handdator

Visa fullständig version : Kollo datasupport? - HD & Raid problem.


Humanist
2006-08-15, 22:27
Jaha, desperationen har nu nått så långt att jag i min egen villrådighet frågar om hjälp här. Mindre än en vecka kvar av semestern, civ IV nyligen inköpt, och så har jag lyckats sabba min dator! *cry*

Detta har hänt: Köpt en seagate barracuda, och installerade den på mitt raid-kort, andra IDE-porten bredvid min ursprungliga HD (systemHD:n). Vid uppstart hittar RAID-kortet båda diskarna, men efter vill den inte gå vidare, in i windows. Jag går in i BIOS och kollar lite inställningar, och väljer JBOD (just a bunch of disks). Efter får jag felmeddelande "Ta bort flyttbara diskar och starta om datorn". Kör jag andra inställningar "fastnar" den efter att gått igenom raid-bioset. Svart skärm med vit markör, och reagerar varken på tangentbort eller något annat.

Nuläget: Efter att ha konsulterat en usel manual upptäcker jag i panik att JBOD-läget formaterar diskarna! Jag drar mig till minnes en varning, och jag (min jubelidiot) läser slarvigt och ångrar med escape, vilket i detta fall är liktydigt med "Proceed"(!). Nu vill den varken boota från CD eller något annat. Efter att raid-kortet laddat sitt bios är det stopp.
Hur kommer man in i felsäkert läge? Vill åtminstone se ifall jag har något kvar på min systemHD. Boot-ordningen står på CD först, så jag fattar inte varför inte den reagerar på XP-skivan.

Kan verkligen en 200 gig HD formateras på en sekund? Borde det inte ta lite tid åtminstone? Borde det inte komma upp en procent-stapel eller dyl?

Vore oerhört tacksam för tips hur man löser detta? Finns det några data-knackare bland alla skrotlyftare???

rbn
2006-08-15, 22:30
Hur kommer man in i felsäkert läge?

Tryck F8 vid uppstart.

Humanist
2006-08-15, 22:43
Tryck F8 vid uppstart.

Funkade inte. Kan bara komma in i bios. Både vad gäller datorn och raid-kortet (F2 knappen). Hårddiskarna lär ju behövas, vilket sannolikt förklarar varför jag inte kommer in i felsäkert läge.

rbn
2006-08-15, 22:49
Funkade inte. Kan bara komma in i bios. Både vad gäller datorn och raid-kortet (F2 knappen). Hårddiskarna lär ju behövas, vilket sannolikt förklarar varför jag inte kommer in i felsäkert läge.

Ja finns det inget operativsystem att tillgå så är det ganska svårt att komma in i felsäkert läge :)

Humanist
2006-08-15, 22:53
Ja finns det inget operativsystem att tillgå så är det ganska svårt att komma in i felsäkert läge :)

Haha, ja (galghumor)

Hur fan ska jag lösa detta absurda läge? En ny HD + ett raid-kort verkar ha sabbat min dator!?

Mental
2006-08-15, 22:54
Här fins det prima och kompetent support vettu!

http://www.nybrowebbochdesign.se/Datasupport.htm

Jupp, diskarna kan "formateras" på under en sekund, allt som behöver göras är att radera filalokeringstabellen, och det är gjort på ett ögonblick. Men själva datan bör då finnas kvar och gå att rädda med mjukvara.

Piranha
2006-08-15, 23:04
Ja diskarna kan formateras på 1/10 sekund, verifiera median tar normalt lång tid.

Likvärdigt så tror jag median på dina diskar är lost och en nyinstallation av XP måste på.


Du kan söka dig om bland dina kompisar om någon har en Super ERD cd eller bootbar partition magic skiva och sen gå in och se om du kan återskapa förlorade partitioner.

Sen kan du kika i manualen om "låssas" raidcontrollern integrerad på moderkortet är bootbar alls.

dynamo
2006-08-15, 23:06
Haha, ja (galghumor)

Hur fan ska jag lösa detta absurda läge? En ny HD + ett raid-kort verkar ha sabbat min dator!?

Koppla in det som du hade det förr och samma inställningar i bios som du hade förr. Startar inte Windows då, så har uppenbarligen nått gått snett med informationen på den disken.

Du kan prova koppla in den i en annan dator som sekundär disk och se ifall det ens finns nått fungerande filsystem. Kanske du då lyckas kopiera undan det som behöver sparas.

Om filsystemet inte funkar eller den är tom, kan du ju prova nått unformat-verktyg av nått slag. Jag har aldrig använt nått så kan ej rekommendera något specifikt program, men du kan ju prova Googla på unformat.

Ett annat alternativ är ju att kontakta supporten för raid-kortet och förklara vad du gjort och fråga om de känner till hur du återställer det.

dynamo
2006-08-15, 23:07
Här fins det prima och kompetent support vettu!

http://www.nybrowebbochdesign.se/Datasupport.htm

*cry* :laugh: *cry* :laugh:

Mental
2006-08-15, 23:09
*cry* :laugh: *cry* :laugh:


"Gällande webbdesign så är det Birgitta som har huvudansvaret.Hon är utbildad webbdesigner och fördjupar sig nu i databaser och läser även in datakörkort."

Humanist
2006-08-15, 23:12
Ja diskarna kan formateras på 1/10 sekund, verifiera median tar normalt lång tid.

Likvärdigt så tror jag median på dina diskar är lost och en nyinstallation av XP måste på.


Du kan söka dig om bland dina kompisar om någon har en Super ERD cd eller bootbar partition magic skiva och sen gå in och se om du kan återskapa förlorade partitioner.

Usch va sné jag blir! Grrr nu ska jag projicera ut all min frustration på alla dessa idiotiska dataprogrammerare som plötsligt väljer att använda escape-knappen som en enter-knapp!! Escape-knappen är ju närmast en reflex!

Nu vågar jag påstå att ingen av mina kompisar har vare sig partition magic eller liknande. Finns det något nerladdningsbart alternativ?

Har testat att köra in winXP CD:n, men den vill inte boota från den. Nu verkar det vara nåt slags moment 22. Raid-kortet funkar inte med HDD, så inte kan jag heller installera windows. Till saken hör att raid-kortet införskaffades för att mitt moderkort bara har en IDE-port, så jag kan inte koppla in CD & HD (utan att montera isär i princip hela datorn).

Fan va surt...Min Civ IV omgång åt helvete...tillsammans med 50 gig musik....*grr*

dynamo
2006-08-15, 23:15
Har testat att köra in winXP CD:n, men den vill inte boota från den.

Om det är en äkta Windows XP CD (eller en riktigt gjord piratkopierad) och du har ställt in den i BIOS som första enhet borde det ju gå att få igång. Det är inte så att du får upp ett meddelande i nån sekund liknandes "Press any key to boot from this device"?

I så fall måste du trycka på en knapp för att den verkligen ska boota från skivan. Trots att du redan ställt att den ska köra med den som första bootdevice i BIOS.

mendezzz
2006-08-15, 23:20
Det finns lite olika sätt att gå till väga på, du kan börja med att försöka boota datorn med en boot-cd tex
http://www.ultimatebootcd.com/
Har inte testat just den här skivan själv men den innehåller en hel del verktyg som ser användbara ut.
Antagligen så kan boot-cd:n ha lite svårt att hitta ditt raid-kort pga att det saknas drivrutiner, men om det är en vanlig IDE-disk så borde det väl inte vara några problem att koppla in den på datorns vanliga IDE-portar. Där finns sen lite olika verktyg där du kan se om det finns någon data kvar på disken. om det finns kvar så kan du testa att göra en "clone" med tex HDclone till en annan hårddisk därefter skapa RAID:en från skratch och testa lägga tillbaka all data på de raidade diskarna.

