handdator

Visa fullständig version : Den stora Paintbolltråden


hobbitar
2006-08-12, 09:18
Nästa lördag ska jag iväg och skjuta/spela Painball och jag undrar om ni har några strategiska tips?

Ska man rusa/"campa"/smyga etc??

Banan är i en skog och ganska stor, kanske lite mindre än en fotbollsplan, där är mycket höga träd och en del buskar m.m...

Karelin
2006-08-12, 09:24
Nästa lördag ska jag iväg och skjuta/spela Painball och jag undrar om ni har några strategiska tips?

Ska man rusa/"campa"/smyga etc??

Banan är i en skog och ganska stor, kanske lite mindre än en fotbollsplan, där är mycket höga träd och en del buskar m.m...

Beror ju på dina medspelare. Kan man få dem att fatta enkelt strategiskt tänkande kommer ni rocka hårt ;)

Personligen tycker jag om att göra lite blandat. Byt strategi för varje omgång. Placera ut nån "sniper" ja du vet... använd fantasin. Rusa fungerar sällan nå vidare.

Paintball rox =)

Kurash
2006-08-12, 09:24
Spray 'n Pray!

carlsm
2006-08-12, 10:09
Är det seriöst spel med lag och arrangerad bana etc är det upp till ditt lag att hitta på en bra strategi att följa beroende på motståndare, bana och er egen förmåga. Vilken din roll blir beror ju på vad som passar dig bäst.

Är det lite mindre seriöst är det alltid jävligt kul att rusa, särskilt om spelet blivit stillastående.

Hoppas hur som helst att du har riktigt kul! :)

Ahh the sweet memories!!

Larsson
2006-08-12, 10:17
Körde paintball rätt nyligen på banan utanför lkpg och där funkade det bäst att vara lite strategisk och ta det lite lungt i början. Fast som tidigare sagt märks rätt fort vad som funkar bäst, mycket beror på hur motståndarlaget agerar.

HenrY
2006-08-12, 11:15
Spray 'n Pray!

Så körde alltid jag när jag lirade CS back in the days!:D
Fungerade ibland vissa dagar när man hade tur iaf...

Frantic
2006-08-12, 11:23
Jag var och spelade för några veckor sen och när en av oss blev skadade så fick vi med en instruktör i laget. Hans bästa tips var att verkligen försöka avancera och absolut inte fastna bakom något skydd. Det är dessutom jävligt tråkigt om alla bara sitter och hukar bakom nåt plank/buske...

hum
2006-08-12, 11:23
Nån här som spelar seriöst i lag osv?
Jag och några polare tänkte köpa utrustningar och börja. Nybörjartips? :)

hobbitar
2006-08-12, 11:31
Där jag ska spela har dom inga pungskydd, är det en bra id'e att ta med eget?

Sebbe_H
2006-08-12, 12:09
Där jag ska spela har dom inga pungskydd, är det en bra id'e att ta med eget?

Gissa? Hur tror du Charles och hans två vänner mår om dom blir träffade?

Nitrometan
2006-08-12, 12:39
Där jag ska spela har dom inga pungskydd, är det en bra id'e att ta med eget?
Det beror ju på vilken läggning du har. *slap*

aitamaa
2006-08-12, 12:43
Nån här som spelar seriöst i lag osv?
Jag och några polare tänkte köpa utrustningar och börja. Nybörjartips? :)


www.stratec.nu

sen söka upp nån kul plats i skogen och kriga som galningar..

Vastrix
2006-08-12, 12:48
Där jag ska spela har dom inga pungskydd, är det en bra id'e att ta med eget?

Kan tänka mig att det gör ont om man får en träff på juvelerna och är naken eller har tights på sig. Har man däremot kraftigt tyg så gör det inte så förskräckligt ont, jag trodde att det skulle vara mycket värre. Enda stället som har varit obehagligt för mig att bli träffad på var övre pannan/håret men annars är det inte så farligt.
Kan iofs. bero på avståndet jag har blivit träffad på de gånger jag spelat.


/V.

bluelight
2006-08-12, 13:09
Ta med dig nåra sorts handskar, fingrarna mår inte bra av att bli träffad på några meters avstånd vill jag lova.

Annars är det jäkligt kul att spela paintball! En strategi är ju att avancera framåt och längds sidorna och springa runt motståndarna, men det avgör ju ni i laget. Campa suger iaf :D

Liten Men Fet
2006-08-12, 13:50
Nästa lördag ska jag iväg och skjuta/spela Painball och jag undrar om ni har några strategiska tips?

Ska man rusa/"campa"/smyga etc??

Banan är i en skog och ganska stor, kanske lite mindre än en fotbollsplan, där är mycket höga träd och en del buskar m.m...

Nu har jag inte spelat nån paitball MEN, är det bra med skyl men inte med skydd så skulle jag avancera försiktigt och jobba på att inte höras eller synas. Välj också vägar/skydd som inte är uppenbara. En ensam buske är dumt att gömma sig bakom, för den blir misstänkt snabbt.

Håller man sig blixtstilla och inte låter så blir man i allmänhet inte sedd, undvik vegitation som rör sig om du puttar på den. Små träd och låga buskar rör sig mycket om man kommer åt dom när man kryper.
Låga ställningar för att inte synas och blir du beskjuten gå lägre, dyk i skydd.
Om du ser en fiende som inte sett dig se till att hitta skydd innan du börjar skjuta och avslöjar din position.

Jobba från skydd till skydd stanna aldrig på öppen mark. Avancera långsamt, stanna och lyssna titta. Planera din rutt i förväg och ha reträttvägar.

Alternativt och kanske roligare, jobba i par. 10 meters lucka, handsignaler som kommunikation. Blir det eldstrid så är eld och rörelse ofta det bästa, en skjuter för att hålla ner motståndaren medans den andre rusar 10 m till nästa skydd och börjar skjuta varvid den andre avanserar.
Klumpa inte ihop er för då blir ni lättare mål. Gör kringgående rörelser om ni hittar en kampare.

Liten Men Fet
2006-08-12, 13:55
Kläder ska naturligtvis vara mörka och gärna bruna/gröna.
Inga vita gympadojor. Inga färglada attiraljer, inget som skramlar.
När du klätt på dig så hoppa på stället jämfota så ska inget skramla eller låta från klädsel/utrustning.
Ljusa händer eller ansikten syns ganska bra.

Whistler
2006-08-12, 14:07
Okej, nu kommer jag trolla lite, men varför spela paintball?
Jag har inte fattat det roliga med det, sedan jag började lira airsoft. :bow:

tuben
2006-08-12, 14:23
Nån här som spelar seriöst i lag osv?
Jag och några polare tänkte köpa utrustningar och börja. Nybörjartips? :)

Hade ni tänkt spela rec. ball eller sup air, x-ball eller liknande?
Kan rekommendera Smart parts Ion som första bössa. Det är verkligen en bra markör för dom pengarna den kostar.
Sen börja spela med luft från början om ni tänker spela någorlunda regelbundet, fan så mycket bättre än co2.

tuben
2006-08-12, 14:30
Kan tänka mig att det gör ont om man får en träff på juvelerna och är naken eller har tights på sig. Har man däremot kraftigt tyg så gör det inte så förskräckligt ont, jag trodde att det skulle vara mycket värre. Enda stället som har varit obehagligt för mig att bli träffad på var övre pannan/håret men annars är det inte så farligt.
Kan iofs. bero på avståndet jag har blivit träffad på de gånger jag spelat.


/V.

Beror helt på hur högt kronad markörerna är, hyrmarkörerna brukar dom inte krona speciellt ofta så dom kan vara en bra bit över det tillåtna 300 feets per sec som används i tävlingsspel. Jag vet folk som blivit träffade på kulorna av hyrmarkör och fått operera bort en testikel. Visst lite skräckhistorier men det är ingen omöjlighet precis.

