handdator

Visa fullständig version : Uppgradera datorn för 3k!


krilleh
2006-08-12, 16:54
Min dator är en rätt så gammal DELL dator. Runt 4 år tror jag :) Har dock köpt till nytt graffe kort och 256 ram minne men det var ett bra tag sen så tänkte höra med er vad jag ska uppgradera på den så de nyare spelen hänger med lite bättre. Exempelvis WoW, HL2 osv. Behöver absolut inte fungera på högsta grafik men bara så inte laggar för mkt.

Just nu har jag: 1.6 ghz (ja vet väldigt lite, men hört att det inte är de viktigaste), 512 ram, 100 gb hårdisk och ett dåligt 128 mb graffekort. Tror det är ett ASUS radeon 9600 SE.

Har alltså 3000 kr att slösa bort på datortillbehör så vad bör jag köpa för att den ska bli lite snabbare. Länka gärna och tipsa osv.

christian
2006-08-12, 16:57
Processorn kommer tyvärr vara flaskhalsen, om den inte redan är det.

3000:- på denna är således rätt bortkastat om inte en processoruppgradering ingår i budgeten.

Men vill du bortse från det så är ju mer minne och ett flashigare grafikkort aldrig fel.

krilleh
2006-08-12, 16:59
Processorn kommer tyvärr vara flaskhalsen, om den inte redan är det.

3000:- på denna är således rätt bortkastat om inte en processoruppgradering ingår i budgeten.

Men vill du bortse från det så är ju mer minne och ett flashigare grafikkort aldrig fel.

Mm, det är där haken är :/ Och jag är rädd att om jag köper processor och moderkort för runt 3 k (typ 3 ghz), så är det ram minnet och graffekortet som är i det sämsta laget. vad tror ni jag tjänar best på? Köpa moderkort, processor 3 ghz för 3 k eller ram minne och graffekort?

christian
2006-08-12, 17:01
Svårt att säga utan att veta vad din gamla dator är för ngn, är den 4 år så gissar jag på att den inte ens har DDR-minne? Isf tjänar du mycket mer på ett nytt moderkort, processor och minne men behålla ditt grafikkort.

krilleh
2006-08-12, 17:02
Svårt att säga utan att veta vad din gamla dator är för ngn, är den 4 år så gissar jag på att den inte ens har DDR-minne? Isf tjänar du mycket mer på ett nytt moderkort, processor och minne men behålla ditt grafikkort.

Jo det har den. Det fanns med 256 ddr minne sen köpte jag till 256.

christian
2006-08-12, 17:04
Här har du t ex en snabb, liten och lagom burk för 3000:-
http://www.blocket.se/vi/8874621.htm?ca=11_s

På med ditt grafikkort på den där så är det klart sen. En till hårddisk borde du få plats med, kommer inte ihåg hur dessa ser ut inuti dock.

hmm... det var iofs pci-x på denna..

krilleh
2006-08-12, 17:07
Här har du t ex en snabb, liten och lagom burk för 3000:-
http://www.blocket.se/vi/8874621.htm?ca=11_s

På med ditt grafikkort på den där så är det klart sen. En till hårddisk borde du få plats med, kommer inte ihåg hur dessa ser ut inuti dock.

hmm... det var iofs pci-x på denna..

vad menas med pci-x? :) Och det stod att det var ddr2. ÄR det mkt bättre än vanliga? Kan man stoppa in sina vanliga ddr där i också? Eller måste det vara ddr2. Tack för hjälpen so far. Försöker lära mig ;)

btw; försöker leta upp min dator på dells hemsida så får du se.

christian
2006-08-12, 17:11
vad menas med pci-x? :) Och det stod att det var ddr2. ÄR det mkt bättre än vanliga? Kan man stoppa in sina vanliga ddr där i också? Eller måste det vara ddr2. Tack för hjälpen so far. Försöker lära mig ;)

btw; försöker leta upp min dator på dells hemsida så får du se.

Pci-x är en snabbare port för t ex grafik. Ditt kort, som jag antar ä AGP passar inte i den.

DDR2 är, enkelt förklarat, lite förbättrade DDR-minnen. Jag tror inte DDR passar i DDR2-slotar, men är inte säker.

