handdator

Visa fullständig version : Grottmänniska-look


Bamse
2003-01-09, 13:22
Jag var ute på en liten promenad nyss och blev åter påmind om något jag känt under de senaste veckorna; Om jag inte rätar upp överkroppen med flit börjar den "tippa framåt" med några graders lutning.

Är det det som kallas framåtroterande axlar? Var är det jag är svag då överkroppen börjar falla framåt? Baksida axlar & övre rygg eller?

Jag känner att jag bör åtgärda detta :blah:

j_p
2003-01-09, 13:40
Det kan ju vara baksida axlar precis som du skriver. Men om det är hela överkroppen som roteras framåt kan det kanske bero på för korta lårmuskler (fram) eller för korta höftböjare. För svag baksida lår i förhållande till framsida kanske också är ett alternativ?

gladiatorerna1
2003-01-09, 14:23
Tror jag har för mig att det har någonting med bröstmusklaturen att göra,när det sker en sådan obalans.

emmzan
2003-01-09, 14:38
Om bröstmusklerna är för starka jämfört med rhomboideus och baksida axel t.ex så dras axlarna framåt..

Träna baksida axel och bröstrygg mer, stretcha bröstmusklerna..

Om du svankar för mkt och tippar hela överkroppen kan det vara höftböjare (rectus femoris och iliopsoas) som är för korta.

matrix
2003-01-09, 15:52
Artikel om hållning (http://www.bodybuilding.se/artikel/artikel.php?artikel=9)

Arne Persson
2003-01-09, 15:57
Lite fakta om "grottmänniskor". 1911-1913 beskrev Marcellin Boule Neandetalmänniskan (c.a 200 000-30 000 år sedan) som normalt förknippas med begreppet grottmänniska . Han beskrivning kom att gälla långt in på förra århundradet. Han beskrev dom som kortvuxna, djuriskt muskulösa och med en aplikt framåtlutade gång. På den tiden ansåg man att dessa "grottmänniskor" var underlägsna varelser som knappast kunde kallas människor. Han utgick även från ett fynd av en gammal individ som led av svår ledgångsreumatism vilket han självklart inte tog hänsyn till. Ett problem var också att dessa individer hade en mkt stor hjärna tom med större genomsnittsstorlek än oss själva. Men dom hade naturligvis diverse förklaringar på detta. Om nu herr Boule inte varit så fördomsfull så hade han enkelt sett att Neandertalmänniskan gick upprätt precis som vi. Det som däremot skiljde Neandertalarna från oss var att de var oerhört mkt mer muskulösa. Man kan räkna med en snittvikt hos männen på 100 kg vid en snittlängs på c:a 167-170 cm. Man kan ju undra hur en ovanligt grov Neandertalare såg ut? Som sk sakkunnig på skelett kan jag bara konstatera av de ex jag sett av Neandertalare att de är groteskt grova. Tjockleken på benväggarna är ungefär dubbelt så tjocka och muskelavtrycken jättelika. Det förvånar mig inte att vissa av benen i början förväxlades med björnben. Jag såg ett program på tv där den inom neandertalkretsar störste auktoriteten Erik Trinkaus förevisade ett skelett av en kraftig Neandertalare. An avslutade sin förevisning med följande. Hade man ställt den här individen brediv Arnold S. så hade Arnold sett ut som en vimp.
Kontentan är att jag skulle hellre vilja vara en fulländad Neandertalare än en degenererad (läs totalt muskel- och styrkebefriad) nutidsmänniska.

Niclaaas
2003-01-09, 17:04
varför så fruktansvärt viktigt med muskler? själv så tycker jag att det är viktigare med utvecklad hjärna än att vara grov men men.....annars kunde du väl önska att du är en gigantisk gorilla eller nåt. då skulle du nog vara stark :thumbup:

Arne Persson
2003-01-09, 22:21
Om du är fruktansvärt stark och dessutom har en hjärna så kan du tänka klart och klara dig från de flesta av dagens världfärdssjukdomar.

