handdator

Visa fullständig version : Kan det vara löparknä?


edvin
2006-08-14, 20:32
Jag har börjat få lite känningar i mina knän. Det är värst i det vänstra. Smärtan är den klassiska för en löpare, alltså den framträder efter 6-7km löpning. Men det som får mig fundera lite är att det känns på insidan av knät och inte på utsidan, vilket verkar vara det vanliga för löparknä symptomen. Jag har ganska nyligen skaffat ett par nya skor som jag upplever är mjukare än mina gamla. Dock tror jag inte att dom är instabila utan snarare att det är en bättre dämpning. Något som jag kan tro vara en bidragande orsak. Nu slänger jag ut frågan här på Kollo och ser vad ni tror. Kan det vara ett löparknä i antågande och i såfall tror ni att de klassiska stretchövningarna är till hjälp trotts att smärtan sitter på insidan?

Max
2006-08-14, 21:25
Löparknä känns precis som du säger på utsidan av knät och i vissa fall utsidan av höften (!), så löparknä är det inte.

Whistler
2006-08-14, 22:59
Löparknä känns precis som du säger på utsidan av knät och i vissa fall utsidan av höften (!), så löparknä är det inte.

Utropstecknet är inte så himla befogat egentligen. Löparknä beror på att senan som fäster nedanför knät på utsidan har sitt övre fäste i höften. När höftmuskulaturen blir för kort så spänns den senan och den gnids då över knölen på knäts utsida och inflammation och smärta kan uppstå både i övre och undre senfästet.

Jag har haft löparknä i båda knäna (har fortfarande iofs) och boten för det är ju som sagt de "klassiska" stretchövningarna för höft- och sätesmuskulaturen som skall utföras för att avlasta och få senan att vara mindre spänd. Det jag har märkt är dock att genom att fokusera stretchen mycket på utsidan så börjar det dra och göra ont på insidan av knäna på liknande sätt som löparknät gör på utsidan.

Mitt råd är att stretcha inre lårmusklerna, alltså de som du stretchar om du försöker ställa dig så brett som möjligt med benen. Tänk bara på att slappna av och att inte pressa ner dig. Det hjälpte för mig i alla fall...

Lycka till!

Guddi
2006-08-15, 07:34
tractus iliotibialis (senan som spökar vid löparknä) fäster på utsidan precis under knät. Den är ett gemensamt fäste för gluteus maximus och tensor facia late så dess ursprung är således spina iliaca superior anterior och baksidan av höftkammen. De två smärtställena som är möjliga vid löparknä ligger båda längst med tractus iliotibialis väg och inte i direkt anslutning till några fästen. Ville bara reda ut anatomin.

Över till dina problem Edvin. Sitter smärtan precis brevid knät eller lite undertill? försvinner den när du slutat springa? Har du testat att ta ett varv i dina gamla skor för att se om det är de nya skorna som är orsaken?

Jag tycker också att stretchtipsen som Whistler gav dig är en bra ide, släng in stretching av framsida lår också.

Tolkia
2006-08-15, 07:36
Hur är det med löpsteget? Jag är definitivt ingen expert på det här, men jag har liknande problem (ont på insidan av käna, spec. vid löpning; det mest uttalade är ömheten vid beröring/tryck) och fick höra att det kunde bero på att jag pronerar och inte är tillräckligt korrigerad för detta (använder en helt neutral sko).

edvin
2006-08-15, 10:55
Tack för svaren, bra allihopa. De skor jag införskaffat nu är ett par Asics GT2110. Jag har haft men del Asics förut och alltid gillat dom. De senaste paret innan dessa var ett par Mizuno Wavenirivana. Båda är lite stabilare varianter.

Guddi - Jag har inte testat mina gamla dojor eftersom jag precis börjat fundera på om det är dom som är problemet. Det som är skit är att jag redan hivat dom. De var riktigt slitna och jag fick massa blåsor av dem. Dummt så här i efterhand men nu är det gjort.
Som sagt på insidan av knä skålen. Går som ett streck och värst känns det på nersidan av knät. Jag funderar på om det är något muskelfäste. Smärtan har stillat sig efter passen. Men jag var ute en sväng igår och känner fortfarandet att jag har ont. Jag ska testa lite stretching.

Tolkia - Din variant med att det är löpsteget som är tokigt har jag också funderat på. Men nu är det så att jag skulle inte kalla mig helt ovan löpare. Jag springer minst någon mil per vecka året runt och jag har aldrig haft kännigar i något av knäna. Det är detta som gör mig lite oroad. Eftersom jag inte varit inne i någon vidare hård träningsperiod på ett tag men ändå inte bara legat hemma så är det ingen chockbelastning för kroppen.

Nu till det mest märkliga. Jag halkade i en spiraltrapp imorse och slog i det onda knät. Just nu känns det bättre än innan. Kanske är för att man får lite bättre blod genomströmning, vad vet jag.

Guddi
2006-08-15, 20:05
Guddi - Jag har inte testat mina gamla dojor eftersom jag precis börjat fundera på om det är dom som är problemet. Det som är skit är att jag redan hivat dom. De var riktigt slitna och jag fick massa blåsor av dem. Dummt så här i efterhand men nu är det gjort.
Som sagt på insidan av knä skålen. Går som ett streck och värst känns det på nersidan av knät. Jag funderar på om det är något muskelfäste. Smärtan har stillat sig efter passen. Men jag var ute en sväng igår och känner fortfarandet att jag har ont. Jag ska testa lite stretching.
Smärta på insidan av knät som först visar sig efter en tids aktivitet är väldigt ovanligt. Om det verkligen sitter på insidan av knäskålen så är det enda jag kan komma på, plica syndrom som är en ganska ovanlig diagnos. Du hittar säkert fakta om det med google. Plica syndrom brukar även göra ont vid andra aktiviteter så som cykling.

