handdator

Visa fullständig version : Max-OT


X-ecuter
2006-08-15, 17:57
är värkligen Max-ot träningssättet så bra som *************** framställer det ? :em: tack för svar *flex*

paddanboy
2006-08-15, 18:00
Du får inte länka.

MAX-OT är kanonbra annars.

X-ecuter
2006-08-15, 18:15
okej :em: ursäkta nu vet jag det... okej då blir det maxot ett tag nu

Osten80
2006-08-15, 18:18
okej :em: ursäkta nu vet jag det... okej då blir det maxot ett tag nu

Du kanske ska vänta på mer än ett svar innan du "kör på"?

Jorgen
2006-08-15, 18:19
Låter det för bra för att vara sant är det oftast så.
Max-OT är inget mirakelprogram.

hobbitar
2006-08-15, 18:21
Jag har provat Max-Ot i ca 10 veckor nu och jag tycker det fungerar riktigt bra. De första veckorna körde jag inte helt efter deras principer eftersom jag var rädd för att skada mig m.m... MEN jag har trots det gjort bra ökningar.


Det kanske inte bara beror på just Max-OT utan även att jag fick mer motivation + skötte kosten bättre.

Slartibartfast
2006-08-15, 19:38
Som i alla andra fall där det inte handlar om ytterligheter så är MAX-OT varken bättre eller sämre än nåt annat program. Vill du träna så, så är det bara att tuta och köra.

Taririi
2006-08-16, 07:58
Jag har kört Max-OT i ett år nu. Det fungerar riktigt bra för mig när det gäller att öka i vikter. Å andra sidan är jag inte särskilt stor. Jag tror inte att det är det mest optimala sättet att bygga muskelvolym på, snarare väldigt dåligt på det, om det inte är så att jag har väldigt dåliga förutsättningar för att bygga muskler.

Jag skulle gärna vilja veta hur mycket Jeff Willet och Skip La Cour har ökat i volym sen de börjat med Max-OT. Jag skulle gissa på väldigt lite *whatever*.

flenders
2006-08-16, 08:42
Jag har kört Max-OT i ett år nu. Det fungerar riktigt bra för mig när det gäller att öka i vikter. Å andra sidan är jag inte särskilt stor. Jag tror inte att det är det mest optimala sättet att bygga muskelvolym på, snarare väldigt dåligt på det, om det inte är så att jag har väldigt dåliga förutsättningar för att bygga muskler.

Jag skulle gärna vilja veta hur mycket Jeff Willet och Skip La Cour har ökat i volym sen de börjat med Max-OT. Jag skulle gissa på väldigt lite *whatever*.

Om det är gubbarna som finns på bilder överallt på hemsidan så undrar jag också det. De kör endast set för att att få ut maximal styrka. Hade en kompis som tränade efter det på gymmet. Han växte i vikter men storleksmässigt var det inte lika stora gains. För att bla bänka 100kg så var han oerhört liten. Sen om man är ute efter styrka eller storlek är upp till var och en.

K9Media
2006-08-16, 09:12
Om det är gubbarna som finns på bilder överallt på hemsidan så undrar jag också det. De kör endast set för att att få ut maximal styrka. Hade en kompis som tränade efter det på gymmet. Han växte i vikter men storleksmässigt var det inte lika stora gains. För att bla bänka 100kg så var han oerhört liten. Sen om man är ute efter styrka eller storlek är upp till var och en.

Amen för helvete, det är olika för alla. *screwy*

jewzie
2006-08-16, 09:20
Det bästa är väl att hitta det programmet som gör så att man ökar snabbast i styrka, köra det tills vikterna börjar bli riktigt stora sen bara ligga på den vikten och istället öka reps. Då kommer ju volymen om det är det man är ute efter.

