handdator

Visa fullständig version : Använda bälte?


kollebolle
2006-08-10, 20:30
Hej, jag började nyligen med marklyft men har ökad förvånadsvärt snabbt. Lagt på 10 kg varje vecka i nästan två månader. Det är jättekul såklart, men jag börjar undra om kroppen kanske inte hinner med? Jag har ju knappast ökat i vikt. Tränar nu på 170 kg och kör tre set á 4 reps. När bör man börja använda bälte? Väger 76 kg 1,78 lång.

Big Lou
2006-08-11, 08:06
Hej, jag började nyligen med marklyft men har ökad förvånadsvärt snabbt. Lagt på 10 kg varje vecka i nästan två månader. Det är jättekul såklart, men jag börjar undra om kroppen kanske inte hinner med? Jag har ju knappast ökat i vikt. Tränar nu på 170 kg och kör tre set á 4 reps. När bör man börja använda bälte? Väger 76 kg 1,78 lång.

Själv använder jag bara bälte vid ´för mig riktigt tunga lyft, som maxtunga ettor eller tvåor.
Annars kör jag alltid utan.
Får gratulera till ökningarna 10 kg varje vecka i två månader....shit, 80 kg på 8 veckor?
Säkert har du förbättrat tekniken också vilket gör att du klarar mer vikt.

bubbe
2006-08-11, 08:08
styrke/träningsmässigt är det nog bättre utan. men för att lära sig pressa ut buken och få extra tryck i magen så får man öva en del. Så det beror på vad du har för mål.

kollebolle
2006-08-11, 09:55
förmodligen är det mycket teknik, men som sagt en jättekul ökning som fortfarande håller på. tänkte lägga på 180 om nån vecka. Jag vågar inte dricka en gnutta alkohol och äter som ett djur för att låta den här nybörjarökningen fortsätta så länge som möjligt.

mina mål: jag vill bli starkare och bättre i den övningen. tänkte eventuellt köra klubbmästerskapet i styrkelyft i december. den tävlingen är helt utan material, det enda man får ha e bälte, knälindor och kalk.

RassK
2006-08-11, 10:26
Bra jobbat :thumbup:

Keep it up! (utan bälte)