handdator

Visa fullständig version : Sjukdom vid deff


LuThe
2006-08-10, 09:46
Vid kcalunderskott så händer det ju lätt att imunförsvaret blir lidande och man drar på sig nån liten förkylning eller liknande... Om detta nu skulle hända under deffen.. Vad gör man?

ska man fortsätta att dieta som vanligt å hoppas att de försvinner?
eller bör man göra ett uppehåll i dieten å ligga på nått litet överskott för att bli av med skiten och sedan fortsätta...? :confused:

Guddi
2006-08-10, 10:34
sjukdom höjer ens energiförbrukning så om du inte vill stressa din kropp ännu mer så bör du nog höja ditt energiintag en del. Hur mycket har jag inte kunskap till att svara på.

Personligen så skulle jag ätigt vad jag kunnat då aptiten ofta är nedsatt när man är sjuk och man förlorar ju ändå nått kilo var gång man är sjuk.

nutz
2006-08-14, 23:37
Personligen brukar jag äta som ett svin för att bli frisk. Däremot har jag ingen aning om det är bra eller inte, kroppen vill kanske inte ha för mycket svårsmält mat som tar energi från "helandet"..?
I allafall vid magsjuka ska man ju undvika att äta för mycket för att låta magen läka. *screwy*

Tabbe
2006-08-15, 09:30
ät mjukare saker som är lättare för magen att smälta har man ju fått höra länge.

Potatismos, Rostatbröd mm.. sånt som man fick när man var sjuk och liten av sin kära mamma =)

Då är det ju lite mer än vanlig förkylning, mer uppåt 40 graders feber.

LuThe
2006-08-15, 17:27
nu e inte jag personen som blir jättesjuk direkt men jag tänkte mer på lättare förkylningar som halsont och täppt näsa .. :(