handdator

Visa fullständig version : spisen kylen frysen funkar utan propp. mysko?


viktor88
2006-08-12, 12:01
spisen kylen och frysen funkade inte och så drog jag ur proppen och så funka det. ska det kunna funka då??? helmysko väll?
Och så var prop underplattan sönder, vart farao köper man en propunderplatta?

Bartman
2006-08-12, 12:07
spisen kylen och frysen funkade inte och så drog jag ur proppen och så funka det. ska det kunna funka då??? helmysko väll?
Och så var prop underplattan sönder, vart farao köper man en propunderplatta?
Tycker du ska ringa till hyresvärden. Ganska stor risk att det blir kortslutning och det vill man inte. Plattan som sitter bakom proppen får du inte byta själv, den måste bytas av en elektriker.

viktor88
2006-08-12, 12:08
Tycker du ska ringa till hyresvärden. Ganska stor risk att det blir kortslutning och det vill man inte. Plattan som sitter bakom proppen får du inte byta själv, den måste bytas av en elektriker.

okej tackar

viktor88
2006-08-12, 12:13
och så måsta man ha 6an på spisen på för att kylen och frysen ska kunna gå halvbra :confused:

Bartman
2006-08-12, 12:18
och så måsta man ha 6an på spisen på för att kylen och frysen ska kunna gå halvbra :confused:
Om jag vore du skulle jag stänga av stömmen till nån kommer och kollar på det. Inte så kul om det börjar brinna eller om du får ström i dig. Vet du om dom har gjort nåt arbete med elen i huset dom sista dagarna? Skulle kunna ha blivit nåt fel då isf.

viktor88
2006-08-12, 12:21
Om jag vore du skulle jag stänga av stömmen till nån kommer och kollar på det. Inte så kul om det börjar brinna eller om du får ström i dig. Vet du om dom har gjort nåt arbete med elen i huset dom sista dagarna? Skulle kunna ha blivit nåt fel då isf.

ne ja vet inte, men morsan kommer över snart så får hon ringa till någon elektriker och sköta det där.
tack för hjälpen Bartman :)

internethjälten
2006-08-12, 12:26
låter som en av huvudsäkringarna in till lägenheten gått
och när du annvänder spisen så går strömmen genom den
till de andra sakerna...

eltejp
2006-08-12, 13:14
stäng av strömmen, ring hyresvärden och be honom kontakta en elektriker!

troligen så är det nollfel i centralen, dvs glapp mellan noll- och jordskenan. kan vara livsfarligt med sådant elfel.

Bronkitkorv
2006-08-12, 13:18
Om det hade gällt en bil så hade jag sagt jordfel. Ring hyresvärden genast föreslår jag.

viktor88
2006-08-12, 15:16
vi gjorde så här att vi satte i en propp bara utan någon underplatta.

Liten Men Fet
2006-08-12, 15:20
vi gjorde så här att vi satte i en propp bara utan någon underplatta.

Det är inte där problemet sitter.

Om det finns ström till spisen när proppen är borta så är det allvarligt fel. Proppen ska bryta strömkretsen genom att vara den svaga länken som brinner av när det blir kortslutning.

Om du får en kortslutning nu så märker du kanske inte det förrens du tar i spisen då du brinner och steks ihjäl. Stäng av all ström och ring hyresvärden eller en elektriker direkt.

Bönne
2006-08-12, 15:30
En spis går på tre faser, en säkring bryter bara en fas, bryter du en av faserna, det möjligt att spisen då fungerar på endast två faser.

Liten Men Fet
2006-08-12, 16:16
En spis går på tre faser, en säkring bryter bara en fas, bryter du en av faserna, det möjligt att spisen då fungerar på endast två faser.

Doh! Varför tänkte jag inte på det :em: