handdator

Visa fullständig version : Bärbar dator för studier


Toel
2006-08-10, 17:22
Hej!

Tänkte inhandla mig en bärbar dator. Men jag behöver hjälp eftersom jag är vädligt dåligt insatt i detta. Har suttit på min gamla dator nu i 4-5 år.

Det jag behöver maskinen till är att skriva, surfa/mejla, köra film samt porrsurfa. Ingen monsterdator. Jag siktar på en billig dator som kan uppfylla dessa krav. Skärmen får dock gärna vara av bra kvalitet. Vikten spelar inte så stor kula, får gärna vara snygg dock. En annan sak är att den ska stödja trådlöst Internet.

Jag vill helst ej handla över Internet då det är så in i krånligt och jobbigt om dator skulle börja mecka och ha sig att då behöva skicka tillbaka skiten och ahhh nej sånt är jobbigt. Gärna handla på någon elektronikhandel som faktiskt har någon butik och inte bara säljer över Internet.

Någon som kan guida mig lite? Vad bör jag tänka på, vilken prisslapp har mitt önskemål? Vilka märken ska jag akta mig för osv mm etc et al.

Baan
2006-08-10, 17:28
Även om du inte bryr dig om prestanda och vill helre ha ett bra pris så antar jag ändå att du vill få så mycket prestanda som möjligt för pengarna. Där är det egentligen bara jämföra, eftersom du vill ha lätt för att kunna använda garantin som jag förstår det så kolla med dom större företagen, själv har jag en Dell. Dell har jag sett får en del skit men eftersom min dator blev hämtad i princip på plats och jag fick den några dagar efteråt med nytt moderkort som också blev lämnad vid min dörr så kan jag inte direkt klaga.

Jag tycker det viktigaste med en bärbar dator är att den ska vara bärbar. Visst det kanske låter lite roligt när man säger det så, men dom flesta billigare datorerna, även dom som har rätt ok prestanda, brukar vara rätt klumpiga och väga en del så du i princip behöver en datorväska för dom. Lite dyrare modeller, eller bra mycket dyrare modeller, kan vara betydligt mycket mindre men med ungefär samma prestanda och betydligt mer bärbara. Min inspiron 5150 går ju ta med sig men eftersom jag i princip inte lätt kan stoppa in den i skolväskan så stannar den mest hemma. Så glöm inte titta på vikt och mått, även om du kanske inte har så jättemånga alternativ för en billig peng.

raZmus
2006-08-10, 17:45
Är det någon som blir förvånad om jag rekommenderar, http://www.apple.com/se/macbook/macbook.html ? ;)


Näe, men allvarligt. Det är en prisvärd dator. Perfekt för dina ändamål :) Du kommer inte ångra dig.

PowPow
2006-08-10, 18:08
Är det någon som blir förvånad om jag rekommenderar, http://www.apple.com/se/macbook/macbook.html ? ;)


Näe, men allvarligt. Det är en prisvärd dator. Perfekt för dina ändamål :) Du kommer inte ångra dig.

Okej, prestanda var inte så viktigt. Men varför betala dyrt för något som är dåligt, när man kan köpa något dåligt billigt? Mouhaha.

(i hate apple)

Till trådskaparn: Acer är ett märke jag haft goda erfarenheter av. Prisvärt och bra. Relativt stilrena och snygga.

Jarod
2006-08-10, 18:18
Jag tänkte kapa tråden en liten stund. Jag tänkte ev. köpa en laptop till helgen. Jag har sökt efter tester och sånt men bara hittat en massa grejs på tyska - så jag frågar här nu: Är denna bra? Sony Vaio VGN-FE21M. Någon som kan hitta tester eller nåt på annat språk än tyska och italienska? :em: Går det eventuellt att lira några spel på den?

PowPow
2006-08-10, 18:20
Kan inte hålla mig. Du skriver att du vill ha en bärbar dator, men att du inte bryr dig om mått och vikt. Tänk igen. Ska du ha en bärbar dator, så ska den inte bara vara bärbar (allt är bärbart, bara man är tillräckligt stark), den ska vara lätt att ta med också. Annars stannar den alltid hemma, och då kan du ju lika bra köpa en stationär.

Enligt mig är en bärbar med 15" + skärm lika bärbar som en husvagn. Men tyvärr är de mindre modellerna avsevärt mycket dyrare :( (VILL HA EN VAIO 11" (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SOVGN-TX2XP))

raZmus
2006-08-10, 18:22
Okej, prestanda var inte så viktigt. Men varför betala dyrt för något som är dåligt, när man kan köpa något dåligt billigt? Mouhaha.

(i hate apple)

Till trådskaparn: Acer är ett märke jag haft goda erfarenheter av. Prisvärt och bra. Relativt stilrena och snygga.

Att Apple skulle vara onödigt dyrt är vad jag skulle vilja kalla en modern myt.:naughty:

PowPow
2006-08-10, 18:23
Jag tänkte kapa tråden en liten stund. Jag tänkte ev. köpa en laptop till helgen. Jag har sökt efter tester och sånt men bara hittat en massa grejs på tyska - så jag frågar här nu: Är denna bra? Sony Vaio VGN-FE21M. Någon som kan hitta tester eller nåt på annat språk än tyska och italienska? :em: Går det eventuellt att lira några spel på den?

