handdator

Visa fullständig version : Dålig kondis?


TrasMannen
2006-08-15, 10:01
Hur dålig kondition har man om man har ca 170 när man joggar och efter man joggat ett tag och det blir för jobbigt börjar promenera, och efter ett par minuter får pulsen runt 140?

ok, nu är jag extra otränad. Men även när jag tränar regelbundet så känns det som jag har något "fel" att jag får för hög puls vid olika aktiviteter. Kan man kolla detta hos nån läkare eller något?

Guddi
2006-08-15, 10:07
Du kan göra ett ansträngningstest på sjukhus där du får cyklar på en cykel med stegrande motstånd samtidigt som dem läser av dig EKG.

Jag har ingen aning om hur man kommer till dock, är väl antagligen bara att gå till vårdcentralen och sen vänta några månader tills man får tid på fysiologen och får göra sitt test.

-Niklas-
2006-08-15, 10:24
Känner igen de. Om jag och en kompis börjar samtidigt på en löpmaskin med samma hasighet så kan min puls åka upp mot 140-160 ganska snabbt medans hans ligger runt 90-100.
Dock så bruka de bli han som ger upp före mig iaf men det är för jag är så envis o aldrig ger upp :)

Mackz
2006-08-15, 10:36
Känner igen de. Om jag och en kompis börjar samtidigt på en löpmaskin med samma hasighet så kan min puls åka upp mot 140-160 ganska snabbt medans hans ligger runt 90-100.
Dock så bruka de bli han som ger upp före mig iaf men det är för jag är så envis o aldrig ger upp :)

Då lär din kondition bli bättre än hans om ett tag. :thumbup:

Aktivitus.se
2006-08-15, 12:09
Skall ni jämföra med varandra måste ni utgå från maxpuls. Alltså på vilken puls i procent av max ni ligger på.

TrasMannen
2006-08-15, 12:14
Skall ni jämföra med varandra måste ni utgå från maxpuls. Alltså på vilken puls i procent av max ni ligger på.

det mesta jag har kommit upp i är 201 i puls och det var under styrketräning ^^

MasterChief
2006-08-15, 12:17
Hur dålig kondition har man om man har ca 170 när man joggar och efter man joggat ett tag och det blir för jobbigt börjar promenera, och efter ett par minuter får pulsen runt 140?

ok, nu är jag extra otränad. Men även när jag tränar regelbundet så känns det som jag har något "fel" att jag får för hög puls vid olika aktiviteter. Kan man kolla detta hos nån läkare eller något?

För att svara på din fråga, så ja, du har dålig kondis. Har man hygglig kondis bör man utan problem kunna jogga i alla fall en timme utan att behöva promenera.

Däremot är pulsnivån ointressant om du inte har en aning om vad din maxpuls är. Eftersom det blir jobbigt vid 170 i puls så är nog din maxpuls trots allt "normal" (alltså runt 200).

Det viktiga vid konditionsträning är att hitta en nivå där du inte blir för utmattad och tivngas sänka tempot. Försök hitta en nivå som funkar och som du kan bibehålla minst 45 minuter. Därefter försöker du gradvid öka tempot.

MasterChief
2006-08-15, 12:19
det mesta jag har kommit upp i är 201 i puls och det var under styrketräning ^^

Då motsvarar 170 i puls ca 85% av din kapacitet. Har man bra kondition så är det inga problem att hålla den nivån i en timme utan att bli utmattad. Så än en gång (nu gnider jag in det riktigt ordentligt), du har ganska dålig kondis.

Men det går snabbt att förbättra! *kissass*