handdator

Visa fullständig version : Knäböj - Nerv(ischias)


Bondlurk
2006-08-13, 06:42
Hej, jag har ett problem när det gäller mina knäböj, skulle anta att det beror på ischias men jag är osäker. Alltså en smärta som sträcker sig från gluteus, ner till hamstrings och i vissa fall längre. Denna smärta inträffar vid den djupa delen av knäböj, och i vissa fall vid andra konstiga lyftlägen.

Jag kan symtonfritt träna muskler(grupper) så som gluteus, hamstrings, quadriceps, erector spinae genom övningarna benpress, marklyft och stela marklyft.

Jag har besökt en läkare som enbart rekommenderade att jag skulle stretcha gluteus innan, under och efter passet, men även detta var utan resultat. (Han påstod att det troligen var ischias)

Första gången detta inträffade kunde jag knappt gå ordentligt, jag såg ut som om jag verkligen hade en nervsjukdom där med tanke på min böjda gångstil, men efter det har det varit en aning lindrigare, ska jag träna på med 1 set knäböj i veckan och se om det försvinner eller har ni något annat bra tips för mig? Såg att där fanns läkemedel mot ischias problem, är detta något tänkvärt?

Läkemedel: http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5708

Lucipha
2006-08-13, 09:07
Jag har besökt en läkare som enbart rekommenderade att jag skulle stretcha gluteus innan, under och efter passet, men även detta var utan resultat.

Testa att stretcha höftböjarna också, med bakre foten utåt.

Bondlurk
2006-08-13, 09:39
Får man fråga vad som menas med höftböjarna? Hamstrings?

obesogen
2006-08-13, 09:40
Höftböjarna = iliopsoas, rectus femoris

Vastrix
2006-08-13, 09:41
Får man fråga vad som menas med höftböjarna? Hamstrings?


http://www.ryggochmuskelakuten.se/hoft.asp 4:3 Iliopsoas.

/V.

Lucipha
2006-08-13, 10:00
http://expertfootball.com/training/stretching/hipflexor.jpg

Bondlurk
2006-08-13, 10:07
Jag tackar för stretch tipsen och återkommer om det inte hjälper, har någon en åsikt angående läkemedelen?

Emptiness
2006-08-13, 12:32
Jag har något som kanske är liknande ditt.
För min del så inträffade vid ett tillfälle för några år sen då jag tappade balansen i böjen och för att inte ramla så tog jag väl i på något konstigt sätt. Hur som helst så har jag varit hos ´kiropraktorer och sjukgymnaster och enligt sjukgymnasten som jag tyckte verkade mest pålitliga och som gjort mest för mig vid detta problemet så är det troligtvis ett litet diskbråck, dvs inget diskbräck utan vid en disk så har det kommit en utbukning som trycker på nerven om min rygg böjs för mycket frammåt.
Mitt är fortfarande inte bra efter två år men fan så mycket bättre, det jag har gjort är att försöka böjen ryggen så lite som möjligt, sitter jag exempelvis så ska jag sitta så rakt med ryggen som möjligt, inte så viktigt nu längre men i början gjorde det mycket. Att skita i att träna övningar då det gör ont i benet har gjort mycket för mig, troligtvis mest, jag var dum och för envis för att sluta med vissa övningar först, så som böj. Men nu efter två år så har jag kunnat börja köra böj igen utan problem. Även marklyft och vissa magövningar har jag haft problem att köra.
Vet inte om det är något liknande du har och om detta hjälpte dig något men smärtan i mitt ena ben beror på min rygg ivarje fall.
Gå till en sjukgymnast som är expert på idrottsskador om du kan det, han jag gick till visste fan så mycket mer än de andra jag gått till, en läkar och två kiropraktorer.

L-Sami
2006-08-13, 13:57
Varför inte prova och vila ett par veckor från benträning?

Guddi
2006-08-13, 14:17
Hej, jag har ett problem när det gäller mina knäböj, skulle anta att det beror på ischias men jag är osäker. Alltså en smärta som sträcker sig från gluteus, ner till hamstrings och i vissa fall längre. Denna smärta inträffar vid den djupa delen av knäböj, och i vissa fall vid andra konstiga lyftlägen.

Jag kan symtonfritt träna muskler(grupper) så som gluteus, hamstrings, quadriceps, erector spinae genom övningarna benpress, marklyft och stela marklyft.

Jag har besökt en läkare som enbart rekommenderade att jag skulle stretcha gluteus innan, under och efter passet, men även detta var utan resultat. (Han påstod att det troligen var ischias)

Första gången detta inträffade kunde jag knappt gå ordentligt, jag såg ut som om jag verkligen hade en nervsjukdom där med tanke på min böjda gångstil, men efter det har det varit en aning lindrigare, ska jag träna på med 1 set knäböj i veckan och se om det försvinner eller har ni något annat bra tips för mig? Såg att där fanns läkemedel mot ischias problem, är detta något tänkvärt?

Läkemedel: http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5708
man kan få ischias symptom av antingen diskbråck eller att muskulaturen är stram och trycker över nerven.

Träna på din hållning, Stärk transversus och ryggen om det behövs och stretcha musklerna kring höften som du redan fått tips om.

NSAID=Non steroid antiinflammatory drugs och innefattar en mängd läkemedel som du kan få tag på receptfritt på apoteket. Nästan alla smärtstillande tillhör kategorin NSAID. Leta efter ingredienserna Ibuprofen, Naproxen, diclofenac, Ketoprofen eller cox-2 inhibitatorer. Vilket som helst av de ämnena fungerar så det är bara att välja. De kan röra till det lite i magen dock

Gör en sökning här på forumet på orden ischias eller diskbråk så hittar du säkert en hel del mer info.