handdator

Visa fullständig version : Styrketräna tidigt på morgonen?


Mr A
2006-08-16, 23:53
Är det någon som har några erfarenheter av att styrketräna direkt på morgonen när man vaknar? jag hade tänkt testa detta för att försöka vara lite tidseffektiv. Hade tänkt att sticka till gymet vid sjutiden på mornarna och endast inta en kolhydrat/protein drink före passet. kan detta funka eller är det dömt att misslyckas att träna på fastande mage med endast en protein och kolhydrat drink som intag före passet?

Sonny
2006-08-16, 23:58
Om inte jag ätit minst två stadiga mål innan jag tränar känner jag mig skitseg, skulle aldrig kunna göra det.

Men som med allt annat antar jag att det är högst individuellt.

LarsK
2006-08-17, 00:52
Man ska vänta ca 1,5 timmar efter man vaknar med att träna. De "sakerna" (totalt glömt namnet på dem nu, någon som kan hjälpa mig?) som sitter mellan dina kotor är fyllda med vätska efter natten vila, och tål inte så mycket belastning. Risken för ryggskada är mycket större direkt efter man vaknar än senare på dagen.
Allt detta kommer från Stuart McGill, en världsledande professor på spine biomechanics. Tyvärr har jag inte länkarna till de intervjuerna där han pratar om detta, men det tror det var Eric Cressey som gjorde intervjun.

Longshot
2006-08-17, 06:21
På helger brukar jag styrketräna direkt på morgonen (tar en gainer innan passet). Det har funkat super! :thumbup:

Kört hårt!

Eva_E
2006-08-17, 07:10
På helger brukar jag styrketräna direkt på morgonen (tar en gainer innan passet). Det har funkat super! :thumbup:

Kört hårt!

Jag också! Inte är det lika bra som att träna senare på dagen, men är alternativet att inte hinna träna alls så är valet lätt.

Jag brukar äta så mycket frukost jag klarar av att få i mig, typ ett fat fil, en macka med massor av proteinrikt pålägg och en kopp kaffe för att vakna... Cyklar sen till gymmet, det får bli min uppvärmning, tar cirka en kvart. En gainer direkt innan jag börja träna om jag kommer ihåg det.. :em:
Inte fullt en timme efter att jag svängt benen över sängkanten är jag igång på gymmet.

Ett litet problem är ju förstås att det brukar vara kanska tomt på gymmet så dags, känns lite pirrigt att träna övningar där man riskerar att fastna under en skivstång så dags...

:thumbup:
Eva

Mr A
2006-08-17, 09:27
Tack för allla svar! Det där som LarsK skriver om risk för ryggskada låter ju dock lite skrämmande..men man tycker ju detta borde förhindras om man värmer upp ordentligt?

BigForre
2006-08-17, 10:04
Tycket att du kan träna direkt på morgonen om du känner att du klarar av det. Alla är vi olika och själv är jag en som nästan inte kan träna på morgonen, nästan inte ens frammåt lunch, måste ha en dag i ryggen innan jag har något tryck överhuvudtaget. Dock kan man säkert till stor del vänja kroppen vid detta. Som sagt tidigare när det gäller hur optimalt det är fram och tillbaka brukar diskussionen bara hamn i ett dödläge, där ingen egentligen kommer fram till vad som är viktigast, hormonnivårna är mindre gynsamma på morgonen, dock har man en hel dag på sig att äta och återhämta sig. Dock brukar det viktigaste för oss vanliga dödliga vara att faktiskt hinnna med och träna och då skiter man högaktningsfullt i sådana studier. Det där med ryggen har väl säkert inte att göra med om du värmer ordentligt eller inte, utan det faktum att man faktiskt är en eller ett par centimeter längre när man vaknar, dock ska jag inte svara för om det är farligare att träna då eller ej, dock har jag för mig att jag hört det tidigare, men tror inte att det är något du behöver vara rädd för, folk tränar på morgonen.

