handdator

Visa fullständig version : Greppträning vid klättring


Gimp
2006-08-11, 00:50
Jag satt och kollade igenom stickytråden om greppträning och lärde mig lite matnyttigt men jag hittade inget anpassat till klättring, kanske för att det inte fanns eller för att jag letade dåligt. :)

Hur som helst, är det något som sysslar med klättring eller vet ungefär hur jag ska lägga upp träningen? Det handlar nästan enbart om statiska grepp när man klättrar och ofta väldigt lite att hålla om.

Drömmen hade varit att kunna hänga, mer eller mindre, i ett finger längst ut i fingerspetsen och kunna dra mig upp med en arm. Det involverar visserligen inte bara greppträningen men väldigt mycket.

Alla svar uppskattas så klart. :thumbup:

tuben
2006-08-11, 01:16
Jag satt och kollade igenom stickytråden om greppträning och lärde mig lite matnyttigt men jag hittade inget anpassat till klättring, kanske för att det inte fanns eller för att jag letade dåligt. :)

Hur som helst, är det något som sysslar med klättring eller vet ungefär hur jag ska lägga upp träningen? Det handlar nästan enbart om statiska grepp när man klättrar och ofta väldigt lite att hålla om.

Drömmen hade varit att kunna hänga, mer eller mindre, i ett finger längst ut i fingerspetsen och kunna dra mig upp med en arm. Det involverar visserligen inte bara greppträningen men väldigt mycket.

Alla svar uppskattas så klart. :thumbup:

Har börjat med klättring för ett tag sen och jag ser det att klättra är den bästa träningen för greppet helt enkelt.
Har du tillgång till en bouldervägg så är det ju ännu bättre. För bouldering är ju väldigt intensiv och tar hårt på greppet.

Annars är det väl static holds med viktplattor, skivstänger etc som gäller för att få upp uthålligheten.

tuben
2006-08-11, 01:21
Glömde säga att det finns ju campusboard och gripboard du kan träna på. Men det är visst lätt att skada sig i det om man inte hållit på med klättring, för det blir en sån stor belastning för ovana muskler och ledband.

tobbeg
2006-08-11, 06:40
Som sagt tidigare i tråden är campus board, finger board populära bland klättrare. Det finns också något som heter system träning, det går i princip ut på att du har en överhängande vägg med en massa likadana grepp på. Du använder en typ av grepp för att ta dig hela vägen upp och på så sätt tröttar ut den typen av grepp.

Kan rekommendera boken Training for climbing av Eric, J. Hörst.

Gimp
2006-08-11, 15:48
Tack för tipsen!
Boken hittade jag på Bokus för 160:- så den slår jag allt till på. Om ingen annat så lär jag väl mig något nytt.

Jag bor lite på landet och närmaste klättervägg liggerungeför 3,5 mil här ifrån och är stängd under sommaren. Just nu bouldrar jag bara och det är inget annat att göra än att gå ut och klättra mer och helt enkelt klättra upp bättre styrka i fingrarna. En och annan pinch grip träning kanske det blir också för det är inte dumt. Dessutom får jag fortsätta rulla med min powerball (http://www.garantialisveris.com/FrontContent/ProductImages/74547.jpg)! :D

Snart blir det en riktig klätterkurs med rep och sådant och det hade varit skoj att vara ganska duktig på att klättra då. Det sägs att Bohuslän är klättringens mecka och jag måste nog faktiskt hålla med! :thumbup:

Steelan
2006-08-11, 20:13
Har klättrat i 8 månader nu och enligt egen erfarenhet så blir man starkare ju mer du klättrar. Om du verkligen ska gå in för att träna greppstyrka då du uttryckt att du vill hänga på väldigt små grepp så se till att värm upp ordentligt samt stretcha ordentligt efteråt.

Dumleman
2006-08-11, 21:25
Jag är verkligen ingen klättrare men jag tror mig veta att det är fingertopparnas/fingerspetsarnas styrka som är flaskhalsen vid svår klättring. Ett sätt att träna fingertopparna med grippers är att lägga grippern horisontellt på ett bord och sedan försöka nypa ihop den med en hand utan att något av handtagen lämnar bordet. Jag klarar knappt coc#1 på det sättet så det behövs nog inte så våldsamt tunga grippers för att träna fingertopparna.

Gimp
2006-08-12, 00:12
Jag är verkligen ingen klättrare men jag tror mig veta att det är fingertopparnas/fingerspetsarnas styrka som är flaskhalsen vid svår klättring. Ett sätt att träna fingertopparna med grippers är att lägga grippern horisontellt på ett bord och sedan försöka nypa ihop den med en hand utan att något av handtagen lämnar bordet. Jag klarar knappt coc#1 på det sättet så det behövs nog inte så våldsamt tunga grippers för att träna fingertopparna.

Hmm, jag vet inte ens om jag klarar en CoC#1:a vanligt, har aldrig provat. :) Om jag börjar med att köpa en trainer och en etta har jag i alla fall ett mål. Tidigare har jag aldrig tränat grepp speciellt innan, kanske är skoj, vad vet jag.

Pumpen i underarmarna kommer ganska fort när man hänger och har svårt att hitta bra fotfäste. Uthålligheten är också något jag måste träna och inte endast styrka men det kommer nog båda två med tiden.