Munter
2003-01-09, 22:55
Originally posted by Niclaaas
varför så fruktansvärt viktigt med muskler? själv så tycker jag att det är viktigare med utvecklad hjärna än att vara grov men men.....annars kunde du väl önska att du är en gigantisk gorilla eller nåt. då skulle du nog vara stark :thumbup: Fel forum, slangen :D

Niclaaas
2003-01-09, 23:11
Originally posted by Munter
Fel forum, slangen :D


jaja vill ni bli neandertalare så känns inte det som mitt problem....lycka till! http://www.clicksmilie.de/sammlung/sauer/sauer047.gif

Arne Persson
2003-01-09, 23:20
Niclaaas: Av din avatar att döma så ser du ut som en feminim Cro Magnon människa.:)

Niclaaas
2003-01-09, 23:25
börjar bli mobbing det här :( ....din funkar ju inte och du har bara ett kryss, dum neandertalare? :eek:

Arne Persson
2003-01-09, 23:59
Inte mig emot.;)

Arne Persson
2003-01-10, 00:00
Min gamla neandertalbild på mig själv försvann för ett bra tag sedan

Viveqa
2003-01-10, 02:38
Har för mig att jag läst någonstans att skillnaderna mellan oss och neandertalarna är så små att ifall man hade tagit en individ till våran tid, rakat, klippt och klätt honom/henne i moderna kläder så hade man inte reagerat när neatherthalaren promenerade förbi....

Så det kanske inte är så otroligt att vi har neantherthalargener i oss.

En sak som jag funderat på är våra blåa ögon/blonda hår/ljusa hud. Det ska ju öka överlevnadsmöjligheterna i solfattigare delar utav världen, men varför har detta då bara hänt i Europa?
I andra nordliga/sydliga delar utav världen har det väl funnits människor lika länge.... Det ska dessutom krävas x antal mutationer för att det ska bli så, och cro-mangon-människan lär ha funnits till för kort tid för att det ska vara troligt att alla ska ha skett under vår tid....

Då kan man ju tänka sig att ljusa ögon/hår/hud är något som uppstått under neanthertalmänniskornas tid?
De har ju levt i Europa så mkt länge tid än oss....

Att de försvannn brukar förklaras med att rasen var underlägsen våra förfäder och gick under etc, men en annan förklaring kan vara att de troligtvis helt enkelt var så få i antalet jämtemot cro-mangon att de blev "uppslukade" efter x antal generationer.

Sen behöver det ju inte betyda att alla blåögda "är neanthertalare", det kanske är den enda egenskaper ifrån dem som levt vidare, som har haft överlevnadsvärde nog att föras vidare?
Men förmodligen så finns det väl fler egenskaper kvar ifrån dem ifall det är så....

Det kan också ha funnits fler "renrasiga" individer kvar i mer svårtillgängliga områden som alperna, norden...

Arne Persson
2003-01-10, 09:54
Heroinegirl: Det är mkt mer komplicerat än så. Orkar tyvärr inte reda ut allt det lilla jag vet om det här. Kan bara säga att Homo sapiens sapiens uppträdde första gången för minst 100 000 år sedan så tycks ha levt samtidigt i minst 70 000 år. Varför Neandertalaren dog ut är ingalunda uträtt. Sedan tror jag nog att man hade reagerat en del om en Neandertalare promenerat på våra gator idag pga dess robusta kroppbyggnad och speciella ansiktskaraktäristik. Glöm inte att den senaste istiden varade från 110 000 -10 000 år sedan. Så alla hade tid på sig att köldanpassa sig.
Som lite kuriosa kan jag tillägga att Cro Magnon typen var mkt muskulösa individer på närmare 190 cm snittlängd (männen). Såg troligen ut lite åt Conanhållet.

Viveqa
2003-01-10, 10:15
Antog att jag hade ordentligt fel eftersom jag är rätt oinsatt ja... men spekulera är alltid roligt ;)

Det där med grottmänniskan som promenerade förbi var en forskare i "vetenskapens värld" som sa.

Arne Persson
2003-01-10, 10:28
Heroinegirl: Du var ingalunda ute och reste. Tvärtom så förefaller du vara betydligt mer insatt än de flesta. Problemet är att just när det gäller kunskap om vår egen evolutionshistoria så är den ytterast bristfällig främst pga av att mänskliga fossil efter ytterst sällsynta. Det är en gammal uppgift det där med promenaden som uppkom efter det att dom började ifrågasätta M. Boule's rekonstruktion.

z_bumbi
2003-01-10, 11:22
Detta inlägg är till 1-2 % seriöst, resten är ren och skär spekulation.

