerver av stål och sätter ständigt PB på tävling men ändå!

Pinglan
2006-01-28, 18:16
bubbe: nerver av stål! Jo jag tackar jag :D

Idag blev det ett litet minipass med lätta explosiva bänkar:
50kg 9x3

Kändes finemang! Sedan var jag bara tvungen att köra några väldigt, väldigt lätta marklyft bara för att få känna lite på tekniken. Den där eländiga singeln på 160 i onsdags som kändes så tung pga teknikmiss har spökat i huvudet sedan dess och nu var jag bara tvungen att kolla om jag kom ihåg hur man lyfter mark (och det gjorde jag, visserligen med 100kg mindre på stången men ändå :D Bra för hjärnspöket att känna på tekniken lite iaf :thumbup: )

Imorgon bär det iväg till Jönköping :hbang:

Nitrometan
2006-01-28, 21:44
Mot JKPG!!

Bra att det kändes bra idag! :thumbup:

Lillgrabben
2006-01-28, 21:51
Tycker jag inte att du ska göra. Gör ett lyft på ingångsvikten som du ska ha på tävlingen.


Jag skulle inte heller ha gjort en våldsam tokmaxning måndagen före.

Möjligen skulle jag ha gått upp till en förmodad ingångsvikt & gjort ett par stänkare där.

AFanatic
2006-01-28, 22:18
Lycka till imorgon.

tp_88
2006-01-28, 23:32
Lycka till imorgon! :hbang:

no1fitness
2006-01-28, 23:36
Lycka till !! :)
Du är grym. :thumbup:

OggeP
2006-01-29, 00:15
Lycka till!

Lillgrabben
2006-01-29, 03:22
Japp, lycka till!

Pinglan
2006-01-29, 09:11
Haha, vad gulliga ni är :love: Det låter som jag ska iväg och tävla redan idag, det är ju dock bara ett böjpass som ska avverkas i Jönköping idag :) Men lyckönskningar blir jag lika glad över oavsett om det är tävling eller träning så tack ska ni ha kamrater :bow:

Stumpis
2006-01-29, 09:21
Är ryggen ok idag, Pinglan? Tänkte mest hur du resonerar om det blir maxning i böjen idag eller ej?
(Vet ju att du är en förståndig tjej som tänker långsiktigt, så jag behöver inte säga till dig att du ska vara rädd om dig...) :)

Pinglan
2006-01-29, 19:04
Stumpis: tack för omtanken :) Jag känner av ryggen litegrann fortfarande och därför blev jag lättad när det uppdagades att jag missuppfattat Stolpen förra helgen (jag vet inte om det var han eller jag som var vimsig i huvudet men det spelar ju ingen roll) Han hade inte alls menat att jag skulle maxa idag utan bara köra upp till beräknad ingångsvikt (och det är så JSK-lyftarna gör också, att de maxar måndagen i samma vecka som tävling var fel uppfattat av mig, sådär då har jag rett ut detta missförstånd ;) )

Värmde upp på vikter upp till 100kg, därefter blev det ett lyft med bälte och lindor på 110kg. Sedan åkte dräkten på tillsammans med lindorna:

130kgx1 Dåligt lyft, släppte inte på med någon fart alls utan blev sittande en stund i bottenläget innan jag reste på mig igen.

140kgx1 Detta lyft däremot blev helt underbart bra! Släppte precis i rätt ögonblick och dessutom kändes det som att dräkten satt på plats på ett bättre sätt än på 130-lyftet.

150kgx1 Underbart bra lyft igen! Kände mig så himla stabil och även här släppte jag på i precis rätt ögonblick! For upp från bottenläget som om jag bara skulle ha haft en tom stång på ryggen kändes det som! Underbar känsla! Nu förstår jag verkligen hur mycket hjälp man kan få av utrustningen om man får till det ordentligt!

Det fick räcka med detta idag. Kommer alltså att gå in på 150kg på tävlingen och det är bara att hålla tummarna för att jag får tekniken att stämma då också. Skönt att få till tekniken såhär på sista tunga passet iaf!

Därefter var det bara att sätta sig i bilen och åka hem. Vad sägs om att köra sammanlagt 4 timmar för 3 lyft :D Ska man vara seriös så ska man ;)

emmzan
2006-01-29, 19:11
3 lyft på 4 timmar, låter som ni stressade fram dom lyften :D

Jonna
2006-01-29, 19:25
Hej hej, jag brukar smygläsa lite här innan jag ger mig av mot gymmet, du är en grym inspirationskälla! :bow:

Men jag antar att du menade att du körde bil i 4 timmar för 3 lyft?!

Stumpis
2006-01-29, 20:46
Bra jobbat! :thumbup:

Pinglan
2006-01-29, 21:26
emmzan: nu ska du inte vara så petig *slap* När man är så gammal som jag har man rätt att glömma ord här och där :D

Jonna: vad roligt att höra att du finner min journal inspirerande :) Du föstod ju precis hur jag menade angående de 4 timmarna (till skillnad från tröga emmzan :D )

Stumpis: tack vännen :)

bubbe
2006-01-29, 21:26
Fint att du fick in tekniken! Kommer bli fin fint på tävlingen!

Nitrometan
2006-01-29, 22:00
140kgx1 Detta lyft däremot blev helt underbart bra! Släppte precis i rätt ögonblick och dessutom kändes det som att dräkten satt på plats på ett bättre sätt än på 130-lyftet.
Japp. Det kna behövas nåt lyft för att få dräkten att sitta rätt.

150kgx1 Underbart bra lyft igen! Kände mig så himla stabil och även här släppte jag på i precis rätt ögonblick! For upp från bottenläget som om jag bara skulle ha haft en tom stång på ryggen kändes det som! Underbar känsla! Nu förstår jag verkligen hur mycket hjälp man kan få av utrustningen om man får till det ordentligt!
Gött!!!! Som en aha-upplevelse!

150 som ingångsvikt. Då kan det vara bra att köra uppvämningarna likadant som du körde idag. 130 och 140 med dräkt osv... Det funkade ju bra idag.

