handdator

Visa fullständig version : Ord som du länge uttalade fel


Sidor : [1] 2

Löjtnant Blank
2006-08-11, 21:51
När jag var liten läste jag "superba" som "super-baa". Exempelvis: "De franska kockarna var super-baa!" Jag förstod innebörden av ordet, men det dröjde ganska länge innan jag kunde uttala det.

Nu sparkar vi igång tråden! Fyll på med konstiga ord!

dynamo
2006-08-11, 21:54
Inte så länge, men en kompis lärde mig att det var torrtidningar hans farsa hade stashat. Gick i lågstadiet.

Kwon
2006-08-11, 21:56
boyta (aka bo-yta) uttalade jag båjjjta

Slashasar (Slas-hasar) uttalade jag som Slashazaar

Fyrekrigt (fyr-ekrigt) uttalade jag som Fyre-Krigt. [Konstigt krig]

-

Goeeeethe var en stoooor poeeet

Nej nej nej, det uttalas Göööthe. O och E blir Ö!

OK! Göööthe var en stooor pöööööt!

Cykelmannen
2006-08-11, 21:56
"Hänge" uttalade jag länge som "hänge".........istället för "hän-ge" som det ska uttalas.

Löjtnant Blank
2006-08-11, 21:56
Min morfars bror uttalar fortfarande "certifikat" som "sert-i-fii-katt".

Kwon
2006-08-11, 21:57
Det var en låt som var aktuell på 80-talet där de sjöng "Aaaaaaaahh.... FREAKOUT!" i refrängen.

Vi trodde först de sjöng "AAAaaaaaaaa-FRIKA!" :devil:

Löjtnant Blank
2006-08-11, 21:59
Slashasar (Slas-hasar) uttalade jag som Slashazaar
:D

Exhale_
2006-08-11, 22:00
Prenumerera uttalade jag premunera, gör det fortfarande
Jalusi uttalade jag ja-lu-si

Exhale_
2006-08-11, 22:01
Det var en låt som var aktuell på 80-talet där de sjöng "Aaaaaaaahh.... FREAKOUT!" i refrängen.

Vi trodde först de sjöng "AAAaaaaaaaa-FRIKA!" :devil:

VAFAN.. Och det säger du nu.. Alla kareokekvällar... Pinsamhet sköljer över mig..

Kwon
2006-08-11, 22:02
:D

Ordet dök först upp i en serietidning som ung för mig, varav jag trodde att det var en superskurk som menades.

Svabba däcket Slashasar! [Hmm, undra vem den där Slashazaaar är, varför får alltid han göra allt på båten?]

tossefar
2006-08-11, 22:02
Hela svenska folket verkar uttala entrecôte tokigt. De glömmer av någon anledning t:et på slutet.

Löjtnant Blank
2006-08-11, 22:06
Hela svenska folket verkar uttala entrecôte tokigt. De glömmer av någon anledning t:et på slutet.
Se! Tråden är inte bara till för att roa. Jag har alltid trott att t:t ska vara stumt. När du påpekar det ser det galet ut att inte uttala t:t.

Danke!

mathor
2006-08-11, 22:07
Resultat, uttalat re-sulltatt.

Löjtnant Blank
2006-08-11, 22:08
Ett ord som många verkar ha svårt för är "genre". Jag har hört ett antal varianter genom åren.

mathor
2006-08-11, 22:09
Ett ord som många verkar ha svårt för är "genre". Jag har hört ett antal varianter genom åren.

Tänkte precis säga det, jag trodde när jag var mindre att genre var ett eget ord, och "schanger" var ett annat.

mini
2006-08-11, 22:09
Det var bara ett litet tag sedan Kollo lärde mig att det heter omständligt.

aliquis
2006-08-11, 22:10
Det var en låt som var aktuell på 80-talet där de sjöng "Aaaaaaaahh.... FREAKOUT!" i refrängen.

Vi trodde först de sjöng "AAAaaaaaaaa-FRIKA!" :devil:Jag trodde det var africa fortfarande.

Löjtnant Blank
2006-08-11, 22:11
Vad sägs om "följaktligen"? Jag har till och med blivit rättad av en (mindre begåvad) svensklärare som tyckte att det hette "följdaktligen".

mini
2006-08-11, 22:13
Vad sägs om "följaktligen"? Jag har till och med blivit rättad av en (mindre begåvad) svensklärare som tyckte att det hette "följdaktligen".
Å. Ett ord till jag uttalat fel till nu.

Sebbe_H
2006-08-11, 22:14
Fan kwon, jag kommer ihåg den låten, fast jag inte var född :D haha

aliquis
2006-08-11, 22:16
Vad sägs om "följaktligen"? Jag har till och med blivit rättad av en (mindre begåvad) svensklärare som tyckte att det hette "följdaktligen".Jag klurade på om något ord skulle ha ningen ingen eller vad det var i slutet för ett par dagar sedan, kan inte komma på vilket ord det var dock. Finns nog många sådana.

Verni
2006-08-11, 22:18
Utalade spaghetti, skabetti när jag gick på dagis, hur mycket jag än försökte utala rätt så kom bara skabetti ur.

Mikeman
2006-08-11, 22:19
De jag kommer på så här på rak arm är väl "iste", alltså det man dricker som jag utalade det som "isste".
Sen prästbyrån istället för pressbyrån. :D

tuben
2006-08-11, 22:19
Batman uttalade jag Bappman och ingen uppfattade ju det så jag vart inte tillrättavisad.
Duplo uttalar jag som Duuplo medans mina vänner säger att det bestämt uttalas Dupplo.

AFanatic
2006-08-11, 22:20
Codorníu, vill många uttala [kå-thårn-jö] då de verkar tro att det kommer från Frankrike, men det är ett spanskt cava och uttalas _följdaktligen_ [kådårn-i-o].

Själva hade jag lite probs med riesling (rajsling) första året på jobbet.

Har ett par ord till men kommer fasiken inte på vilka dem var nu. Återkommer.


Edit : lol

Kwon
2006-08-11, 22:25
Codorníu, vill många uttala [kå-thårn-jö] då de verkar tro att det kommer från Frankrike, men det är ett spanskt cava och uttalas _följdaktligen_ [kådårn-i-o].

Själva hade jag lite probs med riesling (rajsling) första året på jobbet.

Har ett par ord till men kommer fasiken inte på vilka dem var nu. Återkommer.


Edit : lol

Vad var det där för edit egentligen? :confused: :D

Fed up
2006-08-11, 22:27
När jag var liten hade jag en konflikt med min pappa som hävdade att hästrasen "new forest" uttalades njew fårest (alltså på engelska) medan jag bestämt hävdade att de utalades nevv fårrest (alltså på svenska) med argumentet " vem vet mest om hästar, du eller jag?".

Sen trodde jag det hette Servettunionen. Lite konstigt namn på ett land, tyckte jag.

Trodde piercing uttalades pircking också.

Brooklyn
2006-08-11, 22:29
Det var en låt som var aktuell på 80-talet där de sjöng "Aaaaaaaahh.... FREAKOUT!" i refrängen.

Vi trodde först de sjöng "AAAaaaaaaaa-FRIKA!" :devil:
:D

Fed up
2006-08-11, 22:31
Batman uttalade jag Bappman och ingen uppfattade ju det så jag vart inte tillrättavisad.
Duplo uttalar jag som Duuplo medans mina vänner säger att det bestämt uttalas Dupplo.

Jag säger också Duuplo och jag jobbar på dagis så jag borde ju veta!

Minna
2006-08-11, 22:33
Det var bara ett litet tag sedan Kollo lärde mig att det heter omständligt.

både omständigt och omständligt är korrekt.

mini
2006-08-11, 22:37
både omständigt och omständligt är korrekt.
Nej?

AFanatic
2006-08-11, 22:39
Vad var det där för edit egentligen? :confused: :D

Joo du föstå asså ...följdaktligen. :D:Virro

Minna
2006-08-11, 22:39
Nej?

Jo, båda orden finns med i svenska akademins ordbok, alltså är de godkända.

Minna
2006-08-11, 22:44
Kolla själv på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Jay-Z
2006-08-11, 22:45
Nej?

Korrekt.

Kwon
2006-08-11, 22:46
Joo du föstå asså ...följdaktligen. :D:Virro

Ah, måste ha missat ditt tillägg dårå...

EDIT: lol

http://www.70disco.com/images/dancer_woman_blue.gifhttp://www.70disco.com/images/dancer_woman_blue.gifhttp://www.70disco.com/images/dancer_woman_blue.gif

mini
2006-08-11, 22:52
© Svenska Akademien, uppdaterad:2005-06-28
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]

[tryckt år 1950]
står det högst upp.

I min SAOL från 1998 finns omständig inte med. Omständlig eller omständigheter.

Jay-Z
2006-08-11, 22:54
I min SAOL från 1998 finns omständig inte med. Omständlig eller omständigheter.

Även TT tycker man ska skriva omständlig. De brukar ha bra språkråd.

Callister
2006-08-11, 22:55
mcdonalds = macindonalds
petra = preta
;)

mini
2006-08-11, 22:55
Även TT tycker man ska skriva omständlig. De brukar ha bra språkråd.
Så, det är du, jag, SAOL och TT. Vad mer behövs för att övertyga?

dice
2006-08-11, 22:55
"Ordet omständig finns inte i lexikonet!
Det närmaste ordet är: omständlig."

lexin säger samma sak

http://lexikon.nada.kth.se/sve-eng.shtml

Krokodil
2006-08-11, 22:57
Så, det är du, jag, SAOL och TT. Vad mer behövs för att övertyga?
Enligt Fredrik Lindström ska man inte stirra sig blind på SAOL. Om tillräckligt många människor använder ett ord eller en viss stavning så blir det per automatik korrekt.

mini
2006-08-11, 23:01
Enligt Fredrik Lindström ska man inte stirra sig blind på SAOL. Om tillräckligt många människor använder ett ord eller en viss stavning så blir det per automatik korrekt.
Nej. Det blir inte korrekt, men ordet "börjar finnas". Jag har pratat med han t. ex. kommer aldrig vara korrekt, hur många som än säger så.

Pellefant
2006-08-11, 23:02
Jag sade "gudie" om ordet "guide"(ungefär vägvisare), inte "gajd"

Pudzianovski
2006-08-11, 23:05
Enligt Fredrik Lindström ska man inte stirra sig blind på SAOL. Om tillräckligt många människor använder ett ord eller en viss stavning så blir det per automatik korrekt.

Håller med.

Sniggel
2006-08-11, 23:07
Nej. Det blir inte korrekt, men ordet "börjar finnas". Jag har pratat med han t. ex. kommer aldrig vara korrekt, hur många som än säger så.
Ge det tid så kommer det att bli korrekt det också. På stenåldern sa man "Mig, prata den! (pekar) GRUFF!" och de skulle titta konstigt på dig om du hade sagt "Jag pratade med honom" ;)

Ja sa för övrigt gaspetti när jag var liten

dynamo
2006-08-11, 23:12
Jag har pratat med han t. ex. kommer aldrig vara korrekt, hur många som än säger så.

