handdator

Visa fullständig version : Tips söker! På böcker om träning, anatomi o.s.v. som är läsvärda


rQx
2006-08-15, 21:04
Ja, topicen säger väl allt. Jag är ganska instresserad om hur kroppen reagerar på träning, hur vi är uppbyggda o.s.v. så spamma på med bäcker som är läsvärda och som fortfarande gäller =)

Guddi
2006-08-15, 21:52
NR1!!! :thumbup:
Exercise physiology, energy, nutrition, and human performance
skriven av William D.McArdle, Frank I. Katch och Vicor L. Katch.
ISBN: 0781749905

Jag har själv 5ed och den innehåller otroligt mycket om träning för att vara en bok (över 1000sidor). 6ed kom ut nu i år (för bara någon månad sen) så jag antar att informationen är väldigt aktuell, den var ialla fall det i den 5ed när jag köpte den. När jag köpte min så fick man en cd med anatomi i 3d också, har dock aldrig tittat igenom den så jag vet inte om det är något bra.

övrigt:
Anatomin kan du annars läsa på över nätet, finns en hel del sidor som går igenom den. Det är i stort sett bara att banka in den informationen. Vill du ha en bok så köp ett ordentligt atlas. De kostar upp emot 800kr dock har jag för mig.

Är du intresserad av ytanatomy så är Brumstrom's Clinical Kinesiology en väldigt bra bok som förklarar hur man palperar (tar på) i stort sett alla muskler som är möjligt att palpera. Den förklarar också hur alla leder i kroppen fungerar och tar upp en del biomekanik. Den kan vara lite svår om du inte har grepp på hur musklerna ser ut innan du läser den. Har du en anatomibok brevid eller internet så bör det nog gå bra dock.
ISBN: 0803679165

Vill du ha böcker på svenska så finns SISU boken idrottens träningslära (ISBN: 91-88940-14-4) och en bok som heter rörelseapparatens anatomi (ISBN: 9147048840). Dem är dock inte alls lika fulla med fakta så de två jag tidigare nämnt.

rQx
2006-08-15, 22:14
Den första boken verkade bra, finns den bara på engelska?

Guddi
2006-08-16, 08:06
Den första boken verkade bra, finns den bara på engelska?
Jepp, den finns bara på engelska! Det är lika bra att du börjar vänja dig. Vill du lära dig nått mer än det som man hittar aftonbladet och i en massa fitnesstidningar så är det engelska som gäller. Eller så kan man hänga här på forumet och läsa alla trådar :D fast då får man inte direkt det pedagogiska i att allt bygger på det som man lärt sig tidigare :Virro

rQx
2006-08-16, 15:18
Varför översätter ingen dem, 1000 sidor på engelska är inte min dröm precis :D

MasterChief
2006-08-16, 15:20
Varför översätter ingen dem, 1000 sidor på engelska är inte min dröm precis :D

För att 23 sålda ex inte täcker översättningens kostnader. Sen är litteraturen vänd till studenter vars språk i deras yrkesval enbart består av engelska (forskningsrapporter osv). Det är en viktig del av utbildningen att förstå det unika fikonspråk som används inom deras profession.

rQx
2006-08-16, 20:59
Okej! :)

Guddi: Du verkar ha läst denna boken, hur svår var engelskan?

Guddi
2006-08-17, 13:58
Den är ganska lätt för att vara en sådan bok som det är. Givetvis så används en mängd termer som vanliga svensson inte känner till men de flesta av dem förklaras tidigare i boken eller så kan man söka på internet. Nu lästa jag inte denna boken som nybörjare men min erfarenhet från när jag började läsa mer facklitteratur är att det löser sig bara man vill. Det är inte som att läsa en vanlig bok och man orkar sällan läsa mer än någon timme, men vill man lära sig så fixar man det.

rQx
2006-08-17, 16:16
Så om jag vill ha mer nybörjar info och enklare förklarat så ska jag rikta mig till SISU:s böcker och när jag vill veta mer ska jag inhandla den stora eller ska jag gå direkt på den engelska? :D

Bärs
2006-08-17, 19:23
NR1!!! :thumbup:
Exercise physiology, energy, nutrition, and human performance
skriven av William D.McArdle, Frank I. Katch och Vicor L. Katch.
ISBN: 0781749905

Jag har själv 5ed och den innehåller otroligt mycket om träning för att vara en bok (över 1000sidor). 6ed kom ut nu i år (för bara någon månad sen) så jag antar att informationen är väldigt aktuell, den var ialla fall det i den 5ed när jag köpte den. När jag köpte min så fick man en cd med anatomi i 3d också, har dock aldrig tittat igenom den så jag vet inte om det är något bra.

Pris?

King Grub
2006-08-17, 19:49
Runt 400 kr på AdLibris.

Bärs
2006-08-17, 21:41
Det var inte så farligt.

Dreas
2007-01-29, 21:39
Sorry att ja är inne i en gammal tråd och rotar men vilken upplaga ska man köpa? 1an eller? Av Exercise physiology, energy, nutrition, and human performance! Är intresserad av nån läsvärd anatomibok från adlibris!

Andreas

Dreas
2007-01-29, 22:53
Beställde 6:an! Såg förklaring till vilken man skulle beställa!

Andreas

Jay-Z
2007-02-08, 16:21
Vad tror ni om följande litteratur:

Physiology of Exercise and Sport by Wilmore and Costill

Essentials of Strength and Conditioning edited by Baechle and Earle

Atlas of Human Anatomy by Netter


Bill Hartman tipsar om dem här. (http://billhartman.blogspot.com/2006/11/booklist-1.html)

King Grub
2007-02-08, 16:27
Physiology of Exercise and Sport by Wilmore and Costill

Den är bra - står i princip samma saker som i Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006, förutom att det finns mer och utförligare information i den senare.

GymTT
2007-02-08, 16:45
Är det bara webhandel som gäller?

Jay-Z
2007-02-08, 17:50
Den är bra - står i princip samma saker som i Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006, förutom att det finns mer och utförligare information i den senare.


Kanon. Då har jag vaskat fram en i alla fall. :thumbup:

z_bumbi
2007-02-08, 19:54
Är det bara webhandel som gäller?

Fysiologiböckerna används på högskolor i Sverige så de går att köpa i en välsorterad bokhandel, det blir dyrare men det går.

Guddi
2007-02-08, 23:46
Atlas of Human Anatomy by NetterEtt par i min klass har dem böckerna. Det är bra bilder men inget måste för att läsa sig anatomi enligt mig. Smidigt om man behöver en uppslagsbok och har råd med att lägga ut pengarna dock. Det finns ett program med samma bilder som går att få tag i över nätet.

Jay-Z
2007-02-09, 10:44
Ett par i min klass har dem böckerna. Det är bra bilder men inget måste för att läsa sig anatomi enligt mig. Smidigt om man behöver en uppslagsbok och har råd med att lägga ut pengarna dock. Det finns ett program med samma bilder som går att få tag i över nätet.


Nu har jag iaf beställt den och de två andra. :thumbup:
Ett plus i kanten är att jag slapp betala. :D