handdator

Visa fullständig version : Vägverket kommer inte åt rattfyllon


Nitrometan
2006-08-16, 07:43
Eller annat "riskbeteende" i trafiken.

Hörde på ekot imorse.

Var tredje trafikdöd beror på alkohol

Mer än var tredje bilförare som dog i trafiken förra året hade alkohol i kroppen, enligt nya siffror från Vägverket. Samtidigt som antalet trafikdöda totalt fortsätter att minska kommer man inte åt förarna med det farligaste beteendet i trafiken.

Vad ska man då med alla kameror till?
Om man ändå inte får stopp på de farliga förararna (rattfyllon som kör för fort t.ex.).

Enligt Bengt Karlsson (trafikpolis) har problemet ökat med bilister som struntar i alla regler, vansinneskörningar, höga farter och alkohol i kroppen. Polisen i Göteborg får ofta samtal från upprörda bilister ute på vägarna.

Bilden förstärks av Vägverkets siffror från obduktionen av omkomna personbilsförare som visar att 34 procent av dem förra året hade alkohol i kroppen. Det är den klart högsta siffran sedan statistiken började föras 1989.

Samtidigt som det totala antalet omkomna i trafiken minskar så tycks det alltså inte ske någon förbättring när det gäller de notoriska trafiksyndarna.

http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=917257

Perscitus
2006-08-16, 08:12
Som sagt, man borde börja arbeta mot ett totalförbud av alkohol. Börja med propaganda som visar på vilken skada det ställer till med, görs det på rätt sätt kan vi om 5 år ha en negativ syn på alkohol och man ser snett på brukare av det som man gör på de som brukar annan narkotika idag. När man då har ett stort folkligt stöd blir det bara minoritetsgrupper som krampaktigt håller fast om sitt kära systembolag, därefter är vägen till förbud inte lång.


Men det är klart - det handlar ju om att "lära sig hantera den". *screwy* Säg det till alla de som får sina liv förstörda direkt eller indirekt av alkohol...

skaparn
2006-08-16, 09:00
Som sagt, man borde börja arbeta mot ett totalförbud av alkohol. Börja med propaganda som visar på vilken skada det ställer till med, görs det på rätt sätt kan vi om 5 år ha en negativ syn på alkohol och man ser snett på brukare av det som man gör på de som brukar annan narkotika idag. När man då har ett stort folkligt stöd blir det bara minoritetsgrupper som krampaktigt håller fast om sitt kära systembolag, därefter är vägen till förbud inte lång.


Men det är klart - det handlar ju om att "lära sig hantera den". *screwy* Säg det till alla de som får sina liv förstörda direkt eller indirekt av alkohol...

Det är ett sätt att se på det, detta är ett annat:
Bok på Adlibris (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151847426&s=1)

Jag instämmer till viss del i nitros fråga om kameror. Visserligen gör de sin del i trafiksäkerhetsarbetet men det handlar också om en balansgång för att inte skapa ett fientligt förhållande mellan de som arbetar för säkrare trafik och billisterna. Det skapar viss misstro när man diskuterar kraftiga höjningar av bötesbelopp för fortkörning när man samtidigt kan läsa att alkohol är en större dödsorsak, och dessutom kan tänka sig hur alkoholpåverkade förare löper större risk att skada någon annan än sig själv.

Kanske sådana där aura-kameror som fotar själen kan avslöja ifall man är berusad? Mer parapsykologi i trafiken!

Pudzianovski
2006-08-16, 09:05
Norge är ett utmärkt exempel på hur vi borde agera i Sverige. Böterna för fortkörning är 10 dubbla och det finns betydligt fler kameror. Det fungera dessutom väldigt bra vad jag har hört.

Vill vi ha bort saker och inte bara snacka om att få bort det måste vi agera och visa sjävla att vi vill ha bort både alkohol och fortkörning.

:thumbup:

Noodles
2006-08-16, 09:09
Det stora problemet ligger fortfarande i attityden hos folk. Uppenbarligen finns det alldeles för många som tycker det är ok att sätta sig bakom ratten trots att de har druckit. Det finns också alldeles för många som inte stoppar berusade personer eller tom åker med dem. Jag vet mindre samhällen där folk tipsar varandra om att polisen är på väg så att de inte ska åka fast. Ibland undrar man hur en del värderar den sk integriteten när någon förolyckas pga deras dumhet.

skaparn
2006-08-16, 09:15
Det stora problemet ligger fortfarande i attityden hos folk. Uppenbarligen finns det alldeles för många som tycker det är ok att sätta sig bakom ratten trots att de har druckit. Det finns också alldeles för många som inte stoppar berusade personer eller tom åker med dem. Jag vet mindre samhällen där folk tipsar varandra om att polisen är på väg så att de inte ska åka fast. Ibland undrar man hur en del värderar den sk integriteten när någon förolyckas pga deras dumhet.

plustre

Problemet är att jag hycklar här. Har på grund av feghet inte ingripit då personer jag vet varit berusade, alternativt inte hunnit nyktra till dagen efter, satt sig i bilen. Skyllde då på att jag inte stod dem så nära och att de andra som var med vid samma och kände personen i fråga bättre hade större ansvar. Patetiskt, jag vet, och jag har lovat mig själv att våga ingripa i fortsättningen. Vill inte ursäkta någon som inte ingriper, ej heller mig själv, bara påpeka att jag vet varför man inte ingriper.

mini
2006-08-16, 09:20
Jag funderade när jag hörde detta på nyheterna imorse på hur det ser ut i antal. Om antalet trafikdöda sjunker, men antalet rattfulla trafikdöda är konstant blir andelen naturligtvis högre.

Finns det länder med 0-gräns för rattfylla?

Pudzianovski
2006-08-16, 09:24
Jag funderade när jag hörde detta på nyheterna imorse på hur det ser ut i antal. Om antalet trafikdöda sjunker, men antalet rattfulla trafikdöda är konstant blir andelen naturligtvis högre.

Finns det länder med 0-gräns för rattfylla?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rattfylleri

"I delstaten Ohio och i Kalifornien måste rattfylleridömda köpa ett särskilt märke a scarlet letter (ungefär lila märke) som ska placeras på registreringsskyltarna på alla hushållets bilar, för att identifiera dem som dömda rattfyllerister. Detta straff ådöms dem som tillägg till andra påföljder och avgifter till domstolen. "

"Kongo, Komorerna, Togo, Dominikanska Republiken, Etiopien, Laos - har ingen lagstiftning som förbjuder bilkörning under alkoholpåverkad."


:D

LarsK
2006-08-16, 09:25
mini; många, som t.ex Japan.

Pudzianovski
2006-08-16, 09:29
Bättre lista:

http://en.wikipedia.org/wiki/Driving_under_the_influence

Pudzianovski
2006-08-16, 09:34
mini; många, som t.ex Japan.


Fast då stämmer inte wikipedia som säger att gränsen är 0,3 promille i Japan.

Nitrometan
2006-08-16, 09:50
De nya fartkamerorna fyller säkert en funktion. Det får väl utvärderas när de har suttit uppe ett tag.

De har iaf lett till ny biltillbehör för att dölja skyltarna, activeGPS (http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm) m.m.

Men attityden hos många fortkörare, de som "alltid" kör för fort samt de som vanemässigt kör på fyllan är ett stort problem. Och det är ju det de säger - de kommer inte åt dem med sina nuvarande metoder.