handdator

Visa fullständig version : Psykatri vården i sverige..ett skämt?


Daniiiel
2006-08-15, 21:11
Psykoatri vården i sverige är verkligen så jäkla kass..att folk som vill eller inte men behöver mer hjälp än dom får inte får det är helt sanslöst. Istället får dom ingen hjälp och allt blir bara värre istället.

Kan ganska lite om detta men jag vill gärna få upp en disskution om det. Vad ska igentligen krävas för att sverige ska fatta att vi behöver bättre vård för psykiskt sjuka personer?

tossefar
2006-08-15, 21:19
Vad är kasst?

Karelin
2006-08-15, 21:20
Kan ju börja med knipa åt alla snorungar som reser jorden runt och lever på a-kassa så kanske vi har råd att betala för vården...

Daniiiel
2006-08-15, 21:22
Vad är kasst?

Att personer som behöver inte får den hjälp dom behöver?

skaparn
2006-08-15, 21:28
Kan ganska lite om detta men jag vill gärna få upp en disskution om det. Vad ska igentligen krävas för att sverige ska fatta att vi behöver bättre vård för psykiskt sjuka personer?

Du vet i alla fall att den är kass? Lite källor du använt dig av för att komma till din slutsats vore på sin plats.

En intressant anekdot kring psykiatrivården och sammankopplingen våldsdåd begångna av dess patienter läste jag i FoF. Det visade sig vid en undersökning 350 000 domar för våldsbrott mellan 1988 och 2000, så begicks 28% av någon som varit vårdad för missbruk, medan endast 5% vårdats för psykossjukdomar. Vi borde alltså vara mer rädd för missbrukare än att det ska komma "en galning".

Jtor
2006-08-15, 21:30
Ta hand om dom sjuka istället först. Nej jag nedvärderar inte psyksjuka.

I år har ca 12 människor dött i väntan på hjärtoperation. För att det finns inte tillräckligt med pengar och väntan på operation blir för lång.
Bara ett exempel
för två år sedan var det hälften så många på ett helt år.

Daniiiel
2006-08-15, 21:31
Du vet i alla fall att den är kass? Lite källor du använt dig av för att komma till din slutsats vore på sin plats.

En intressant anekdot kring psykiatrivården och sammankopplingen våldsdåd begångna av dess patienter läste jag i FoF. Det visade sig vid en undersökning 350 000 domar för våldsbrott mellan 1988 och 2000, så begicks 28% av någon som varit vårdad för missbruk, medan endast 5% vårdats för psykossjukdomar. Vi borde alltså vara mer rädd för missbrukare än att det ska komma "en galning".

Detta handlar inte om att vi ska vara rädda för missbrukare mer än psykiskt sjuka..detta handlar om att vi behöver bättre vård än den vi har.
Även om många kanske inte är så farliga så kan de behöva bättre vård innan de blir det.

tossefar
2006-08-15, 21:31
Att personer som behöver inte får den hjälp dom behöver?
Ska vi tvinga fler människor att söka arbete inom psykvård då? Du får vara lite mer precis om vad som är kasst. Annars är det svårt att få igång en diskussion. :)

K9Media
2006-08-15, 21:32
Sluta ge socialbidrats-parasiterna sina jävla pengar varje månad. *grr27*

Daniiiel
2006-08-15, 21:33
Ska vi tvinga fler människor att söka arbete inom psykvård då? Du får vara lite mer precis om vad som är kasst. Annars är det svårt att få igång en diskussion. :)

Inte tvinga men vi behöver få in mer personer och mer pengar inom psykvård. Hur vi ska få det vet jag inte men det behövs.

skaparn
2006-08-15, 21:34
Detta handlar inte om att vi ska vara rädda för missbrukare mer än psykiskt sjuka..detta handlar om att vi behöver bättre vård än den vi har.
Även om många kanske inte är så farliga så kan de behöva bättre vård innan de blir det.

Jovisst, jag menade inte att byta ämne. Det var bara det att jag satt inne med en anekdot som brände i min hjärna och ville ut, och din tråd var ändå hyfsat lämlig. Ledsen för besvär.

mini
2006-08-15, 21:48
Ta hand om dom sjuka istället först. Nej jag nedvärderar inte psyksjuka.
Jo det gör du eftersom du inte tycker att det är att vara sjuk. Undrar hur många som tagit livet av sig för att de inte fått adekvat vård för psykiska sjukdomar.

Psykvården idag är inte "kass" men självklart kan saker förbättras. Det finns två problem (jag bortser från ekonomiska aspekter):
*Hur mycket får man ingripa mot någons vilja? Idag är det svårt att tvångsomhänderta någon. Att få leva i samhället istället för på institution är oftast positivt, men naturligtvis blir det svårare att kontrollera de sjuka.
*Vem tar hand om de som både missbrukar och är psykiskt sjuka? Idag faller denna grupp, som oftast är den som behöver vård och hjälp mest av alla, mellan stolarna. Får inte hända.

Typ så. Lite orerande kring en luddig frågeställning.

Daniiiel
2006-08-15, 21:51
Jo det gör du eftersom du inte tycker att det är att vara sjuk. Undrar hur många som tagit livet av sig för att de inte fått adekvat vård för psykiska sjukdomar.

Psykvården idag är inte "kass" men självklart kan saker förbättras. Det finns två problem (jag bortser från ekonomiska aspekter):
*Hur mycket får man ingripa mot någons vilja? Idag är det svårt att tvångsomhänderta någon. Att få leva i samhället istället för på institution är oftast positivt, men naturligtvis blir det svårare att kontrollera de sjuka.
*Vem tar hand om de som både missbrukar och är psykiskt sjuka? Idag faller denna grupp, som oftast är den som behöver vård och hjälp mest av alla, mellan stolarna. Får inte hända.

Typ så. Lite orerande kring en luddig frågeställning.

Och alla som tagit livet av andra.

Caixa**
2006-08-15, 21:53
Vad är kasst?

Att en person kan stå och skrika efter hjälp utanför en psykanstalt och sen bli hemskickad med en alvedon och ett "krya på dig". Att sen samme person (som tydligen inte mådde så mycket bättre av alvedonen) hugger ihjäl ett skolbarn på vägen hem(eller varför inte en minister?), ja vems fel är det?