Snygg om inte annat (=
Men visst, hade jag orkat bära på den så hade jag köpt den! Självklart betalar man alltid lite överpris när man handlar sonyprodukter. Men i detta fall tyckte jag inte det var speciellt mycket överpris. Inte funderat på de mindre modellerna?

PowPow
2006-08-10, 18:25
Att Apple skulle vara onödigt dyrt är vad jag skulle vilja kalla en modern myt.:naughty:

Må hända, men det är fortfarande skräp :D (ja, jag är partiskt)

Jag började få bättre bild av apple för ett tag sedan. Sen lånade jag en polares iPod. Oj oj oj... sämre än sur filmjölk.

raZmus
2006-08-10, 18:28
Må hända, men det är fortfarande skräp :D (ja, jag är partiskt)

Jag började få bättre bild av apple för ett tag sedan. Sen lånade jag en polares iPod. Oj oj oj... sämre än sur filmjölk.

Jag vill inte ge mig in i ytterligare en sån här diskussion. Känns inte som det ger så mycket. Tråkigt att du fått en dålig bild av Apple. För mig är det, det bästa som hänt. Både när det gäller laptop och mp3-spelare.
Jag tycker alla andra produkter känns som kompromisser när jag använt Apples. :)

Nu går denna tråd way OT. PM om du vill ha mer Apple-kärlek!

PowPow
2006-08-10, 18:34
Scheisse vad tyskarna verkar glada i vaion.. Detta var enda reviewsen jag hittade på sv:

http://www.dabs.com/ProductView.aspx?Quicklinx=42T9&PageMode=1&cl=4294963687&InMerch=1&v=3

http://www.testvinnare.se/index.php?function=tests&sessionId=6215703&productId=1070&productName=Sony%20Vaio%20VGN-FE21M

http://www.minhembio.com/omdomen/93035

Bara massa skräp tyvärr /=

(ang apple: måste man använda itunes för att föra över musik till alla iPods, eller gäller det bara vissa spelare? Gäller det alla, så lysande, Apple! Verkligen genomtänkt. Så, nu ska jag sluta. Ipod! Om du vill ha det som alla andra har. Det funkar sådär, kostar ganska mycket och låter ungefär som en sony walkman från -92!!)

Kabuto
2006-08-10, 18:42
Köp macbooks :)

http://video.google.com/videoplay?docid=3108405774199091244&q=mac+os+x

En kille på sweclockers forum som gjort den videon. Han demonstrerar mac os lite kort..

raZmus
2006-08-10, 18:49
Köp macbooks :)

http://video.google.com/videoplay?docid=3108405774199091244&q=mac+os+x

En kille på sweclockers forum som gjort den videon. Han demonstrerar mac os lite kort..


God, I hate to always be right! *rolleyes*

Ulf A Big
2006-08-10, 18:53
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59845

Bra prestanda till ett bra pris...

raZmus
2006-08-10, 18:59
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59845

Bra prestanda till ett bra pris...

lCPU: jIntel® Celeron® M 390i 1.7Ghz *host*

*host* Intel Core Duo 1.83 Ghz *host*

PowPow
2006-08-10, 19:06
lCPU: jIntel® Celeron® M 390i 1.7Ghz *host*

*host* Intel Core Duo 1.83 Ghz *host*

7295 kr *host*

10795 kr *host*

Ulf A Big
2006-08-10, 19:07
Intel Core Duo 1.83 Ghz är mycket snabbare men jag vet inte om det behövs då personen ska ha datorn till studier och inte spel...

Om det gäller spel och musik skulle jag hellre rekommendera den härhttp://www.webhallen.com/prod.php?id=58544

Kabuto
2006-08-10, 19:08
7295 kr *host*

10795 kr *host*

PC *host*

MAC *host*

;)

PowPow
2006-08-10, 19:11
PC *host*

MAC *host*

;)

Exactly my point :thumbup:

Granatgiraffen
2006-08-10, 19:13
vaio hit och dit. Jag är DÅLIGA erfarenheter av vaio. Kassa RAM, kass HD, allmänt kass! :MrT:

Fast när dom väl fungerar så är dom rätt sköna.

PowPow
2006-08-10, 19:16
vaio hit och dit. Jag är DÅLIGA erfarenheter av vaio. Kassa RAM, kass HD, allmänt kass! :MrT:

Fast när dom väl fungerar så är dom rätt sköna.

Har faktiskt också bara hört dåliga erfarenheter av vaion. Tyvärr. Den är ju så satans snygg :cool: (lillepluttmodellen, alltså).

Toel
2006-08-10, 20:08
Ni har ju rätt i att det gärna får vara "bärbart" och inte hur stor som helst, men spelar det verkligen så stor roll om det väger 1-2 kilo mer än en dyrare variant?

Tänkte på skärmstorlek. 15,4" verkar vara standard? Stor skärm ger ju en stor dator men 15,4" kan ej vara för stort?

Sedan hur är det med onoff, siba, elgiganten osv när det gäller datorer? Det är ju smidigt as hell och köpa då de finns överallt, men de kanske tar betalt för det också?

Hitta ett märke som hette Adventure, vad är det för scheisse? Något som kan duga? Annars ska man hålla sig till kända märken som; Sony, Acer, HP, Dell?

raZmus
2006-08-10, 20:39
7295 kr *host*

10795 kr *host*
Eftersom det är en dator för studier så erhålls naturligtvis även Apples studentrabatt på ungefär 10%, antingen genom Apple eller genom Mecenat.