Min grottmänniskoteori 1:
Då alla som var ljushyade och blåögda inte kunde överleva i centralafrika så satte man ut alla nyfödda i små vassbåtar tätade med asfalt.
Dessa flöt flöt nu i land på sådana ställen där ljushyade kunde överleva och inte överleva, här i norden. sydamerika, indien och på lite andra ställen så kunde de överleva och eftersom de människor som redan levde där allternativt kom dit senare insåg att ljushyade människor med blåa ögon, främst rödhåriga så klart, var födda härskare så blev det den naturliga härskarklassen.
Se inkaindianerna, Induskulturen, Egypten och Irland för bevis :D

Grottmänniskoteori 2: Slumpen kanske gjorde att en stam med väldigt mycket ljusa gener kom först upp till nuvarande Tyskland efter senaste istiden, antagligen för att de var mobbade av alla andra stammar då de såg annorlunda ut samt var sämre på att tåla mycket sol så de bestämde sig att flytta. De mest ljushyade var mest mobbade och försökte dränka sig utanför nuvarande Danmark men flöt i land i Skåne och upptäckte att om de gick ett antal mil norrut så gick det att leva bra där. (Vem vill bo i Skåne ?) :D

Grahn
2003-01-10, 11:28
Eller så kanske det är så att ljushyade inte behöver lika mkt soljus och därför klarade sig bättre på platser där vintern är väldigt mörk :)

Arne Persson
2003-01-10, 12:19
Man har påträffat Neandetalare eller spår efter dom från i hela Europa ner till Gibraltar israel,Saudiarabien, Iran ,Irak öster ut långt in i Ryssland. västerut upp till Storbrittanien norrut till Danmark samt helt nyligen även till Finland. Så man kan knappast säga att det var en liten isolerad blå ögd företeelse i Europa. Ljus hy är viktigt för att absobera solljus i solfattiga områden bl.a för att bildsa vitamin D3 som används i bl.a benbildningsmetabolismen.
z_bumbi: tja vad skall man säga om din sk hårfärgsteori.:D
Skåne har iallafall bäst gym! (åtminstone där jag har varit framme);)

z_bumbi
2003-01-10, 12:38
Arne Persson: Neandertalare i Finland visste jag faktiskt inte om... då stupar ju min teori om vassbåtar ju :)

Jag vlle mer visa att slumpen kan ha haft stor betydelse än att driva en så självklar fråga som att man bör vara ljushyad, blåögd och rödhårig. :D


Till alla andra: OBS ! Ta det inte som någon uppföljning av den galne korpralen och hans anhang utan det är fortfarande ett skämt.

Viveqa
2003-01-10, 13:08
Ok, finns det någon förklsring till varför människor i norra europa är blåögda men inte folk i ljusfattiga områden som grönland, nordamerika, sibirien etc...?

Z-bumbi> dina teorier var väl ingetting mot en *host harkel* "bekant" som seriöst tror att alla blåögda är ättlingar i rakt nedstigande led till Jesus :D
(hmn, mina föräldrar är brunögda och jag är blåögd, skulle då jag men inte de vara ättlingar ?)

Rätt nyligen så skulle samma person bevisa sin synskhet genom att beskriva hur min kill som han inte träffat såg ut,
fick den här beskrivningen; "tjock, rasist, blont halvlångt krulligt hår"

:D :D :rolleyes:

Sverker
2003-01-10, 13:57
Inuiterna, eskimoerna kom till Grönland och Canada långt senare.
De kom söderifrån från mer soliga trakter.Antagligen bara några hundra år före vikingarna. Det samma gäller Mongolerna i norra Sibirien.

Hänvisar till Vetenskapens Värld eller om det nu var NOVA.

mangs
2003-01-10, 13:57
Originally posted by Heroinegirl

(hmn, mina föräldrar är brunögda och jag är blåögd, skulle då jag men inte de vara ättlingar ?)



hmmm, Jag trodde att två brunögda inte kunde få blåögda barn eftersom brun är dominerande? Hjältinnan visar ju motsatsen, någon som vet hur det ligger till?