Men på något höger så tror jag fan att det där med styrka och volym hör ihop.. aja den som lever får se.

pragmatist
2006-08-16, 10:02
Rätt mycket av teorin bakom Max-OT är direkt felaktig. Det finns ingen forskning som tyder på att det på något sätt skulle vara bäst att träna en muskelgrupp så sällan som var 7:e dag, eller att 4-6 reps bygger muskler bäst för alla.

K9Media
2006-08-16, 10:04
Rätt mycket av teorin bakom Max-OT är direkt felaktig. Det finns ingen forskning som tyder på att det på något sätt skulle vara bäst att träna en muskelgrupp så sällan som var 7:e dag, eller att 4-6 reps bygger muskler bäst för alla.

5-7 dag. Så om man vill kan man ju träna den var 5:e dag istället.
4-6 reps, kanske kan man köra med 6-8 istället, men det är ju överbelastning som får musklerna att växa och bli starkare. Därför rekommenderar dom att man kör tungt. Tungt = få reps. :Virro

X-ecuter
2006-08-16, 12:41
om man är ute efter volym så är alltså inte Max-ot någon hit? hur skall man då träna... jag vet att det är individuellt men pååt ungefär med reps o set? *flex*

K9Media
2006-08-16, 12:47
om man är ute efter volym så är alltså inte Max-ot någon hit? hur skall man då träna... jag vet att det är individuellt men pååt ungefär med reps o set? *flex*

Om du redan tränar efter Max-OT, träna vidare och se vad som händer efter hand. Funkar de inte - bull läge, byt träningsprogram.

Men ge de för fan lite tiiiiid.

Gpajpen
2006-09-20, 11:03
max-ot är det bästa programmet om det _utförs rätt_.
grundprinciperna bygger på att få maximal överbelastning.
det enda som bygger muskler är överbelastning.
alltså, maximal överbelastning = maximal muskeltillväxt.
självklart får många bättre resultat med andra program, det beror på att dom skapar mer överbelastning med dom programmen.

Gpajpen
2006-09-20, 11:07
5-7 dag. Så om man vill kan man ju träna den var 5:e dag istället.
4-6 reps, kanske kan man köra med 6-8 istället, men det är ju överbelastning som får musklerna att växa och bli starkare. Därför rekommenderar dom att man kör tungt. Tungt = få reps. :Virro


ja du kan ju köra med 6-8 reps. om du tycker det är lättare att komma till absolute failure med 6-8 reps än 4-6 reps så kör du ju med 6-8.

verkar däremot ogenomtänkt att stå i tiden det tar att utföra 6-8 reps och kämpa, när du kan åstadkomma samma sak med 4-6 reps.

King Grub
2006-09-20, 11:15
max-ot är det bästa programmet om det _utförs rätt_.

Dina träningskunskaper är grundade på information hämtad från en kosttillverkare, eller?

Det finns inget program som är "bäst" för alla. Max-OT är ett program som är designat för att ge bra resultat åt så många genomsnittsindivider som möjligt, men att påstå att det är "bäst" bara sådär tyder på okunskap om individförutsättningarna vad gäller träningsanpassning.

Gpajpen
2006-09-20, 11:15
Rätt mycket av teorin bakom Max-OT är direkt felaktig. Det finns ingen forskning som tyder på att det på något sätt skulle vara bäst att träna en muskelgrupp så sällan som var 7:e dag, eller att 4-6 reps bygger muskler bäst för alla.

det finns en uppsjö av forskning som visar att om du tränar en muskelgrupp till komplett totalt muskel failure, där du rekryterat så många muskelfibrer som fysiskt är möjligt, tar det 5-10 dagar för muskeln att läka.
vi snackar set där du omöjligt kan göra en rep till, även om du hade en pistol mot huvudet.
har maximal överbelastning skett så tar det så lång tid.
ska du däremot ligga å fisträna kan du väl köra bänkpress varje dag om du vill det. blir en konstant uppvärmning liksom...