:)

raZmus
2006-08-10, 20:41
Ni har ju rätt i att det gärna får vara "bärbart" och inte hur stor som helst, men spelar det verkligen så stor roll om det väger 1-2 kilo mer än en dyrare variant?

Tänkte på skärmstorlek. 15,4" verkar vara standard? Stor skärm ger ju en stor dator men 15,4" kan ej vara för stort?

Sedan hur är det med onoff, siba, elgiganten osv när det gäller datorer? Det är ju smidigt as hell och köpa då de finns överallt, men de kanske tar betalt för det också?

Hitta ett märke som hette Adventure, vad är det för scheisse? Något som kan duga? Annars ska man hålla sig till kända märken som; Sony, Acer, HP, Dell?

Jag har en 15,4" och det är verkligen inte för stort. Då tycker jag det är viktigare att den är hyffsat lätt, vilket iofs har ganska stort samband med hur stor skärm datorn har.


Jag rekommenderar fortfarande Apple.

aliquis
2006-08-10, 21:55
Jag säger en macbook också om du inte tycker att den är för dyr.

De hade temperaturstrul förr och en del gillar inte tangentborden men jag hoppas att de har gjort något åt temperaturen, någon som vet?

Den har en rätt kraftfull cpu men rätt enkel grafik, en PC med motsvarande specar är inte mycket billigare och med macbooken får du ju operativsystem och en massa trevlig programvara.

Baan
2006-08-10, 21:58
Jag har en 15,4" och det är verkligen inte för stort. Då tycker jag det är viktigare att den är hyffsat lätt, vilket iofs har ganska stort samband med hur stor skärm datorn har.


Jag rekommenderar fortfarande Apple.

15.4" är en laptop man har hemma om man har taskigt utrymme, dvs en stationär bärbar ;)

aliquis
2006-08-10, 22:02
Jag tänkte kapa tråden en liten stund. Jag tänkte ev. köpa en laptop till helgen. Jag har sökt efter tester och sånt men bara hittat en massa grejs på tyska - så jag frågar här nu: Är denna bra? Sony Vaio VGN-FE21M. Någon som kan hitta tester eller nåt på annat språk än tyska och italienska? :em: Går det eventuellt att lira några spel på den?Borde väl gå med 7600? Annars samma chipset som Macbooken har med en något långsammare CPU men jag skulle ju hellre spara på CPUn och få bättre grafik än det integrerade tramset i Macbooken. Massa disk var det ju också om än långsam. Trist att det alltid är låg upplösning, 1400x1050 vore iaf trevligare.

PowPow
2006-08-10, 22:02
15.4" är en laptop man har hemma om man har taskigt utrymme, dvs en stationär bärbar ;)

Listen to baan the man! :thumbup:

aliquis
2006-08-10, 22:04
Att Apple skulle vara onödigt dyrt är vad jag skulle vilja kalla en modern myt.:naughty:Macbooken är ju inte dyr, den var grymt prisvärd vid lanseringen, sedan är ju Apples priser låsta till nästa uppgradering så den blir ju mindre o mindre prisvärd med tiden tills den uppgraderas igen, men den är ju fortfarande helt ok sålänge man inte har tänkt spela något mer krävande spel på den. Dessutom betalar man ju oftast mer för en dator med lite mindre skärm av ett annat fabrikat, och macos är värt massor i mina ögon.

Kabuto
2006-08-10, 22:09
Listen to baan the man! :thumbup:

Precis, köp en macbook som har 13.3" skärm istället.

PowPow
2006-08-10, 22:12
Precis, köp en macbook som har 13.3" skärm istället.

Nej, köp en laptop med liten skärm istället

pfffst.. 13,3 är ju nästan för stort. Men ska man ha mindre än det så får man ju sälja huset man inte äger och pantsätta bilen man alltid velat köpa.

tossefar
2006-08-10, 22:21
Jag säger macbook. Är du en hater så kan du alltid köra winxp på den. Snygg, snabb och billig.

Baan
2006-08-10, 22:26
alternativet till förslaget macbook vore väl en snäppet dyrare ibm t43 (typ den billigaste modellen du kan hitta), så har du en ganska bärbar bärbar :) plus är väl att den är liiite mindre och lättare än en macbook

Baan
2006-08-10, 22:28
den här var ju hyffsat billig för måtten (dock inte så mycket prestanda kanske)

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010079964

raZmus
2006-08-10, 22:39
Ni som säger att 15 tum är för mycket eller stort. MPB är precis lagom :) Jag måste surfa mindre kolo nu känner jag. Detta är skrivet från sängen med min mobiltelefon... Haha :)

aliquis
2006-08-10, 22:47
Köp macbooks :)

http://video.google.com/videoplay?docid=3108405774199091244&q=mac+os+x

En kille på sweclockers forum som gjort den videon. Han demonstrerar mac os lite kort..Oh, det är ju så sött, hellre det där än 10 oskulder!" :D

Åh, när fan ska jag få min mac, jag har ju väntat sedan macos x lanserades :(:(

Förr hade jag inte råd, sedan klurade jag på en G5 imac men om jag skulle lägga så mycket pengar ville jag ha stora skärmen eftersom jag var osäker på hur bra den lilla var.
Sedan kom x86 imacen men jag var lite tveksam till skärmen fortfarande på 17" och skulle jag lägga massa pengar på 20" ville jag ha bättre grafik eller möjligheten att uppgradera.
Sedan är egentligen en laptop vad jag ville ha så jag väntade på macbook, men så sätter ärkenötterna i integrerad grafik!!!!!!!!!!"=!=! morr.

När ska jag få en? :(

(Jag har väl en 20kkr.)

Med den där musiken skulle ju dock nästan vilket videoklipp som helst vara erotiskt.

aliquis
2006-08-10, 22:52
Köp macbooks :)

http://video.google.com/videoplay?docid=3108405774199091244&q=mac+os+x

En kille på sweclockers forum som gjort den videon. Han demonstrerar mac os lite kort..Ditt videoklipp förstör dock mitt MSN-ragg:
[23:42] aliquis: http://video.google.com/videoplay?docid=3108405774199091244&q=mac+os+x bättre än alkohol :D
[23:45] sofie: haha
[23:45] sofie: så sant så
[23:45] aliquis: att macos x är bättre än alkohol? :D
[23:46] sofie: allt är bättre än alkohol
[23:46] sofie: :D

[23:51] aliquis: Erkänn att du vill ha en mac när du ser videon? :D
[23:52] sofie: jag erkänner ;)

aliquis
2006-08-10, 22:57
lCPU: jIntel® Celeron® M 390i 1.7Ghz *host*

*host* Intel Core Duo 1.83 Ghz *host*Celeron-M är ju dock helt ok, som en pentium-M med sämre strömsparfunktioner (saknar väl speedstep eller hur det är) och mindre cacheminne. Core Duo är ju en dual core P-M men om man inte behöver så mycket cpu är det ju helt värdelöst.

7295 kr *host*

10795 kr *host*Att inte köpa Windows och att få MacOS är lätt värt 3500kr :D (Bara uppgraderingarna vore gratis, men man kan ju alltid wärscha senare..), men schysst dator för de pengarna.

Btw, lite mer on topic: För studier säger du? Vad för studier? Om det är något datarelaterat så tänk på att en del av programvarorna kanske inte finns för mac, nuförtiden kan du ju dock installera windows parallellt med macos och då är det ju inget problem längre, men det kräver ju att du är beredd att införskaffa en Windowslicens också.
Om du pluggar något annat och bara behöver skriva rapporter o så räcker ju en mac gott o väl, openoffice finns väl om du behöver öppna doc/word-filer.

aliquis
2006-08-10, 23:03
Ni har ju rätt i att det gärna får vara "bärbart" och inte hur stor som helst, men spelar det verkligen så stor roll om det väger 1-2 kilo mer än en dyrare variant?

Tänkte på skärmstorlek. 15,4" verkar vara standard? Stor skärm ger ju en stor dator men 15,4" kan ej vara för stort?

Sedan hur är det med onoff, siba, elgiganten osv när det gäller datorer? Det är ju smidigt as hell och köpa då de finns överallt, men de kanske tar betalt för det också?

Hitta ett märke som hette Adventure, vad är det för scheisse? Något som kan duga? Annars ska man hålla sig till kända märken som; Sony, Acer, HP, Dell?14 och 15" o 15.4" är väl det som brukar sitta i de billigaste maskinerna, men upplösningen brukar vara 1024x768 eller mac 1280x800 så den är ju lite snålt tilltagen, på de lite dyrare modellerna kunde man förr få 1400x1050 o så.

17" är mycket större än 15.4" men säkert mycket skönare om du ändå bara kommer ha den hemma, men vill du verkligen ha med datorn så är ju 12 eller möjligtvis 13.3" att rekommendera, en 12" ibm väger ca 1.2kg, lite skillnad på att få med sig en sådan eller en 15" dell på 4... Utförandet på IBMen (Lenovo) äger ju också.

Klart du kan handla på siba eller liknande (glöm inte power, elgiganten ogillar jag pga kass service) bara du vet vad du skall ha och vad du betalar för, men dell säljer ju bara online och en mac köper du ju enklast så också, den kommer ju med posten till dörren och blir något fel får du väl en låda att skicka tillbaka den i. Skulle inte förvåna mig om servicen ändå blir snabbare från dessa två än via siba/elgigaten pga hur värdelösa de är. En mac tar rätt lång tid att få om man beställer från Internet dock då den skall ut o resa en rätt bra bit.

aliquis
2006-08-10, 23:06
Jag säger macbook. Är du en hater så kan du alltid köra winxp på den. Snygg, snabb och billig.Att köpa en macbook för att köra Windows på den är ju skapligt idiotiskt. Den har ju som sagt hur som helst haft strul med temperaturen och det finns billigare maskiner.

Och även om den skulle ha ett grymt pris och vara perfekt skulle man vara en idiot om man kör windows på en mac :(

aliquis
2006-08-11, 01:34
Kollade lite på 99mac, det verkar som att problemen med macbook finns kvar, till dem hör:
Varm.
Ger ifrån sig "moo"-ljud.
Läser DVD-skivor (tom pressade) dåligt, bränner skivor dåligt.
Slår av sig ibland.
Höljet gulnar rejält där man har handlederna.
Hela datorn vibrerar.
Osv...

