handdator

Visa fullständig version : Kopieringsskydd Audio-CD


skaparn
2006-08-14, 14:18
Jag sitter här med en helt laglig skiva, Dubbel Trubbel med tolkningar av Olle Adolphsson, och vill stoppa in den i datorn för att rippa den och spela i min iPod.
Problemet är att datorn vägrar hitta skivan. Första gången jag stoppade in den fick jag fram en ruta där jag erbjöds göra en säkerhetskopia (men endast en). Det villa jag inte utan stängde fönstret och startade iTunes. Sedan dess har datorn vägrat identifiera att det ens är en skiva i spelaren.

Jag har surfat runt lite efter kopieringsskydd och lösningar på det, men hittar bara diskussioner på olika forum där folk är förbannade över att inte kunna spela sina skivor i alla spelare. Det är EMI som står för utgivningen, och det verkar som att jag är drabbad av någon sorts kopieringsskydd från dem. Hur har EMI tänkt att man ska kunna spela skivan i iPod om man inte får rippa den?

Någon som har varit med om liknande och lyckats lösa det på något sätt?

Yankeee
2006-08-14, 14:23
http://www.dsg.cs.tcd.ie/~haahrm/copying-protected-cds/

Kanske?

Nitrometan
2006-08-14, 14:28
Freerip kanske?

http://www.mgshareware.com/frmmain.shtml

kharon
2006-08-14, 14:28
Jag sitter här med en helt laglig skiva, Dubbel Trubbel med tolkningar av Olle Adolphsson, och vill stoppa in den i datorn för att rippa den och spela i min iPod.
Problemet är att datorn vägrar hitta skivan. Första gången jag stoppade in den fick jag fram en ruta där jag erbjöds göra en säkerhetskopia (men endast en). Det villa jag inte utan stängde fönstret och startade iTunes. Sedan dess har datorn vägrat identifiera att det ens är en skiva i spelaren.

Jag har surfat runt lite efter kopieringsskydd och lösningar på det, men hittar bara diskussioner på olika forum där folk är förbannade över att inte kunna spela sina skivor i alla spelare. Det är EMI som står för utgivningen, och det verkar som att jag är drabbad av någon sorts kopieringsskydd från dem. Hur har EMI tänkt att man ska kunna spela skivan i iPod om man inte får rippa den?

Någon som har varit med om liknande och lyckats lösa det på något sätt?

EMI har tänkt att du skall köpa en skiva till hemmabruk, en skiva till bilen, och så skall du köpa musiken digitalt till din ipod.

aliquis
2006-08-14, 14:29
Vissa läsare är bättre på att läsa kopieringsskyddade skivor än andra, intressant erbjudande, undra om det är windows/mediaplayer/något som har inbyggt stöd för och visar det eller om det är skivan som innehåller någon form av programvara. Jag tycker att du skall skicka tillbaka skivan eftersom du anser att det är något fel på den.

(Eventuellt kan du ju rippa den först så du inte går miste om något... Men det föreslår jag ju såklart inte.)

Alcohol 120% är väl rätt bra på att kopiera skivor annars, vet inte hur det är med musik, du kan kanske göra en image av skivan med alcohol och sedan mounta den skivan med samma program och därefter dra över/rippa filerna.

aliquis
2006-08-14, 14:30
Men snälla, returnera den som sagt, visa att du inte gillar det. Om ingen gör det kommer ju alla få leva med att det skall vara sådär i framtiden.

Säg att du trodde att det var en musik-CD ;)

(En "trasig" skiva som inte går att läsa är ju inte en CD...)

aliquis
2006-08-14, 14:32
http://www.fedge.net/emi/

aliquis
2006-08-14, 14:37
http://ansuz.sooke.bc.ca/lawpoli/copyright/2005012001.php
"This is a disc of the kind you've probably heard of; it superficially resembles a CD, but technically is not one. It seems to be published by EMI. My friend was unable to listen to it on equipment designed for playing CDs, and asked me to examine it.

At first glance, it sure looks like a CD. You have to look pretty hard to notice that the "CD Digital Audio" logo simply isn't present anywhere on the disc or its packaging, which otherwise resemble those of a CD."

Nitrometan
2006-08-14, 14:42
Men snälla, returnera den som sagt, visa att du inte gillar det. Om ingen gör det kommer ju alla få leva med att det skall vara sådär i framtiden.

Säg att du trodde att det var en musik-CD ;)

(En "trasig" skiva som inte går att läsa är ju inte en CD...)
Aj. Undrens tid är ännu inte förbi.

Jag håller med dig i det här fallet aliquis. *kissass*

Skaparn: Lämna tillbaka skivan.

Jag var nära att köpa en av Sonys kopieringsskyddade skivor en gång, men valde att avstå p.g.a. deras knäppa DRM-skydd.

aliquis
2006-08-14, 14:48
Man borde köpa klistermärken med texten "Detta är inte en musik-CD" och gå runt o sätta dem på alla kopieringsskyddade skivor o sedan se vad folk som skall köpa skivorna gör =P

Lite kasst att märkningen är så dålig, men även om det stod klart och tydligt att skivan var kopieringsskyddad skulle ju många konsumenter inte förstå vad det innebar.

Nitrometan
2006-08-14, 14:50
Nja, det är egenmäktigt förfarande iom att det inte är dina skivor.

Däremot tycker jag att man ska sprida information om hur dåligt implementerat DRM-skydd kan sabotera din musikupplevelse.

Så att folk kan välja vilka skivor de köper.

skaparn
2006-08-15, 16:32
Hjälp!

Ända sedan det här började har CD-spelaren inte behagat fungera. Sätter jag i en annan skiva nu så tuggar den lite grand bara för att efter en stund inte hitta något alls i utforskaren. Jag har testat installera om drivrutiner enligt metoden, ta bort de gamla och låt windows autodetecta den för att installera sina egna. Har även testat med Lite-Ons senaste uppdateringsprogram.

Det är en Lite-On SOHW 1633S BPSA. Jag hittade även nån patch för att göra om drivarna från Lite-On som var till 1633S medan den som sitter i är något HP-OEM, därav BPSA. Någon som har någon aning? Det är inte min egen dator jag sabbat och det är därför ytterst pinsamt.

aliquis
2006-08-15, 18:12
Nja, det är egenmäktigt förfarande iom att det inte är dina skivor.

Däremot tycker jag att man ska sprida information om hur dåligt implementerat DRM-skydd kan sabotera din musikupplevelse.

Så att folk kan välja vilka skivor de köper.Ohnoz ;D

aliquis
2006-08-15, 18:13
Hjälp!

Ända sedan det här började har CD-spelaren inte behagat fungera. Sätter jag i en annan skiva nu så tuggar den lite grand bara för att efter en stund inte hitta något alls i utforskaren. Jag har testat installera om drivrutiner enligt metoden, ta bort de gamla och låt windows autodetecta den för att installera sina egna. Har även testat med Lite-Ons senaste uppdateringsprogram.

Det är en Lite-On SOHW 1633S BPSA. Jag hittade även nån patch för att göra om drivarna från Lite-On som var till 1633S medan den som sitter i är något HP-OEM, därav BPSA. Någon som har någon aning? Det är inte min egen dator jag sabbat och det är därför ytterst pinsamt.Ring EMI och kräv ersättning för skiva, dvdgrill o besvär?


Så går det när man köper musik!

skaparn
2006-08-15, 19:03
Ring EMI och kräv ersättning för skiva, dvdgrill o besvär?


Så går det när man köper musik!

Haha, det var det roligaste jag läst idag. Lovar att genast sluta.

Borde faktiskt kontakta EMI, det här är inte riktigt rent av dem.

aliquis
2006-08-15, 19:08
Haha, det var det roligaste jag läst idag. Lovar att genast sluta.

Borde faktiskt kontakta EMI, det här är inte riktigt rent av dem.Jag kanske skulle kontakta dem o säga att jag har hört att deras skivor kan förstöra spelaren så nu vågar jag inte köpa några längre utan kopierar allt ;)