handdator

Visa fullständig version : Operation styrkelyft


Big_Nic
2006-08-16, 20:23
Hallå!

Då tänkte jag göra precis som många andra, att dela med mig av min träning i form utav en träningsdagbok, där jag kommer skriva dagens övningar, vikter, hur det gick osv.
Skulle vara kul med lite kommentarer och liknande om träningen, ifall ni har några tips eller dylikt!

Jag heter Niclas och har precis fyllt 16 år, och har sedan 1,5 år tillbaka tävlat i styrkelyft för Hak greppet (Helsingborgs atlet klubb). För tillfället tränar jag 5 dagar i veckan, ibland 6 t.o.m, kommer dock gå ner till fyra dagar i veckan nu när skolan börjar igen.

Den tävling som jag satsar mest på under 2006 är bänk-sm som går i göteborg i mitten av november, där jag ska försöka ta medalj.*flex*

Från början tävlade jag i 67,5 kg klassen, sedan gick jag upp till 75-klassen och nu tänker jag gå ännu ett steg högre till 82,5 kg klassen. Rekord: 125 kg i knäböj, 100 kg i bänkpress och 170 kg i marklyft. Notera att dessa resultat endast är med bälte, alltså utan dräkt och lindor. Tänkte dock införskaffa mig en knäböjsdräkt snart.

16/8-2006: Vikt= 76 kg längd= 179 cm

Kommer lägga ut mitt schema här också så snart som möjligt.

Nästa tävling: Serieomgång 3 hos Lunds Tk den 26/8-06:D

Uppdateringar kommer snart, så fort jag har tränat =)

NO PAIN, NO GAIN!

Miiix
2006-08-16, 20:29
Jävligt imponerande styrka får jag säga!

Jag tränar också SL men har hållit på i ungefär 2 veckor :D

Ska följa den här!

Big_Nic
2006-08-18, 19:04
Igår var min vilodag, eftersom att jag hade tränat måndag, tisdag och onsdag. Men som flera gånger annars drog jag ändå lite i stängerna här hemma, och till slut blev det ett 1,5 h pass axlar och biceps. Blev hela 10 sett axelpress (vet att det är för mycket, men kändes så jävla gött).

Idag stack jag upp på gymmet direkt efter skolan:krampus och det var dags för en formcheck i knäböj, inför nästa serieomgång som går av stapeln i Lund nästa lördag.
Resultatet blev följande:

Knäböj:

Uppvärmning 10x50kg

2x80kg

2x110kg

1x120kg

1x130kg (pers!!)

2x110kg

2x110kg

Benspark: 10x60kg

10x60kg

6x65kg

6x65kg

Och avslutade sedan denna övning med ett plågosamt men härligt drop-set =)

Bencurl: 3 set 10x30kg

Sedan avslutade jag med lite baksida axlar, en sådär 5 set :)

Kommentarer: När jag kom till gymmet, så var där ingen som arbetade, och ingen musik, och jag måste ha musik när jag tränar, annars går det helt enkelt inte bra, man blir inte lika taggad utan musik, och tyvärr had ejag glömt min mp3 spelare hemma =( . Men jag var så illa tvungen att börja träna ändå, och jag började lungt att värma upp i knäböjen, i hopp om att någon skulle komma att sätta på musiken.
Efter uppvärmingen slängde jag på 80 kg, vilket kändes relativt tungt idag, och jag hade lite ont i baksida ben.
Sedan slängde jag på 110 kg, och tog nu på mig bältet, och då kände jag ingenting i benet, och gjorde en rätt lätt tvåa.
Sedan slängde jag på 120 kg, och även detta kändes relativt lätt (för att egentligen vara väldigt tungt för mig). Jag kom dock lite fel ner eftersom att jag tvekade från början ("kommer jag verkligen klara detta"). Jag tog nya tag, och slängde nu på 130 kg! När jag tog ut de 130 tunga svårsmälta kilona på nacken, kände jag direkt att detta skulle bli mycket svårt att klara. Även i detta lyft tvekade jag lite, men gick ner (långsamt som fan!) och sedan tryckte jag upp detta, ochd et var till min stora förvåning inte så tungt som jag trodde.
En kille på gymmet, sa att han såg på mig att jag tvekade redan när jag tog vikten på nacken, och att jag därför kom fel ner, men att där finns några kg till att hämta, minst!
Sedan tänkte jag att jag skulle gå ner till 110 kg, och testa att gå ner snabbare och vända upp snabbare, eftersom att jag i de föregående lyften på 120 och 130 kg tvekat och gått ner väldigt långsamt. Jag måste ha tryck i botten, och sedan pressa på för kung och fosterland! Detta gjorde jag på de två tvåorna på 110 kg, och det kändes mycket bra.

Det ska bli spännande att se vad jag kan göra med dräkt och lindor, som jag får på onsdag, och hoppas kunna testa det innan min tävling.
En kille på gymmet sa att jag skulle kunna ta allt mellan 150-170 kg med dräkt och lindor, så vi får väl se, men jag satsar på minst 150 kg, även om det bara är en serieomgång.

Kändes även bra i bensparken idag, som väl inte är någon speciell övning så, men för ett par måander sen kunde jag göra 8x40 kg i den och nu 10x60 =)

Kommer att lägga ut mitt fullständiga schema här på söndag. Imorgon kommer ännu en ett nytt jobbigt men fan så härligt träningspass.
På morgondagens schema står bröst, triceps. Och imorgon är det det lätt bänkpress som gäller, för att sedan på tisdag formchecka inför tävlingen :)

Idag har maten inte varit världens bästa, då man har gått i skolan och sådant, och tränat direkt efter. Dock har det varit bra och nyttig mat idag, men ack så lite jämfört med vad jag brukar käka! har bara ätit 3 gånger idag, fy skäms! =( Käkade frukost, sedan lunch i skolan, och sedan middag efter träningen nu här hemma.

Frukost: 2 mackor, 1 glas juice (på helgerna blir det dock gröt, 1-2 ägg och 2 mackor, men ahr ej tid att fixa allt detta på vardagarna när man har bråttom till skolan).

Luch: 2 Alaskafilèer, 12 mindre potatis, sås och grönsallad, 1 knäckebröd och 3 glas mjölk.

Middag: Två 90 grams hamburgare med makaroner, tre glas mjölk.

Kommer även att bli något annat ikväll också, typ en färdigrätt eller soppa elr liknande.

Jag vill försöka att äta var tredje timme, och försöka komma upp till fem mål om dagen, inklusive proteindrinken jag tar efter träningen. Och då är det MINST 5 mål om dagen.

Ps. Har även käkat en del godis ikväll, dock inte mycket, men ungefär en halv ahlgrens bilpåse och ett dubbeldaim, men som sagt, det är fredagskväll, och det tycker jag man är värd efter en veckas hårt slit på gymmet =)



Nej nu ska jag chilla, nån polare kommer över =) kommer med nya uppdateringar imorgon efter tränignspasset!

NO PAIN NO GAIN:hbang:

Miiix
2006-08-18, 22:38
Bra böj!

Kul att du skriver en del kommentarer också. Är faktiskt kul att läsa!

stahlberg
2006-08-20, 18:16
Det är naturligtvis trevligt att en styrkelyftare till har startat journal.

Du har höga mål. Ett nuvarande PR i bänkpress på 100 kg ska förbättras minst 20 kg, om du ska ta medalj i bänkpress-SM i klass 82,5 kg. Dit är det bara 14 veckor. Även om du har ökat din kroppsvikt en hel del och sköter din träning bra kommer det att bli ett tufft mål. Men lycka till.

Angående att man inte kan träna utan musik så är detta bortförklaringar. Fastän det är LÄTTARE att träna till musik ska man kunna klara sina träningsmål också utan musik, om målen är realistiska.

Somliga lyftare som ska tävla i VM kommer till tävlingarna i mycket god form. Men så väntar de ett antal dagar före tävling - kanske i hett klimat och med mat de inte är helt vana vid. Det är 40 grader på tvälingsplatsen, och skivstängerna är hala. Så gör de en usel tävling - varför? Jo de ÄR VANA att lyfta hemma i sin träningssal, med lämplig temperatur och bra stänger. De har inte vant sig vid ANNORLUNDA förhållanden. De är helt enkelt oförberedda.

Detsamma gäller träning med kontra utan musik. YTTRE FAKTORER kan inverka, om det t.ex gäller hala stänger (eftersom de är svårare att lyfta upp). Men en yttre faktor utan DIREKT betydelse - t.ex att man inte har tillgång till musik - borde inte få påverka.

Ibland när min adept ska ha marklyft placerar jag skivstången så, att han måste stå med ansiktet ca 1,5-2 meter från folk som tränar något annat. HAN SKA KUNNA KONCENTRERA SIG PÅ SITT LYFT ÄVEN OM HAN HAR EN ANNAN TRÄNANDE NÄSTAN I FAMNEN! (Detta gör vi vid halvtunga lyft, inte på tunga, för det är sällan man har någon i famnen när man lyfter på tävling. Men ett bra sätt att lära sig INRE KONCENTRATION - i SL ska man ha kortfattad/inåtriktad koncentration - är det. Mycket bra är också att träna på olika ställen, så man inte vänjer sig att träna på en plats.

jwzrd
2006-08-20, 18:28
Det finns en chans att vi setts isf Big_Nic, jag tränar på samma ställe och tävlar för samma klubb.

Big_Nic
2006-08-23, 20:47
Stahlberg: Jag vet att det är ett väldigt högt mål, men det är bara att köra på, så får vi se hur långt jag kommer, och om jag inte kommer i närheten av mitt mål, kan jag istället försöka gå i 75-kg klassen istället, deffa ner mig ett par kilo, vet du vad man ska lyfta i 75:an för medalj på ett ungefär?

Jo jag vet att man inte kan skylla på att där itne var någon musik, dock går det bättre att träna till musik, men det ska gå ändå. Men jag blev antagligen lite gnällig också efetrsom jag varit i skolan precis innan tränignspasset, så det var rätt segt om jag säger så.

Det med marklyftet lät intressant tycker jag, ska testa det någon gång, tack för tipset =)


jwzrd: hehe kanske det =) Du råkar inte heta Daniel Andersson eller liknande? ska du tävla på lördag i Lund?

Big_Nic
2006-08-23, 21:00
Har ej uppdaterat så väldigt mycket nu de senaste dagarna, och det är helt och hållet pga att min tävling är på lrödag, så jag tränar inte lika mycket nu inför den och inte lika hårt. Har dock kört ett lätt ryggpass i måndags och igår var det dags för formcheck i bänkpressen =)

Måndag: Inget speciellt att skriva ner övningarna och så, efetrsom det var så pinsamt lätt, och såhär kommer jag inte att köra efter min tävling, blev bara lite lätta marklyft, treor på 70 kg och så hehe, lite för att ändå hålla igång, sedan en fyra set latsdrag och så också.
Sedan avslutade jag med lite styrkekondis med diverse övningar, jobbigt som fan, typ friidrottsövningar, helt sjukt jobbigt iaf.

Tisdag 22/8: Bröst/triceps Idag var det då dags för en formcheck i bänkpressen =)

Bänkpress:

Uppvärmning 20x20kg

2x50kg

2x80kg

1x90kg

1x95kg (riktigt jäkla tungt) men jag fick upp skiten =)


Hantelpress:

uppvärming 10x14kg

6x30kg

6x30kg

6x30kg

8x24kg

8x24kg

8x24kg

12x19kg

12x19kg

12x19kg

Sedan avslutade jag med tre åttor pullover på 27 kg =)

triceps:

pushdowns 5 set

12x45kg

12x40kg

16x40kg

12x40kg

12x40kg

Sedan körde jag även triceps med z-stång, typ som pushdowns men ner till huvude toch sen upp på raka armar, du ligger alltså ner på en bänk.


Avslutade även detta passet med en halvtimmes styrkekondis =)


Kommentarer: Det kändes helt okej med tanke på dne formen jag är i just nu i bänkpressen, kan ju lätt säga att jag har varit i mycket bättre form när det gäller bänken än vad jag är i nu, så jag är mycket nöjd med resultatet =)
Annars är här inte mycket att tillägga eftersom det är lite tråkig räning just nu pga tävling.

Kommer att köra mitt sista pass imorgon alltså torsdag 24/8, ochd et kommer bestå enbart av styrkekondis, det vill säga övningar där du enbart använder din egen kropp, inte så mycket vikter, dock lite i vissa övningar, men du ska träna upp din rörlighet och så, och bli stark i midjan, friidrotts inspirerad träning.

stahlberg
2006-08-24, 23:19
Ingen kan säkert veta vad som krävs för medalj. Statistiken visar att hela 8 ungdomar i klass 75 kg pressat minst 110 kg (hittills) i år. Några av dem är säkert borta från SM. Men om t.ex 4-5 av dem tävlar blir det tufft. Någon av dem kanske gått framåt.Å andra sidan kommer någon att få dåligt resultat - så är det oftast i stortävlingar. Tippar jag 110-120 kg för medalj ligger jag troligen ganska säkert till.

Chaan
2006-08-24, 23:58
Intressant utläggning om yttre faktorer Ståhlberg :)

Till trådskaparen: jag önskar dig lycka till och om det är någon tröst kan jag säga att jag också är känslig för musikval - jag är dock inte styrkelyftare.