handdator

Visa fullständig version : Utstående mage.


Fettecke
2006-08-15, 20:17
har märks att jag har en ganska schysst utstående mage, vid totalt avslappnat tillstånd dvs... pressar jag ut magen ser det ut som om jag är i 14 månaden...

Har hört att om man äter stora mängder mat så tänjs magsäcken ut och tar större plats, visst... div. grejjer innanför huden lär ju ta plats, men inte så stor? har inte så mkt fett kring magen heller som skulle ta plats.

Någon som vet vad detta kan bero på, och ifall det går att "åtgärda" på något vettigt sätt... har ingen lust att strypa matintaget.

Brooklyn
2006-08-15, 20:18
banta?
nej men det är inte så att även du har en ganska kraftig svank tex ? (jag har det, såsom många andra, bara att börja stretcha rotatorsen med andra ord om så är fallet! )

Nina L
2006-08-15, 20:19
Hmn postat idag hmn http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76555

Fettecke
2006-08-15, 20:25
Tackar för svaren, börjar tro att det är streching som är the shit just nu isf... läste i en annan tråd att stelhet i ryggen och häften kan vara bidragande orsak till putmagen....

Läste även att det kunde orsaka smärka i korsryggen osv... just "dom" symptomen har jag...

Så, mer streching åt Anders.....

Brooklyn
2006-08-15, 20:41
Tackar för svaren, börjar tro att det är streching som är the shit just nu isf... läste i en annan tråd att stelhet i ryggen och häften kan vara bidragande orsak till putmagen....

Läste även att det kunde orsaka smärka i korsryggen osv... just "dom" symptomen har jag...

Så, mer streching åt Anders.....
Anders, ska vi stretcha tillsammans :naughty:

Shajjn
2006-08-18, 10:42
Förstoppning.

Ozma
2006-08-18, 13:23
Nån som vet något ställe där de finns bilder eller bra beskrivningar på strechövningar för dom viktigaste områdena ? så att hållningen inte blir åt helvete ;P

muffa
2006-08-18, 14:03
Höftböjaren, framsida lår, baksida lår, rygg och mage har jag för mig men höftböjaren är den viktigaste.

TylerDurden84
2006-08-18, 21:34
Höftböjaren, framsida lår, baksida lår, rygg och mage har jag för mig men höftböjaren är den viktigaste.

magen och baksidan lår bör man inte stetcha om man vill motverka svank

Fettecke
2006-08-19, 15:27
magen och baksidan lår bör man inte stetcha om man vill motverka svank
därför att?

TylerDurden84
2006-08-20, 22:05
Hamstrings är antagonist till quadriceps femoris och om den sistnämnda muskeln är för kort kan detta leda till svank. Vänder man på det så skulle en kort hamstings dra bäckenet så att svanket rätas ut (kan dock ge andra ryggbesvär). En för stretchad mage finns det ingen anledning till att ha om du inte är gymnast eller liknande. Att rectus abdominis skulle vara så kort att det skulle påverka svanken är högst osannolikt.

obesogen
2006-08-20, 23:03
Hamstrings är antagonist till quadriceps femoris och om den sistnämnda muskeln är för kort kan detta leda till svank. Vänder man på det så skulle en kort hamstings dra bäckenet så att svanket rätas ut (kan dock ge andra ryggbesvär). En för stretchad mage finns det ingen anledning till att ha om du inte är gymnast eller liknande. Att rectus abdominis skulle vara så kort att det skulle påverka svanken är högst osannolikt.

Quadriceps femoris? Du tänker på rectus femoris antar jag? Det är dock sällsynd att den är stram utan mer ofta m. iliopsoas (höftböjaren)

ugly_kid
2006-08-20, 23:16
Det är inte alls ovanligt att den är stram och om den är det hjälper den till att öka lurdosen. Fast det är oftast m.Iliopsoas som ställer till mest problem.
Så för att motvärka för stor lurdos gäller oftast att Träna Rectus abdominis och hamstring och att stretcha rectus femoris och iliopsoas

Angel
2006-08-21, 06:31
kan vi snacka svenska här eller?

Piranha
2006-08-21, 08:11
Välkommen i klubben.

Kan vara höftproblem, att du är väldigt svank, bukfetma, börja med en naprapat och om inte han kan ge dig råd banta.

Absinteh
2006-08-21, 09:04
Jag började stretcha höften!
Hjälpte jättemycket.

