handdator

Visa fullständig version : Högt blodtryck


Inzza
2006-08-16, 12:41
Kan man med ändringar i kosten få ner ett blodtryck?

isåfall hur?

Mental
2006-08-16, 13:12
Mindre energi borde styra ned kolesterolet antar jag? Motion brukar vara nyckeln. Men nej, jag har inte full koll, läkaren borde ha ordinerat något?

Decamber
2006-08-16, 13:20
Det mest uppenbara är väl att dra ner på saltet (natrium) då det bidrar till att öka blodvolymen och därav blodtrycket. På längre sikt tror man ju även att transfetter och eventuellt mättad fett har betydelse för blodtrycket. Jag är dock ingen expert, så hör med läkaren.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=8271

Inzza
2006-08-16, 19:56
Mindre energi borde styra ned kolesterolet antar jag? Motion brukar vara nyckeln. Men nej, jag har inte full koll, läkaren borde ha ordinerat något?

massor av medicin... tänkte att jag kunde hjälpa min far via kostvägen oxå.

pragmatist
2006-08-16, 20:21
Lite extra kalium kan säkert inte skada heller eftersom det samverkar med natirum för att reglera vätskebalansen - bananer, apelsiner, bönor, tofu, spenat och potatis innehåller kalium. Om din far tar vätskedrivande mediciner så kan det dock vara en god idé att upplysa doktorn om att han tänker äta mer kalium.

Kalcium och magnesium är bra grejor också om man har högt blodtryck. En hel del av den mat som innehåller kalium innehåller också gott om kalcium och magnesium, lyckligtvis.

Vitlök sänker tydligen blodtrycket också, enligt en del studier.

Decamber
2006-08-16, 20:49
massor av medicin... tänkte att jag kunde hjälpa min far via kostvägen oxå.

I så fall bör nog läkaren upplysas om det. För om far din skulle lyckas påverka sitt blodtryck genom kosten, kanske medicindosen bör regleras. Ett snack med doktorn kan nog överhuvudtaget vara bra eftersom denne säkert kan ge lite kostrekommendationer.

Lizard
2006-08-16, 22:55
Obs: svaret innehåller både faktagranskad information och produktreklam.


För det första kommer du sannolikt inte att nå någon större framgång. Detta beror inte på att det inte går att sänka blodtrycket med kost, utan på att din pappa har vant sig vid en viss typ av tillvaro, med kost och motion och svårligen byter livsstil senare i livet. Barn som kommer på att de ska omforma sina föräldrar har utomordentligt deprimerande framgångsstatistik. Bara så du inte blir sur på farsan alltså...


Men, som redan påpekats är en starkt bidragande orsak till högt blodtryck är natrium i form av natriumklorid (NaCl) som nästan allt hushållssalt består till mer än 99% av.
Genom att halvera sitt intag av NaCl från rikssvenskens ca 12g/dygn till hälften, 6g/dygn så kan blodtrycket i många fall radikalt förbättras.

Kalium har, som även detta påpektas tidigare i tråden, blodtryckssänkande egenskaper och återfinns därför i alla "mineralsalter" som är speciellt anpassade för de som strävar ett sänkt NaCl-intag.

Men nu kommer det fina i kråksången; vi tycker om salt för att det evolutionsteoretiskt påminner i smaken om mineraler. När vi lärde oss att laga mat försvann ofta mineralinnehållet med kokvattnet och som en direkt följd lärde vi oss att tillsätta torkat havsvatten. Det är salt det. Eller rättare, det är NaCl det. Natrium är tämligen sällsynt annars i naturen och vi behöver utomordentligt små mängder för att överleva och må bra. Om man däremot utgår från att maten innehåller en mängd mineraler, smaker på dem och ser vad de gör i kroppen så kan man se fantastiska saker.

Inte bara kalium, utan även magnesium, kalcium och zink är livsviktiga för din kropps funktion och prestanda och sänker alla blodtrycket. Tillsätt folsyra och du har fått en formula som gör att blodet formligen skjuter genom det 10 mil långa blodsystemet och inte beter sig som halvvispad grädde som hjärtat drar in med seg kraft och pressar ut som varm räkost. Blandar du det rätt så kan det smaka riktigt jädra gott.

Finns denna tulipanaros? Ja, snart i en mathylla nära dig (1:a veckan i september):
http://i7.tinypic.com/24qixye.jpg


Lizard

Tolkia
2006-08-17, 08:40
En fråga som inställer sig är ju om Pappa är överviktig? Är han det, finns ju en risk/möjlighet att blodtrycket hör ihop med detta (eller kanske snarare med bakomliggande orsaker till detta). Då är chansen att kunna påverka blodtrycket till det bättre med bättre kost - och motion! - hyfsade, TROR JAG (jag vill inte leka läkare här). Blodtrycket avgörsav så mycket mer än av hur mycket salt man äter, även om saltet är det som först brukar hamna i fokus (Obs: inte speciellt riktat mot Lizard, här). Mer motion och "bättre mat" enligt "sunt förnufts-principen" (tallriksmodellen, mindre fett om man äter för mycket fett, mindre godis, chips, ostmackor etc., vad det nu är som bygger en ev. övervikt osv.) kan göra en hel del.

Inzza
2006-08-17, 09:23
En fråga som inställer sig är ju om Pappa är överviktig? Är han det, finns ju en risk/möjlighet att blodtrycket hör ihop med detta (eller kanske snarare med bakomliggande orsaker till detta). Då är chansen att kunna påverka blodtrycket till det bättre med bättre kost - och motion! - hyfsade, TROR JAG (jag vill inte leka läkare här). Blodtrycket avgörsav så mycket mer än av hur mycket salt man äter, även om saltet är det som först brukar hamna i fokus (Obs: inte speciellt riktat mot Lizard, här). Mer motion och "bättre mat" enligt "sunt förnufts-principen" (tallriksmodellen, mindre fett om man äter för mycket fett, mindre godis, chips, ostmackor etc., vad det nu är som bygger en ev. övervikt osv.) kan göra en hel del.

njea tycker jag inte, 99kg på 193cm och har ett ganska aktivt arbete.

Ni skriver mycket om salt, och jag har insett att min farsa käkar mer än dubbelt så mycket tillsatt salt som mig *screwy*. Får väl hoppas läkaren vet han/hon gör.

Pox
2006-08-17, 10:51
Här finns en bra artikel om blodtryck & kost;
http://www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/riskfaktorer.asp?infoid=114&id=3&sortering=relaterad

Kost och blodtryck är komplext, människor reagerar olika vilket gör att studier visar många gånger resultat som står i konflikt med varandra. När det gäller salt är det i regel överviktiga personer som ser störst förändringar av sitt blodtryck när de drar ner på saltet. DASH-studier i USA visade också något intressant, nämligen att med en fullfjädrad DASH-diet (mycket frukt, grönt mm; googla på DASH så finns nog mycket information) minskade saltkänsligheten kraftigt hos de allra flesta deltagande. Det antyder alltså att med en väldigt bra kostsammansättning påverkas inte blodtrycket av minskat saltintag.
Trots det är det nog fortfarande en bra idé att minska sitt saltintag om man kan, tillsammans med i övrigt "vettig mat" som nämns i artikeln ovan bl a.

Livsstilsförändringar är dock svåra att forcera på människor, oftast är motivationen hög i början för att sedan sjunka. Speciellt i primärprevention. Högt blodtryck ger inga symptom så det blir svårt motivera sig själv till 30-45min motion varje dag och förmodligen än svårare att ändra sina kostvanor som är inristade i själen, nä det är ju enklare att äta dom 1-5 läkemedlen läkaren ordinerat. Motivation och ångesten kommer istället när konsekvenserna slår till som en slägga...

Regelbunden motion är den bästa och enklaste livstilsförändringen för att sänka blodtrycket, mycket bättre än saltreduktion, men även motion har visat sig svårt hålla uppe regelbundet under längre tid hos människor som inte redan har det i sin livsstil.
Mental stress är också antagligen en stor bidragande faktor till högt blodtryck hos vissa, men svårt att bryta mönster i livsstilen även här.
Sedan finns det genetiska tillstånd och andra sjukdomar som predisponerar en för högt blodtryck.

För att få bra blodtryckskontroll behövs ofta 3-5 blodtrycksläkemedel, regelbunden motion motsvarar blodtrycksförändringar likvärdiga med ett läkemedel eller mer, kostförändringar också ungefär 1 läkemedel (lägg till alla andra fördelar med bra motion och kost).
Men det är ju så mycket enklare att äta piller ...

Lizard
2006-08-17, 12:22
Ja nu har vi glidit över i rent esoteriska diskussioner och det man samfällt kan konstatera att det finns epedeminologiska samband mellan var du bor och hur du mår. I alla fall om man med mår avser hur högt blodtryck du lider av. Den som bor i länder med hög utvecklingsgrad och även i fattiga delar av världen men i rika regioner löper en allt stegrande risk att få hypertoni. Eftersom hypertoni är liemannen själv, en föraning om det stora slutet, så är det en allvarlig indikation på att något är fel. För man sen samman data så ser vi väldigt svaga kopplingar till kostsammansättning och hypertoni, dvs den som äter fläsk ofta blir inte säkrare drabbad än den som äter mer sallad (överdriver en aning). Fattiga har ofta en sämre kost än rika.

Som både pox och Tolkia varit inne på redan så kan man börja fundera över de bakomliggande orsakerna till detta och min egen gissning är att i takt med både ålder och bättre ekonomi så rör vi oss allt mindre. Åldersrelaterade krämpor är, i min värld, kopplat till vällevnadssjukdomar såtillvida att de har sitt ursprung i lägre aktivitetsgrad. Till en stor del i alla fall.


Av enskilda faktorer finns det, förutom motion, en som är dels säkerställd, dels mätbart effektiv och samtidigt lätt att administrera själv och det är just en nedreglering av natriumintaget. Hypotetiskt arbetar man från SLVs sida med att högt intag av natrium i unga år ger ett större "natriumberoende" när vi blir äldre, dock med lägre aktivitetsgrad alltså.

Tolkia: nu vet du vad jag smugit med...:cool:


Lizard