Lycka till!

Humanist
2006-08-15, 23:24
Om det är en äkta Windows XP CD (eller en riktigt gjord piratkopierad) och du har ställt in den i BIOS som första enhet borde det ju gå att få igång. Det är inte så att du får upp ett meddelande i nån sekund liknandes "Press any key to boot from this device"?

I så fall måste du trycka på en knapp för att den verkligen ska boota från skivan. Trots att du redan ställt att den ska köra med den som första bootdevice i BIOS.

Pja, för att göra dilemmat ytterligare lite mer komplicerat, så är det en "riktigt gjord piratkopia". Lyckades för en tid sedan, tack vare windows update, sabba min dator (ny uppdatering + Kerio firewall). Så jag brände ut en kopia på winXP som jag integrerade med SP2. Antar att Murphys lag är tillämpar även här, så jag lär behöva leta rätt på orginalet. Dessa i sin tur innebär att ett antal 100 gig "försvinner" då gamla windows inte stödjer nya diskar.

Dumma är att den bootar från raid-kortet trots att CD:n är satt som 1:a.

OoOh jag älskar datorer idag! :insane:

mendezzz
2006-08-15, 23:32
Pja, för att göra dilemmat ytterligare lite mer komplicerat, så är det en "riktigt gjord piratkopia". Lyckades för en tid sedan, tack vare windows update, sabba min dator (ny uppdatering + Kerio firewall). Så jag brände ut en kopia på winXP som jag integrerade med SP2. Antar att Murphys lag är tillämpar även här, så jag lär behöva leta rätt på orginalet.
Du kan ju ha misslyckats med när du skapade/brände skivan så den inte är bootbar.

Dessa i sin tur innebär att ett antal 100 gig "försvinner" då gamla windows inte stödjer nya diskar.
Har för mig att det räcker med ett litet registerhack för att få stöd på större diskar än 120gb även på äldre XP-versioner. annars kan du ju alltdi installera och efter det uppgradera och utöka partitionen med partition-magic alt skapa en ny partition på utrymmet du inte fick med vid installationen

dynamo
2006-08-15, 23:35
Dumma är att den bootar från raid-kortet trots att CD:n är satt som 1:a.

Ajdå och det finns inget sätt att slå av det i RAID-kortets BIOS, eller komma runt det genom att hålla nere nån knapp el dyl antar jag? Nåja.. Lycka till iaf.

EDIT: Dags att sova.

Humanist
2006-08-15, 23:37
Du kan ju ha misslyckats med när du skapade/brände skivan så den inte är bootbar.

Möjligt. Mot detta talar dock att jag lyckades installera om windows när den kraschat p.g.a. windows illa genomtänkta uppdatering.


Har för mig att det räcker med ett litet registerhack för att få stöd på större diskar än 120gb även på äldre XP-versioner. annars kan du ju alltdi installera och efter det uppgradera och utöka partitionen med partition-magic alt skapa en ny partition på utrymmet du inte fick med vid installationen

Jo, ett senare bekymmer. Vad som bekymrar mig mest nu är all info på min gamla HD som gått förlorad - Vad jag kan göra för att återskapa...

mendezzz
2006-08-15, 23:42
Möjligt. Mot detta talar dock att jag lyckades installera om windows när den kraschat p.g.a. windows illa genomtänkta uppdatering.



Jo, ett senare bekymmer. Vad som bekymrar mig mest nu är all info på min gamla HD som gått förlorad - Vad jag kan göra för att återskapa...

Testa koppla in disken i en annan dator och kör något recovery program:
http://www.tucows.com/Windows/IS-IT/FileManagement/FileRecovery/
Där finns en hel del dock är många shareware eller demos, har tyvärr inte tid att leta upp något gratis nu, måste sova. om du inte hittar något googla lite på `"file recovery" formated disk free` eller något liknande.

Humanist
2006-08-15, 23:47
Testa koppla in disken i en annan dator och kör något recovery program:
http://www.tucows.com/Windows/IS-IT/FileManagement/FileRecovery/
Där finns en hel del dock är många shareware eller demos, har tyvärr inte tid att leta upp något gratis nu, måste sova. om du inte hittar något googla lite på `"file recovery" formated disk free` eller något liknande.

Ja, lär bli tvungen att göra något sådant. Nu ska jag också sova (vågar inte peta på datorn mer nu - Lär skicka ut den genom rutan i ren frustration). Tack alla för hjälpen! Lär lyfta denna tråd om typ 9h igen... :em:

mendezzz
2006-08-15, 23:49
Stellar Phoenix NTFS http://www.stellarinfo.com/download.htm
Här är iofs ett demo men du kan med demot se filer som kan återskapas dock inte återskapa dem pga att det är ett demo, men om du ser olika filerna ska det nog inte vara omöjligt att återskapa dem.
"Data recovery from deleted partitions or formatted logical drives."
är en av funktionerna programmet har

aliquis
2006-08-16, 00:13
Jag har inga vettiga tips att komma med men jag hade kopplat ur den gamla disken, haft den första som den var från början, provat boota, ändra tillbaka inställningarna på kontrollern till vad man nu skall ha när det är en disk, prova att boota, prova något program som försöker återskapa data, prova att boota.

Om inte det hade fungerat skulle jag slå av raid-stödet och köra den som vanlig ide-kontroller och installera om, i mitt eget fall med promisekort på gamla moderkortet så vägrade iofs Windows använda kontrollern som vanlig idekontroller, det var hjälpsamt och installerade den som raid vad jag än hade valt i biosen. *rolleyes*

Det är nästan alltid mjukvaruraid ändå som kommer förbruka en del CPU, nu är väl inte det ett så stort problem utan problemet är att de flesta väljer att köra RAID 0 för att då har de ju kvar allt diskutrymme men får mycket snabbare diskar! Visst, sålångt är ju allt frid och fröjd bara det att det räcker med att någon av diskarna dör för att bli av med alltsammans... RAID 1 är ju vettigt om man är rädd om sin data då det speglar alltsammans på två olika diskar, tyvärr får man ju bara halva lagringsutrymmet då och det verkar ju inte alltför många intresserade av.

aliquis
2006-08-16, 00:17
Här fins det prima och kompetent support vettu!

http://www.nybrowebbochdesign.se/Datasupport.htm

Jupp, diskarna kan "formateras" på under en sekund, allt som behöver göras är att radera filalokeringstabellen, och det är gjort på ett ögonblick. Men själva datan bör då finnas kvar och gå att rädda med mjukvara.http://www.lenhult.com/
http://hemsidor.torget.se/users/e/erba/

De kanske skulle gå ihop?

Humanist
2006-08-16, 09:49
Usch, nu var det dags att tampas med problemen ännu en gång. Vet inte riktigt var jag nu ska börja i min problemlösning. Om jag borde ta ut gamla (fyllda) disken och försöka återskapa informationen på denna, eller om jag borde koppla den som den sist fungerade, och lägga in WinXp på nytt.
Är jävligt surt att ha förlorat allt på disken...

Om inte det hade fungerat skulle jag slå av raid-stödet och köra den som vanlig ide-kontroller och installera om, i mitt eget fall med promisekort på gamla moderkortet så vägrade iofs Windows använda kontrollern som vanlig idekontroller, det var hjälpsamt och installerade den som raid vad jag än hade valt i biosen. *rolleyes*

Det är nästan alltid mjukvaruraid ändå som kommer förbruka en del CPU, nu är väl inte det ett så stort problem utan problemet är att de flesta väljer att köra RAID 0 för att då har de ju kvar allt diskutrymme men får mycket snabbare diskar! Visst, sålångt är ju allt frid och fröjd bara det att det räcker med att någon av diskarna dör för att bli av med alltsammans... RAID 1 är ju vettigt om man är rädd om sin data då det speglar alltsammans på två olika diskar, tyvärr får man ju bara halva lagringsutrymmet då och det verkar ju inte alltför många intresserade av.

Kan jag be dig att förklara lite närmare betydelserna av RAID 0, RAID 1, RAID 0 +1? På RAID 0 är configuration Disk striping. Har jag hajat det rätt när det innebär att datorn delar upp datan i 64kb och skickar den till varsinn disk? RAID 1, innebär det att datorn skriver samma information på båda diskarna?

Väljer jag RAID normal (som ett vanligt IDE-kort) står det att båda diskarna är "un-used"...Dessutom, vad innebär Array i sammanhanget?

Vore ytterst tacksam för lite fördjupande kunskap på detta område!

Piranha
2006-08-16, 09:56
Usch, nu var det dags att tampas med problemen ännu en gång. Vet inte riktigt var jag nu ska börja i min problemlösning. Om jag borde ta ut gamla (fyllda) disken och försöka återskapa informationen på denna, eller om jag borde koppla den som den sist fungerade, och lägga in WinXp på nytt.
Är jävligt surt att ha förlorat allt på disken...



Kan jag be dig att förklara lite närmare betydelserna av RAID 0, RAID 1, RAID 0 +1? På RAID 0 är configuration Disk striping. Har jag hajat det rätt när det innebär att datorn delar upp datan i 64kb och skickar den till varsinn disk? RAID 1, innebär det att datorn skriver samma information på båda diskarna?

Väljer jag RAID normal (som ett vanligt IDE-kort) står det att båda diskarna är "un-used"...Dessutom, vad innebär Array i sammanhanget?

Vore ytterst tacksam för lite fördjupande kunskap på detta område!

Raid 0 kallar striped eller skuggade diskar, controllern skiver 50/50 över diskarna för att få ut max prestanda.

Raid 1, mirroring ,2 diskar med identisk media ( felsäkert )

Raid 1+1 ( samma som ovan men med en spare disk om någon failar så skriver kontrollern över och kör på den extra disken )

Array = set av diskar

Humanist
2006-08-16, 09:59
Raid 0 kallar striped eller skuggade diskar, controllern skiver 50/50 över diskarna för att få ut max prestanda.

Raid 1, mirroring ,2 diskar med identisk media ( felsäkert )

Raid 1+1 ( samma som ovan men med en spare disk om någon failar så skriver kontrollern över och kör på den extra disken )

Array = set av diskar

Tack. Själv vill jag ha två oberoende diskar. Antar att RAID normal är det som gäller. Vill bara ha massa lagringsutrymme.

Fast nu måste jag förståss få igång datorn först...

Piranha
2006-08-16, 10:01
Tack. Själv vill jag ha två oberoende diskar. Antar att RAID normal är det som gäller. Vill bara ha massa lagringsutrymme.

Fast nu måste jag förståss få igång datorn först...


Raid 0 är lite riskabelt dock, har controllern dessutom cache så var nogran med av och påslagningar av maskinen.

Lite beroende på märke/pris på controllern.

Lyckades crasha ett set över 4 diskar (raid-0) och nej det var inte skoj alls.

mendezzz
2006-08-16, 12:15
Usch, nu var det dags att tampas med problemen ännu en gång. Vet inte riktigt var jag nu ska börja i min problemlösning. Om jag borde ta ut gamla (fyllda) disken och försöka återskapa informationen på denna, eller om jag borde koppla den som den sist fungerade, och lägga in WinXp på nytt.
Är jävligt surt att ha förlorat allt på disken...


Testa alla förslag du har fått så kanske något löser dina problem.

aliquis
2006-08-16, 14:50
Han tänkte ju inte ha "raid 0" utan "raid normal", vad det nu är. Borde ju gå att slå av raidstödet helt o hållet, men om det står "normal" kanske de menar att den skall fungera som en normal ide-kontroller.

Piranha
2006-08-16, 15:11
Han tänkte ju inte ha "raid 0" utan "raid normal", vad det nu är. Borde ju gå att slå av raidstödet helt o hållet, men om det står "normal" kanske de menar att den skall fungera som en normal ide-kontroller.


Normal borde vara Raid 1, för stripa diskar kan man göra utan controller i både XP och 2000 (dynamic disks), men på honom lät det som han ville få ut max diskspace.


Frågan är villken controller han använder, snikmodellerna ( dem under 3-4k ) brukar belasta CPU rätt hårt.

Humanist
2006-08-16, 15:12
Jahapp, håller på och trixar lite nu. Måste försöka få raid-kortet att funka först och främst.

Här befinner jag mig nu:
Har valt via auto-configuration att sätta "Setup array type as: Normal".
Under står det "Un-used driver(s): 2".
"Drivers in array: 0"

På något vis måste jag peta in mina två HDD:ar i Array. Antar att jag måste gå in i "Define Raid". Där markerar jag "array 0" (ingen funktionell synes). Går in i define "raid sub-meny" och måste välja "Array Mode". Här verkar jag bara kunna välja "stripe", "mirror", "stripe + mirror", "span". Vet inte vad jag ska välja här.

Vidare kan jag välja att sätta båda HDD:arna till "Assignment". Testade att greja, men då varnade den för att "all data will be lost". Avbröt då, har nån sorts förhoppning om att kanske kunna få tillbaka all förlorad information.

Någon som orkar stega mig igenom denna prövning? :(

Piranha
2006-08-16, 15:16
Jahapp, håller på och trixar lite nu. Måste försöka få raid-kortet att funka först och främst.

Här befinner jag mig nu:
Har valt via auto-configuration att sätta "Setup array type as: Normal".
Under står det "Un-used driver(s): 2".
"Drivers in array: 0"

På något vis måste jag peta in mina två HDD:ar i Array. Antar att jag måste gå in i "Define Raid". Där markerar jag "array 0" (ingen funktionell synes). Går in i define "raid sub-meny" och måste välja "Array Mode". Här verkar jag bara kunna välja "stripe", "mirror", "stripe + mirror", "span". Vet inte vad jag ska välja här.

Vidare kan jag välja att sätta båda HDD:arna till "Assignment". Testade att greja, men då varnade den för att "all data will be lost". Avbröt då, har nån sorts förhoppning om att kanske kunna få tillbaka all förlorad information.

Någon som orkar stega mig igenom denna prövning? :(

Mediat på disken kan du glömma vid detta laget om du jackar in dem på controllern.

Stripe = diskar som slås ihop till en enhet = max prestanda max diskutrymme. ( maximal risk )

Mirros = raid 1 ( spegling av diskarna ) halva utrymmet på 2 diskar. med redundans på mediat

+ spare kräver 3 eller fler diskar ( glöm det )


Du är medveten om att diskarna skall vara identiska för att fungera bra i ett raid set ? annars blir de minsta disken x 2 i användbart utrymme.

Plus att diskar av olika storlekar inte lirar bra ihop rent prestandamässigt.

Humanist
2006-08-16, 15:21
Mediat på disken kan du glömma vid detta laget om du jackar in dem på controllern.

Stripe = diskar som slås ihop till en enhet = max prestanda max diskutrymme. ( maximal risk )

Mirros = raid 1 ( spegling av diskarna ) halva utrymmet på 2 diskar. med redundans på mediat

+ spare kräver 3 eller fler diskar ( glöm det )


Du är medveten om att diskarna skall vara identiska för att fungera bra i ett raid set ? annars blir de minsta disken x 2 i användbart utrymme.

Plus att diskar av olika storlekar inte lirar bra ihop rent prestandamässigt.

Alltså, min tanke var helt enkelt att använda kortet som ett IDE-kort. Har bara en IDE-port på moderkortet, och där satt jag CD-rom:en, köpte detta raid-kort bara för att få ytterligare en IDE-port (Blev ett felköp p.g.a. okunnighet och en databutik som såg en chans att tjäna en hundralapp extra).

Nu har jag två IDE-portar på raid-kortet, och jag satte då in nya HD:n på andra IDE-porten. Tanken var att använda dem som två vanliga, fristående diskar.

Hade aldrig en tanke på vare sig mirror eller stripe. Utan ville bara ha två diskar. Dessutom är dom av olika fabrikat och olika storlek.

Piranha
2006-08-16, 15:27
Alltså, min tanke var helt enkelt att använda kortet som ett IDE-kort. Har bara en IDE-port på moderkortet, och där satt jag CD-rom:en, köpte detta raid-kort bara för att få ytterligare en IDE-port (Blev ett felköp p.g.a. okunnighet och en databutik som såg en chans att tjäna en hundralapp extra).

Nu har jag två IDE-portar på raid-kortet, och jag satte då in nya HD:n på andra IDE-porten. Tanken var att använda dem som två vanliga, fristående diskar.

Hade aldrig en tanke på vare sig mirror eller stripe. Utan ville bara ha två diskar. Dessutom är dom av olika fabrikat och olika storlek.


Då rekomenderar jag du sätter den crashade disken på den interna (gamla) controllern i första hand och försöker lösa problemet med den INNAN du kör/flyttar över den på den nya controllern, för man vet aldrig med raidcontrollers om dem lägger egna små paket på diskarna när dem läggs in.

När du insett att du inte kan rädda disken ( villket jag tror du kommer till ) formaterar du upp den på den nya controllern och förhoppningsvis kan du boota på den controller också.

mendezzz
2006-08-16, 15:39
Antagligen kommer det inte gå men testa att skapa en boot-CD från följande sida: http://ebcd.pcministry.com/
boota upp på den sen finns där lite olika verktyg bla unformat och unerease testa om du kan se/få tillbaka filer med hjälp av dessa, dock måste du lägga filerna på en annan HDD än den "trasiga". Det finns andra liknande verktyg om du googlar lite på tex "file recovery formatted free" etc etc, men om du inte kan se några filer så kan det vara kört. Testa det INNAN du börjar hålla på med RAID:en.

Humanist
2006-08-16, 15:44
Då rekomenderar jag du sätter den crashade disken på den interna (gamla) controllern i första hand och försöker lösa problemet med den INNAN du kör/flyttar över den på den nya controllern, för man vet aldrig med raidcontrollers om dem lägger egna små paket på diskarna när dem läggs in.

Hmm, att jag sätter gamla hårddisken på IDE-porten på moderkortet? Problemet är att den aldrig suttit där. Bytte moderkort i och med att gamla paja, och köpte i samband med det raid-kortet. Satte HD:n på raid-kortet och CD-rom:en på moderkortet (Av utrymmesskäl).

Kan ju visserligen ta bort CD-rom:en och sätta HD:n på moderkortets IDE-port.


När du insett att du inte kan rädda disken ( villket jag tror du kommer till ) formaterar du upp den på den nya controllern och förhoppningsvis kan du boota på den controller också.

Mmm, prioritet 1 är ju att få datorn att funka igen. Så jag lär väl tvingas acceptera att allt försvunnit (*cry* )

mendezzz
2006-08-16, 15:46
Testa det jag jag rekommenderade med boot-CDn med HD på IDE-porten på moderkortet som Piranha sa.
EDIT: Ahh då har du ju ingen CD. släng in disken i en annan dator och kör boot-CDn från den.

Humanist
2006-08-16, 15:55
Testa det jag jag rekommenderade med boot-CDn med HD på IDE-porten på moderkortet som Piranha sa.
EDIT: Ahh då har du ju ingen CD. släng in disken i en annan dator och kör boot-CDn från den.

Laddar ner EBCD nu. Usch, ju mer jag håller på desto mer arbete verkar det bli. Tack iallafall för ditt tips.

Får se när jag laddat ner denna. Lär väl isåfall bli att jag tar bort min gamla systemHD. Sätter i den i den dator jag använder nu och testar. CD-rom:en verkar inte fungera nu på min icke-fungerande dator.

Fattar inte att jag bara inte kan använda mina två hårddiskar som vanliga, separata, hårddiskar tillsammans med mitt raid-kort.

mendezzz
2006-08-16, 16:17
Fattar inte att jag bara inte kan använda mina två hårddiskar som vanliga, separata, hårddiskar tillsammans med mitt raid-kort.

Jag vet inte hur gammalt ditt moderkort är men det borde räcka med att köpa en ny IDE-kabel med flera kontakter på tex:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010026286 (dustin är väl inte konkurerande hoppas jag!) så borde du kunna få på både cd och 2 st hårddiskar.

aliquis
2006-08-16, 16:21
Normal borde vara Raid 1, för stripa diskar kan man göra utan controller i både XP och 2000 (dynamic disks), men på honom lät det som han ville få ut max diskspace.


Frågan är villken controller han använder, snikmodellerna ( dem under 3-4k ) brukar belasta CPU rätt hårt.Lär ju vara någon sådan där med sli-chip för 3-400kr?

aliquis
2006-08-16, 16:23
Jahapp, håller på och trixar lite nu. Måste försöka få raid-kortet att funka först och främst.

Här befinner jag mig nu:
Har valt via auto-configuration att sätta "Setup array type as: Normal".
Under står det "Un-used driver(s): 2".
"Drivers in array: 0"

På något vis måste jag peta in mina två HDD:ar i Array. Antar att jag måste gå in i "Define Raid". Där markerar jag "array 0" (ingen funktionell synes). Går in i define "raid sub-meny" och måste välja "Array Mode". Här verkar jag bara kunna välja "stripe", "mirror", "stripe + mirror", "span". Vet inte vad jag ska välja här.

Vidare kan jag välja att sätta båda HDD:arna till "Assignment". Testade att greja, men då varnade den för att "all data will be lost". Avbröt då, har nån sorts förhoppning om att kanske kunna få tillbaka all förlorad information.

Någon som orkar stega mig igenom denna prövning? :(Jag tycker inte du skall köra något med raid alls om du bara vill ha någon som helst chans att komma åt din gamla data på disken. Har du ingen vanlig kontroller? Kan du inte slå av/skita i raidtramset? Kan du inte bara ha din gamla disk ikopplad o dra ur den nya medans du grejar?

aliquis
2006-08-16, 16:25
Alltså, min tanke var helt enkelt att använda kortet som ett IDE-kort. Har bara en IDE-port på moderkortet, och där satt jag CD-rom:en, köpte detta raid-kort bara för att få ytterligare en IDE-port (Blev ett felköp p.g.a. okunnighet och en databutik som såg en chans att tjäna en hundralapp extra).

Nu har jag två IDE-portar på raid-kortet, och jag satte då in nya HD:n på andra IDE-porten. Tanken var att använda dem som två vanliga, fristående diskar.

Hade aldrig en tanke på vare sig mirror eller stripe. Utan ville bara ha två diskar. Dessutom är dom av olika fabrikat och olika storlek.Sätt cd-romen på raidkortet och din gamla disk på moderkortet o se om den fortfarande går att använda. Dessutom har du ju två platser på en ata-kontroller på moderkortet, kabeln har ju plats för två enheter. Om det är sata låter det helt galet med att du bara skulle ha en plats?

aliquis
2006-08-16, 16:27
Fattar inte att jag bara inte kan använda mina två hårddiskar som vanliga, separata, hårddiskar tillsammans med mitt raid-kort.Det lär du kunna, frågan är bara hur man berättar hur på distans =P

Du kan ju pilla ur kortet o kolla vad det heter senare så kan man ju googla lite.

Humanist
2006-08-16, 16:45
Jag tycker inte du skall köra något med raid alls om du bara vill ha någon som helst chans att komma åt din gamla data på disken. Har du ingen vanlig kontroller? Kan du inte slå av/skita i raidtramset? Kan du inte bara ha din gamla disk ikopplad o dra ur den nya medans du grejar?

Med risk för att ytterligare inkompetensförklara mig själv men; Vanlig kontroller? Alltså, moderkortet (Asrock 94Dual-915GL) har en IDE-port där CD-rom:en sitter.
Min gamla HD har suttit på raid-kortet sedan jag monterade upp den. Detta av utrymmesskäl. Skulle behövt längre kablage för att sätta HD master och CD som slave. Vice versa innebar för stor prestandaförlust.

Alt. 1) är ju att ta bort CD och prova HD i IDE-platsen på moderkortet.

Sätt cd-romen på raidkortet och din gamla disk på moderkortet o se om den fortfarande går att använda. Dessutom har du ju två platser på en ata-kontroller på moderkortet, kabeln har ju plats för två enheter. Om det är sata låter det helt galet med att du bara skulle ha en plats?

Ska prova ditt förslag. Kan sätta ena HD:n master/slave och därigenom låta dem ta 1 IDE-plats (antar att detta är "ata"?).

Det lär du kunna, frågan är bara hur man berättar hur på distans =P

Du kan ju pilla ur kortet o kolla vad det heter senare så kan man ju googla lite.

Ja, antar att det är lika svårt att berätta hur man gör på distans som det är för mig att förtydliga min tacksamhet för att folk tar sig tid.

Kortet (raid-kortet) är ett Itetech raidexpress133.

Har förresten bränt ut EBCD på skiva, men eftersom CD-rom inte funkar så lär jag först testa byta plats på CD/HD. Nu ska jag iallafall först iväg och träna, fokusera och projicera ut lite frustration! :devil:

mendezzz
2006-08-16, 16:49
Har förresten bränt ut EBCD på skiva, men eftersom CD-rom inte funkar så lär jag först testa byta plats på CD/HD. Nu ska jag iallafall först iväg och träna, fokusera och projicera ut lite frustration! :devil:

Släng in den formaterade HDn som slave på den dator du sitter på nu. Om du inte har full koll på RAID-kortet känns det som att det bara kommer sätta käppar i hjulet för dig och göra möjligheten att få tillbaka någon data mindre än den redan är.

aliquis
2006-08-16, 18:18
Min gamla HD har suttit på raid-kortet sedan jag monterade upp den. Detta av utrymmesskäl. Skulle behövt längre kablage för att sätta HD master och CD som slave. Vice versa innebar för stor prestandaförlust.
Ska prova ditt förslag. Kan sätta ena HD:n master/slave och därigenom låta dem ta 1 IDE-plats (antar att detta är "ata"?).
Kortet (raid-kortet) är ett Itetech raidexpress133.Mjo, brukar vara lite knepigt att få samma kabel att räcka till både CD-rom o hårddiskar. Hur du sätter dem på kabeln spelar ingen roll dock, hastigheten på kontrollern/kabeln blir väl som den långsammaste enheten oavsett vilken som är master eller slave.

IDE är ata/pata ja, sata är en nyare standard med lite annan kontakt.

Kortet hittar jag ingenstans.

http://www.nforcershq.com/forum/boot-on-ata-normal-mode-fails-with-it8212-raid-controller-vt43197.html?highlight=

"IT8212 bios setup :
--------------------
Setup array type as : NORMAL (No array, Normal IDE controller config)

MOTIVATION :
------------
I have 2 Hard Disk. Like my older config with asus a7v133, I want to switch windows and linux.
I want to work with LINUX software RAID too, not hardware. Software Raid with linux is more flexible,
in my mind and situation :]"

Så normal är att använda den som vanliga IDE-kontroller som jag trodde, och inte Raid 1 som Piranha eller vem det var sade/trodde.
Så om du ställer den på normal skall det nog inte vara några diskar addade till arrayen, eftersom du inte har någon array överhuvudtaget eftersom du inte använder raidfunktionen.

Humanist
2006-08-16, 19:51
Testade att ta bort CD-rom:en och sätta in min systemHD på denna IDE-plats. Svaret blev "Ta bort flyttbara diskar och starta om".

Antar att för att verkligen undersöka hurvida min ursprungliga disk är sabbad, så måste jag ta bort raid-kortet helt och hållet? Verkar som om raid-kortet sabbar på nåt vis?

Humanist
2006-08-16, 20:01
Attans att man inte kan editera. Hursomhelst, satte tillbaka systemHDkabeln på ursprungsplatsen. Fick felmeddelande "Error Raid configuration error". Gick in och ändrade auto-configuration till "normal" och fick då samma felmeddelande "Ta bort flyttbara diskar. Tryck ner tangent för omstart".

dynamo
2006-08-16, 20:07
Se först till att du inte har nån CD, diskett i datorn eller extern hårddisk inkopplad. Om du har det, ta ut den (koppla ur om det är HD) och prova igen. Säkra att boot-enheterna är korrekta.

Är väl inte så svårt att prova koppla ur RAID-kortet annars?

Humanist
2006-08-16, 20:10
Se först till att du inte har nån CD, diskett i datorn eller extern hårddisk inkopplad. Om du har det, ta ut den (koppla ur om det är HD) och prova igen. Säkra att boot-enheterna är korrekta.

Är väl inte så svårt att prova koppla ur RAID-kortet annars?

Ingen CD/diskett/extern HD kopplad. Nej, är inte så svårt att ta bort raid-kortet. Lär köra på det nu, återkommer med resultat!

Humanist
2006-08-16, 20:18
Vafan, har nu tagit bort raid-kortet också, samt ändrat boot-ordningen så min ursprungshårddisk står som 1:a. Fortfarande får jag samma felmeddelande "Ta bort flyttbara diskar..."

Vafan e detta??

dynamo
2006-08-16, 20:28
Vafan, har nu tagit bort raid-kortet också, samt ändrat boot-ordningen så min ursprungshårddisk står som 1:a. Fortfarande får jag samma felmeddelande "Ta bort flyttbara diskar..."

Vafan e detta??

Umm, ja jag gissar att det är svenska versionen på detta felmeddelande:
Remove disks or other media.
Press any key to restart.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;812492

Det får man om enheten den försöker boota från inte innehåller de bootfiler som behövs.. Dvs att åtminstone bootinfon på den är körd om det verkligen är HDn du försöker boota från.

Som sagt, jag garanterar inte att det är det felmeddelandet, för det är ju onekligen inte en rak översättning isf.

EDIT: finjusterade texten lite
EDIT2: Jag har haft lite kontakt med svenska Windows senaste åren. :D

Granatgiraffen
2006-08-16, 20:32
Missar jag något, har visserligen bara skummat igenom. Men hade inte du formaterat diskarna precis i början av tråden?!? Kan ju vara därför det inte bootar :) Sen att felmeddelandet är kaputto är ju en annan sak förstås.

boota från XPskivan och installera om och luta dig tillbaka på din backup, som du såklart har tagit.

Humanist
2006-08-16, 20:36
Umm, ja jag gissar att det är svenska versionen på detta felmeddelande:
Remove disks or other media.
Press any key to restart.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;812492

Det får man om enheten den försöker boota från inte innehåller de bootfiler som behövs.. Dvs att åtminstone bootinfon på den är körd om det verkligen är HDn du försöker boota från.

Som sagt, jag garanterar inte att det är det felmeddelandet, för det är ju onekligen inte en rak översättning isf.

EDIT: finjusterade texten lite
EDIT2: Jag har haft lite kontakt med svenska Windows senaste åren. :D

Verkar desvärre onekligen troligt, beräknat att jag ju lyckats formatera båda diskarna. Då står man på ruta 1. Antar att det jag bör försöka nu är att ta bort min gamla systemHD och försöka köra recovery på den. Vilket innebär att jag får sätta in den i denna dator.

Granatgiraffen
2006-08-16, 20:45
Det här har nog blivit skrivet förrut. Men det smartaste vore väl att installera XP på den nya disken och koppla in den andra disken som secondary och sedan ladda ner något bra recovery och försöka återskapa data. Det är ju rätt så möjligt att göra om det RAID-setupen gjorde något som liknar xp's quick format (eller vad det heter).

skita i RAID alltså. RAID utan redundans är ju som att äta kebab utan dressing.

Humanist
2006-08-16, 21:15
Det här har nog blivit skrivet förrut. Men det smartaste vore väl att installera XP på den nya disken och koppla in den andra disken som secondary och sedan ladda ner något bra recovery och försöka återskapa data. Det är ju rätt så möjligt att göra om det RAID-setupen gjorde något som liknar xp's quick format (eller vad det heter).

skita i RAID alltså. RAID utan redundans är ju som att äta kebab utan dressing.

Problemet är att jag nu plockat ihop allt igen, och har XP-skivan i, ändrat boot-ordning så CD står som 1:a, och ändå vill den inte starta med skivan? Enda som händer efter att den gjort IDE-scan är att markören blinkar uppe i hörnet och inget mer händer.

Raid-kortets raid-funktionalitet är inget som jag önskar. Enda jag ville ha var extra IDE-portar, och att diskarna skulle fungera oberoende av varandra.

Jag hoppas fortfarande på någon sorts recovery. Formateringen gick ju på mindre än en sekund, så jag tycker inte det borde vara helt omöjligt.

Har som sagt EBCD ( (http://ebcd.pcministry.com/) bränt på skiva. Men eftersom cd:n inte verkar reagera vet jag inte vad jag ska göra??

mendezzz
2006-08-16, 21:17
Det här har nog blivit skrivet förrut. Men det smartaste vore väl att installera XP på den nya disken och koppla in den andra disken som secondary och sedan ladda ner något bra recovery och försöka återskapa data. Det är ju rätt så möjligt att göra om det RAID-setupen gjorde något som liknar xp's quick format (eller vad det heter).

skita i RAID alltså. RAID utan redundans är ju som att äta kebab utan dressing.
Jag har försökt rekommendera lite olika boot-CDs med recovery-verktyg och koppla in HDn på en annan dator och därifrån försöka återskapa data den vägen, men Humanisten verkar inte vilja testa dessa verktyg utan håller istället på och pillar med sin sunkiga RAID-kontroller och sin formaterade hårddisk och undrar varför det inte funkar.

mendezzz
2006-08-16, 21:18
Problemet är att jag nu plockat ihop allt igen, och har XP-skivan i, ändrat boot-ordning så CD står som 1:a, och ändå vill den inte starta med skivan? Enda som händer efter att den gjort IDE-scan är att markören blinkar uppe i hörnet och inget mer händer.

Raid-kortets raid-funktionalitet är inget som jag önskar. Enda jag ville ha var extra IDE-portar, och att diskarna skulle fungera oberoende av varandra.

Jag hoppas fortfarande på någon sorts recovery. Formateringen gick ju på mindre än en sekund, så jag tycker inte det borde vara helt omöjligt.

Har som sagt EBCD ( (http://ebcd.pcministry.com/) bränt på skiva. Men eftersom cd:n inte verkar reagera vet jag inte vad jag ska göra??
Koppla in Hårddisken i datorn som du sitter på nu!!!
Så kör du antingen boot-cdn eller laddar ner någon annan recovery-programvara

mendezzz
2006-08-16, 21:20
Problemet är att jag nu plockat ihop allt igen, och har XP-skivan i, ändrat boot-ordning så CD står som 1:a, och ändå vill den inte starta med skivan?

Är det forfarande den XP-skiva som du skapade/försökte skapa själv?

Humanist
2006-08-16, 21:27
Är det forfarande den XP-skiva som du skapade/försökte skapa själv?

Sry att jag är lite trög, dina tips kanske i slutänden är vad som räddar mig! :em:

Kör nu ditt program i min "pajade" dator, och den har bootat från skivan och håller nu på att läsa in "default <nånting>". Får se vart det leder, förhoppningsvis kan den ju köra recovery på studs.

Håller på just nu, kommer uppdatera så fort jag ser vad som händer! Kan inte tacka tillräckligt för all hjälp jag fått i denna tråd!

mendezzz
2006-08-16, 21:31
Sry att jag är lite trög, dina tips kanske i slutänden är vad som räddar mig! :em:

Kör nu ditt program i min "pajade" dator, och den har bootat från skivan och håller nu på att läsa in "default <nånting>". Får se vart det leder, förhoppningsvis kan den ju köra recovery på studs.

Håller på just nu, kommer uppdatera så fort jag ser vad som händer! Kan inte tacka tillräckligt för all hjälp jag fått i denna tråd!

sry om jag lät lite hård men om du vill ha någon chans att få tillbaka data så måste fokus bort från RAID-kontrollern och läggas på din gammla formaterade HD. Sen när man läser om den där RAID-kontrollern i varannat inlägg gör att man får bagg. RAID-kontrollern kan vi ta upp senare efter vi konstaterat om du får tillbaka någon data eller inte.

Humanist
2006-08-16, 21:38
sry om jag lät lite hård men om du vill ha någon chans att få tillbaka data så måste fokus bort från RAID-kontrollern och läggas på din gammla formaterade HD. Sen när man läser om den där RAID-kontrollern i varannat inlägg gör att man får bagg. RAID-kontrollern kan vi ta upp senare efter vi konstaterat om du får tillbaka någon data eller inte.

Ja, datorn jag skriver på nu är dock en låne-dator, och jag känner viss motvilja mot att peta för mycket i den, med rädsla att jag sabbar den också! Dessutom är denna dator min kanal "utåt" vad gäller er hjälp.

Jag körde EBCD och den verkar ha fastnat på "loading boot sector..booting.." just nu. Ska ge den några minuter till, sedan starta om och se om det blev något resultat.

CD:n bootade iallafall, vilket är mer än vad den gjort med min XP-skiva i, vad det nu beror på...

mendezzz
2006-08-16, 21:42
CD:n bootade iallafall, vilket är mer än vad den gjort med min XP-skiva i, vad det nu beror på...

Antagligen råkade du bränna den så att blev icke bootbar.

mendezzz
2006-08-16, 21:46
Hittade en till boot-CD som ser väldigt intressant ut "Hiren's BootCD 7.3"
http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd73.html

Den har så mycket som 8 st olika recovery tools.
Testa den om inte den första fungerar.

Humanist
2006-08-16, 21:52
Antagligen råkade du bränna den så att blev icke bootbar.

Har testat med både orginal CD och min brända skiva med SP2. Ingen fungerade.

Hittade en till boot-CD som ser väldigt intressant ut "Hiren's BootCD 7.3"
http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd73.html

Den har så mycket som 8 st olika recovery tools.
Testa den om inte den första fungerar.

Tack! får kika på den med. Den första beskriver problemet bra och jag tycker den inkluderat lösning på mitt problem. Nu verkar problemet vara att den fastnar på "loading boot sector...booting..."

mendezzz
2006-08-16, 21:54
Verktyg för recovery på Hiren`s bootCD 7.3

"Recovery Tools

Active Partition Recovery 3.0
To Recover a Deleted partition.

Active Uneraser 3.0
To recover deleted files and folders on FAT and NTFS systems.