Bönne
2006-01-30, 01:09
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61520 <-- Du ska väl dit? (ursäkta för att jag spammar länken, men för ett gott syfte :))

Pinglan
2006-01-30, 08:03
bubbe: ja, det känns skönt att jag äntligen fick till det! Hoppas det går lika bra på tävlingen :thumbup:

Nitro: det var en god idé, hade annars bara tänkt att köra ett uppvärmningslyft med dräkt + lindor men det kan ju som sagt var vara bra med två.

Bönne: jag ska dit ja :hbang: Då ses vi kanske där :thumbup:

bubbe
2006-01-30, 08:10
Kanske bara hoppa lindorna på 110, för att sätta på dom vid första dräkt setet. Tänkte benen kanske blir lite möra, om du ska köra tre lyft med lindor innan tävlingen har börjat.

Nitrometan
2006-01-30, 10:24
Bubbe: Kan vara en bra idé.

Jag tänkte mest att det verkade gå så bra igår.

Huvudsaken är att Pinglan får en bra uppvärmning och en ännu bättre tävling.

Bönne
2006-01-30, 17:43
Bönne: jag ska dit ja :hbang: Då ses vi kanske där :thumbup: :thumbup:

Pinglan
2006-01-31, 13:00
Jaha så är man på väg att bli sjuk då *grr27* *grr27* Fy faaan vilken dålig tajming *cry* Kände lite symtom igår men jag gjorde mitt bästa för att förtränga det...idag kan jag dock inte förneka det längre....snuvig i näsan, ont i huvudet, nyser konstant.......bara febern som fattas! Allt är Johans fel.....han har legat hemma med influensa i en dryg vecka....fan jag trodde jag skulle klara mig men tydligen inte.....vad gör jag? Skulle ju egentligen träna det lätta passet ikväll men det är väl bäst att hoppa över det....någon som har några bra huskurer att dela med sig av? Fy vad jag tycker synd om mig själv :(

Klo
2006-01-31, 13:40
Jaha så är man på väg att bli sjuk då *grr27* *grr27* Fy faaan vilken dålig tajming *cry* Kände lite symtom igår men jag gjorde mitt bästa för att förtränga det...idag kan jag dock inte förneka det längre....snuvig i näsan, ont i huvudet, nyser konstant.......bara febern som fattas! Allt är Johans fel.....han har legat hemma med influensa i en dryg vecka....fan jag trodde jag skulle klara mig men tydligen inte.....vad gör jag? Skulle ju egentligen träna det lätta passet ikväll men det är väl bäst att hoppa över det....någon som har några bra huskurer att dela med sig av? Fy vad jag tycker synd om mig själv :(

Diskuterade lite med Peppe (lyftarlegend på ökk) efter mästarmötet och Jörgen hade tydligen varit ordentligt sjuk innan tävlingen men några dagars extra vila och klokt val av vikter gav honom ju ändå segern...

Nitrometan
2006-01-31, 13:46
Vätska, vila och mat.

Lite extra vila innan tävlingen skadar inte. Har du inte feber på tävlingsdagen så kommer det att gå bra.

sweetkarolina
2006-01-31, 14:42
instämmer med resten, ett par dagars intensiv vila.
Krya på dig gumman!!!
Så håller jag tummarna på lördag ;)

AFanatic
2006-01-31, 15:48
Trist som tusan...Du får krya på dig. Lite vila skadar aldrig ;)

Pinglan
2006-01-31, 18:43
Klo: Ja kan Jörgen Ljungberg så kan väl jag :D

Nitro: Har ingen feber ännu så länge...hoppas att jag slipper....iofs tävlade jag ju tyngdlyftning med 38.5 i feber en gång så det borde väl gå att tävla i SL också ;) Men det bästa är ju såklart att jag håller mig feberfri! Det var det där med maten ja.....dessvärre kan jag ju inte äta vad som helst och hur som helst....har fortfarande 0.5kg kvar att gå ner...men det brukar ju lösa sig genom att dra ner på mat och vätska kvällen före.

Karro och AFanatic: tack :)

Jorgen
2006-01-31, 18:49
Inte bli sjuk nuuu Ingela. Seså, bli frisk igen. Vila och ta hand om dig nu. :)

Mart|n
2006-01-31, 19:03
Klo: Ja kan Jörgen Ljungberg så kan väl jag :D

Nitro: Har ingen feber ännu så länge...hoppas att jag slipper....iofs tävlade jag ju tyngdlyftning med 38.5 i feber en gång så det borde väl gå att tävla i SL också ;) Men det bästa är ju såklart att jag håller mig feberfri! Det var det där med maten ja.....dessvärre kan jag ju inte äta vad som helst och hur som helst....har fortfarande 0.5kg kvar att gå ner...men det brukar ju lösa sig genom att dra ner på mat och vätska kvällen före.

Karro och AFanatic: tack :)

Och att skita ordentligt innan invägningen gör några hekto!

Been there, done that... :D

mela
2006-01-31, 19:41
Oohw vi är alla sjuka nu :)
LÄttast är väl att dricka massa vatten och äta massa mat.
Sov mycket... Inget är så bra som sömn :)

Krya på dig!

autowah
2006-01-31, 21:04
Krya på dig och lycka till på tävlingen!

Pinglan
2006-02-01, 07:57
Tack för omtanken kamrater! Idag mår jag väl ungefär som igår, ingen feber ännu iaf men näsan rinner, jag nyser och huvudet känns som det ska sprängas. Bihålorna känns lite halvluriga.......nåväl, igår köpte jag iaf echinagard och Kan Jang och har proppat i mig det för fulla muggar sedan dess. Först letade jag på röda listan (dopinglistan) såklart för det vore ju lite trist att proppa i sig saker som inte är tillåtna.....jag hittade inte någon av de substanserna på listan men nu är jag paranoid iaf.....tänk om jag missat något i det finstilta? Någon som vet? Kom nu inte och säg att det är förbjudna preparat för då bryter jag ihop *cry*

z_bumbi
2006-02-01, 08:47
Jag har inte hört något om att de är förbjudna men de är å andra sidan verkningslösa också.

Whiskey, frukt och vila är min ordination. :thumbup:

Försök hålla luftvägarna öppna så inget fastnar, det går att lyfta med en förkylning (Iofs dumt och det är SM snart.) men om bihålorna värker så är det svårare.

Henke
2006-02-01, 09:07
Håller med Z-Bumbi, whisky är alltid bra, hoppas du blir frisk nu.

MVH

mela
2006-02-01, 09:48
bihålorna?
min morbror drar upp mosad vitlök genom näsan när han
har bihåleinflammation..

"Jag har aldrig haft så ont i hela mitt liv, men jag blev fan frisk!"

Är jag förkyld brukar jag dricka 3 krossade vitlöksklyftor i ett glas saft.
Man mår asilla och magen vrider och vänder på sig och man vill bara spy..
men man blir frisk :)

Pinglan
2006-02-01, 10:42
Björnen och Henke: whisky brukar vara min vanliga huskur mot förkylning också men jag tycker det gör bäst nytta om man tar det innan förkylningen bryter ut....nåja, jag kanske köper mig en flaska Jameson ikväll iaf :cheers: På jobbet får jag väl dock hålla mig till Echinagard, verkningslöst eller inte ;)

mela: tack för tipsen men du måste tänka på mitt yrke!!! Jag är ju sjukgymnast och jobbar väldigt nära mina patienter ibland, jag vill ju inte att de ska fly pga vitlöks-stanken :D

mela
2006-02-01, 10:44
mela: tack för tipsen men du måste tänka på mitt yrke!!! Jag är ju sjukgymnast och jobbar väldigt nära mina patienter ibland, jag vill ju inte att de ska fly pga vitlöks-stanken :D

du kaninte sjukskriva dig en vecka? :D

Pinglan
2006-02-02, 08:07
mela: nja, det vill jag ju helst undvika förstås.....dessbättre verkar det som om förkylningen är på väg att vända :) Är fortfarande snuvig och nysig men det är bättre än igår och av bihålorna känner jag inget idag!!! Ahhhhh, tänk om jag har sådan tur att jag hinner bli frisk iaf! Jag ska inte ropa hej ännu men nog tusan känns det mycket bättre! Echinagard......jag säger bara det....echinagard :D

tinus
2006-02-02, 08:51
Jag har några superduper piller från Usa som dödar alla förkylningar,kanske ska skicka över några.. Så min favvis Pingla kryar på sig med raketfart *kissass*

Pinglan
2006-02-02, 08:57
Jag har några superduper piller från Usa som dödar alla förkylningar,kanske ska skicka över några.. Så min favvis Pingla kryar på sig med raketfart *kissass*
Huga, det låter giftigt.......det vet jag inte om jag skulle våga mig på....tänk på dopingkontrollanterna ;) Men tack ändå :) :love:

tinus
2006-02-02, 09:00
Huga, det låter giftigt.......det vet jag inte om jag skulle våga mig på....tänk på dopingkontrollanterna ;) Men tack ändå :) :love:

Inte giftigt alls,men det funkar! Och inte en enda substans är dopingklassad..så det så! :D

Pinglan
2006-02-02, 09:07
Inte giftigt alls,men det funkar! Och inte en enda substans är dopingklassad..så det så! :D
Haha, okej :thumbup:

Pinglan
2006-02-03, 07:42
*uppdate* Bara lite snuva kvar i näsan nu! Med andra ord är inte förkylningen något jag kan skylla ifrån mig på om det skulle gå åt skogen imorgon ;) Men varför skulle det göra det? Jag är ju i grymmeform :naughty: :D Morgonvikt idag 59.9kg så invägningen ska inte heller bli något problem...kommer dock att minska ner lite på mat och vätska efter lunch idag för att vara riktigt på den säkra sidan....

Nå, nu är det bara att lita på tur och ev lite skicklighet och hoppas på att dräktböjarna funkar imorgon! Bänken och marken är jag inte särskilt orolig för, det löser sig alltid! Håll tummarna kamrater :thumbup:

bubbe
2006-02-03, 07:59
Ska nog inte vara några problem, du har ju inga problem med djupet så gå in säkert i böjen bara och ta dom andra två lyften som bonus. Du kommer att :hbang:

Haha, fick ta bort din qoute för att jag skulle kunna sätta in :hbang: då du hade precis nått taket för antalet figurer.


Lycka till!

Nitrometan
2006-02-03, 08:00
Tumhållning anbefalles! :thumbup: :thumbup:

Eva_E
2006-02-03, 08:54
Tumhållning anbefalles! :thumbup: :thumbup:

Ska ske!!!
Utom under de timmar jag själv tränar - lite konstigt att träna böj med tummen mitt i handen! :D

Ser fram emot rapporten!

Eva

Semiramis
2006-02-03, 10:00
Håller tummarna!

Big Lou
2006-02-03, 12:21
Go Pinglan! Vi ser fram emot att läsa om resultatet sen....
Se nu till att krya på dig ordentligt också!

//Lou

Jorgen
2006-02-03, 16:20
Go Pinglan GO!
http://bestsmileys.com/cheering/5.gif http://bestsmileys.com/cheering/1.gif http://bestsmileys.com/cheering/3.gif http://bestsmileys.com/cheering/4.gif http://bestsmileys.com/cheering/5.gif

Pinglan
2006-02-03, 22:52
Tack för lyckönskningarna kamrater :) Jörgen, du lyckades nog slå något slags rekord med alla dessa hejarsmilies nu va :D

Vikten ligger bra men jag är ta mig tusan hungrig :eating: Om det ser bra ut imorgon bitti blir det lite gröt till frukost annars får jag vänta till efter invägningen (12.00) innan jag äter. Det går det också ;)

Nitrometan
2006-02-03, 23:14
Det kommer att gå jättebra!