Hos mactalibanerna regerar dock "never underestimate the power of denial" och därför menar många att deras macbooks fungerar perfekt, jag vet inte hur stor vikt man kan lägga vid det då de vägrade anse att hög temperatur var fel, att kilovis med kylpasta var helt ok eftersom apple naturligtvis inte skulle göra så om det inte var bra, osv. I tråden där de skriver cputemp ligger många runt 70grader vid belastning.

Apple skall visst få en massa meroncpuer i början på september och strax därefter borde de hamna i macbook, kan vara värt att vänta tills dess och se om det kommer en revision B där de har fixat diverse problem. Jag är som sagt sugen på en mac med men inte i desperat behov av den, så jag kan lätt vänta tills dess. Men jag vill ha riktig grafik helst också :/

Hushållslärarn
2006-08-11, 06:28
Edit: Grrr, råkar skriva från Mors konto... IGEN!

Delete this post.

raZmus
2006-08-11, 06:30
Celeron-M är ju dock helt ok, som en pentium-M med sämre strömsparfunktioner (saknar väl speedstep eller hur det är) och mindre cacheminne. Core Duo är ju en dual core P-M men om man inte behöver så mycket cpu är det ju helt värdelöst.

Att inte köpa Windows och att få MacOS är lätt värt 3500kr :D (Bara uppgraderingarna vore gratis, men man kan ju alltid wärscha senare..), men schysst dator för de pengarna.

Btw, lite mer on topic: För studier säger du? Vad för studier? Om det är något datarelaterat så tänk på att en del av programvarorna kanske inte finns för mac, nuförtiden kan du ju dock installera windows parallellt med macos och då är det ju inget problem längre, men det kräver ju att du är beredd att införskaffa en Windowslicens också.
Om du pluggar något annat och bara behöver skriva rapporter o så räcker ju en mac gott o väl, openoffice finns väl om du behöver öppna doc/word-filer.


Precis som du säger angående prisskillnaden. Köper du en Mac så får du ett fullvärdigt operativsystem. Köper du en PC får du oftast Windows XP Home, vilket inte är något roligt alls (inte bara med tanke på de direkta skillnaderna, jag upplever också att det fungerar rent ut sagt KASS). För att få Win XP Pro måste man då lägga ut ytterligare pengar för en ny operativsystemslicens, också värt att lägga med i beräkningarna :)

Men man får ju ändå inget Mac OS X, dessa extra pengar till trots :Virro



Morning powerwalk coming up!

Perscitus
2006-08-11, 07:15
Okej, prestanda var inte så viktigt. Men varför betala dyrt för något som är dåligt, när man kan köpa något dåligt billigt? Mouhaha.

(i hate apple)

Till trådskaparn: Acer är ett märke jag haft goda erfarenheter av. Prisvärt och bra. Relativt stilrena och snygga.
Kan du nämna en eller fler faktiska nackdelar som gör att MacBooken är dålig?

Annars kan du väl tona ner ditt äppelhatande lite här då trådskaparen faktiskt är ute efter att köpa en dator och inte skaffa sig fördomar.

Kabuto
2006-08-11, 13:37
Kollade lite på 99mac, det verkar som att problemen med macbook finns kvar, till dem hör:
Varm.
Ger ifrån sig "moo"-ljud.
Läser DVD-skivor (tom pressade) dåligt, bränner skivor dåligt.
Slår av sig ibland.
Höljet gulnar rejält där man har handlederna.
Hela datorn vibrerar.
Osv...


Jag har klarat mig ifrån alla de där problemen förutom att den blir hyffsat varm :)

Men det är för att fläkten i den i stort sett aldrig går igång så den är helt knäpptyst istället. Då kan jag ha en laptop som är lite varm.

aliquis
2006-08-11, 14:19
Jag har klarat mig ifrån alla de där problemen förutom att den blir hyffsat varm :)

Men det är för att fläkten i den i stort sett aldrig går igång så den är helt knäpptyst istället. Då kan jag ha en laptop som är lite varm.Åh tredje sidan inträffar väl detta för att det är så mycket kylpasta att flänsen och fläkten blir mer eller mindre isolerade från det de var tänkta att kyla och därför inte känner av värmen o går igång och komponenterna blir skitvarma istället.

Vad gäller vibreringar och moo-ljud borde det ju vara slump/otur, vad gäller dvd-läsaren har ju flera problem så eventuellt är det ju en rätt kass modell, vad gäller färgjoxet så är det ju grymt sämst om det verkligen är datorn själv som byter färg och inte pga smuts från en människa, även om det senare inte heller är kul.

Vad gäller temperaturen har ju de som har applicerat kylpastan korrekt fått ner den med över 15 grader ibland så det är ju helt klart ett problem. Men det blir väl så när det skall gå så fort som möjligt och man inte skall behöva instruera folk så noga...

PowPow
2006-08-11, 14:46
Kan du nämna en eller fler faktiska nackdelar som gör att MacBooken är dålig?

Annars kan du väl tona ner ditt äppelhatande lite här då trådskaparen faktiskt är ute efter att köpa en dator och inte skaffa sig fördomar.

haha. Det är komiskt hur illa folk kan ta vid sig. Gällande nackdelar, så har jag inte mycket ergarenhet av macbooken. Har lekt med min polares bara, men det tog mig 2 minuter att hitta internetklienten :D

Annars är det väl det som ali sa:

Varm.
Ger ifrån sig "moo"-ljud.
Läser DVD-skivor (tom pressade) dåligt, bränner skivor dåligt.
Slår av sig ibland.
Höljet gulnar rejält där man har handlederna.
Hela datorn vibrerar.
Osv...

