handdator

Visa fullständig version : Ska börja deffa, har lite frågor.


Cactus Jack
2006-08-12, 00:10
jag ska börja deffa nu, tycker jag har gått upp för mycket.


Har gymmat i 8 månader nu är 17 år och har gått upp från 68kg till 82kg är 1.83 lång. Hur länge tränade ni innan ni började deffa? och är det viktigt att ta morgonpromenader? eller funkar det o springa på vilodagarna. Jag brukar ta whey 80 efter ett gympass och på morgonen innan frukost, finns det några andra tillfällen man ska ta det under deff, eller kan man ta det efter en springtur? ska man lägga av att dricka mjölk och ersätta det med vatten?

K9Media
2006-08-12, 00:23
jag ska börja deffa nu, tycker jag har gått upp för mycket.


Har gymmat i 8 månader nu är 17 år och har gått upp från 68kg till 82kg är 1.83 lång. Hur länge tränade ni innan ni började deffa? och är det viktigt att ta morgonpromenader? eller funkar det o springa på vilodagarna. Jag brukar ta whey 80 efter ett gympass och på morgonen innan frukost, finns det några andra tillfällen man ska ta det under deff, eller kan man ta det efter en springtur? ska man lägga av att dricka mjölk och ersätta det med vatten?

Under deff är proteinbehovet ännu större då du drar ner på kaloriintaget och riskerar att minska på näring. Satsa på minst 2g/kg kroppsvikt. Ta en på morgonen, innan och efter träning och en innan du går och lägger dig.

Bästa sättet att förlora kroppsfett är att börja springa cardio. Intensivt och under kort tid.

Många under deffen minskar på mejeriprodukter såsom mjölk. Drick mini-mjölk, eller välj själv så länge du kan begränsa ditt kaloribehov.
Mjölk innehåller protein och en hel del vitaminer.
Försök att tappa ner på kaloribehovet men samtidigt få i dig all näring med andra ord.

L-Sami
2006-08-12, 00:29
Bästa sättet att förlora kroppsfett är att börja springa cardio. Intensivt och under kort tid.

.


Bästa sättet att förlora kroppsfett är att ligga på energiunderskott. Cardio hjälper till med förbränningen så som styrketräning gör. När man äter och dricker mindre kalorier än vad man förbränner så tappar man vikt och fett

K9Media
2006-08-12, 00:31
Bästa sättet att förlora kroppsfett är att ligga på energiunderskott. Cardio hjälper till med förbränningen så som styrketräning gör. När man äter och dricker mindre kalorier än vad man förbränner så tappar man vikt och fett

Jepp jag vet, fast att ligga på för lite kaloriunderskott är ju bara negativt :P. Kroppen ställer in sig på sparlåga och de blir svårare att förbränna.

L-Sami
2006-08-12, 00:40
Jepp jag vet, fast att ligga på för lite kaloriunderskott är ju bara negativt :P. Kroppen ställer in sig på sparlåga och de blir svårare att förbränna.

-500kcal per dag är bara positivt...

NiklasR
2006-08-12, 10:09
Själv har jag deffat i 1 vecka nu, jobbiga 2 första dagarna, men sen ställer kroppen in sig så mår man bra igen.

Jag har iof inte minskat på mjölkprodukterna, dricker ungefär 0.5 l/dag.

Jag kör 45 min morgonpromenad, men vill du springa så är det ju bara bättre(p.g.a att du bränner mera fett + kolhydrater = energi), men ät din frukost först. Du får ork o slipper bränna eventuella muskler, då jogging/löpning inte direkt är lågintensivt.

Viktigast är attt du håller igång, och inte ligger över ditt energiintag, rekommenderat är väl -500 kcal/dag, för en fettförlust på 0.5kg/vecka.

Önskar dig lycka till !

tigerofsweden
2006-08-12, 11:08
Jepp jag vet, fast att ligga på för lite kaloriunderskott är ju bara negativt :P. Kroppen ställer in sig på sparlåga och de blir svårare att förbränna.

För mycket menar du?

Isåfall vad är för mycket?

Cactus Jack
2006-08-13, 12:59
är det bäst att springa på morgonen? bränner man mer då ?