L-Sami
2006-08-17, 11:00
Jag har läst att på morgonen när man vaknar upp så är testosteron nivåerna högre än på kvällen på så sätt är det lättare bygga muskelmassa. Om du bara orkar träna på morgonen så är det bara fördelar, förutom det där med ryggskadorna som någon av ovanstående skrev. Trots allt så är glykogendepåerna fyllda efter nattens vila så energi i musklerna lär du ju ha.

Guddi
2006-08-17, 12:19
Glykogendepåerna är tomma efter natten. Det är därför man använder sig mer av fett som energi när man kör kardio på morgonen jämfört med kvällen.

Att skaderisken skulle vara förhöjd pga att diskarna är vätskefyllda är helt ny information för mig och låter som en klassisk skröna. Är det någon som har några som helst belägg för det?

Jag har ialla fall lärt mig att ju mer elastiska och vätskefyllda diskarna är dessto bättre stöddämpning får man längst med ryggraden och det leder till minskad skaderisk. Det förutsätter så klart att man värmer upp men det ska man alltid göra!

nutz
2006-08-17, 12:19
Var iväg och tränade nyss, två timmar efter en ganska rejäl frukost och jag vill påstå att det var ett av de sämre passen någonsin. Åt ca 3000 kcal mat kvällen innan för att ladda lite, men ändå fanns det inget tryck.

Då jag precis blivit arbetslös så ska jag försöka att vänja mig vid att träna på morgonen. Drack visserligen inget kaffe heller, och ska nog försöka dra en gainer före passet för att få lite mer energi.

Jag brukar äta så mycket frukost jag klarar av att få i mig, typ ett fat fil, en macka med massor av proteinrikt pålägg och en kopp kaffe för att vakna...

Tillåt mig att små-le.. bättre kan du nog :-P

:eating:

Sniggel
2006-08-17, 12:29
Glykogendepåerna är tomma efter natten.

Är du säker på detta?
Jag har fått för mig att levern fyller på musklerna med glykogen under natten.

nutz
2006-08-17, 12:39
Vart är Grub när vi behöver han? :-D


:furious:

L-Sami
2006-08-17, 12:49
Glykogendepåerna är tomma efter natten. Det är därför man använder sig mer av fett som energi när man kör kardio på morgonen jämfört med kvällen.




Ett citat av King Grub:

Glykogendepåerna är inte tomma på morgonen, tvärtom. Har du lyckats tömma dom i sängen har du ägnat dig åt väldigt akrobatiska övningar där. Vid normalt ätande är glykogendepåerna snarare större på morgonen när man vaknar än när man går och lägger sig, eftersom kolhydrat man ätit dagen innan då har hunnit lagras in.

Guddi
2006-08-17, 13:01
Är du säker på detta?
Jag har fått för mig att levern fyller på musklerna med glykogen under natten.
Tomma var en liten överdrift, men det är ren logik bakom. Eftersom du inte får i dig några kolhydrater under natten så kommer du att ha mindre kolhydrater i levern när du vaknar än när du gick och la dig. Tänk på att dina organ inkl hjärnan fortsätter att jobba under hela natten.

Musklernas glykogenlager kommer inte att tömmas under natten men detta spelar mindre roll då glykosen i dom inte räcker långt under ett träningspass.

BigForre
2006-08-17, 13:11
Glykogendepåerna är tomma efter natten. Det är därför man använder sig mer av fett som energi när man kör kardio på morgonen jämfört med kvällen.

Att skaderisken skulle vara förhöjd pga att diskarna är vätskefyllda är helt ny information för mig och låter som en klassisk skröna. Är det någon som har några som helst belägg för det?

Jag har ialla fall lärt mig att ju mer elastiska och vätskefyllda diskarna är dessto bättre stöddämpning får man längst med ryggraden och det leder till minskad skaderisk. Det förutsätter så klart att man värmer upp men det ska man alltid göra!

Att kroppen ogärna förbrännar kolhydrater direkt på morgonen beror väl på hormonnivårerna, bla mycket låga halter insulin. Användningen av kolhydrat som energikälla under sömn, borde vara mycket låg.