LadyG
2006-08-12, 17:11
pci-x = Peripheral Component Interconnect Extended

Läs mer (http://en.wikipedia.org/wiki/PCI-X)

LadyG
2006-08-12, 17:13
Här har du t ex en snabb, liten och lagom burk för 3000:-
http://www.blocket.se/vi/8874621.htm?ca=11_s

På med ditt grafikkort på den där så är det klart sen. En till hårddisk borde du få plats med, kommer inte ihåg hur dessa ser ut inuti dock.

hmm... det var iofs pci-x på denna..


Menar du PCI Express eller PCI-X förresten?

krilleh
2006-08-12, 17:16
Lyckades hitta lappen där de står all info om datorn :)

Det är tydligen en Dell Dimension 4300.

men om jag ska köpa ett nytt modekort+processor vill jag gärna att mina ram minnen ska passa in där, samt graffekortet och ljudkort osv. Anars blir det dyrt :)

christian
2006-08-12, 17:17
Menar du PCI Express eller PCI-X förresten?

PCI-X.

christian
2006-08-12, 17:20
Lyckades hitta lappen där de står all info om datorn :)

Det är tydligen en Dell Dimension 4300.

men om jag ska köpa ett nytt modekort+processor vill jag gärna att mina ram minnen ska passa in där, samt graffekortet och ljudkort osv. Anars blir det dyrt :)

Det enklaste är ju som sagt grafik och minne, men din CPU är flaskhalsen.

Att byta moderkort är inget jag rekommenderar, Dell har inte standard ATX form utan du måste köpa Dell-moderkort.

Om jag vore i dina skor skulle jag köpa en begagnad eller en billig nydator från någon liten firma som plockar ihop själv. Sen sätter du i ditt grafikkort och ditt extra minne samt säljer gamla dell-datorn för någon tusenlapp.

krilleh
2006-08-12, 17:25
Det enklaste är ju som sagt grafik och minne, men din CPU är flaskhalsen.

Att byta moderkort är inget jag rekommenderar, Dell har inte standard ATX form utan du måste köpa Dell-moderkort.

Om jag vore i dina skor skulle jag köpa en begagnad eller en billig nydator från någon liten firma som plockar ihop själv. Sen sätter du i ditt grafikkort och ditt extra minne samt säljer gamla dell-datorn för någon tusenlapp.

:thumbup:

Låter som ett bra förslag! Vet du själv något firma som tro kan sälja en dator billigt? Det behöver ju inte ingå nånting annat förutom själva moderkortet och processorn igentligen. Bara sakerna passar in där så blir det nog inte för dyrt heller! Sen med tiden kan jag uppgradera lite i taget.

Känns lite riskabelt att köpa en dator från någon person på blocket då jag lätt kan bli lurad. Den kanske inte funkar som den ska osv. Firmor känns bekvämare.

christian
2006-08-12, 17:27
Omöjligt att säga. Du kanske har ngn polare som tröttnat på sitt gamla? Ngn släkting? En "kvartersbutik" i närheten som plockar ihop eller säljer beggat? Blocket.se?

3000:- kommer man tyvärr inte så långt med men det här borde vara det billigaste sättet. Tror jag. =)

krilleh
2006-08-12, 17:29
Omöjligt att säga. Du kanske har ngn polare som tröttnat på sitt gamla? Ngn släkting? En "kvartersbutik" i närheten som plockar ihop eller säljer beggat? Blocket.se?

3000:- kommer man tyvärr inte så långt med men det här borde vara det billigaste sättet. Tror jag. =)

Mm, får höra mig runt helt enkelt.

Hittade denna sak på blocket nyss
http://www.blocket.se/vi/9035826.htm?ca=10_s
Sägs om den? Graffekortet är nog bättre än mitt radeon också sen kan jag nog stoppa in mitt ramminne i den. 2.5 ghzborde väl också räcka

christian
2006-08-12, 17:32
Mm, får höra mig runt helt enkelt.

Hittade denna sak på blocket nyss
http://www.blocket.se/vi/9035826.htm?ca=10_s
Sägs om den? Graffekortet är nog bättre än mitt radeon också sen kan jag nog stoppa in mitt ramminne i den. 2.5 ghzborde väl också räcka

Njae, han säljer ju skärm också och det har du ju redan?

2.5 GHZ är det inte heller, mer 1.8 tror jag. Märkningen AMD har är relaterat till en Inte-processor och inte direkt accepterad av alla. =)

Hittar du en hyffsat snabb standarddator med originalgrafik och utan skärm så är du ju hemma. ;)

tossefar
2006-08-12, 17:34
PCI-X.
Datorn du länkade till hade inte pci-x.
PCI-E menar du troligtvis.

krilleh
2006-08-12, 17:35
Njae, han säljer ju skärm också och det har du ju redan?