Bild på träffad pungkula (klicka inte om ni inte vill se en blå pung)
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/righty1.jpg

Karelin
2006-08-12, 14:30
Nån här som spelar seriöst i lag osv?
Jag och några polare tänkte köpa utrustningar och börja. Nybörjartips? :)


Köp prylarna på www.stratec.com =) bra priser och mycket grejer !

shadowfire
2006-08-12, 14:41
Såväl militär taktik som taktik för paintball/softair är att köra skyttepar, vid motstånd trycker en ner målet (dvs automateld så pipan glöder) o den andre förflyttar sig sidled o flankar. Oftast räcker det med 10-15m sidoförflyttning för att få skottvinkel från flanken (ett par liggade ben eller en bål som sticker fram) och måltavlan ser oftast inte detta då denne är sprayad av understödande eld.

Ack så enkel men ack så effektiv taktik.
Ska du köra solonumret så se alltid till att ha ett skydd framför dig och minst ett alternativt skydd sidledes. Blir du nertryckt så försök backa och själv förflytta dig sidledes för att undvika o bli flankad.

/fd paintballkapten (tävlade i 2½ år) o fd gruppchef för flygbasjägare

Liten Men Fet
2006-08-12, 15:27
Okej, nu kommer jag trolla lite, men varför spela paintball?
Jag har inte fattat det roliga med det, sedan jag började lira airsoft. :bow:

Jag tror att det oftast är att man vill kunna avgöra om någon blivit träffad för då får man färg på sig och det ska göra ONT när man blir träffad för då uppträder folk vettigare.

Airsoft känns lite som leka krig med ärtrör för en icke insatt. Räckvidden och möjligheten att skjuta genom lövverk och liknande måste vara bättre på en paintballbössa då kulan är tyngre.

Whistler
2006-08-12, 17:14
Jag tror att det oftast är att man vill kunna avgöra om någon blivit träffad för då får man färg på sig och det ska göra ONT när man blir träffad för då uppträder folk vettigare.

Airsoft känns lite som leka krig med ärtrör för en icke insatt. Räckvidden och möjligheten att skjuta genom lövverk och liknande måste vara bättre på en paintballbössa då kulan är tyngre.

Du har aldrig blivit träffad av en airsoftkula i huvudet från 80m avstånd, va? Snipers är trevliga... ;)

Eller när det kommer någon jeppe med en m249 och sprutar ut sisådär 2000 kulor i ens riktning. Då är det bara att ge upp. :)

Tror man att man sitter skyddad så är det alltid någon jävel som skickar in en granat och så är man körd ändå. :D

Fast det där med att veta eller inte veta om man blivit träffad är ju en fråga om vad man vill ha ut av det hela. Personligen ser jag det så här:

Airsoft = Hobby för folk som vill ha kul, baseras på ärlighet, blir därmed mognare spel.
Paintball = tävlingsverksamhet för folk som alltid måste vara bäst.

Liten Men Fet
2006-08-12, 18:25
Du har aldrig blivit träffad av en airsoftkula i huvudet från 80m avstånd, va? Snipers är trevliga... ;)

Eller när det kommer någon jeppe med en m249 och sprutar ut sisådär 2000 kulor i ens riktning. Då är det bara att ge upp. :)

Tror man att man sitter skyddad så är det alltid någon jävel som skickar in en granat och så är man körd ändå. :D

Fast det där med att veta eller inte veta om man blivit träffad är ju en fråga om vad man vill ha ut av det hela. Personligen ser jag det så här:

Airsoft = Hobby för folk som vill ha kul, baseras på ärlighet, blir därmed mognare spel.
Paintball = tävlingsverksamhet för folk som alltid måste vara bäst.

Men det handlar ju inte om att vara ärlig och säga "jag blev träffad" utan skräcken för att det gör så ont. Fruktan för smärta är ju enda anledningen till att nedhållande eld kan fungera.

Jag svamlar egentligen bara för jag har inte provat varken paintball eller airsoft.
Men man hör ju på namnen:
PAINtball
AIR-SOFT (luft mjuk?)

Whistler
2006-08-13, 02:24
Men det handlar ju inte om att vara ärlig och säga "jag blev träffad" utan skräcken för att det gör så ont. Fruktan för smärta är ju enda anledningen till att nedhållande eld kan fungera.

Jag svamlar egentligen bara för jag har inte provat varken paintball eller airsoft.
Men man hör ju på namnen:
PAINtball
AIR-SOFT (luft mjuk?)

Jadu... Jag har blött från sår orsakade av airsoftkulor, och det från avstånd upp till 10m, så ont gör det emellanåt.

Jag brukar säga som så (beror ju givetvis på vilka man spelar med) att det gör tillräckligt ont för att man inte ska vilja bli träffad, men inte så ont att man inte ska våga spela.

Termen Airsoft kommer från Japan och syftar till att det är mildare träffar än från ett luftvapen med t ex Diabolo-kulor.

Tolkia
2006-08-13, 02:29
För en utomstående verkar det som om både Airsoft och Paintball gärna "vill vara bäst" (eller värst?) ... åtminstone här och nu.

garm
2006-08-13, 17:56
För er som undrar om taktik och dyl. Spelar det en jäkla roll vilka man spelar mot. Själv är jag aktiv paintball spelare och tävlar regelbundet med mitt lag.

Lite tips. Som nybörjare
1. Välj antingen springa eller skjuta, kombinationen resulterat oftast i klumpigt springande och bollar rakt upp i luften.
2. Misstaget många gör är att de blir rädda och står kvar vid sitt värn (hinder) Försök istället då tillfälle ges avancera uppåt banan, det är oftast väldigt lätt att ta sig uppåt.
3. Stick aldrig ut bara markören, du träffar inget men blir en utmärkt måltavla. Pickan stadigt med båda händerna och masken bakom gäller.
4.Håll koll på dina kroppsdelar, du syns mer än vad du tror bakom ditt värn.


Edit: Glöm inte www.paintball.se den bästa portalen!

Whistler
2006-08-13, 19:45
För en utomstående verkar det som om både Airsoft och Paintball gärna "vill vara bäst" (eller värst?) ... åtminstone här och nu.

Många ser det nog så, jag försöker istället säga att det är olika typer av aktiviteter för olika ändamål. Tävla = paintboll. Bara ha kul med polarna utan press = airsoft. Plus att airsoft oftast drar till sig "realisterna" på ett annat sätt, eftersom en airsoftbössa träffar där du siktar, ser ut som ett riktigt vapen och kan använda massor av realsteel acessoarer.

garm
2006-08-13, 21:19
Många ser det nog så, jag försöker istället säga att det är olika typer av aktiviteter för olika ändamål. Tävla = paintboll. Bara ha kul med polarna utan press = airsoft. Plus att airsoft oftast drar till sig "realisterna" på ett annat sätt, eftersom en airsoftbössa träffar där du siktar, ser ut som ett riktigt vapen och kan använda massor av realsteel acessoarer.

Jag ser paintball som en sport airsoft som en lek lr hobby om man vill kalla det för de.

Paintball har alla moment som innefattas av en sport och det är fysiken och massor taktik och reknik som spelar in.

Förövrigt, snälla säg Paintball, finns ingen förutom de ovis som säger paintboll. :whipped:

Kwon
2006-08-13, 21:30
Med risk för att verka ovis måste jag dock påpeka att jag tyckte paintboll var lite kul när det var nytt (precis hade kommit).

Vi var ett gäng som var helt galna och skulle ha det bästa inom paintboll.

Självklart ville jag ha en mask som liknande en ninja-mask.

Paintboll var riktigt kul.

Whistler
2006-08-13, 22:38
Jag ser paintball som en sport airsoft som en lek lr hobby om man vill kalla det för de.

Paintball har alla moment som innefattas av en sport och det är fysiken och massor taktik och reknik som spelar in.