Guddi
2006-08-17, 13:51
"Hepatic glycogen is gradually degraded between
meals, by the pathway of glycogenolysis, releasing glucose to
maintain blood glucose concentration. However, total hepatic
glycogen stores are barely sufficient for maintenance of blood
glucose concentration during a 12-h fast."
kapitel 12 från Medical Biochemistry, 2nd edition
http://www.harcourt-international.com/e-books/pdf/1035.pdf

Visst blir det skillnad beroende på om man äter precis innan man går och lägger sig och hur mycket glykogen man har lagrat i levern men att där finns mycket glykogen kvar tror jag inte på.

Det är möjligt att King Grub sitter inne med någon ny information som fanns när böckerna jag äger skrevs, men jag vill gärna ha en referens innan jag ger mig på denna punkten :)

Att kroppen ogärna förbrännar kolhydrater direkt på morgonen beror väl på hormonnivårerna, bla mycket låga halter insulin. Användningen av kolhydrat som energikälla under sömn, borde vara mycket låg.
Det beror mer på hormonerna ja, det var bara en liten anekdot. En dålig sådan.

Hjärnan står för 20% av all syreförbrukning (förutsatt att man inte anstränger sig) så man ska inte underskatta dess förbrukning under natten.

King Grub
2006-08-17, 14:21
Enligt Biological Rhythms in Clinical and Laboratory Medicine är muskelglykogendepåerna i princip oförändrade efter nattsömn. Detta gäller även blodglukosnivåerna; "Blood glucose and muscle glycogen levels stay fairly constant overnight". Detta gäller givetvis om man inte stryper kolhydratintaget på eftermiddagen/kvällen. Men det gör inte den smarte idrottsmannen som skall träna på morgonen. Han äter ett rejält mål med kolhydrat innan han går och lägger sig, kolhydrat som sedan lagras in som glykogen under natten och som han kan använda under morgonpasset.

Dessutom är hela den fixa idén med att strypa matintaget på kvällen helt utan belägg. Tvärtom har det i studier visats att dom deltagare som under diet har lagt sitt största mål mat på kvällen har bibehållit mer muskelmassa och gått ner lika mycket i fettvikt.

jwzrd
2006-08-17, 14:25
Enligt Biological Rhythms in Clinical and Laboratory Medicine är muskelglykogendepåerna i princip oförändrade efter nattsömn. Detta gäller även blodglukosnivåerna; "Blood glucose and muscle glycogen levels stay fairly constant overnight". Detta gäller givetvis om man inte stryper kolhydratintaget på eftermiddagen/kvällen. Men det gör inte den smarte idrottsmannen som skall träna på morgonen. Han äter ett rejält mål med kolhydrat innan han går och lägger sig, kolhydrat som sedan lagras in som glykogen under natten och som han kan använda under morgonpasset.

Dessutom är hela den fixa idén med att strypa matintaget på kvällen helt utan belägg. Tvärtom har det i studier visats att dom deltagare som under diet har lagt sitt största mål mat på kvällen har bibehållit mer muskelmassa och gått ner lika mycket i fettvikt.

Vad ska alla som plågar i sig saft och kesella innan bingen säga och/eller göra nu? Amagad!

MasterChief
2006-08-17, 14:31
Jag tycker om att träna på morgonen. Det är mycket en fråga om vana/inställning. Bara jag får en timme innan uppvaket och första reppet så funkar det klockrent. Det tar en stund att kicka igång kroppen.

När det gäller konditionsträning har jag inte märkt någon skillnad på min ork utan klarar av samma prestation utan att ha intagit någon mat innan passet som kan vara upp till 90 minuter. Jag behöver inte heller "vakna till" på samma sätt som med styrketräningen. Det är bara att köra igång och på helgerna sitter jag ibland på cykeln 15 minuter efter att jag vaknat.