Tidigare i Sverige var psykiskt sjuka människor instängda på fängelseliknande anstalter. Detta ansågs inte direkt humant, givetvis behövde dessa människor vård istället! Därför stängdes psykanstalter ned och de psykiskt störda släpptes ut på gatorna i väntan på vård.. men wooops! Där tog pengarna slut! Så en stor del fick stanna på gatorna..utan vård

Allt handlar om pengar och prioriteringar.. Kanske är det så att de psykiskt störda inte skapar så stor skada i samhället att de inte är ett prioriterat problem.. Att sen människor går omkring människor på gatorna och mår skit..ja..det kan ju inte samhället svara för...eller?

paddanboy
2006-08-15, 21:57
Ja de måste va ett jävla stort skämt, jag har passerat dem 26 gånger nu. Trots att jag fick diagnosen "stor samhällsfara" första gången :D

X-Change
2006-08-15, 22:05
Ja de måste va ett jävla stort skämt, jag har passerat dem 26 gånger nu. Trots att jag fick diagnosen "stor samhällsfara" första gången :DStarkt jobbat!

Metal_boy_
2006-08-15, 23:19
Jag vet inte vad fan man ska tycka. Man får komma dit och få prata med någon och dom skriver ut medicin.

Man får höra: Du måste till största delen ta dig ut det här själv och det kan du bara göra själv.

Målet är att man ska bli bra och vara som alla andra, tills dess är det inget som är anpassat för en.

Skillnad vore det om man satt i en rullstol, då är samhället fan så mer anpassat efter det.

Så det är lite som dom skulle säga till den rullstolsbundne " Du får se till att du får komma på fötter igen"

Angel
2006-08-15, 23:39
Jag vet inte vad fan man ska tycka. Man får komma dit och få prata med någon och dom skriver ut medicin.

Man får höra: Du måste till största delen ta dig ut det här själv och det kan du bara göra själv.

Målet är att man ska bli bra och vara som alla andra, tills dess är det inget som är anpassat för en.



Vad är det du vill ha anpassat då?

Och vad är det ni tycker är fel på psykvården? Vilken del i ledet? PIVA? Gruppboenderna? Psykriatrikerna? Skall dom ha mera utbildning? Är det mentalskötarna det är fel på? Borde vi gå tillbaka till 10-40talet och hålla alla psykiskt sjuka inspärrade och se dom som subhumana? Eller ska dom ges en chans att bli behandlade i samhället med anpassningsmetoder? Skall man använda dom gammla metoderna med långbad och insulinchocker för att hålla dom i schak så vi slipper se dom, eller skall vi lita till tron att alla människor kan bli botade?

Vill veta lite mer exakt vad ni tycker är fel med psykvården i Sverige?

Caixa**
2006-08-15, 23:48
Vad är det du vill ha anpassat då?

Och vad är det ni tycker är fel på psykvården? Vilken del i ledet? PIVA? Gruppboenderna? Psykriatrikerna? Skall dom ha mera utbildning? Är det mentalskötarna det är fel på? Borde vi gå tillbaka till 10-40talet och hålla alla psykiskt sjuka inspärrade och se dom som subhumana? Eller ska dom ges en chans att bli behandlade i samhället med anpassningsmetoder? Skall man använda dom gammla metoderna med långbad och insulinchocker för att hålla dom i schak så vi slipper se dom, eller skall vi lita till tron att alla människor kan bli botade?

Vill veta lite mer exakt vad ni tycker är fel med psykvården i Sverige?

Har inga kommentarer på hur psykvården i sig fungerar, problemet ligger nog snarare i alla dessa människor som inte får tillgång till denna vård (pga. brist på resurser..)

trasan
2006-08-15, 23:53
Går inte folk i skolan nu för tiden?

Angel
2006-08-15, 23:54
Har inga kommentarer på hur psykvården i sig fungerar, problemet ligger nog snarare i alla dessa människor som inte får tillgång till denna vård (pga. brist på resurser..)


Finns det någon statestik på hur många det är? Jag har aldrig hört talas om någon som blivit nekad psykriatrisk vård...

Caixa**
2006-08-15, 23:59
Finns det någon statestik på hur många det är? Jag har aldrig hört talas om någon som blivit nekad psykriatrisk vård...

Mijailo Mijailovic.. tex. Har ingen statitstik, tyvär, bara sådant jag uppfattat från media, lärare och vänner

Caixa**
2006-08-16, 00:02
Min barndomsvän är ett annat exempel.. Hon har suttit på ungdomspsyk sen hon var 17 år. Sen blev hon utsläppt för att hon blev för gammal (21 år då). Ingen har hjälpt henne sen dess, och hon har fortfarande väldigt självdestruktivt beteende..

Caixa**
2006-08-16, 00:05
Den känsla jag fått när jag snackat med henne på senare dar är att hon inte alls fick någon vettig hjälp på psyk..bara nedknarkad med antideprissiva medel.. och tillgång till nya självdestruktiva kompisar..som hjälpte varandra att gå ner sig ännu mer i skiten..riktigt riktigt sorgligt..

Angel
2006-08-16, 00:07
Mijailo Mijailovic.. tex. Har ingen statitstik, tyvär, bara sådant jag uppfattat från media, lärare och vänner


Men det känns som något man läser varje gång någonting hänt "han sökte vård men fick ingen och gick då och dödade någon". Vems fel är det då? Hans egna, psykriatriken som nekade han vård (blev dom verkligen nekade,eller var det bara en felbedömmning av tillståndet?) eller statens? Det finns tvångslagar mot psykiska om dom bedömms vara en fara för andra eller sig själv.

Självklart finns det saker som kan förbättras,men över det stora hela tycker ja vi har en rätt bra vård i detta landet. Men ja håller med om att det inte skulle skada med mera pengar in i både vården och psykvården +höjda löner för dom (mig) som jobbar där. Vilket parti vill fixxa det?

Angel
2006-08-16, 00:10
Den känsla jag fått när jag snackat med henne på senare dar är att hon inte alls fick någon vettig hjälp på psyk..bara nedknarkad med antideprissiva medel.. och tillgång till nya självdestruktiva kompisar..som hjälpte varandra att gå ner sig ännu mer i skiten..riktigt riktigt sorgligt..


Så dom hade ingen slags terapi eller samhällsträning alls där hon var?
Och nedknarkad, hmm psykofarmaka är nog den bästa behandlingmetoden som funnits i detta land..

Caixa**
2006-08-16, 00:11
Men det känns som något man läser varje gång någonting hänt "han sökte vård men fick ingen och gick då och dödade någon". Vems fel är det då? Hans egna, psykriatriken som nekade han vård (blev dom verkligen nekade,eller var det bara en felbedömmning av tillståndet?) eller statens? Det finns tvångslagar mot psykiska om dom bedömms vara en fara för andra eller sig själv.

Självklart finns det saker som kan förbättras,men över det stora hela tycker ja vi har en rätt bra vård i detta landet. Men ja håller med om att det inte skulle skada med mera pengar in i både vården och psykvården +höjda löner för dom (mig) som jobbar där. Vilket parti vill fixxa det?

En väldigt bra fråga. Precis vad jag också undrar.. Vem har ansvar och vad ska göras åt det? Partier lovar mycket..men men..rena lotteriet enligt mig..

Caixa**
2006-08-16, 00:16
Så dom hade ingen slags terapi eller samhällsträning alls där hon var?
Och nedknarkad, hmm psykofarmaka är nog den bästa behandlingmetoden som funnits i detta land..

Det måste dom ha haft, något annat kan jag inte tänka mig. Vet dock inte vad det hjälpt min kompis.

Som jag såg henne när hon kom ut var en extremt avmagrad flicka med decimeterlånga jack i armarna och helt dissig av alla preparat hon ätit..i men mening oförmögen att ta hand om sig själv. Det är möjligt att vården faktiskt hjälpt henne..hon kanske skulle varit död vid det här laget annars.. men att de släppte ut henne på fri fot i det där tillståndet gjorde mig förbannad!

Karelin
2006-08-16, 00:20
Finns det någon statestik på hur många det är? Jag har aldrig hört talas om någon som blivit nekad psykriatrisk vård...

Du behagar skämta... Då känner du onekligen ingen som haft psykiska problem... Att inte få hjälp är snarare en regel än ett undantag. Att få ett samtal i veckan med en sjuksköterska är inte riktigt vad jag kallar att få hjälp. För att inte tala om alla de som får handen direkt i dörren för att det är fullt.

Öppna ögonen.

Angel
2006-08-16, 00:40
Du behagar skämta... Då känner du onekligen ingen som haft psykiska problem... Att inte få hjälp är snarare en regel än ett undantag. Att få ett samtal i veckan med en sjuksköterska är inte riktigt vad jag kallar att få hjälp. För att inte tala om alla de som får handen direkt i dörren för att det är fullt.

Öppna ögonen.


Dom är öppna, jag jobbar i primärvården och har flera gånger kört folk till PIVA och jag har aldrig varit med om att någon nekats, problemet är väl snarare att dom skriver ut sig själva och går hem..

+att jag själv haft psykiska problem samt att min mormor dog av en psykisk sjukdom. Men jag tycker ändå inte att det är vården i sig det är fel hos,utan att det behövs mera cash

Baha
2006-08-16, 07:14
dom jag känner tycker att dom har fått bra hjälp av psykvården, kanske beror det på lite vart man bor eller ngt.

Jtor
2006-08-16, 07:22
Jo det gör du eftersom du inte tycker att det är att vara sjuk. Undrar hur många som tagit livet av sig för att de inte fått adekvat vård för psykiska sjukdomar.


Jasså det tycker jag. Kan inte du tala om något mer som jag tycker? Du vet inget om mig. Capish?

jwzrd
2006-08-16, 07:25
Jasså det tycker jag. Kan inte du tala om något mer som jag tycker? Du vet inget om mig. Capish?

Haha så ful du är då. Du skrev ju att du tyckte att vården skulle vårda sjuka, inte knäppskallar i princip.

Tolkia
2006-08-16, 07:31
Vill veta lite mer exakt vad ni tycker är fel med psykvården i Sverige?
Det största problemet, som jag ser det, är väl BRISTEN PÅ VÅRD. Och då pratar jag inte om det evigt refererade exemplet "han nekades vård och sedan gick han ut och dödae xyz", eller om för snäva möjligheter till tvångsomhändertagande. Jag syftar på det sisyfosarbete det kan vara att försöka ta sig in i systemet överhuvudtaget - OK att man kan klaga på tre månaders vårdkö också (minst, eftersom "tre månader till åtgärd" inte nödvändigtvis betyder "tre månader till en vårdplats, t.ex. kontinuerlig kontakt med terapeut, utan tre månader till utredning, whatever). Detta för personer som faktiskt VILL HA vård, som bokstavligt talat remitterar sig själva - men som inte är uppenbart suicidala, skär sig eller skär någon annan etc. Ibland (inte så sällan) får jag intrycket att så länge man går och pratar och i alla fall försöker sköta sitt jobb (och alltså inte kostar samhället massor med pengar) så är man inget fall för sjukvården, oavsett hur man mår/hur sjuk man är. Och här har jag rätt mycket att stödja mig på, både folks erfarenheter "inifrån" (från branschen) och "utifrån" (som patienter).

Bolio
2006-08-16, 07:52
Jasså det tycker jag. Kan inte du tala om något mer som jag tycker? Du vet inget om mig. Capish?

Var det inte det du skrev? Är det verkligen minis fel att hon kan svenska och kan läsa dina inlägg såsom de står skrivna?

mini
2006-08-16, 08:21
Jasså det tycker jag. Kan inte du tala om något mer som jag tycker? Du vet inget om mig. Capish?
Du skrev att man skulle vårda sjuka istället, vilket på ren svenska betyder att du menar att psykiskt sjuka inte tillhör den gruppen. Så, vill du förklara vad du menar då, om du nu inte menar vad du skriver?

Jtor
2006-08-16, 08:41
Du skrev att man skulle vårda sjuka istället, vilket på ren svenska betyder att du menar att psykiskt sjuka inte tillhör den gruppen. Så, vill du förklara vad du menar då, om du nu inte menar vad du skriver?
men sluta häng upp dig. Jag skrev vårda sjuka istället först
ok, inte helt perfekt svenska, men detta är ett forum. Men jag lade till att jag inte nedvärderar psykiska sjukdomar. Dvs glasklart. Rätt fånigt av dig att du talar för mig och motargumenterar mig själv.

