handdator

Visa fullständig version : Djävulska smärtor i ryggen.


Rock'nRoll
2006-08-10, 14:06
Senste två-tre veckorna har jag haft lite känningar strax till höger om ryggraden i korsryggen. Har inte gjort så mycket förutom att det varit obehagligt att köra marklyft och knäböj vilket jag inte heller gjort under den perioden.
Efter ett armpass i går slog det dock till nått fruktansvärt. Jag vet inte om det var passet som påverkade men senare under kvällen slog det till och nu kan jag knappt gå. Sitta fungerar i vissa ställningar och stå upp är inga större problem.

Jag misstänker att det är nån form av ryggskott men har egentligen ingen aning. Nån som har nån idé eller tipps innan jag tar mig iväg till doktorn.

Rock'nRoll
2006-08-10, 21:39
hjelp?

LadyG
2006-08-10, 21:46
Förmodligen är det bäst att låta doktorn kika. Var du trött när du körde? För om du hade en lindrig sträckning från början kan du av misstag gjort saken värre och fått en större sträckning i ryggmuskeln på den sidan.

Men jag vet som sagt inte, det är svårt att gissa när man inte vet exakt vadd et var du gjorde i ögonblicket det "small" första gången.

Något speciellt du kan komma ihåg att du gjorde?

Rock'nRoll
2006-08-11, 00:02
Förmodligen är det bäst att låta doktorn kika. Var du trött när du körde? För om du hade en lindrig sträckning från början kan du av misstag gjort saken värre och fått en större sträckning i ryggmuskeln på den sidan.

Men jag vet som sagt inte, det är svårt att gissa när man inte vet exakt vadd et var du gjorde i ögonblicket det "small" första gången.

Något speciellt du kan komma ihåg att du gjorde?

Jag vet inte riktigt, det är ett ganska litet område som bråkar. Det började bråka på riktigt just är jag var på väg hem från stan några timmar efter passet. Gjorde inget våldsamt alls hadde bara suttit och käkat. Minns inte riktigt när jag kände av det första gången tyvär, det kom liksom smygande.

Nucleus
2006-08-11, 00:40
Jag vet inte riktigt, det är ett ganska litet område som bråkar. Det började bråka på riktigt just är jag var på väg hem från stan några timmar efter passet. Gjorde inget våldsamt alls hadde bara suttit och käkat. Minns inte riktigt när jag kände av det första gången tyvär, det kom liksom smygande.
Doktorn är nog den sista jag skulle vilja ha till att kolla min rygg...
Se om du hittar någon naprapat, kiropraktor eller osteopat som du kan gå till, annars funkar också sjukgymnaster jättebra.

Vanlig allmenläkare ger jag inte fem röda for när det gjelder muskel/ledsmärtor.
/Nucce

Lellan
2006-08-11, 01:27
Finns vissa ruskigt bra naprapater, hör dig för lite (kan vara bra om de är inriktade på idrottsskador). Min pappa kunde inte gå pga ryggont och ringde naprapaten som tyckte att han skulle lägga sig i en taxi och komma dit.. Självklart mådde pappsen prima efter typ en timme! *solskenshistoria*

Så jag håller med, läkare kanske kan vara bra men då ska det vara ryggdoktor som inte bara skriver ut smärtstillande..:whipped:

Börje H
2006-08-11, 07:35
Hallå. Förvisso har ovanstående fullt rätt i att läkarna ofta, eller tom mycket ofta, är bristfälliga i sina undersökningar på ryggar. Jag blir allergisk när jag läser en journalanteckning på 3 rader där läkaren konstaterat lumbago och ordinerat smärtstillande x 4 varje dag. Men faktum kvarstår att just smärtlindringen är absolut central när det gäller ryggsmärta, eller eg smärta överhuvudtaget. Paracetamol i kombination med ibuprofen ger de bästa resultatet vad gäller detta och bör ingå i akuta behandlingsskedet. Jag har inte mandat att ge rekomendationer ang doser utan följ anvisningarna på paketen. Sedan är det naturligtvis optimalt att bli undersökt av en duktig terapeut. Och då företrädesvis sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor. Ryggar och rörelseapparaten är deras/våran absoluta specialité och vi är därmed betydligt duktigare än en allmänläkare på detta.

LadyG
2006-08-11, 10:07
Har de tagit bort att man måste få remiss av läkaren till en naprapat eller kiropraktor?

Börje H
2006-08-11, 10:17
Har de tagit bort att man måste få remiss av läkaren till en naprapat eller kiropraktor?
Man har aldrig måsta ha remiss till dessa yrkesgrupper. Till sjukgymnast har det däremot funnits remisstvång. Men i de flesta landsting är detta helt borttaget eller så kan man komma för 3-5 behandlingar utan.

LadyG
2006-08-11, 10:19
Aha, då blandade jag ihop dem. Jag går så sällan till läkare att jag hinner glömma vad som gäller mellan varven :)