Förövrigt, snälla säg Paintball, finns ingen förutom de ovis som säger paintboll. :whipped:

Gah! Fattar inte att jag skrev så! Paintball heter det självfallet... My bad.

Finns många airsoftlag/föreningar/sällskap som går in hårt på fys och taktik, åker på läger och föreläsningar i SIB (Strid i bebyggelse) och annat sånt, men likväl så är det bara en hobby. De som går in så hårt för det gör det sällan för att vara bäst, utan snarare för att kunna leka så realistiskt som möjligt. :hbang:

Gimp
2006-08-13, 22:53
Kör så det ryker, avancera och håll trycket uppe hela tiden, dels för att det är roligare att vara den aggresiva och dels för att man ofta vinner på det. Dessutom brukar vara ungefär 200 bollar i magasinet och det tar ett tag att skjuta slut på alla (som nybörjare) så var inte rädd för att spruta ut lite bollar. Ibland har du dessutom med dig extra pods á 200 bollar i att fylla på med om de skulle ta slut.

Försök håll kontakt med dina kamrater och undvik naturligtvis vägar som är svårt att retiera ifrån om du komma ifrån de andra och/eller måste göra allt själv.

Jag har mest spelat på banor med hinder i och inte så mycket i skogen. Fördelen med att spela i skogen är att det går åt mindre bollar, spelet tar inte längre tid och man kan variera omgivningen lite mer. På bana är det kort men jäkligt intensivt och det sprutar adrenalin.

http://www.holmbushpaintballshop.co.uk/paintball-shop/images/package_images/tippmann-a5.jpg
Min fina markör, en tippmann a-5. Den strular aldrig och det finns all möjlighet i världen att uppgradera den till en mycket mer avancerad markör om man skulle vilja det. :thumbup:

Timme
2006-08-14, 00:16
Paintball är sjukt kul! jag ställde alltid in mig på ett ställe eller ett skydd som jag rusade som en idiot till precis när matchen började. Där "campade" jag ett tag och skjöt på dem jag såg. Sedan så planerar du nästa rusning till ett nytt ställe där du kan ligga skyddad och skjuter där ifrån. osv.

Timme
2006-08-14, 00:18
haha jag editerade mitt inlägg fint efter att jag läst garms inlägg :D

garm
2006-08-14, 11:10
haha jag editerade mitt inlägg fint efter att jag läst garms inlägg :D

tack :) Nu mår jag lite bättre ;)

Frantic
2006-08-14, 11:38
Självklart ville jag ha en mask som liknande en ninja-mask.


Haha jag kan se framför mig hur du smyger runt i skogen endast beväpnad med en pensel ist för ett ninjasvärd :D

bass
2006-08-14, 11:56
Brukar själv spela nere på Sveriges största paintballbana, nere i Skåne.

Här är några bilder från när vi spelade för några månader sen:

Lag Gul snackar taktik, jag som står och pekar med armen.
http://www.paintball.se/gallery/albums/Bilder%20Saxtorp/IMG_9546.JPG

Första omgången börjar.
http://www.paintball.se/gallery/albums/Bilder%20Saxtorp/IMG_9555.JPG

Och här blev vi snabbt överfallna.
http://www.paintball.se/gallery/albums/Bilder%20Saxtorp/IMG_9571.JPG

hum
2006-08-14, 14:03
Nu blev jag ju osäker på vad som är roligast av paintball och airsoft. :confused:

Airsoft känns mer realistiskt men såklart tråkigt att det inte syns (eller känns) när man blir träffad. Vilket är bäst?

Finns ju btw paintballkulor till airsoftvapen, är det nåt att ha?

Lellan
2006-08-14, 14:26
Jag ska tvingas vara med på paintball och det snackas om paintball duell..? Är det vad det låter som blir jag rädd..:(

garm
2006-08-14, 16:09
Nu blev jag ju osäker på vad som är roligast av paintball och airsoft. :confused:

Airsoft känns mer realistiskt men såklart tråkigt att det inte syns (eller känns) när man blir träffad. Vilket är bäst?