Och borelio och gaywizard, sluta, ni är bara så töntigt rövslickande

skaparn
2006-08-16, 08:51
men sluta häng upp dig. Jag skrev vårda sjuka istället först
ok, inte helt perfekt svenska, men detta är ett forum. Men jag lade till att jag inte nedvärderar psykiska sjukdomar. Dvs glasklart. Rätt fånigt av dig att du talar för mig och motargumenterar mig själv.

Och borelio och gaywizard, sluta, ni är bara så töntigt rövslickande

Hahahaha! Min morgon är räddad!

mini
2006-08-16, 09:01
men sluta häng upp dig. Jag skrev vårda sjuka istället först
ok, inte helt perfekt svenska, men detta är ett forum. Men jag lade till att jag inte nedvärderar psykiska sjukdomar. Dvs glasklart. Rätt fånigt av dig att du talar för mig och motargumenterar mig själv.

Okej, först ska man vårda de sjuka, sedan de psykiskt sjuka? Vilka med andra ord är... sjuka?
Det handlar inte om perfekt svenska, det handlar om att göra sig förstådd. Just nu gör du dig inte förstådd, uppenbarligen. Så, berätta, vad tycker du vi ska göra åt psykvården i Sverige?

Bolio
2006-08-16, 09:57
Äsch, du är bara bitter för att mini spöar dig i en enastående debattprestation. :)

userfriendly
2006-08-16, 09:58
orkar inte läsa igenom hela tråden..

jag anser att det jag mött av psykvården varit ganska bra men det är inte lätt att få möta dem. *rolleyes*

De tar ju bara in människor som är akutfall ( iaf sist jag försökte och försökte o försökte) vilket gör att alla dem som inte är akutfall BLIR akutfall om inte värre.

Det finns få ställen att vända sig till om man "bara" mår skitdåligt och inte är psykiskt sjuk som inte kostar pengar, alltså inom landstinget. Grejen är att det där dåliga man känner rätt snabbt kan förvandlas till självmordstankar, självskadebeteende eller rent utav destruktivtbeteende utåt.

Psykofarmaka får man alldelles för lätt känns det som, psykologer jag mött skulle inte skriva ut det "lätt" men läkare o kuratorer (som kan) gör det... scary. (baserat på egen erfarenhet)

Den vård jag fick för mina ätstörningar var skitbra, om all vård ändå kunde vara så. De hade gott om pengar dessutom och alla resurser som behövdes togs till. (även fast väntetiden var ett år o jag typ blev frisk under tiden jag väntade, eller iaf mkt bättre...)

userfriendly
2006-08-16, 09:59
dom jag känner tycker att dom har fått bra hjälp av psykvården, kanske beror det på lite vart man bor eller ngt.

som jag sa, den vård man får är säkert bra men det kanske inte är så att man ens får det, eller får vänta flera år

Jtor
2006-08-16, 10:07
Okej, först ska man vårda de sjuka, sedan de psykiskt sjuka? Vilka med andra ord är... sjuka?
Det handlar inte om perfekt svenska, det handlar om att göra sig förstådd. Just nu gör du dig inte förstådd, uppenbarligen. Så, berätta, vad tycker du vi ska göra åt psykvården i Sverige?

Lösa den? *kissass*

Ok, eftersom verkar vara intresserad av vad jag tycker så kan jag försöka omformulera mig.

Hela vårdsystemet i sverige är värdelöst. Och enligt mig skall man vårda dom som är dödssjuka först. sen går man neråt i listan för att till sist lösa folks nageltrångsproblem.

Dvs, Människa med hjärtstillestånd är mer prio än Irene, arbetslösdeprimerad 40 taggare

Våldsbenägen oberäkenlig psyksjuk missbrukare med lång lista av tidigare våldshandlingar är mer prio än Fisa som har stukat foten.

You get my point?

Även så tror jag vi behöver mer pengar för forskning inom psykiska sjukdomar, för vi vet för lite.
Och även fast jag själv har en psykisk sjukdom så står den vanliga vården mig mer varmt om hjärtat än den psykiska vården.

Och av mina egna erfarenheter av att få hjälp för denna sjukdom så är det rätt många läkare som vill ha en snabb lösning. dvs dom säger "vi har identifierat att du har följande skjukdom, käka dessa tabletter".


Jag tycker att det är sjukare att låta tex hjärtsjuka dö regelbundet i väntan på en operation (man har ju för fan statistik på att dom dör för att dom väntar för länge) jämfört med att en strunta i att ta in en psykist sjuk patient som "kanske" tar livet av sig, eller andra.

Men i en perfekt värld så finns det pengar till allt.

Så för att sammanfatta vad jag tycker:
Hjälp dom som är närmast att dö först oavsätt orsak.

Jtor
2006-08-16, 10:08
Hahahaha! Min morgon är räddad!

GIGGGEDY GIGGEDY!

Jtor
2006-08-16, 10:09
Äsch, du är bara bitter för att mini spöar dig i en enastående debattprestation. :)

*kramisar*

jwzrd
2006-08-16, 10:09
men sluta häng upp dig. Jag skrev vårda sjuka istället först
ok, inte helt perfekt svenska, men detta är ett forum. Men jag lade till att jag inte nedvärderar psykiska sjukdomar. Dvs glasklart. Rätt fånigt av dig att du talar för mig och motargumenterar mig själv.

Och borelio och gaywizard, sluta, ni är bara så töntigt rövslickande

Rövslickande må vara töntigt, men inte lika töntigt som att försöka argumentera utan varken kunskaper i ämnet eller svenska. Puss i lådan :)

Janna
2006-08-16, 10:18
Du vet i alla fall att den är kass? Lite källor du använt dig av för att komma till din slutsats vore på sin plats.

En intressant anekdot kring psykiatrivården och sammankopplingen våldsdåd begångna av dess patienter läste jag i FoF. Det visade sig vid en undersökning 350 000 domar för våldsbrott mellan 1988 och 2000, så begicks 28% av någon som varit vårdad för missbruk, medan endast 5% vårdats för psykossjukdomar. Vi borde alltså vara mer rädd för missbrukare än att det ska komma "en galning".