Behandligen går vad jag minns ut på vila från aktiviteter som gör ont. Lite NSAID. Sakta stegrande träning. Brukar väl ta en 3-4 veckor för det att försvinna om det gör det. Det går också att operera med då är det ungefär 3mån rehab som gäller. Vet inte hur vanligt det är med att man behöver opereras.

Hur som helst så hänger det hela på om du verkligen har ont medialt om knäskålen och inte medialt under så att säga. Då kan det också vara fästet för semitendinosus, gracilis och sartorius som kan vara irriterat (inflammation i slämsäcken), men den smärtan sträcker sig inte hela vägen upp till brevid knäskålen.

menisk och ledband är de enda andra skadorna jag kan komma på som uppstår på insidan, men deras symptom stämmer inte bra överrens med dem du beskriver.

Jag tycker att du ska gå till en sjukgymnast/naprapat och låta dem titta på dig om besvären är kvar efter någon/några veckors vila.

Max
2006-08-15, 21:16
Utropstecknet är inte så himla befogat egentligen. Löparknä beror på att senan som fäster nedanför knät på utsidan har sitt övre fäste i höften. När höftmuskulaturen blir för kort så spänns den senan och den gnids då över knölen på knäts utsida och inflammation och smärta kan uppstå både i övre och undre senfästet.

Jag har haft löparknä i båda knäna (har fortfarande iofs) och boten för det är ju som sagt de "klassiska" stretchövningarna för höft- och sätesmuskulaturen som skall utföras för att avlasta och få senan att vara mindre spänd. Det jag har märkt är dock att genom att fokusera stretchen mycket på utsidan så börjar det dra och göra ont på insidan av knäna på liknande sätt som löparknät gör på utsidan.

Mitt råd är att stretcha inre lårmusklerna, alltså de som du stretchar om du försöker ställa dig så brett som möjligt med benen. Tänk bara på att slappna av och att inte pressa ner dig. Det hjälpte för mig i alla fall...

Lycka till!Nej, jag vet, det var mer för att lyfta fram att löparknä även kan drabba höften trots namnet som utropstecknet kom på plats.

Slick Rick
2006-08-16, 14:24
Smärtor vid knäskålens insida är inte alls ovanliga. På samma sätt som löparknä uppkommer på utsidan av knäskålen pga felaktig rörelsebana av mjukdelar mot ben kan motsvarande besvär komma på insidan. Oftast beror det hela på att knäskålen har en tendens att dra sig utåt/uppåt. Detta medför en smärtsam påfresting av patellarsenans inre fästpunkt och märks av efter löpning på samma sett som löparknä. Oftast blir man hjälpt av knäskålsstabiliserande förband (finns att köpa på sportaffärer).

Guddi
2006-08-16, 15:42
Smärtor vid knäskålens insida är inte alls ovanliga. På samma sätt som löparknä uppkommer på utsidan av knäskålen pga felaktig rörelsebana av mjukdelar mot ben kan motsvarande besvär komma på insidan. Oftast beror det hela på att knäskålen har en tendens att dra sig utåt/uppåt. Detta medför en smärtsam påfresting av patellarsenans inre fästpunkt och märks av efter löpning på samma sett som löparknä. Oftast blir man hjälpt av knäskålsstabiliserande förband (finns att köpa på sportaffärer).
Jag förstår ditt resonemang men borde inte den extra laterala kraften leda till att man får ont vid vastus lateralis fäste på ovan/yttersidan av knät då (eller chondromalacia patella)? Med tanke på att knäskålen rör sig i en liten bana så borde den ta upp en del av den laterala kraften och således borde kraften i vastus fäste vara större än det vid patellasenans fäste. Eller? Sen tycker jag att smärtan inte borde kännas så mycket medialt som Edvin beskriver.

Jag har letat lite på nätet nu några minuter och hittar ingenting om smärta på insidan pga av stor Q-vinkel, svag vastus medialis eller liknande. Ska dock titta igenom mina böcker när jag kommer hem :thumbup:

edvin
2006-08-17, 10:19
Jag har var ute och sprang en lugn sväng idag och försökte lokalisera mer var smärtan sitter. Jag stannade även upp vid några tillfällen och klämde lite kring knäskålen. Detta kändes ingenting utan var snarare skönt. Smärtan försvann om en för en liten tid direkt efter. Idag tycker jag det kändes med som en malande värk än huggande, något som jag kännt tidigare. Direkt efter så testade jag med några strechövningar, bland annat att strecha ljumskarna och baksida lår. Det känns något bättre i knät och jag hoppas det fortsätter att förbättras med strechen. Jag har även försökt att illustrera närmare var smärtan sitter med en bild. Det mörkröda området känns värst. Lite svårt att förklara men det känns som det sitter bakom knäskålen på något vis. Och som sagt jag är inte öm kring knäskålen. Den kan även röra sig lite vilket sidled vilket jag även kan göra på höger knät.

Slick Rick
2006-08-17, 15:11
Jag är rätt övertygad om att din knäskål har en tendens att förskjutas åt sidan och att detta föranleder dina besvär på insidan av knät. Som sagt: skaffa ett "knäskydd med hål i" (=patellastabiliserande mjuk ortos) så ska du se att det hela blir mycket bättre. Man kan även tejpa knäskålen när man ska löpträna om man vill komma undan billigare.

Quadricepsträningingen är, som oftast, viktigare än man tror.