handdator

Visa fullständig version : Angående gainers o sånt?


Jz2003
2003-01-09, 15:24
Angående gainers o sånt ( eller va det nått annat hummm ), det sägs att det är som en middag.. alltså innehåller det som en bra middag har... Eftersom jag inte har råd med mat ( alltså köpa o så ) och morsan vägrar inköpa mer mat än vanligt :mad: så måste jag få in näring på nått annat sätt..

Sååå frågan är, duger gainers eller vad det heter???

tacksam för svar :) :stick:

AnderssoN
2003-01-09, 15:37
Mellan dina vanliga måltider kan du klämma in en gainer-drink om du vill det. Men gainern kan egentligen aldrig ersätta vanlig mat, som är det bästa. :eating:

Petrus
2003-01-09, 15:51
JZ,,,

Jag tror du tänker på MRP (Måltidsersättare) som är en näringsrik kompakt måltid i pulverform.

Gainer är en helt annan typ av produkt som ska användas UTÖVER den vanliga kosten! MRP´s är precis vad det heter: En ersättare till en eller flera mål mat/dag.

Vänligen,,,
Petrus

Pecca
2003-01-09, 15:55
Jz>
Om din mamma inte har lust (råd) att köpa mer mat, så kan du ju alltid påminna henne om att hon sparar mycket pengar då du drar ner på chips o läsk osv som du ätit tidigare och att hon då kan lägga dessa pengar på vanlig nyttig mat istället. För om jag inte minns helt fel så är du 16år? och då kanske det blir väl dyrt att handla MRPs om du bara har studiebidraget som inkomst.

Ondjultomte
2003-01-09, 16:42
Om du behöver få dig mera kcal kan jag rekommendera havregryn... det är mycket billigt, dvs ger mycket kcal för pengarna ... gör gröt, eller mixa ner lite å drick med mjölk vatten som det är bara ...

z_bumbi
2003-01-09, 17:33
Behöver du bara få i dig mer kalorier totalt så funkar ju som sagt alltid havregryn (råa eller som gröt), slänger man sen med en tesked (matsked) matolja plus ett kokt ägg i varje måltid så har man ökat kaloriintaget betydligt.

1,5 kg havregryn kostar ungefär hälften av vad en vanlig måltidersättning kostar per påse, det vill säga runt 10 kr. 2 dl havregryn per mål = 70 g a 50 öre.
Pris på matolja ? Kostar 10-20 kr liter ? 5 eller 15 cl a 10 till 20 öre
Ägg: Räkna på 1,20 kr styck.
Totalt: En måltidsersättning för ca 2 kr...

Reservation för räknefel men idén är ju den samma i alla fall.

Ett glas mjölk till sitter ju inte heller fel plus en frukt.
2,5 dl mjölk a ?? (Köper laktosreducerad och den kostar ca 14 kr/l, har ingen aning om vad vanlig mjölk kostar.) Säg 2 kr.

En frukt ? 1-2 kr styck för äpplen eller apelsiner ?

Pris 6 kr per "större" måltid

Två mål om dan 30 dar i månaden blir ju ca 360 kr, vem som betalar är ju en förhandlingsfråga men att (som någon nämde) frivilligt välja bort godis, chips och/eller dricka varje månad borde ju vara ett bra förhandlingsargument.

EiseltUK
2003-01-09, 17:37
Snikdrink :thumbup:
================
1 dl Strösocker
3 msk Gelatinpulver
2 msk Frityrsolja
================

/ Henrik

muskelbyggarn
2003-01-09, 17:43
Henrik, när börjar du förpacka detta på portionspåse med 2000kcal?

Är intresserad av att in i sortimentet :D

Vänl,,,
Tobbe

z_bumbi
2003-01-09, 17:50
Eiselt: Du har ju i alla fall bättre kolhydratkälla än 80 % av alla måltidsersättningar.. :D

Men är gelatin så billigt ? :confused: :)

Jz2003
2003-01-09, 18:17
heh tack tack :) .. ska se vad jag kan göra åt saken :)

BTW EiseltUK, får testa din drink ;)

EiseltUK
2003-01-09, 18:29
Originally posted by Jz2003
heh tack tack :) .. ska se vad jag kan göra åt saken :)

BTW EiseltUK, får testa din drink ;)

Observera att det kanske inte inte är något jag skulle rekommendera, men om man bara vill ha en billig produkt så blir innehållet därefter.

Om man har begränsad budget så bör man kanske investera i ett rent proteinpulver och komplettera med kolhydrater från t ex havregryn. Man kan blanda proteiner och havregryn i mixer så blir det en god och relativt billig drink. Tyvärr kostar protein ganska mycket, men man måste få i sig det regelbundet under dagen för att träningen ska ge resultat.

Mvh
Henrik

Jz2003
2003-01-09, 18:32
Originally posted by EiseltUK


Observera att det kanske inte inte är något jag skulle rekommendera, men om man bara vill ha en billig produkt så blir innehållet därefter.

Om man har begränsad budget så bör man kanske investera i ett rent proteinpulver och komplettera med kolhydrater från t ex havregryn. Man kan blanda proteiner och havregryn i mixer så blir det en god och relativt billig drink. Tyvärr kostar protein ganska mycket, men man måste få i sig det regelbundet under dagen för att träningen ska ge resultat.

Mvh
Henrik

Okey, vad finns det mer som innehåller protein då?? :) .. frukt?grönsaker? m.m

Jorma
2003-01-09, 20:48
"Okey, vad finns det mer som innehåller protein då?? .. frukt?grönsaker? m.m"

Kött, mjölk, ägg, tonfisk, kessella m.m

frukt och grönsaker innehåller myyyyyycke små mängder protein, men är dock nödvändigt till massa annat, de bästa vitamin/mineral källorna

Ondjultomte
2003-01-09, 22:19
Ett billigt protein pulver är faktiskt billigare än mat,om man räknar på kostnad per gram protein, vilket gör det till ett mycket bra komplement till maten för att höja protein intaget.

tex

kyckling innehåller ca 20% protein per 100gram. 1 Kg kycklingfile kostar i bäst fall ca 50 kr

det ger ett ca pris på 250 kr per kilo protein.

[reserverar mig för räknefel skrivfel mm mm pga trötthet å huvudverk ;) ]

Jz2003
2003-01-10, 00:58
spagettin och tonfisken gick inte ner :eek: :blah:

finns det inte mer fisk o välja på ?? :) ... tonfisk, jag vette fan, tycker inte om det... :(

Jarod
2003-01-10, 01:01
Ta vikken fisk som helst....såvida man inte deffar så spelar det kvittar..:eating:

Mvh

Fairing
2003-01-10, 08:18
Tips på marknadens bästa "Gainer"

1dl Energy-Booster
1dl Whey-hydro
1/2 dl MCT

Energivärde: 600 kcal

Utprovad av catapult.se