handdator

Visa fullständig version : Något stämmer verkligen inte med bröstträningen..


cammen
2006-08-12, 01:15
Övre bröstpartiet är totalt outvecklad trots att jag alltid tränat övre bröst. Jag har i stort sett alltid varierat mellan: bänk/hantel, sned bänk/hantel, dips, sned bänk i smith men övre bröst växer aldrig.

Önskar verkligen att hela bröstpartiet är utvecklat, för det ser konstigt ut.

Jag är 16 år, tränat i ca 9 månader.
66kg
172cm

Bildbevis:


Mvh cammen

cammen
2006-08-12, 01:22
Just nu ser bröstträningen ut såhär:
3set bänk eller hantelpress
3set lutande bänk eller lutande hantelpress
3set dips

L-Sami
2006-08-12, 01:23
Jag har samma problem, utvecklat nedre bröst men saknar massa på övre bröstet.
Träna mer på övre bröstet, börja varje bröstpass med att köra övre bröstmusklerna på så sätt kan du köra mer intensivt seten för den delen av bröstet. Det är så jag har börjat köra, koncentrerar största delen på övrebröstet. Jag har fått lite resultat så. Har dock kört så bara i 4-5 månader.

L-Sami
2006-08-12, 01:27
Just nu ser bröstträningen ut såhär:
3set bänk eller hantelpress
3set lutande bänk eller lutande hantelpress
3set dips

Jag kör så här för att utveckla övre pecsen:
I den här ordningen

Snedbänkpress 3 set
Hantelsnedbänkpress 3 set
Hantel snedbänk flyes 3 set
Bänkpress 3 set
Dips 3 set
Om jag har energi och kraft kvar så flyes på rakbänk också.

Tungt som fan ska det vara, men ändå så att du kan köra 8-10 reps med bra teknik.

cammen
2006-08-12, 01:52
Jag kör så här för att utveckla övre pecsen:
I den här ordningen

Snedbänkpress 3 set
Hantelsnedbänkpress 3 set
Hantel snedbänk flyes 3 set
Bänkpress 3 set
Dips 3 set
Om jag har energi och kraft kvar så flyes på rakbänk också.

Tungt som fan ska det vara, men ändå så att du kan köra 8-10 reps med bra teknik.

Det blir en hel del set men det kan man nog klämma in. Får försöka koncentrera mig och börja med övningarna för övre bröst innan resten.
Är det vanligt att man har problem att utvecka det övre bröstpartiet?
Det borde väl egentligen utvecklas lika snabbt som andra muskler.

Tack för svar*flex*

Fatalist
2006-08-12, 02:06
Du är 16 år och har tränat i 9 månader... Okej, låt det ta sin tid. Kör på som du gör nu, en bra grund.

Man and Machine
2006-08-12, 02:11
Är det vanligt att man har problem att utvecka det övre bröstpartiet?
Det borde väl egentligen utvecklas lika snabbt som andra muskler.

Tack för svar*flex* Jag tycker inte du ska se det som ett problem att övre bröst "släpar". Man bygger inte en drömfysik på 9 månader. Ge det tid. Brösten kommer säkert att utvecklas men att bygga drömfysiken är ett flerårsarbete och inget du gör bara sådär. Jag tycker inte du skall lägga för mycket energi på sneda pressar utan träna bröstet som helhet så kommer det växa även där uppe.

Angående din bild så ser det helt normalt ut. De finns inga 16åringar som har en gorillabringa.

rostbiff
2006-08-12, 13:07
testa lutande smalbänk, funkar skitbra för mig :)

L-Sami
2006-08-12, 13:21
Det blir en hel del set men det kan man nog klämma in. Får försöka koncentrera mig och börja med övningarna för övre bröst innan resten.
Är det vanligt att man har problem att utvecka det övre bröstpartiet?
Det borde väl egentligen utvecklas lika snabbt som andra muskler.

Tack för svar*flex*

Jag och du är nog inte de enda med att övre pecsen utvecklas saktare. Det är kanske helt normalt och jag vet inte varför det blir att man utvecklar nedre och mitten delen snabbare. Lägg fokus på övre pecsen så kommer du se ändringar.

(När du kör i lutande bänk och vill utveckla övre pecsen så säger vissa studier att man ska köra i 15-30 grads lutning. Över 30 grader så tar det mer på deltsen än pecsen. Övre pecsen stimuleras bättre också om man har smaltgrepp än brett och armbågarna ska helst vara i 90grads vinkel.