King Grub
2006-08-13, 13:06
Du förbrukar mer fett under själv aktiviteten om du springer i fastande tillstånd, men det spelar ingen roll på fettförlusten. Det jämnar ut sig över dygnet. Förbrukar du mer fett under aktiviteten, förbrukar du i stället mindre fett vid andra tillfällen, och om du i stället väljer att springa senare på dagen och därmed förbrukar mer kolhydrat under aktiviteten, förbrukar du i stället mer fett vid andra tillfällen. Slutresultaten över dygnet blir identiskt, och konditionsträning ökar inte fettförbränningen över dygnet. Det är ett sätt att öka energiförbrukningen, energi ut, och är energiförbrukningen över dygnet större än energiintaget över dygnet, är det det som åstadkommer en viktminskning och fettförlust.

NiklasR
2006-08-13, 13:19
Du förbrukar mer fett under själv aktiviteten om du springer i fastande tillstånd, men det spelar ingen roll på fettförlusten.

Innan frukost springa, tar de verkligen på fettet? ingen muskelnedbrytning? Säker varit uppe innan så sry:em:

Har du nån studie på det ?

King Grub
2006-08-13, 13:28
Visst sker det muskelnedbrytning. Proteinnedbrytning sker alltid, dygnet runt. Så skall det vara. I fastande tillstånd och under aktivitet är proteinbalansen negativ, dvs proteinnedbrytningen är större än proteinsyntesen. Det kompenseras också under dagen. Det är inte en minut eller en timme som är den intressanta mätperioden, utan dygnet som helhet, eller längre. Alla befinner sig dagligen i tillstånd där proteinnedbrytningen är större än proteinuppbyggnaden.

Konditionsträning stimulerar proteinsyntesen minst lika mycket eller mer än styrketräning, och konditionsträning, oavsett tidpunkt, innebär vanligen +-0 i proteinbalans.

Cactus Jack
2006-08-16, 16:35
när ska jag ta whey 80 de dagar jag inte tränar?

King Grub
2006-08-16, 16:41
När du vill. Till mellanmål, mellan målen, till proteinfattiga måltider, som måltidsprotein, eller inte alls om du får i dig proteinet du behöver ändå.

Cactus Jack
2006-08-16, 16:43
ok tack

Cactus Jack
2006-08-17, 11:31
tar det längre tid för 1 kg fett att förbrännas än för 1 kg muskler att brytas ner?

Guddi
2006-08-17, 12:30
tar det längre tid för 1 kg fett att förbrännas än för 1 kg muskler att brytas ner?
Beror helt på vad du gör.

Tränar du ingen styrka så tappar du mer muskler per kilo fett än om du tränar styrka samtidigt som du deffar.

Om du äter för lite protein typ<1g/kg så kommer du att tappa mer muskler än om du får i dig tillräckligt med protein.
osv...

Det finns många faktorer att ta hänsyn till (de viktigaste står i King Grubs deffguide). Det enda man kan säga är att du i stort sett alltid tappar mer fett än muskler om du är överviktig under deffen. Fast man får ju ändå tänka på att muskler är mycket svårare att få tillbaka än fett så man bör sköta sin deff ordentligt ändå :)

Ligger du på en fett % under 15-20% så hänger det på hur du sköter deffen.

Cactus Jack
2006-08-17, 12:42
tror jag ligger på runt 13-14% enligt någon kalkulator. Jag gymmar 4 ggr i veckan och tar 4 portioner whey 80 per dag så det blir ungefär 88g och nu väger jag 83.

Cactus Jack
2006-08-22, 00:05
jag har fått för mig att det skulle va 1g/kg kroppsvist så jag har dratt i mig 4 portioner whey 80 om dan utöver de vanliga måltiderna. är det alldeles för lite ? håller jag på att bryta ner mina muskler med det?

Ninjasmurf
2006-08-22, 04:51
jag har fått för mig att det skulle va 1g/kg kroppsvist så jag har dratt i mig 4 portioner whey 80 om dan utöver de vanliga måltiderna. är det alldeles för lite ? håller jag på att bryta ner mina muskler med det?
Dom övriga måltiderna borde väl ge ytterligare 1g protein/kg kv så det räcker nog.

Lite offtopic: Ogillar idéen med att deffa innan man ens tränat ett år..