handdator

Visa fullständig version : några här som jobbar som lastbils/bussförare?


Johan86
2006-08-15, 13:47
hur trivs ni med erat jobb? ligger ni ute och köra flera nätter i rad?

Piranha
2006-08-15, 13:52
hur trivs ni med erat jobb? ligger ni ute och köra flera nätter i rad?


Lasse Kongo.

Johan86
2006-08-15, 13:53
Lasse Kongo.


han e stabil.köra bara till tallin:bow:

Stumpis
2006-08-15, 13:57
Min bästa kompis är busschaufför, fast hon kör bara länstrafik och det var kanske inte det du var ute efter?

Arnesson
2006-08-15, 13:59
Mamma och morbror har ett litet bussbolag, så kanske kan svara om det är något du undrar.

Johan86
2006-08-15, 14:05
alla busschaufförer och lastbilsförare får gärna höra av sig.tänkte höra hur det är att arbeta i dessa yrken.hur ser lönen,OB tillägen,arbetstiderna osv hur dom ser ut

Stumpis
2006-08-15, 14:06
Jag ska kolla lite fakta med min vän ikväll, så hör jag av mig antingen senare idag eller imorgon. Hon kör för länstrafiken i Skåne, men det kan ju vara något att jämföra med i alla fall. :)

Sebbe_H
2006-08-15, 14:11
Kan tänka mig att det är ett ganska gött jobb, om man gillar att köra + är pigg på olika tider av dygnet, slitsamt dock när man ska lasta på/av, men träning ger muskler!*flex*

Johan86
2006-08-15, 14:13
jobbet verkar gött.jag gillar ju att köra.lite ensamt att köra lastbil.kan vara lite svårt att hinna med träningen om man ligger ute och löra flera dagar i sträck

Achryl
2006-08-15, 14:21
Jag vet att busschaufförer inte har/hade det så lätt iaf, mamma var chef över lokaltrafiken i Malmö och det var alltid klagomål för att det var för korta pauser och att dom fick ont i ryggen och sånt. Kanske inte är samma problem idag, nu blir dom väl hotade och sånt istället.

Johan86
2006-08-15, 14:23
buss i beställningstrafik är det som gäller om man ska köra buss tror jag

Raptor
2006-08-15, 14:30
farsan har varit chaffis i 25 år (börja när han va 20, sluta vid 45 och idag är han sjukpensionär, sliter på kroppen att vara chaffis). han var både i och utanför sverige. det som krävs enligt honom är att man har starkt psyke. annars klarar man inte ensamheten, även språkliga kunskaper om man ska köra på utlandet och ett jävla bra lokalsinne. (men han var med på den tiden då man inte hade mobil. på 70-talet hade han tydligen en sådan radio man ser i filmerna convoy och nu blåser vi i snuten.)

lönen var väldigt bra om man kör på utlandet. men kör man ex: sverige-spanien kan man räkna med att man är borta i två veckor, ledig en vecka och sen borta i två veckor o.s.v. men för att inte missa uppfostran av mig så fick jag alltid följa med, överallt.

en väldigt bra polare palla lastbilsyrket i 6 mån ungefär. klara inte ensamheten och att vara borta från allting så mycket. det var bara en tur mellan skåne-göteborg-stockholm.

Yankeee
2006-08-16, 05:11
Gillar du att sitta ensam och stilla så är det kanske något för dig. Vill du inte heller utvecklas på något sätt så passar du ännu bättre. Kör du fjärrtransporter så måste du i princip bruka något mindre vettigt ämne om du vill ha någon fritid istället för att sova (beror iof lite på var du jobbar och var du kör). Duger som jobb en kortare tid, men det är inget att satsa på. Körde själv örebro -> gävle -> borlänge -> ludvika -> örebro varje dag :thumbup:

Johan86
2006-08-16, 10:27
Gillar du att sitta ensam och stilla så är det kanske något för dig. Vill du inte heller utvecklas på något sätt så passar du ännu bättre. Kör du fjärrtransporter så måste du i princip bruka något mindre vettigt ämne om du vill ha någon fritid istället för att sova (beror iof lite på var du jobbar och var du kör). Duger som jobb en kortare tid, men det är inget att satsa på. Körde själv örebro -> gävle -> borlänge -> ludvika -> örebro varje dag :thumbup:


jag vill gärna ha folk omkring mig.man blir ju helt knepig när man inte har några kollegor att prata med.

AlexGBG
2006-08-16, 10:38
att jobba ensam suger, och jag tror inte att man tycker det är så värst "roligt att köra" när man har kört 40 mil och har 40 mil kvar, och göra så nästan varje dag.
mina 80 mil i veckan på jobbet räcker gott :) fast jag kör ju bara glassbil då :)

om jag skulle köra lastbil så skulle jag vilja köra typ för posten här i gbg och åka runt å lämna paket och inte bara sätta sig i bilen på morgonen å blåsa upp till sundsvall och sen vända när man har bytt last.

sen blir det ju som sagt lite problematiskt med träningen, jag har blivit av med mina träningspolare nu bara för att dom jobbar så konstiga tider (7-16).

Johan86
2006-08-16, 10:39
glasbil är respekt:bow: då jobbar du bara kvällar då?

då är det nog lite roligare att köra buss i beställningstrafik.då träffar man ju folk iaf

AlexGBG
2006-08-16, 11:03
glasbil är respekt:bow: då jobbar du bara kvällar då?

då är det nog lite roligare att köra buss i beställningstrafik.då träffar man ju folk iaf


hehe :D

nej, jobbar heldag på lördagar åxå 9-20 ungefär, men vardagar är från typ 13-15 till 21-22.

jag tror att man bör satsa på att få nått jobb där man träffar folk som du säger :)

kan ju bli lite tråkigt att sitta å köra utan att stanna, det är ju starten och stoppen som är roliga, att bara köra är inte så kul, jag är mest arg på alla idioter som inte kan köra ordentligt. speciellt nu under em, har aldrig sett så många som försöker ta världsrekord i att byta filer många gånger på en kort sträcka :)

fördelen med att tuta runt i halva västra götaland är ju att man får se en hel del :)
och det lär man ju få göra som lastbils/busschaffis åxå

Johan86
2006-08-16, 11:08
AlexGBG: då måste ställa en fråga (som du aldrig har hört förrut).går det mycket glassar i år i värmen?:D :D

Yes
2006-08-16, 11:15
lönen var väldigt bra om man kör på utlandet. men kör man ex: sverige-spanien kan man räkna med att man är borta i två veckor, ledig en vecka och sen borta i två veckor o.s.v. men för att inte missa uppfostran av mig så fick jag alltid följa med, överallt.

Låter ju tokmysigt att jobba med en kortare tid. Brumma runt lite nere i dom trakterna skulle jag kunna betala för. :D

Efter ett tag kan jag iof tänka mig att man tröttnar på att hela tiden vara ute och fara två veckor i sträck.

AlexGBG
2006-08-16, 12:15
AlexGBG: då måste ställa en fråga (som du aldrig har hört förrut).går det mycket glassar i år i värmen?:D :D


*pustar lite och himlar med ögonen*

jag förstår inte egentligen varför folk frågar det, alla tror att dom är så orginella som har kommit på att det går åt mer glass när det är varmt :P

Lasse Kongo
2006-08-16, 12:16
Lasse Kongo.


Äre här spermabussen till Tallin?

AlexGBG
2006-08-16, 12:25
Äre här spermabussen till Tallin?

det är helt tyst, då har vi kommit rätt

Stumpis
2006-08-16, 12:49
alla busschaufförer och lastbilsförare får gärna höra av sig.tänkte höra hur det är att arbeta i dessa yrken.hur ser lönen,OB tillägen,arbetstiderna osv hur dom ser ut


Sådär, min kompis har jobbat i 3 år på Arriva och har en grundlön på 18.500kr. Hon jobbar sk delat skift, dvs först några timmar på morgonen och sen några timmar på eftermiddagen. I och med det jobbar hon aldrig helger.
Andra skift är hela skift, kan jobba antingen förmiddagar eller kvällar/nätter. Där ingår oxå helger.
OB-tillägg har dom från kl.18 på kvällen till kl.6 på morgonen vardagar. Tilllägget är på ca 13kr/timme.
Helger och storhelger har annat OB-tillägg, där gäller tillägg hela dygnet och på några kronor mer i timmen.

Ingångslönen hade hon för sig låg på ca 17.000kr.

Hon trivs jäkligt bra med sitt jobb, dels gillar hon att köra buss och dels gillar hon att träffa folk.
När det gäller vilket skift man tillhör får dom önska. De som jobbat där längst har förtur på sina önskningar.

Alltid något, kanske?

Johan86
2006-08-16, 18:10
Sådär, min kompis har jobbat i 3 år på Arriva och har en grundlön på 18.500kr. Hon jobbar sk delat skift, dvs först några timmar på morgonen och sen några timmar på eftermiddagen. I och med det jobbar hon aldrig helger.
Andra skift är hela skift, kan jobba antingen förmiddagar eller kvällar/nätter. Där ingår oxå helger.
OB-tillägg har dom från kl.18 på kvällen till kl.6 på morgonen vardagar. Tilllägget är på ca 13kr/timme.
Helger och storhelger har annat OB-tillägg, där gäller tillägg hela dygnet och på några kronor mer i timmen.

Ingångslönen hade hon för sig låg på ca 17.000kr.

Hon trivs jäkligt bra med sitt jobb, dels gillar hon att köra buss och dels gillar hon att träffa folk.
När det gäller vilket skift man tillhör får dom önska. De som jobbat där längst har förtur på sina önskningar.

Alltid något, kanske?

ja då får jag tacka för informationen.alltid intressant att veta hur arbeten ser ut.OB tillägget var ju riktigt uselt dock.vet du vad hon tjänade på helger?körde hon i stan eller ute på landsbygden?

Denstillasittande
2006-08-16, 18:24
En arbetskamrat jobbade som lastbilschafför förut. Han berättade att han snabbt tröttnade på att och sa upp sig från det jobbet.

Det som var mest jobbigt var all tid från familjen och helgen hinner knappt börja innan man ska ge av på söndagnatten och det var inte det roligaste att sova i dessa lastbilar på sommaren heller direkt.

Metal_boy_
2006-08-16, 18:33
En arbetskamrat jobbade som lastbilschafför förut. Han berättade att han snabbt tröttnade på att och sa upp sig från det jobbet.

Det som var mest jobbigt var all tid från familjen och helgen hinner knappt börja innan man ska ge av på söndagnatten och det var inte det roligaste att sova i dessa lastbilar på sommaren heller direkt.


Beror ju också på vad det är för jobb inom skiten. Det är inte samma sak att köra bröd för Pågen i stan som att köra långturer tvärs över sverige.

Stumpis
2006-08-16, 18:48
ja då får jag tacka för informationen.alltid intressant att veta hur arbeten ser ut.OB tillägget var ju riktigt uselt dock.vet du vad hon tjänade på helger?körde hon i stan eller ute på landsbygden?

Jepp, OB-tilläggen är inget vidare. Helger och storhelger ligger OB-tilläggen något högre, dock inte så mycket. Runt 10-20kr mer än det vanliga OB´t i timmen.

Hon kör inte stadstrafik mer än när turen går in till Malmö, annars är det sträckan Malmö-Trelleborg, Trelleborg-Falsterbo o dyl.