Gpajpen
2006-09-20, 11:17
Dina träningskunskaper är grundade på information hämtad från en kosttillverkare, eller?

Det finns inget program som är "bäst" för alla. Max-OT är ett program som är designat för att ge bra resultat åt så många genomsnittsindivider som möjligt, men att påstå att det är "bäst" bara sådär tyder på okunskap om individförutsättningarna vad gäller träningsanpassning.

nej jag skrev ju det. kan du tillämpa en större överbelastning av program X kommer du att få mer ökningar av det programmet.

edit: max-ot är enligt mig, det program som det är "lättast" att få maximal överbelastning. därför "bästa" programmet.

King Grub
2006-09-20, 11:18
det finns en uppsjö av forskning som visar att om du tränar en muskelgrupp till komplett totalt muskel failure, där du rekryterat så många muskelfibrer som fysiskt är möjligt, tar det 5-10 dagar för muskeln att läka.

Lägg gärna fram den forskningen i stället för att bara säga "det finns forskning".

King Grub
2006-09-20, 11:20
nej jag skrev ju det. kan du tillämpa en större överbelastning av program X kommer du att få mer ökningar av det programmet.

edit: max-ot är enligt mig, det program som det är "lättast" att få maximal överbelastning. därför "bästa" programmet.

"Maximal överbelastning" innebär oftast bara längre återhämtning. Träning till failure verkar ge mindre hypertrofiska resultat än träning till icke-failure:

J Appl Physiol. 2006 May;100(5):1647-56. Differential effects of strength training leading to failure versus not to failure on hormonal responses, strength, and muscle power gains.

J Sci Med Sport. 2006 May;9(1-2):135-42. Acute neuromuscular responses to resistance training performed at different loads.

Den akuta proteinsyntesen stimuleras inte mer av 18 set på 90% av 1RM än av 3 set på 65% av 1RM.

jwzrd
2006-09-20, 11:20
det finns en uppsjö av forskning som visar att om du tränar en muskelgrupp till komplett totalt muskel failure, där du rekryterat så många muskelfibrer som fysiskt är möjligt, tar det 5-10 dagar för muskeln att läka.
vi snackar set där du omöjligt kan göra en rep till, även om du hade en pistol mot huvudet.
har maximal överbelastning skett så tar det så lång tid.
ska du däremot ligga å fisträna kan du väl köra bänkpress varje dag om du vill det. blir en konstant uppvärmning liksom...

Om du visste något om Max-OT så skulle du inte påstå att det går ut på träning till failure...

Gpajpen
2006-09-20, 11:31
Om du visste något om Max-OT så skulle du inte påstå att det går ut på träning till failure...

nu påstod jag ju inte att det går ut på träning till failure.
det handlade inte heller om max-ot är träning till failure.
det handlade om att pragmatisk inte trodde på att muskler generellt sett behöver 5-10 dagar på sig att återhämta sig, förutsatt att maximal överbelastning har åstadkommits.

Slartibartfast
2006-09-20, 11:33
nu påstod jag ju inte att det går ut på träning till failure.
det handlade inte heller om max-ot är träning till failure.
det handlade om att pragmatisk inte trodde på att muskler generellt sett behöver 5-10 dagar på sig att återhämta sig, förutsatt att maximal överbelastning har åstadkommits.

Varför postar du bara inte referenser till studier som styrker dina påståenden?

Gpajpen
2006-09-20, 11:51
Varför postar du bara inte referenser till studier som styrker dina påståenden?

eller så bestämmer vi att jag hittat på allting för jag vill att alla ska lyda mig. självklart har jag läst om ämnet i böcker.

på internet vettefan här kan du prova söka:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?tool=infotrieve
http://www.publist.com/

King Grub
2006-09-20, 11:55
Vilka böcker? Och böcker lämnar referenser på dom studier som uttalandena baseras på.

Att vägra lämna referenser och säga "sök själv" när någon ber om dom är värdelöst och visar bara att man inte vet man pratar om.

Det är upp till den som påstår något att kunna visa att så är fallet, att han har belägg för det han påstår.

pragmatist
2006-09-20, 14:18
det finns en uppsjö av forskning som visar att om du tränar en muskelgrupp till komplett totalt muskel failure, där du rekryterat så många muskelfibrer som fysiskt är möjligt, tar det 5-10 dagar för muskeln att läka.
vi snackar set där du omöjligt kan göra en rep till, även om du hade en pistol mot huvudet.
har maximal överbelastning skett så tar det så lång tid.
ska du däremot ligga å fisträna kan du väl köra bänkpress varje dag om du vill det. blir en konstant uppvärmning liksom...

Det är nog sant att det kan ta så lång tid för en muskel att återhämta sig om man tränar på det sättet (kanske ännu längre). Frågan är varför man ska träna på det sättet i så fall. Det finns noll belägg för att det skulle vara bättre än träningsmetoder som baseras på högre frekvens men i gengäld något lägre intensitet. Tittar man på hur idrottare faktiskt tränar skulle jag säga att failure-träning av den typ du beskriver knappast existerar eftersom det erfarenhetsmässigt visat sig vara mindre effektivt.

Och åtskilliga världsrekord i t.ex. tyngdlyftning och styrkelyft har slagits genom att man just tränat en viss övning varje dag, och ibland så många gånger som tre gånger per dag. Fisträning my ass. :D

tano
2006-09-20, 14:29
Jag skulle lägga mitt tips på att bästa träningsprogramen för prestation är ett program som bygger på prestations förluster och överkompensation.

Däremot verkar det vara oklart om det är prestation eller muskelbyggning som är målet här?

FreCKo
2006-09-20, 14:42
jag körde max ot-stilen ett tag (lite oseriöst) och det jag upptäckte var:

Stora viktökningar, kunde i princip gå från en 11kg-hantel till en 13.5kg-hantel mellan två träningsdagar... Har du inte mycket muskler från början (typ nybörjare) så skulle jag iaf köra två-tre månader på ett annat sätt, för att kunna köra Max OT ORDENTLIGT måste du ha lite muskler från början... Jag hade inte sådär jättemycket muskler innan, men jag hade en grundfysik, och jag märkte att jag fick ganska bra storleksökningar, men det planade ut ganska snabbt... Nu kör jag ett annat system och känner att jag får mycket mer volym, men inte lika mycket styrkeökning...

Sniggel
2006-09-20, 14:57
Jag har testat Max-OT och träningen jag kör nu påminner rätt mycket om Max-OT också. Det funkade helt klart mycket bra för mig (både styrkemässigt och sett till massaökningar). Faktiskt något av det som funkat bäst hittills. Så det är absolut inget fel på Max-OT.

Slartibartfast
2006-09-20, 16:46
Om du visste något om Max-OT så skulle du inte påstå att det går ut på träning till failure...

Är det inte en av grundprinciperna för Max-ot, att man ska faila i varje set mellan 4-6 reps?

Proeliator
2006-09-20, 16:59
Är det inte en av grundprinciperna för Max-ot, att man ska faila i varje set mellan 4-6 reps?

Nej, man ska gå till "positive failure" vilket är deras sätt att säga att du inte ska kunna klara en rep till på egen hand. Dom nämner nog inte fail en enda gång för övrigt. Du ska alltså inte lämna någon rep på banken.

Proeliator
2006-09-20, 17:08
okunskap om individförutsättningarna vad gäller träningsanpassning.

Du råkar inte ha något tips på vart man kan läsa för att ändra det? Inte trial and error på gymet? *popcorn*

Haka
2006-09-26, 19:43
Klart att maxot fungerar. , om man blir grymt jävla stark så är det nästan ett måste att musklerna blir större sen har kosten och vilan den avgörande delen i hur "stor" man blir förutsatt man tränat hårt vill säga.

