handdator

Visa fullständig version : Springa en mil helt löpotränad


obesogen
2006-08-10, 10:55
Hej hopp. En kompis ringde precis och frågade om jag ville springa midnattsloppet gratis, självklart kunde i stundens hetta inte tacka nej. Men jag är totalt löpotränad, senast jag sprang var någon gång i höstas, och det var inte långt... Loppet är på lördag nästa vecka, och jag har aldrig sprungit en mil tidigare, typ 8 km som längst. Hur ska jag förebereda mig? Är det idiotiskt att springa en mil på asfalt sådär? Ska jag strunta i o springa överhuvudtaget innan, eller försöka få in nån/några löprundor? Jag är annars i ok form, väger 72 kg på 178 cm, kan göra 16 chins och 30 dips, knäböjer typ 75kg 3x12.

Piranha
2006-08-10, 10:56
Hej hopp. En kompis ringde precis och frågade om jag ville springa midnattsloppet gratis, självklart kunde i stundens hetta inte tacka nej. Men jag är totalt löpotränad, senast jag sprang var någon gång i höstas, och det var inte långt... Loppet är på lördag nästa vecka, och jag har aldrig sprungit en mil tidigare, typ 8 km som längst. Hur ska jag förebereda mig? Är det idiotiskt att springa en mil på asfalt sådär? Ska jag strunta i o springa överhuvudtaget innan, eller försöka få in nån/några löprundor? Jag är annars i ok form, väger 72 kg på 178 cm, kan göra 16 chins och 30 dips, knäböjer typ 75kg 3x12.


Vid din vikt och längd typ så borde det gå på ren vilja, du kommer säkert känna av det dagen efter.

Annars kan jag springa på den .. ha ha ha

Yankeee
2006-08-10, 10:56
Tror inte det är några problem, du väger rätt lite och tränar regelbundet. Är ju bara att lägga av om du känner att det gör ont någonstans.

Big Lou
2006-08-10, 10:58
Hej hopp. En kompis ringde precis och frågade om jag ville springa midnattsloppet gratis, självklart kunde i stundens hetta inte tacka nej. Men jag är totalt löpotränad, senast jag sprang var någon gång i höstas, och det var inte långt... Loppet är på lördag nästa vecka, och jag har aldrig sprungit en mil tidigare, typ 8 km som längst. Hur ska jag förebereda mig? Är det idiotiskt att springa en mil på asfalt sådär? Ska jag strunta i o springa överhuvudtaget innan, eller försöka få in nån/några löprundor? Jag är annars i ok form, väger 72 kg på 178 cm, kan göra 16 chins och 30 dips, knäböjer typ 75kg 3x12.

Att springa ett par gånger innan skadar väl inte. Ge dig ut och spring några kilometer iaf.
Tror i och för sig att du klarar en mil ändå men det kan ju vara skönt om kroppen fått vänja sig lite vid att springa innan loppet iaf.

Noodles
2006-08-10, 11:05
Är du i hyfsad form ska det inte vara några problem. Det lär gå bra en gång men räkna inte med att springa så bra dagen/dagarna efter.

Försök få in ett par löprundor innan och se till att ta det lugnt.

Jag ska precis ut och springa 10 km och just nu känner jag mig helt löpotränad. Det kan bli intressant.

Rocco
2006-08-10, 11:10
Inga problem, du är ju flugviktare ;) I våras tog jag min första löprunda på säkert 1½ år och avverkade 11km på ca 55 minuter. Och då har jag ändå 95kg att släpa på. Med lite vilja går allt, se till att värma upp ordentligt och stretcha noga efteråt.

Janna
2006-08-10, 11:17
se för guds skull till atta skaffa ordentliga skor bara annars kan du få ont i benhinnor och knän

obesogen
2006-08-10, 11:20
Tack för alla svar! :) Ok jag kanske kan genomlida det ändå... Det är ju trots allt sjukt mycket folk som står och kollar på och då får man väll antagligen extra ork. Jag har bra löparskor, köpa på löplabbet med extra stöd för min supinering (använda typ 4 ggr :em: ), så det borde nog vara lugnt.

