handdator

Visa fullständig version : "Betala med kort"-avgift


Purren
2006-08-12, 16:42
Visst får man inte ta ut en "Betala med kort"-avgift? Typ ett påslag på 5 kr eller dyl?

Vad ska man göra om man stöter på det? Går det att anmäla stället någonstans?

bluelight
2006-08-12, 16:44
Jo det får man väl?

dynamo
2006-08-12, 16:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1558034&postcount=25

aliquis
2006-08-12, 18:59
Hos vår TPH får man betala 3kr, fick göra det senast när jag köpte ett paket juice för att jag bara hade 9kr (tänkte inte på att jag hade sedlar hemma.)

Jag tycker dock reglerna är fåniga och det är väl självklart att de skall få ta ut en avgift om de vill det, varför skall man inte stå för extrakostnaden man ger dem? Varför skall de som betalar med kontanter finansiera kortavgifterna? (För på något vis måste det ju betalas, om det sedan är direkt eller via högre varupriser är ju skitsamma.)

Men framförallt är det ju de stora företagen bakom betalkorten som inte borde ta så mycket betalt från butikerna.

Inzza
2006-08-12, 19:04
Hos vår TPH får man betala 3kr, fick göra det senast när jag köpte ett paket juice för att jag bara hade 9kr (tänkte inte på att jag hade sedlar hemma.)

Jag tycker dock reglerna är fåniga och det är väl självklart att de skall få ta ut en avgift om de vill det, varför skall man inte stå för extrakostnaden man ger dem? Varför skall de som betalar med kontanter finansiera kortavgifterna? (För på något vis måste det ju betalas, om det sedan är direkt eller via högre varupriser är ju skitsamma.)

Men framförallt är det ju de stora företagen bakom betalkorten som inte borde ta så mycket betalt från butikerna.

HAHA! TPH = TURKEN PÅ HÖRNAN? :D trodde det bara var vi som kallade turkaffären för det hahahaha

Davil
2006-08-12, 19:06
Om man har VISA, skall man inte betala en kortavgift. Detta enligt deras avtal och jag har själv ringt banken och kollat så att det stämmer.
Dock orkar jag inte hålla på och bråka om 3-5kr på pizzerian eller var man nu är...

dynamo
2006-08-12, 19:13
Hos vår TPH får man betala 3kr, fick göra det senast när jag köpte ett paket juice för att jag bara hade 9kr (tänkte inte på att jag hade sedlar hemma.)

Jag tycker dock reglerna är fåniga och det är väl självklart att de skall få ta ut en avgift om de vill det, varför skall man inte stå för extrakostnaden man ger dem? Varför skall de som betalar med kontanter finansiera kortavgifterna? (För på något vis måste det ju betalas, om det sedan är direkt eller via högre varupriser är ju skitsamma.)

Men framförallt är det ju de stora företagen bakom betalkorten som inte borde ta så mycket betalt från butikerna.

Butiken köper tjänsterna av leverantörer av korthandelstjänster/kortterminaler, som i sin tur har avtal med Visa, Mastercard, American Express osv. Om det i de avtalen står att slutkunderna ej ska belastas för extra utgifter, så ska de inte det. Det är alltså inräknat i prisplanen för butikerna. Sen om avgifterna är rimliga för företagen är en annan sak, det är mellan butiken och leverantören. Inte nått som vi kunder bör belastas för! Jag har för mig att prisplanen från någon/alla leverantörer har ändrats för inte så länge sen också, så att det blir lägre avgifter för småköp osv.


Kontanthantering är inte kostnadsfritt. Jag hoppas vi slipper kontanter helt snart! Det krävs väl att en generation går och dör först. Det kan mycket väl vara så att det är kortbetalare som betalar för kontanthanteringen istället för tvärtom.

dynamo
2006-08-12, 19:14
Om man har VISA, skall man inte betala en kortavgift. Detta enligt deras avtal och jag har själv ringt banken och kollat så att det stämmer.
Dock orkar jag inte hålla på och bråka om 3-5kr på pizzerian eller var man nu är...