MrBoris
2006-08-17, 14:33
Jag har läst att på morgonen när man vaknar upp så är testosteron nivåerna högre än på kvällen på så sätt är det lättare bygga muskelmassa.

Var det inte tvärtom?

Guddi
2006-08-17, 14:37
Enligt Biological Rhythms in Clinical and Laboratory Medicine är muskelglykogendepåerna i princip oförändrade efter nattsömn. Detta gäller även blodglukosnivåerna; "Blood glucose and muscle glycogen levels stay fairly constant overnight". Detta gäller givetvis om man inte stryper kolhydratintaget på eftermiddagen/kvällen. Men det gör inte den smarte idrottsmannen som skall träna på morgonen. Han äter ett rejält mål med kolhydrat innan han går och lägger sig, kolhydrat som sedan lagras in som glykogen under natten och som han kan använda under morgonpasset.

Dessutom är hela den fixa idén med att strypa matintaget på kvällen helt utan belägg. Tvärtom har det i studier visats att dom deltagare som under diet har lagt sitt största mål mat på kvällen har både gått ner mest i vikt och bibehållit mest muskelmassa.
Ditt citat nämner inte leverdepåerna vilket är dem jag har påstått blir tömda. Orsaken till att blodsockernivån kan hålla sig jämnt under natten är, vad jag har lärt mig, pga att levern ger ifrån sig av sitt glykogen (glukos då) till blodet. Detta leder till att man har en liten/ingen mängd glykogen kvar i levern på morgonen och det kommer sen att påverka ens prestation vid träning om man inte ätigt innan.

Muskeldepåerna vet jag att dem inte påverkas nämnvärt under sömn. Såg nu att jag utryckte mig lite slarvigt när jag skrev att dem inte tömms under sömnen, jag menade att de inte påverkas nått nämnvärt :em: ber om ursäkt om det är här jag blev missförstådd.

Det låter intressant det där med att det är bättre att äta på kvällen, har du nått tips på en artikel man kan läsa om det? :) Kan vara kul att visa för flickvännen som fått tips av en dietist vän att hon ska sluta äta efter 18. Jag har sagt till henne att det låter dumt men har ju inte haft något riktigt belägg för det.

King Grub
2006-08-17, 14:41
Ett snabbexempel; en studie på just kvinnor: http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/127/1/75

"Most notably, the best preservation of fat-free mass occurred when large PM meals were consumed. Meal patterns had no consistent effect on loss of body fat mass..."

King Grub
2006-08-17, 14:42
Och on-topic: jag tränar i princip alltid tidigt på morgonen, och rent prestationsmässigt går det klart bäst vid det tillfället, allra bäst fastande. Men det gjorde det inte när jag var i tonåren/tidiga 20-åren; då kunde jag omöjligt träna före klockan tre på eftermiddagen.

jwzrd
2006-08-17, 14:42
Var det inte tvärtom?

Nej. Varför tror du att du vaknar med segel?

Trance
2006-08-17, 14:47
..och andra sidan så är kortisolnivåerna också högst på morgonen. Inte för jag vet om det påverkar praktiskt det minsta.

Jag tror man kan känna det rätt snabbt om man är seg eller inte på morgonen.

King Grub
2006-08-17, 14:49
Ditt citat nämner inte leverdepåerna vilket är dem jag har påstått blir tömda. Orsaken till att blodsockernivån kan hålla sig jämnt under natten är, vad jag har lärt mig, pga att levern ger ifrån sig av sitt glykogen (glukos då) till blodet. Detta leder till att man har en liten/ingen mängd glykogen kvar i levern på morgonen och det kommer sen att påverka ens prestation vid träning om man inte ätigt innan.

Precis; men det går väl åt runt 4-5 kolhydrat per timme till blodsockret, och stryper man inte kolhydratintaget på kvällen, lagras det säkert in som en del som leverglykogen också, som släpps ut under natten, om inte levern redan är proppfull.

Styrketräning förbrukar i princip enbart muskelglykogen.

Äter man för morgonprestation går det säkert bra; äter man inga kolhydrater efter klockan 6 på kvällen går det säkert sämre.

L-Sami
2006-08-17, 14:59
Var det inte tvärtom?

Ska leta efter studien/artikeln senare om det där. Återkommer med den.

King Grub
2006-08-17, 15:01
Both testosterone (T) and cortisol (C) exhibit circadian rhythmicity being highest in the morning and lowest in the evening.

Chronobiol Int. 2004 Jan;21(1):131-46.

Guddi
2006-08-17, 15:06
En studie på just kvinnor: http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/127/1/75

"Most notably, the best preservation of fat-free mass occurred when large PM meals were consumed. Meal patterns had no consistent effect on loss of body fat mass..."
:thumbup: Tackar, den ska skrivas ut och sättas på kylskåpet innan hon kommer hem *popcorn*

Nej. Varför tror du att du vaknar med segel?:laugh: :laugh:

Precis; men det går väl åt runt 4-5 kolhydrat per timme till blodsockret, och stryper man inte kolhydratintaget på kvällen, lagras det säkert in som en del som leverglykogen också, som släpps ut under natten, om inte levern redan är proppfull.

Styrketräning förbrukar i princip enbart muskelglykogen.

Äter man för morgonprestation går det säkert bra; äter man inga kolhydrater efter klockan 6 på kvällen går det säkert sämre.
Du har säkert rätt. Det är dock värt att fundera kring om man inte äter direkt innan man lägger sig och om man tar någon timme på sig innan man kommer ut i löparspåret på morgonen, då levern kan fattas en 60-70g glykogen i det läget.

Robban
2006-08-17, 15:10
Jag tränar alltid 06.30 och tycker det fungerar fint! Jag äter max 40g kolhydrat/dag(de dagar jag inte tränar). Jag tränar med EAA innan samt under passet och smuttar också på 90g druvsocker(1,5l vatten) under passet. Lite koffein innan också, "pling", så e man vaken... ;)

Vet inte om det är bättre att träna på morgonen än andra tider men jag gillar det!

nutz
2006-08-17, 15:18
Lite off topic igen.. :D

Och on-topic: jag tränar i princip alltid tidigt på morgonen, och rent prestationsmässigt går det klart bäst vid det tillfället, allra bäst fastande. Men det gjorde det inte när jag var i tonåren/tidiga 20-åren; då kunde jag omöjligt träna före klockan tre på eftermiddagen.

Så det fungerar alltså "rent prestationsmässigt"(för dig), men hur är det resultatmässigt då?

King Grub
2006-08-17, 15:21
Jämfört med vad? Jag når mina mål.

nutz
2006-08-17, 15:26
Jämfört med vad? Jag når mina mål.

Utveckling överlag. Har det några negativa sidor för utvecklingen av hypertrofi/styrkeökningar?

King Grub
2006-08-17, 15:27
Jag kan inte säga om träning klockan 7 i stället för 19 ett år ger X gram mer eller mindre muskelmassa, hos någon, om alla andra faktorer är konstanta.

nutz
2006-08-17, 15:31
Jag kan inte säga om träning klockan 7 i stället för 19 ett år ger X gram mer eller mindre muskelmassa, hos någon, om alla andra faktorer är konstanta.

Tänkte just på den fastande delen, sorry, uttryckte mig dåligt :-)

vid närmare eftertanke BORDE det väl inte ha någon negativ effekt rent resultatmässigt, men man vet väl aldrig. Finns så mycket som är upp-och-ned kring styrketräning.. :-D

King Grub
2006-08-17, 15:33
Nej, fastande styrketräning är inte optimalt på något sätt. Essentiella aminosyror och kolhydrat före passet ger mycket bättre proteinbalans över mätperioden timmarna efter träning.

