handdator

Visa fullständig version : Odla chili?


Tolkia
2006-08-12, 09:16
Är det någon här som försökt - och lyckats - odla upp en chiliplanta från något ni köpt i grönsaksdisken? Jag är lite sugen på att testa, men jag är inte utrustad med särskilt gröna fingar (jag lyckas bra med såna där "sprättblommor" och novemberkaktus ...), så jag tänkte höra efterom det är någon idé att överhuvudtaget försöka? Hur sätter man den - plockar man ut fröna och torkar dem, skär man upp frukten och sätter hela skiten, eller hut gör man?

Wain
2006-08-12, 09:44
Chili är väldigt lättodlad. Har själv ett par plantor som jag satte i våras som ger riklig skörd.:eating:

Bara att plocka ur fröna och plita ner i lite jord. Lämpligast är att ha en planta per kruka, du bör dock tänka på att alla frön inte blir till plantor så antingen försätter du fröna i en liten förodling eller så slänger du ner ett par frön och tar du bort eventuella extra plantor.

Försök att hålla jorden aningen fuktig hela tiden. Ett tips är att sätta plastfolie över.

mangs
2006-08-12, 10:02
Jag har även jag ett gäng habanero-plantor som jag odlade sent i våras. De har blivit riktigt stora och fina men ännu ingen skörd. Jag får nog vänta tills nästa år. Dock är de grymt lättodlade måste jag säga.

Wain
2006-08-12, 10:07
Verkar tåla att behandlas ganska illa. Har en planta som försökte ta livet av sig själv genom att hoppa i golvet. Trots massiva skador så repade den sig efter en omplantering.

Nejv
2006-08-12, 10:19
Jag har för mig att chili som odlas i sverige tenderar att inte bli lika stark som vanlig chili? :P

Nitrometan
2006-08-12, 10:28
Här är ett par tips jag hittade:

Svenska chilepepparföreningen (http://www.chilepeppar.com/)

Pepperclicks (http://www.pepperclicks.com/), nästan allt om, till och kring chilepeppar.

Krokodil
2006-08-12, 10:43
Är det någon här som försökt - och lyckats - odla upp en chiliplanta från något ni köpt i grönsaksdisken? Jag är lite sugen på att testa, men jag är inte utrustad med särskilt gröna fingar (jag lyckas bra med såna där "sprättblommor" och novemberkaktus ...), så jag tänkte höra efterom det är någon idé att överhuvudtaget försöka? Hur sätter man den - plockar man ut fröna och torkar dem, skär man upp frukten och sätter hela skiten, eller hut gör man?
Det finns lite matnyttigt i den gamla chilitråden. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69046

Minna
2006-08-12, 11:27
Visste inte att man kunde odla chili och få frukt, va skoj!

Provade odla paprika och tomat när jag var liten, paprikan gick inte så bra (skörden bestod av en ensam, misstänksam röd liten knobb) men tomatplantorna blev stora som hus och gav massa tomater.

Finns det något annat man kan odla som ger skörd?

fothermucker
2006-08-12, 11:58
Sådde en jädra massa chilepeppar, både apache och habanero, i slutet av maj. Habaneron har inte ens fått blommor medan apachen fruktar sig för fullt.
Vill man ha starka och smakkomplexa frukter ska man använda kvävefattig jord och ha dem ganska torrt med mycket ljus har jag hört. 25-30 grader är optimal temperatur.

(pild)
http://www.lucasvendel.com/shit/P1030499%20(Small).JPG

z_bumbi
2006-08-12, 15:54
Finns det något annat man kan odla som ger skörd?

Om du köper färska örter i kruka så det finns väldigt många plantor i varje kruka, dra isär klumpen med rötter och dela upp den på 10-12 "delar" och plantera med 10-15 cm mellanrum i större krukor.
Det går att dela upp den ursprungliga krukan i ännu fler delar från början och/eller plantera med större avstånd men man får snabbare ett heltäckande resultat om man öser på lite med tätheten från början.

Det går självklart att sätta varje mindre del i separata mindre krukor men det är inte lika kul.

Tolkia
2006-08-12, 19:12
Finns det något annat man kan odla som ger skörd?
Avokado är en klassiker, liksom citroner (inte för att jag själv har lyckats någon gång, dock ...). Det finns en bok om typ "saker från skafferiet man kan odla"; tyvärr är det enda jag minns att den fanns att köpa hos bokklubben "Böckernas Klubb".