Finns ju btw paintballkulor till airsoftvapen, är det nåt att ha?

Nej kulorna suger, de ställer ofta till problem och även så är de pyttesmå om du jämför med riktiga paintballs.

Och självfallet är paintball roligare. Det är precis som vilken sport som hellst och det är dina insatser och ditt lags som spelar roll.
Utecklingsmöjligheterna är stora och iom en såpass ny sport växer den snabbt.

Sen är det mycket med att fixa markören/uppgradera eller vad du vill så den biten missar du ju inte.

Så mitt tips vet du självfallet vad det blir då vem som hellst kan spela paintball!

garm
2006-08-14, 16:19
Brukar själv spela nere på Sveriges största paintballbana, nere i Skåne.

Här är några bilder från när vi spelade för några månader sen:



Ser roligt ut, men vad många ni är.
Här är några bilder med vårat lag från i år.

Vill ni se mer får ni kika här -> http://www.overdrivepaintball.se

Taktiksnack och peppning.
http://www.lpcpaintball.se/overdrive/galleri/WSS_Karlstad_060507/slides/ws1_karlstad_186.jpg


Precis i breaken, alla springer till sina värn.
http://www.lpcpaintball.se/overdrive/galleri/MSS2_Kjula_060527/slides/mss2_kjula_dsc_9648.jpg


And that's me ;)
http://www.lpcpaintball.se/overdrive/galleri/WSS_Karlstad_060507/slides/ws1_karlstad_120.jpg

Whistler
2006-08-14, 17:10
Airsoft SWAT:

http://hem.bredband.net/peell/frysen/1.jpg
http://hem.bredband.net/peell/frysen/2.jpg

Airsoft MilSim:

http://img.photobucket.com/albums/v466/salazarnb/DSC_0047_liten.jpg
http://airsoft.abacrombie.se/spel/050910-11-bockaby/050911/images/050911_bockaby_78.jpg
http://frysen.nu//components/com_ponygallery/img_pictures/20043_20060115_-507917170.jpg

WHITEFOLKS
2006-08-14, 17:13
Själv tävlingsspelar jag i "laser tag", främst på den sortens system som Laserdome använder i Sverige. Mycket rolig verksamhet :D

Ninjasmurf
2006-08-14, 17:53
Körde paintball i 18års åldern, rätt kul förutom att vapnen hade noll träffsäkerhet så man fick köra Rambo taktiken hela tid (spring mot och skjuta hela tiden). Kommer ihåg att det gör mest ont att bi träffad i ryggen.

Kwon
2006-08-14, 18:11
Haha jag kan se framför mig hur du smyger runt i skogen endast beväpnad med en pensel ist för ett ninjasvärd :D

Jag ville helst köra med en sån där "fakirdolk" från Butt-Eriks med färg på! :D

Liten Men Fet
2006-08-14, 18:29
Airsoft SWAT:



Just sådana här bilder utgör det jag tycker är lite fånigt med airsoft. Halvvuxna människor som vill tro att dom är elitsoldater, exakta replikor på vapnen men dom säger ändå bara "plupp".

Vill jag ut och leka så blir det paintball med polare där alla vill lägga det på en lagom nivå inget rambo runkande för mig tack, det känns bara fånigt.

Kwon
2006-08-14, 18:47
Just sådana här bilder utgör det jag tycker är lite fånigt med airsoft. Halvvuxna människor som vill tro att dom är elitsoldater, exakta replikor på vapnen men dom säger ändå bara "plupp".

Vill jag ut och leka så blir det paintball med polare där alla vill lägga det på en lagom nivå inget rambo runkande för mig tack, det känns bara fånigt.

Fånigt eller inte är ju upp till person.