Domi
2006-08-10, 11:27
Klart du ska! Vet en som sprang Sthlm Maraton tidigare i år i typ samma skick som du, han grejjade det o överlevde!:bow:

...dock ingen sexig catwalk på honom efteråt. :D

Janna
2006-08-10, 11:27
lycka till ... berätta hur det gick sen

Wopper
2006-08-10, 11:54
En mil är en bit om man är löpotränad, men med din vikt ska det inte vara omöjligt. Vilja försätter berg. Hade det gällt ditt liv hade du sprungit två mil barfota om det skulle vara så. Go for it och berätta hur det gick.
Lycka till, jag ska tänka på dig i hängmattan.

Robbin
2006-08-10, 12:35
Jag sprang 9,1km på en fotbollsträning utan att ha tränat kondition på mer än ett år förutom cykling till och från gymmet. Efter första varvet (1,3kms varv) var jag helt slut och tänkte att helvete det här går aldrig men det blev faktiskt bättre och bättre och tillslut tänkte man bara att äsch har jag kommit så här långt kan jag lika gärna springa hela biten. Tror du klarar det om du vill!

Domi
2006-08-10, 12:37
Jag sprang 9,1km på en fotbollsträning utan att ha tränat kondition på mer än ett år förutom cykling till och från gymmet. Efter första varvet (1,3kms varv) var jag helt slut och tänkte att helvete det här går aldrig men det blev faktiskt bättre och bättre och tillslut tänkte man bara att äsch har jag kommit så här långt kan jag lika gärna springa hela biten. Tror du klarar det om du vill!

Ha ha, påminner om när jag träffade min gubbe *kissass*


Bra sprunget iaf! :thumbup:

Bronkitkorv
2006-08-10, 13:20
Inga problem om du har bra skor, ge dej ut på en kortare runda innan om du har tid på dej att återhämta dej ordentligt, minst 5 dagar innan loppet.

Alexlindgren
2006-08-10, 13:29
Som rocky hade sagt "Go for it!"

*flex*

Romper
2006-08-10, 13:44
Håller me Robbin det kommer kännas helvetiskt efter 2-4 km sen komemr det flyta på. Inga problem alls att klara milen på vilja o skaderisken e nog liten om du har bra skor o inte tror du ska springa på 35 min...

no1fitness
2006-08-11, 04:29
Lycka till. Jag avundas dig inte. :D

Eva_E
2006-08-11, 06:51
Klart du kommer att fixa det! Njut av stämningen, vinka åt publiken, applådera orkestrarna. Have a good time, helt enkelt!

Ett gott råd är att du tar en ordentlig titt på och memorerar banprofilen!!! Ungefär halvvägs in i loppet kommer en tuff backe upp till Sofia kyrka, och en annan ungefär två kilometer innan mål. Mentalt bra att vara förberedd på dem och inte minst att veta när man klarat den sista att nu, nu blir det inga fler backar...

Lycka till!

Eva, startgrupp 3

Karl_alfred
2006-08-11, 08:19
Bör ju knappast vara några problem när du väger så pass lite.

obesogen
2006-08-11, 08:43
Klart du kommer att fixa det! Njut av stämningen, vinka åt publiken, applådera orkestrarna. Have a good time, helt enkelt!

Ett gott råd är att du tar en ordentlig titt på och memorerar banprofilen!!! Ungefär halvvägs in i loppet kommer en tuff backe upp till Sofia kyrka, och en annan ungefär två kilometer innan mål. Mentalt bra att vara förberedd på dem och inte minst att veta när man klarat den sista att nu, nu blir det inga fler backar...

Lycka till!

Eva, startgrupp 3

Backar?! Aj aj aj jag trodde det var så gott som platt... :em: Jag tänkte ta en löprunda idag och se hur det känns, sen blir det nog vila resten av tiden fram till loppet.

haiduc
2006-08-11, 10:25
Jag skulle ha dött.

Fredrik S
2006-08-11, 12:13
Backar?! Aj aj aj jag trodde det var så gott som platt... :em: Jag tänkte ta en löprunda idag och se hur det känns, sen blir det nog vila resten av tiden fram till loppet.

Försök att ha en del kraft kvar, när du kommer till backen vid Sofia kyrka, efter drygt 5km. Det kommer att göra din kväll mer behaglig. Spring alltså lugnt i början, det skall kännas som att det går på gränsen till för lätt i början. Om du känner dig stark, så vänta med att öka till efter Sofia kyrka.

Om man är otränad, så är det bättre att komma imål med för mycket krafter kvar, och må bra dagen efter, än att stånga sig igenom hela loppet och må skit både under och efter loppet. Det skall ju vara kul att springa midnattsloppet.

Jag skulle nog försöka klämma in 2 lugna distanspass, även om det bara är 8 dagar kvar, men ta det lugnt även här, så att du inte känner dig sliten i benen när det är dags för start. Lätt hänt när man inte sprungit på länge.

Lycka till och håll oss underrättade.

obesogen
2006-08-11, 18:38
*uppdate*

Kom precis hem från en löprunda på 5 km, kändes väll helt ok. Det var mest benen och fötterna som kändes tunga, och det gjorde lite ont i nedsättningen medialt efter ett tag. Flåset var det inga problem alls med. Jag fick också lite krampkänning i ena sidans erector spinae, (marklyft i förrgår) men det gick över. Dock tror jag att det kommer värka lite överallt imorgon :)

obesogen
2006-08-14, 19:21
Idag sprang jag lite över 8 på drygt 40 min. Det var stört jobbigt. Sprang med en kompis som sprungit betydligt mer, och jag skyller allt på han *grr27* Vi höll alldeles för högt tempo och jag fattade inte riktigt hur långt det var. Efteråt hade jag ordentligt blodsockerfall och tryckte i mig en snickers på typ 3 sekunder vilket bara resulterade i magvärk som fortfarande inte gått över. Men jag är en erfarenhet rikare i alla fall ;)

Mental
2006-08-14, 19:37
Du är då fan inte löpotränad, när jag löpte mitt första pass, och då menar jag mitt livs första, klarade jag ca 800m i lungt tempo innan jag var tvungen att bryta, då med dubbelsidigt håll, blodsmak, illamående och svårt att få i mig syre nog.
Det tog ett par pass innan jag tog mig över 1km, och sen ytterligare kanske 10 pass innan jag kunde jogga 5km. Och då är jag inte farligt överviktig med mina 75kg på 180cm. bara otroligt otränad när det gäller konditionen.

obesogen
2006-08-15, 11:04
Du är då fan inte löpotränad, när jag löpte mitt första pass, och då menar jag mitt livs första, klarade jag ca 800m i lungt tempo innan jag var tvungen att bryta, då med dubbelsidigt håll, blodsmak, illamående och svårt att få i mig syre nog.
Det tog ett par pass innan jag tog mig över 1km, och sen ytterligare kanske 10 pass innan jag kunde jogga 5km. Och då är jag inte farligt överviktig med mina 75kg på 180cm. bara otroligt otränad när det gäller konditionen.

Oj då! Jag cyklar ju ganska ofta och har nog okej vardagskondis då verkar det som. Sen får man ju upp flåset riktigt ordentligt under lite knäböj också :em: Men löpotränad är jag, och det känns idag. Det är liksom inte flåset som är det jobbigaste utan att förflytta benen som känns som två feta blystavar. *grr27*

Bronkitkorv
2006-08-15, 11:59
Jag tror det kommer gå jävligt bra för dej ändå... Var det nu på lördag du skulle springa ? Spring inte mer innan dess är mitt råd och lycka till för fan.. nej just det inte lycka till... (betyder otur) själv joggar jag en mil på 1timme kanske, tänk på det och känn dej stolt även om du inte vinner, Jag är allafall bättre än Bronkiten..

obesogen
2006-08-20, 09:06
*uppdate*

Då var loppet avklarat!
Var lite nervös innan (hade fått reda på att jag skulle vara i den snabba gruppen) men hade fått en god natts sömn i alla fall.
Under loppet höll jag mig ute på högerkanten för att folk skulle få komma förbi. :) Sen fick jag ganska ont i magen, sura uppstötningar och illamående, gjorde mitt bästa för att inte spy på banan. Men flåset var det faktiskt inga problem med. Målet var att springa hela loppet och inte gå någonstans samt lyckas komma i mål på under en timme. Och det lyckades jag med! Sluttiden blev 52.39 minuter. Efteråt kände jag mig pigg tills jag fick magvärk igen, tror att jag ätit för mycket innan loppet och svalt för mycket luft under loppet, men det var en erfarenhet :thumbup:

Yankeee
2006-08-20, 09:13
Se där, inga problem! Bra jobbat :thumbup:

obesogen
2006-08-20, 10:06
tack tack! :)

Niclaaas
2006-08-20, 10:13
*uppdate*

Då var loppet avklarat!
Var lite nervös innan (hade fått reda på att jag skulle vara i den snabba gruppen) men hade fått en god natts sömn i alla fall.
Under loppet höll jag mig ute på högerkanten för att folk skulle få komma förbi. :) Sen fick jag ganska ont i magen, sura uppstötningar och illamående, gjorde mitt bästa för att inte spy på banan. Men flåset var det faktiskt inga problem med. Målet var att springa hela loppet och inte gå någonstans samt lyckas komma i mål på under en timme. Och det lyckades jag med! Sluttiden blev 52.39 minuter. Efteråt kände jag mig pigg tills jag fick magvärk igen, tror att jag ätit för mycket innan loppet och svalt för mycket luft under loppet, men det var en erfarenhet :thumbup:

tycker jag är en riktigt bra tid för att vara så löpotränad som du är :thumbup:

började själv springa i början av sommaren och jag vet att jag inte skulle klarat att springa en mil på den tiden då. men det som är bra är att det går så fort att träna upp en hyfsad kondition.

obesogen
2006-08-20, 10:29
tycker jag är en riktigt bra tid för att vara så löpotränad som du är :thumbup:

började själv springa i början av sommaren och jag vet att jag inte skulle klarat att springa en mil på den tiden då. men det som är bra är att det går så fort att träna upp en hyfsad kondition.

Kul o höra! Men säg inte det, publiken gör att man orkar lite mer än om man skulle vara ute o springa själv :thumbup:

Niclaaas
2006-08-20, 10:34
Kul o höra! Men säg inte det, publiken gör att man orkar lite mer än om man skulle vara ute o springa själv :thumbup:

jo det är klart, det kan blir stor skillnad så mot när man springer ensam. senast jag var ute och sprang var med min flickväns pappa som är en riktig krutgubbe, han låg framför mig och drog hela sträckan och det resulterade i ett PB med 4,5min... blev lite chockad :D

men jag är ändå rätt säker på att jag inte hade gjort din tid i början av sommaren, hade problem med att ta mig igenom 3km då. runt 1 timme iaf hade det nog tagit för mig. kanske mer också.

Pepparkakssmurfen
2006-08-20, 10:40
*uppdate*

Då var loppet avklarat!
Var lite nervös innan (hade fått reda på att jag skulle vara i den snabba gruppen) men hade fått en god natts sömn i alla fall.
Under loppet höll jag mig ute på högerkanten för att folk skulle få komma förbi. :) Sen fick jag ganska ont i magen, sura uppstötningar och illamående, gjorde mitt bästa för att inte spy på banan. Men flåset var det faktiskt inga problem med. Målet var att springa hela loppet och inte gå någonstans samt lyckas komma i mål på under en timme. Och det lyckades jag med! Sluttiden blev 52.39 minuter. Efteråt kände jag mig pigg tills jag fick magvärk igen, tror att jag ätit för mycket innan loppet och svalt för mycket luft under loppet, men det var en erfarenhet :thumbup:

Grattis,en bra tid,speciellt med tanke på att du kallar dig själv för löpotränad.

Var det midnattsloppet du sprang?

obesogen
2006-08-21, 09:28
Grattis,en bra tid,speciellt med tanke på att du kallar dig själv för löpotränad.

Var det midnattsloppet du sprang?


Jasså? Roligt att höra! Japp det var midnattsloppet :thumbup: