handdator

Visa fullständig version : Bildskärmsfråga


DTH
2006-08-12, 16:10
Köpte en ny bärbar dator igår. När man går in i bildskärmsvalmöjlighetsgrejen där man kan välja bilduppdateringsintervallen så e ju en låda kryssad så att den döljer lägen som bildskärmen inte "kan" visa o det står att den kan gå sönder om man använder högre än den klarar av. Min e på 60Hz bara o jag undrar om det verkligen är farligt o ha högre eller om de bara skriver det för skojs skull? :-) Har brukat använda högre på andra bildskärmar utan problem men vill ej paja min nya dator hehe.

christian
2006-08-12, 16:22
På LCD och TFT-skärmar spelar det ingen roll, uppdateringen över hela skärmen sker nära realtid och 60hz är en uppdatering på 60 ggr per sekund. Ditt öga kan uppfatta ungefär 30.

Tror inte LCD och TFT är gjorda för mer än 60, heller?

rememberence
2006-08-12, 16:30
På LCD och TFT-skärmar spelar det ingen roll, uppdateringen över hela skärmen sker nära realtid och 60hz är en uppdatering på 60 ggr per sekund. Ditt öga kan uppfatta ungefär 30.

Tror inte LCD och TFT är gjorda för mer än 60, heller?
det finns lcd/tft som klarar uppdateringsfrekvenser upp till 100 hz, men som du just skrev spelar det ingen roll alls

LadyG
2006-08-12, 17:02
Uppdateringsfrekvensen är viktigare för CRT än LCD & TFT.

Ska man titta på film på en LCD-skärm är det responstiden man ska bekymra sig om. Helst ska responstiden ligga under 30 ms för att bilden ska bli skarp när man visar rörliga bilder.

aliquis
2006-08-12, 19:02
Och anledningen till att det är så här är att på en CRT-skärm sveper elektronstrålen över hela skärmen och fosforet i bildytan tappar ljusstyrka från det att strålen har lämnat en specifik punkt, därför upplevs lås frekvens som flimmer eftersom bilden faktiskt "slocknar" emellanåt.

På en LCD/TFT är varje bildpunkt aktiv hela tiden, däremot kan den ändra utseende 60 ggr per sekund i det här fallet.

DTH
2006-08-13, 14:31
Ok tack så mycket för svaren grabbar! ^^ Dock undrade jag mest om det verkligen är Skadligt eller ej men jag orkar kanske inte bry mig hehe.

formula4shape
2006-08-13, 14:45
Ok tack så mycket för svaren grabbar! ^^ Dock undrade jag mest om det verkligen är Skadligt eller ej men jag orkar kanske inte bry mig hehe.

Nej det är inte skadligt.

Granatgiraffen
2006-08-13, 14:45
Uppdateringsfrekvensen är viktigare för CRT än LCD & TFT.

Ska man titta på film på en LCD-skärm är det responstiden man ska bekymra sig om. Helst ska responstiden ligga under 30 ms för att bilden ska bli skarp när man visar rörliga bilder.

Responstid under 30ms? Är jag fortfarande full?

formula4shape
2006-08-13, 14:47
Responstid under 30ms? Är jag fortfarande full?

Ja troligtvis om det var något oklart i den meningen ;) klockan är inte 16.00 än!

Granatgiraffen
2006-08-13, 14:48
Ja troligtvis om det var något oklart i den meningen ;) klockan är inte 16.00 än!

Men under 30ms? Har jag tagit tidsmaskinen tillbaka till 90-talet eller? :eating:

LadyG
2006-08-13, 14:50
30 ms gäller för alla rörliga bilder, sen att du får anstränga dig för att hitta något med över 18 ms är en helt annan sak. Tekniken har gått frammåt helt enkelt, men ögats uppfattningsförmåga har inte förändrats under samma tid. :)

Du har rätt att kräva av en skärm att den klarar DVI, digital bild är alltid bättre imho.

Tydligare så?

aliquis
2006-08-13, 15:29
Alltid bättre vet jag inte, men med ett digitalt grafikkort och en digitalskärm så är det väl onödigt att omvandra signalen till en analog och sedan tillbaka igen.

Granatgiraffen
2006-08-13, 15:44
Tror någon i tråden har missuppfattat lite vad mänskliga ögat kan uppfatta.

:banned

NiXPhoenix
2006-08-13, 16:13
Men under 30ms? Har jag tagit tidsmaskinen tillbaka till 90-talet eller? :eating:


Det mäts på helt olika sätt, tillverkarna mäter växling mellan till exempel svart till vitt, det som ger bäst siffror helt enkelt. Verkligheten ser helt annorlunda ut.
Om du läser en lite utförligare recension på t ex Tom's Hardware så finns det kurvor där de visar responstiden mellan olika färger (tror det är mest gråskalor man kollar, vet inte varför, det räcker väl) och här kan responstiderna lätt hoppa över 30ms om det är en lite finare panel av MVA-typ.

Granatgiraffen
2006-08-13, 16:17
Det mäts på helt olika sätt, tillverkarna mäter växling mellan till exempel svart till vitt, det som ger bäst siffror helt enkelt. Verkligheten ser helt annorlunda ut.
Om du läser en lite utförligare recension på t ex Tom's Hardware så finns det kurvor där de visar responstiden mellan olika färger (tror det är mest gråskalor man kollar, vet inte varför, det räcker väl) och här kan responstiderna lätt hoppa över 30ms om det är en lite finare panel av MVA-typ.

Jag vet hur man mäter? Bra svarat på inget alls.

Olsson
2006-08-13, 16:28
Tror någon i tråden har missuppfattat lite vad mänskliga ögat kan uppfatta.

:banned

Ja, i det här fallet så är det nog du.

Granatgiraffen
2006-08-13, 16:35
Men okej. Så att folk kan sluta att känna sig lite tröga.

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Läs, utbilda er, bli som jag(om ni har tur)

tossefar
2006-08-13, 16:46
Men okej. Så att folk kan sluta att känna sig lite tröga.

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Läs, utbilda er, bli som jag(om ni har tur)
Lägg ner fittattityden, ingen har sagt något annat. Att man helst ska ha under 30 ms fördröjning på skärmen har inget att göra med hur många rutor per sekund som visas.

Granatgiraffen
2006-08-14, 11:52
Lägg ner fittattityden, ingen har sagt något annat. Att man helst ska ha under 30 ms fördröjning på skärmen har inget att göra med hur många rutor per sekund som visas.

Men helst under 30ms är ett skittips. Och självklart har det att göra med hur många rutor per sekund som visas.

Piranha
2006-08-14, 11:55
På LCD och TFT-skärmar spelar det ingen roll, uppdateringen över hela skärmen sker nära realtid och 60hz är en uppdatering på 60 ggr per sekund. Ditt öga kan uppfatta ungefär 30.

Tror inte LCD och TFT är gjorda för mer än 60, heller?


Dock får man lepra i ögonen om man stirrar in i en CRT skärm med 60Hz svepfrekvens, minst 85 för att det skall kännas någorlunda behagligt.