Kanske inte, men Ja prata me han är det!

tossefar
2006-08-11, 23:18
Kanske inte, men Ja prata me han är det!
Är man förståndshandikappad så kommer man undan med mycket. Vi andra gör nog bäst i att låta bli frasen ;)

dynamo
2006-08-11, 23:20
Är man förståndshandikappad så kommer man undan med mycket. Vi andra gör nog bäst i att låta bli frasen ;)

Ja, av den anledningen låter jag bli att rapportera inlägget. :MrT:

Löjtnant Blank
2006-08-11, 23:30
Codorníu
Ingen normal svensk uttalar det där ordet rätt första gången han eller hon ser det. Jag var tvungen att googla för att överhuvudtaget få reda på vad det handlade om.

MilkmaN
2006-08-11, 23:31
Genre uttalade jag fel länge.

Tropikerna också, trodde att det hette. Tråååpikerna och inte Tro-pikerna.

Aelrik
2006-08-11, 23:34
Förutom den uppenbara "pangkaka" trodde jag att "bravo" hette "brabo".
Dessutom var det inte längesedan jag uppmärksammade att "hjortronsalt" faktiskt är hjorthornssalt.

Sedan vill jag ta en stund i beaktning att informera om följande:

Bearnaise ska uttalas be-ar-näs inte "bär-nä" eller "be-ar-nä".

Chèvre (fransk getost) ska uttalas schävr inte "sche-vre" eller "sche-vr".

brill
2006-08-11, 23:36
Ordet omständig finns med i SAOB och 'omständig' användes redan på 1600-talet jämte 'omständlig'. Att det inte finns med i SAOL tycker jag inte i det här fallet innebär att det är fel.

Grisen
2006-08-11, 23:36
MTV - en riktig klassiker

Alltså jag skillde inte på de olika engelska uttalen av v:et.

MilkmaN
2006-08-11, 23:36
Förutom den uppenbara "pangkaka" trodde jag att "bravo" hette "brabo".
Dessutom var det inte längesedan jag uppmärksammade att "hjortronsalt" faktiskt är hjorthornssalt.

Sedan vill jag ta en stund i beaktning att informera om följande:

Bearnaise ska uttalas be-ar-näs inte "bär-nä" eller "be-ar-nä".

Chèvre (fransk getost) ska uttalas schävr inte "sche-vre" eller "sche-vr".

How about BE-A-NÄ-SÅS?

Grisen
2006-08-11, 23:37
Bruschetta.

Uttalas ej med sch-ljud.

Löjtnant Blank
2006-08-11, 23:49
Bruschetta.

Uttalas ej med sch-ljud.
Brusetta?

Edit: Brosketta. Jag kollade upp det. Coolt.

Aelrik
2006-08-11, 23:53
How about BE-A-NÄ-SÅS?

Vill man lägga till "-sås" bör det bli be-ar-näs-sås.
Då namnet kommer från provinsen Béarn ska "r"-et uttalas.

Minna
2006-08-12, 00:05
Så, det är du, jag, SAOL och TT. Vad mer behövs för att övertyga?

Omständig finns med i SAOB, som jag redan skrivit, alltså kan man inte påstå att det är fel. SÅ ENKELT ÄR DET. Det kanske är vanligare eller ser bättre ut att använda omständligt, men båda ord är korrekta. Att TT tycker man ska skriva omständligt gör inte att ordet omständigt är felaktigt.
End of discussion.

Minna
2006-08-12, 00:09
Nej. Det blir inte korrekt, men ordet "börjar finnas". Jag har pratat med han t. ex. kommer aldrig vara korrekt, hur många som än säger så.

Det är väl ändå skillnad på ord och grammatik.

Dessutom så handlar språk om normer, och inte vad som är rätt/fel. Så korrekt kanske inte är det rätta ordvalet.

internethjälten
2006-08-12, 00:27
Nu sparkar vi igång tråden! Fyll på med konstiga ord!

Kolozeum som jag uttalar : kålloceum *rolleyes*

Gimp
2006-08-12, 00:37
Jag trodde att UR stod för Utrotningsradion...det var väl innan jag visste vad utrota betydde riktigt. :D

Absinteh
2006-08-12, 00:53
Jag sa Gevalaja åt Gevalia

no1fitness
2006-08-12, 01:20
När jag gick på mellanstadiet tjafsade jag med en tjej som menade att SJ står för Statens Järnvägar.
Jag var säker på att det var Sveriges Järnvägar. :D
Tog fan lång tid innan jag erkände att jag hade fel.
Ringde och störde mamma på jobbet för att få veta svaret. På den tiden kunde man inte goggla och få veta vad det stod för.:D

nínían
2006-08-12, 01:51
Aaaah Freakout = Africa; tills nu :P


Hade en utlänsk polare som alltid sa "injonjera" istället för ignorera. Första gången jag hörde han säga det brast jag och en polare ut i ett rejält skratt. Men vi dämpade oss snabbt, och skyllde på att vi såg någonting kul i bakgrunden, och bad honom upprepa vad han sa. Självklart gjorde han det och den här gången krälade jag och den andra kompisen på marken och kippade efter andan. Det var ett sånt moment när man kunde skratta åt vad som helst. Men hans jäkla uttal var hutlöst roligt. :)

TommyBoy
2006-08-12, 02:01
Jag totalföraktar folk som till och med i tv-nyheterna uttalar intervju som interjuv

Whistler
2006-08-12, 02:09
Har massa sådana ord jag stör mig på dagligen, men kommer inte på några nu då jag jobbat halva natten och är trött.

Själv så sade jag "irånisk" istället för det korrekta "ironisk" fram till jag var 13 eller något sådant. Sorgligt dock att folk fortfarande inte känner till ordets rätta användningsområde.

Hatar när folk uttalar SCSI "skussy". De får det antagligen från engelskans fonetiska "scuzzy", vilket med svensk fonetik blir "skatt-si". Sistnämnda är så jag säger.

Finns även folk som uttalar "projektor" med samma sch-ljud som "projekt" och inte som i "projicera". Galet galet i min mening...

Morfar trodde länge (fortfarande) att jag tränade karat, alltså icke bestämd form av karaten.

Wopper
2006-08-12, 02:34
Det var en låt som var aktuell på 80-talet där de sjöng "Aaaaaaaahh.... FREAKOUT!" i refrängen.

Vi trodde först de sjöng "AAAaaaaaaaa-FRIKA!" :devil:
+1 :Virro

hahavaffan
2006-08-12, 02:39
Ett ord som många verkar ha svårt för är "genre". Jag har hört ett antal varianter genom åren.Typ "jen-re". :D Changer uttalas det här.

polaren
2006-08-12, 02:42
Feminin och kompatibel -> Fenimim och kompitabel fram tills för 4 år sen :laugh:

dynamo
2006-08-12, 02:50
Hatar när folk uttalar SCSI "skussy". De får det antagligen från engelskans fonetiska "scuzzy", vilket med svensk fonetik blir "skatt-si". Sistnämnda är så jag säger.

Jag tycker "skassi", alltså utan t-ljud låter mest rätt. Har inte funderat på det så mycket.

brill
2006-08-12, 04:29
Det korrekta uttalet är 'skassi', eller som man är engelsk så uttalas det 'skussy' (samma uttal alltså).

mela
2006-08-12, 04:46
Kvarg har jag uttalat som kvarj. Vilket tydligen ha varit fel

Folk har problem med kex som uttalas SCHECKS! Och inget annat!

Finns säkert många fler saker jag inte kan uttala. Men..eh..Godnatt!

polaren
2006-08-12, 05:47
Kvarg har jag uttalat som kvarj. Vilket tydligen ha varit fel

Folk har problem med kex som uttalas SCHECKS! Och inget annat!

Finns säkert många fler saker jag inte kan uttala. Men..eh..Godnatt!

Säger du Schecks ? Hahahahahahahahahaha :laugh: :laugh:

Finns ju folk som säger grimas, utan "sch"-ljudet i slutet, det är visserligen rätt men det låter galet (precis som schecks :D). :)

AFanatic
2006-08-12, 07:25
Ingen normal svensk uttalar det där ordet rätt första gången han eller hon ser det. Jag var tvungen att googla för att överhuvudtaget få reda på vad det handlade om.

Jag kände bara ett oförståligt kraftigt uuuurge att uppfostra.

AFanatic
2006-08-12, 07:30
Kom på att jag säger fortfarande [schäll] och inte Schell.

Robbin
2006-08-12, 07:31
Sa svider istället för cider när jag var liten. Sa till mamma "svider!", så frågade hon vart det sved. Då gick jag till kylskåpet och pekade på ciderflaskan och sa svider. *rolleyes*

Empe
2006-08-12, 07:51
Jag trodde att det stog fel överallt där det stog "genre", jag trodde det skulle stå "gren". Men för några år sedan började jag uttala det "jénré". Och så sent som i våras fick jag lära mig att det uttalades "schanger". Min fyra år äldre bror lärde det sig samtidigt, så han måste va puckad :D

cam
2006-08-12, 08:11
När jag gick på mellanstadiet tjafsade jag med en tjej som menade att SJ står för Statens Järnvägar.
Jag var säker på att det var Sveriges Järnvägar. :D
Tog fan lång tid innan jag erkände att jag hade fel.
Ringde och störde mamma på jobbet för att få veta svaret. På den tiden kunde man inte goggla och få veta vad det stod för.:D

Är det inte Satans Järnvägar? :D

Jag stör mig på folk som säger "pogram" istället för program, "interjuva" istället för intervjua och "ressigör" (ressischööör) istället för regissör.
Typ "I dagens pogram ska vi interjuva en ressischöööör".*rolleyes*

När jag var liten sa jag envist "sova" med o istället för "såva", blev skitförbannad när mamma rättade :laugh:

Raptor
2006-08-12, 08:14
tivoli... säger alltid tvi-oli, kan inte uttala det rätt och aldrig kunnat.
säger numera nöjesfält :D

Garnax
2006-08-12, 08:37
Tycker det är kul när dom i olika sammanhang talar om Karsudden
(Psykvårdsanstalt i Katrineholm)

Alla verkar uttala det [Kaarsudden] med långt "a" och nästan
ett rullande "r" alla som bor här säger Karsudden med hårt "a"
och "r":et är stumt

typ kAshuddens sjukhus

Garnax
2006-08-12, 08:39
tivoli... säger alltid tvi-oli, kan inte uttala det rätt och aldrig kunnat.
säger numera nöjesfält :D

säg efter mig:

ti-----vo-----li
ti-----vo-----li
ti-----vo-----li
ti---vo---li
ti--vo--li
ti-vo-li
tivoli

:)

grabben i skogen
2006-08-12, 08:41
Tycker det är kul när dom i olika sammanhang talar om Karsudden
(Psykvårdsanstalt i Katrineholm)

Alla verkar uttala det [Kaarsudden] med långt "a" och nästan
ett rullande "r" alla som bor här säger Karsudden med hårt "a"
och "r":et är stumt

typ kAshuddens sjukhus

:D

mangemani
2006-08-12, 09:13
pissa = pizza
emsam = ensam

dom jag kan komma på

Tolkia
2006-08-12, 09:24
MTV - en riktig klassiker
Alltså jag skillde inte på de olika engelska uttalen av v:et.
Haha, jag har en kompis som är engelsklärare på högstadiet; "emm-tii-oii" ligger högt på listan för hatade ord. :D
Dessutom var det inte längesedan jag uppmärksammade att "hjortronsalt" faktiskt är hjorthornssalt.
Du är i gott sällskap, kan jag säga; jag hör det lite nu och då. Känns dock inte riktigt som om det är läge att gå in och rätta sina 60+ kollegor när det snackas bakning ...