Kör hårt Pinglan! *yourock*

A.Pahkamaa
2006-02-04, 00:13
Lycka till

GarageVickis
2006-02-04, 00:43
Lycka till.. du är ju superstark *flex*

mela
2006-02-04, 08:39
Lycka till *yourock*

emmzan
2006-02-04, 08:40
Kommer hålla utkik efter strålande resultat!

Pinglan
2006-02-04, 08:50
Tack igen kamrater :) En sista viktuppdatering: morgonvikt 58.7kg *rolleyes* Det är ta mig tusan omöjligt att få ordning på hur mycket man tappar den sista natten när man är utan vätska.....det har varit olika varje gång jag tävlat! Den här natten tappade jag faktiskt ett helt kg! Nåja, nu kan jag ju äta min gröt med gott smavete iaf :eating: På återseende kamrater :thumbup:

sweetkarolina
2006-02-04, 10:09
håller tummarna.
visa dom vad du går för nu :hbang:

Pinglan
2006-02-04, 22:20
Phuuuu, hemkommen från Flugeby nu då.....får väl börja med att göra er alla besvikna genom att tala om att jag fick stryk av min värsta konkurrent Carina....jag fick rejält med stryk också kan jag säga *cry* Därefter fortsätter jag med att berätta att just denna Carina slog det svenska rekordet i mark ikväll genom att lyfta 183......det rekordet som ju jag hade tänkt ta (inte på denna tävling men ändå) Nåväl, all heder till Carina, hon var fullständigt outstanding idag, hon var bäst och hon är värd sina framgångar!

Nå över till redovisningen av tävlingen då....en tävling som jag delvis är nöjd med men samtidigt otroligt missnöjd med...jag har lärt mig iaf 2 ordentliga läxor idag och det är ju inte illa att lära sig nya saker ;)

Invägningen kändes konstig....jag vägde 59.4 när jag åkte hemifrån och 1 timma senare vägde jag 58.95....spelar ju iofs ingen roll eftersom det var samma för alla, alla blev förvånade över hur lite de vägde....det är ju iofs bättre att det är åt det hållet...

Uppvärmningen i böjen kändes okej.

Ingångsvikt i böjen:
150kg godkänt med 3-0 och väldigt lätt

160kg godkänt med 3-0 och detta lyft kändes ännu lättare, det rent av var barnsligt lätt. TävlingsPB med 5kg

Därefter kom vårt första misstag.....Johan och jag bestämde oss för 165 kg i sista lyftet men det var massor av folk runt omkring och alla, jag menar alla , sa att jag var "tvungen" att ta minst 170 i sista lyftet eftersom 160 varit så lätt...vi tvekade, någon kom och skrek att nu måste du bestämma dig, du har bara 15 sekunder på dig annars blir det en 2.5kg höjning (sådana är reglerna, har man inte talat om höjningen inom 1 minut blir nästa höjning automatisk 2.5kg). Vi lät oss övertalas helt enkelt....

170kg och jag var laddad till tusen...lindningen var den hårdaste jag någonsin haft men jag kände den inte....jag tryckte mig ner under stången och avlyftet kändes toklätt....jag höll finfin position och fick nersignal.....jag kom ner fint i djup och skulle börja trycka upp....jag kom fel och tappade ryggen sanslöst, jag kämpade med stången som i en parallell good morning....jag anade passarna i ögonvrån...hur de var på väg att ta tag i stången...jag fick blodsmak i munnen, det kändes som jag skulle spränga huvudet av mig, jag tog i , jag tog i och jag fick upp ryggjäveln igen....jag kände hur jag reste mig uppåt...hur jag återfick balansen....jag stod med stångjäveln någorlunda upprätt och skulle bara låsa höften.....förmodligen slappnade jag av bråkdelen av en sekund för rätt var det var så var ryggen på väg framåt igen....jag tappade mer och mer och passaarna fick domarorder att ta stången....det var då själva faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan

Direkt efter lyftet kände jag att jag gjort av med oerhört mycket kraft på detta lyft...eftertankens kranka blekhet sa mig att jag skulle ha gett upp lyftet tidigare....men vad fasen...är man envis så är man. Carina tog 162.5kg i böjen och låg således före med 2.5kg innan bänkpressen.

Bänkpressen då...redan på uppvärmningen kände jag att jag hade dåligt tryck i kroppen. Ingen explosivitet alls, tom sista värmningen på 65 kändes seg!

Ingångsvikt 70kg och godkänt med 3-0...kändes dock inte alls bra..

75kg och godkänt med 2-1 (missade varför jag fick den röda lampan) usch, kändes inte alls bra, väldigt dålig explosivitet. Dock belv det tävlingsPB med 5 kg

77.5kg och godkänt 2-1, tävlingsPB igen. Jag tror att det var en liten snedpress som gav den röda lampan. Sanslöst tungt var det, seeeeegt och dålig fart men godkänd som sagt! Carina tog 72.5kg och således övertog jag ledningen med 2.5kg inför marken.....

Marklyft då! Min, i vanliga fall, paradgren....uppvärmningen kändes okej....inte kunde jag veta vad som komma skulle....

160kg i första och godkänt 3-0. Det kändes dock oroväckande tungt...jag tror inte att 160kg på tävling någonsin varit så tungt för att vara helt ärlig....här kom misstag nummer 2.....jag vägrade att erkänna för mig själv att mina krafter uppenbart började tryta och jag valde 170kg som nästa vikt trots sinande krafter....för att göra pinan kort nöjer jag mig med att tala om att jag bommade 2 ggr på 170kg.....inte ens i min vildaste fantasi hade jag kunnat föreställa mig att jag skulle bomma på 170kg....det har ju känts som en bergsäker vikt hur länge som helst.....men jag hade helt enkelt ingenting att ge....jag försökte, jag försökte så till den milda grad men ingenting fungerade....jag fastnade ungefär vid knäna....jag fortsatte att dra, kom vidare men jag fick inte upp det hela vägen.....till slut hade jag dragit så länge att greppet gav sig.....har ju heller aldrig hänt på tävling förut....

Ahhhhh, bara att erkänna sig besegrad och heja fram Carina till svensk rekord på 183 i sista lyftet. Jag ska tala om att hon klarade det LÄTT!!!! Ingen skugga, hon har mer i kroppen. Nog fasen svider det men jag måste ju säga som det är, hon är bättre än mig, så är det! Grattis till henne!

Sammanlagt fick jag ihop 397.5 kg (PB med 2.5kg) och Carina klarade 418kg :bow: Hon fick sin landslagsplats, jag blev utan.....slår jag henne på SM kan jag sno den men som det känns idag så lär det dröja innan jag klår henne...men man vet aldrig ;)

Nåväl, i tävlingen som helhet blev jag 2:a bästa dam av 12 efter Carina men det betyder ingenting....

Läxan jag lärde mig idag var att:

1 Lita till dig själv och låt dig inte övertalas av andra

2 Lyssna på vad kroppen försöker säga vid 1:a lyftet och anpassa vikterna i resterande lyft därefter.

Sammanfattning: är trots allt ganska nöjd med böjen där jag satt PB med 5kg, jag är mycket nöjd med bänken där jag satt PB med 7.5kg trots att det kändes tungt och segt, jag är mycket missnöjd med marken där jag var 10kg från mitt tidigare PB och hade räknat med betydligt bättre....

Phhhu, detta blev långt men jag har mycket tankar och funderingar som behövde få komma ut! På återseende!

bubbe
2006-02-04, 22:27
Vilken rysare!

Skall inte komma med några övriga kommentarer, men du gjorde iaf flera riktigt bra resultat. Det kan ingen ta ifrån dig!

Superbra!

tp_88
2006-02-04, 22:28
Med tanke på revbensproblemet o.s.v tycker jag du gjorde bra ifrån dig! Lär dig nu att utnyttja utrustningen så att du lyfter tungt och säkert ( nåja, så säkert det nu kan bli med dessa tighta eländen ) med den så kommer det gå kanon! Träna stenhårt framtill SM och persa rejält där!

Pinglan
2006-02-04, 22:29
Åhhhh, jag glömde ju att tala om att jag blev kallad till dopningkontroll också....om 4 veckor får vi se om echinagard ock Kan Kang innehåller förbjudna substanser ;) Jag talade dock om för kontrollanterna att jag tagit dessa naturmedel och de lugnade mig med att de inte brukar ge utslag på proverna :thumbup:

Nåja, jag kan ju villigt erkänna att det inte är lätt att kissa i en burk på beställning när det dessutom står en människa och tokglor på en hela tiden medan man sitter och klämmer och trycker för att få fram de dyrbara dropparna :D

Jorgen
2006-02-04, 22:35
Grattis till ett bra resultat ändå Pinglan. Även om det känns surt att inte vinna så slog du faktiskt 10 andra.
Oavsett vilket så tycker jag att du är grym. *yourock*

Pinglan
2006-02-04, 22:37
bubbe, tp_88 och Jörgen: tack ska ni ha :)

Edit till förra posten: Kan Jang skulle det ju vara, gudarna vet vad Kan Kang är för läbbigt preparat :D

Eva_E
2006-02-04, 22:46
Vilken pärs Pinglan! En riktig rysare! Inte konstigt att det gick som det gick i bänk och mark med tanke på den kraft du ödslade i böjen. Ujujuj!

Men även de här "halvbra" resultaten är ju för tusan PB!!! Och du har väl inte så väldigt mycket tävlingsrutin än, eller hur? Så jag tycker du gjort det skitbra, fast du inte vann!

Applåder! *yourock*

Eva

autowah
2006-02-04, 22:49
Grattis till ett väldigt bra resultat med två PB! Synd att du tog ut dig i böjen bara, annars kunde det blivit ännu bättre.

Berra_88
2006-02-04, 22:55
Låter rätt så bekanta dom där misstagen. I början så lyssnade jag på alla när dom sa att det såg ''skit lätt'' ut och att man ska höja 10-20kg. Lyssnade på dom och bommade såklart. Sen dess har jag alltid lagt upp nästan som ett schema. Jag väljer ut alla vikterna till alla 9 lyften innan tävlingen. Känner jag mig i bättre form än vad jag hade tänkt mig så ökar man vikterna lite, känner man sig i sämre form så sänker man vikterna. Det bästa av allt med det här är att man inte lyssnar på andra utan sig själv. Själv använde jag mig av det här på DM och fick 9 av 9 godkända. Måste bara säga att det var strongt gjort ändå och grattis till silvret.(En silver medalj kan vara bra för då får man ännu mer vilja att slå ettan vilket gör att man tränar ännu hårdare :D)

Semiramis
2006-02-05, 10:06
Tufft jobbat, jag är imponerad både av lyften och av din förmåga att analysera dem, det måste vara en enorm tillgång!

emmzan
2006-02-05, 10:17
Bra jobbat! :hbang:

Alltid lär man sig nåt när man tävlar och sen får man försöka dra nytta av dom nya lärdomarna och spana framåt!

Tuff konkurrens har du också i klassen :)

Vet du hur det gick i andra damklasserna - ffa intresserad av Peyshi Giang i minus 52an!

Stumpis
2006-02-05, 10:42
Bra resultat trots allt, och som du själv sa så är det ju alltid bra att lära sig av sina misstag till nästa gång. Du lär ju inte göra om dom! :)

Pinglan
2006-02-05, 11:19
Tack för era vänliga ord kamrater :love:

Emmzan: jag har tyvärr ingen koll på hur det gick för de andra tjejerna....jag brydde mig bara om mitt eget och Carinas resultat ;)

Idag mår jag för djävligt! Förkylningen har kommit tillbaka, jag har sanslöst ont i ryggen (sannolikt hände det något tokigt i ryggen på sista böjen, detta blev såklart inte bättre av mina bedrövliga försök på de 2 sista marklyften). Dessutom har jag träningsvärk i hela kroppen, men det är ju inte så farligt, det är ju typ som det ska vara. Detta med ryggen oroar mig dock, det känns inte alls bra.....

Nu är den stora frågan hur jag ska lägga upp träningen fram till SM! Det är 4 veckor kvar till SM. Som jag tänker mig är att jag tar det riktigt lugnt veckan som kommer nu. Därefter kör jag 2 veckor med full utrustning på vikter upp mot ingångsvikter (förutsatt att ryggen ordnar till sig), sista veckan tar jag det lugnt....vad tror expertisen om detta? Bör jag träna på tyngre vikter än vad jag tänkt? Eller borde jag köra lättare? Hur gör jag med komplementövningar? Klossbänken är självklar, den kör jag, men resten? Finns det någon mening med att trötta ut kroppen på andra övningar än tävlingslyften när det är så kort tid kvar? Tacksam för synpunkter!

bubbe
2006-02-05, 11:34
sträckning i ryggen kanske?

Jag tycker din plan verkar bra, är det något lyft du vill bättra på mer än dom andra? kanske kan slänga in ett lättare pass mitt i veckan med just teknikslipning.

-AG-
2006-02-05, 12:45
Tack för era vänliga ord kamrater :love:

Emmzan: jag har tyvärr ingen koll på hur det gick för de andra tjejerna....jag brydde mig bara om mitt eget och Carinas resultat ;)

Idag mår jag för djävligt! Förkylningen har kommit tillbaka, jag har sanslöst ont i ryggen (sannolikt hände det något tokigt i ryggen på sista böjen, detta blev såklart inte bättre av mina bedrövliga försök på de 2 sista marklyften). Dessutom har jag träningsvärk i hela kroppen, men det är ju inte så farligt, det är ju typ som det ska vara. Detta med ryggen oroar mig dock, det känns inte alls bra.....

Nu är den stora frågan hur jag ska lägga upp träningen fram till SM! Det är 4 veckor kvar till SM. Som jag tänker mig är att jag tar det riktigt lugnt veckan som kommer nu. Därefter kör jag 2 veckor med full utrustning på vikter upp mot ingångsvikter (förutsatt att ryggen ordnar till sig), sista veckan tar jag det lugnt....vad tror expertisen om detta? Bör jag träna på tyngre vikter än vad jag tänkt? Eller borde jag köra lättare? Hur gör jag med komplementövningar? Klossbänken är självklar, den kör jag, men resten? Finns det någon mening med att trötta ut kroppen på andra övningar än tävlingslyften när det är så kort tid kvar? Tacksam för synpunkter!

Gattis till PB!

Kör bara lyft som du kan utföra hyfsat explosivt, inga "brytlyft" alltså. Kör som tidigare ingången en vecka innan. Det som hände i sista böjen var antagligen en balansmiss så att du fick framvikt och blev tvungen att bryta upp vikten med ryggen -- det kan hända den bäste. Men med mer erfarenhet blir det mindre ofta förhoppningsvis. Det visar också vilken skillnad det blir om man får med sig höften i lyftet och studsen från lindorna. Om man måste bryta upp vikterna blir det tungt.

stahlberg
2006-02-05, 17:28
Tävlingen gick trots allt INTE uselt. Du förbättrade ditt PR, och hade 6 godkända lyft (KB/2, BP/3, ML/1). Detta är iof "minsta möjliga godkända", men det fanns ett par positiva saker :
1. Du lyfte PR totalt samt i KB och BP (var det väl) - inte illa. Gör man det kan man inte säga att tävlingen gått dåligt.
2. Bänken har utvecklats, vilket är positivt.
3. Du hade MERA STYRKA än du FICK UT. Du har reserv inför SM. Carina slog dig med 20 kg. 5 av dem kunde du fått i böj, och ytterligare 10 (?) i marken, med normalresultat. Du ligger alltså inte långt efter. Det är bättre att göra misstag i en liten tävling och få allt att klaffa på SM.

Vila ut ett par dagar, och bestäm dig sedan för att TA REVANSCH!!!!!!!!!!!!!!!!

Angående tävlingen tror jag att du hade någon liten miss i kosten. Du hade haft råd att väga 60,0 kg men vägde under 59. Du hade tydligen hållit igen på kosten en aning, och lyckades inte heller efter invägning (före och under tävlingen) inta sådan näring att du orkade tävlingen igenom. Detta - tillsammans med en energikrävande sista knäböjning - märktes tydligen redan i bänkpress, och visade sig ödesdigert i marklyftet.

Hoppas SM är så långt borta att du måste resa till tävlingsplatsen dagen innan. Då kan du bara koppla av kvällen och morgonen före tävlingen. Dessutom kan du med god tur väga dig på tävlingsvågen, och äta och dricka så att du väger precis eller just under 60,0.

För egen del anser jag att man ska bestämma alla tre böjvikter, alla tre bänkvikter samt de två första markvikterna EXAKT på förhand. Dem ska man inte avvika ifrån uppåt, ens om det känns lätt, och inte heller fastän hela svenska folket skulle föreslå det. Den sista markvikten ska man sätta i "gaffel" (från 2,5 över försök 2 till så mycket man MAXIMALT kan tänka sig att dra). I sista marklyft sätter man på så mycket man behöver för en viss placering. Är man ohotad tvåa och har bestämt 183,5 som tredje marklyft men det behövs 187,5 så lastar man naturligtvis på 187,5 ändå. I SM tävlar man BARA om placeringar.

Angående träningen före SM så behöver du, som du själv säger, ta det lugnt en vecka, och ladda batterierna både fysiskt och psykiskt. Därefter ska du träna med utrustning. Träna inte tyngre än du tänkt, och ta ingångsvikterna som du tänkt, och sista veckan lugnt. Tydligen precis som du tänkt dig.

Det troliga är att du inte kan öka särskilt mycket i styrka före SM (men det kan nog inte din konkurrent heller). Satsa på styrkelyften (och klossbänk), men udnvik i princip att slösa krafter på komplementövningar, eftersom detta inte kommer att ge något på så kort tid.

Välj dina vikter på SM med omsorg, och håll dig till dem (är det bättre att ta t.ex 150-160-165 eller 150-162,5-167,5 i böj).