Muscle&Fitness , august 2006 s. 56 )

Fartman
2006-08-12, 15:31
Jag tycker inte du ska se det som ett problem att övre bröst "släpar". Man bygger inte en drömfysik på 9 månader. Ge det tid. Brösten kommer säkert att utvecklas men att bygga drömfysiken är ett flerårsarbete och inget du gör bara sådär. Jag tycker inte du skall lägga för mycket energi på sneda pressar utan träna bröstet som helhet så kommer det växa även där uppe.

Angående din bild så ser det helt normalt ut. De finns inga 16åringar som har en gorillabringa.
+1
Det är lite tidigt att påstå att något släpar efter bara 9 månader.

cammen
2006-08-12, 15:47
Jag tycker inte du ska se det som ett problem att övre bröst "släpar". Man bygger inte en drömfysik på 9 månader. Ge det tid. Brösten kommer säkert att utvecklas men att bygga drömfysiken är ett flerårsarbete och inget du gör bara sådär. Jag tycker inte du skall lägga för mycket energi på sneda pressar utan träna bröstet som helhet så kommer det växa även där uppe.

Angående din bild så ser det helt normalt ut. De finns inga 16åringar som har en gorillabringa.

Då är det väl bara att bita ihop och fortsätta kämpa.

L-Sami: Bra, för jag kör aldrig mer än 30 graders lutning:)

L-Sami
2006-08-12, 16:13
Då är det väl bara att bita ihop och fortsätta kämpa.

L-Sami: Bra, för jag kör aldrig mer än 30 graders lutning:)

Kör hårt!

formula4shape
2006-08-12, 16:40
Just nu ser bröstträningen ut såhär:
3set bänk eller hantelpress
3set lutande bänk eller lutande hantelpress
3set dips

Läs detta för att förstå huvida övre bröstet fungerar och ta med dig detta till dina träningspass, du får resultat med tiden om du inte helt saknar genetisk förutsättning för utveckling av Pectoralis major. (Din ålder spelar nog stor del i utvecklingen)

Tråd:
http://62.181.218.130/forum/showthread.php?t=22346&highlight=%F6vre+br%F6st

Bra inlägg i tråden:

Uppbyggnad av bröstet:

http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=413732&postcount=13
http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=413735&postcount=14
http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=413737&postcount=15

Läs Arnes inlägg noga för hur du utför snebänken korrekt (vilket ofta kan vara problemet till att resultat uteblir då den utförs fel):

http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=413908&postcount=17

cammen
2006-08-12, 18:57
Tack för bra länkar formula. Nu ska jag utföra övningen enligt Arnes principer :thumbup:

aliquis
2006-08-12, 19:33
Jag tycker att det ser skitbra ut för att bara ha tränat 9 månader, själv kör jag i princip bara bänk ;/

Innan jag har något bröst att tala om behöver jag ju inte oroa mig ;D, dessutom kör jag ju militärpress också ;/

MilkmaN
2006-08-12, 20:04
Pushpress kanske kan hjälpa?

Sheo erfor ju åtminstone att det hjälpte hans övre bröst. Vikterna man kan komma upp i är ju rejäla.

Yankeee
2006-08-12, 20:06
Pushpress kanske kan hjälpa?

Sheo erfor ju åtminstone att det hjälpte hans övre bröst. Vikterna man kan komma upp i är ju rejäla.

Du pushpressar knappast mer än du bänkar, om du inte är en grym ol:are.

MilkmaN
2006-08-12, 20:12
Du pushpressar knappast mer än du bänkar, om du inte är en grym ol:are.

Mer än jag snedbänkar any day of the week.

Men det är ändå mer vikter än incline flyes eller dyl :)

formula4shape
2006-08-13, 01:30
Tack för bra länkar formula. Nu ska jag utföra övningen enligt Arnes principer :thumbup:

Inga problem! Ge det hela lite tid och återkom gärna med resultatet :thumbup:

Stab
2006-08-13, 11:49
Det kan vara att dina muskelfasten sitter ganska lagt? Iof tror jag inte dom sitter sa lagt.. Testa att kora mer kontrollerat om du inte gor det redan sa bara brostet aktiverats och du inte kor for tungt..
Skulle bara kotta pa bank, snehantelpress, cablecrossen sa kommer det..

Beast
2006-08-13, 18:45
Inte ens lönt att du lyssnar på "råden" du får innan du har mer massa och träningserfarenhet bakom dig. Sålänge du tränar hårt, äter bra och sover så är det bara en fråga om tid inte en fråga om att prioritera.