Ett ord som jag fortfarande uttalar fel är "kiwi" (frukten, inte fågeln) - jag vet att det egentligen heter "kiwi" med hårt "k", men en uppväxt med "tjivi" (får väl skylla på att jag är så gammal att nästan alla sade så då) gör att det ändå hoppas ut ibland. Inte SÅ sällan. :em:

Aelrik
2006-08-12, 09:47
Folk har problem med kex som uttalas SCHECKS! Och inget annat!


Båda uttalen är ju godkända. Dock är kex listat först :cool:.


Du är i gott sällskap, kan jag säga; jag hör det lite nu och då. Känns dock inte riktigt som om det är läge att gå in och rätta sina 60+ kollegor när det snackas bakning ...


Förmodligen därför man inte uppmärksammat det tidigare.

Jag stör mig på att folk inte kan uttala salami rätt.
Uppenbarligen vet inte alla att det är "sall-ami" utan vissa envisas med "sala-mii" (som i matsal).

Nina L
2006-08-12, 09:52
Jag sa (och skrev) länge ångerst med r.

Raptor
2006-08-12, 10:09
säg efter mig:

ti-----vo-----li
ti-----vo-----li
ti-----vo-----li
ti---vo---li
ti--vo--li
ti-vo-li
tivoli

:)


haha, många som kommer med det förslaget.
men det blir:
-säg nu efter mig, ti-vo-li
-ti-vo-li
-ja du kan ju!
-japp! tvioli!
:D

Cilia
2006-08-12, 10:25
Enligt Fredrik Lindström ska man inte stirra sig blind på SAOL. Om tillräckligt många människor använder ett ord eller en viss stavning så blir det per automatik korrekt.
Jag håller inte med. Jag tycker vi har en alldeles för slapp inställning när det gäller språket.

Det har nästan blivit som att det är fel att kräva att man kan skriva och prata korrekt. Sen tycker jag att man ska skilja på skrift- och talspråk. I slutändan handlar det om att kunna göra sig förstådd och när man ser hur vissa skriver så är det på gränsen till att inte kunna göra sig förstådd iaf inte skriftligt. Vi gör inte någon en tjänst genom att låta dom komma undan med dåligt språk i skolan.

Sen kan man alltid göra stavfel och liknande men att lära sig skriva med korrekt meningsbyggnad och att lära sig skilland på han och honom och vilka ord som ska särskrivas etc borde vara grunden.

Winternal
2006-08-12, 10:36
Jag hade (har fan fortfarande problem) att säga förhyrd (t.ex om p-plats). Jag säger förhyrd, (som förbli t.ex), inte för-hyrd.

Brorsan sa alltid fel på amok förut. Ja, det är ju ett ord man använder jätteofta, men ändå. Testa betona a:et, uttala det med långt a i stället för kort, och utan betoning på o:et, så låter det rätt kul när man pratar om att löpa aaamok.

Winternal
2006-08-12, 10:39
Genre har jag också hört massor av folk som uttalar fel, tror banne mig det är fler som säger fel än rätt i det fallet.

Krokodil
2006-08-12, 10:39
Jag håller inte med. Jag tycker vi har en alldeles för slapp inställning när det gäller språket.

Det har nästan blivit som att det är fel att kräva att man kan skriva och prata korrekt. Sen tycker jag att man ska skilja på skrift- och talspråk. I slutändan handlar det om att kunna göra sig förstådd och när man ser hur vissa skriver så är det på gränsen till att inte kunna göra sig förstådd iaf inte skriftligt. Vi gör inte någon en tjänst genom att låta dom komma undan med dåligt språk i skolan.

Sen kan man alltid göra stavfel och liknande men att lära sig skriva med korrekt meningsbyggnad och att lära sig skilland på han och honom och vilka ord som ska särskrivas etc borde vara grunden.
Faktiskt så håller jag med dig, dock är jag mindre språkfascist nu än förr. Skolan ska vi inte prata om, min dotters lärare tycker att stavning och någorlunda korrekt grammatik är helt ointressant för "huvudsaken är att barnen skriver något alls".

Jag har jobbat med många invandrare och konstigt nog är de mer måna om att lära sig korrekt svenska än vissa infödda.

pragmatist
2006-08-12, 10:40
Pastasorten gnocchi uttalas "njåcki" och inte "gnåtchi".

"Längre än han", inte "längre än honom".

"Ultimat" och "formula" är inte svenska, även om jag till min fasa noterar att "ultimat" letat sig in i SAOL. Tack och lov verkar värsta ultimatvågen ha lagt sig.

dynamo
2006-08-12, 10:50
melee har jag alltid velat uttala me-lii när det ska vara typ me-lej

Minna
2006-08-12, 10:57
Jag håller inte med. Jag tycker vi har en alldeles för slapp inställning när det gäller språket.

Det har nästan blivit som att det är fel att kräva att man kan skriva och prata korrekt. Sen tycker jag att man ska skilja på skrift- och talspråk. I slutändan handlar det om att kunna göra sig förstådd och när man ser hur vissa skriver så är det på gränsen till att inte kunna göra sig förstådd iaf inte skriftligt. Vi gör inte någon en tjänst genom att låta dom komma undan med dåligt språk i skolan.

Sen kan man alltid göra stavfel och liknande men att lära sig skriva med korrekt meningsbyggnad och att lära sig skilland på han och honom och vilka ord som ska särskrivas etc borde vara grunden.

När Fredrik Lindström sa "Om tillräckligt många människor använder ett ord eller en viss stavning så blir det per automatik korrekt" tror jag han syftade på ord som t.ex. schysst. Den ursprungliga varianten är egentligen juste, men det är ju inte typisk svensk stavning som "schysst" är.

cam
2006-08-12, 11:39
Jag håller inte med. Jag tycker vi har en alldeles för slapp inställning när det gäller språket.

Det har nästan blivit som att det är fel att kräva att man kan skriva och prata korrekt. Sen tycker jag att man ska skilja på skrift- och talspråk. I slutändan handlar det om att kunna göra sig förstådd och när man ser hur vissa skriver så är det på gränsen till att inte kunna göra sig förstådd iaf inte skriftligt. Vi gör inte någon en tjänst genom att låta dom komma undan med dåligt språk i skolan.

Sen kan man alltid göra stavfel och liknande men att lära sig skriva med korrekt meningsbyggnad och att lära sig skilland på han och honom och vilka ord som ska särskrivas etc borde vara grunden.
Jag håller med dig fullständigt :thumbup:

mela
2006-08-12, 12:03
Jag säger "vammt" och inte varmt. Men det är en dialektskada.

Sedan trodde jag på allvar att det hette "ett höft" jättelänge. Hade gräl med min dåvarande pojkvän om detta.

chidde
2006-08-12, 12:33
sallad nicoise hette nickojse för mig första gången :em:
efter att ha blivit lite utskrattad blev det niss-o-ass :D

ankan
2006-08-12, 12:33
En klasspolare för många år sedan (tror vi gick i sexan) skulle läsa något om Julius Caesar.

Han uttalade det "kaesar", inte "sesar"

Haha vad mobbad han blev :D

Mago
2006-08-12, 12:40
"Busshållsplats" och "distributera" har jag sagt.

hum
2006-08-12, 12:43
När jag var liten hade jag svårt för urinvånare. Fick det alltid till urin-vånare. *screwy*

elan
2006-08-12, 12:44
En klasspolare för många år sedan (tror vi gick i sexan) skulle läsa något om Julius Caesar.

Han uttalade det "kaesar", inte "sesar"

Haha vad mobbad han blev :D
Fast enligt gammallatin så uttalar man Caesar som kajsar. Det är detta som sedan gett upphov till vårat kejsare.

Minna
2006-08-12, 13:00
Så här såg en konversation med min gamla kompis ut när vi gick i nian:

Hon: Min pappa ska åka till Kooos (långt, skånskt O) nästa vecka.
Jag: Kooos? Det uttalas ju "Koss"!
Hon: Det gör det ju inte alls, det är ju bara ett S!
Jag: Jaha, hur uttalar du det här då (pekar på en flaska stockmos julmust)
Hon: "Stockmoss", såklart.

Suck!

Bärs
2006-08-12, 13:16
Omständig finns med i SAOB, som jag redan skrivit, alltså kan man inte påstå att det är fel. SÅ ENKELT ÄR DET.End of discussion.

Nej du, så enkelt är det inte. Du har tyvärr missförstått SAOB fullständigt. SAOB har inget med språknormer har göra, det är uteslutande en historisk ordbok. Nyaste upplagan av SAOL är däremot normerande för dagens skriftspråk.

Minna
2006-08-12, 13:30
Nej du, så enkelt är det inte. Du har tyvärr missförstått SAOB fullständigt. SAOB har inget med språknormer har göra, det är uteslutande en historisk ordbok. Nyaste upplagan av SAOL är däremot normerande för dagens skriftspråk.

Så, mitt språk är "inkorrekt" om jag skriver/säger omständigt utan L?

Söker man på omständig med och utan L på google får man upp 40 resp. 58 tusen resultat. Eftersom så pass många människor använder ordet, och eftersom den finns med i SAOB, är det inte FEL!

Krokodil
2006-08-12, 13:49
Ordet Ramlösa uttalade jag alltid ram-lösa precis som de flesta. När jag höll kurs på Ramlösa vattenfabrik i Helsingborg fick jag mina fiskar varma. Det uttalas nämligen Ramm-lösa tydligen!

Edit: det heter KEX, inte sjeks!

Cilia
2006-08-12, 13:55
Så, mitt språk är "inkorrekt" om jag skriver/säger omständigt utan L?

Söker man på omständig med och utan L på google får man upp 40 resp. 58 tusen resultat. Eftersom så pass många människor använder ordet, och eftersom den finns med i SAOB, är det inte FEL!
Konstig inställning det där.
Bara för att tillräckligt många är okunniga så blir det rätt?
Skulle inte tro att nätet är normen för det svenska språket. Betänk alla som har bloggar och egna hemsidor och som inte är några hejare på svenska så skulle vi få en konstig skrivnorm om det var utgångspunkten.


Ordet Ramlösa uttalade jag alltid ram-lösa precis som de flesta. När jag höll kurs på Ramlösa vattenfabrik i Helsingborg fick jag mina fiskar varma. Det uttalas nämligen Ramm-lösa tydligen!!
Det vet väl alla!!! *g*
iaf alla som har någon slags anknytning till Skåne. Jag orkar inte korrigera alla som säger fel.

Whistler
2006-08-12, 14:02
Jag tycker "skassi", alltså utan t-ljud låter mest rätt. Har inte funderat på det så mycket.