Ontrack Easy Recovery Pro 6.04
To Recover data that has been deleted/virus attack

Winternals Disk Commander 1.1
more than just a standard deleted-file recovery utility

TestDisk 5.8
Tool to check and undelete partition.

Lost & Found 1.06
a good old data recovery software.

DiyDataRecovery Diskpatch 2.1.100
An excellent data recovery software.

Prosoft Media Tools 5.0 v1.1.2.64
Another excellent data recovery software with many other options."

Humanist
2006-08-16, 22:11
Om jag bara kunde hitta download-länken till Hirens boot cd....

mendezzz
2006-08-16, 22:24
Finns visst ver 8.3
http://www.zshare.net/download/hiren_s_bootcd_8-3-zip.html

Humanist
2006-08-16, 22:46
Finns visst ver 8.3
http://www.zshare.net/download/hiren_s_bootcd_8-3-zip.html

Laddar hem nu, när det är klart är det sömndags igen. Hursomhelst antar jag att det enda som återstår nu är antingen.

1) Ta min gamla systemdisk till denna dator och försöka köra recovery.

2) Bygla om diskarna och köra barracudan som master, försöka installera xp där, och försöka köra recovery.

3) Försöka köra hirens boot cd på systemdisken som den är i den kraschade datorn.

Börjar bli aningens skeptisk mot alt.3 - Har läst lite och det rekommenderas att man grejar så lite som möjligt med disken för att lyckas återskapa datan. Kommer någon på fler alternativ vore jag mycket tacksam.

Tack för dagens hjälp!

mendezzz
2006-08-16, 22:57
Laddar hem nu, när det är klart är det sömndags igen. Hursomhelst antar jag att det enda som återstår nu är antingen.

1) Ta min gamla systemdisk till denna dator och försöka köra recovery.

2) Bygla om diskarna och köra barracudan som master, försöka installera xp där, och försöka köra recovery.

3) Försöka köra hirens boot cd på systemdisken som den är i den kraschade datorn.

Börjar bli aningens skeptisk mot alt.3 - Har läst lite och det rekommenderas att man grejar så lite som möjligt med disken för att lyckas återskapa datan. Kommer någon på fler alternativ vore jag mycket tacksam.

Tack för dagens hjälp!

Om du bootar på CD:n så jobbar ju datorn mot CD:n enda gången den använder HD är ju när du är inne och letar filer för att återställa.

Alt 1 och 2 är ju exakt samma procedur fast om du väljer alt 1 så slipper du sitta och installera XP, men du måste in och pilla i lånedatorn.

mendezzz
2006-08-16, 23:04
Hursomhelst antar jag att det enda som återstår nu är antingen.

1) Ta min gamla systemdisk till denna dator och försöka köra recovery.

2) Bygla om diskarna och köra barracudan som master, försöka installera xp där, och försöka köra recovery.

3) Försöka köra hirens boot cd på systemdisken som den är i den kraschade datorn.


Nu kanske jag låter dryg igen men "det enda som återstår"? Det är ungefär det som du listar, jag plus andra tipsat dig om i 2 dagar nu.
Det är inte "det som återstår" utan det är så det går till, om man vill ha tillbaka data eller så hostar man upp xx xxx:- och skickar det till ett företag som gör det åt en. Imorgon kan du gå igenom hela tråden och testa alla tips du fått förutom inlägg som säger att du ska pilla med RAID-kontrollen så kommer du få reda på om det finns något kvar på disken eller inte.
Har du inga kompisar som är lite datakunniga? ring dem i så fall.

Humanist
2006-08-16, 23:16
Nu kanske jag låter dryg igen men "det enda som återstår"? Det är ungefär det som du listar, jag plus andra tipsat dig om i 2 dagar nu.
Det är inte "det som återstår" utan det är så det går till, om man vill ha tillbaka data eller så hostar man upp xx xxx:- och skickar det till ett företag som gör det åt en. Imorgon kan du gå igenom hela tråden och testa alla tips du fått förutom inlägg som säger att du ska pilla med RAID-kontrollen så kommer du få reda på om det finns något kvar på disken eller inte.
Har du inga kompisar som är lite datakunniga? ring dem i så fall.

Pja, har pendlat mellan att å ena sidan försöka återskapa datan och å andra sidan försöka ominstallera XP. Har varit inkonsekvent när det gäller vilken väg jag borde tagit. Har i det längsta försökt undvika att rycka ur HD:n, men börjar sakteligen inse att det är nödvändigt.

Samtidigt tycker jag det är märkligt att inte XP bootade som den skulle. Hade så skett så hade inte detta inkonsekventa pendlande skett (visserligen hade ju recovery varit omöjligt för den delen). Nu återstår ju förhoppningen i att recovery möjliggör installation/gör ominstallation onödig.

Som sagt, antar att tråden ger ett förvirrat intryck, ber om ursäkt för detta. För egen del så är förhoppningen att recovery löser problemet med XP-installation. Den data som gått förlorad är sekundärt. Vill ju liksom bara ha igång datorn...

mendezzz
2006-08-16, 23:28
Pja, har pendlat mellan att å ena sidan försöka återskapa datan och å andra sidan försöka ominstallera XP. Har varit inkonsekvent när det gäller vilken väg jag borde tagit. Har i det längsta försökt undvika att rycka ur HD:n, men börjar sakteligen inse att det är nödvändigt.

Samtidigt tycker jag det är märkligt att inte XP bootade som den skulle. Hade så skett så hade inte detta inkonsekventa pendlande skett (visserligen hade ju recovery varit omöjligt för den delen). Nu återstår ju förhoppningen i att recovery möjliggör installation/gör ominstallation onödig.

Som sagt, antar att tråden ger ett förvirrat intryck, ber om ursäkt för detta. För egen del så är förhoppningen att recovery löser problemet med XP-installation. Den data som gått förlorad är sekundärt. Vill ju liksom bara ha igång datorn...

Vad som bekymrar mig mest nu är all info på min gamla HD som gått förlorad - Vad jag kan göra för att återskapa

När du skriver så gör man ju allt för att du försöka hjälpa dig att få tillbaka data. Om du vill ha igång XP fixa en fungerande Installations-CD, eftersom den började boota på den andra boot-CDn så borde det inte vara något fel på cd-spelaren.

Nalfaren
2006-08-16, 23:50
Nu är det sent och jag har inte orkat läsa alla inläggen.

Jag hade nog direkt tagit ut den gamla hårddisken där alla dina
viktiga filer finns. Sätt in den nya hårddisken som primary.
Måste du köra raid, har du flera hårddiskar?
Annars kör den nya hårddisken som Primary Master eller sätt
den som SATA (har du 2 kontrollers för sata på moderkortet?, delvis
1 raid å ett vanligt, så sätt den på vanliga).

Grundställ bios ifall du fipplat omkring.
Testa nollställa CMOS på moderkortet.
Testa att få den Boota från CD (win xp bootbar eller annan bootcd).
(se till att cd är första boot).

Ta din andra hårddisk, plugga in den som Slave på en annan dator.
Boota upp windows, se till att inte formatera den nya.
Ladda hem något bra Återställningsprogram för raderade filer,
återställ det viktigaste till en annan disk.

Stäng av alla RAID controllers, kolla manual om det finns någon
hårdvaruinställning du kan göra ang. raid.



Som sagt, mycket har nog sagts, men prova på, lycka till.
Sådant här är lättare att ge support på med datorn i sin famn.
Gå till duktiga vänner (som vet vad de gör), eller lämna till
ett KOMPETENT företag och va beredd att betala.



Tänk på att inte skriva något till din gamla hårddisk då detta
förhindrar återställning. Vilket jag antar är det viktigaste.
Försök först att få den boota på cd, därefter vanlig IDE disk,
därefter lek med SATA och sist RAID.

aliquis
2006-08-17, 00:21
Verktyg för recovery på Hiren`s bootCD 7.3

"Recovery Tools

Active Partition Recovery 3.0
To Recover a Deleted partition.