Knäböjning är det tekniskt mest komplicerade av styrkelyften. Det är inte sagt att ökad laddning i det sista/tyngsta försöket ger bättre resultat. Samma laddning som på försök 1 och 2, och huvudet kallt så att man lättare bevarar tekniken kan vara bättre. BESLUTSAMHET är viktigare än "ILSKA" (även om laddning är ganska individuellt). Om lyft 1 och 2 kommer lätt är det lättare att bygga positiva förväntningar till (det planerade) lyft 3. Ju närmare lyftet man kan börja ladda desto bättre är det (fastän adrenalinnivån säkert är högre än normalt under hela tävlingen. Men just därför är det lättare att ladda upp snabbt efter en viss "nervarvning" emellan).

Lillgrabben
2006-02-05, 19:27
Bra jobbat på tävlingen, Ingela! :)


( & läs igenom Ståhlbergs inlägg ovan. Det sammanfattar läget på ett mycket bra sätt!)



MVH

sweetkarolina
2006-02-05, 20:30
starkt jobbat! *yourock*
grymma bänkar du fick på!

nu är det den riktiga tävlingen kvar ;)

Pinglan
2006-02-05, 21:29
Tack för alla vänliga ord och ett extra stort tack till stahlberg som skrev en lysande post med massor av tips och tänkvärdheter :)

Stahlberg är inne på att anledningen till att jag tappade orken inför marken kan bero på en miss med kosten (i kombination med den tunga böjen) och det kan säkert ligga en del i det. Samtidigt kan man kanske finna orsaken till tappad ork i min lilla minifökylning som ju faktiskt släppte bara en dag innan tävlingen. Jag hade ju förvisso ingen feber men lite kanske det ändå spelade in trots att förkylningen som sagt både var kort och lindring.....jaja, egentligen spelar det ju inte så stor roll men det kan ju vara skönt för självförtroendet att tänka sig detta som orsak till bristande ork ;) Nu har ju förkylningen kommit tillbaka som jag berättade förut men jag hoppas att den försvinner, och håller sig borta för gott, under den närmsta veckan.

Jag är förresten glad att jag inte ska köra dräktböj i ladan ikväll....det är 20 minus ute och då blir det kallt att träna barbent i ladan :D Hoppas det blir varmare till nästa vecka!

tinus
2006-02-06, 08:54
Bra jobbat där vännen! :hbang: Jag tycker att det är väldigt imponerande med tanke på krämporna du haft ;) Tänk vad bra det ska gå nästa gång!! *yourock*

Börje H
2006-02-06, 09:07
Bra jobbat tjejen!
Som lillgrappen sa så har nog Sthalberg sammanfattat det bra, inte för inte som han är en demoncoach.
Ta nu och vila ut och ta nya tag inför SM:et!

GarageVickis
2006-02-06, 09:10
Bra jobbat! *yourock*

Nitrometan
2006-02-06, 10:39
Läxan jag lärde mig idag var att:

1 Lita till dig själv och låt dig inte övertalas av andra

2 Lyssna på vad kroppen försöker säga vid 1:a lyftet och anpassa vikterna i resterande lyft därefter.

Sammanfattning: är trots allt ganska nöjd med böjen där jag satt PB med 5kg, jag är mycket nöjd med bänken där jag satt PB med 7.5kg trots att det kändes tungt och segt, jag är mycket missnöjd med marken där jag var 10kg från mitt tidigare PB och hade räknat med betydligt bättre....

Phhhu, detta blev långt men jag har mycket tankar och funderingar som behövde få komma ut! På återseende!
Jag tycker du var jätteduktig. Med bantning och allt. :thumbup:

Bra att du tar till dig av erfarenheterna och lär dig nåt. :thumbup:

Bänken gick ju riktigt bra.

Lite mer erfarenhet och träning med utrustning så blir du farlig. :bow:

Det var väl dagens bästa lyftare som vann...

Finns risk att markrekordet ökar ännu mer framöver då.

Nitrometan
2006-02-06, 10:46
Stahlberg har sammanfattat det så bra.

"Överladdning" i sista böjen har jag sett ett antal gånger.

Har du bokat rum hos Rune till SM?

Pinglan
2006-02-06, 13:19
Tack, vad gulliga ni är allihop :)

Nitro: Det var dagens bästa lyftare som vann, inget som helst snack om den saken! Hon är i bättre form än mig nu, det kan man inte säga annat. Återstår att se om jag hinner ändra på det till SM eller om jag får vänta ett tag till innan jag slår henne ;) (för jag kommer ju att slå henne vad det lider, det råder det ingen tvekan om :D )

Angående överladdning så är det sannolikt så att det var det jag "drabbades" av i sista böjen. Jag har i efterhand fått höra att det såg ut som att jag lade stången lite för högt upp på nacken, jag "hann" inte lägga den där den skulle vara i min iver. Inte så konstigt att jag tappade balansen i bottenläget då kanske. Som sagt var, man lär av sina misstag!

Jag vet att Esa i JSK jobbar för fullt med att ordna boende åt alla lyftare...det är visst inte så lätt, det finns inte många platser på kursgården där SM går av stapeln...problemet är visst att det inte finns så många övernattningsställen i närheten heller....kan bli en bit att åka alltså, men det är ju jag van vid så det löser sig nog! Kommer du att vara där för att coacha några lyftare från din klubb?

Henke
2006-02-06, 13:40
Jättegrattis till två nya pb och en väl genomförd tävling, mer rutin var nog det som saknades från att förnedra motståndarna totalt.

MVH

AFanatic
2006-02-06, 15:33
Vilken rysare till tävlingsberättelse. Stort grattis till PBna, och hoppas att det inte var något allvarligt med ryggen. Du är grym Pinglan!

no1fitness
2006-02-06, 21:17
Grattis till bra lyft Pinglan. Kul med en till person som gillar tävlingrecensioner. :)
Du har blivit stark i bänken !!