Det korrekta uttalet är 'skassi', eller som man är engelsk så uttalas det 'skussy' (samma uttal alltså).

Jao, när jag tänker efter så går det nog åt "skassi" när jag uttalar det, men jag har fortfarande med ett stumt t där inne. ;)

Alla gånger jag har stött på engelsk fonetik för ordet så har det varit med två zz, alltså t-uttal. Jämför pizza.

Bärs
2006-08-12, 14:05
Så, mitt språk är "inkorrekt" om jag skriver/säger omständigt utan L?

Söker man på omständig med och utan L på google får man upp 40 resp. 58 tusen resultat. Eftersom så pass många människor använder ordet, och eftersom den finns med i SAOB, är det inte FEL!

Vi repeterar: SAOB har inget med saken att göra. Redaktörerna har plöjt genom mängder av litteratur sedan fornsvensk tid och antecknat alla stavningsvarianter och betydelser ordet haft så länge det existerat. Det är SAOB:s uppgift, inget annat.

I nyaste upplagan av SAOL (2006), vars uppgift är att normera bl.a. stavningen, uppges endast "omständlig". Följaktligen talar och skriver du gravt inkorrekt svenska om då använder dig av en l-lös variant. Ett ord som "omständig" existerar helt enkelt inte i högsvenskan. För privat bruk kan du naturligtvis skapa nya ord, men håll dem utanför offentligheten.

Krokodil
2006-08-12, 14:08
Omständig torde vara en adjektivisering av ordet omständighet.

Arf Pingvin
2006-08-12, 14:09
Deus ex machina. Ville få det till nånting liknande duece och machine, men det ska vara dejus ex makina ungefär.

Pudzianovski
2006-08-12, 14:16
Har ej läst hela tråden nu men "omständig" används flitigt på Svenska offentliga sidor som tex. regeringens hemsida.

Bärs
2006-08-12, 14:18
Codorníu, vill många uttala [kå-thårn-jö] då de verkar tro att det kommer från Frankrike, men det är ett spanskt cava och uttalas _följdaktligen_ [kådårn-i-o].

Edit : lol

Mer exakt från Katalonien. Har besökt gården en gång. Råkar du veta hur ordet betonas?

Bärs
2006-08-12, 14:19
Har ej läst hela tråden nu men "omständig" används flitigt på Svenska offentliga sidor som tex. regeringens hemsida.

Förfallet är totalt.

Yankeee
2006-08-12, 14:23
"Beviras" -> "Bejvras" av någon anledning.

Finns massor med fler ord jag inte kommer på nu, ett gäng är upptagna i tråden iallafall.

Kwon
2006-08-12, 14:25
"Beviras" -> "Bejvras" av någon anledning.

Finns massor med fler ord jag inte kommer på nu, ett gäng är upptagna i tråden iallafall.

Och hur uttalar du Beivras? :D

dice
2006-08-12, 14:34
Det var först i lumpen som jag lärde mig skillnaden på material och materiel, eller ja, jag visste inte ens att det fanns två ord. Jag sa alltid material, lite pinsamt :)

Svenskt uppslagsord
material materialet material materialen subst.
(rå)ämne som kan bearbetas (även om kunskapsstoff)

Svenskt uppslagsord
materiel materielen subst.
massord utrustning för en viss verksamhet

Placebo uttalade jag i början med något engelsktliknande uttal - pläjjsbo typ

Yankeee
2006-08-12, 14:37
Och hur uttalar du Beivras? :D

Amen lol, pwned :/

Tror jag blandade ihop lite :em:

Groggen
2006-08-12, 15:14
Snacka om att tråden tog en ny vändning efter att han blev självägd och bortgjord :laugh:

Yankeee
2006-08-12, 15:17
Aber lol rajtan.

Kwon
2006-08-12, 15:18
Amen lol, pwned :/

Tror jag blandade ihop lite :em:

Jag ownar aldrig. Det var med kärlek som alltid Yank! :thumbup:

Kwon
2006-08-12, 15:19
Snacka om att tråden tog en ny vändning efter att han blev självägd och bortgjord :laugh:

Vem?

Tolkia
2006-08-12, 19:08
Jag sa (och skrev) länge ångerst med r.
Hehe, det ordet finns ju. Dock kan det krävas ett besök på den västerbottniska landsbygden för att få tillfälle att använda det utan att folk ser ut som fågelholkar. :D

"Ångerst" (obs. uttal) är ett adjektiv som uttrycker tillståndet när man ångrar något (som regel dumt) man gjort på ett lätt ångestfyllt sätt; jämför uttrycket "att ha ågren".

mela
2006-08-12, 19:17
Jag avskyr när folk säger:

Avangserat.
Intressangt.

Jay-Z
2006-08-12, 19:25
Jag avskyr när folk säger:

Avangserat.
Intressangt.

Du säger 'Chääääääääks'. Det hörde jag på Koloträffen. :D

MilkmaN
2006-08-12, 19:29
Du säger 'Chääääääääks'. Det hörde jag på Koloträffen. :D

Schäcks är det enda korrekta!

mela
2006-08-12, 20:26
Du säger 'Chääääääääks'. Det hörde jag på Koloträffen. :D

Klart att jag gör. Det hette så från början och skall uttalas så enligt reglerna :D

AFanatic
2006-08-13, 12:21
Schääääks! :hbang:

Masugn
2006-08-13, 12:46
I högstadiet trodde jag Växjö uttalades Väx-jö

Nina L
2006-08-13, 13:02
Hehe, det ordet finns ju. Dock kan det krävas ett besök på den västerbottniska landsbygden för att få tillfälle att använda det utan att folk ser ut som fågelholkar. :D

"Ångerst" (obs. uttal) är ett adjektiv som uttrycker tillståndet när man ångrar något (som regel dumt) man gjort på ett lätt ångestfyllt sätt; jämför uttrycket "att ha ågren".Vad glad jag blir! Varför används det inte oftare, tro?

Stoltz
2006-08-13, 13:19
Kolera: Ko-lera.

Hades
2006-08-13, 15:14
Hade en rolig diskussion med några personer på en fest i fredags natt. De hävdade bestämt att det engelska ordet "bass" utalades "bäss" istället för som ordet "base". Det var underhållande.

Mago
2006-08-13, 16:12
Hade en rolig diskussion med några personer på en fest i fredags natt. De hävdade bestämt att det engelska ordet "bass" utalades "bäss" istället för som ordet "base". Det var underhållande.


Alla jag känner säger typ fel där. :) Orkar aldrig rätta.
Även att det nu inte är så, så skulle ju iaf. herr Basshunter egentligen kunna vara en Bass-jägare (fisken).

Empe
2006-08-13, 16:34
Kolera: Ko-lera.

Jag sa alltid koleeera istället för kooolera.

Trance
2006-08-13, 16:38
Hade en rolig diskussion med några personer på en fest i fredags natt. De hävdade bestämt att det engelska ordet "bass" utalades "bäss" istället för som ordet "base". Det var underhållande.

Då nickar du och sätter på Warp Brothers - Phatt Bass.

Hades
2006-08-13, 17:14
Då nickar du och sätter på Warp Brothers - Phatt Bass.
Det är så svårt att byta musik medan man drabbas av ett skrattanfall.

Bartman
2006-08-13, 18:03
Schääääks! :hbang:
Kex heter det!*slap*

Sebbe_H
2006-08-13, 18:07
Kex heter det!*slap*

Chex*slap*

tuben
2006-08-13, 18:09
Alla jag känner säger typ fel där. :) Orkar aldrig rätta.
Även att det nu inte är så, så skulle ju iaf. herr Basshunter egentligen kunna vara en Bass-jägare (fisken).

http://www.nybass.com/illustrated/photos/basshunter.jpg

Bartman
2006-08-13, 18:10
Chex*slap*
Jaja ni som bor på sveriges baksida kan ju inte veta allt.:D

Mago
2006-08-13, 18:12
Chex*slap*

Vi kom väl fram i kex-tråden att det kommer från engelskans cakes, därav hårt k. :)

dynamo
2006-08-13, 18:18
http://www.nybass.com/illustrated/photos/basshunter.jpg

Ahh, där är ju Basshunter, förmodligen sittandes i båten Anna.

Hades
2006-08-13, 18:18
Ahh, där är ju Basshunter, förmodligen sittandes i båten Anna.
:laugh:

Kwon
2006-08-13, 18:49
Ahh, där är ju Basshunter, förmodligen sittandes i båten Anna.

Mit eine Jensefisk?

Minna
2006-08-14, 14:35
Vi repeterar: SAOB har inget med saken att göra. Redaktörerna har plöjt genom mängder av litteratur sedan fornsvensk tid och antecknat alla stavningsvarianter och betydelser ordet haft så länge det existerat. Det är SAOB:s uppgift, inget annat.

I nyaste upplagan av SAOL (2006), vars uppgift är att normera bl.a. stavningen, uppges endast "omständlig". Följaktligen talar och skriver du gravt inkorrekt svenska om då använder dig av en l-lös variant. Ett ord som "omständig" existerar helt enkelt inte i högsvenskan. För privat bruk kan du naturligtvis skapa nya ord, men håll dem utanför offentligheten.


Jag har mailat min Univiersitetslektor (fil.dr i nordiska språk) som jag hade förra året ang. om det är "gravt inkorrekt svenska" att använda omständig utan L. Här är hans svar:

Det som är viktigt att förstå är att det inte finns några "språklagar" eller
instanser av något slag som bestämmer språket. Språket har i alla tider
bestämts, förvaltats och utvecklats av språkbrukarna själva, och det kan aldrig
fungera annorlunda. Det står inte i någons makt att bestämma ett språk som inte
språkbrukarna vill ha. Men detta innebär inte att det inte finns normer; det är
bara det att normerna styrs av språkbruket. I varje språkgemenskap uppstår det
ett mönster av former, uttal ordval o.s.v., och dessa mönster formas och
utvecklas av det aktuella språkbruket, som i sin tur styrs av deltagarna,
syftena, situationerna, ämnena och annat. Det bör alltså ligga i vars och ens
intresse och ansvar att ansluta sig till normerna eftersom det är det som gör
att kommunikationen fungerar. I det här sammanhanget är det också viktigt att
förstå att det finns olika språkgemenskaper och olika sätt att kommunicera,
vilket också gör att det bildas olika normsystem. Den offentliga skriften har
andra normer än det vardagliga samtalet, t.ex.
Det här innebär att rätt och fel i praktiken betyder "det som används" och
"det som inte används". Om nu merparten eller i alla falla en stor del av en
språkgemenskap använder en viss form, ja, då är det det som är rätt. Om det då
skulle stå något annat i ett lexikon är det dags att ändra lexikonet, antingen
byta formen mot den som används eller komplettera med den nya formen, om båda
finns kvar. Det handlar om kartan och verkligheten; om det är skillnad på dessa
två är det givetvis fel på kartan.

Sedan har givetvis språkliga auktoriteter rätt att rekommendera olika former,
ordval, betydelser etc., och det är det som språkvårdsinstanserna gör. Men det
är rekommendationer och inget annat, och dessutom måste det finnas giltiga
argument för dessa. Om språkbrukarna efter en tid fortfarande använder den gamla
formen, så är det den som gäller, och då måste språkvårdarna inse detta och ge
upp. Det är därför det enbart är löjeväckande att påstå att det t.ex. ska heta
"än jag" i stället för "än mig" eftersom språkbrukarnas intuition säger att det
ska heta "än mig".