Och givetvis är det väl så att alla vill bo i Skåne? :D

Sverker
2003-01-10, 14:02
Det blåa anlaget är recesivt dvs svagt. Det bruna är dominant.
Har man två blå anlag blir ögonen blå.
Har man ett eller två bruna anlag blir ögonen bruna.
Två brunögda med ett anlag av vardera sorten har en chans på fyra att få blåögda barn !

Viveqa
2003-01-10, 14:21
Originally posted by Sverker
Inuiterna, eskimoerna kom till Grönland och Canada långt senare.
De kom söderifrån från mer soliga trakter.Antagligen bara några hundra år före vikingarna. Det samma gäller Mongolerna i norra Sibirien.

Hänvisar till Vetenskapens Värld eller om det nu var NOVA.

Nordamerika är jag med på att där kanske inte har funnits människor lså länge. men i mongoliet/norra kina har det väl funnits människor väl så länge som i norra europa?

Viveqa
2003-01-10, 14:22
Originally posted by mangs

Och givetvis är det väl så att alla vill bo i Skåne? :D

Självklart, är tillfälligt landsförvisad :eek:

mangs
2003-01-10, 14:23
Så med andra ord kan inte två blåögda få ett brunögt barn?
Eftersom man måste ha två blåa anlag för att bli blåögd så kommer ju barnet ha två föräldrar med blåa anlag och därför bli blåögt,

Undrar verkligen ifall det stämmer?

mangs
2003-01-10, 14:24
Originally posted by Heroinegirl


Självklart, är tillfälligt lansförvisad :eek:


Stackars dig!.

Men Göteborg är i alla fall bättre än Stockholm. :booty:

Viveqa
2003-01-10, 14:26
Originally posted by mangs
Så med andra ord kan inte två blåögda få ett brunögt barn?
Eftersom man måste ha två blåa anlag för att bli blåögd så kommer ju barnet ha två föräldrar med blåa anlag och därför bli blåögt,

Undrar verkligen ifall det stämmer?

Jepp helt korrekt!

Viveqa
2003-01-10, 14:36
Originally posted by Arne Persson
Man har påträffat Neandetalare eller spår efter dom från i hela Europa ner till Gibraltar israel,Saudiarabien, Iran ,Irak öster ut långt in i Ryssland. västerut upp till Storbrittanien norrut till Danmark samt helt nyligen även till Finland. Så man kan knappast säga att det var en liten isolerad blå ögd företeelse i Europa. Ljus hy är viktigt för att absobera solljus i solfattiga områden bl.a för att bildsa vitamin D3 som används i bl.a benbildningsmetabolismen.
z_bumbi: tja vad skall man säga om din sk hårfärgsteori.:D
Skåne har iallafall bäst gym! (åtminstone där jag har varit framme);)

Hmn, tycker att det är ännu konstigare att de dog ut då, ifall de både var intellegenta, starka och inte heller hade några problem med att anpassa sig mellan olika miljöer.

Tror fortfarande på min "rasblandningsteori", man hade väl hittat ett skellet i portugal eller var det var som var en blandning mellan de två människosläktena?

Arne Persson
2003-01-10, 21:53
Tja vi lär ju snart själva vara utdöda om vi inte skärper oss och det efter halva den tiden som Neandertalarna existerade. Det finns faktiskt teorier (eller skrönor) om att Neandertalliknande varelser fortfarande existerar i mkt isolerade områden i asien. De kallas där för Almas. Om de dog helt ut eller blev uppblandade är väl fn den största tvistefrågan bland paeleoantropologerna.

Viveqa
2003-01-10, 23:37
Jag har hört en rätt rolig teori om att historierna om trollkommer ifrån neandetalarna som gömde sig för de moderna människorna i grottor i skogen och bara vågade visa sig ute på natten.

För att överleva som art bytte de ut "våra" barn mot sina egna (därav legenden om bortbytingar) samt rövade bort folk (bergtagen..)

hmn....

eller så har folk hittat neantherdalsben och skapat legender om troll, dinosaurieben och skapat legender om drakar etc...

