handdator

Visa fullständig version : Hur kan jag kolla om min dvd klarar av Region 1 filmer?


Stoltz
2006-08-16, 11:26
Jag skulle precis beställa en film och såg att där stod att man skulle kolla så att ens DVD klarade av Region 1 filmer. Jaha, tänkte jag - Vad är Region 1 filmer, och hur får jag reda på om den klarar det?

MasterChief
2006-08-16, 11:29
Vad har du för dvd-spelare?

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_region_code

aliquis
2006-08-16, 14:44
Region 1 är vad DVD-skivor i USA släpps under, vi har region 2.

Det hela är gjort för att man inte skall kunna köpa filmen från usa på dvd och se här innan den går på bio här exempelvis, eventuellt även för att förhindra import från andra världsdelar också så man skall kunna ha olika prissättning i olika ställen.

Helt idiotiskt, en bättre lösning hade ju varit att släppa saker o ting överallt samtidigt.

Man slipper problemet med kopierad film eftersom de är region 0, dvs ingen alls, dvs går att spela överallt.

I princip alla dvd-spelare kan göras regionsfria, många kan göras det med fjärrkontrollen, andra med en speciell fjärr, en del med en skiva och en del kräver att man lägger till någon form av hårdvara.

Piranha
2006-08-16, 14:48
Region 1 är vad DVD-skivor i USA släpps under, vi har region 2.

Det hela är gjort för att man inte skall kunna köpa filmen från usa på dvd och se här innan den går på bio här exempelvis, eventuellt även för att förhindra import från andra världsdelar också så man skall kunna ha olika prissättning i olika ställen.

Helt idiotiskt, en bättre lösning hade ju varit att släppa saker o ting överallt samtidigt.

Man slipper problemet med kopierad film eftersom de är region 0, dvs ingen alls, dvs går att spela överallt.

I princip alla dvd-spelare kan göras regionsfria, många kan göras det med fjärrkontrollen, andra med en speciell fjärr, en del med en skiva och en del kräver att man lägger till någon form av hårdvara.

Grundtanken med releasedatum på DVD är väl kopplade efter när dem släppts på Bio, och bio som ännu inte har enbart digitala salonger matas fortfarande med filmrullar, så det är nog en fråga om distributuion och kostnader för tillverkning av kopior/mastertapes mm som gör dem lanseras vid olika tillfällen i världen, utöver tid för textning/dubbning.

MasterChief
2006-08-16, 14:53
Man slipper problemet med kopierad film eftersom de är region 0, dvs ingen alls, dvs går att spela överallt.



Det är väldigt kostsamt att göra kopior av filmen till biograferna och därför är det få filmer som släpps "worldwide" samtidigt. Sedan finns det individuella behov av olika tidsscheman i olika länder pga av regionala skillnader och nationellt utbud. Regionernas syfte var att samspela med detta faktum.

Nu är ju varenda dvd-spelare i princip regionsfri så hela idén har ju krackelerat en aning. Men fortfarande så föredrar ju svenskar oftast region 2 (med svensk text och PAL).

edit: Pirajjan var ju mycket snabbare.

Nitrometan
2006-08-16, 14:59
Grundtanken med releasedatum på DVD är väl kopplade efter när dem släppts på Bio, och bio som ännu inte har enbart digitala salonger matas fortfarande med filmrullar, så det är nog en fråga om distributuion och kostnader för tillverkning av kopior/mastertapes mm som gör dem lanseras vid olika tillfällen i världen, utöver tid för textning/dubbning.
Men DVD-regionskodningen är fortfarande knäpp. Nästan alla spelare är/görs regionsfria. Så kodningen har verkligen spelat ut sin roll.

MasterChief
2006-08-16, 15:00
Men DVD-regionskodningen är fortfarande knäpp. Nästan alla spelare är/görs regionsfria. Så kodningen har verkligen spelat ut sin roll.

Japp, det har den. Folk köper region 2 i alla fall.