Så, mr Bärs och resten av dina anhängare, anser ni fortfarande att "omständig" är gravt inkorrekt svenska?

dynamo
2006-08-14, 14:47
................

Så, mr Bärs och resten av dina anhängare, anser ni fortfarande att "omständig" är gravt inkorrekt svenska?

Bra jobbat! :D :thumbup:

Löjtnant Blank
2006-08-14, 14:52
Ambitiöst av Minna, må jag säga!

Action
2006-08-14, 14:54
Inte ett ord som jag uttalar fel, men stör mig på de som skriver och uttalar "STOD" som "STOG".

Trodde dock länge att det hette Åtminstånde.

backflash
2006-08-14, 15:14
Det står inte i någons makt att bestämma ett språk som inte
språkbrukarna vill ha.


Teoretiskt nej, i praktiken you betcha!

När Pol Pot förbjöd andra språk - i dagligt tal - än khmer (khmeriska) så upprättade han en maktrelation där hans förbud stod mot att någon trotsade förbudet - i.e talade andra språk. Det vill säga: de hade varit tvungna att anamma ett språk som alla inte ville ha, vilket alla inte gjorde. Pottan löste det här genom att antingen spärra in eller mörda dem som trotsade detta, vilket innebar att maktrelationen förbättrades avsevärt i hans favör...

Mr M
2006-08-14, 15:36
Jag har flera gånger mött folk som säger "närma".
Som i: Parkera inte så närma dörren.

Det heter NÄRA.

Mr M

tossefar
2006-08-14, 15:41
Så, mr Bärs och resten av dina anhängare, anser ni fortfarande att "omständig" är gravt inkorrekt svenska?

Ja. Precis som invandrarsvenska är det inkorrekt, även om det används av många.

Är det verkligen så svårt att erkänna att man har fel? ;)

Minna
2006-08-14, 15:44
Ja. Precis som invandrarsvenska är det inkorrekt, även om det används av många.

Är det verkligen så svårt att erkänna att man har fel? ;)


Du är verkligen rolig du. Läste du ens mailet från min lektor?

För övrigt så litar jag mer på en som är utbildad inom just detta område än en obstinat trotsunge som du.

Groggen
2006-08-14, 15:46
än en obstinat trotsunge som du.

Är det han som är en trotsunge?? Jag som trodde att det var... nån annan :thumbup:

Du får maila vem du vill, det hela blir ju bara ännu roligare då.

Bronkitkorv
2006-08-14, 15:48
http://www.nybass.com/illustrated/photos/basshunter.jpg
Det där är ju ingen bass utan en salmon trutta... haha snacka om fel asså.

tossefar
2006-08-14, 15:48
Du är verkligen rolig du. Läste du ens mailet från min lektor?

För övrigt så litar jag mer på en som är utbildad inom just detta område än en obstinat trotsunge som du.

Din lektor påstår att ord som används ofta automagiskt blir korrekt svenska. Han har fel. Jag är varken obstinat eller i trotsåldern, jag har bara rätt. Puss.

Minna
2006-08-14, 15:50
Är det han som är en trotsunge?? Jag som trodde att det var... nån annan :thumbup:

Du får maila vem du vill, det hela blir ju bara ännu roligare då.

Det är skillnad på att vara trotsig och ha rätt, och på att vara trotsig och ha fel. Är man inte utbildad inom frågans område är det ju löjligt att trotsa den som är det. Fan vad jag blir förbannad på sådana människor.

Bärs
2006-08-14, 15:51
Jag har mailat min Univiersitetslektor (fil.dr i nordiska språk) som jag hade förra året ang. om det är "gravt inkorrekt svenska" att använda omständig utan L. Här är hans svar:

[...]

Så, mr Bärs och resten av dina anhängare, anser ni fortfarande att "omständig" är gravt inkorrekt svenska?

Givetvis, driver du med mig? Vad i citatet är det tänkt att skall få mig på andra tankar?

Vad heter denne man förresten?

Minna
2006-08-14, 15:51
Din lektor påstår att ord som används ofta automagiskt blir korrekt svenska. Han har fel. Jag är varken obstinat eller i trotsåldern, jag har bara rätt. Puss.

"Han har fel". Är det din fil.dr. utbildning inom nordiska språk som talar?
Haha. Vem tror du att du är egentligen?

Groggen
2006-08-14, 15:53
Det är skillnad på att vara trotsig och ha rätt, och på att vara trotsig och ha fel. Är man inte utbildad inom frågans område är det ju löjligt att trotsa den som är det. Fan vad jag blir förbannad på sådana människor.


Han ville väl inte göra dig ledsen, du hade ju trots allt tagit dig tid och mailat honom och därför förstod han ju att det var någorlunda viktigt för dig.

För oss andra så räcker det med att vi tittar i SAOL, så vet vi vad som är rätt.

Minna
2006-08-14, 15:53
Givetvis, driver du med mig? Vad i citatet är det tänkt att skall få mig på andra tankar?

Vad heter denne man förresten?

http://www.mah.se/templates/Page____22756.aspx

Längst upp till vänster.

Minna
2006-08-14, 15:57
Han ville väl inte göra dig ledsen, du hade ju trots allt tagit dig tid och mailat honom och därför förstod han ju att det var någorlunda viktigt för dig.

För oss andra så räcker det med att vi tittar i SAOL, så vet vi vad som är rätt.


Hahaha... Eftersom jag ville ha ett objektivt svar, ställde jag en helt objektiv fråga. Jag är inte korkad.

Anledningen till att jag skriver är att jag har en fråga som jag länge
funderat över, men inte hittat något konkret svar på.

Jo, om hälften av den svenska befolkningen stavar ett ord på ett sätt som
INTE finns med i SAOL, är det ordet "inkorrekt svenska" då eftersom SAOL
bygger på normer?

Ett exempel är ordet "omständ/l/ig". Söker man på google får man 58'000
resultat för omständig och 40'000 resultat för omständlig, trots att
omständig inte finns med i SAOL.

Hur vet man vad som är rätt och fel? Finns det över huvud taget rätt eller
fel i den här frågan?

Pudzianovski
2006-08-14, 15:58
Kul att läsa vad en som sysslar med språk har att säga. :thumbup:

Groggen
2006-08-14, 16:00
Hahaha... Eftersom jag ville ha ett objektivt svar, ställde jag en helt objektiv fråga. Jag är inte korkad.

Anledningen till att jag skriver är att jag har en fråga som jag länge
funderat över, men inte hittat något konkret svar på.

Jo, om hälften av den svenska befolkningen stavar ett ord på ett sätt som
INTE finns med i SAOL, är det ordet "inkorrekt svenska" då eftersom SAOL
bygger på normer?

Ett exempel är ordet "omständ/l/ig". Söker man på google får man 58'000
resultat för omständig och 40'000 resultat för omständlig, trots att
omständig inte finns med i SAOL.

Hur vet man vad som är rätt och fel? Finns det över huvud taget rätt eller
fel i den här frågan?

Du kan inte förlita dig på Goggle i det här fallet. Söker du på schysst får du över 500.000 träffar, men söker du på schyst får du bara strax över 100.000. Betyder det att schyst borde stavas med två s? Ja enligt dig. Men vi andra vet att schyst stavas med ETTs :)

Mago
2006-08-14, 16:01
Språk förändras, sen är det väl en tolkningsfråga när man själv anser att ett ord/uttryck/stavning blivit "korrekt svenska". Vissa anser kanske att ett sätt att avgöra det på är att, det som flest använder är korrekt, andra anser att SAOL bestämmer.

Min egna syn på det hela blir att de som anser att majoriteten bestämmer också de borde följa SAOL, eftersom de flesta använder den som facit. ;)

Bärs
2006-08-14, 16:05
http://www.mah.se/templates/Page____22756.aspx

Längst upp till vänster.

Ok, Per Lagerholm alltså.

Så tar vi den andra frågan, något omformulerad: Vad i Pers svar tycker du att stöder din tes?

tossefar
2006-08-14, 16:08
Jag läste herr Lagerholms svar än en gång. Jag missförstod första gången, jag ber om ursäkt. Det är tydligt att han INTE håller med Minna i frågan.

jwzrd
2006-08-14, 16:12
Klart att jag gör. Det hette så från början och skall uttalas så enligt reglerna :D

Nej det kommer ur engelskans bisquit och uttalas därför med k, inte sj-ljud. Sj-ljudet kom till bland bonnläppar som inte visste hur ordet skulle uttalas.

jwzrd
2006-08-14, 16:14
Hade en rolig diskussion med några personer på en fest i fredags natt. De hävdade bestämt att det engelska ordet "bass" utalades "bäss" istället för som ordet "base". Det var underhållande.

Han hade ju rätt iofs.

Bärs
2006-08-14, 16:17
Jag läste herr Lagerholms svar än en gång. Jag missförstod första gången, jag ber om ursäkt. Det är tydligt att han INTE håller med Minna i frågan.

Precis så tolkar jag honom också. Han är dock mycket taktfull.

Trance
2006-08-14, 16:18
jwzrd: Kex borde komma från cakes och inte bisquit, det är ju inte ens likt. Men var det kommer ifrån är ju rätt irrelevant, då skulle ju en hel del ord som kommit från andra språk få ett annat uttal. Kan man inte bara lägga ner diskussionen och säga att båda är rätt?

Sedan så har du totalt fel på Bass, det uttalas som ay i pay.

jwzrd
2006-08-14, 16:22
jwzrd: Kex borde komma från cakes och inte bisquit, det är ju inte ens likt. Men var det kommer ifrån är ju rätt irrelevant, då skulle ju en hel del ord som kommit från andra språk få ett annat uttal. Kan man inte bara lägga ner diskussionen och säga att båda är rätt?

Sedan så har du totalt fel på Bass, det uttalas som ay i pay.

Jag hittar inte på förklaringen om bisquit.

Det om bass köper jag inte heller. Kan det vara amerikansk engelska som uttalar det bejs?

Ingen tvivlar väl på att kakjäveln heter schex i delar av skåne och göteborg, men om vi pratar om Vanlig Svenska? I skåne pratar man om att göra vid sig och att åka PÅ olika håll också; det gör inte dom formerna mer rätt.

Löjtnant Blank
2006-08-14, 16:25
Det om bass köper jag inte heller. Kan det vara amerikansk engelska som uttalar det bejs?
Menar du "bass" som i instrumentet? I så fall uttalas det alltid "bejs".

Groggen
2006-08-14, 16:25
Vem kopplade samman kex och bisquit!?

pragmatist
2006-08-14, 16:26
Självklart är språket ett levande verktyg som människor använder, och ytterst så avgörs språkets korrekthet av att det fungerar just som verktyg för att kommunicera med - om folk förstår vad du menar med önskad grad av precision så är alltså språket korrekt.