Det som är positivt är ju att här kan de klä upp sig och använda vapen som ser liknande ut de riktiga och skjuta på varandra utan att folk dör! :)

Vissa tycker det är kul att leka lite krig helt enkelt (pricksäkerhet, lagarbete och andra saker tränas även) och de kan utföra en hel del krigs-scenarion och träna på att bli bättre utan att dö på kuppen.

Vissa gillar att leka krig, andra att samla frimärken.

Jag ser inget fånigt med det ena eller det andra så länge dom har kul och trivs. (och inte skadar varandra)

När jag gick i gymnasiet tyckte jag paintball, softair och liknande var jättekul! :D

Att samla frimärken tyckte jag var enormt fånigt, men när jag blir 70-80 kommer jag nog tycka att frimärkssamling is teh shit och att soft-air/paintboll suger fedt och är jättefånigt! :D

WHITEFOLKS
2006-08-14, 18:48
Jag jobbar på Laserdome i Stockholm ibland och det är ofta folk uttrycker att "paintball är bättre än Laserdome för det är mer realistiskt" och att det är bättre för det "ska göra lite ont".

Ang. det realistiska så är iaf inte jag ute efter att simulera krig, det är ett helt annat sorts spel, med baser och så - det är inte menat att simulera krig och ska inte heller göra det.

Ang. smärtan så är det ju mest en machogrej och något man mest hör från de som inte presterat så bra i spelet.

Whistler
2006-08-14, 19:44
Vill man ha smärta så kan jag ju komma och sparka vederbörande i ansiktet, det gör också ont. Spelar airsoft, laserdome och paintball gör man för att ha kul...

WHITEFOLKS
2006-08-14, 20:11
Precis.

Och jag tror även "realistiskt" är något vi gärna undviker :D

Liten Men Fet
2006-08-14, 21:48
Fånigt eller inte är ju upp till person.

Det som är positivt är ju att här kan de klä upp sig och använda vapen som ser liknande ut de riktiga och skjuta på varandra utan att folk dör! :)

Vissa tycker det är kul att leka lite krig helt enkelt (pricksäkerhet, lagarbete och andra saker tränas även) och de kan utföra en hel del krigs-scenarion och träna på att bli bättre utan att dö på kuppen.

Vissa gillar att leka krig, andra att samla frimärken.

Jag ser inget fånigt med det ena eller det andra så länge dom har kul och trivs. (och inte skadar varandra)

När jag gick i gymnasiet tyckte jag paintball, softair och liknande var jättekul! :D

Att samla frimärken tyckte jag var enormt fånigt, men när jag blir 70-80 kommer jag nog tycka att frimärkssamling is teh shit och att soft-air/paintboll suger fedt och är jättefånigt! :D

Jo självklart så dömmer jag ingen för att dom gör sådant dom tycker är kul.
Jag skulle känna mig lite fånig om jag la så mycket tid att fixa med attiraljer runt lekandet som vissa enligt bilderna verkar göra med airsoft.
Att kasta på sig lämpliga kläder och jaga ut på en bana eller i skogen utan för mycket strunt runt skulle jag tycka var skitkul men att försöka göra det till ett rollspel där man ska efterapa verkliga striden skulle kännas tröttsamt.

Jag upprepar mig säkert bara men som sagt för att leka lite krig utan att vara seriös vore det kul.
Jag har ju sett ett par av dom där bitarna med strid i bebyggelse och att ta hus när vi knackade in dörrarna hos några i kosovo, lyckligtvis slapp vi ju skjuta nån då förstås. Kanske därför jag inte tycker det är nödvändigt att efterapa verkligheten.

garm
2006-08-14, 21:59
@Whistler Var väll paintball det handlade om ;)

Airsoft är ju lite mer rollspelsliknande där alla har olika rang och olika möjligheter med sina bössor.

Jag jobbar på Laserdome i Stockholm ibland och det är ofta folk uttrycker att "paintball är bättre än Laserdome för det är mer realistiskt" och att det är bättre för det "ska göra lite ont".

