handdator

Visa fullständig version : Jogga


pete87p
2006-08-15, 10:25
Har tänkt och börja bli av med lite flerre runt kaggen och få synliga magrutor. Jag tänkte börja jogga 2-3 dagar i veckan samt träna mage efter passet.
Så frågan är ska man dricka protein drink innan man drar o joggar? *flex*

mvh

Sniggel
2006-08-15, 10:30
Det kan kanske vara en bra idé om man vill minska proteinnedbrytning, men du "behöver" nog inte så mycket. Dessutom kan det vara kontraproduktivt att inta för mycket pulver som ger energi när man försöker gå ner i vikt.

theolito
2006-08-15, 10:32
Ät mindre också.

Mackz
2006-08-15, 10:34
Har tänkt och börja bli av med lite flerre runt kaggen och få synliga magrutor. Jag tänkte börja jogga 2-3 dagar i veckan samt träna mage efter passet.
Så frågan är ska man dricka protein drink innan man drar o joggar? *flex*

mvh

1. För att minska i fettvikt måste du äta mindre än du gör av med = energiunderskott.
2. Det går inte att punktförbränna. Du får inte mindre fett på magen av situps. Situps = Energi ut, det är all fysisk aktivitet.
3. Mer protein än normalt intag är inte nödvändigt för konditionsträning på amatörnivå. Särskilt inte om syftet enbart är viktminskning.

Läs i Deff, diet och viktminskingsdelen här på forumet. Där kommer du att hitta fler svar på dina frågor.

pete87p
2006-08-15, 10:46
1. För att minska i fettvikt måste du äta mindre än du gör av med = energiunderskott.
2. Det går inte att punktförbränna. Du får inte mindre fett på magen av situps. Situps = Energi ut, det är all fysisk aktivitet.
3. Mer protein än normalt intag är inte nödvändigt för konditionsträning på amatörnivå. Särskilt inte om syftet enbart är viktminskning.

Läs i Deff, diet och viktminskingsdelen här på forumet. Där kommer du att hitta fler svar på dina frågor.

"Så frågan är ska man dricka protein drink innan man drar o joggar?"
Den var frågan inget annat din bessewisser :cool:
Undrar även om man tjänar på att jogga med vikter och korrekt joggstil för att inte slita lederna o så vidare, alltså att inte skada sig.

mvh

Mackz
2006-08-15, 10:57
"Så frågan är ska man dricka protein drink innan man drar o joggar?"
Den var frågan inget annat din bessewisser :cool:
Undrar även om man tjänar på att jogga med vikter och korrekt joggstil för att inte slita lederna o så vidare, alltså att inte skada sig.

mvh

Läs punkt 3 i mitt svar. Du stavade fel till besserwisser!

/B. Esserwisser

pete87p
2006-08-15, 11:02
Så det är onödigt att köpa whey80?
För jag tänkte ta runt 20g innan joggingen för att inte bli att med muskler, så det är onödigt enligt dig?

Mackz
2006-08-15, 11:10
Så det är onödigt att köpa whey80?
För jag tänkte ta runt 20g innan joggingen för att inte bli att med muskler, så det är onödigt enligt dig?

Ja, det tycker jag. Du får väl i dig en normal mängd protein i din vanliga kost? För att behålla muskler när du bantar är styrketräning det bästa sättet. Protein har en viss muskelbesparande effekt. Men ta en grov macka med skinka & keso en stund innan du joggar istället, det duger gått & väl och du får mer ork att springa av den än av en skopa mjölkpulver.

pete87p
2006-08-15, 11:16
Okei
Har även tänkt och börja träna igen, runt 3 dagar i veckan..
Mån: Bröst/triceps
Ons: Biceps/ben
Fre: Rygg/underarmar

Är det någon ide att köpa långsamt protein pulver som man äter på kvällen?

Mackz
2006-08-15, 11:48
Okei
Har även tänkt och börja träna igen, runt 3 dagar i veckan..
Mån: Bröst/triceps
Ons: Biceps/ben
Fre: Rygg/underarmar

Är det någon ide att köpa långsamt protein pulver som man äter på kvällen?

Inte träna axlar? :)

Nej, det tycker jag inte heller att du behöver. Äter man en bra och varierad kost behöver man inga tillskott. Proteintillskott är ett enkelt och billigt sätt att få i sig de sista grammen protein om man tex har som mål att få i sig 2-3g /kg. Kosttillskott är just tillskott och inget som man ska basera sin kost på.
Om du vill äta långsamt protein på kvällen kan du äta kvarg/lätt-kesella, lite surt men många blandar det med koncentrerad saft så blir det som yoghurt nästan.

Bull
2006-08-15, 11:49
Långsamt proteinpulver? Vad är det?

Mackz
2006-08-15, 11:52
Långsamt proteinpulver? Vad är det?

Kaseinprotein i pulverform, tas upp långsamt av kroppen.

Noodles
2006-08-15, 11:57
Undrar även om man tjänar på att jogga med vikter och korrekt joggstil för att inte slita lederna o så vidare, alltså att inte skada sig.

mvh

Vet inte varför du ska jogga med vikter. Fokusera i stället på att få till ett bra steg så undviker du skadorna. Om du bygger upp en bra teknik kan du sedan öka intensiteten och på så sätt få ytterligare förbränning. Kaggen räcker bra som extravikt och efter ett tag försvinner den förhoppningsvis. ;)

Framför allt: Se till att jogga lugnt och öka inte träningsdosen för snabbt om du är ovan. Var lyhörd för kroppens signaler. Det är inte kul om du måste hålla dig borta helt från träningen pga skador.

pete87p
2006-08-15, 12:32
En grej till jag undrar över.. som jag glömt bort namnet av..
Man springer 1 min skit snabbt och sen segar lite 30 sek osv. och repeterar detta några gånger när man börjar och höjer repetionerna desto oftare man springer.. Någon som vet vad jag pratar om och kan namna uttrycket som jag glömt. :( :whipped:

LadyG
2006-08-15, 12:36
Du pratar om intervallträning (HIIT). :)

pete87p
2006-08-15, 12:48
:D Tack.

Om jag skulle börja med detta har någon några nybörjartips man ska tänka på lr äre det bara o kuta? :D :whipped:

LadyG
2006-08-15, 13:06
Börja med lite lättare intervaller (t.ex. 1-2 minuters högt tempo och 4-5 minuter i lägre takt) om du aldrig kört HIIT innan, om inte annat för att slippa skador och onödig värk.

Ofta lägger man upp ett HIIT-pass om 10-20 minuter, orkar du längre har det inte varit intensivt nog :D

När du är i gasen och har kört ett tag kan du justera intervallerna till t ex 30s maxfart / 30s vila, eller sprinta uppför en backe och jogga ner för den samma, eller cykla på motionscykel i olika intervaller. Allt beror på väder, mål med tränigen och hur träningsvillig man är :)

Huvudsaken är att du inte går ut för tufft i början, utan ger kroppen en chans att reagera på den nya träningen. Lyssna på kroppen, och gå ut lite lagom hårt så ska du se att kondisen förbättras den också.

pete87p
2006-08-15, 13:09
Hur många repetioner tycker du att man ska köra om man kör hårt 1-2min och sedan lagom 4-5min som du sade, samt hur många gånger i veckan?

LadyG
2006-08-15, 13:32
Det beror på hur bra (eller mindre bra) kondition du har, jag skulle köra tills jag inte orkar längre den första veckan för att känna efter.
I början blir det förmodlinen inte så många repetitioner, jag tror jag rasade av cykeln efter 4 (men jag hade riktigt dålig kondis) när jag började.

Målet är att få ner intervalltiderna till cirka 30s/30s, kan man dessutom göra 10 intervaller kan man säga att man har god kondition.

Däremot vet jag inte om löpning och cykling skiljer sig åt. Jag använder motionscykel för min HIIT, men jag tror inte det ska spela så stor roll. (Jag kan ha fel där iofs :D )