handdator

Visa fullständig version : Kan man sola hur mycket som helst bara man inte blir röd?


Achryl
2006-08-15, 18:15
Gäller solarier då. Jag solade 10 minuter i förrgår, 8 minuter i går och 10 minuter i dag men är fortfarande likblek. Känner lite panik i och med att jag börjar i ny klass i morgon och jag vill inte bli igenkänd som nån från "the living dead". Kan jag stocka till Meddo och sola en kvart till ikväll tror ni?

Angel
2006-08-15, 18:22
Nja, ta brun utan sol istället :)

eller stick och sola 20min....

8min va e de för mestider :)

hum
2006-08-15, 18:24
och jag vill inte bli igenkänd som nån från "the living dead".



Hellre det än "han med cancern"? :thumbup:

Achryl
2006-08-15, 18:25
Nja, ta brun utan sol istället :)

eller stick och sola 20min....

8min va e de för mestider :)

Min hud verkar ha ett sånt där "on/off-läge" så den är blek...blek..blek..RÖD!

Men tänker på hälsoeffekter och sånt. Det är inte farligt att sola 4 ggr på tre dar då?

heraso
2006-08-15, 18:25
Gå och gör en rejäl spraytan, då blir du brun som en pepparkaka.:D

Achryl
2006-08-15, 18:26
Hellre det än "han med cancern"? :thumbup:
Hahahaha ja precis, lite så jag tänker med

Mago
2006-08-15, 19:00
Mer pinsamt att råka komma helt rosa. Vem fan bryr sig om du ör lite blek. :)

Achryl
2006-08-15, 19:06
Mer pinsamt att råka komma helt rosa. Vem fan bryr sig om du ör lite blek. :)
Aaargh, jag slits mellan att sola och inte sola.

Kwon
2006-08-15, 19:07
Jag har ömsat mkt skinn denna sommar Achryl.

Kör hårt! Klart du skall sola!

Slartibartfast
2006-08-15, 19:07
Grub är blek. Det är optimalt.

60.000 människor dör årligen från sjukdomar orsakade av solen.

sailaways
2006-08-15, 19:10
Solen gör att din hud åldrar mycket, mycket snabbare. SOLA INTE om du inte tycker om gammal hud.

Nina L
2006-08-15, 19:10
10 minuter, 8 minuter... Är det supersolarier du solar på? Innan jag skall leka fotomodell så brukar jag sola järnet. Och jag har inte fått cancer än. :D Sailaways har så klart rätt, men om det är en engångsföreteelse... eller i alla fall en sällanföreteelse, så är det lugna pucken.

Kwon
2006-08-15, 19:15
Du kan bli påkörd imorrn Achryl, klart du skall sola om du känner för det!

Är du missnöjd med blekheten? Hur viktigt är det för dig?

Tänk dock på att Grub inte solar,som Slarti redan konstaterat och han dominerar ju utan like.

Vill du bli som Grub, så sola ej.

Vill du bli som Ninish? Sola!

Your choice Achryl!

Jag accepterar dig oavsett! Så du behöver ej vara orolig!

Sola om du vill, sola inte om du inte vill.

Slartibartfast
2006-08-15, 19:31
Solen gör att din hud åldrar mycket, mycket snabbare. SOLA INTE om du inte tycker om gammal hud.

Det gäller nog när man ligger och pressar så man börjar se ut som en rökt böckling varje sommar tills man är 40. En fin sommarfärg tror jag inte påverkar huden nämnvärt.

Personligen tycker jag belkhet är en styggelse. Tur att man är halvtattare.

Yes
2006-08-15, 19:44
Det gäller nog när man ligger och pressar så man börjar se ut som en rökt böckling varje sommar tills man är 40. En fin sommarfärg tror jag inte påverkar huden nämnvärt.

Personligen tycker jag belkhet är en styggelse. Tur att man är halvtattare.
Effekten av solande ackumuleras genom åren, så den där fina sommarfärgen kan nog mycket väl göra dig skrynklig senare...

http://www.drdarden.com/readTopic.do;jsessionid=DC2E7202B3FFFDA0A362786613 E069BE.hydra?id=410401

Garnax
2006-08-15, 19:45
hehe 8-10 min händer det inte mycket på, ens om man är vit...

