handdator

Visa fullständig version : Midnattsloppet


Tolkia
2006-08-10, 16:29
Ett av de många nyårslöften som inte kommer att infrias var mitt löfte att springa Tjejmilen (jag anser mig dock ursäktad eftersom orsaken är att fötterna som bekant kraschade). Det vore alltså givet nästa år, men så råkade jag nyligen ramla över en annons för Midnattsloppet, och tyckte att det lät som en kul grej - kanske roligare (sedan kan det förstås diskuteras hur kul det är att springa överhuvudtaget, men men) än Tjejmilen, t.o.m.?

Nu är frågan till er som har sprungit Midnattsloppet, eller för den delen gjort andra idrottsprestationer vid konstiga tider på dygnet, hur jobbigt detta är? Man lär ju, i alla fall om man inte är den typen som kan sova till tre på eftermiddagen, kunna vara rätt trött och beige vid elva-tolv på kvällen - hur känns det att kuta då? Är det "få en (mil) betala för två" som gäller, eller fungerar det bättre än man tror?

Yankeee
2006-08-10, 17:02
Förhoppningsvis är du motiverad och lite taggad inför loppet och, ja du vet hur kroppen fungerar ;) Jag sprang 10 km kl 23 (började då) i förrgår och det är inga problem alls även om man går upp lite tidigare. Det är nästan bättre att springa sent på kvällen, mjuk och fin i hela kroppen samt att det är lite spännande. Det går alltid att ta till det hederliga koffeinet om inte annat.

Minna
2006-08-10, 22:09
Låter ju grymt härligt att springa på natten!
Synd bara att jag inte skulle våga. Är inte mörkrädd men det känns inte säkert, man vet ju aldrig vad det finns för människor ute vid den tiden. Önskar att jag bodde i en säker liten by där alla känner alla...

Tolkia
2006-08-10, 22:15
Nja, risken för att bli överfallen lär ju vara mindre överhängande när man befinner sig mitt ibland en armé av löpare/joggare (jag är nu optimistisk och tror att Midnattsloppet har tillräckligt mycket av "happening-status" för att fler löpare i min klass (d.v.s. brist på klass) skall anmäla sig. :D

Minna
2006-08-10, 22:27
Nja, risken för att bli överfallen lär ju vara mindre överhängande när man befinner sig mitt ibland en armé av löpare/joggare (jag är nu optimistisk och tror att Midnattsloppet har tillräckligt mycket av "happening-status" för att fler löpare i min klass (d.v.s. brist på klass) skall anmäla sig. :D


Ja självklart menade jag inte under loppet :) Tänkte på träningen inför det, eller över huvud taget att (som tjej) springa elva på natten.
Det låter så himla frestande... visserligen är det mörkt när jag springer under vintern på eftermiddagarna, men det är ju ändå en massa människor som jag måste springa slalom mellan för att komma fram.

Ibland önskar man att man var kille med biffiga muskler så man slapp känna sig osäker på nätterna.

machine gun
2006-08-10, 22:56
Nja, risken för att bli överfallen lär ju vara mindre överhängande när man befinner sig mitt ibland en armé av löpare/joggare (jag är nu optimistisk och tror att Midnattsloppet har tillräckligt mycket av "happening-status" för att fler löpare i min klass (d.v.s. brist på klass) skall anmäla sig. :D

Med sådär 13 000 deltagare och ingående maskeradtävling finns det alltid en viss möjlighet att alla inte är elitlöpare :D Midnattsloppet är folkfest! Tyvärr har jag aldrig sprungit det och i år kommer jag vara bortrest, just typiskt.. när det är 25-årsjubileum och allt.. *cry*

Btw, jag är tjej och jag springer sena kvällar. Springer dock i tätbebyggda områden mestadels. Tycker inte det är värre än att gå från bussen? Kanske värre om man ska ge sig ut i nån mörk folktom park förstås..

Minna
2006-08-10, 23:12
Med sådär 13 000 deltagare och ingående maskeradtävling finns det alltid en viss möjlighet att alla inte är elitlöpare :D Midnattsloppet är folkfest! Tyvärr har jag aldrig sprungit det och i år kommer jag vara bortrest, just typiskt.. när det är 25-årsjubileum och allt.. *cry*

Btw, jag är tjej och jag springer sena kvällar. Springer dock i tätbebyggda områden mestadels. Tycker inte det är värre än att gå från bussen? Kanske värre om man ska ge sig ut i nån mörk folktom park förstås..

Jag föredrar att springa i skogsområden men det får jag nog prioritera bort på natten :)

Även om det är ett tätbebyggt område man springer i känns det inte helt säkert. Senast en tjej våldtogs i staden där jag bor var natten till idag. (http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article177267.ece)

Trevligt...

bear.flowertwig
2006-08-10, 23:43
Kör Tolkia!
Härlig folkfest och inga som helst problem att springa vid den tiden. Har hänt att jag sprungit en sväng runt 03 bara för att jag blivit för sugen. Så länge inte kroppen är anpassad till en helt annan dygnsrytm ska det inte vara något problem.


Ang. våldtäkter så förstår jag om man kan tycka det kan kännas obehagligt att springa i mörkret men det kan ju vara värt att ha i åtanke att klassiska överfallsvåldtäkter i en mörk park är en väldigt sällsynt variant(för att inte säga i skogen, vilka mer är där då?). Det sker inomhus och dessutom nästan alltid av nån man känner eller är bekant med.
Pepparspray/tårgas om det nu känns så obehagligt?(ja jag vet att det senare är förbjudet)

Olsson
2006-08-11, 00:01
Har ju orienterat i massa år så man har ju nattorienterat många gånger och sprungt andra pass på sena eller mkt tidiga tider. Har aldrig varit något problem med det. Snarare tvärt om, luften är friskare och och svalare så man kan springa mer avslappnat och presterar bättre.

När du väl sprungit några hundra meter så kommer du inte känna av kvällströttheten, utan du kommer vara hur pigg som helst. Så ja de fungerar bättre än du tror.