Till saken hör väl dock att många som vårdas för missbruk egentligen borde ha psykvård. En ganska stor andel av de ungdomar som fastnar i missbrukstest "självmedicinerar" de får vård för sitt missbruk men inte för de bakomliggande problemen.

Janna
2006-08-16, 10:25
Finns det någon statestik på hur många det är? Jag har aldrig hört talas om någon som blivit nekad psykriatrisk vård...

Var glad för det du. En vän till mig som haft väldigt stora problem vilka grundar sig i händelser i barndomen han försöker förtränga uppsökte en psykmottagning när han var så gott som självmordsbenägen. Han hade nyligen slutat med droger eftersom han inte ville leva ett sånt liv. När han kom in bad han att få prata med något akut. Den vård han fick var stora mängder lugnande och sedan skickade de ut honom igen för de hade inte tid.

Jtor
2006-08-16, 10:27
Rövslickande må vara töntigt, men inte lika töntigt som att försöka argumentera utan varken kunskaper i ämnet eller svenska. Puss i lådan :)

haha, är det nån som har kunskaper i ämnet är det jag.
Hur många gånger har du varit i vårdslingan?
Ok, svenska lär jag inte va bäst i. men det bryr jag mig inte om

jwzrd
2006-08-16, 10:36
haha, är det nån som har kunskaper i ämnet är det jag.
Hur många gånger har du varit i vårdslingan?
Ok, svenska lär jag inte va bäst i. men det bryr jag mig inte om

Ingen, jag har varken somatiska eller psykosomatiska sjukdomar.

mini
2006-08-16, 10:39
Igen - hur mycket ska man få inskränka på individens frihet? Hur mycket ska vården (/staten) ta hand om och hur mycket ska det vara individens val?

Att ställa psykvården mot annan vård är om att jämföra skolan mot vägnätet ungefär. Ska vi bara utbilda hjärtspecialister och kirurger?

Jag säger inte att det är bra som det är nu, men det är oerhört lätt att spotta och fräsa att det är så dåligt utan att se till alternativen. Om vi ska lägga större resurser på psykvården, vad ska då få mindre resurser? Jtor, vill du ge ännu mindre resurser till psykvården?

Jtor
2006-08-16, 10:44
Igen - hur mycket ska man få inskränka på individens frihet? Hur mycket ska vården (/staten) ta hand om och hur mycket ska det vara individens val?

Att ställa psykvården mot annan vård är om att jämföra skolan mot vägnätet ungefär. Ska vi bara utbilda hjärtspecialister och kirurger?

Jag säger inte att det är bra som det är nu, men det är oerhört lätt att spotta och fräsa att det är så dåligt utan att se till alternativen. Om vi ska lägga större resurser på psykvården, vad ska då få mindre resurser? Jtor, vill du ge ännu mindre resurser till psykvården?

Absolut inte, jag vill inte ta pengar ifrån en vård och ge till en annan vård.
var det inte nån som visade en länk där det sades att 48% av våran skatt gick till bidrag medans typ 15% gick till vård/omsorg?

Vård i allmänhet behöver högre prio helt enkelt.

Janna
2006-08-16, 10:47
Dom är öppna, jag jobbar i primärvården och har flera gånger kört folk till PIVA och jag har aldrig varit med om att någon nekats, problemet är väl snarare att dom skriver ut sig själva och går hem..

+att jag själv haft psykiska problem samt att min mormor dog av en psykisk sjukdom. Men jag tycker ändå inte att det är vården i sig det är fel hos,utan att det behövs mera cash

Du har väl antagligen inte haft så svåra psykiska problem att du inte orkat stå på dig. Det är dessutom skillnad mellan att se det på nära håll och att bara köra in personer som man inte känner. De du skickar in har ju inte frivilligt sökt sig dit för att få vård. Det jag tror många behöver är att prata med en psykolog som hjälper dem att hantera sina känslor istället för att bedöva eller gräva ner dem.

En tjej jag känner har fått hjälp genom psykvården och ganska bra hjälp så det är inte alla fall som går åt helvete men hon var också inte så pass nere att hon inte alls orkade stå på sig. Hon mådde skit i flera år de bytte terapeuter mängder med gånger och det är sårt att prata med nya personer som man inte har förtroende för. Tillslut efter flera års kämpande blev hon inskriven på ett hem där patienter behandlas med kognitiv terapi. Nu mår hon mycket bätre och kan i stort sett leva det normal liv.

Tyvärr verkar det vara så at om man är så dålig att man inte orkar stå på sig och tjata och tjata och tjata så får man ingen vård och det tycker jag är sorgligt. Kapaciteten är begränsad och ingen tar tag i problemet. Jag tror som sagt att det behövs mer människor och folk som lyssnar och kan lära folk hantera problemen gradvis och mindre medicin.

Metal_boy_
2006-08-16, 12:29
Vad är det du vill ha anpassat då?

Och vad är det ni tycker är fel på psykvården? Vilken del i ledet? PIVA? Gruppboenderna? Psykriatrikerna? Skall dom ha mera utbildning? Är det mentalskötarna det är fel på? Borde vi gå tillbaka till 10-40talet och hålla alla psykiskt sjuka inspärrade och se dom som subhumana? Eller ska dom ges en chans att bli behandlade i samhället med anpassningsmetoder? Skall man använda dom gammla metoderna med långbad och insulinchocker för att hålla dom i schak så vi slipper se dom, eller skall vi lita till tron att alla människor kan bli botade?

Vill veta lite mer exakt vad ni tycker är fel med psykvården i Sverige?


Jag vill ha hjälp att klara av saker jag inte klarar av. Jag vill känna mig värdefull och behövd.

Angel
2006-08-16, 12:52
Jag vill ha hjälp att klara av saker jag inte klarar av. Jag vill känna mig värdefull och behövd.


Men samtidigt vill du bli frisk eller hur? Och om DU inte klarar att göra någonting (typ gå till en affär)så skall ingen annan göra det åt dig, utan istället uppmuntra dig att klara det själv(med viss hjälp). första gången kanske du bara kommer 5 meter, andra kanske du kommer till dörren osv. Samma princip innom all rehabliteringvård. Och vad jag läst innan så har du fått rätt bra hjälp med detta?


Jtor. Det systemet finns (ska finnas iallfall) innom svensk sjukvård.
1. Livshotande sjukdommar. 2. Skador som leder till starka bestående med osv.



Userfiendly. Att du upplevt att psykologer inte skriver ut medicin lättvindigt kan bero på att psykologer inte skriver ut medicin alls.

Jag tycker det är fel att skriva "psykvården i Sverige är skräp", var glad att det det är ett land som ändå tar allvarligt på psykiska sjukdommar och inte låser in dom i ladan. Att det finns människor som Sheo här på forumet tex som sliter sitt ass av för att utbilda sig till psykriatriker. Att det finns skötare som sliter och blir attackerade på jobbet för att hjälpa till. Att det finns psykologer,psykoterpeuter för alla (Är man rik kan man tom pröjsa sig en egen). Att det finns psykofarmaka istället för insulinchocker. Psykvården är inte skräp, men jag håller med om att saker kan förbättras, och detta genom mera pengar till den (till vården över huvudtaget) som ger mera resurser osv osv.
Även mera psykutbildad personal på kommunbasis hade inte varit fel, tex äldreomsorgen då det sitter många psykiska sjuka på boenden och i lägenheter runt om i landet som ingen riktigt vet hur dom ska handskas med. Helt klart en bortglömd grupp.

Karelin
2006-08-16, 12:58
Dom är öppna, jag jobbar i primärvården och har flera gånger kört folk till PIVA och jag har aldrig varit med om att någon nekats, problemet är väl snarare att dom skriver ut sig själva och går hem..

+att jag själv haft psykiska problem samt att min mormor dog av en psykisk sjukdom. Men jag tycker ändå inte att det är vården i sig det är fel hos,utan att det behövs mera cash

Bristen är som du säger knappast kunskapen hos personalen utan brsten på resurser. Blev snarare lite vrång på ditt påstående att folk inte blir nekade hjälp och det är långt ifrån sant.

Metal_boy_
2006-08-16, 13:01
Men samtidigt vill du bli frisk eller hur? Och om DU inte klarar att göra någonting (typ gå till en affär)så skall ingen annan göra det åt dig, utan istället uppmuntra dig att klara det själv(med viss hjälp). första gången kanske du bara kommer 5 meter, andra kanske du kommer till dörren osv. Samma princip innom all rehabliteringvård. Och vad jag läst innan så har du fått rätt bra hjälp med detta?


Jtor. Det systemet finns (ska finnas iallfall) innom svensk sjukvård.
1. Livshotande sjukdommar. 2. Skador som leder till starka bestående med osv.




Userfiendly. Att du upplevt att psykologer inte skriver ut medicin lättvindigt kan bero på att psykologer inte skriver ut medicin alls.

Jag tycker det är fel att skriva "psykvården i Sverige är skräp", var glad att det det är ett land som ändå tar allvarligt på psykiska sjukdommar och inte låser in dom i ladan. Att det finns människor som Sheo här på forumet tex som sliter sitt ass av för att utbilda sig till psykriatriker. Att det finns skötare som sliter och blir attackerade på jobbet för att hjälpa till. Att det finns psykologer,psykoterpeuter för alla (Är man rik kan man tom pröjsa sig en egen). Att det finns psykofarmaka istället för insulinchocker. Psykvården är inte skräp, men jag håller med om att saker kan förbättras, och detta genom mera pengar till den (till vården över huvudtaget) som ger mera resurser osv osv.
Även mera psykutbildad personal på kommunbasis hade inte varit fel, tex äldreomsorgen då det sitter många psykiska sjuka på boenden och i lägenheter runt om i landet som ingen riktigt vet hur dom ska handskas med. Helt klart en bortglömd grupp.


Det stämmer att det är så det ska gå till. Det jag har fått bra hjälp med är att hantera ångestattackerna, vilket också är viktigt. Det är den biten.

Angel
2006-08-16, 13:03
Bristen är som du säger knappast kunskapen hos personalen utan brsten på resurser. Blev snarare lite vrång på ditt påstående att folk inte blir nekade hjälp och det är långt ifrån sant.


Nej jag sa att jag aldrig varit med om att någon blivit nekad hjälp. För det har jag inte. Sen kan jag förstå att människor har höga förhoppningar att läkare/vårdpersonal är mirkalemänniskor som skall "fixxa" dom.

Daniiiel
2006-08-16, 14:20
Om det är någon som känner till det nyliga mordet på psykologen i halmstad. Det hade till exempel inte behövt hända om personen hade fått det vård han behövt.

Angel
2006-08-16, 14:54
Om det är någon som känner till det nyliga mordet på psykologen i halmstad. Det hade till exempel inte behövt hända om personen hade fått det vård han behövt.


Så om psykologen hade lyckats ge honom rätt vård hade hon inte behövt dö? Så egentligen får hon skylla sig själv lr vadå?

userfriendly
2006-08-16, 14:55
Userfiendly. Att du upplevt att psykologer inte skriver ut medicin lättvindigt kan bero på att psykologer inte skriver ut medicin alls.
.

Fast många pyskologer är anslutna till folk som skriver ut

Metal_boy_
2006-08-16, 14:57
Fast många pyskologer är anslutna till folk som skriver ut


Alla psykologer skulle jag vilja säga, iom att dom jobbar bredvid läkare.

Angel
2006-08-16, 14:58
Fast många pyskologer är anslutna till folk som skriver ut


Psykologerna gör bedömmningen och psykriatrikerna skriver ut medicin med psykologens bedömmning som underlag.

Daniiiel
2006-08-16, 14:59
Så om psykologen hade lyckats ge honom rätt vård hade hon inte behövt dö? Så egentligen får hon skylla sig själv lr vadå?

Nej men om han hade fått någon annan vård än hos den psykologen så hade hon inte behövt dö.

userfriendly
2006-08-16, 14:59
Psykologerna gör bedömmningen och psykriatrikerna skriver ut medicin med psykologens bedömmning som underlag.