Utöver denna grundläggande insikt så finns det självklart grammatiska regler också. Men det är inte grammatiken som ligger till grund för vad som är korrekt språk utan snarare tvärtom. Men detta tycker jag inte utgör ett hinder för att säga att ett väldigt vanligt språkbruk ("han är längre än mig") är grammatiskt felaktigt - grammatiken är en teoretisk formalisering av regler som härleds ur språkbruket och innehåller därför en hög grad av tröghet, och enligt detta grammatiska system så är det fel att säga "längre än mig".

Alltså finns det inte nödvändigtvis någon motsättning mellan att gå med på språklektorns övergripande poäng och att ändå hävda att det är fel att säga "omständig" - alla förstår vad man menar (= rätt språk) men språkbruket står inte i samklang med just nu formaliserade språkregler (= fel språk).

Yankeee
2006-08-14, 16:27
Du kan inte förlita dig på Goggle i det här fallet. Söker du på schysst får du över 500.000 träffar, men söker du på schyst får du bara strax över 100.000. Betyder det att schyst borde stavas med två s? Ja enligt dig. Men vi andra vet att schyst stavas med ETTs :)

Haha Rajtan, har du inte kommit över det där än?

jwzrd
2006-08-14, 16:28
Vem kopplade samman kex och bisquit!?

Jag minns inte nu.

Pudzianovski
2006-08-14, 16:29
Base uttalas det i USA. (nyss frågat)

Bärs
2006-08-14, 16:29
Jag hittar inte på förklaringen om bisquit.

Det om bass köper jag inte heller. Kan det vara amerikansk engelska som uttalar det bejs?

Ingen tvivlar väl på att kakjäveln heter schex i delar av skåne och göteborg, men om vi pratar om Vanlig Svenska? I skåne pratar man om att göra vid sig och att åka PÅ olika håll också; det gör inte dom formerna mer rätt.

Jo, det gör du. SAOB anger att det kommer från cakes, och SAOL (11)anger att det kan uttalas både med k och med tj.

Bärs
2006-08-14, 16:30
Base uttalas det i USA. (nyss frågat)

Aldrig i livet.

pragmatist
2006-08-14, 16:30
Bass uttalat som "bejs" = bas i musik
Bass uttalat som "bäs" = (havs-)abborre

Trance
2006-08-14, 16:31
Jag hittar inte på förklaringen om bisquit.

Det om bass köper jag inte heller. Kan det vara amerikansk engelska som uttalar det bejs?

Ingen tvivlar väl på att kakjäveln heter schex i delar av skåne och göteborg, men om vi pratar om Vanlig Svenska? I skåne pratar man om att göra vid sig och att åka PÅ olika håll också; det gör inte dom formerna mer rätt.

www.dictionary.com för bass. Sedan Kex, då är det ju enligt språkliga regler rätt att utala det schex samt det är accepterat av de som "bestämmer". Då är det ok enligt mig.

Minna
2006-08-14, 16:32
Det som är viktigt att förstå är att det inte finns några "språklagar" eller
instanser av något slag som bestämmer språket. Språket har i alla tider
bestämts, förvaltats och utvecklats av språkbrukarna själva, och det kan aldrig
fungera annorlunda. Det står inte i någons makt att bestämma ett språk som inte
språkbrukarna vill ha. Men detta innebär inte att det inte finns normer; det är
bara det att normerna styrs av språkbruket.

Många här påstår att det är FEL att använda omständig utan l. Men Lagerholm menar ju att det inte finns rätt eller fel, eftersom det är språkbrukarna (= de som talar språket) som visar vad som ska användas. Och eftersom så pass många människor använder omständig UTAN l, kan man inte påstå att det är fel svenska. Det är precis vad Lagerholm menar i sin text.
Hade det handlat om ett annat ord, som inga svensktalare använder och som ingen förstår, då hade man kunna kallat det fel svenska. Men så är ju inte fallet här.

Sen så det här med google - att det inte är relevant - jo, det är relevant. När jag pluggade engelska i Oxford lärde min professor mig att om man undrar vilket av två ord som är rätt (t.ex. som detta fallet), ska man googla på nätet för att se vilket som ger flest resultat. Det finns faktiskt en term för just den metoden.

Löjtnant Blank
2006-08-14, 16:32
http://www.grahamnasby.com/misc/images_concertband/electric-bass.gif
Klicka för att lyssna (http://www.yourdictionary.com/ahd/pron/B0096400.wav)




http://www.ontariobassfishing.net/main-bass-picture.jpg
Klicka för att lyssna (http://www.yourdictionary.com/ahd/pron/B0105100.wav)

Pudzianovski
2006-08-14, 16:33
Aldrig i livet.


Och du är född i USA eller?

Ge dig.

jwzrd
2006-08-14, 16:34
www.dictionary.com för bass. Sedan Kex, då är det ju enligt språkliga regler rätt att utala det schex samt det är accepterat av de som "bestämmer". Då är det ok enligt mig.

Enligt språkliga regler är det korrekt att uttala en grupp människor som sjunger som schör också. Det visar hur relevant den regeln är. Ingen tvivlar väl på att det är ok heller. Skåningar säger: schöusbääh om körsbär och det är inget fel på det heller.

Så: vad säger du om ki-osk vs schåsk då?

Groggen
2006-08-14, 16:34
Sen så det här med google - att det inte är relevant - jo, det är relevant. När jag pluggade engelska i Oxford lärde min professor mig att om man undrar vilket av två ord som är rätt (t.ex. som detta fallet), ska man googla på nätet för att se vilket som ger flest resultat. Det finns faktiskt en term för just den metoden.


Men det stämmer ju uppenbarligen inte jämt, oavsett vem som sagt vad till dig. Har du inga egna ögon att se med? Är allt rätt om en professor säger det?

Snacka om att vara trotsig.

Minna
2006-08-14, 16:40
Enligt språkliga regler är det korrekt att uttala en grupp människor som sjunger som schör också. Det visar hur relevant den regeln är. Ingen tvivlar väl på att det är ok heller. Skåningar säger: schöusbääh om körsbär och det är inget fel på det heller.

Så: vad säger du om ki-osk vs schåsk då?

Så uttalar vi ju inte körsbär!!! I skåne betonar vi R:en väldigt mkt, mkt mer än t.ex. 08-orna. Skåningar uttalar det "tjörsbär" och R:en hörs tydligt. Jag har ALDRIG hört en skåning som uttalar det utan R och dessutom med sch (som i "usch").

Sen så det här med kiosk, jag vet iaf att många i blekinge uttalar det med K, så det har nog med dialekt och göra.

jwzrd
2006-08-14, 16:42
Så uttalar vi ju inte körsbär!!! I skåne betonar vi R:en väldigt mkt, mkt mer än t.ex. 08-orna. Skåningar uttalar det "tjörsbär" och R:en hörs tydligt. Jag har ALDRIG hört en skåning som uttalar det utan R och dessutom med sch (som i "usch").

Sen så det här med kiosk, jag vet iaf att många i blekinge uttalar det med K, så det har nog med dialekt och göra.

R är rullande på svenska. Hur många sådana ljud har du i körsbär? Det skrovliga sje-ljud som finns på slutet beskrivs bättre som en förlängning av vokalen före bara.

Stockholmare har olika sätt att uttala r eftersom det finns olika dialekter där som du vet. Varför ställde du förresten skånska mot en antagen stockholmska?

Winternal
2006-08-14, 16:42
I min barndom, innan jag hade insett att ph ska uttalas f, tyckte mina föräldrar det var roligt när jag läste Philadelphia i kartboken. Pila del pia, typ.

Minna
2006-08-14, 16:43
Men det stämmer ju uppenbarligen inte jämt, oavsett vem som sagt vad till dig.

Vad menar du med det? Belägg?


Har du inga egna ögon att se med? Är allt rätt om en professor säger det?

Som sagt, jag tror mer på professor än en person som är TOTALT OUTBILDAD inom området. Det gör vilken idiot som helst.

Groggen
2006-08-14, 16:44
Men det stämmer ju uppenbarligen inte jämt, oavsett vem som sagt vad till dig.

Vad menar du med det? Belägg?


Har du inga egna ögon att se med? Är allt rätt om en professor säger det?

Som sagt, jag tror mer på professor än en person som är TOTALT OUTBILDAD inom området. Det gör vilken idiot som helst.


Blir ett ord rätt eller en stavning rätt om man får mest träffar på google? Hör du inte hur korkat det låter? Behöver du fler ex än schyst för att du ska förstå?

Minna
2006-08-14, 16:45
R är rullande på svenska. Hur många sådana ljud har du i körsbär? Det skrovliga sje-ljud som finns på slutet beskrivs bättre som en förlängning av vokalen före bara.

Stockholmare har olika sätt att uttala r eftersom det finns olika dialekter där som du vet. Varför ställde du förresten skånska mot en antagen stockholmska?

Det var bara ett slumpartat exempel. I vilket fall som helst uttalar vi inte körsbär om du beskrev det ovan.

Minna
2006-08-14, 16:48
Blir ett ord rätt eller en stavning rätt om man får mest träffar på google? Hör du inte hur korkat det låter? Behöver du fler ex än schyst för att du ska förstå?

AAAAAAAAAAAAH för helvete har du fortfarande inte fattat? Det FINNS INGET RÄTT OCH FEL! Använder många personer ett visst ord, en viss stavning, och gör sig förstådda, så kan man inte påstå att det är fel - eftersom det är SPRÅKBRUKARNA som gör språket, som skapar reglerna - precis som Per skrev i sitt mail! Jag börjar bli jävligt trött på det här nu, ska det vara så svårt att fatta?

mini
2006-08-14, 16:49
Minna, du ska nog vara lite försiktig med att uttala dig om andra medlemmars utbildningar innan du faktiskt vet.

Du har fortfarande fel.

jwzrd
2006-08-14, 16:51
Det var bara ett slumpartat exempel. I vilket fall som helst uttalar vi inte körsbär om du beskrev det ovan.

Du är inte den första skåningen som förnekar detta. Jag har även hört fler än en skåning först säga ordet utan r, bara med h i princip, för att sedan - efter ordet är sagt - skårra fram ett skåne-r som om det senare vore ett bevis för att det r-lösa ordet i själva verket har ett tydligt r.

- Schöusbäh
- Rrrrr

Trance
2006-08-14, 16:52
AAAAAAAAAAAAH för helvete har du fortfarande inte fattat? Det FINNS INGET RÄTT OCH FEL! Använder många personer ett visst ord, en viss stavning, och gör sig förstådda, så kan man inte påstå att det är fel - eftersom det är SPRÅKBRUKARNA som gör språket, som skapar reglerna - precis som Per skrev i sitt mail! Jag börjar bli jävligt trött på det här nu, ska det vara så svårt att fatta?


Jäkla "alla skall få bulle och medalj"-dagisfasoner. Det går att göra fel, annars skulle ju svensklektionerna vara meningslösa eller hur?

Minna
2006-08-14, 16:52
Minna, du ska nog vara lite försiktig med att uttala dig om andra medlemmars utbildningar innan du faktiskt vet.

Du har fortfarande fel.

Om han hade varit utbildad inom området hade han kastat det i ansiktet på mig för länge sen.

"Du har fortfarande fel".

Okej, förklara? Varför måste jag hela tiden tjata för att vissa människor ska belägga sina kommentarer?

Yankeee
2006-08-14, 16:52
Minna, varför så aggresiv?

Minna
2006-08-14, 16:54
Du är inte den första skåningen som förnekar detta. Jag har även hört fler än en skåning först säga ordet utan r, bara med h i princip, för att sedan - efter ordet är sagt - skårra fram ett skåne-r som om det senare vore ett bevis för att det r-lösa ordet i själva verket har ett tydligt r.

- Schöusbäh
- Rrrrr

Okej, det första R:et hörs knappt, men det sista hörs väldigt tydligt. Det är iaf så jag uttalar det. Sen finns det ju olika varianter av skånska också, vissa pratar t.ex mer utpräglat än andra.

jwzrd
2006-08-14, 16:55
Okej, det första R:et hörs knappt, men det sista hörs väldigt tydligt. Det är iaf så jag uttalar det. Sen finns det ju olika varianter av skånska också, vissa pratar t.ex mer utpräglat än andra.

Hur pratar man mer utpräglat? En dialekt som skiljer sig mycket från din egen?

Minna
2006-08-14, 16:57
Minna, varför så aggresiv?

Okej, jag är ganska temperamentsfull, men det är inte lätt att hålla humöret när människor som säger emot mig inte kommer med sakliga argument, inte belägger sina åsikter och bara verkar säga emot mig för att de vill bråka.

Yankeee
2006-08-14, 16:59
Okej, jag är ganska temperamentsfull, men det är inte lätt att hålla humöret när människor som säger emot mig inte kommer med sakliga argument, inte belägger sina åsikter och bara verkar säga emot mig för att de vill bråka.

Om de inte kommer med sakliga argument borde det vara rätt lätt att dominera totalt utan att bli nyponröd, right?

Groggen
2006-08-14, 17:00
Okej, jag är ganska temperamentsfull, men det är inte lätt att hålla humöret när människor som säger emot mig inte kommer med sakliga argument, inte belägger sina åsikter och bara verkar säga emot mig för att de vill bråka.

Är det du som är Google-tjejen? Bara för att en professor sa att man kan förlita sig på google :)

mini
2006-08-14, 17:02
Om han hade varit utbildad inom området hade han kastat det i ansiktet på mig för länge sen.

"Du har fortfarande fel".

Okej, förklara? Varför måste jag hela tiden tjata för att vissa människor ska belägga sina kommentarer?
Inte alla behöver kasta (andra människors) titlar bakom sina kunskaper. Det räcker ju liksom med att ha rätt.

Vi andra har redan förklarat varför du har fel. Läs tråden igen? Du kan göra en trådsökning på Bärs inlägg. Han har rätt.

Minna
2006-08-14, 17:02
Hur pratar man mer utpräglat? En dialekt som skiljer sig mycket från din egen?

Utpräglad skånska talar mest gamla människor och människor som bor på landet, det är iaf min uppfattning. Det är svårt att beskriva hur de pratar, men alla de attribut som skånskan har (t.ex. långa Ö så att det nästan låter som Öuu" låter ännu tydligare när de pratar. Tyvärr kan jag inte beskriva det bättre.

Minna
2006-08-14, 17:05
Om de inte kommer med sakliga argument borde det vara rätt lätt att dominera totalt utan att bli nyponröd, right?

Man kan ju inte dominera eftersom de vägrar ge med sig. Jag blir lätt irriterad över obstinata människor. Sen så "låter" (skriver) jag ilsknare än vad jag egentligen är.

Minna
2006-08-14, 17:06
Är det du som är Google-tjejen? Bara för att en professor sa att man kan förlita sig på google :)

Vad menar du med "är det du som är google-tjejen"?

Sen så han faktiskt inte att man kan förlita sig på google, utan att google var en bra "måttstock" om man ville ha svar på en sådan fråga som vi diskuterar.

Yankeee
2006-08-14, 17:07
Man kan ju inte dominera eftersom de vägrar ge med sig. Jag blir lätt irriterad över obstinata människor. Sen så "låter" (skriver) jag ilsknare än vad jag egentligen är.

Då argumenterar du för dåligt helt enkelt. Iof tror jag att det finns en anledning till att folk agerar som de gör mot dig här.

Minna
2006-08-14, 17:07
Inte alla behöver kasta (andra människors) titlar bakom sina kunskaper. Det räcker ju liksom med att ha rätt.

Suck... inga kommentarer.

Minna
2006-08-14, 17:09
Då argumenterar du för dåligt helt enkelt. Iof tror jag att det finns en anledning till att folk agerar som de gör mot dig här.


Det är inte jag som argumenterar dåligt... det är dem som inte vägrar förstå/ge med sig.

Pudzianovski
2006-08-14, 17:09
Jag håller med Minna. Dessutom har hon rådfrågat en som arbetar med språket och hans inlägg förstärker bara Minnas redan uppenbara åsikt att det är okej att använda ordet omständigt. Angående Google så håller jag dock inte med.

Hoppas jag förstått Minna rätt nu.

Yankeee
2006-08-14, 17:10
Det är inte jag som argumenterar dåligt... det är dem som inte vägrar förstå/ge med sig.

Som vanligt mao, det är alla andra det är fel på :/

Groggen
2006-08-14, 17:11
Vad menar du med "är det du som är google-tjejen"?

Sen så han faktiskt inte att man kan förlita sig på google, utan att google var en bra "måttstock" om man ville ha svar på en sådan fråga som vi diskuterar.


Sen så det här med google - att det inte är relevant - jo, det är relevant. När jag pluggade engelska i Oxford lärde min professor mig att om man undrar vilket av två ord som är rätt (t.ex. som detta fallet), ska man googla på nätet för att se vilket som ger flest resultat. Det finns faktiskt en term för just den metoden.

Så här i efterhand, tycker du att google alltid ger att rättmätigt svar och att verkligen är ngt att förlita sig på, när vi kunnat konstatera att man även kan få flest träffar trots att sökordet är felstavat?

Minna
2006-08-14, 17:29
Så här i efterhand, tycker du att google alltid ger att rättmätigt svar och att verkligen är ngt att förlita sig på, när vi kunnat konstatera att man även kan få flest träffar trots att sökordet är felstavat?

Du har lagt fokus på google, det är inte själva google som är poängen i mitt argument. Saken är den att om det är så många människor som stavar ordet "fel", så kommer det tillslut bli rätt. Det kommer inte förvåna mig om SAOL lägger till schysst i nästa upplaga, eftersom så många använder det. Samma med omständig. Det är vi, språkbrukarna, som skapar reglerna. Och vårt språk förändras ju hela tiden! Det är därför de gör nya upplagor av SAOL hela tiden. Om det hade ansetts fel att stava ord annorlunda än SAOL, hade vi ju haft exakt samma språk i flera hundra år.
Jag har redan skrivit det hundra gånger och skriver det igen: Det är vi, språkbrukarna, som skapar "reglerna". Inte SAOL.

Trance
2006-08-14, 17:30
Du har lagt fokus på google, det är inte själva google som är poängen i mitt argument. Saken är den att om det är så många människor som stavar ordet "fel", så kommer det tillslut bli rätt. Det kommer inte förvåna mig om SAOL lägger till schysst i nästa upplaga, eftersom så många använder det. Det är vi, språkbrukarna, som skapar reglerna. Och vårt språk förändras ju hela tiden! Det är därför de gör nya upplagor av SAOL hela tiden. Om det hade ansetts fel att stava ord annorlunda än SAOL, hade vi ju haft exakt samma språk i flera hundra år.
Jag har redan skrivit det hundra gånger och skriver det igen: Det är vi, språkbrukarna, som skapar "reglerna". Inte SAOL.

e d så?

Bärs
2006-08-14, 17:31
..

Du skall ha all heder för ditt resonemang hittills. Likväl är det fortfarande fel, och här kommer ett någorlunda sakligt resonemang.

Först Per:

"[...]dessa mönster formas och utvecklas av det aktuella språkbruket, som i sin tur styrs av [...] syftena, situationerna, ämnena och annat.

Det bör alltså ligga i vars och ens intresse och ansvar att ansluta sig till normerna eftersom det är det som gör att kommunikationen fungerar.

Det finns olika språkgemenskaper och olika sätt att kommunicera,
vilket också gör att det bildas olika normsystem.

Den offentliga skriften har andra normer än det vardagliga samtalet.

Rätt och fel i praktiken [...] "det som används" och "det som inte används".

Om nu merparten [...] använder en viss form, ja, då är det det som är rätt."


Detta var några stympade meningar från Pers text. Jämför med vad jag kort skrev tidigare:


"Ett ord som "omständig" existerar helt enkelt inte i högsvenskan. För privat bruk kan du naturligtvis skapa nya ord, men håll dem utanför offentligheten."


Detta gäller fortfarande. Pers text stöder detta till fullo. Ditt privata språk angår ingen och kan inte normeras. Det offentliga språket, dvs. rikssvenskan eller högsvenskan, är däremot allas angelägenhet och är normerad - vare sig du vill det eller inte. Mängder av språkvårdare arbetar med att hålla den gemensamma varianten av svenskan (högsvenskan, rikssvenskan) så enhetlig som möjlig. Att ha en gemensam och enhetlig stavning är därför av mycket stor praktiskt betydelse. Som norm för den offentliga svenskans stavning gäller Svenska Akademiens ordlista, och stavningsvarianter som bryter mot SAOL:s rekommendationer är att betrakta som fel mot högsvenskans (dvs. svenskans) stavningsregler. Samma gäller uttalet. I situationer som kräver ett vårdat talspråk bör l:et höras. Hur du talar privat angår ingen. Läs Per: "Det bör alltså ligga i [B]vars och ens intresse och ansvar att ansluta sig till normerna eftersom det är det som gör att kommunikationen fungerar".

Nåväl, hur är det offentliga språkbruket på denna punkt? Vem använder "omständig" och vem använder "omständlig"? Dagens Internetspråk är ofta privat till sin karaktär, och de som låter publicera sig på Internet behöver inte ha någon som helst kontakt med och proffesionell kunskap om högsvenskan. Tvärtom kan ett formellt språk på Internet verka distanserande. Smilisar, förkortningar, mängder av interjektioner bidrar till den privata stämningen. Att därför bryta mot diverse högsvenska normer kan därför rentav upplevas positivt och självständigt.

Den offentliga svenskan märks till vardags därför främst i medier och diverse utgiven litteratur, i synnerhet i nyhetsförmedlingen. En skribent på en tidning eller en nyhetsuppläsare i tv når oerhört stora mängder människor per dag, vilket ställer maximala krav på språkdräkten. Språket skall alltså (i idealfallet) vara möjligast neutralt, dvs. maximalt normerat.