En annan trycker 60 min utan att bli röd men då är man ju
inte likblek innan man hoppar in...

För att bygga en bränna i solarium behöver du ett par veckor
igentligen om du startar på likblek.

Yes
2006-08-15, 19:51
De gånger jag jäst i solarium har jag legat i 30-40 min utan att bli det minsta röd, och då är jag ändå blekast.

Iof blir jag knappt brun av brun-utan-sol. Jag kompenserar det genom att bara jaga EMO-brudar. :D

Kwon
2006-08-15, 19:55
De gånger jag jäst i solarium har jag legat i 30-40 min utan att bli det minsta röd, och då är jag ändå blekast.

Iof blir jag knappt brun av brun-utan-sol. Jag kompenserar det genom att bara jaga EMO-brudar. :D

LOL, sicken kompensation... Ja, då e ju båda bleka iaf :D

Achryl, kör minst 40-50 mins per pass! :thumbup:

Lägg sedan upp bilder när du fått till Cormier-brännan!

Yes
2006-08-15, 20:04
LOL, sicken kompensation... Ja, då e ju båda bleka iaf :D

Precis, och allt jag behöver göra är att färga håret svart och sova dåligt i en vecka, så blir jag mer EMO än alla EMO-kids tillsammans. Optimalt! :thumbup:

dared
2006-08-15, 20:06
Precis, och allt jag behöver göra är att färga håret svart och sova dåligt i en vecka, så blir jag mer EMO än alla EMO-kids tillsammans. Optimalt! :thumbup:

haha, det borde jag fan testa.

K9Media
2006-08-15, 20:10
Köp spray-tan.
Dom nya ger faktiskt en fin solbränna.
Glöm snacket om att dom ger en s.k. "bajs-solbränna".

Dessutom undviker du all UV-strålning vilket är bra, plus att spray-tan håller i ca 7-9 dagar, och du blir betydligt brunare, snabbare. :)

Achryl
2006-08-15, 20:18
Köp spray-tan.
Dom nya ger faktiskt en fin solbränna.
Glöm snacket om att dom ger en s.k. "bajs-solbränna".

Dessutom undviker du all UV-strålning vilket är bra, plus att spray-tan håller i ca 7-9 dagar, och du blir betydligt brunare, snabbare. :)
Hur mycket kostar spray tan? Man blir sprayad av nån söt tjej va?

Achryl
2006-08-15, 20:20
Jag avr och solade nu, men hade inte fler mynt än till 8 min lollisar. Sen regnade det så skorna är helt dygnsura, aldrig att dom kommer torka till skolstarten imorgon. Sen tyckte jag jag såg sherogath i en gasp-tröja på vägen hem och han såg SKITARG ut men det är ju typ noll sannolikhet att han skulle vara i halsmtad en skitregnig dag vid 10 på kvällen. Det sjuka är att jag bara blir gulare och gulare ju mer jag solar, det ser ju inte alls bra ut. ska fota

Achryl
2006-08-15, 20:36
http://img46.imageshack.us/img46/9473/dscn1219ka9.jpg
Gul/vit med palumbomage och för små bröst

Whistler
2006-08-15, 20:36
Solar du på Meddo så finns det ju fina posters där det står hur mycket du ska sola beroende på hudtyp.

Jag har hudtyp två (blå ögon, blondt till ljusbrunt hår) och följer schemat enligt 6 minuter vid första tillfället, 9 vid andra och 12 vid tredje. När jag byggt upp en bra grund går jag upp till 14-16 minuter, men då tar jag längre "vila" så att säga.

Huden blir brun för att pigmentens melanin ändrar färg för att skydda mot inkommande strålning. Solar man för länge hinner inte tillräckligt med melanin ombildas och strålningens effekt går då rakt in och man blir röd och bränner sig. Brännskadorna orsakar ärrbildning som med tiden leder till skrynklig hud och högre risk för cancerutveckling.

Full återbildning av melanin tar ungefär sju dagar, därför ska man inte sola oftare än en gång i veckan.

