handdator

Visa fullständig version : springa och cykla


The Fallen
2006-08-14, 16:17
tänkte dra igång med lite mer konditionsträning än jag gjort tidigare pga att jag drar in i deff nu, tänkte köra spinning i 30 min på morgonen och ut och springa 7 km eller längre de dagarna jag inte styrketränar, men undrar om det finns något negativt mad att träna så ofta eller om de bara är bra?

nutz
2006-08-14, 17:06
Kör på så länge du pallar.. en vilodag eller två skadar inte heller. Lyssna på din kropp så märker du själv hur du mår, och var inte rädd för att skippa träningen en dag, överträning är ingen höjdare. Känner du att du är på väg över kanten så tar du två dagar off då du pillar i dig en massa god mat och får tillbaka gnistan.

:eating:

Aktivitus.se
2006-08-14, 21:33
Jag kör testcykel/spinning 2 timmar på förmiddag och springer 50 min på kvällen. Det funkar utmärkt för mig... Varvar detta med styrketräning och långa lugna pass på cykel. Totalt 8 pass på 6 dagar med en vilodag, fast jag har tränat konditionsidrott i 10 år så man behöver nog starta lite lugnare kanske.

sailaways
2006-08-14, 23:18
fast jag har tränat konditionsidrott i 10 år så man behöver nog starta lite lugnare kanske.

No kidding! :D

Janna
2006-08-14, 23:21
Jag kör testcykel/spinning 2 timmar på förmiddag och springer 50 min på kvällen. Det funkar utmärkt för mig... Varvar detta med styrketräning och långa lugna pass på cykel. Totalt 8 pass på 6 dagar med en vilodag, fast jag har tränat konditionsidrott i 10 år så man behöver nog starta lite lugnare kanske.

Nästan 3 timmars konditionsträning är ganska mycket. Oftast är det bäst att börja med lite minre mängd kondition för att sedan öka på den successivt. Om man börjar på 3 timmar så kanske man är uppe på 6 timmars kondition i slutet på dieten. Det kommer bara leda till förlust i massa och tryck och sämre välmående, jag har själv gjort det misstaget. Jag skulle rekommerndera att börja med en timmes konditionsträning på träningsdagarna. Om du vill köra högintensiv kondition skulle jag lägga den på kvällen efter passet eftersom att det då inte tar enegri från styrketräningen och man dessutom inte är tom i kroppen och bränner bort onödigt mkt protein.