handdator

Visa fullständig version : va fan håller Mp3-spelaren på med?!


tenchi
2006-08-15, 13:00
Jag blir tokig! I vissa låtar får den för sig att avbryta låten samtidigt som det knäpper till i hörlurarna. Sen fortsätter den på nästa låt. Och det är aldrig på samma ställe i låtarna den gör det. Helt plötsligt kan den spela en låt felfritt som den annars avbryter.
Majoriteten av låtarna kan jag lyssna på felfritt.

huh?

Det är en iRiver av nåt slag....

MasterChief
2006-08-15, 13:04
Jag blir tokig! I vissa låtar får den för sig att avbryta låten samtidigt som det knäpper till i hörlurarna. Sen fortsätter den på nästa låt. Och det är aldrig på samma ställe i låtarna den gör det. Helt plötsligt kan den spela en låt felfritt som den annars avbryter.
Majoriteten av låtarna kan jag lyssna på felfritt.

huh?

Det är en iRiver av nåt slag....

Jag hade en iRiver innan jag fastnade i iPod-träsket. Den betedde sig på samma sätt som din och efter lite funderande kom jag fram till att det alltid hände när jag körde en låt som hade VBR (Variable Bit Rate).

Uppdaterade firmware regelbundet men det lyckades alltid komma tillbaka. Orkade inte riktigt söka om problemet på iRivers sida eftersom jag köpte mig en iPod. Det har jag aldrig ångrat. :)

tenchi
2006-08-15, 13:06
om det kunde va VBR funderade jag faktiskt på. Det går ju att sampla om skiten med typ musicmatch. ska testa om det hjälper!

MasterChief
2006-08-15, 13:09
om det kunde va VBR funderade jag faktiskt på. Det går ju att sampla om skiten med typ musicmatch. ska testa om det hjälper!

Du kan ju hålla koll om det är bara är i VBR-låtar som den bryter. För du har väl inte bara VBR? På min iRiver stod bitrate i displayen.

NiXPhoenix
2006-08-15, 13:10
http://www.irivernordic.com/

tenchi
2006-08-15, 13:13
Du kan ju hålla koll om det är bara är i VBR-låtar som den bryter. För du har väl inte bara VBR? På min iRiver stod bitrate i displayen.

jag kollade nu och i de låtar den bryter ändras bitraten hejvilt (160 - 320), medans i de som fungerar så håller den sig jämn eller ändras mycket lite.

bitraten visas inte på iRivern. kollade i winamp.

MasterChief
2006-08-15, 13:14
http://www.irivernordic.com/

Var tvungen att kolla lite på det stället och hittade detta:

http://forum.iriver.se/viewtopic.php?t=9126&highlight=vbr

Det var väl ett inlägg där som lät vettigt (för ordningen):


"Vilket format är filerna i när spelaren hänger sig?
mp3 vbr filer som inte har korrekt standard sk freeformat encoders som utvecklats utan the Fraunhofer Gesellschaft team godkännande eller på licens från dessa kan ibland orsaka fel då filerna inte följer mp3 ISO standard.

Använder du t.ex. vissa versioner av LAME encoder så använd fast bitrate då vbr inte följer ISO standard för hur mp3 filer ska defeniera ljudåtergivningen"

tenchi
2006-08-15, 13:20
fungerar den inte bättre sen så blir det väl en iPod då :)

Diana
2006-08-16, 20:09
Mp3 spelare är jävulens avkommor *popcorn*
FINNS det öht någon som lyckats lägga vantarna på en normalt fungerande?
har någon nån gång haft en som inte beter sej som i behov av en exorcist?

nepp tänkte det .. :D


Det bästa med ipod är väl att man kan lämna in och få en ny när de krånglar =) (minst sagt väluttnyttjad tjänst för min del hehe )

Kabuto
2006-08-16, 20:59
Min Iriver IFP-795 har ALDRIG krånglat haft den runt 2 år.

Däremot så köpte jag en T10 för att få lite mer utrymme och den har vart lite krånlig. Men inte särskilt farligt ändå..

Diana
2006-08-16, 21:42
Min Iriver IFP-795 har ALDRIG krånglat haft den runt 2 år.
..
:bow: :D
kanske är lite av ett inavlat ipod fenomen då

Callister
2006-08-17, 04:10
Sådär beter sig min iRiver om jag har laddat den till maxgränsen (alltså på någon kb). Har jag 10mb fritt utrymme så sköter han sig...

tenchi
2006-08-17, 15:17
Sådär beter sig min iRiver om jag har laddat den till maxgränsen (alltså på någon kb). Har jag 10mb fritt utrymme så sköter han sig...

hmm... kan ju va nåt att fundera på och testa. de gångerna den krånglat har jag laddat den till max. vilket jag alltid gör.

tenchi
2006-08-17, 15:23
vet inte om det var en tillfällighet men den spelade låten som den skulle utan avbrott. rensade spelaren från all musik utom en (som alltid krånglar)