Nä, man vill ju inte gärna bråka med den som ska laga mat åt en. Kan hamna oväntade saker i maten då.

aliquis
2006-08-12, 19:22
HAHA! TPH = TURKEN PÅ HÖRNAN? :D trodde det bara var vi som kallade turkaffären för det hahahahaTurken På Hörnet hamnar nog snart i SAOL ska du se.

aliquis
2006-08-12, 19:24
Butiken köper tjänsterna av leverantörer av korthandelstjänster/kortterminaler, som i sin tur har avtal med Visa, Mastercard, American Express osv. Om det i de avtalen står att slutkunderna ej ska belastas för extra utgifter, så ska de inte det. Det är alltså inräknat i prisplanen för butikerna. Sen om avgifterna är rimliga för företagen är en annan sak, det är mellan butiken och leverantören. Inte nått som vi kunder bör belastas för! Jag har för mig att prisplanen från någon/alla leverantörer har ändrats för inte så länge sen också, så att det blir lägre avgifter för småköp osv.


Kontanthantering är inte kostnadsfritt. Jag hoppas vi slipper kontanter helt snart! Det krävs väl att en generation går och dör först. Det kan mycket väl vara så att det är kortbetalare som betalar för kontanthanteringen istället för tvärtom.Mjo, jag tänkte på det och som sagt är ju risken stor att de som handlar med kort betalar för de som handlar med mynt också.. Kanske vill de bara tjäna mer pengar. Nåja, hur får jag tillbaka mina 3kr?

dynamo
2006-08-12, 19:24
Turken På Hörnet hamnar nog snart i SAOL ska du se.

Ohh, ny förkortning! Ska sluta säga turk-livs då.

dynamo
2006-08-12, 19:49
Nåja, hur får jag tillbaka mina 3kr?

Så här stod det på en av länkarna i posten jag länkade till tidigare:

Så, vad gör man om man nu utsätts för dessa förhatliga kortavgifter?

Till att börja med, se till att du använder ditt VISA-kort. Jag bytte nyligen ut mitt AmEx-kort mot mitt VISA vid den aktuella transaktionen.
Meddela kortmottagaren (butiksrepresentanten eller vad det nu är) att det är ett avtalsbrott att debitera dig en kortavgift för att du använder kortet. Upplys men var inte elak. Tänk på att personalen kanske inte har något att säga till om utan bara följer chefens order. (man måste inte förklara detta för dem, men det är ju halva nöjet... )
Om de fortfarande vill debitera en kortavgift, låt dem göra det men se till att det kommer med på kvittot. Är det inte med på kvittot är det en svart inkomst...
Kontakta din bank och gör en anmälan. Du kommer att bli ombedd att faxa in en kopia på slip och kvitto (om det inte är kombinerat - slip/kvitto)
Din bank kommer att återföra kortavgiften till ditt konto och kräva dito från kortmottagarens bank.
Kortmottagarens bank kommer att kontakta kortmottagaren och meddela att de bryter mot avtalet utöver att de tvingas lämna tillbaka den förhatliga kortavgiften.

aliquis
2006-08-12, 19:57
Så här stod det på en av länkarna i posten jag länkade till tidigare:Tror inte att jag fick något kvitto.

Allan
2006-08-12, 22:05
Gnäll inte på kvartersbutiken - gnäll på VISA istället.

allan

Arnesson
2006-08-12, 22:10
Gnäll inte på kvartersbutiken - gnäll på VISA istället.

allan

Klart man ska gnälla minst lika mycket på butikerna, de bryter ju mot avtal de skrivit under.

Kurash
2006-08-12, 22:24
Gnäll inte på kvartersbutiken - gnäll på VISA istället.

allan

Varför gnälla på VISA? Dom tillhandahåller en tjänst. Butikerna slipper kontanthantering, men straffar istället sina kunder för det.

aliquis
2006-08-12, 23:22
Klart man ska gnälla minst lika mycket på butikerna, de bryter ju mot avtal de skrivit under.Å andra sidan har de ju inte mycket till val (man kan ju även säga att om de inte vill stå för kostnaden så behöver de ju inte tillåta kortbetalning) eftersom alla/väldigt många använder kort och om de inte tar emot dem får de ingenting sålt istället.

David86
2006-08-12, 23:37
Borde inte samma sak gälla om jag som har ett kort från FSB tar ut pengar från en SEB automat, då tar dom ju några kronors avgift.. Är väl ändå lite av en Visa-tjänst?

Arnesson
2006-08-12, 23:38
Å andra sidan har de ju inte mycket till val (man kan ju även säga att om de inte vill stå för kostnaden så behöver de ju inte tillåta kortbetalning) eftersom alla/väldigt många använder kort och om de inte tar emot dem får de ingenting sålt istället.

Men de bryter ju iaf. mot avtalet.

Sen förstår jag dina tankar med, men tycker inte man ska flytta skulden helt och hållet till VISA, som "Allan" verkar tycka.

Davil
2006-08-13, 00:07
Man betalar för att ha VISA, så jag tycker VISA skall lägga ner lite jobb på att kontrollera butiker som tar ut den felaktiga avgiften.

Men endå så bör butiken ta reda på vad som gäller, jag tror dock att de flesta butikerna vet om detta men ser en chans att tjäna lite extra..

aliquis
2006-08-13, 00:31
Borde inte samma sak gälla om jag som har ett kort från FSB tar ut pengar från en SEB automat, då tar dom ju några kronors avgift.. Är väl ändå lite av en Visa-tjänst?Gör de?

Fartman
2006-08-13, 02:29
Gnäll inte på kvartersbutiken - gnäll på VISA istället.

allan
tja, man ska väl ändå gnälla på dom som gör fel. Dvs butiken som tar ut en avgift som dom egentligen inte får..
Men personligen ger jag glatt ett när-livs några spänn extra om det kanske bidrar till att det fortfarande finns en butik i närområdet.

coxie
2006-08-13, 06:38
Det är ju nästan bara turk-livs/pizzerior som har dessa avgifterna, helt värdelöst och jag vägrar betala dessa pengar till oseriösa företag.

Har ni någonsin sett en "stor" butik ta ut dess avgifterna?

jenny
2006-08-13, 08:08
Det är ju nästan bara turk-livs/pizzerior som har dessa avgifterna, helt värdelöst och jag vägrar betala dessa pengar till oseriösa företag.

Har ni någonsin sett en "stor" butik ta ut dess avgifterna?

Grejen är att det är för de små butikerna där det kommer in en massa kunder som handlar för småbelopp som det blir dyrt om alla betalar med kort. Avgiften för butiken (antar jag) är samma oavsett hur mycket kunden handlar för.

Turken-på-hörnan har jag inte hört förr. Däremot turkshop och jalla jalla butik.

Purren
2006-08-13, 16:38
Grejen är att det är för de små butikerna där det kommer in en massa kunder som handlar för småbelopp som det blir dyrt om alla betalar med kort. Avgiften för butiken (antar jag) är samma oavsett hur mycket kunden handlar för.

Tror faktiskt det är en fast kostnad + typ 2% av beloppet. Fast det skiljer sig säkert från ställe till ställe.

trasan
2006-08-13, 16:58
Det är ju nästan bara turk-livs/pizzerior som har dessa avgifterna, helt värdelöst och jag vägrar betala dessa pengar till oseriösa företag.

Har ni någonsin sett en "stor" butik ta ut dess avgifterna?

Ja Mcdonken!

Purren
2006-08-13, 17:06
Ja Mcdonken!

Nej aldrig stött på :-S Kanske för att jag har Visa dock.

Pluttski
2006-08-13, 18:28
Har jobbat på en medelstor butik, om jag inte missminner mig skulle vi tjäna på att ge bort varorna, alla ggr någon handlar för under 8kr på kort (händer faktist oftare än man tror).

Börjar man räkna lite på det inser man att det måste vara saftiga avgifter, med tanke på hur många köp som görs per dag. Skulle var skönt om systemet förnyades lite.

Jag hoppas vi slipper kontanter helt snart!

Skulle vara väldigt skönt om det blev så.
Tyvärr händer det alltför ofta att kortläsarna eller kontakten med bankerna krånglar och då är man "up shit creek" utan kontanter

akAn
2006-08-13, 19:18
gäller förbudet att ta avgiften bara för visa kredit, eller för visa betalkort också?

coxie
2006-08-13, 20:05
Grejen är att det är för de små butikerna där det kommer in en massa kunder som handlar för småbelopp som det blir dyrt om alla betalar med kort. Avgiften för butiken (antar jag) är samma oavsett hur mycket kunden handlar för.

Turken-på-hörnan har jag inte hört förr. Däremot turkshop och jalla jalla butik.

tycker inte att det är skäl nog för avtalsbrott, bättre att skippa kortläsaren helt då.

Ankarby
2006-08-13, 20:49
Gnäll inte på kvartersbutiken - gnäll på VISA istället.

allan


Dummaste inlägget idag.

Skyll inte dödsolyckan på mördaren utan på Åhlens som sålde kökskniven... Smart kille *whatever*

Mindek
2006-08-13, 21:47
Kostnad för betalkort i butik

Anslutning 495 Kr
Månad 99 Kr
Transaktion fr. 0 Kr

Vad gnäller handlarna om?

Källa: www.samport.se

dynamo
2006-08-13, 21:55
Kostnad för betalkort i butik

Anslutning 495 Kr
Månad 99 Kr
Transaktion fr. 0 Kr

Vad gnäller handlarna om?

Källa: www.samport.se

Nu står det iofs fr. 0 kr per transaktion. Det verkar inte stå nånstans på hemsidan nån mer exakt prissättning utan de hänvisar att man ska ta kontakt med säljare för mer information.

Det brukar vara ett tecken på att det är mer kostsamt än de vill säga på webbsidan.

Fartman
2006-08-13, 23:40
Tyvärr händer det alltför ofta att kortläsarna eller kontakten med bankerna krånglar och då är man "up shit creek" utan kontanter

Nja, krånglar kontakten med banken är det bara electronkort som inte fungerar. Med ex VISA eller Mastercard så är enda skillnaden att man får lov att visa leg och skriva under kvittot istället för att slå koden.

Mental
2006-08-13, 23:57
Nu står det iofs fr. 0 kr per transaktion. Det verkar inte stå nånstans på hemsidan nån mer exakt prissättning utan de hänvisar att man ska ta kontakt med säljare för mer information.

Det brukar vara ett tecken på att det är mer kostsamt än de vill säga på webbsidan.

läser man prisliste pdf:en så ser det ut att vara runt 20-30 öre per transaktion.

Men nej, det är inte visas fel att butikerna bryter mot de avtal de ingår.

dynamo
2006-08-14, 00:18
läser man prisliste pdf:en så ser det ut att vara runt 20-30 öre per transaktion.

Men nej, det är inte visas fel att butikerna bryter mot de avtal de ingår.

Ahh, missade den pdfen. Ja då var det ju inte dyrt där iaf. Kollade FSB, Nordea och SEB, ingen av de tre listar priser..

SEB skriver t ex såhär:
Prissättning sker alltid individuellt för varje företag, beroende på bransch, kortmix och snittbelopp per nota. För bankkort betalar ditt företag ett fast pris per transaktion. För betal-, kredit- och utländska kort betalar ni ett fast pris per transaktion samt en rörlig del på köpbeloppet.
Där kan man ju iaf se lite bedömningskriterier.

Nordea däremot:
Enligt offert.
Priset för KortAccept baseras på dina övriga affärer med banken. Ju större förtroende du ger oss, desto fördelaktigare villkor får du.

FSB skriver enbart Enligt offert.