handdator

Visa fullständig version : Benträning - behövs det motivation eller vad är det?


datamg
2006-08-10, 19:02
Hejsan alla!

Lite stats och historik först för den hugade.
Ålder 43 (äldst på forumet eller???:Virro ), längd 185, vikt just nu runt 79 kilo. Har inte varit direkt överviktig någon gång i historien men hade väl en topp på 87 kilo för ett halvår sedan.

Har tränat lite till och från under cirka 20 år med mer eller mindre intensiva perioder. Har börjat om igen med träningen efter några års uppehåll. Har kört ganska intensivt under de sista 3 månaderna.

Har tidigare använt ett Totalgym 1000 (ja köpt på TV-Shop) under cirka ett års tid. Det fungerade väl sådär - fick väl en del träning av det men mest ont i biceps och triceps. De musklerna var ju inblandade i det mesta i det programmet som följde med. Så man orkade ju ingenting till slut. Så jag fällde ihop det och ställde det i en skrubb. Köpte en träningsbänk på på Intersport med lite vikter för ett halvår sedan och upptäckte att jag inte fick den träning på alla muskelgrupper jag önskade. Speciellt svårt tyckte jag att det var att få ordning på ryggen. Så jag begick mig ner till ett gym för drygt en månad och kör en del maskiner där blandat med fria vikter. Kör uteslutande helkroppspass tre dagar i veckan - måndag, onsdag och fredag. Vila däremellan. Avslutar varje pass på gymmet med rodd 2000 meter. Kompletterar med lite träning hemma också och då är det mest fria vikter. Försöker dock undvika större övningar hemma under vilodagarna.

Problemet är ju pinnarna man går på. Även om de inte är små så saknas det en del där. Främst verkar det vara orken - det svider ordentligt i låren och orken är helt borta om jag kör 3X8 benpress med en vikt på kanske 60 kilo. Dropset är inte att tänka på. Kör nästan uteslutande dropset i övrigt på överkropp kan tilläggas. Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Kör jag vader är det samma sak där. Ingen ork alls efter några set. Överkroppen tycker jag att jag kan plåga hur mycket som helst men inte benen.

Kanske fel att värma upp med cykling? Kan det vara det som tar musten ur en? Ändå tycker jag inte att jag värmer upp så farligt länge heller max 5 minuter. Cyklar väl en del hemma också och då kan det bli 10 minuters pass per dag.

Vad göra? Är det bara att bita ihop och se den ljusa framtiden ann eller?

Tips och ideer emottaget tacksamt.

Micke

Allan
2006-08-10, 19:06
Du kommer ganska snabbt ikapp. Åldern är inga som helst problem (barnunge där). Ta det bara lugnt i början och låt saker ha sin gilla tid. Om du inte mår direkt dåligt är det inget att haka upp sig på. Benen är stora delar som kräver oerhört mycket mer energi än små överkroppsdelar.
Du kommer ikapp. Snoka och läs på forumet.

Och välkommen

allan

datamg
2006-08-10, 19:24
Tack för snabbt svar Allan!
Har läst det mesta på och har hängt på forumet sedan drygt två månader tillbaka. Finns mycket intressant att läsa. Åldern anade jag att det inte var ett problem haha.

Inbillar mig också att man har mer vältränade ben än vad man tror. Därför blir man lite förvånad över att man inte orkar något överhuvudtaget (läs lyfta vikt). Har ju märkt klara förbättringar vad gäller konditionen i allafall på bara några månader. Pass som tog musten ur en för en månad sedan klarar man med en benspark (hahaha?) idag. Så lite segare har väl benen blivit i allafall.
Det blir väl bara att kämpa på då...

Micke

L-Sami
2006-08-10, 19:59
Kör ben med vikter som du känner dig behaglig med! Det behöver inte alltid vara tungt, sliter bara huvudet med att tänka sånt där.Det viktigaste är ju att man tränar överhuvudtaget.

datamg
2006-08-10, 20:25
Tack för svar L-Sami!
Du har rätt i att det inte alltid behöver vara tungt.
Har försökt hålla mig till 3 set om 8 rep med den vikten jag klarar utan att gå till failure. Sedan har jag kört dropset med minskande vikt 1X8 ner till lägsta vikten. Detta har gällt överkroppen utom mage. Har på sista tiden insett att jag även behöver träna lite ben och försökt köra på samma sätt där men som sagt inte lyckats någotvidare.
När det gäller benpress så klarar jag 3X8 på 60 kg. Men när det sista setet är slut finns det absolut ingen ork kvar för några dropset. Det kanske inte ens är läge för dropset överhuvudtaget? Kanske ska skippa det helt och hållet?

Ska prova lite mindre vikt där i stället och försöka inse hur otränade benen egentligen är och bara nöta på :cool:

Micke

slin1
2006-08-10, 20:31
Hejsan alla!


Har tidigare använt ett Totalgym 1000 (ja köpt på TV-Shop) under cirka ett års tid. Micke


Va det bara jag som tyckte det här va extremt roligt:D

datamg
2006-08-10, 20:41
Jag med slin1! Haha
Men man ska inte fördöma allt, även om det är TV-shop. Den har sina fördelar även om man snabbt når en gräns. Vilket jag gjort. Var tveksam om jag skulle nämna den överhuvudtaget. Anade att det fanns någon/ra som skulle få roligt men det kan jag bjuda på. *kissass*


Micke

slin1
2006-08-10, 21:19
Boooort /// Inga länkar t shoppar! :nono: /// allan

:laugh: :laugh: