handdator

Visa fullständig version : Billjud


Salltun
2006-08-14, 16:57
Rubriken ser lite skum ut, haha. Bil-ljud för de som inte förstod.

Vill ha lite bättre ljud i bilen för en billig slant. Vill främst av allt få lite bättre bas. Gärna något som är enkelt att koppla in, då jag inte är så händig när det gäller elektronik : )

Kom med tips!

Lodiz2
2006-08-14, 16:58
mds.se
brl.se
blocket.se

Empe
2006-08-14, 17:01
Det går inte, att få bra bas för lite pengar och som är jättelätt att koppla in. Möjligtvis om du frågar på biltema.

Lepras
2006-08-14, 17:15
hur mycket är vill du lägga ut,, om du vill ha det lätt och inte ställer så höga krav så kan du ju köpa en aktiv baslåda baslåda med inbyggt slutsteg,, runt 1500:- eller kan du köpa 6x9 för runt 1000:-,,men som sagt,, det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet...billljud kostar mycket,, själv har ja lagt runt 8000:-och det är inte klart,,

Empe
2006-08-14, 17:43
bra bas är distinkt bas, försök att (om du ska ha baslåda) sluta baslådan så mycket som möjligt för att inte släppa ut resonans och på så sätt få en "skakig" bas.

Jorgen
2006-08-14, 18:05
Bra billjud kostar en del. När jag höll på med ljud i bil och var hyfsat nöjd med min anläggning hade jag lagt ner runt 15 000 kr. Men du kan med lätthet plöja ner 50 000 om du känner för det. ;) Vill du bara få lite mer bas och skiter i hur det låter så finns det färdiga lådor med bas och steg i. Låter kass, kostar lite och är lätta att koppla in.

s_himself
2006-08-14, 18:15
Bra billjud kostar en del. När jag höll på med ljud i bil och var hyfsat nöjd med min anläggning hade jag lagt ner runt 15 000 kr. Men du kan med lätthet plöja ner 50 000 om du känner för det. ;) Vill du bara få lite mer bas och skiter i hur det låter så finns det färdiga lådor med bas och steg i. Låter kass, kostar lite och är lätta att koppla in.


en kompis byggde ljud för 40.000:- i sin golf som han nu sålt. Det ljudet bli r man nöjd med.. faktikst :)

jag la 3000:- på mitt ljud och det va fasansfullt illa. hehe är man 18 precis skaffat bil och har inga pengar men vill ha ljud så är det stor billig låda som gäller ;)

Jorgen
2006-08-14, 18:20
Jag var med på en mailinglista för många år sedan, där bla chefredaktören på HiFI och Musik var med, han var tidigare chefredaktör för tidningen BilLjud. Han skrev att han hade hört det värsta som fanns att uppbringa inom hifi, men det bästa ljudet han någonsin hört var i en bil. Man kan få fantastiskt bra ljud i en bil, till en fantastiskt summa pengar förvisso, trots att "rummet" är ytterst ooptimalt för välljud.

Yes
2006-08-14, 18:24
Billigaste och enklaste lösningen:

* Dämpa kupén från så mycket vibrationer, vägljud och vindbrus som möjligt.

* Skaffa bättre högtalare fram.

Fast det kommer såklart inte brumma och dunka från skuffen, men bättre blir det.

Salltun
2006-08-14, 19:49
så finns det färdiga lådor med bas och steg i. Låter kass, kostar lite och är lätta att koppla in.

Låter bra! : )

Har du några exempel på sådana lådor?

Jorgen
2006-08-14, 19:52
Låter bra! : )

Har du några exempel på sådana lådor?
Kolla länkarna i post #2. Dom har säkert.

Hades
2006-08-14, 19:57
www.nardik.se är också att rekommendera.

Hades
2006-08-14, 19:59
En annan fråga:
Jag har 2 st 6*9 i hatthyllan och en 5.25" i varje framdörr. Om jag kopplar in ett slutsteg, är det bättre att driva framhögtalarna eller bakhögtalarna med det? Jag gissar på fram, men ni har säkert mer koll än jag.

bladhet
2006-08-14, 19:59
Låter bra! : )

Har du några exempel på sådana lådor?

Har en låda från mds. 8" men inbyggt steg i... Den är till salu.

Davil
2006-08-14, 20:01
En annan fråga:
Jag har 2 st 6*9 i hatthyllan och en 5.25" i varje framdörr. Om jag kopplar in ett slutsteg, är det bättre att driva framhögtalarna eller bakhögtalarna med det? Jag gissar på fram, men ni har säkert mer koll än jag.
Köp ett 4 kanals steg så har du effekt till alla högtalarna.

Hades
2006-08-14, 20:03
Köp ett 4 kanals steg så har du effekt till alla högtalarna.
Jag var lite otydlig. Anledningen till att jag frågar är att jag har ett 2-kanalssteg som bara ligger och skräpar.

Davil
2006-08-14, 20:58
Jag var lite otydlig. Anledningen till att jag frågar är att jag har ett 2-kanalssteg som bara ligger och skräpar.
Själv (och de flesta billjudsbyggare) bygger ett välljudande framsystem, och kompleterar med en baslåda för att framsystemet inte klarar av att leverera de lägsta tonerna. Baslådans ljud uppfattas heller inte att det kommer bakifrån om man har ett bra farmsystem. Man strävar efter att få ett ljud som kommer framifrån.

Så jag skulle om jag var tvungen att välja, köra steg på framsystemet om du inte har väldigt dåliga högtalare där.

Hades
2006-08-14, 21:42
Själv (och de flesta billjudsbyggare) bygger ett välljudande framsystem, och kompleterar med en baslåda för att framsystemet inte klarar av att leverera de lägsta tonerna. Baslådans ljud uppfattas heller inte att det kommer bakifrån om man har ett bra farmsystem. Man strävar efter att få ett ljud som kommer framifrån.

Så jag skulle om jag var tvungen att välja, köra steg på framsystemet om du inte har väldigt dåliga högtalare där.
Tack för svaret! Har bra framhögtalare så jag gör som du säger.

skaparn
2006-08-14, 22:30
.billljud kostar mycket,, själv har ja lagt runt 8000:-och det är inte klart,,

Nej, med bara kablar låter det ju inte särskilt mycket.

AlexGBG
2006-08-14, 22:47
trevlig tråd, själv har jag köpt ett par gas 6*9 bak och rockford punch fram, samt ett rockford slutsteg bak, blir en väldigt skillnad, nu blir ljudet både så pass högt man vill ha det under en längre tid, dock inget värsting så som man kanske vill ha för att impa på polarna under en minut :)

detta skall kompleteras med en ny huvudenhet och en aktiv bas, har dock inte funderat ut vilken det blir ännu :)

funderar på att antingen köpa "byggsats" och bygga en själv med steg å skit till, eller så bara köpa en helt färdig :)

har hittills lagt ca 4500 kr inkl. kablar.

Davil
2006-08-15, 06:45
Själv har jag :

Sony CDX 5500 CD/MP3.
Rockford fosgate Power 6,5" koaxial fram.
2 x GAS 123PRO basar i sluten låda.
Rockford fosgate Power steg på framsystem och ett till baslådan.
25mm kabel till slutstegen. 4mm till alla högtalare.

Detta sitter i en rostig solblekt fooord sierra :D
Ljudet är värt det dubbla mot bilens värde.

...Tur att Sambon jobbar på ekonomiavd. på BRL :cool:

Salltun
2006-08-15, 15:24
Hittade något billigt skit på netonnet.se

Artikelnummer: 094520

Räcker det med en sån ifall man vi ha lite bas i bilen? Och vart exakt kopplar jag in den? :/

Metal_boy_
2006-08-15, 15:33
Byggde precis om hatthyllan i min ford sierra och mosade dit två 6*9:or i bak. Blev bra som färskt snus. Mycket beror på hur man bygger och hur noga man är då. Kompisen har två 6*9:or i bak på sin Golf 3:a. Jag satte i min ena bara för att testa mitt bygge och bara den slog hans båda med hestlängder.

edit: Dessutom hade han slutsteg till sina som han blev pålurad att han behövde.