Jag tränar inte efter maxot men en del saker är taget därifrån som att vila 7 dagar innan muskeln körs igen, jag kör oftast 6-8reps, men ibland då jag tycker jag fastnat vid en vikt så kör jag ännu tyngre och pressar skiten 3-4reps i alla fall. Nästa pass går det oftast ännu bättre och vikten som man fastna på går väldigt mkt bättre för muskeln e van med den tyngre. Hoppas ni förstår hur jag menar..,

Givetvis kan man träna muskeln fler gånger men 5-7dagars vila emellan är perfekt. Kör du hårt och vilar samt äter grymt så är det klart man lägger på sig massa. Kom ihåg att det är inte bara muskeln som behöver återhämta sig utan nerver och allt annat också som tar längre tid därav 5-7dagars vila.

Sen gäller det som alltid att inte ge upp för tidigt, kör 3-4månader ungefär som maxot så kommer du garanterat va större än innan och ökat rejält i vikter... nybörjare bör dock köra lugnare första 1-2månaderna med högre reps

DonAlonzo
2008-01-05, 21:15
Dina träningskunskaper är grundade på information hämtad från en kosttillverkare, eller?

Det finns inget program som är "bäst" för alla. Max-OT är ett program som är designat för att ge bra resultat åt så många genomsnittsindivider som möjligt, men att påstå att det är "bäst" bara sådär tyder på okunskap om individförutsättningarna vad gäller träningsanpassning.

Saken är ju den att Max-OT inte är unikt eller speciellt. Man skulle knappast kunna påstå att det är "framtaget" av "skaparen".
Max-OT är förkortat förnuft, för vanligt "småfolk" som försöker köra väldigt seriöst.

Vad står egentligen i Max-OT? "Kör så hårt du kan, under så kort tid som möjligt, ät så bra du kan, sov mycket och ta vila lite då och då".
Låter ju idealiskt för muskelbygge. Helt onödigt att stå och hammra på med vikter i timtal på gymmet varje dag, för folk som inte är/har övervägt profesionell karriär.

Betar
2008-01-06, 00:31
Jag körde enligt Max-OT i 12 veckor och var helt inställd på att köra det hela vägen ut. Men pågrund av missnöjje (fick aldrig i närheten av de resultat dom utlovade) så slutade jag med det upplägget nu. Det var mkt pga att ett pass kunde bestå av 5 set och 4-6 reps vilket man kan göra på under 30 min (vilket dom iofs tycker är bra).

Även om det tydligen är många som fått otroliga resultat av det så tror jag det främst beror på att dom skött maten, vila etc väldigt bra och inte för att Max-OTs program är så bra.

Jag kan ju inte rekomendera det till andra men varför inte liksom? Jag lärde mig oerhört mkt av det, det finns alltså mkt vettigt också.

Valet är ditt! ;)

ChrisDEFC
2008-01-06, 00:57
är man inte speciellt kunnig kan man alltid registrera sig och läsa igenom vad det går ut på iaf första veckorna för precis som betar skriver så står det en hel del matnyttigt men det är givet att det inte passar för alla.
det jag tycker är allra bäst med max ot är upplägget att man ska ligga mellan ett visst repsantal (dom kör väl mest med 4-6) och då ska man klara 4 annars har man för tungt och orkar man göra mer än 6 så har man för lätt, det fick mig att lägga på riktigt mycket vikt och inse att jag kunde ligga och reppa ganska nära maxvikten.
det andra jag gillar är hur dom går igenom detta med uppvärmningsset och viktaklimatiserings set, fick mig åxå att ändra en aning på mitt upplägg. när jag får suget tillbaka och kört lite högrepsträning ett tag ska jag hoppa på max-ot igen, tror att det är toppen för variation om man normalt brukar ligga mellan 10-15reps/set och köra långa pass.

dyxeldoff
2008-01-22, 01:45
från OT

"Oavsett om du letar efter att packa på dig 20 kg muskler eller trimma och slimma så lite som 2 kg, så är Max-OT det bästa och mest effektiva sättet att klara av detta på"

jag:jaha så det här programet är optimalt vad du än ska göra?

"Glöm allt du vet om träning nu"

jag: jaha vad ska det vara bra för

"det perfekta sättet att bränna fett"

jag:är det inte bättre att springa??

"skapa ett 100% fysiskt och 100% mentalt fokus"

jag:100% det var som fan

"torsdag och sedan tränade på måndag igen är bortkastade"

"vila 5 till 7 hela dagar mellan träningen av samma muskelgrupp"

enligt OT skemat
tisdag tricebs träning
fredag dipps

jag:nice 7 dagars vila på tricce

" på måndag startar vi med ben för att dom flästa kör bänk på måndagar"
jag: LOL ja vad smart upplagt, fan va dom tänkt till där:smash:

ChrisDEFC
2008-01-22, 17:28
från OT

"Oavsett om du letar efter att packa på dig 20 kg muskler eller trimma och slimma så lite som 2 kg, så är Max-OT det bästa och mest effektiva sättet att klara av detta på"

jag:jaha så det här programet är optimalt vad du än ska göra?

"Glöm allt du vet om träning nu"

jag: jaha vad ska det vara bra för

"det perfekta sättet att bränna fett"

jag:är det inte bättre att springa??

"skapa ett 100% fysiskt och 100% mentalt fokus"

jag:100% det var som fan

"torsdag och sedan tränade på måndag igen är bortkastade"

"vila 5 till 7 hela dagar mellan träningen av samma muskelgrupp"

enligt OT skemat
tisdag tricebs träning
fredag dipps

jag:nice 7 dagars vila på tricce

" på måndag startar vi med ben för att dom flästa kör bänk på måndagar"
jag: LOL ja vad smart upplagt, fan va dom tänkt till där:smash:

enligt mig väldigt "amerikaniserat" skriver och dom där sakerna om att "detta är det bästa och enda du behöver och glöm allt du vet om träning bla bla bla" det går rakt igenom och lägger absolut ingen vikt vid utan kolla på själva träningen och se hur den är upplaggd för det är enligt mig vettigt.

ang alla tränar bröst på måndagar, kan intyga att det är minst 50% mer tryck på bänkpressbänken på måndagar än någon annan dag i det gym jag tränar och varför då? jo det är för att måndag verkar vara den gemensamma nuskajagtatagilivet-dagen och många har ångest efter helgens supande. dessa personer som har en tendens att ramla in på gymmet på måndagar tränar typ bara disco dvs bröst biceps och ev axlar. slår inte fel en enda måndag på hela året nästan. tränade själv och olägligt så hamnade bröst+armar passet igår och det va inte lätt att få en syl i vädet, lyckades komma över en bänk när jag kom och den höll jag fast vid hela passet och la vikterna på bänken så ingen skulle sno den!

som sagt tycker du det låter galet så skit it och tycker du ändå det verkar vettigt så testa åtminstånde en mån el två, alltid kul med variation om inte annat.

dyxeldoff
2008-01-22, 20:21
enligt mig väldigt "amerikaniserat" skriver och dom där sakerna om att "detta är det bästa och enda du behöver och glöm allt du vet om träning bla bla bla" det går rakt igenom och lägger absolut ingen vikt vid utan kolla på själva träningen och se hur den är upplaggd för det är enligt mig vettigt.

ang alla tränar bröst på måndagar, kan intyga att det är minst 50% mer tryck på bänkpressbänken på måndagar än någon annan dag i det gym jag tränar och varför då? jo det är för att måndag verkar vara den gemensamma nuskajagtatagilivet-dagen och många har ångest efter helgens supande. dessa personer som har en tendens att ramla in på gymmet på måndagar tränar typ bara disco dvs bröst biceps och ev axlar. slår inte fel en enda måndag på hela året nästan. tränade själv och olägligt så hamnade bröst+armar passet igår och det va inte lätt att få en syl i vädet, lyckades komma över en bänk när jag kom och den höll jag fast vid hela passet och la vikterna på bänken så ingen skulle sno den!

som sagt tycker du det låter galet så skit it och tycker du ändå det verkar vettigt så testa åtminstånde en mån el två, alltid kul med variation om inte annat.


jag har prövat och skulle påstå att mitt skema är mycket bättre

och bara för att man överbelastar musklerna behöver inte kroppen nödvändigtvis växa så att det knakar.

tycker det är stor risk för att bli övertränad
att du får trasiga leder osv
ingen steg träning och inget upplägg för att skapa en stigande belastning för att styra formkurvan utan bara 4-6 några basövningar
.

allt OT handlar om är klassisk fakta som varända halvserös utövare kände till rean på 80 talet. fast på ett brutalare sätt så att skaderisken höjs och så att man får mer max styrka

visst skit bra nybörjar skema om man inte bry sig om att vara hel och skade fri

men på elit nivå skulle det ses som riktigt löjligt

ChrisDEFC
2008-01-22, 20:37
Kan du inte slänga upp ditt "skema" här då om du tycker det är bättre, eftersom många verkar tycka att maxot är bra så vore det kanske kul att känna till nått ännu bättre.

stor skaderisk kanske det är om man bara kör enligt 4-6reps och 5dagar i veckan utan nån vilovecka samt bara kör enligt det schemat men skulle nog gissa att dom allra flesta varierar sig lite och gillar att testa olika upplägg för att på så sätt komma fram till vad som funkar bäst för just dom. maxot är enligt mig ett bra schema att testa och man kan säkerligen lära sig endel genom att träna igenom hela deras 12veckorsträning eller va det nu var.
däremot skulle jag inte säga att det är ett bra nybörjarschema med tanke på att man ökar nog lite för snabbt just för leder och muskelfäste och liknande så man bör nog köra in sig på övningarn och ligga på ett högre repsantal många månader innan man ska hoppa på maxot enligt mig men det är och mycket av det andra jag skrivit är min högst personliga åsikt och absolut inget rätt svar eller tillrättavisning på det du skrev.

Stenmark
2008-01-22, 20:45
När jag prövade max-ot märkte jag först något efter den första viloveckan, då växte som fan! Men Ja, det är lite upp till var och en MAX-OT är bra om du är en person som kan träna strikt, har "lite" tid för träning och som har tränat ett tag. Själv tyckte jag det var lite för stressigt och skaderisken är enligt mig för stor eftersom överbelastning / strikthet inte riktigt är så lätt att prestera som det låter. Även om jag är övertygad att man kan få väldigt bra effekt av de om man klarar av det.
Kör nu mera klassikern klara precis 10 rep, funkar bra för mig, tycker det är skönare än MAX-OT. Däremot är ju ett tips att följa endel av programen som finns på MAX-OT sidor med mer rep, de är ofta väldigt bra utformade :)

dyxeldoff
2008-01-23, 01:32
Kan du inte slänga upp ditt "skema" här då om du tycker det är bättre, eftersom många verkar tycka att maxot är bra så vore det kanske kul att känna till nått ännu bättre.

stor skaderisk kanske det är om man bara kör enligt 4-6reps och 5dagar i veckan utan nån vilovecka samt bara kör enligt det schemat men skulle nog gissa att dom allra flesta varierar sig lite och gillar att testa olika upplägg för att på så sätt komma fram till vad som funkar bäst för just dom. maxot är enligt mig ett bra schema att testa och man kan säkerligen lära sig endel genom att träna igenom hela deras 12veckorsträning eller va det nu var.
däremot skulle jag inte säga att det är ett bra nybörjarschema med tanke på att man ökar nog lite för snabbt just för leder och muskelfäste och liknande så man bör nog köra in sig på övningarn och ligga på ett högre repsantal många månader innan man ska hoppa på maxot enligt mig men det är och mycket av det andra jag skrivit är min högst personliga åsikt och absolut inget rätt svar eller tillrättavisning på det du skrev.


mitt schema som jag tycker är mycket bättre än MAX-OT

den första sifran 1,2 eller 3 framför övingarna visar hur tungt det ska vara just det varvet på schemat efter ett varv på skemat börjar det om fast det som var lätt förra varvet blir medeltungt och slutligen tungt på det tredje varvet sedan börjar det om. och för att jag inte ska köra hela kroppen tungt sammtidingt har jag delat in dom i dessa grupper 1,2 och 3.

jag tror nämligen kroppen har störe chans att växa om den inte är helt söndersliten i alla muskler sammtidigt utan få ta bygga en och en. och i stället för att bara köra tungt håller jag musklerna aktiva och lätt tränade under återuppbygnings perioden alltså efter den tunga perioden.

här är en mini tabell som visar hur tungt man ska köra beroende på vilket varv man är på och när varv 3 är utfört börjar man naturligt vis om

Varv 1 1=lätt 2 = med 3 = tung

Varv 2 1=med 2=tung 3= lätt

Varv 3 1= tung 2= lätt 3= med

lätt= jag lastar så tungt att jag gör 7-9 reps slutar där än fast jag kan göra kanske 5 till

medel= jag lastar så tungt att jag gör ca 7 reps så att muskeln är riktigt slut

tung = jag lastar så tungt att jag gör ca 3-4 reps kör till utmattning tror jag att jag kasnke akn göra en till rep så provar jag.


den första sifran 1,2 eller 3 framför övingarna visar hur tungt det ska vara
den efter övningen är antal set

dag 1 ¨
1 dragon flag + liten vikt vid medel och tung vecka 4
2 knäböj 5
2 benpress 3

dag 2
3 bänk 5
3 decline/smal/bred bänk 3
3 flyers i cabelX /bänk fria vikter 3
3 triceps i last srag 4
3 triceps i last srag på ett annat sätt orkar inte förklare de olika sätten 4

dag 3
1 consentations curles 3
1 hamer culrs 3
1 bic i lastdrag med rep 3
1 enhands drag i cabelX snet ner (för vingar) 3
breda uppdragningar (för vingar)

dag 4¨
2 militärpress 4
2 sidolyft hantlar 4
2 framåtlyft hantlar 4

dag 5
3 marklyft 4
3 rygglyft med vikt 4
3 sedan två övre ryggövingar orakar inte förklara 4+4

dag 6
vila

dag 7
vila

dag 8
är jag hel tränar jag ahr jag ont kan jag i vissa fall vila mer

jag byter även ut övningar då och då för att utväckla kroppen mer =)

faldikus
2008-11-24, 16:40
jag körde max ot-stilen ett tag (lite oseriöst) och det jag upptäckte var:

Stora viktökningar, kunde i princip gå från en 11kg-hantel till en 13.5kg-hantel mellan två träningsdagar... Har du inte mycket muskler från början (typ nybörjare) så skulle jag iaf köra två-tre månader på ett annat sätt, för att kunna köra Max OT ORDENTLIGT måste du ha lite muskler från början... Jag hade inte sådär jättemycket muskler innan, men jag hade en grundfysik, och jag märkte att jag fick ganska bra storleksökningar, men det planade ut ganska snabbt... Nu kör jag ett annat system och känner att jag får mycket mer volym, men inte lika mycket styrkeökning...
Du skulle inte kunna visa det schemat som ger mer volym? Jag är helt inne på volym men är lite förvirrad med all information, som jag förstått så är det fler reps än 4-6 som gäller för volym iaf.
Tack.