handdator

Visa fullständig version : VIlka muskler roterar överarmen innåt?


Erik__
2006-08-12, 12:37
I min lilla kamp mot hållningsproblem så har jag inlett någon form av bredfrontskrig och försöker få bort alla problem samtidigt, dom hänger ju ihop på ett eller flera sätt ändå så. Men hur får man bort den ständiga innåtrotation, och hänger den ihop med att hela axelpartiet "fallit frammåt"?

Skakis
2006-08-12, 12:58
Som svar till din rubrik: Subscapularis, Teres major, Pectoralis major, Deltoideus anterior (främre fibrerna på deltoideus alltså) samt även lite från Latissimus dorsi. Läs mer om dessa på http://www.exrx.net

Det övriga får nog någon mer kunnig än mig hjälpa dig med.

Diggler
2006-08-12, 13:14
Stretcha ut bröstet (det gör du bra med djupa flyes och cablecross i lång rom när du tränar bröst byt gärna ut några set pressar mot fler flyes).

Bra övningar, för rhomboideus och baksida axlar( =viktiga "hållningsmuskler") är: Facepulls, rodd med armbågarna rätt ut, magliggande hantellyft, framåtlutande hantellyft, utåtrotation i kabel eller med gummiband. När du kör rygg, så kör mer av dessa och tänk på att vanliga roddövningar, latsdrag, och chins också förvärrar ditt problem.

BigForre
2006-08-12, 13:24
Erik, jobbar också en del med det här just nu i min träning. Har inte så lång erfarenhet av styrketräning, men det jag arbetar mycket med nu när jag tränar är bra ballans mellan fram och baksida, där bakre deltan tränas relativt hårt och skivstångsroddd bred fattning ("omvänd bänkpress"). Avslutande övning för bröst kör jag numera hantelflyes med måttlig vikt och fokus på absolut full rom. Övningar som chins fuskas det aldrig med att släppa ut latsen helt för att få in stretch i övningen. Förutom dessa tankar under träning stretchas bröst och lats relativt flitigt. Det går åt rätt håll för mig ia alla fall, om du vill kika så för jag sedan träningen nystartade träningsdagbok där även stretchen skrivs upp...