Mitt ogillande av apple bygger mest på ipodarna som svämmar över våra gator och torg. Har man lite sinne för ljudkänsla så förstår man varför ;)

Men ja ska vara tyst nu, så folk kan få posta Apple-videopropaganda utan mothugg! :thumbup:

I denna tråd har jag skrivit fem inlägg med information, erfarenheter, omdöme och länkar för att hjälpa trådskaparn i sin jakt efter en ny dator och nej, jag räknar inte in applediskussionen). Om jag räknar rätt så är det 5 inlägg med info mer än du skrivit.

aliquis
2006-08-11, 14:51
haha. Det är komiskt hur illa folk kan ta vid sig. Gällande nackdelar, så har jag inte mycket ergarenhet av macbooken. Har lekt med min polares bara, men det tog mig 2 minuter att hitta internetklienten :DWow, ja bara för att det inte är en explorerikon måste den ju suga.
Annars är det väl det som ali sa:

Varm.
Ger ifrån sig "moo"-ljud.
Läser DVD-skivor (tom pressade) dåligt, bränner skivor dåligt.
Slår av sig ibland.
Höljet gulnar rejält där man har handlederna.
Hela datorn vibrerar.
Osv...Men det är ju bara värmeproblemet och färgningen som är vanligt och riktigt trist.Mitt ogillande av apple bygger mest på ipodarna som svämmar över våra gator och torg. Har man lite sinne för ljudkänsla så förstår man varför ;)"Ljudkänsla"? Jag förstår inte problemet med dem, några versioner skall ju ha haft sämre ljudkvalite men exempelvis Shuffle och nano skall väl vara helt ok? Att sedan kanske folk upplever ljudkvaliten från en iaudio med massa ljudeffekter påslagna som bättre har ju inte riktigt med saken att göra. Det som suger med ipod är väl framförallt kass batteritid, ingen radio, kräver itunes och spelar bara mp3 och apples eget format. Det senare går ju dock att lösa med tredjepartsprogramvara.Men ja ska vara tyst nu, så folk kan få posta Apple-videopropaganda utan mothugg! :thumbup:

I denna tråd har jag skrivit fem inlägg med information, erfarenheter, omdöme och länkar för att hjälpa trådskaparn i sin jakt efter en ny dator och nej, jag räknar inte in applediskussionen). Om jag räknar rätt så är det 5 inlägg med info mer än du skrivit.

PowPow
2006-08-11, 17:08
Wow, ja bara för att det inte är en explorerikon måste den ju suga..

Du måste se smileyn bakom. Jag var självklart ironisk, och det beror självklart på okunskap. Jag har redan nämnt i tråden att jag på inget sätt är opartisk eller rättvis i mina uttalanden av apples produkter. Förstår inte hur det inte kan ha gått fram.


Men det är ju bara värmeproblemet och färgningen som är vanligt och riktigt trist."Ljudkänsla"? Jag förstår inte problemet med dem, några versioner skall ju ha haft sämre ljudkvalite men exempelvis Shuffle och nano skall väl vara helt ok? Att sedan kanske folk upplever ljudkvaliten från en iaudio med massa ljudeffekter påslagna som bättre har ju inte riktigt med saken att göra. Det som suger med ipod är väl framförallt kass batteritid, ingen radio, kräver itunes och spelar bara mp3 och apples eget format. Det senare går ju dock att lösa med tredjepartsprogramvara


Förstärkaren i i de ipodsen jag provat har varit allt annat än tillfredsställande. Testat nanon och shuffle också.

Xforce
2006-08-11, 17:13
Är även jag på jakt efter en liten bärbar..

Vad tycks om denna? FSC Amilo si1520 (http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=501009587 5) *popcorn*

Har varit och tafsat på den, och den känns väldigt stabil och bra.. men har inte hittat några bra recensioner eller liknande..

Toel
2006-08-11, 17:19
Tack för alla tips! Även om vissa går lite offtopic, haha. :)

Är även jag på jakt efter en liten bärbar..

Vad tycks om denna? FSC Amilo si1520 (http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=501009587 5) *popcorn*

Har varit och tafsat på den, och den känns väldigt stabil och bra.. men har inte hittat några bra recensioner eller liknande..

Känns som den har lite för mycket prestanda för mig. Vill inte betala så mycket.

Var på onoff idag och skulle kolla utbudet där. Vilken dålig affär. Noll service, noll kunskap, ja, helt skitkass. De ska inte få mina pengar iaf.

Hittade ett alternativ på Siba dock. En Fujitsu Siemens AMILO L7320M.