2.5 GHZ är det inte heller, mer 1.8 tror jag. Märkningen AMD har är relaterat till en Inte-processor och inte direkt accepterad av alla. =)

Hittar du en hyffsat snabb standarddator med originalgrafik och utan skärm så är du ju hemma. ;)

Jasså ok. Hehe, tur att de finns sånna som dig.

Denna verkar isf vara bättre
http://www.blocket.se/vi/8479512.htm?ca=10_s

Men om graffekortet är inbyggt i modekortet, går dett att sätta in ett nytt? Liksom 64 mb :(

Känns som att jag sitter här och spammar blocket länkar 24/7 nu, men va fan. Måste vara ihärdig när jag väl får chansen :)

christian
2006-08-12, 17:35
Datorn du länkade till hade inte pci-x.
PCI-E menar du troligtvis.

Ah, sorry. Lite ringrostig får man väl säga.

tossefar
2006-08-12, 17:36
Ontopic så är det pengar i sjön att uppdatera datorn du redan har. Spara så du har råd med ett vettigt inköp om ett par månader istället. Vad du än köper nu hjälper föga, det finns fortfarande ett helt gäng flaskhalsar kvar.

krilleh
2006-08-12, 17:41
Ontopic så är det pengar i sjön att uppdatera datorn du redan har. Spara så du har råd med ett vettigt inköp om ett par månader istället. Vad du än köper nu hjälper föga, det finns fortfarande ett helt gäng flaskhalsar kvar.

jo. Jag får 5000 för mitt sommarjobb sen kanske några tusen till om det går som planerat. Men tänkte inte lägga ut mer pengar än 3 tänkte jag.

Blir nog till att köpa moderkort+processor runt 3k, sen lite mer minne.

har funderat ett bra tag för denna
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=UPA16

men hoppas bara mina minnen och allt annat passar i den.

tossefar
2006-08-12, 17:44
jo. Jag får 5000 för mitt sommarjobb sen kanske några tusen till om det går som planerat. Men tänkte inte lägga ut mer pengar än 3 tänkte jag.

Blir nog till att köpa moderkort+processor runt 3k, sen lite mer minne.

har funderat ett bra tag för denna
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=UPA16

men hoppas bara mina minnen och allt annat passar i den.
Visst passar det, men du har fortfarande kvar ditt kassa grafikkort och din troligtvis slöa hårddisk då. Är det så prisvärt? :confused:

krilleh
2006-08-12, 17:45
Visst passar det, men du har fortfarande kvar ditt kassa grafikkort och din troligtvis slöa hårddisk då. Är det så prisvärt? :confused:

slöa hårdisk? Är det så viktigt med just den?

christian
2006-08-12, 17:46
Visst passar det, men du har fortfarande kvar ditt kassa grafikkort och din troligtvis slöa hårddisk då. Är det så prisvärt? :confused:

Det kortet passar väl inte i en Dell-låda med Dells egna formfaktor?

tossefar
2006-08-12, 17:47
slöa hårdisk? Är det så viktigt med just den?
Ptja du har ju inte skrivit vad du har för hårddisk, så det är inte lätt att veta. Jag har svårt att tro att spel som HL2 ens går igång med ditt grafikkort, så du kanske skulle sätta det högre upp på priolistan.

tossefar
2006-08-12, 17:48
Det kortet passar väl inte i en Dell-låda med Dells egna formfaktor?
Alla DELL-datorer har inte en egen formfaktor. Det som brukar ställa till med problem är nätagget och minnesplatserna på äldre DELLs. Nätagget finns det adapters för och minnena hade redan bytts en gång.

krilleh
2006-08-12, 17:49
Ptja du har ju inte skrivit vad du har för hårddisk, så det är inte lätt att veta. Jag har svårt att tro att spela som HL2 ens går igång med ditt grafikkort, så du kanske skulle sätta det högre upp på priolistan.

Hårdisk: 60 GB EIDE , står det om den. Sen köpte jag till en 30 gbs.

tossefar
2006-08-12, 17:51
Hårdisk: 60 GB EIDE , står det om den. Sen köpte jag till en 30 gbs.
Det säger absolut ingenting, vi behöver veta märke och modellnummer.
Risken är dock stor att de är sega.

krilleh
2006-08-12, 17:58
Det säger absolut ingenting, vi behöver veta märke och modellnummer.
Risken är dock stor att de är sega.

jag gick in i enhetshanteraren. har ju 2 hårdiskar så lite svårt att veta vilken som var vilken. Men tror att den jag fick med datorn (60 gbs) hette "Maxtor 6E030L0" Hoppas det räcker med information. mer hittar jag inte!

aliquis
2006-08-12, 19:03
Svårt att säga utan att veta vad din gamla dator är för ngn, är den 4 år så gissar jag på att den inte ens har DDR-minne? Isf tjänar du mycket mer på ett nytt moderkort, processor och minne men behålla ditt grafikkort.Klart han har DDR-minne i en fyra år gammal dator.

tossefar
2006-08-12, 19:47
Klart han har DDR-minne i en fyra år gammal dator.
Nej, är det en P4 så är det större chans att det är rambus än ddr.

tossefar
2006-08-12, 19:48
jag gick in i enhetshanteraren. har ju 2 hårdiskar så lite svårt att veta vilken som var vilken. Men tror att den jag fick med datorn (60 gbs) hette "Maxtor 6E030L0" Hoppas det räcker med information. mer hittar jag inte!
Det modellnumret går till en 30GB-disk. Har du windows på den disken så borde hastigheten inte vara ett problem.

OldandHard
2006-08-12, 20:03
Din dator är tyvärr skit, jag har en liknande, och det är dags att du uppgraderar "nervbanan" (processor,ram,moderkort,grafikkort) och helst HDD.
Här har du en schysst dator för ett överkomligt pris 8395,-
Finns tyvärr inte nån direktlänk men bläddra på http://www.officeone.se/


Platinum Intel Pentium 930 3.0GHz, 1024MB DDR2, 250GB SATA2, DVD R±RW, Microstar GF 7600GT PCI-E 256M 2X DVI HEATPIPE



Information
Moderkort: 775XFIRE-ESATA2 ASRockS775 945PL PCIE, SATA2, DDR2, Raid, 6ch sound,
Processor: Intel Pentium D 930 3,0GHz 800/2x2M S775
Minne: 2x512MB DDR2 533MHz
Hårddisk: Samsung Spin P120S 250GB 7200RPM SATA II
DVD Brännare: NEC ND3550A DVD +R/-RW DualLayer
Grafikkort: Microstar GF 7600GT PCI-E 256M 2X DVI HEATPIPE
Nätaggregat: Q-Tec PSU ATX 500W BigFan LN PFC
Chassi: OM889BK Super Midi tower ATX Svart W/transparent chassi fläkt
Tangentbord & Mus: T-bord PS/2, Optical mus
Högtalare: Subwoofer högtalare

krilleh
2006-08-13, 00:23
Det modellnumret går till en 30GB-disk. Har du windows på den disken så borde hastigheten inte vara ett problem.

Jasså ok då var det fel hårdisk.

Den andra och också den jag har windows på heter iaf "ST380021A". Bör den duga till min nya burk?

och vad menar du med att hastigheten inte bör vara ett problem om jag har windows på min lilla hårdisk? blire stor skillnad?

blekfet2
2006-08-13, 09:17
för 3000kr får du inte ens ett graffekort som duger ;)

Empe
2006-08-13, 11:10
Krilleh, innan du köper någonting så fråga alltid antingen Dell eller butiken där du ska handla ifall just de grejerna passar till din dator.
Det problemet hade jag när jag skulle köpa till mer minne till min Dell.

Tjuckot
2006-08-13, 11:25
när jag skulle uppdatera min kära gamla dell så slutade det med att jag fick köpa en ny låda o skit för det moderkortet jag skulle ha inte skulle passa med dimensionerna i dell datorn.. så akta dig för det bara.

krilleh
2006-08-13, 23:25
när jag skulle uppdatera min kära gamla dell så slutade det med att jag fick köpa en ny låda o skit för det moderkortet jag skulle ha inte skulle passa med dimensionerna i dell datorn.. så akta dig för det bara.

Vilka dimensioner menar du?

Tjuckot
2006-08-13, 23:32
alltså. mitt moderkort satt mellan några... vad va de, upphöjda väggar? eller vad man ska kalla det, minns inte riktigt. Och moderkortet som dell hade gjort passade precis in där. Och det jag ville ha var större än dells moderkort, så det passade inte in i DELL lådan. Så jag fick köpa en ny låda. Hängde du med? ;o jag e lite trött.. :p