En titt på hur medierna i skrift behandlar omständig/omständlig ger följande resultat i språkbankens tidningskorpusar från 1965 till 2004 samt i romankorpusarna (konkordans/frekvenstabell):

11 OMSTÄNDIG
20 OMSTÄNDIGT
3 OMSTÄNDIGA

127 OMSTÄNDLIG
210 OMSTÄNDLIGT
119 OMSTÄNDLIGA

http://spraakbanken.gu.se/

Det blir alltså 34 förekomster för omständig och 456 förekomster för omständlig. Slutsatsen är alltså den att omständlig dominerar totalt i offentlig svenska, vilket innebär att både norm och praxis är i total harmoni med varandra. Eftersom högsvenskan är den enda svenska som kan normeras, är det alltså rimligt att säga att "omständig" med varianter är felaktig svenska.

Groggen
2006-08-14, 17:32
Du har lagt fokus på google, det är inte själva google som är poängen i mitt argument. Saken är den att om det är så många människor som stavar ordet "fel", så kommer det tillslut bli rätt. Det kommer inte förvåna mig om SAOL lägger till schysst i nästa upplaga, eftersom så många använder det. Samma med omständig. Det är vi, språkbrukarna, som skapar reglerna. Och vårt språk förändras ju hela tiden! Det är därför de gör nya upplagor av SAOL hela tiden. Om det hade ansetts fel att stava ord annorlunda än SAOL, hade vi ju haft exakt samma språk i flera hundra år.
Jag har redan skrivit det hundra gånger och skriver det igen: Det är vi, språkbrukarna, som skapar "reglerna". Inte SAOL.


Så då kan man alltså inte stava fel då? Då undrar jag osökt vad ordet stavfel betyder? För enligt dig så blir ju det felaktiga rätt, om bara fler gör samma misstag.

Bärs
2006-08-14, 17:35
Inte så professionellt med "proffesionellt" dock... ;)

Mago
2006-08-14, 17:35
e d så?

Ja, lite. :) Sen finns alla SAOL, SAOB, KGB osv. där för att säga "woah, woah, ta det lite lugnt. Det där är bara dumt, men detta verkar inte helt dumt så det kan väl ändras." ;)

Yankeee
2006-08-14, 17:37
För enligt dig så blir ju det felaktiga rätt, om bara fler gör samma misstag.

Du hade samma resonemang i en annan tråd?

Minna
2006-08-14, 17:39
Så då kan man alltså inte stava fel då? Då undrar jag osökt vad ordet stavfel betyder? För enligt dig så blir ju det felaktiga rätt, om bara fler gör samma misstag.

Om jag skulle börja stava "Rosor" med två S, skulle det vara en felstavning. Dels för att ingen annan stavar det så, dels för att ingen kommer förstå vad det är jag menar med rossor.

Groggen
2006-08-14, 17:41
Du hade samma resonemang i en annan tråd?


Hoppas nu att du kan komma med ett riktigt bra ex, annars gör du bort dig igen. Jag ska väl inte behöva visa ditt första inlägg i den här tråden? Ey smarty.

Minna
2006-08-14, 17:43
För enligt dig så blir ju det felaktiga rätt, om bara fler gör samma misstag.


Ja precis. För kanske 10 år sen (kanske inte stämmer, men det spelar ingen roll) stavade alla schysst med ett S. Skulle jag då komma och stava det med två S skulle människor anse att det var fel. Och då var det ett stavfel.

Men fler och fler människor började stava ordet med två S. Och när tillräckligt många gör det, anses det inte vara ett stavfel längre. Tillslut snappar även SAOL upp det.

Så, det felaktiga har blivit rätt, det har blivit en norm.

Yankeee
2006-08-14, 17:44
Hoppas nu att du kan komma med ett riktigt bra ex, annars gör du bort dig igen. Jag ska väl inte behöva visa ditt första inlägg i den här tråden? Ey smarty.

Em-tråden?

Haha, efter ett tag blir du ganska rolig rajtan.

Bärs
2006-08-14, 17:44
Och du är född i USA eller?

Ge dig.

Nej, det är jag inte.

Men det uttalas bejs och inte baase.

Groggen
2006-08-14, 17:44
Ja precis. För kanske 10 år sen (kanske inte stämmer, men det spelar ingen roll) stavade alla schysst med ett S. Skulle jag då komma och stava det med två S skulle människor anse att det var fel. Och då var det ett stavfel.

Men fler och fler människor började stava ordet med två S. Och när tillräckligt många gör det, anses det inte vara ett stavfel längre. Tillslut snappar även SAOL upp det.

Så, det felaktiga har blivit rätt, det har blivit en norm.


Du får gärna sitta där och traggla i din ensamhet, faktum kvarstår ju och det är ingen tillfällighet att du har alla emot dig :)

Minna
2006-08-14, 17:47
Du får gärna sitta där och traggla i din ensamhet, faktum kvarstår ju och det är ingen tillfällighet att du har alla emot dig :)

Ett tag trodde hela världen att jorden var platt och framstående män som Galileo och Kopernikus blev nästan avrättade för att de påstod motsatsen.

Groggen
2006-08-14, 17:47
Em-tråden?

Haha, efter ett tag blir du ganska rolig rajtan.


Ja men citera mig från den tråden nu då, du kan ju inte begära att alla härifrån ska gå dit för att se ifall du hade rätt i ditt påstående eller ej. Citera mig nu så får vi se vad du har att komma med.

Groggen
2006-08-14, 17:48
Ett tag trodde hela världen att jorden var platt och framstående män som Galileo och Kopernikus blev nästan avrättade för att de påstod motsatsen.


Vad hjälper det dig? Det spelar ingen roll hur många exempel du lutar dig emot Minna :)

Yankeee
2006-08-14, 17:48
Ja men citera mig från den tråden nu då, du kan ju inte begära att alla härifrån ska gå dit för att se ifall du hade rätt i ditt påstående eller ej. Citera mig nu så får vi se vad du har att komma med.

Så fort jag får ett citat från erica johansson.

Minna
2006-08-14, 17:50
Vad hjälper det dig? Det spelar ingen roll hur många exempel du lutar dig emot Minna :)

Du får gärna fortsätta leva i din lilla oupplysta glasbubbla där du har rätt oavsett vilka argument du kommer med och oavsett vilka argument motståndaren kommer med.

mini
2006-08-14, 17:52
Minna, bemöt gärna Bärs senaste inlägg. Plz?

Groggen
2006-08-14, 17:53
oavsett vilka argument motståndaren kommer med.

En hetsig flicka kan aldrig bli en motståndare :thumbup: Maila nu nån annan från skolan och se vad du kan få fram.

O M S T Ä N D L I G.

Pudzianovski
2006-08-14, 17:58
Nej, det är jag inte.

Men det uttalas bejs och inte baase.

Och skillnaden är enorm.
Det uttalas precis som Base gör. Fråga vilken amerikan som helst.

Det står tom i Nordsteds Ordbok -97.

Bass [Beis]
Base [Beis]

Fast du har fortfarande inte fel va?

Minna
2006-08-14, 18:07
Minna, bemöt gärna Bärs senaste inlägg. Plz?

Bärs kommer med intressanta argument, men helt ärligt tycker jag den är HELT irrelevent för den här diskussionen.

Denna diskussionen handlar om man kan kalla bruket av "omständigt" för INKORREKT.

Enligt Bärs inlägg BORDE man säga omständligt.

Detta betyder inte att bruket av omständigt är inkorrekt.

Synd att han lagt ner energin på något helt onödigt.

Trance
2006-08-14, 18:09
Bärs kommer med intressanta argument, men helt ärligt tycker jag den är HELT irrelevent för den här diskussionen.

Denna diskussionen handlar om man kan kalla bruket av "omständigt" för INKORREKT.

Enligt Bärs inlägg BORDE man säga omständligt.

Detta betyder inte att bruket av omständigt är inkorrekt.

Synd att han lagt ner energin helt i onödan.

Är bruket av "e" istället för "är" inkorrekt?

Yankeee
2006-08-14, 18:11
Är bruket av "e" istället för "är" inkorrekt?

Enligt google:

e 11 110 000 000
är 199 000 000

E är alltså rätt.

Minna
2006-08-14, 18:17
Enligt google:

e 11 110 000 000
är 199 000 000

E är alltså rätt.


Om du ska googla kan du ju inte söka på en bokstav, då får du ju upp allt möjligt, som företagsnamn och dylikt. Korkat gjort.

Prova att sök på
"Jag e" "Hon e" "Det e"
och
"Jag är" "Hon är" "Det är"


Inte så smart nu, va?

Yankeee
2006-08-14, 18:23
Om du ska googla kan du ju inte söka på en bokstav, då får du ju upp allt möjligt, som företagsnamn och dylikt. Korkat gjort.

Prova att sök på
"Jag e" "Hon e" "Det e"
och
"Jag är" "Hon är" "Det är"


Inte så smart nu, va?

Heh, du inser verkligen inte hur begåvad du framstår?

Zäta
2006-08-14, 18:24
Haha! cool topic!

När jag räknade jämna tiotal hade jag länge problem med att räkna 100 efter 90. Jag sa åtti, nitti, titti... Konstigt. Jag visste ju givetvis att 100 kom efter...någonstans... men jag sa alltid titti av någon mycket märklig anledning.:laugh:

Minna
2006-08-14, 18:25
Heh, du inser verkligen inte hur begåvad du framstår?

Lägg ner va. Du gör bara bort dig själv med dina väldigt insiktsfulla kommentarer.

Herkulez
2006-08-14, 18:26
Det var en låt som var aktuell på 80-talet där de sjöng "Aaaaaaaahh.... FREAKOUT!" i refrängen.

Vi trodde först de sjöng "AAAaaaaaaaa-FRIKA!" :devil:
haha you and me kwon, you and me

Yankeee
2006-08-14, 18:26
Lägg ner va. Du gör bara bort dig själv med dina väldigt insiktsfulla kommentarer.

Konstigt att du fattade ironin i det inlägget när du har missat den i alla andra.

Minna
2006-08-14, 18:30
Konstigt att du fattade ironin i det inlägget när du har missat den i alla andra.

Haha, du är rolig du, så fort det visar sig att du är besegrad genom total utklassning kallar du ditt argument för ironiskt. Bra ursäkt! Hahaha...

edgen_ÖSD
2006-08-14, 18:33
Som sagt, jag tror mer på professor än en person som är TOTALT OUTBILDAD inom området. Det gör vilken idiot som helst.

D säjjer ju de mästa...

Trance
2006-08-14, 18:34
Om du ska googla kan du ju inte söka på en bokstav, då får du ju upp allt möjligt, som företagsnamn och dylikt. Korkat gjort.

Prova att sök på
"Jag e" "Hon e" "Det e"
och
"Jag är" "Hon är" "Det är"


Inte så smart nu, va?

Men är det korrekt eller inte att skriva "e" isället för "är"?

Yankeee
2006-08-14, 18:35
Haha, du är rolig du, så fort det visar sig att du är besegrad genom total utklassning kallar du ditt argument för ironiskt. Bra ursäkt! Hahaha...

Vart blev jag utklassad?

Big_Vik
2006-08-14, 18:36
minaret, psykofarmaka

Minna
2006-08-14, 18:38
Men är det korrekt eller inte att skriva "e" isället för "är"?

Läste du inte mitt svar?

E är talspråk, ÄR är skriftspråk. Så att använda E när man skriver är inte rätt.

dynamo
2006-08-14, 18:38
Jag vann.

/tråd låst