handdator

Visa fullständig version : Axel probs.


vickaN
2006-08-15, 22:58
Tjena, är en kille på 17 bast som tränat gym aktivt i cirka 4 månader. Spelar Hockey och har sedan tidigare inte lagt märke till detta probem.

Det jag lider av är att det knäcker och smäller i både höger och vänster axel vid rörelser som man utför i tex militärpress och bänkpress. Även smärta kan förekomma. Är det någon som har erfarenhet av detta? bör jag gå o kolla upp vad det kan vara?

Tack på förhand!

gleipner
2006-08-17, 10:40
Eftersom du tränat styrka i bara 4 mån så är det knappast någon förslitningsskada, om du inte fått någon hård tackling mot axel-bröstpartiet i hockeyn?
Annars så undrar jag om du kör någon uppvärmning på cykel el trappmaskin innan träning. Och hur tungt du kör bänk å axelövningarna?

vickaN
2006-08-17, 21:14
Inte dirket vad jag kan minnas ang. tacklingar.

uppvärming på cykel eller dylikt sker oftast inte. Ibland då och då. jag visste inte att detta var nödvändigt då jag oftast kör överkropp, och inte ben.

Dagens bänk pass;

Lätt uppvärming på stång.

60kg*8

60kg*8

60kg*8

65kg*3-6


65kg*3-6

Tack så mycket för visat intresse!

martynj
2006-08-18, 11:40
Min bror har liknande problem. Hans axel "knäpper" vid olika pressövningar. Knäppandet sker hela tiden under setet men i slutet av setet faller liksom högeraxeln ner. Det ser ut som om den inte orkar hålla uppe vikten, medan vänster axel klarar det utmärkt.

Han är handbollsspelare och har förmodligen sträckt sin axel någon gång. Kanske har du som nämnts ovan sträckt din axel i samband med hockeyn? Någon som har tips på hur man kan rehabilitera denna skada och stärka axeln igen?

Guddi
2006-08-18, 13:22
Min bror har liknande problem. Hans axel "knäpper" vid olika pressövningar. Knäppandet sker hela tiden under setet men i slutet av setet faller liksom högeraxeln ner. Det ser ut som om den inte orkar hålla uppe vikten, medan vänster axel klarar det utmärkt.

Han är handbollsspelare och har förmodligen sträckt sin axel någon gång. Kanske har du som nämnts ovan sträckt din axel i samband med hockeyn? Någon som har tips på hur man kan rehabilitera denna skada och stärka axeln igen?
Är ledkapseln slapp så är det bara rotatorkuffträning som gäller. Om man inte opererar då dvs.

Din bror bör sluta med övningen innan hans axel "faller ner" då det antagligen kommer leda till att han får problem senare.

ugly_kid
2006-08-19, 15:18
Inte dirket vad jag kan minnas ang. tacklingar.

uppvärming på cykel eller dylikt sker oftast inte. Ibland då och då. jag visste inte att detta var nödvändigt då jag oftast kör överkropp, och inte ben.



Uppvärming är viktigt för alla, ändå ser man väldigt många som slarvar med den. Och uppvärmning på tex cykel gör man ju inte för att få igång benen enbart utan det är ju för att höja temperaturen i kroppen vilket leder till att man prestera bättre bland annat. Under uppvärmning så bildas även ledvätska som smörjer lederna och ger näring åt ledbrosket.
så 5 min på en cykel, trampmaskin eller roddmaskin borde alla göra.

NiXPhoenix
2006-08-19, 16:22
Uppvärming är viktigt för alla, ändå ser man väldigt många som slarvar med den. Och uppvärmning på tex cykel gör man ju inte för att få igång benen enbart utan det är ju för att höja temperaturen i kroppen vilket leder till att man prestera bättre bland annat. Under uppvärmning så bildas även ledvätska som smörjer lederna och ger näring åt ledbrosket.
så 5 min på en cykel, trampmaskin eller roddmaskin borde alla göra.



Hur intensiv ska uppvärmningen vara då? Så man blir lite lätt svettig och får upp pulsen en aning eller?

Jag går till gymmet, 20 minuters promenad och ofta när jag kommer fram är jag lite svettig och andfådd då jag gått ganska fort.

vickaN
2006-08-20, 13:34
tacksam för alla tips och svar! Får se, om problemen fortsätter blir det att boka tid hos farbror doktor!

MVH// victor

ugly_kid
2006-08-20, 15:41
Hur intensiv ska uppvärmningen vara då? Så man blir lite lätt svettig och får upp pulsen en aning eller?

Jag går till gymmet, 20 minuters promenad och ofta när jag kommer fram är jag lite svettig och andfådd då jag gått ganska fort.

ja lätt svettig och halvhög puls, om du går snabbt 20 min till gymmet så är det ju bra, jag skulle ändå kört en 3 min på rodden tex ganska hårt för att värma upp lite till, det minskar ju både risken för skador och ökar prestationen.

Åse Columbus
2006-08-21, 11:41
själv brukar ja alltid göra 2-3 uppvärmningsset i varje enskild övning som ja ska köra den dagen.....