Mr A
2006-08-17, 16:26
Oj här har det kommit många inlägg sen man kollade sist! Tevligt och intressant att läsa. Ska ta och testa att träna på morgonen och att äta ordentligt med kolhydrater på kvällen. Orken har jag nog inga problem med, men det jag oroar mig mest över är det här med att det finns ökad risk att skada ryggen om man tränar nästan direkt efter man vaknat på morgonen? Är detta något man behöver bekymra sig över eller är det bara att köra på?

King Grub
2006-08-17, 16:34
Ökad risk? Ja. Innebär ökad risk att du kommer att skada ryggen? Nej. Många tränar på morgonen hela livet utan att få ryggskador av det. Har man redan känningar kanske man bör vara försiktig.

BigForre
2006-08-17, 17:41
Och on-topic: jag tränar i princip alltid tidigt på morgonen, och rent prestationsmässigt går det klart bäst vid det tillfället, allra bäst fastande. Men det gjorde det inte när jag var i tonåren/tidiga 20-åren; då kunde jag omöjligt träna före klockan tre på eftermiddagen.

Kanske finns hopp för mig också...

J.Saarela
2006-08-17, 17:52
Fan vilket bögande ni håller på med! Träna då det passar din dag/liv bäst.Är det morgon så ät och iväg oavsett vad alla studier och forskning säger.En Kolhydrats och proteindrink funkar fint före.

Jag brukar träna morgon ibland oftast eftermiddag,känner att man är lite klenare på morgonen är det enda.

z_bumbi
2006-08-18, 07:06
Att skaderisken skulle vara förhöjd pga att diskarna är vätskefyllda är helt ny information för mig och låter som en klassisk skröna. Är det någon som har några som helst belägg för det?

Jag skulle gissa på att McGill (Om han är rätt citerad) har några belägg, jag har inte läst hans bok så jag vet inte hur väl underbyggda de är däremot. Sen får man väl ha i åtanke att det var en interjuv på en sida som ibland är mer ute efter att skapa rubriker än att förmedla nyanserad information.

King Grub
2006-08-18, 07:14
Diurnal variation in the fluid level of the intervertebral discs (discs are more hydrated early in the morning after rising from bed), changes the stresses on the disc throughout the day. Specifically, they are highest following bedrest and diminish over the subsequent few hours. It would be very unwise to perform full range spine motion while under load, shortly after rising from bed.

Enhancing Low Back Health through stabilization exercise, Stuart M. McGill, Professor (Spine Biomechanics), University of Waterloo.

LarsK
2006-08-18, 07:47
Att skaderisken skulle vara förhöjd pga att diskarna är vätskefyllda är helt ny information för mig och låter som en klassisk skröna. Är det någon som har några som helst belägg för det?

Jag har ialla fall lärt mig att ju mer elastiska och vätskefyllda diskarna är dessto bättre stöddämpning får man längst med ryggraden och det leder till minskad skaderisk. Det förutsätter så klart att man värmer upp men det ska man alltid göra!
Som jag skrev; PhD Stuart McGill. Sök på antingen t-nation.com eller menshealth.com, finns intervjuer med honom angående detta.

Som King Grub skriver; Ökad risk? Ja. Innebär ökad risk att du kommer att skada ryggen? Nej. Många tränar på morgonen hela livet utan att få ryggskador av det. Har man redan känningar kanske man bör vara försiktig.
Det betyder inte att man får skador för att man tränar på morgonen, bara att risken för skador är större. Något annat har jag inte hävdat.
Om träning är gjord med neutral ryggrad är risken liten, men dålig form och ryggraden står som en båge är det ganska lätt att räkna ut vad som händer.

Och under tiden jag skriver detta kommer grub upp med ett citat.

LarsK
2006-08-18, 07:48
Jag skulle gissa på att McGill (Om han är rätt citerad) har några belägg, jag har inte läst hans bok så jag vet inte hur väl underbyggda de är däremot. Sen får man väl ha i åtanke att det var en interjuv på en sida som ibland är mer ute efter att skapa rubriker än att förmedla nyanserad information.
t-nations rykte må vara skamfilat i byggarkretsarna, men Eric Cressey har mitt hela förtroende.