Active Uneraser 3.0
To recover deleted files and folders on FAT and NTFS systems.

Ontrack Easy Recovery Pro 6.04
To Recover data that has been deleted/virus attack

Winternals Disk Commander 1.1
more than just a standard deleted-file recovery utility

TestDisk 5.8
Tool to check and undelete partition.

Lost & Found 1.06
a good old data recovery software.

DiyDataRecovery Diskpatch 2.1.100
An excellent data recovery software.

Prosoft Media Tools 5.0 v1.1.2.64
Another excellent data recovery software with many other options."Disken på en vanlig kontroller + det förstnämnda programmet låter ju som en kombination som kanske kan fungera.

Piranha
2006-08-17, 08:29
Gäsp, hur har det gått.

Orkar inte läsa dravvlet ovan.

Humanist
2006-08-17, 12:03
Gäsp, hur har det gått.

Orkar inte läsa dravvlet ovan.

Pja uppdaterar lite; Har testat både Hirens boot CD och EBCD på min kraschade dator utan framgång. Båda skivorna "fastnar" och inget händer.

Har nu satt in den gamla, kraschade systemhårddisken i denna dator. Satte den som slave, och denna dator har funnit disken, och (verkar det som) de två partitioner som den bestod av. Däremot får jag inte tillgång till den via utforskaren. Öppnar jag "Den här datorn" får jag upp A, C:, D: (cd-rom), E: (DVD) och F: (daemon-tools).

Så som det är nu försöker jag klura hur jag ska få fram min kraschade disk. Har testat "lägga till maskinvara" men får till svar att enheten fungerar korrekt.

dynamo
2006-08-17, 12:07
Pja uppdaterar lite; Har testat både Hirens boot CD och EBCD på min kraschade dator utan framgång. Båda skivorna "fastnar" och inget händer.

Har nu satt in den gamla, kraschade systemhårddisken i denna dator. Satte den som slave, och denna dator har funnit disken, och (verkar det som) de två partitioner som den bestod av. Däremot får jag inte tillgång till den via utforskaren. Öppnar jag "Den här datorn" får jag upp A, C:, D: (cd-rom), E: (DVD) och F: (daemon-tools).

Så som det är nu försöker jag klura hur jag ska få fram min kraschade disk. Har testat "lägga till maskinvara" men får till svar att enheten fungerar korrekt.

Högerklicka den här datorn, välj Hantera. Gå in på Diskhantering. Här måste du kanske assigna dem varsin enhetsbeteckning.

mendezzz
2006-08-17, 12:10
http://www.file-recovery.net/soft.htm

Humanist
2006-08-17, 12:20
Högerklicka den här datorn, välj Hantera. Gå in på Diskhantering. Här måste du kanske assigna dem varsin enhetsbeteckning.

Har "initierat" disken och disk 1 är nu online. Måste jag skapa en partition för att få tillgång till den? Vill ju som sagt inte peta för mycket på disken med risk för att den information jag förhoppningsvis kan rädda ska bli förstörd.

Den visar 128 GB - Funderar nu om denna dator är såpass ouppdaterad att den inte känner igen 200 gig hårdiskar...

Piranha
2006-08-17, 12:27
Har "initierat" disken och disk 1 är nu online. Måste jag skapa en partition för att få tillgång till den? Vill ju som sagt inte peta för mycket på disken med risk för att den information jag förhoppningsvis kan rädda ska bli förstörd.

Den visar 128 GB - Funderar nu om denna dator är såpass ouppdaterad att den inte känner igen 200 gig hårdiskar...


Jao men du måste ladda controllerns drivrutin för den skall känna av diskar större än 128 gig ( generic drivarn fixxar inte detta ).


Det fanns också vissa problem med diskstorlekarna som försvann med SP1 eller om det var SP2.

Humanist
2006-08-17, 12:43
Det fanns också vissa problem med diskstorlekarna som försvann med SP1 eller om det var SP2.

Ja, jag löste samma problem när det uppstod på min kraschade dator genom att ladda ner SP 1 eller om det var SP 2, minns inte riktigt. Håller på och läser om EnableBigLBA - I värsta fall måste jag väl flasha bios på denna dator. Ifall moderkortet är såpass gammalt...

Humanist
2006-08-17, 13:50
Uppdaterar och passar på att fråga innan jag gör något vidare. Har nu fixat registret och vips dyker alla mina 186 gig fram :)

Måste dock kolla så jag inte sabbar ytterligare, men ska jag partionera utrymmet? Vill som sagt ogärna sabba mina chanser att lyckas köra en recovery.

Nu är disken "online" men "inte allokerat".

mendezzz
2006-08-17, 13:53
Uppdaterar och passar på att fråga innan jag gör något vidare. Har nu fixat registret och vips dyker alla mina 186 gig fram :)

Måste dock kolla så jag inte sabbar ytterligare, men ska jag partionera utrymmet? Vill som sagt ogärna sabba mina chanser att lyckas köra en recovery.

Nu är disken "online" men "inte allokerat".

Om du vill köra en recovery så har jag för mig att man inte ska börja partionera och hålla på.

Humanist
2006-08-17, 14:22
Om du vill köra en recovery så har jag för mig att man inte ska börja partionera och hålla på.

Shit, sitter nu och grejar och den verkar lyckas finna katalogerna på min kraschade disk! Hittar åtminstone huvudpartitionen, där systemfiler + viktigaste filerna finns. Känns som ett litet hopp om att det kanske går att återställa tänds...

Däremot står det såhär på hemsidan "The free evaluation version has full functionality of all features with a limitation only on maximum size of the file being restored."

Den kommer m.a.o. bara återställa en viss mängd data? Känns ganska viktigt att det görs rätt på en gång, då det ju verkar påverka chanserna för att man framgångsrikt ska kunna återfå förlorad data.

Piranha
2006-08-17, 14:41
Shit, sitter nu och grejar och den verkar lyckas finna katalogerna på min kraschade disk! Hittar åtminstone huvudpartitionen, där systemfiler + viktigaste filerna finns. Känns som ett litet hopp om att det kanske går att återställa tänds...

Däremot står det såhär på hemsidan "The free evaluation version has full functionality of all features with a limitation only on maximum size of the file being restored."

Den kommer m.a.o. bara återställa en viss mängd data? Känns ganska viktigt att det görs rätt på en gång, då det ju verkar påverka chanserna för att man framgångsrikt ska kunna återfå förlorad data.


Flytta datan fortare än kvickt nu då

Humanist
2006-08-17, 14:51
Flytta datan fortare än kvickt nu då

doh, var nog lite snabb. Men "status uppgraded to [good] for partition" står det, så det ser ju lite ljusare ut iallafall. Kör en superscan nu och det verkar ta tid....

Humanist
2006-08-17, 17:10
Haha, surt. Här sitter man och ser på vad som verkar vara en relativt komplett version av min gamla HD. De viktigaste filerna verkar finnas kvar. Dock så visar det sig att p.g.a. demo-versionen av active@ file recovery så tillåts jag bara flytta filer på 64 kb *cry*

mendezzz
2006-08-17, 18:52
Test det här då, om inte det hittar några filer så ska jag leta lite mer efter jag fixat och ätit mat

http://www.officerecovery.com/freeundelete/

mendezzz
2006-08-17, 18:59
Här har du ett till program
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.4.win.zip

Humanist
2006-08-17, 20:07
Här har du ett till program
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.4.win.zip

Tackar! Har dock hittat en massa folk som rekommenderar PC Inspector (http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/manual.htm). Är nerladdat och installerat, ska börja klura med det nu.

Får se ifall jag kommer någon vart...