handdator

Visa fullständig version : Bästa ryggövningarna?


hulk h
2006-08-16, 05:16
Vilka ryggövningar anses vara de bästa för att bygga bredd resp. tjocklek?

Mr. Moose
2006-08-16, 05:45
Vilka ryggövningar anses vara de bästa för att bygga bredd resp. tjocklek?

Först kanske jag ska säga att jag inte tror att man ska generalisera bredd/tjocklek.

Jag har aldrig kört speciellt mycket chins, latsdrag etc, men en helsikes massa rodd och marklyft. Min rygg är ändå skapligt bred. *flex*

Men "bästa" övningarna tycker jag är:

Stångrodd (tungt)

Enarms kabelrodd (lättare vikt för sk kontakt)

Chins

Men det finns massor bra ryggövningar, t ex, marklyft, T-bar, supported row, ryggresningar, face pull, olika varianter på lats drag.....allt beroende på vilken del av ryggen du vill träna.

Pova dig fram vad som passar dig bäst.

Claes

x_emir_x
2006-08-16, 08:18
Jag har sökt lite om ryggövningar och fann detta på en sida, vad tycker ni?

"DON'T use the standard barbell row, or the T-bar row, both of which are fraught with danger. They don't have the body supported, the lower back is excessively involved, it's difficult to keep the lower back hollowed and secure once the weight becomes substantial, and the wrist positioning they impose isn't ideal."

Anonym112
2006-08-16, 08:31
"DON'T use the standard barbell row, or the T-bar row, both of which are fraught with danger. They don't have the body supported, the lower back is excessively involved, it's difficult to keep the lower back hollowed and secure once the weight becomes substantial, and the wrist positioning they impose isn't ideal."

flaggan connected.. *bs*

Cerberus
2006-08-16, 08:34
t-bar rows e en övning jag ÄLSKAR.

Definitivt grymt bra övning för ryggen, dock e nog min teknik jätteknasig :D men ja försöker hålla ryggen rak iaf.

Daniel-san
2006-08-16, 08:41
Vilka ryggövningar anses vara de bästa för att bygga bredd resp. tjocklek?

Övningar är ett verktyg för att ställa krav på muskeln som ska avses tränas, och jag anser inte att någon övning är överlägsen någon annan i sig självt i det syftet. Det handlar snarare om att få muskeln att arbeta hårt för att tvinga den till superkompensation i form av ökad kraftutvecklingskapacitet och storlek.
För ryggens bredd torde latsen vara viktigast att utveckla, och den aktiveras i "dragrörelser" både horisontellt, vertikalt och varianter därav. Ryggens tjocklek kan sägas vara beroende både av latsens storlek samt de olika delarna av trapzeius, rhomboideus m fl. Dessa muskelgrupper aktiveras generellt i högre grad vid horisontella drag såsom sittande rodd, hantelrodd m fl.
Mitt recept är alltså att kombinera dragrörelser från olika vinklar för att "helgardera". Sitter du inne med en ruskig bredd på ryggen men området mellan skulderbladen ser ut som en ostskiva, kan det vara en idé att lägga mer krut på övningar såsom sittande rodd, skivstångsrodd och vice versa.

Mass-Tech
2006-08-16, 08:41
Marklyft

Skivstångsrodd

Tät-latsdrag

Wikner
2006-08-16, 10:44
Hantelrodd, finns ingen ryggövning jag får sådan kontankt i.

jwzrd
2006-08-16, 10:54
Jag har sökt lite om ryggövningar och fann detta på en sida, vad tycker ni?

"DON'T use the standard barbell row, or the T-bar row, both of which are fraught with danger. They don't have the body supported, the lower back is excessively involved, it's difficult to keep the lower back hollowed and secure once the weight becomes substantial, and the wrist positioning they impose isn't ideal."

Det är så man resonerar i glass-PT-kretsar och på amerikanska fjollgym.

Övningar som ger mig bra resultat, utan inbördes rangordning, är: hantelrodd, stångrodd, marklyft och face pulls (just nu).

Johan86
2006-08-16, 10:59
face pulls är det den övningen då man sätter triceps repet i övre trissan på kabelmaskinen och drar mot ansiktet?

jwzrd
2006-08-16, 11:00
face pulls är det den övningen då man sätter triceps repet i övre trissan på kabelmaskinen och drar mot ansiktet?

Ja. Men helst i latsdraget för att slippa utväxlingen. Jag gillar den öven med en vanlig latsdragstång.

psirus
2006-08-16, 11:04
Marklyft och hantelrodd

Johan86
2006-08-16, 12:27
Ja. Men helst i latsdraget för att slippa utväxlingen. Jag gillar den öven med en vanlig latsdragstång.

kör man i huvudsak face pulls för övre rygg eller baksida axlar? verkar ta rätt bra på bägge

thomasR
2006-08-16, 12:29
Marklyft. Mest för att man känner sig så jäkla brutal när man tar tag i något riktigt jävla tungt och drar upp skiten. Härligare än någon maskin.

jwzrd
2006-08-16, 12:35
kör man i huvudsak face pulls för övre rygg eller baksida axlar? verkar ta rätt bra på bägge

Jag kör det för att bli mer stabil runt skulderbladen för bänkpressen. Men den tränar övre rygg, bakre deltor, traps och allt annat i området.

Big Lou
2006-08-16, 15:21
Marklyft, stångrodd och latsdrag brukar mina ryggpass bestå av.

ajrish
2012-01-16, 03:34
Vad håller ni för bredd på stången när ni kör facepulls i en latsmaskin?

Raschmus
2012-01-16, 08:07
Imo marklyft, stångrodd, chins (inkl v-handtagchins)

mysglenn
2012-01-16, 09:19
Vad håller ni för bredd på stången när ni kör facepulls i en latsmaskin?

lite smalare än axelbredd

iamdisapuint
2012-01-16, 09:34
Ska du bygga övre rygg, så är det då fan inte mark som gäller. Kör lätt som satan för att få in bra kontakt sen öka upp till riktigt tungt.

Alla övningar i Latsdragmaskinen OM DU INTE RODDAR NER DVS.
Alla rodd-drag med lätt vikt för kontakt funkar bra, många missar det.