Ang. det realistiska så är iaf inte jag ute efter att simulera krig, det är ett helt annat sorts spel, med baser och så - det är inte menat att simulera krig och ska inte heller göra det.

Ang. smärtan så är det ju mest en machogrej och något man mest hör från de som inte presterat så bra i spelet.

Adrenalinen går ju inte att jämföra. Laserdome gör det inget spec om du blir träffad i paintball har du ju risken att få 5 boll i huvet vilket gör att spänningen ökar en aning ;)

Och de som kliver av banan tyst efter träff och verkar helt oberörda är såklart mest macho :thumbup:

WHITEFOLKS
2006-08-14, 22:57
Blir du träffad kanske killen tar din bas eller om det är ett sorts "eliminationspel" (med begränsat antal "liv") så gör det ju "någonting".

Det är inte adrenalin ala krig, det är adrenalin ala tävling. Som i paintball. Att bli träffad av paintball blir ju troligtvis mer av en vanesak om du spelar det mycket, det som kommer smärta är att du blir utslagen ur spelet, inte den fysiska smärtan.

Jag vet inte varför adrenalinet inte skulle gå att jämföra, nu har jag visserligen inte spelat paintball men tempot och go:et i ett riktigt tävlingsspel i "laser tag" kan absolut jämföras med vilken annan sport som helst.

garm
2006-08-14, 23:03
Blir du träffad kanske killen tar din bas eller om det är ett sorts "eliminationspel" (med begränsat antal "liv") så gör det ju "någonting".

Det är inte adrenalin ala krig, det är adrenalin ala tävling. Som i paintball. Att bli träffad av paintball blir ju troligtvis mer av en vanesak om du spelar det mycket, det som kommer smärta är att du blir utslagen ur spelet, inte den fysiska smärtan.

Jag vet inte varför adrenalinet inte skulle gå att jämföra, nu har jag visserligen inte spelat paintball men tempot och go:et i ett riktigt tävlingsspel i "laser tag" kan absolut jämföras med vilken annan sport som helst.

Det jag menar är att 90% av alla nybörjare inom paintball är rädda och nervösa över vad som ska hända. om det verkligen gör ont.
Och ja det gör det, oftast ont på träning tävling får jag sällan ont på pga adrenalinruset.

Sen kan säkert den enskilde hitta adrenalinet i sin sport, men testa paintball får du känna en rejäl adrenalinkick ;)

Whistler
2006-08-14, 23:17
@Whistler Var väll paintball det handlade om ;)

Airsoft är ju lite mer rollspelsliknande där alla har olika rang och olika möjligheter med sina bössor.

Jao, sant är att det finns viss anknytning till rollspelare/lajvare på större airsoft-evenemang, men särskilt rollspelsaktig stämning har jag aldrig stött på när jag varit ute och lirat på vanliga spel. Dock så har man ju emellanåt olika taktiska roller, som du säger ofta baserade på utrustning, inte olikt de roller som finns i Paintball.

Rang är det inte många vanliga spelare som använder sig av. Det stöter man bara på i riktigt seriösa lag/föreningar.

Sorry för att jag kapade tråden med massa airsoftsnack. Ska inte skriva om det mer om ingen annan fortsätter visa intresse.

WHITEFOLKS
2006-08-14, 23:19
Gemene människan får en kick av att spela paintball såväl som Laserdome. Det är nytt och lite "läskigt" på olika sätt.

Jag får dock hellre kicken av någonting annat än rädsla, men så är jag inte mycket för berg-och-dal-banor och så heller.

Litecore
2008-07-23, 10:59
http://www.theyre.us/images/SA/macros/bump.jpg

tyckte mig läsa att i alla fall nån som skrivit tidigare i den här tråden
spelar speedball/x-ball, men det var ett par år sen vid det här laget..
jag funderar på att börja spela, men finns det fler paintballkoloiter? ;)

skogsfjant/recspel bemödar sig inte :P

MEGA_MAN
2008-07-23, 11:14
Tyvär ingen clownboll än :Virro
Men det kanske blir det med snart:D