Ok, de psykologer jag har träffat har inte gjort bedömningen att jag har behövt psykofarmaka medans många läkare jag träffat har sagt att jag behöver det för mindre besvär än de jag hade hos psykologen

Angel
2006-08-16, 15:03
Ok, de psykologer jag har träffat har inte gjort bedömningen att jag har behövt psykofarmaka medans många läkare jag träffat har sagt att jag behöver det för mindre besvär än de jag hade hos psykologen


I slutändan så är det ju du som bestämmer om du tycker du behöver det eller inte. Du får tänka på att olika yrkesgrupper inom vården har olika synsätt på sjukdommar. Det är därför det finns tex vårdplaneringar.

userfriendly
2006-08-16, 15:12
I slutändan så är det ju du som bestämmer om du tycker du behöver det eller inte. Du får tänka på att olika yrkesgrupper inom vården har olika synsätt på sjukdommar. Det är därför det finns tex vårdplaneringar.

Jo visst är det jag som bestämmer, nu vill jag inte gå för mkt off topic här, men många läkare har även nästan gjort reklam för vissa mediciner, sagt att de använt dem själva osv. Det har dem säkert men det känns ändå konsigt att det är så jävla lätt. Jag är så glad att jag inte började ta nåt sånt då hade jag inte varit fri från besvär nu.

Som sagt, vården i sig är väl inte spec. kass, men väntetiderna o så som man behandlas som patient i många fall.

Caixa**
2006-08-16, 15:54
Hittat från en gammal undersökning:
http://www.psykologforbundet.se/www/sp/hemsida.nsf/PagesByUNID/961B8C04F8248720C1256EC20030D910

Vad har hänt de senaste två åren?

mini
2006-08-16, 16:21
Nej men om han hade fått någon annan vård än hos den psykologen så hade hon inte behövt dö.
Det vet du inte.

Metal_boy_
2006-08-16, 16:23
Det vet du inte.


Precis, det är lätt att vara efterklok.

Angel
2006-08-16, 16:26
Precis, det är lätt att vara efterklok.

Hålla me flickorna!

Metal_boy_
2006-08-16, 16:35
Hålla me flickorna!


Trodde hon var en gammal tant?

Jtor
2006-08-16, 17:01
Jtor. Det systemet finns (ska finnas iallfall) innom svensk sjukvård.
1. Livshotande sjukdommar. 2. Skador som leder till starka bestående med osv.


Ska och görs är två helt olika saker ;)

Angel
2006-08-16, 17:03
Ska och görs är två helt olika saker ;)


Men det är iallfall så det e uppbyggt, och det eju bättre än "den som betalar mest för vård först"

mini
2006-08-16, 17:18
Ska och görs är två helt olika saker ;)
Men för att försöka vara lite objektiv; vad har du för erfarenheter utom som patient eller genom Aftonbladet typ?
Jag tror man ska vara försiktig med att uttala sig om hur dåligt det är innan man har koll på hur organisationen är uppbyggd, hur mycket pengar som går till vad osv.

Angel
2006-08-16, 17:33
En annan sak jag tänkte på härromdan, alla har ju rätt till vård,visst. Men ibland känns det som folk "utnyttjar" vården lite. Tex för några veckor sedan ringer en kvinna till vårdcentralen jag jobbar och säger att hon blöder kraftigt från ansiktet. Hoppsan, tar med mig hela omläggningkittet och går hem till henne. Då visar dig sig att hon bitit sig lite i överläppen och det kommer lite blod.
Har jag rätt att bli irriterad och tycka att dom 45min hon tog var bortkastad tid som kunde använts på någon som behövde det mera då?

Baha
2006-08-16, 17:37
förr lobotomerade ju dom psyksjuka, vore det ngt man kanske skulle återinföra.


det är relativt billigt och ger resultat helt klart.

Baha
2006-08-16, 17:41
En annan sak jag tänkte på härromdan, alla har ju rätt till vård,visst. Men ibland känns det som folk "utnyttjar" vården lite. Tex för några veckor sedan ringer en kvinna till vårdcentralen jag jobbar och säger att hon blöder kraftigt från ansiktet. Hoppsan, tar med mig hela omläggningkittet och går hem till henne. Då visar dig sig att hon bitit sig lite i överläppen och det kommer lite blod.
Har jag rätt att bli irriterad och tycka att dom 45min hon tog var bortkastad tid som kunde använts på någon som behövde det mera då?


tycker du har rätt att hålla det som händer dig på ditt jobb för dig själv.

mini
2006-08-16, 17:47
tycker du har rätt att hålla det som händer dig på ditt jobb för dig själv.
Har du inget annat än korkade kommentarer att komma med? Om du inte är intresserad av att läsa om dagens vårdsituation kanske du ska låta bli att öppna tråden? Finns det inga runktrådar du kan tramsa i istället?

Baha
2006-08-16, 17:50
tycker inte man skall hänga ut sånt som händer på ett jobb där man har tystnadsplikt trots att personen inte nämns vid namn.

tänk om hon läser tråden?

att du tycker det exemplet speglar dagens vårdsituation vet jag inte hur du får det till, ja såvida inte situationen är att man pladdar om det man inte borde:)

michael
2006-08-16, 17:52
Jag arbetar inom psykvården och vad jag kan se har dom en guldtillvaro. Jag antar att det skiljer sig lite från kommun till kommun.

Gävle ska va rätt illa har jag hört.

But then again, vad berättigar illa?

Angel
2006-08-16, 17:53
Jag arbetar inom psykvården och vad jag kan se har dom en guldtillvaro. Jag antar att det skiljer sig lite från kommun till kommun.

Gävle ska va rätt illa har jag hört.

But then again, vad berättigar illa?


Men krossa lite fördommar här då och tell us the real shit..

Metal_boy_
2006-08-16, 18:48
tycker inte man skall hänga ut sånt som händer på ett jobb där man har tystnadsplikt trots att personen inte nämns vid namn.

tänk om hon läser tråden?

att du tycker det exemplet speglar dagens vårdsituation vet jag inte hur du får det till, ja såvida inte situationen är att man pladdar om det man inte borde:)


Vafan, hon får faktiskt berätta om diverse situationer på jobbet. Hon får däremot inte nämna namn. Vad är felet i det?

Baha
2006-08-16, 18:53
Vafan, hon får faktiskt berätta om diverse situationer på jobbet. Hon får däremot inte nämna namn. Vad är felet i det?
'
skulle inte vilja läsa om mig själv diskuterat på ngt internetforum av ngn läkare somundersökt mig trots att jag inte var nämnd vid namn.

men hon får väl lagligen antar jag. jag tycker dock det är fel.(läs:fick jag bestämma här i världen var det sparken direkt tom för en sån skitsak som skrevs här)

Metal_boy_
2006-08-16, 18:54
'
skulle inte vilja läsa om mig själv diskuterat på ngt internetforum av ngn läkare somundersökt mig trots att jag inte var nämnd vid namn.

men hon får väl lagligen antar jag. jag tycker dock det är fel.(läs:fick jag bestämma här i världen var det sparken direkt tom för en sån skitsak som skrevs här)


Hur många tror du inte råkar ut för samma situationer? Vem av alla ska ta åt sig?

Baha
2006-08-16, 18:56
jag tycker som sagt det inte skall diskuteras överhuvudtaget oavsett situatuion. hur många som tar åt sig vet jag inte och vart går gränsen tycker du?



edit jag tycker angel är en fin bra vacker människa, bäst nämna det.

Angel
2006-08-16, 19:02
jag tycker som sagt det inte skall diskuteras överhuvudtaget oavsett situatuion. hur många som tar åt sig vet jag inte och vart går gränsen tycker du?



edit jag tycker angel är en fin bra vacker människa, bäst nämna det.


Jasså? E det säkert det?

Ibland måste man få prata om saker som händer i ens liv,så länge man inte röjjer någon identitet. Annars mår man bara dåligt.
Jag får ju knappt prata med mina jobbarkompisar om saker om dom inte har direkt koppling till personen.

Baha
2006-08-16, 19:06
ja det tycker jag såklart.

jag delar bara inte eran åsikt om att man skall diskutera personerna oavsett om dom nämns till namn eller inte om man jobbar med ett jobb som har tystnadsplikt, diskuterar man det inte alls så har man inga problem tycker JAG.

skulle inte uppskattas om det gjordes om mig eller nån i min familj oavsett situation så.

nordlander
2006-08-16, 19:15
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=270898

Metal_boy_
2006-08-16, 19:23
jag tycker som sagt det inte skall diskuteras överhuvudtaget oavsett situatuion. hur många som tar åt sig vet jag inte och vart går gränsen tycker du?



edit jag tycker angel är en fin bra vacker människa, bäst nämna det.


Ska man neka vad som händer runt om med folk och inte prata om olika situationer som folk råkar ut för? Hur fan ska man kunna göra bättringar då tror du? Gränsen tycker jag går bra där den går nu, att man inte får hänga ut enskilda personer i koppling till en viss situation.

Angel
2006-08-16, 19:28
undermeningen va iallfall att man inte ska springa till läkaren så fort man är förkyld...

nordlander
2006-08-16, 19:29
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=270898

"Deprimerad person försvunnen, vad göra? Svara med citat
Det här är väl knappast rätt forum egentligen, men jag gör ett försök...

Det gäller en person jag känner väl som den sista tiden varit väldigt deprimerad och samtidigt blivit mer och mer aggressiv.
Imorse försvann personen utan att säga ett ord och han svarar inte på varken hemtelefon eller mobilen. Han skickade sms strax efter lunch där han skrev att det inte fanns något mer att säga, att allt var förstört, att det var över snart och att vi skulle slippa se honom mer och avslutade med "hej då". Han skickade ungefär samma meddelande både till mig och till sin fd flickvän.
Han har även tidigare försökt ta sitt eget liv, så vi misstänker att det är så även nu...
Han har själv försökt söka professionell hjälp för någon månad sedan men inte fått något gehör någonstans ifrån.

Vi har givetvis pratat med Polisen, men de kan inte göra något annat än att skriva en händelserapport eftersom han håller sig undan frivilligt och att ingen vet var han kan finnas.

Vad kan man egentligen göra mer i ett sådant här läge?
Jag har aldrig varit med om något som varit mer psykiskt påfrestande än det här..."

Baha
2006-08-16, 19:31
undermeningen va iallfall att man inte ska springa till läkaren så fort man är förkyld...


eller mår lite psykiskt dåligt..



svårt bara veta vart gränsen går, antar det är höst personligt sånt där.


har du några flera personer du kan berätta om från ditt jobb angel? gärna nå smarrigt

Angel
2006-08-16, 19:32
eller mår lite psykiskt dåligt..



svårt bara veta vart gränsen går, antar det är höst personligt sånt där.


har du några flera personer du kan berätta om från ditt jobb angel? gärna nå smarrigt


Nä, nu slutar ja fan skriva i denna tråden...

Jtor
2006-08-16, 20:31
Men för att försöka vara lite objektiv; vad har du för erfarenheter utom som patient eller genom Aftonbladet typ?
Jag tror man ska vara försiktig med att uttala sig om hur dåligt det är innan man har koll på hur organisationen är uppbyggd, hur mycket pengar som går till vad osv.

Jag säger inte att uppbyggnaden är dåligt, det tycker jag inte. Det behövs helt enkelt mer pengar.

Metal_boy_
2006-08-16, 20:33
eller mår lite psykiskt dåligt..



svårt bara veta vart gränsen går, antar det är höst personligt sånt där.


har du några flera personer du kan berätta om från ditt jobb angel? gärna nå smarrigt


Mår man dåligt psykiskt så är det lite svårt att veta vad man ska göra för att det inte ska bli värre eller för att råda bot på det. Är du förkyld så vet du ju att det går över om du vilar och inte motionerar.

oggen
2006-08-16, 20:43
Jag jobbar rätt mycket med endel som har svåra psykiska problem och vad jag tycker är att själva psykiatrin (vården av de sjuka) inte alls är dålig eller undermålig. Problemet är att de inte finns resurser att hjälpa alla. Det behövs mycket mer resurser. Jag tycker själv att man borde locka fler unga till psykiatrin, det är grymt givande och roligt.

michael
2006-08-16, 20:52
Men krossa lite fördommar här då och tell us the real shit..

Jadu, sekretesslagen etc men de mår bra. De behandlas och får leva som människor , ett värdigt liv m.a.o. givetvis i den grad de kan men även de med grövsta funktionssvårigheter aktiveras och får göra normala saker bland den generella populationen i sverige.

o ja jag inser det är erfarenheter från en psykklinik, inte hela sverige.