Men vi borde som saqgt kanske lägga mer tid på att tänka på framtiden och lite mindre på historia.

matrix
2003-01-11, 15:36
Originally posted by Arne Persson
Man kan räkna med en snittvikt hos männen på 100 kg vid en snittlängs på c:a 167-170 cm.
Så om de hade sysslat med styrketräning så hade de lätt vägt 150 kg? Och lite doping på det så är vi uppe i en 200 kg eller nåt...
Man kanske skulle kunna klona fram dem igen. Med dagens teknologi så borde det vara möjligt. Är väl bara ta lite DNA och sätta igång.

GrovJens
2003-01-12, 13:55
Originally posted by matrix

Så om de hade sysslat med styrketräning så hade de lätt vägt 150 kg? Och lite doping på det så är vi uppe i en 200 kg eller nåt...
Man kanske skulle kunna klona fram dem igen. Med dagens teknologi så borde det vara möjligt. Är väl bara ta lite DNA och sätta igång.

Och hur hade du tänkt få tag på neandertalarnas DNA? DNA't förstörs ganska kort tid efter att cellen dött.

davve
2003-01-12, 14:54
"Och hur hade du tänkt få tag på neandertalarnas DNA? DNA't förstörs ganska kort tid efter att cellen dött."

har man inte gjort dna tester på massa gamla lik, typ kalle tolv´s skelett o den berömda knappen. då borde ju dna hålla ett tag iaf...

Nils
2003-01-12, 17:14
Neandertalarna måste ha varit mycket konkurrenskraftiga för att hålla sig kvar i 70,000 år samtidigt som andra människor. Människor verkar ju glatt döda alla som bara är lite olika, det behöver inte ens vara någon genetisk skillnad. Neandertalarna kan faktiskt ha varit klart bättre rent individuellt och ändå dött ut bara pga av något socialt fenomen som varit negativt i längden. Som tex att ha få barn och inte gilla att utrota andra så mycket. 70,000 år är mycket länge. Vi brukar klara av att utrota andra större djur eller andra folk extremt mycket fortare.
Nils

Langster
2003-01-12, 20:42
Jag såg på TV att Neandertalarna aldrig utvecklade några kastvapen och inte jagade i flock. Därmed kan de ju blivit utkonkurerade av människor om det blev ont om villebråd under en period.
Sen kan ju männsikornas mindre storlek vara en bra sak vid hårda tider, lägre behov av mat osv. Dessutom kanske vi var mindre känsliga för infektioner. Kanske hade vi högre reproduktion också osv...

De kan ju ha blivit utkonkurerade av oss av andra anledningar än utrotning menar jag.

Nils
2003-01-12, 21:10
Ja, det kan mycket väl ha gett "oss" fördelar i det långa kriget. Men jag tror verkligen att det var ett utrotningskrig.
Utan "jakt" eller extrema händelser brukar inte raser försvinna snabbt. Och detta försvinnande var extremt snabbt i geologisk tidsperspektiv och alla sådana *många* snabba utrotningar har gjorts av människor.
Nils

Langster
2003-01-12, 21:54
Av alla djurarter och raser som någonsin funnits på jorden är 99% utrotade. Inte många av dem i det långa loppet som människan har utrotat skulle jag tro.
Dessutom har nog väldigt många försvunnit mycket snabbare än på 70 000 år genom ändrat klimat, ny konkurrens och katastrofer.

Arne Persson
2003-01-12, 22:26
Langster: Det är stor skillnad på utrotade och utdöda.
Eftersom Neandertalarna var utpräglade storviltsjägare så använde dom tunga stickspjut som dom stack bytet med. Där hade dom troligen nytta av sina enorma kroppskrafter. Tänk själv att driva in ett tungt spjut i en mammuth, ullhårig noshörning eller grottbjörn, det kräver sin man. De jagade naturligtvis i grupp. Neandertalarna hade ett välutvecklat samhällssystem där de tog han om såväl gamla som sjuka.

Langster
2003-01-12, 23:04
Ja, utdöda menade jag, blandade ihop de orden.

Viveqa
2003-01-13, 10:19
Om man ska räkna framgångsrikhet i hur pass länge en art hålt sig i liv är väl amöbor och bakterier synerligen framgångsrika ater ;)

AnderssoN
2003-01-13, 10:23
Kvastfeningen är rätt duktig på att hålla sig vid liv den också...