Specsen följer:

Processortyp Intel® Celeron® M 390/1,7 GHz/1Mb
-Hastighet 1,7 GHz
-Cache 1 MB

Internminne
-Typ DDR2 533 MHz
-RAM-minne 512 MB
-RAM uppgraderingsbar till 2048 MB

Hårddisk
-Hårddisktyp PATA
-Hårddiskstorlek 60 GB

Skärm
-Skärmstorlek 15.4
-Skärmformat Widescreen
-Skärmupplösning 1280x800

Moderkort/Chipset
-Moderkort/chipset VIA VN800 + VT8237R+
Grafikkort
-Grafikkortstyp UniChrome TMPro integrerat på moderkortet
-Grafikkortsminne delat upp till 64 MB

Ljud
-Ljudkortstyp Integrerat ljudkort
Optiska enheter
-CD/DVD DVD±RW DL

Allmänt
-TV-tuner Nej

Kommunikation
-Bluetooth Nej
-Ir/IrDa Nej
-Läsare minneskort Nej -i-1
-Modem Inbyggt
-Nätverk, inbyggt 10/100
-WLAN 802.11b/g

Anslutningar
-FireWire® (IEEE® 1394) Nej
-Hörlursuttag Ja
-Mikrofon Kan anslutas
-Parallellport Nej
-Serieport Nej
-TV-utgång Nej
-USB/antal portar USB2/3

Drift
-Batteri 2200 Li-Ion
-Drifttid 1,5 tim.

Övrigt
-Diskettenhet Nej
-Högtalare Ja
-Mjukvara Norman Antivirus inkl. 3 års fria uppdateringar; Nero Essentials; 1-års fritt abonnemang på www.musicbrigade.com, 6-mån fritt abonnemang på www.ne.se
-Operativsystem win XP Home Edition

Vikt 2,8 kg
Mått 26-39 x 357 x 271 mm

För ett pris av; 5 990:-. Låter rätt rimligt. Är där något som får er att skrika, nej köp ej den datorn?

Toel
2006-08-11, 17:25
Ljud
-Ljudkortstyp Integrerat ljudkort


Funderar, fungerar IP-telefoni med ett sånt ljudkort? Kommer nämligen vara tvungen att skaffa mig det sedan.

aliquis
2006-08-11, 18:36
Du måste se smileyn bakom. Jag var självklart ironisk, och det beror självklart på okunskap. Jag har redan nämnt i tråden att jag på inget sätt är opartisk eller rättvis i mina uttalanden av apples produkter. Förstår inte hur det inte kan ha gått fram.



Förstärkaren i i de ipodsen jag provat har varit allt annat än tillfredsställande. Testat nanon och shuffle också.Det är väl inte för att de suger utan för att de vill skydda användarens öron? Det går väl dessutom att slå av på något vänster.

aliquis
2006-08-11, 18:47
Är även jag på jakt efter en liten bärbar..

Vad tycks om denna? FSC Amilo si1520 (http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=501009587 5) *popcorn*

Har varit och tafsat på den, och den känns väldigt stabil och bra.. men har inte hittat några bra recensioner eller liknande..Något prisvärdare än en macbook kanske (lite dyrare men mer minne, lite mer disk tror jag och dvd-grill) men jag skulle helt klart ta macbooken istället.

Edit: Ah, den var 12", gulligt. Då är väl båda alternativen helt ok, om du vet att du aldrig skulle kunna tänka dig macos så har ju inte macbooken någon fördel.

aliquis
2006-08-11, 18:52
Tack för alla tips! Även om vissa går lite offtopic, haha. :)



Känns som den har lite för mycket prestanda för mig. Vill inte betala så mycket.

Var på onoff idag och skulle kolla utbudet där. Vilken dålig affär. Noll service, noll kunskap, ja, helt skitkass. De ska inte få mina pengar iaf.

Hittade ett alternativ på Siba dock. En Fujitsu Siemens AMILO L7320M.

Specsen följer:

Processortyp Intel® Celeron® M 390/1,7 GHz/1Mb
-Hastighet 1,7 GHz
-Cache 1 MB

Internminne
-Typ DDR2 533 MHz
-RAM-minne 512 MB
-RAM uppgraderingsbar till 2048 MB

Hårddisk
-Hårddisktyp PATA
-Hårddiskstorlek 60 GB

Skärm
-Skärmstorlek 15.4
-Skärmformat Widescreen
-Skärmupplösning 1280x800

Moderkort/Chipset
-Moderkort/chipset VIA VN800 + VT8237R+
Grafikkort
-Grafikkortstyp UniChrome TMPro integrerat på moderkortet
-Grafikkortsminne delat upp till 64 MB

Ljud
-Ljudkortstyp Integrerat ljudkort
Optiska enheter
-CD/DVD DVD±RW DL

Allmänt
-TV-tuner Nej

Kommunikation
-Bluetooth Nej
-Ir/IrDa Nej
-Läsare minneskort Nej -i-1
-Modem Inbyggt
-Nätverk, inbyggt 10/100
-WLAN 802.11b/g

Anslutningar
-FireWire® (IEEE® 1394) Nej
-Hörlursuttag Ja
-Mikrofon Kan anslutas
-Parallellport Nej
-Serieport Nej
-TV-utgång Nej
-USB/antal portar USB2/3

Drift
-Batteri 2200 Li-Ion
-Drifttid 1,5 tim.

Övrigt
-Diskettenhet Nej
-Högtalare Ja
-Mjukvara Norman Antivirus inkl. 3 års fria uppdateringar; Nero Essentials; 1-års fritt abonnemang på www.musicbrigade.com, 6-mån fritt abonnemang på www.ne.se
-Operativsystem win XP Home Edition

Vikt 2,8 kg
Mått 26-39 x 357 x 271 mm

För ett pris av; 5 990:-. Låter rätt rimligt. Är där något som får er att skrika, nej köp ej den datorn?Min syster köpte en HP NX6110 runt i julas med liknande specar (dock mindre disk) och bara combo DVD för ungefär samma pengar.