Henkan
2006-08-21, 09:16
Hur strechar man höften? Visa gärna...

obesogen
2006-08-21, 09:44
Det är inte alls ovanligt att den är stram och om den är det hjälper den till att öka lurdosen. Fast det är oftast m.Iliopsoas som ställer till mest problem.
Så för att motvärka för stor lurdos gäller oftast att Träna Rectus abdominis och hamstring och att stretcha rectus femoris och iliopsoas

(lordos, inte lurdos)
Ok , intressant! Jag har mätt rörligheten i m.iliopsoas och m. rectus femoris på drygt 150 personer med goniometer och inte en enda gång har jag stött på någon med en rectus som varit stramare än vederbörandes iliopsoas.

TylerDurden84
2006-08-21, 11:16
Quadriceps femoris? Du tänker på rectus femoris antar jag? Det är dock sällsynd att den är stram utan mer ofta m. iliopsoas (höftböjaren)

Nej, jag tänker på quadriceps femoris (framsida lår). Den är som sagt antagonist till hamstrings (baksida lår).

tigerofsweden
2006-08-21, 11:52
Hur strechar man höften? Visa gärna...

http://www.ryggochmuskelakuten.se/

obesogen
2006-08-21, 15:31
Nej, jag tänker på quadriceps femoris (framsida lår). Den är som sagt antagonist till hamstrings (baksida lår).

Ja? Då borde du kanske fördjupa dina anatomikunskaper lite. Quadriceps femoris består av fyra huvuden rectus femoris vastus intermedius, vastus lateralis och vastus medialis. Alla huvuden fäster på tuberositas tibiae, men ursprungen skiljer sig. De tre vastushuvudena har sitt ursprung på lårbenet och aktiveras sådeles nada under en höftflexion och kan därför heller inte dra bäckenet nedåt (symfyssänkning) därför är det omöjligt att få en svank om man är stram i vastusmuskulaturen.Rectus femoris däremot,fäster in i bäckenet övanför höften, och är sådeles med i höftflexionen, tillsammans med iliopsoas.

TylerDurden84
2006-08-30, 15:24
Ja? Då borde du kanske fördjupa dina anatomikunskaper lite. Quadriceps femoris består av fyra huvuden rectus femoris vastus intermedius, vastus lateralis och vastus medialis. Alla huvuden fäster på tuberositas tibiae, men ursprungen skiljer sig. De tre vastushuvudena har sitt ursprung på lårbenet och aktiveras sådeles nada under en höftflexion och kan därför heller inte dra bäckenet nedåt (symfyssänkning) därför är det omöjligt att få en svank om man är stram i vastusmuskulaturen.Rectus femoris däremot,fäster in i bäckenet övanför höften, och är sådeles med i höftflexionen, tillsammans med iliopsoas.

Men lille pajk...

Rectus femoris räknas in i Quadriceps femoris. Är den kort kan det således leda till svank då den har sitt ursprung från coxa!

jwzrd
2006-08-30, 15:27
Men lille pajk...

Rectus femoris räknas in i Quadriceps femoris. Är den kort kan det således leda till svank då den har sitt ursprung från coxa!

Pajk på dig själv. Vad spelar det för roll om den räknas in i Quadriceps femoris? Det är ju som han (och du) säger, rectus femoris drar i höftbenet åt ett håll som ger svank. Jag förstår inte ens varför du rättar honom.

LunaSpice
2006-08-31, 03:02
Gief avföringsvanor. (Ja, jag är seriös).

TylerDurden84
2006-08-31, 21:50
Pajk på dig själv. Vad spelar det för roll om den räknas in i Quadriceps femoris? Det är ju som han (och du) säger, rectus femoris drar i höftbenet åt ett håll som ger svank. Jag förstår inte ens varför du rättar honom.

Har du läst hela tråden? Han började med att rätta mig genom att skriva att en kort Quadriceps femorisINTE kan ge svank. Sen motsäger han sig själv genom att skriva att rectus femoris skulle kunna orsaka svank, vilket är rätt. Tror han missade att Rectus femoris tillhör Quadriceps femoris-paketet

ugly_kid
2006-09-01, 17:39
Har du läst hela tråden? Han började med att rätta mig genom att skriva att en kort Quadriceps femorisINTE kan ge svank. Sen motsäger han sig själv genom att skriva att rectus femoris skulle kunna orsaka svank, vilket är rätt. Tror han missade att Rectus femoris tillhör Quadriceps femoris-paketet

Nej jag tror han ville rätta dig när du skrev att quadriceps femoris kan ge svank, eftersom det inte är hela quadriceps som gör detta utan enbart rectus femoris.
Ni har båda rätt ni bara missupfattar varandra, hade du skrivit direkt att rectus femoris (istället för quadriceps femoris) kan öka svanken så hade han aldrig rättat dig,