handdator

Visa fullständig version : Meritförteckning eller CV?


AFanatic
2006-08-11, 10:48
Alla vet ju att det är en klar och tydlig skillnad på meritförteckning och curriculum vitae...

Vad tar du med i din CV (om du skriver en sådan) eller meritförteckning (om du skriver en sådan)?

jwzrd
2006-08-11, 10:54
Meritförteckning skriver man givetvis, en CV innehåller för mycket för att vara intressant i sverige.

Jag tar med adressuppgifter givetvis, en kortare text om vad jag påstår att jag kan, tidigare anställningar med 1-3 projekt uppräknade på varje samt en text om vad som var svårt, kul och vad jag lärde mig och sist ett personligt brev.

skaparn
2006-08-11, 10:59
Alla vet ju att det är en klar och tydlig skillnad på meritförteckning och curriculum vitae...

Nästan alla, jag hade faktiskt inte riktigt koll på skillnaden. Som tur är så är min CV mer lik en meritförteckning än något annat, så jag behöver inte bli rädd när jag läser jwzrd's åsikt om CV.

aliquis
2006-08-11, 14:14
Minns inte, mitt innehåller mest trams eftersom jag inte har gjort något vettigt, men det är snyggt!

Tolkia
2006-08-11, 14:17
Jag skulle tro att det i många fall inte är någon större skillnad mellan vad vissa kallar meritförteckning och vissa CV; det är mer en fråga om "var man lärt sig vad det heter". CV är ju ett ganska nytt begrepp i svenskan, och jag tror att det används av många för att helt enkelt "låter bättre".

Snafu
2006-08-11, 15:01
Jag skulle tro att det i många fall inte är någon större skillnad mellan vad vissa kallar meritförteckning och vissa CV; det är mer en fråga om "var man lärt sig vad det heter". CV är ju ett ganska nytt begrepp i svenskan, och jag tror att det används av många för att helt enkelt "låter bättre".

Taget från Wikipedia som alltid talar sanning: "CV används ofta synonymt med den äldre svenska beteckningen "meritförteckning".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Meritf%C3%B6rteckning

jwzrd
2006-08-11, 15:03
Taget från Wikipedia som alltid talar sanning: "CV används ofta synonymt med den äldre svenska beteckningen "meritförteckning".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Meritf%C3%B6rteckning

Det visste vi alla redan. Det gör inte ett CV till samma sak som en meritförteckning. En meritförteckning är, som namnet antyder, en förteckning av dina meriter. Ett CV är, som namnet antyder, din livsberättelse. Alla utbildningar, alla jobb, allting.

Noodles
2006-08-11, 15:14
Det visste vi alla redan. Det gör inte ett CV till samma sak som en meritförteckning. En meritförteckning är, som namnet antyder, en förteckning av dina meriter. Ett CV är, som namnet antyder, din livsberättelse. Alla utbildningar, alla jobb, allting.

Dessutom ska väl CV innehålla mål med ansökan och en sammanfattning om varför just du är lämplig för tjänsten. Till skillnad mot meritförteckning är det inte heller ovanligt att fritidsintressen är med i ett CV.

Min erfarenhet är annars att många lägger ner tid på att skriva ett CV exakt efter mallen som karriärsrådgivarna ger och sedan vet de flesta arbetsgivare ändå inte skillnaden mellan CV och meritförteckning.

Snafu
2006-08-11, 15:31
Det visste vi alla redan. Det gör inte ett CV till samma sak som en meritförteckning. En meritförteckning är, som namnet antyder, en förteckning av dina meriter. Ett CV är, som namnet antyder, din livsberättelse. Alla utbildningar, alla jobb, allting.

"Det visste vi alla redan"? Det verkar inte som så då du säger att CV är något annat än en meritförteckning. Det är ju samma sak.

"Meritförteckningen, dvs. CV (Curriculum Vitae) ger i komprimerad form den väsentliga informationen om Europassets innehavare."

Snafu
2006-08-11, 15:36
Iofs, ju mer jag letar omkring verkar det finns olika definitioner. Vissa säger att CV och meritförteckning är samma sak, medans andra säger annat.

Exempelvis

"Meritförteckning eller CV
Meritförteckning är en överskådlig uppställning av dina utbildningar, praktikperioder och anställningar plus andra viktiga engagemang som kan intressera en arbetsgivare, till exempel föreningsmeriter. Du bör också beskriva kort vilka arbetsuppgifter du haft.
CV står för "curriculum vitae" och betyder livsförlopp. Det är i princip samma sak som en meritförteckning men mera utförlig. I en CV kan du även lägga in personliga egenskaper, fritidsintressen, språkkunskaper och andra engagemang, till exempel att du varit medlem i någon förening. (se nedan)
Precis som med ditt personliga brev är layouten viktig även på din meritförteckning. Den bör vara lättöverskådlig och man ska få en bra bild över vad du gjort den senaste tiden.

Saxxat från samverkan.nu

Jag får skämmas.

Yes
2006-08-11, 16:02
Jag brukar nöja mig med ett personligt brev. Det brukar ge bättre respons, fast jag har ju inte heller så mycket meriter att skryta med. Jag försöker istället sälja in mig med ett brev, där jag vill att den som läser det snabbt skall få en bra bild av mig. Detaljer tar jag sen på intervjun om det skulle bli aktuellt.

Fast sen beror det förstås på vad man söker för jobb också. Jag skulle nog ha en annan strategi om jag sökte VD-poster på storföretag... ;)

jwzrd
2006-08-11, 16:04
"Det visste vi alla redan"? Det verkar inte som så då du säger att CV är något annat än en meritförteckning. Det är ju samma sak.

"Meritförteckningen, dvs. CV (Curriculum Vitae) ger i komprimerad form den väsentliga informationen om Europassets innehavare."

Det ena utesluter inte det andra. Mertiförteckning och CV _är_ inte samma sak, orden används synonymt dock.

AFanatic
2006-08-11, 17:44
Jag brukar nöja mig med ett personligt brev. Det brukar ge bättre respons, fast jag har ju inte heller så mycket meriter att skryta med. Jag försöker istället sälja in mig med ett brev, där jag vill att den som läser det snabbt skall få en bra bild av mig. Detaljer tar jag sen på intervjun om det skulle bli aktuellt.

Fast sen beror det förstås på vad man söker för jobb också. Jag skulle nog ha en annan strategi om jag sökte VD-poster på storföretag... ;)

Samma här. Jag har med många delar som ska vara i CVn fast i det personliga brevet, sedan "fyller" jag upp med en meritförteckning. Kanske när jag är + 35 år att jag har tillräckligt i ryggsäcken för att skriva en CV.;)

Ankarby
2006-08-11, 18:25
Skitsamma hur upplägget blir, bara läsaren fastnar och inte lägger ifrån sig häftet.