handdator

Visa fullständig version : Fràgor angàende MAX OT & AST


Moobi_CH
2002-04-10, 09:53
Tja!

Jag har läst igenom MAX OT Programet fràn AST. Generellt ser det bra ut, har själv tränat efter “4-6 rep”-principen ett bra tag, och den fungerar väldigt bra & även sà kör jag nästan inga isolationsövningar utan nästan bara basövningar.
Har även läst gamla insändare här...

Sà, till saken..
Dock förutom Paul Delia`s otroligt fjantiga jargong, typ : “Det här är det bästa och allt annat är skit!”, “Allt du gjort innan har varit förkastat”, “Kör du inte efter MAX OT till punkt & pricka fàr du inga bra resultat (alltsà ingen ändring av programet) etc etc...bara sàdana pàstàende fàr en ju att tänka tvà gànger, samtidigt "deras" tafatta försök att kränga kosttillskott...(tvivlar inte pà att AST`s tillskott är bra, kör själv med DX, & dom fungerar bra...)

Men det finns saker jag “màste” ifràgasätta om MAX OT & AST (ingen prioritet):

1. “Träningspass 30-40 minuter” : Jag förstàr inte hur det gàr ihop med 3 minuters vila mellan varje set när man ska köra 9 set, det blir 27 minuters vilotid, vilket är ok, men sedan har man tiden man lyfter, hänger pà & av vikter, sedan vet alla som kör pà gym att man inte kan gà “smärtfritt” genom...(typ väntetid för vikter & dyl..eller t.o.m ett toabesök kan ju sabba allt)...Sedan i Delia`s schema har han t.ex en màndag 15 set, detta blir 45 min vilotid...+ uppvärmingsset & viktanpassningset...det jag vill säga är att man inte kan genomföra ett bra träningspass pà 30-40 minuter...med sà mànga set...& alla med grundkurs i matte màste ha insett detta...
2. Hur kan man sälja Hormonpreparat (typ DHEA om jag inte minns fel) samtidigt förespràka en sund “kostillskott-kost”, bara för att det är lagligt USA är det inte bra, Prohormoner är INTE bra, en sàdan grej fàr mig att tvivla pà AST....(nu förespràkar han inte prohormoner i MAX OT, detta var bara lite kritik till AST)
3. Bränna fett & bygga muskler samtidigt är möjligt pàstàr Delia. Efter ha studerat buntvis med information om hur fettförbränning & muskeluppbyggnad fungerar sà ska det inte vara möjligt. Dà man behöver generellt sett fler KCAL för att bygga muskler & mindre KCAL för att bränna fett, dels insulin behövs för att bygga, men insulin ökar ocksà fettet. Ok rätta mig gärna om jag har fel, ingen skulle vara gladare än mig om det gick att göra bàda samtidigt.
4. I MAX OT kan jag inte hitta nàgot om stretching (har jag missat?)...inte viktigt eller vad? (för mig är det otroligt viktigt, ingenting är starkare än den svagaste länken, och när det gäller träning är länkarna : äta-träna-stretcha-sova(vila)...
Man fàr ingen bra muskeltillväxt om man inte stretchar...vilket betyder att om inte stretching är med i MAX OT, sà kan det inte vara det maximala sättet att bygga muskler..
5. “Motionsträning efter passet bryter ned dina muskler”, om jag kör bröst en dag & avslutar passet med 20 min trappmaskin med en puls runt 130-140 (vet inte var gränsen gàr för motionsträning), hur i h-e kan det bryta ned mina muskler? Tvärtom är det bara bra att köra lite motion efter tung styrketräning, ta bort lite slamprodukter & dyl...
6. 400g Protein!!!...herregud helt tokigt enligt mig, han underskattar helt & hàllet kolhydraterna, ...53% protein & 37% kolhydrater, det skulle inte jag kunna genomföra ett tungt träningspass pà...(klart han lever ju pà att sälja protein-pulver till makalöst dyrt pris)...kolhydrater med làgt/mellan GI màste har större %, annars orkar man ju inte ett jotta! Sedan om inte hjärnan fàr tillräckligt med energy (i form av kolhydrater) vet vi ju alla vad som händer, man blir mentalt slö!! vilket leder till utebliven träning, & gud sà vet vi ju vad Delia skriver om utebliven träning! (han säger att man inte kan ta igen ett träningspass, ok ett exempel, làt säga att du kör 3 ggr / vecka & du missar màndagen, varför skulle du inte kunna köra det passet senare i veckan? t.ex Lördagen om du kör dom andra 2 tisdagen & torsdagen,...tror han att vi är helt bakom flötet eller?)

Kan säkert hitta massor med andra saker, men dessa fàr räcka för tillfället...

Tacksam för svar

Mvh
Benny

Stickboy
2002-04-10, 10:18
Tjena, har också läst max-ot och reagerat på ungefär samma punkter som dig. visst får man sålla ganska mycket reklam (det är ju trots allt ett kosttillskottsföretag )men i grund och botten tycker jag att det ett bra grundprogram.

har du några vetenskapliga bevis på att stretch ökar muskeltilväxt eller är det av egen erfarenhet du pratar.

JP
2002-04-10, 10:33
Mycket i max-ot är bra och förnuftigt och bygger på gamla fysiologiska fakta. MEN, som vanligt eftersom det kommer från USA, gäller det ju att gapa högst för att få sälja. Alla argument håller inte fullt ut, plus att det blir lite tjatigt att höra samma argument gång på gång, som om vi vore underbegåvade. En invändning till: översättningen lämnar mycket övrigt att önska...

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: JP ]

Moobi_CH
2002-04-10, 10:34
Tja..

Kan inte ge dig en vetenskaplig rapport, om det är det du vill ha...
Men har ca 10 àrs erfarenhet av träning, och kan säga att dom gànger jag inte har genomfört ett fullkomligt stretching-pass sà har det inte kännts speciellt bra dagarna efter...
Själv kan jag säga (personligen) att :
1. àterhämtningen är mycket bättre
2. mindre skader (inflammationer)
3. bättre rörlighet
finns säkert fler om jag tänker till 1 timme till...
Iaf, även om vissa anser att det inte är viktigt borde ju Delia ta upp det, kanske t.o.m säga att det inte är bra...
Nämns det överhuvudtaget??
Ok, jag menar man känner ju själv, kör "trial and error" principen sà märker ni ju om det bra eller ej, lyssna pà kroppens signaler...& för träningsdagbok!! (tror Delia glömde det ocksà)

Mvh
Moobi

MetaMan
2002-04-10, 21:36
"Man fàr ingen bra muskeltillväxt om man inte stretchar...vilket betyder att om inte stretching är med i MAX OT, sà kan det inte vara det maximala sättet att bygga muskler.."

Läs Cribbs svar angaående stretching.