handdator

Visa fullständig version : Datorstrul. Hilfe hilfe!


MilkmaN
2006-08-11, 16:05
I morse(enl. min lillebror) började datorn bråka ordentligt. En gång i minuten ca så får den vad som bäst kan beskrivas som fryslagg, allt man gör slutar hända och skriver jag text så kommer den upp efter att det slutat frysa. Då kan man inte göra någonting.

Jag har ingen som helst aning om vad detta beror på. Har även fått ett felmeddelande "Windows - en fördröjd skrivning misslyckades. Det gick inte att spara alla data för filen i D:/olika saker, bland annat System Volume och m$stp.

Vad ska jag göra? Reebootade just datorn och nu kan jag inte ens logga in på min användare och den bara står och segar.

Kollar msconfig för skumma saker och hittade inget, det fanns dumprep på processlistan, 2 st men de tog inte mkt minne och det fanns inga peakear i processorkraft/ramanvänding utan bara rena låsningar. Försökte avsluta nämnda program utan lycka.

Jag blir galen!

kaer
2006-08-11, 16:09
Min dator kan göra sådär, det beror i mitt fall på att kabeln till hårdisken glappar. Prova att trycka fast dem ordentligt, eller gör som jag och tejpa.

Hursomhelst så låter det som att din dator har problem att skriva till disken.

Zerom
2006-08-11, 16:09
Låter som hårddisken håller på att ta sin sista suck, kör en checkdisk eller scandisk.
Eller så är minnet ipaj.

Baan
2006-08-11, 16:23
det låter ju helt klart som en hd-grej, testa lite hdvård och se om det ger något, är det en gammal hd?

jag hade faktiskt ett liknande problem, som även orsakade att datorn ibland inte ville läsa tangentbordet eller fastnade när den ska läsa in alla enheter i startup, jag tänkte också att hdn hade pajat (eftersom jag hade belastat den ganska hårt under en längre tid utan defrag), lustigt nog visade det sig att min strulande fem år gamla philips cdrom var orsaken till problem. drog ur cd-rommen = alla problem borta. kan säga att det var mycket problem som kunde göra att man skulle misstänka allt fårn minne till hårddisk

MilkmaN
2006-08-11, 16:33
Läst lite om andra som haft samma problem nu, stängde av cacheshiten på hd:n samt dammsög alltihop och pillade lite med sladdarna på HD:n.

Nu fungerar det klockrent, men frågan är hur länge... och hur min mappsystem ser ut.. *måste kolla* Det ser ut som det ska.

Nåja. Nu verkar det fungera. *phew*

Tack för svaren.

Kwon
2006-08-11, 16:36
Har du brännare Milky?

Jag skulle lägga ner allt viktigt du har sparat på HD:n på skivor utifall den tar sin sista suck.

Det där har hänt mig 4 gånger (alla var överhettade AMD-burkar :D) att jag glömt lägga ner flera års arbete på skivor innan HD:n dog! :D

Nuförtiden är det backup som gäller, ofta!

MilkmaN
2006-08-11, 16:46
Det är nog bäst så, får sätta mig och bränna de viktigaste ikväll.

Ja, det är en skitvarm AMD-burk. Jag behöver inget element i rummet med datorn. Den är som en kamin. Trots 2 extra fläktar.