Att sola över 16-20 minuter i ett Meddo-solarium är som att be om brännskador, oavsett hudtyp. De har någon standard att det alltid måste vara en viss effekt på rören, så de byts ofta och är jättestarka i början när det är nya rör!

K9Media
2006-08-15, 20:37
Hur mycket kostar spray tan? Man blir sprayad av nån söt tjej va?

Klart man blir. *screwy* Jag menar den på burk. :D

http://www.nutrioutlet.se/product_info.php?products_id=122&osCsid=fff434541b771c3277cd518fbc6476cb

Achryl
2006-08-15, 20:38
Solar du på Meddo så finns det ju fina posters där det står hur mycket du ska sola beroende på hudtyp.

Jag har hudtyp två (blå ögon, blondt till ljusbrunt hår) och följer schemat enligt 6 minuter vid första tillfället, 9 vid andra och 12 vid tredje. När jag byggt upp en bra grund går jag upp till 14-16 minuter, men då tar jag längre "vila" så att säga.

Huden blir brun för att pigmentens melanin ändrar färg för att skydda mot inkommande strålning. Solar man för länge hinner inte tillräckligt med melanin ombildas och strålningens effekt går då rakt in och man blir röd och bränner sig. Brännskadorna orsakar ärrbildning som med tiden leder till skrynklig hud och högre risk för cancerutveckling.

Full återbildning av melanin tar ungefär sju dagar, därför ska man inte sola oftare än en gång i veckan.

Att sola över 16-20 minuter i ett Meddo-solarium är som att be om brännskador, oavsett hudtyp. De har någon standard att det alltid måste vara en viss effekt på rören, så de byts ofta och är jättestarka i början när det är nya rör!

Japp solar på meddo. Tror med jag har hudtyp 2, men ska nästan satsa på spraytan

Achryl
2006-08-15, 20:40
Passar på med en triceps-prez

http://img429.imageshack.us/img429/9264/dscn1220lq0.jpg

Löjtnant Blank
2006-08-15, 20:42
börjar se ut som en rökt böckling
En rökt bög. Fniss.

formula4shape
2006-08-15, 20:46
De gånger jag jäst i solarium har jag legat i 30-40 min utan att bli det minsta röd, och då är jag ändå blekast.

Iof blir jag knappt brun av brun-utan-sol. Jag kompenserar det genom att bara jaga EMO-brudar. :D

Sätt på solariet nästa gång så lovar jag att du inte ligger 40min om det inte är världens sämsta solarium utan att bli röd/brun/gul/grön eller lila...

Mago
2006-08-15, 21:06
Passar på med en triceps-prez

..

Pez-style roXx0r. :hbang:

L-Sami
2006-08-15, 21:50
Lite tips här för bättre och längre färg! ;)

1. Skrubba huden i duschen innan du ska sola med en skrubbvante
man måste få bort de döda hudcellerna innan man solar

2. Smörj in dig med en Base Tan för ovana solarieanvändare med ljushy från Soleo innan solning.

3. Efter solning smörj in dig med hudkräm så att huden håller sig fuktig och mjuk på så sätt håller du färgen bättre och längre :)

rQx
2006-08-15, 21:55
Sola lagom... Det finns rekomendationer beroende på hur ens hud påverkas av solen och vilken hår färg man har o.s.v.

Tänk på att ett solarium tar inte på samma sätt som solen så även om man är brun bör man inte sola järnet i ett solarium då du blir "röd" under din bruna fina bränna.

Att sola ofta i 40-60 minuter är ju som att be om att något ska hända en ;)

Achryl
2006-08-15, 22:02
Lite tips här för bättre och längre färg! ;)

1. Skrubba huden i duschen innan du ska sola med en skrubbvante
man måste få bort de döda hudcellerna innan man solar

2. Smörj in dig med en Base Tan för ovana solarieanvändare med ljushy från Soleo innan solning.

3. Efter solning smörj in dig med hudkräm så att huden håller sig fuktig och mjuk på så sätt håller du färgen bättre och längre :)

Man tackar för rådgivningen!