Det är ju en hel ok surf- o skrivdator, lite dålig batteritid kanske men om du kopplar in den i väggen så är det ju inget problem.

Det är väl ungefär vad du kan förvänta dig i den prisklassen, kanske att du skulle kunna spara några hundra på något liknande någon annanstans. (var vet jag inte.)
Funderar, fungerar IP-telefoni med ett sånt ljudkort? Kommer nämligen vara tvungen att skaffa mig det sedan.-Hörlursuttag Ja
-Mikrofon Kan anslutas

Lär det ju göra.

Toel
2006-08-11, 20:05
Min syster köpte en HP NX6110 runt i julas med liknande specar (dock mindre disk) och bara combo DVD för ungefär samma pengar.

Det är ju en hel ok surf- o skrivdator, lite dålig batteritid kanske men om du kopplar in den i väggen så är det ju inget problem.

Det är väl ungefär vad du kan förvänta dig i den prisklassen, kanske att du skulle kunna spara några hundra på något liknande någon annanstans. (var vet jag inte.)
-Hörlursuttag Ja
-Mikrofon Kan anslutas

Lär det ju göra.

Då ligger den datorn väldigt bra till!

Kan inte ansluta vanlig telefon i min lägenhet så IP-telefonin måste liksom fugnerar, därför jag frågar, jak er lite n00b :)

WLAN 802.11b/g innebär att jag kan använda mig av trådlöst Internet, ja?

aliquis
2006-08-11, 20:41
WLAN 802.11b/g innebär att jag kan använda mig av trådlöst Internet, ja?ja.

Skulle ljudet dessutom inte fungera (vilket det kommer göra) så finns det headset för usb-anslutning som har inbyggt ljudkort så att säga.

rjih
2006-10-09, 14:41
Är även jag på jakt efter en liten bärbar..

Vad tycks om denna? FSC Amilo si1520 (http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=501009587 5) *popcorn*

Har varit och tafsat på den, och den känns väldigt stabil och bra.. men har inte hittat några bra recensioner eller liknande..

Om du nu inte redan har köpt nån liten maskin så kan jag starkt rekommendera Thinkpad X60s. Har en 1704-56G; otroligt smutt och nöjd med den.

Ända problemet var i början då jag blev lite förvånad utav hur mycket värme som genererades vid högra handflatan, men då kom jag också från en 5 år gammal Dell-laptop; en riktig tank i jämförelse och sval som en isbit. Nu tänker jag inte på det längre och med tanke på allt jag fick för priset så får det nog anses vara ett av mina bättre köp någonsin, oavsett produkt.

En trevlig grej med Thinkpads är den välutvecklade användarcommunityn som finns kring maskinerna. Kan gott och väl jämföras med den kring Apple.

http://forum.thinkpads.com och http://www.thinkwiki.org/ är två bra vattenhål. Likaså listan http://zurich.ai.mit.edu/hypermail/thinkpad/

Det är heller inga problem att spela Mac OS på X60. Jag tröttnade dock rätt fort på det.

Toel
2006-10-09, 20:39
Om du nu inte redan har köpt nån liten maskin så kan jag starkt rekommendera Thinkpad X60s. Har en 1704-56G; otroligt smutt och nöjd med den.

Jo, har införskaffat mig en bärbar redan faktiskt. :)

En Hp Pavilion DV5000.

Specs. följer:

AMD Turion 64 Mobile-processor
1.79 GHz
1.00 GB RAM
100 GB Hårddisk
15,4-tums WXGA High Definition BrightView Widescreen
DVD-Brännare med två format (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla skikt
Microsoft Windows XP Service Pack 2 Orginal
Vikt 2,98kg

För detta betalade jag 7999:-. Blev jag lurad ? :D

Jarod
2006-10-09, 21:08
Jo, har införskaffat mig en bärbar redan faktiskt. :)

En Hp Pavilion DV5000.

Specs. följer:

AMD Turion 64 Mobile-processor
1.79 GHz
1.00 GB RAM
100 GB Hårddisk
15,4-tums WXGA High Definition BrightView Widescreen
DVD-Brännare med två format (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla skikt
Microsoft Windows XP Service Pack 2 Orginal
Vikt 2,98kg

För detta betalade jag 7999:-. Blev jag lurad ? :D


Ganska normalt pris förutsatt att det är nåt skitgrafikkort med delat minne eller liknande. Testa att köra gratisversionen av 3DMark 03 och se hur mkt poäng du får. Jag testade en likadan maskin som din med x200 delat grafikkort och fick typ 1000p (vilket inte är så konstigt).

aliquis
2006-10-09, 21:21
Grymt att man får en sådan dator för de pengarna, vad är det för grafikkort?

Jarod
2006-10-09, 22:36
Grymt att man får en sådan dator för de pengarna, vad är det för grafikkort?

Ati Radeon XPress 200M med upp till 128mb integrerad grafik. Anledningen till att den är billig är antagligen att modellen har utgått.

www.hp.com/hpinfo/newsroom/press_kits/2006/mobility/fs_dv5000.pdf