handdator

Visa fullständig version : Angående förändrat träningsschema


pkw
2006-08-15, 01:01
Jag har nu tränat i snart 4 månader, och jag har en liten fråga: ska jag lägga om mitt träningsschema och förändra (lägga till/ersätta) övningar?

pragmatist
2006-08-15, 01:16
Troligen, man måste kontinuerligt anpassa sitt träningsprogram för att det ska vara utmanande för kroppen. Det bästa är om man har ett träningsprogram där variation är inbyggt redan från början.

Det är förmodligen en överdrift men det sades att Arnold aldrig genomförde samma träningspass två gånger. Fullt så mycket variation behövs inte, men det är ett faktum att kroppen stagnerar om den inte utsätts för nya utmaningar. Att bara försöka höja vikten hela tiden är inte tillräckligt stor utmaning i längden.

pkw
2006-08-15, 01:20
tackar så mycket för det snabba svaret. Ska börja lägga om träningsschemat direkt.

Förresten, jag tränar 3 intensiva styrketräningspass i veckan. Jag tänkte lägga till ett hyffsat hårt intervallpass (springning i backe) en gång i veckan. Är detta ett bra alternativ? Jag går också morgonpromenader så ofta jag kan (förutom de dagar jag tränar på gymmet).