Förstår hur du känner med en 2 pats. Vi är ju bäst eller hur ? :D
Lycka till på SM. Kommer gå bättre. :thumbup:

Nitrometan
2006-02-06, 22:03
Jag vet att Esa i JSK jobbar för fullt med att ordna boende åt alla lyftare...det är visst inte så lätt, det finns inte många platser på kursgården där SM går av stapeln...problemet är visst att det inte finns så många övernattningsställen i närheten heller....kan bli en bit att åka alltså, men det är ju jag van vid så det löser sig nog! Kommer du att vara där för att coacha några lyftare från din klubb?
Hoppas att det löser sig på nåt sätt.

Mattias klarade SM-kvalet genom att vinna B-SM i 67,5:an. Han behöver såklart coachning. Kanske blir jag. Först ska jag fokusera på att lyfta på lördag. Sen får vi se.

Pinglan
2006-02-07, 13:25
Gahhh, jag blir tokig på detta skit!!!!! Ryggen mår inte bra, konstant värk i ländryggen med utstrålning hö skinka, baksida lår och ner i vaden......luktar diskproblematik lång väg *cry* Fy fan vad less jag blir, jag är nog inte gjort för att tävla överhuvudtaget, så fort jag ska satsa på något ordentligt blir det såhär....jag ska nog börja tävla i schack istället! Det är fan inte kul när man skadar sig hela tiden! Nu ska jag gå och hänga mig :(

Stumpis
2006-02-07, 13:28
Neeeeej! Fy va tråkigt att höra! :(
Har du varit i kontakt med någon specialist än så du vet vad som gäller, vad du kan göra osv?

Och du, häng dig inte, vi vill att Pinglan ska vara på G ett bra tag till. SM väntar... :whipped:

Edit: Schack är tråkigt...

AFanatic
2006-02-07, 13:29
Usch...trist att läsa. Dags för vila nu? Håller tummarna för att det blir bättre.

Nitrometan
2006-02-07, 13:37
Neeeeeeeeeeeeeeej. Inte skadad igen. Stackarn.

Gå inte och häng dig.

Dart är bättre än schack, då kan du dricka öl också...

Henke
2006-02-07, 14:58
Jag kan få samma probs med smärta som går ned genom skinkan och sedan hela baksidan av benet ner i vaden, det som hjälper mig där är stretch av framförallt höftböjjarna. Mina blir korta och stela som fasen av böj och mark. När jag stretchat ett par veckor efter det att det börjat kännas så går det över.
Jag säger inte att det är det som är problemet hos dig men det kanske kan vara något att tänka på, hellre det än diskbråck iallafall.
Hoppas du lagas så fort som möjligt och kan fortsätta tävla.

MVH

GarageVickis
2006-02-07, 17:29
Inte roligt att höra..
Men om du är rädd att du har fått diskbråck kan man enkelt testa detta..
Om du har ett diskbråk på L3-L4 nivå, är det quadriceps som försvagas, då har du en nedsatt patellareflex.
På L4-L5 nivå då har du svårt att stå och/eller gå på hälarna.
Och på L5-S1 nivå, då har du svårt att stå på tå.
Det är på dessa olika nivåer det är vanligast att få diskbråck på..
du kan ju alltid testa, men sen så tycker jag att det bästa vore att söka hjälp.. Lycka till och hoppas att du blir bättre..

emmzan
2006-02-07, 18:11
När du skrev "nu går jag och hänger mig" såg jag framför mig att du skulle hänga i en stång och sträcka ut ryggen ordentligt.

Tydligen inte vad övriga tänkte när de läste den kommentaren :)


Lider med dig Pinglan!

bubbe
2006-02-07, 18:16
Hoppas det är en sträckning, men som du beskriver det så..... *grr27*

GarageVickis
2006-02-07, 18:25
När du skrev "nu går jag och hänger mig" såg jag framför mig att du skulle hänga i en stång och sträcka ut ryggen ordentligt.


Om du har tillgång till en hälsobänk (en sån som du hänger uppochner i), så häng i den, den är jättebra!!!

z_bumbi
2006-02-07, 18:58
Om du har tillgång till en hälsobänk (en sån som du hänger uppochner i), så häng i den, den är jättebra!!!

Vid ett ev diskproblem?


Pinglan: Ta hand om dig.

Pinglan
2006-02-07, 19:02
Tack för sympatierna kamrater :love: Efter att ha slagit mitt kloka huvud ihop med mina 2 sjukgymnastkollegor, 2 distriktsläkare och en telefonkonferans med naprapat så lutar det nog åt muskulära problem snarare än diskrelaterade. Det är ju såklart svårt att säga, en diskbuktning kan ju te sig på en hel del olika sätt. Jag får träna med huvudet fram till SM helt enkelt.

Vi har 2 oilka sorters sträckbänkar på jobbet, får lägga mig i en sådan imorgon. Idag har jag inte haft tid tyvärr. Känner mig lite bättre till mods än vad jag gjorde tidigare idag iaf......då såg jag framför mig ett likadant elände med skador som jag hade under OL-tiden, att det alltid dyker upp något nytt, att aldrig kunna träna ordentligt och därför aldrig vara väl förberedd inför tävlingar....att alltid ha ont någonstans...sånt förstör den bästa motivation det ska gudarna veta.....nåja, jag ska inte måla fan på väggen ännu, det kanske helt enkelt bara är så att min rygg blev en smula ansträngd av att köra en parallell good morning med 170kg på nacken :D En liten (utstrålande) ansträngning som snart ger sig av igen....inget som säger att det kommer att bli långvarigt!

Nåja, ska ta det lugnt fram till söndag då det är meningen att jag ska till Jönköping för att träna dräktböjteknik och marklyftsteknik (!!!!)

stahlberg
2006-02-07, 19:03
Tyvärr ser det inte bra ut. Också jag tycker det luktar diskproblem. Dessutom tycker jag du borde besöka en skicklig specialist så snabbt som möjligt.

Vad du gör, så häng dig inte! Om du inte kan tävla i SM i år (vilket vi förstås HOPPAS att du kan), så har du ETT HELT ÅR på dig att visa var skåpet ska stå 2007 istället.