handdator

Visa fullständig version : bra övningar för underarmarna??


Jz2003
2003-01-11, 05:14
Armar i love :muscle: :loveyou:


Så tänkte fråga, bra övningar för just underarmarna???


bänkpress för bröst, vilket tar KÅL på mina armar alltså..

sen kör jag Hantellyft åt sidan, och jag ljuger inte, jag pallar knappt 10 st med 4 kg.. alltså jag skäms som in i helvete :em: ... känner mig jävligt otränad .. (men wow jag e jö ny ) ...

Så bröder o systrar, bra förslag på arm övningar?? dvs varenda jä*la muskel i armarna... :devil:

tacksam för dom många/få svar jag får in :bow:

mangs
2003-01-11, 11:02
Hej,
Bänkpress skall huvudsakligen ta på bröstmuskulaturen och bara lite på triceps. Försök att köra denna övning i början av ditt pass. Eventuellt kan du göra flies innan som är en bra övning som koncentrerar sig på bröstet. På detta sätt får du säkerligen lite bättre kontakt med bröstet i Bänkpress.

Jag har för mig att du har boken: Styrketräning- en anatomisk guide.

Jag skriver ner sidorna till bra arm-övningar nedan. Kör dock inte för många övningar eller set per pass på just armarna då de är en liten musklegrupp. För mig brukar brukar det funka att lägga in triceps efter bröst och biceps efter rygg. Då har de redan fått lite smisk och behöver inte så mycket. Dessutom får du då lättare till ett schema där varje muskelgrupp får maximalt med vila mellan passen (Vilket är bra för muskeltillväxten)

Här kommer övningarna

Biceps, sidan: 2,4,6 ev en av 3 o 9
Underarm,sidan: 10, 11, 12
Triceps, sidan: 16,18,19,21


Detta var bara några förslag
Ang 10*4 i hantellyft. Hantellyft är en övning där man aldrig kommer hantera några stora vikter så den säger inte så mycket. Men du skall tänka på att alla skall börja någonstans. Även jag började med 4orna i denna övning för ett antal år sedan men du kommer förhoppningsvis bli starkare med tiden. Se till att käka ordentligt oxå så att din muskler får ordentligt med bränsle att jobba med.


Lycka till!

/Mangs

Jz2003
2003-01-11, 12:36
jo bänkbress för bröst och Hantellyft åt sidan tar axlarna, men det känns liksom bara i armarna :confused:


detta e skumt :em:

men skall testa o göra som du sa... tack :angel:

Örjan
2003-01-11, 13:36
Angående bänkpress som bara tar på armarna: Det finns ju en övning, smalbänk, där man håller tätt grepp just för att jobba med triceps. Du kanske håller för tätt?

Pez
2003-01-12, 03:33
Som det verkar så tar dina armar ganska mycket stryk i de flesta överkroppsövningar, jag tycker inte du behöver träna underarmarna separat. Inte i dagsläget iallafall.

Sen att armarna tar slut, det beror antagligen på att du inte utför övningen strikt än så länge - du har inte banat in rörelsen än, samt att dina armar är svagare än muskelgruppen du tränar.
Som nybörjare är det ganska vanliga problem och de ger med sig med tiden om du bara tänker på att köra någorlunda lätt och med högt repstal i början för att få in tekniken i de olika övningarna, att köra "tungt" i bänken är ingen större idé om det tar mest på axlar/tric t.ex. - då är det bättre att sänka vikten och försöka pricka bröstet bättre.

/pez :thumbup:

Åse Columbus
2003-01-12, 12:12
Originally posted by Jz2003
jo bänkbress för bröst och Hantellyft åt sidan tar axlarna, men det känns liksom bara i armarna :confused:


detta e skumt :em:

men skall testa o göra som du sa... tack :angel:

En liten undran....kanske du håller för hårt i hantlarna/stången...försök att "lyfta" på något finger så släpper greppet lite......hoppas du förstår vad jag menar.

Åse

Jz2003
2003-01-13, 15:06
Originally posted by Åse Columbus


En liten undran....kanske du håller för hårt i hantlarna/stången...försök att "lyfta" på något finger så släpper greppet lite......hoppas du förstår vad jag menar.

Åse


hmm true that :)

efter jag släpper stången så biter det i fingarna ( gör förjävligt ont ibland ) .. blodet pumpar i fingarna osv :naughty:

honken.19
2003-01-13, 22:48
En jävligt bra underarmsträning är klättring !! :thumbup:
Så alla som har en klätterväg tillgänglig börja klättra !!
där snackar vi pump i underarmarna....plus att greppet får sig en del träning också kan ju vara bra för oss som använder dragremmar :D lr de kanske bara är jag som har dragremmar men men :angel:

/Håkan (tycker alla borde prova klättra)

Nils
2003-01-14, 00:09
Ja grepp ja, viktig sak egentligen om man nu skall ha sin styrka till något verkligt.
Numera är det i alla falll alltid greppet som sviker när jag skall bära omkring saker. Så till slut efter massa år av dragremmar vid marklyft och ingen specifik greppträning så tänkte jag göra något åt det hela och skaffade ett par captains of crush. Har hyggliga underarmar som jag tänkt nog skulle vara till någon nytta. Men oj vad superkass jag är. Högern kunde ta trainern några gånger men inte 1an ens en gång. Ja ja, lite kasst men det fick jag väl ta, men vänstern... inte ens till parallellt med trainern!!! Banne mig extremt supersvag jag känner mig just nu. Uppfyller väl verkligen det där med att man har låtsasmuskler som man inte kan använda som morfar tyckte att bodybuilders verkar ha (morfar hade för övrigt inga som helst problem att trycka ihop captain of crush 1 innan han dog för några dagar sedan.... med valfri hand, han hade ju jobbat en del i sitt liv)
Nils Som just gått från att vara stark till svagaste mannen i familjen :cryout: